Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2007, 138 pagina 17 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2007, 138 pagina 17 | Overig |
Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 11 juli 2007, nr. ARBO/A&V/2007/22338, houdende regels met betrekking tot het verstrekken van subsidie voor de totstandkoming van arbocatalogi (Subsidieregeling stimulering totstandkoming arbocatalogi)
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op de artikelen 3, 5 en 8 van de Kaderwet SZW-subsidies;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. Minister: de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
b. Arbocatalogus: schriftelijke afspraken tussen vertegenwoordigers van werkgevers en werk-nemers in een branche, bedrijfssector of op landelijk niveau, waaronder begrepen de overheid, waarin maatregelen of voorzieningen ter voorkoming of beperking van arbeidsrisico’s zijn vastgelegd betreffende de wijze waarop in die bedrijfssector of branche dan wel op landelijk niveau kan worden voldaan aan bij of krachtens de Arbeidsomstandighedenwet gestelde doelvoorschriften;
c. het Agentschap SZW: het Agentschap SZW van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
1. De Minister kan op aanvraag subsidie verstrekken voor één project per branche ter opstelling van een arbocatalogus, die maatregelen of voorzieningen bevat ter voorkoming of vermindering van ten minste twee arbeidsrisico’s.
2. Is sprake van een arbocatalogus, die meer branches omvat dan wel betrekking heeft op de hele bedrijfssector of meerdere bedrijfssectoren, dan wordt geacht sprake te zijn van één project in de zin van het eerste lid. Ter zake van een dergelijk project kan slechts één verzoek om subsidie worden gedaan.
3. Bij de bedrijfssector- en branche-indeling hanteert de Minister zoveel mogelijk de indeling van de Kamer van Koophandel. De bedrijfssector- en branche-indeling is opgenomen in de bijlage bij deze regeling.
1. Subsidie kan worden verstrekt voor een project, bedoeld in artikel 2, dat is afgerond en nadat de arbocatalogus door de Minister is beoordeeld op het proces van totstandkoming, strijd met de arbeidsomstandighedenwetgeving en schriftelijk voor akkoord is bevonden.
2. Een afschrift van de akkoordbevinding, bedoeld in het eerste lid, wordt bij de aanvraag voor subsidie gevoegd.
1. De subsidie wordt aangevraagd door één werkgevers- of werknemersorganisatie die partij is bij de desbetreffende arbocatalogus.
2. Bij de aanvraag, bedoeld in het eerste lid, wordt een verklaring gevoegd, waaruit blijkt dat de overige partijen bij de arbocatalogus akkoord zijn met de aanvraag.
Procedure betreffende de indiening en afhandeling aanvraag voor subsidie
1. Een aanvraag voor subsidie wordt schriftelijk gericht aan de Minister. De arbocatalogus, waarop de aanvraag betrekking heeft, wordt bijgevoegd.
2. Aanvragen voor subsidie op grond van deze regeling kunnen worden ingediend tot 1 oktober 2009.
3. De Minister kan voor het aanvragen van subsidie en het verstrekken van gegevens ingevolge deze regeling een formulier vaststellen.
4. Aanvragen voor subsidie worden behandeld in volgorde van binnenkomst van de, eventueel met toepassing van artikel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht aangevulde, aanvraag.
5. De Minister doet de aanvrager zo spoedig mogelijk na ontvangst van de volledige subsidie-aanvraag een beschikking omtrent de vaststelling van de subsidie, bedoeld in artikel 2 juncto artikel 8, toekomen.
6. Van een volledige subsidieaanvraag als bedoeld in het vijfde lid, is sprake, indien is voldaan aan de artikelen 3, 4 en 5, eerste, derde en vierde lid. Wanneer de subsidieaanvrager in de gelegenheid is gesteld om zijn onvolledige subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als tijdstip van ontvangst het tijdstip van ontvangst van de volledige subsidieaanvraag.
7. De Algemene regeling SZW-subsidies is niet van toepassing op aanvragen, besluiten of handelingen te doen, te nemen of te verrichten in het kader van de uitvoering van deze regeling.
Afwijking in uitzonderlijke gevallen
De Minister kan in uitzonderlijke gevallen afwijken van artikel 2, eerste lid.
1. Aan de directeur van het Agentschap SZW wordt mandaat verleend om namens de Minister besluiten ter zake van subsidie te nemen in het kader van de uitvoering van deze regeling, met uitzondering van het bepaalde in artikel 6.
2. De directeur van het Agentschap SZW kan van het in het eerste lid aan hem verleende mandaat ondermandaat verlenen aan één of meer onder hem ressorterende functionarissen.
3. Aan de directeur van het Agentschap SZW wordt mandaat verleend om in het kader van de uitvoering van deze regeling beslissingen op bezwaar te nemen, voor zover het besluit ter zake van subsidie waartegen het bezwaar zich richt, niet door hem in mandaat is genomen.
4. De directeur van het Agentschap SZW kan van het in het derde lid aan hem verleende mandaat ondermandaat verlenen aan één of meer onder hem ressorterende functionarissen, voor zover het besluit ter zake van subsidie waartegen het bezwaar zich richt, niet door dezelfde functionaris in ondermandaat is genomen.
5. De directeur van het Agentschap SZW wordt machtiging verleend om namens de Minister verweer te voeren in beroepszaken.
6. De directeur van het Agentschap SZW kan de hem in het vijfde lid verleende machtiging doorgeven aan één of meer onder hem ressorterende functionarissen.
7. Aan de directeur van het Agentschap wordt machtiging verleend om ter voorbereiding van de in de vorige leden bedoelde besluiten of handelingen alle benodigde werkzaamheden te verrichten.
8. De directeur van het Agentschap SZW kan de in het zevende lid aan hem verleende machtiging doorgeven aan één of meer onder hem ressorterende functionarissen.
De hoogte van het subsidiebedrag bedraagt voor een arbocatalogus, bedoeld in artikel 2, eerste
lid, € 50.000,–.
1. Voor de toepassing van deze regeling is het subsidieplafond, voor zover het gaat om arbocatalogi in andere bedrijfssectoren dan de bedrijfssector openbaar bestuur en overheidsdiensten, bedoeld in de bijlage, onderdeel 50, in 2007 1 miljoen euro, in 2008 7 miljoen euro en in 2009 2 miljoen euro.
2. Voor de toepassing van deze regeling is het subsidieplafond, voor zover het gaat om arbocatalogi in de bedrijfssector openbaar bestuur en overheidsdiensten, bedoeld in de bijlage, onderdeel 50, in 2007 € 0, in 2008 € 400.000 en in 2009 € 250.000.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 3 september 2007 en vervalt per 1 januari 2010.
Deze regeling kan worden aangehaald als Subsidieregeling stimulering totstandkoming arbocatalogi.
Deze regeling zal met de toelichting en de bijlage in de Staatscourant worden geplaatst.
01 Landbouw, jacht en dienstverlening voor de landbouw en jacht
02 Bosbouw en dienstverlening voor de bosbouw
01 Landbouw, jacht en dienstverlening voor de landbouw en jacht
011 Akker- en tuinbouw
012 Fokken en houden van dieren
013 Akker- en/of tuinbouw in combinatie met het fokken en houden van dieren
014 Hoveniersbedrijven en dienstverlening voor de landbouw (geen veterinaire diensten)
015 Jacht
02 Bosbouw en dienstverlening voor de bosbouw
021 Bosbouw en dienstverlening voor de bosbouw
03 Visserij, kweken van vis en schaaldieren
03 Visserij, kweken van vis en schaaldieren
031 Visserij, kweken van vis en schaaldieren
04 Turfwinning
05 Aardolie- en aardgaswinning en dienstverlening voor de aardolie- en aardgaswinning
06 Winning van zand, grind, klei, zout e.d.
041 Turfwinning
05 Aardolie- en aardgaswinning en dienstverlening voor de aardolie- en aardgaswinning
051 Aardolie- en aardgaswinning
052 Dienstverlening voor de aardolie- en aardgaswinning
06 Winning van zand, grind, klei, zout e.d.
061 Zand-, grind- en kleiwinning
062 Zoutwinning
063 Overige delfstoffenwinning
07 Vervaardiging van voedingsmiddelen en dranken
08 Vervaardiging van tabak
09 Vervaardiging van textiel en textielproducten
10 Vervaardiging van kleding; bereiding en verven van bont
11 Vervaardiging van leer en lederwaren (geen kleding)
12 Houtindustrie en vervaardiging van artikelen van hout, kurk, riet en vlechtwerk (geen meubels)
13 Vervaardiging van papier, karton en papier- en kartonwaren
14 Uitgeverijen, drukkerijen en reproductie van opgenomen media
15 Aardolie- en steenkoolverwerkende industrie; bewerking van splijt- en kweekstoffen
16 Vervaardiging van chemische producten
17 Vervaardiging van producten van rubber en kunststof
18 Vervaardiging van glas, aardewerk, cement-, kalk- en gipsproducten
19 Vervaardiging van metalen in primaire vorm
20 Vervaardiging van producten van metaal (geen machines en transportmiddelen)
21 Vervaardiging van machines en apparaten
22 Vervaardiging van kantoormachines en computers
23 Vervaardiging van overige elektrische machines, apparaten en benodigdheden
24 Vervaardiging van audio-, video- en telecommunicatieapparaten en -benodigdheden
25 Vervaardiging van medische apparaten en instrumenten, orthopedische artikelen e.d. precisie- en optische instrumenten en uurwerken
26 Vervaardiging van auto’s, aanhangwagens en opleggers
27 Vervaardiging van transportmiddelen (geen auto’s, aanhangwagens en opleggers)
28 Vervaardiging van meubels; vervaardiging van overige goederen n.e.g.
29 Voorbereiding tot recycling
07 Vervaardiging van voedingsmiddelen en dranken
071 Slachterijen en vleesverwerking
072 Visverwerking
073 Groente- en fruitverwerking
074 Vervaardiging van plantaardige en dierlijke oliën en vetten
075 Vervaardiging van zuivelproducten
076 Vervaardiging van meel
077 Vervaardiging van diervoeder
078 Vervaardiging van overige voedingsmiddelen
079 Vervaardiging van dranken
081 Verwerking van tabak
09 Vervaardiging van textiel en textielproducten
091 Bewerken en spinnen van textielvezels
092 Weven van textiel
093 Textielveredeling
094 Vervaardiging van textielwaren (geen kleding)
095 Vervaardiging van overige textielproducten
096 Vervaardiging van gebreide en gehaakte stoffen
097 Vervaardiging van gebreide en gehaakte artikelen
10 Vervaardiging van kleding; bereiden en verven van bont
101 Vervaardiging van kleding van leer
102 Vervaardiging van kleding en -toebehoren (geen kleding van leer)
103 Bereiden en verven van bont; vervaardiging van artikelen van bont
11 Vervaardiging van leer en lederwaren (geen kleding)
111 Looien en bewerken van leer
112 Vervaardiging van lederwaren (geen kleding en schoeisel)
113 Vervaardiging van schoeisel
12 Houtindustrie en vervaardiging van artikelen van hout, kurk, riet en vlechtwerk (geen meubels)
121 Primaire houtbewerking
123 Vervaardiging van fineer en plaatmaterialen
124 Vervaardiging van timmerwerk
125 Vervaardiging van houten emballage
126 Vervaardiging van overige artikelen van hout; vervaardiging van artikelen van kurk, riet en
13 Vervaardiging van papier, karton en papier- en kartonwaren
131 Vervaardiging van pulp, papier en karton
132 Vervaardiging van papier- en kartonwaren
14 Uitgeverijen, drukkerijen en reproductie van opgenomen media
141 Uitgeverijen
142 Drukkerijen en aanverwante activiteiten
143 Reproductie van opgenomen media
15 Aardolie- en steenkoolverwerkende industrie; bewerking van splijt- en kweekstoffen
151 Vervaardiging van cokesovenproducten
152 Aardolieverwerking
153 Bewerking van splijt- en kweekstoffen
16 Vervaardiging van chemische producten
161 Vervaardiging van basischemicaliën
162 Vervaardiging van landbouwchemicaliën
163 Vervaardiging van verf, lak, vernis, inkt en mastiek
164 Vervaardiging van farmaceutische producten
165 Vervaardiging van zeep-, was-, reinigings- en onderhoudsmiddelen, parfums en cosmetica
166 Vervaardiging van overige chemische producten
167 Vervaardiging van synthetische en kunstmatige vezels
17 Vervaardiging van producten van rubber en kunststof
171 Vervaardiging van producten van rubber
172 Vervaardiging van producten van kunststof
18 Vervaardiging van glas, aardewerk, cement-, kalk- en gipsproducten
181 Vervaardiging van glas en glaswerk
182 Vervaardiging van keramische producten (geen producten voor de bouw)
183 Vervaardiging van keramische tegels en plavuizen
184 Vervaardiging van keramische producten voor de bouw (geen tegels en plavuizen)
185 Vervaardiging van cement, kalk en gips
186 Vervaardiging van producten van beton, cement en gips
187 Natuursteenbewerking
188 Vervaardiging van overige niet-metaalhoudende minerale producten
19 Vervaardiging van metalen in primaire vorm
191 Vervaardiging van ijzer en staal en van ferro-legeringen
192 Vervaardiging van gietijzeren en stalen buizen
193 Overige eerste verwerking van ijzer en staal
194 Vervaardiging van non-ferrometalen
195 Gieten van metalen
20 Vervaardiging van producten van metaal (geen machines en transportmiddelen)
201 Vervaardiging van metalen constructiewerken, ramen, deuren en kozijnen
202 Vervaardiging van tanks en reservoirs en van ketels en radiatoren voor de centrale verwarming
203 Vervaardiging van stoomketels
204 Smeden, persen, stampen en profielwalsen van metaal; poedermetallurgie
205 Oppervlaktebehandeling en overige metaalbewerking
206 Vervaardiging van scharen en bestek, gereedschap en hang- en sluitwerk
207 Vervaardiging van overige producten van metaal (geen machines en transportmiddelen)
21 Vervaardiging van machines en apparaten
211 Vervaardiging van machines voor de productie en toepassing van mechanische energie (geen
212 Vervaardiging van overige machines en apparaten voor algemeen gebruik
213 Vervaardiging van landbouwmachines en -werktuigen
214 Vervaardiging van gereedschapswerktuigen
215 Vervaardiging van overige machines en apparaten voor specifieke industriële activiteiten
216 Vervaardiging van wapens en munitie
217 Vervaardiging van huishoudelijke apparaten
22 Vervaardiging van kantoormachines en computers
221 Vervaardiging van kantoormachines en computers
23 Vervaardiging van overige elektrische machines, apparaten en benodigdheden
231 Vervaardiging van elektromotoren en elektrische generatoren en transformatoren
232 Vervaardiging van schakel- en verdeelinrichtingen
233 Vervaardiging van geïsoleerde kabel en draad
234 Vervaardiging van accumulatoren, elektrische elementen en batterijen
235 Vervaardiging van elektrische lampen en buizen en van verlichtingsbenodigdheden
236 Vervaardiging van overige elektrische benodigdheden n.e.g.
24 Vervaardiging van audio-, video- en telecommunicatieapparaten en -benodigdheden
241 Vervaardiging van elektronische componenten
242 Vervaardiging van zendapparaten voor televisie en radio en van apparaten voor lijntelefonie en -
243 Vervaardiging van audio- en videoapparaten
25 Vervaardiging van medische apparaten en instrumenten, orthopedische artikelen e.d., precisie- en optische instrumenten en uurwerken
251 Vervaardiging van medische apparaten en instrumenten en orthopedische en protheseartikelen
252 Vervaardiging van meet-, regel- en controleapparaten (niet voor de bewaking van industriële processen)
253 Vervaardiging van apparaten voor de bewaking van industriële processen
254 Vervaardiging van optische instrumenten, foto- en filmapparaten
255 Vervaardiging van uurwerken
26 Vervaardiging van auto’s, aanhangwagens en opleggers
261 Vervaardiging van auto’s
262 Carrosseriebouw en vervaardiging van aanhangwagens en opleggers
263 Vervaardiging van auto-onderdelen en -accessoires
27 Vervaardiging van transportmiddelen (geen auto’s, aanhangwagens en opleggers)
271 Scheepsbouw en -reparatie
272 Vervaardiging van rollend spoor- en tramwegmaterieel
273 Vervaardiging van vlieg- en ruimtevaartuigen
274 Vervaardiging van fietsen, motor- en bromfietsen en invalidenwagens
275 Vervaardiging van overige transportmiddelen n.e.g.
28 Vervaardiging van meubels; vervaardiging van overige goederen n.e.g.
281 Vervaardiging van meubels
282 Vervaardiging van sieraden e.d. (geen imitatiesieraden)
283 Vervaardiging van muziekinstrumenten
284 Vervaardiging van sportartikelen
285 Vervaardiging van spellen en speelgoed
286 Vervaardiging van overige goederen n.e.g.
29 Voorbereiding tot recycling
291 Voorbereiding tot recycling van metaalafval
292 Voorbereiding tot recycling van afval (geen metaalafval)
E. Productie en distributie van en handel in elektriciteit, aardgas en water
30 Productie en distributie van en handel in elektriciteit, aardgas en warm water
31 Winning en distributie van water
30 Productie en distributie van en handel in elektriciteit, aardgas en warm water
301 Productie en distributie van en handel in elektriciteit, aardgas en warm water
31 Winning en distributie van water
311 Winning en distributie van water
32 Bouwnijverheid
321 Bouwrijp maken van terreinen
322 Burgerlijke en utiliteitsbouw; grond-, water- en wegenbouw (geen grondverzet)
323 Bouwinstallatie
324 Afwerken van gebouwen
325 Verhuur van bouw- en sloopmachines met bedienend personeel
G. Reparatie van consumentenartikelen en handel
33 Handel in en reparatie van auto’s en motorfietsen; benzineservicestations
34 Groothandel en handelsbemiddeling (niet in auto’s en motorfietsen)
35 Detailhandel en reparatie van consumentenartikelen (geen auto’s, motorfietsen en motorbrandstoffen)
33 Handel in en reparatie van auto’s en motorfietsen; benzineservicestations
331 Handel in en reparatie van auto’s (1)
332 Handel in en reparatie van auto’s (2)
333 Handel in auto-onderdelen en -accessoires
334 Handel in en reparatie van motorfietsen en onderdelen en accessoires daarvan
335 Benzineservicestations
34 Groothandel en handelsbemiddeling (niet in auto’s en motorfietsen)
341 Handelsbemiddeling
342 Groothandel in landbouwproducten en levende dieren
343 Groothandel in voedings- en genotmiddelen
344 Groothandel in overige consumentenartikelen
345 Groothandel in intermediaire goederen (geen agrarische), afval en schroot
346 Groothandel in machines, apparaten en toebehoren
347 Overige gespecialiseerde groothandel en groothandel met een algemeen assortiment
35 Detailhandel en reparatie van consumentenartikelen (geen auto’s, motorfietsen en motorbrandstoffen)
351 Supermarkten, warenhuizen en dergelijke winkels met een algemeen assortiment
352 Winkels gespecialiseerd in voedings- en genotmiddelen
353 Winkels in farmaceutische en medische artikelen, parfums en cosmetica
354 Winkels gespecialiseerd in overige artikelen
355 Winkels in tweedehands goederen en antiek
356 Detailhandel niet in winkel
357 Reparatie van consumentenartikelen (geen auto’s en motorfietsen)
36 Logies-, maaltijden- en drankenverstrekking
36 Logies-, maaltijden- en drankenverstrekking
361 Hotels, pensions en conferentieoorden
362 Kampeerterreinen en overige voorzieningen voor recreatief verblijf n.e.g.
363 Restaurants, cafetaria’s, snackbars e.d.
364 Cafés e.d.
365 Kantines en catering
I. Vervoer, opslag en communicatie
37 Vervoer over land
38 Vervoer over het water
39 Vervoer door de lucht
40 Dienstverlening voor het vervoer
41 Post en telecommunicatie
371 Vervoer per spoor
372 Vervoer over de weg (geen verhuisvervoer)
373 Vervoer via pijpleidingen
38 Vervoer over water
381 Zeevaart
382 Binnenvaart
391 Vervoer door de lucht
40 Dienstverlening voor het vervoer
401 Laad-, los- en overslagactiviteiten en opslag
402 Overige dienstverlening voor het vervoer n.e.g.
403 Reisorganisatie en -bemiddeling; informatieverstrekking op het gebied van toerisme
404 Expediteurs, cargadoors en bevrachters; weging en meting
411 Post- en koeriersdiensten
412 Telecommunicatie
42 Financiële instellingen (uitgezonderd verzekeringswezen en pensioenfondsen)
43 Verzekeringswezen en pensioenfondsen (geen verplichte sociale verzekeringen)
44 Financiële beurzen, effectenmakelaars, assurantietussenpersonen, administratiekantoren voor aandelen, waarborgfondsen e.d.
42 Financiële instellingen (uitgezonderd verzekeringswezen en pensioenfondsen)
421 Geldscheppende financiële instellingen
422 Hypotheekbanken, bouwfondsen, financierings- en participatiemaatschappijen, beleggingsinstellingen, financiële holdings
43 Verzekeringswezen en pensioenfondsen (geen verplichte sociale verzekeringen)
431 Verzekeringswezen en pensioenfondsen (geen verplichte sociale verzekeringen)
44 Financiële beurzen, effectenmakelaars, assurantietussenpersonen, administratiekantoren voor aandelen, waarborgfondsen e.d.
441 Optie- en effectenbeurzen, commissionairs in effecten, administratiekantoren voor aandelen, hypotheek- en kredietbemiddeling, bank- en spaaragentschappen
442 Verzekeringsbeurzen, assurantietussenpersonen, waarborgfondsen, schade-expertise, actuarissen, beheer en administratie van pensioenvermogens
K. Verhuur van en handel in onroerend goed, verhuur van roerende goederen en zakelijke dienstverlening
45 Verhuur van en handel in onroerend goed
46 Verhuur van transportmiddelen, machines en werktuigen zonder bedienend personeel en van overige roerende goederen
47 Computerservice- en informatietechnologiebureaus e.d.
48 Speur- en ontwikkelingswerk
49 Overige zakelijke dienstverlening
45 Verhuur van en handel in onroerend goed
451 Projectontwikkeling en handel in onroerend goed
452 Verhuur van onroerend goed
453 Bemiddeling in en beheer van onroerend goed
46 Verhuur van transportmiddelen, machines en werktuigen zonder bedienend personeel en van overige roerende goederen
461 Verhuur van personenauto’s
462 Verhuur van transportmiddelen (geen personenauto’s)
463 Verhuur van machines en werktuigen
464 Verhuur van overige roerende goederen
47 Computerservice en informatietechnologie
471 Hardware consultancy
472 Ontwikkelen, produceren en uitgeven van software; softwareconsultancy
473 Computercentra en data-entry; webhosting
474 Exploitatie van databanken, zoekmachines, startpagina’s, informatieve websites e.d.
475 Onderhoud en reparatie van computers en kantoormachines
476 Netwerkbeheer, computerbeveiliging, automatiseringsdiensten n.e.g.
48 Speur- en ontwikkelingswerk
481 Natuurwetenschappelijk speur- en ontwikkelingswerk
482 Maatschappij- en geesteswetenschappelijk speur- en ontwikkelingswerk
49 Overige zakelijke dienstverlening
491 Rechtskundige dienstverlening, accountants, boekhoudbureaus, belastingconsulenten, markt- en opinie-onderzoekbureaus, economische adviesbureaus en holdings
492 Architecten-, ingenieurs- en overige technische ontwerp-, teken- en adviesbureaus
493 Keuring en controle
494 Reclamebureaus e.d.
495 Uitzendbureaus, uitleenbedrijven, arbeidsbemiddeling, testen, werven en selecteren van personeel
496 Beveiliging en opsporing
497 Reiniging van gebouwen en transportmiddelen e.d.
498 Fotografie, pakken en sorteren in loon, secretariaats- en vertaalwerk, zakelijke dienstverlening n.e.g.
L. Openbaar bestuur, overheidsdiensten en verplichte sociale verzekeringen
50 Openbaar bestuur, overheidsdiensten
51 Verplichte sociale verzekeringen
50 Openbaar bestuur en overheidsdiensten
501 Rijk, exclusief Defensie, Onderwijs en Politie
502 Defensie
503 Onderwijs, exclusief MBO, HBO en WO
504 Politie
505 Middelbaar beroepsonderwijs
506 Hoger beroepsonderwijs
507 Wetenschappelijk onderwijs
508 Universitaire medische centra
509 Rechterlijke macht
5010 Provincie
5011 Gemeente
5012 Waterschappen
5013 Onderzoeksinstellingen
51 Verplichte sociale verzekeringen
511 Verplichte sociale verzekeringen
M. Onderwijs (anders dan bedoeld onder 50 Openbaar bestuur/overheidsdiensten)
52 Onderwijs
521 Primair onderwijs voor leerplichtigen en speciaal onderwijs
522 Secundair onderwijs en educatie
523 Tertiair onderwijs
524 Auto- en motorrijscholen, afstandsonderwijs, bedrijfsopleidingen, studiebegeleiding en onderwijs n.e.g.
N. Gezondheids- en welzijnszorg
53 Gezondheids- en welzijnszorg
53 Gezondheids- en welzijnszorg
531 Gezondheidszorg
532 Veterinaire diensten
533 Welzijnszorg
O. Milieudienstverlening, cultuur, recreatie en overige dienstverlening
54 Milieudienstverlening
55 Werkgevers-, werknemers- en beroepsorganisaties; levensbeschouwelijke en politieke organisaties; overige ideële organisaties e.d.
56 Cultuur, sport en recreatie
57 Overige dienstverlening
541 Milieudienstverlening
55 Werkgevers-, werknemers- en beroepsorganisaties; levensbeschouwelijke en politieke organisaties; overige ideële organisaties e.d.
551 Bedrijfs-, werkgevers- en beroepsorganisaties
552 Werknemersorganisaties
553 Levensbeschouwelijke en politieke organisaties; overige ideële organisaties e.d.;
56 Cultuur, sport en recreatie
561 Activiteiten op het gebied van film en video
562 Radio en televisie
563 Overig amusement en kunst
564 Pers- en nieuwsbureaus; journalisten
565 Culturele uitleencentra, openbare archieven, musea, dieren- en plantentuinen; natuurbehoud
566 Sport
567 Overige recreatie
571 Overige dienstverlening
Met de herziene Arbeidsomstandighedenwet die op 1 januari 2007 in werking is getreden, is de uitvoering van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden en een goede verzuimaanpak primair de verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers geworden. Werkgevers en werknemers krijgen met de herziene Arbowet meer mogelijkheden om zelf invulling te geven aan de wijze waarop ze in de eigen sector, branche of onderneming aan de arbovereisten voldoen. Hierdoor komt een arbobeleid op maat tot stand dat kan rekenen op meer draagvlak in de onderneming en daarmee op een verbetering van de veiligheid en gezondheid op de werkvloer.
In de Memorie van Toelichting bij het wetsvoorstel tot wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet en bij de behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste en Tweede Kamer is als onderdeel van het flankerend beleid een tijdelijke subsidiëring voor de totstandkoming van arbocatalogi toegezegd. Door deze tijdelijke subsidiëring wordt het mogelijk gemaakt en bevorderd dat sociale partners hun verantwoordelijkheid ten aanzien van het arbeidsomstandighedenbeleid nemen (Tweede Kamer, Zitting 2005–2006, 30 552, nr. 3).
Voor de tijdelijke subsidiëring van de totstandkoming van arbocatalogi gedurende de periode 2007 tot en met 2009 is een totaalbedrag van € 5.434.500,– beschikbaar. Een onderdeel van dit project betreft de vormgeving van de subsidieregeling ‘Stimulering totstandkoming arbocatalogi’ (Subsidieregeling STA) . Hiervoor is een budget van 10 miljoen euro beschikbaar voor de periode 2007 tot en met 2009.
Kern van de regeling is dat branches een tegemoetkoming in de kosten van het opstellen van een arbocatalogus kunnen aanvragen. Over de inhoud en de uitvoering van de regeling heeft overleg met de Stichting van de Arbeid plaatsgevonden. Dit overleg heeft geresulteerd in de opname van de door de Stichting van de Arbeid aangedragen vereisten voor toekenning van een subsidie in het kader van de regeling. Te weten:
a. de arbocatalogus is door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met positief resultaat marginaal getoetst. Een schriftelijke bevestiging hiervan moet bij de subsidie-aanvraag worden gevoegd.
b. het betreft ten minste een branche-catalogus. Dit betekent dat arbocatalogi van individuele ondernemingen of concerns niet voor subsidie in aanmerking komen.
c. het betreft een arbocatalogus waarin meerdere arbeidsrisico’s worden behandeld. Dit betekent dat arbocatalogi die zien op slechts één arbeidsrisico normaliter niet voor subsidie in aanmerking komen.
Ten aanzien van de dertien overheidssectoren die in het Verbond Sectorwerkgevers Overheid zijn vertegenwoordigd, is een apart budget voor maximaal 13 arbocatalogi beschikbaar voor de periode 2007 tot en met 2009 (totaal € 650.000,–). Zie de bijlage bij deze regeling (onderdeel 50 openbaar bestuur en overheidsdiensten).
De Subsidieregeling stimulering totstandkoming arbocatalogi is een onderdeel van het streven van ondergetekende om de verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers voor het arbeidsomstandighedenbeleid te vergroten. Het arbobeleid moet niet op gedetailleerd niveau door de centrale overheid worden geregeld, maar zoveel mogelijk totstandkomen binnen ondernemingen zodat maatwerk mogelijk is. De overheid beperkt zich in het publieke domein tot het vaststellen van doelen. Daarnaast is er het private domein, inhoudende dat sociale partners, werkgevers en werknemers, afspraken kunnen maken over de wijze waarop en de middelen waarmee deze doelen worden bereikt (middelvoorschriften).
Daartoe kunnen zij in een branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau komen tot het opstellen van arbocatalogi. In deze arbocatalogi leggen sociale partners in een branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau, met gebruikmaking van (TNO-) onderzoeken, AI-bladen, NEN-normen, arbobeleidsregels, goede praktijken, convenanten, leidraden etc., afspraken neer over maatregelen of voorzieningen ter voorkoming of beperking van arbeidsrisico’s (middelvoorschriften) betreffende de wijze waarop in die branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau kan worden voldaan aan bij of krachtens de Arbeidsomstandighedenwet gestelde doelvoorschriften. Individuele bedrijven kunnen zich daar dan op richten bij het opzetten van hun Risico Inventarisatie en Evaluatie (met plan van aanpak).
Na een marginale (positieve) toets door de Minister worden de arbocatalogi vermeld in een verzamelbeleidsregel. De Arbeidsinspectie hanteert die arbocatalogi dan als referentiekader bij de handhaving van de arbowetgeving in de betreffende branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau.
Projecten van individuele bedrijven en concerns vallen buiten deze subsidieregeling. Individuele bedrijven en concerns mogen, naast een Risico Inventarisatie en Evaluatie, een arbocatalogus ontwikkelen. Die zijn echter niet richtinggevend voor de branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau. Wel kunnen deze arbocatalogi door de Arbeidsinspectie worden gebruikt bij de handhaving in het betrokken bedrijf of concern. Zonodig kunnen daarover ook afspraken worden gemaakt. Maar dit staat los van de subsidieregeling.
Hetzelfde geldt normaliter voor arbocatalogi die slechts één arbeidsrisico aanpakken. De impact daarvan is te beperkt voor de bedrijfssector of branche. Ook hiervoor wordt geen subsidie toegekend.
Deze aanpak is nadrukkelijk aanbevolen door de Stichting van de Arbeid. Uitzondering hierop kan zijn als het een specifiek of technisch onderwerp betreft en sociale partners overeenkomen om dit onderwerp op sectoraal of zelfs landelijk niveau uit te diepen en aan te pakken. Te denken valt aan een (landelijke) arbocatalogus bedrijfshulpverlening. Artikel 6 biedt daartoe de mogelijkheid. Beslissingen ter zake worden behandeld door de Directie Arbeidsomstandigheden. Alsdan zal de aanvraag worden voorgelegd aan de Stichting van de Arbeid voor advies. Als regel zal de Minister beslissen conform het advies van de Stichting van de Arbeid.
De subsidieregeling is gebaseerd op de Kaderwet SZW-subsidies die voor SZW-subsidies nader invulling geeft aan de Algemene Wet bestuursrecht (Awb).
Daarnaast functioneert als een soort raamregeling de Algemene regeling SZW-subsidies. Deze Algemene regeling SZW-subsidies is van toepassing op specifieke subsidieregelingen, tenzij anders wordt bepaald. In casu is dat aan de orde.
De subsidieregeling gaat uit van een kant-en-klaar product (een door de Minister akkoord bevonden door de sociale partners in de branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau opgestelde arbocatalogus). De Algemene regeling SZW-subsidies daarentegen is sterk toegespitst op projecten die nog in gang moeten worden gezet en in samenhang daarmee op het verstrekken van voorschotten met toezicht op het gebruik daarvan. De Algemene regeling SZW-subsidies is hiermee niet goed toepasbaar op de onderhavige cases.
Uitzondering vormt de volgorde bij de afhandeling van meer verzoeken, nl. in volgorde van binnenkomst. Artikel 5, tweede lid, van de Algemene regeling SZW-subsidies is daartoe over-genomen in artikel 5, vierde lid, van de regeling. Zie ook het zesde lid voor onvolledige subsidieaanvragen. Voor het overige bepaalt artikel 5 dat de Algemene regeling SZW-subsidies niet van toepassing is.
Kern van de subsidieregeling is de financiering van projecten ter opstelling van arbocatalogi voor de verschillende branches en bedrijfssectoren dan wel op landelijk niveau. Zulks met inbegrip van de overheid.
Het moet gaan om afgeronde projecten, d.w.z. kant-en-klare arbocatalogi, die bovendien marginaal zijn getoetst en voor akkoord zijn bevonden door de Minister. Het voorafgaand laten toetsen van de arbocatalogus is een verantwoordelijkheid van de sociale partners. Zie artikel 3 van de regeling.
Uitvoerder van de regeling is het Agentschap SZW. Het Agentschap SZW is verantwoordelijk voor de beoordeling van de aanvraag, de primaire besluitvorming en het eventuele vervolg-traject (bezwaar en beroep bij de bestuursrechter). Zie artikel 7 van de regeling. Uitzondering vormt de toepassing van artikel 6.
Uit een oogpunt van overzichtelijkheid/beheersbaarheid wordt uitgegaan van een arbocatalogus op brancheniveau. De arbocatalogus dient als regel ten minste twee arbeidsrisico’s in de betreffende branche aan te pakken.
Verder wordt als regel maar één project per branche gesubsidieerd. Uiteraard staat het sociale partners vrij een arbocatalogus tot stand te brengen voor meer branches dan wel de hele bedrijfssector of meerdere bedrijfssectoren. Komt het tot een dergelijke branche-overstijgende arbocatalogus dan wordt dit aangemerkt als een project in de zin van artikel 2, eerste lid. Er wordt maar éénmaal subsidie verstrekt De branches waarvoor de catalogus geldt c.q. de branches die behoren tot de bedrijfssector waarvoor de catalogus geldt, kunnen niet separaat een verzoek doen. Zie artikel 2, tweede lid, van de regeling.
Richtinggevend is zoveel mogelijk de door de Kamer van Koophandel gebezigde indeling betreffende bedrijfssectoren en branches. Zie de bijlage bij deze regeling. Alleen de onderdelen L en M wijken iets af
Mede gezien het gestelde onder punt 1.1. is er voor gekozen een project te laten verzorgen door werkgevers- en werknemersorganisaties. De subsidieaanvrager moet uit die kring afkomstig zijn. De subsidieaanvrager dient zichtbaar te maken dat de overige partijen bij de betrokken arbocatalogus akkoord zijn met de aanvraag voor subsidie. Dit moet blijken uit een schriftelijke verklaring. Een en ander is geregeld in artikel 4 van de regeling.
De regeling heeft een looptijd tot 1 januari 2010 (artikel 10).
Het streven is er op gericht te komen tot één zoveel mogelijk omvattende arbocatalogus per branche. Dat is niet altijd haalbaar. Uitgangspunt is daarom dat de arbocatalogus ten minste twee arbeidsrisico’s in de betreffende branche aanpakt. Het subsidiebedrag is € 50.000,–. Zie de artikelen 2 en 8 van de regeling. Voor de bepaling van de arbeidsrisico’s kan gebruik worden gemaakt van de bij de Arbeidsinspectie aanwezige expertise, blijkend uit bijvoorbeeld de door deze dienst opgestelde c.q. de bij deze dienst in voorbereiding zijnde branchebrochures.
Voor arbocatalogi die slechts één arbeidsrisico aanpakken wordt, zoals reeds is opgemerkt,
normaliter geen subsidie verstrekt. Zie artikel 2 van de regeling. Deze aanpak is nadrukkelijk aanbevolen door de Stichting van de Arbeid. Voor de uitzondering op deze regel zie het hierboven bij 1.1. Inleiding gestelde met betrekking tot artikel 6 van de regeling.
3. Voor welke activiteiten kan subsidie worden verleend
Het moet, zoals reeds is opgemerkt, gaan om een afgerond project, d.w.z. een kant-en-klare
arbocatalogus. Deze moet bij de aanvraag voor subsidie worden gevoegd. Er is geen sprake van het verstrekken van voorschotten.
De arbocatalogus moet bovendien marginaal zijn getoetst en voor akkoord zijn bevonden door de Minister. Een afschrift van de akkoordbevinding wordt bij de aanvraag gevoegd (artikel 3 van de regeling). Zonder dat wordt de aanvraag afgewezen.
De marginale toetsing houdt, conform het vigerend beleid, het volgende in. De criteria van marginale toetsing zijn:
1. Is beschreven voor welk werkgebied (branche, bedrijfssector of landelijk) de arbocatalogus is bedoeld?
2. Vertegenwoordigen de opstellers de werkgevers en werknemers in de branche of bedrijfssector?
3. Is de arbocatalogus toegankelijk en beschikbaar voor de betrokken werkgevers en werknemers?
4. Wordt bij navolging van de arbocatalogus voldaan aan de arbowettelijke doelvoorschriften? Dit punt wordt getoetst middels een zogenaamde quick scan: is de catalogus begrijpelijk, logisch en niet in strijd met de wet.
Is hieraan voldaan dan wordt de arbocatalogus vermeld in de zogenaamde verzamelbeleidsregel van het Ministerie van SZW. Alsdan dient de Arbeidsinspectie de arbocatalogus als uitgangspunt te nemen bij de handhaving in de betrokken branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau.
Werkgevers die zich richten naar die arbocatalogus kunnen er vanuit gaan dat ze daarmee voldoen aan de doelvoorschriften van de arbowetgeving waaraan de arbocatalogus invulling geeft. Afwijking is toegestaan, mits de werkgever de Arbeidsinspectie goed onderbouwd laat zien dat zijn alternatief voldoet aan de arbowetgeving.
De aanvraag moet worden ingediend door één partij bij de arbocatalogus. Wel moet vaststaan dat de overige partijen akkoord zijn met de aanvraag. Een schriftelijke verklaring ter zake moet bij de aanvraag voor subsidie worden gevoegd.
5. Aanvraag- en behandelingsprocedure
Het Agentschap SZW is belast met de administratieve uitvoering. Uitzondering vorm de toepassing van artikel 6. Bij de subsidieaanvraag dienen de relevante documenten te worden gevoegd, te weten de arbocatalogus (artikel 5), de schriftelijke akkoordbevinding van de Minister (artikel 3) en een schriftelijke verklaring ter zake van de overige bij de arbocatalogus betrokken partijen (artikel 4). Een en ander wordt gestroomlijnd middels een standaardformulier, dat per 3 september 2007 beschikbaar is op de website van het Agentschap SZW (artikel 5, derde lid). Voor onvolledige subsidieaanvragen zie artikel 5, zesde lid, van de regeling.
Zoals opgemerkt worden de aanvragen voor subsidie in volgorde van binnenkomst afgehandeld. Verder geldt dat een subsidieaanvraag voor 1 oktober 2009 moet zijn ingediend. Het Agentschap SZW heeft dan nog drie maanden om de primaire besluitvorming administratief af te wikkelen. Per 1 januari 2010 vervalt de regeling. Zie de artikelen 5 en 10 van de regeling.
Voor de goede orde zij opgemerkt, dat een aanvraag wordt afgewezen als:
– sprake is van een arbocatalogus van een individueel bedrijf/concern of die slechts één arbeidsrisico aanpakt;
– het te laat is ingediend, dat is na 30 september 2009;
– de relevante stukken niet zijn bijgevoegd, ondanks een daartoe strekkend verzoek van het Agentschap SZW of de Directie Arbeidsomstandigheden (artikel 6 van de regeling);
– er geen sprake is van een marginale, positief uitvallende toets door de Minister;
– er reeds subsidie is verstrekt voor een project (artikel 2 van de regeling).
– het subsidieplafond in enig jaar is bereikt. Betrokkenen zullen dan een nieuw verzoek moeten doen in het volgende jaar (tot 1 oktober 2009).
De Minister doet de aanvrager zo spoedig mogelijk na indiening van een volledige subsidie-aanvraag een beschikking omtrent de vaststelling van de subsidie toekomen.
6. De hoogte van het subsidiebedrag
Het bedrag dient zodanig in omvang te zijn dat er een stimulans vanuit gaat om in zoveel mogelijk branches/bedrijfssectoren een arbocatalogus tot stand te brengen. Voor het bedrag moet beperkt (technisch) onderzoek uitgevoerd kunnen worden, een externe deskundige ingehuurd kunnen worden, voorlichting/informatievoorziening gegeven kunnen worden (folders, website, etc.). Kijkend ook naar de kosten die gemiddeld gemoeid zijn met het opstellen van een branche RI&E, is samenspraak met de Stichting van de Arbeid, besloten een bedrag van € 50.000,– per project beschikbaar te stellen.
Er is sprake van een subsidieplafond (artikel 9 van de regeling). Voor 2007 is 1 miljoen euro beschikbaar, voor 2008 7 miljoen euro en voor 2009 2 miljoen euro. Is het budget in enig jaar op, dan volgt een afwijzing van de aanvraag.
Zoals reeds opgemerkt, is er voor arbocatalogi in de bedrijfssector openbaar bestuur en overheidsdiensten een apart bedrag beschikbaar (€ 650.000,–; te spreiden over drie jaar).
De regeling heeft een looptijd tot 1 januari 2010. Dit houdt verband met de in de herziene Arbowet opgenomen overgangstermijn wat betreft het van kracht blijven van de Arbo-beleidsregels. Deze beleidsregels vervallen op 1 januari 2010 of zoveel eerder als er voor de daarin geregelde problematieken arbocatalogi tot stand komen.
Het gegeven dat de aanvragen in volgorde van binnenkomst worden afgehandeld in combinatie met het bepaalde in artikel 2, eerste lid, van de regeling, nl. dat per branche in principe één project wordt gesubsidieerd, kan betekenen dat partijen die tot het laatst wachten met het indienen van een aanvraag voor subsidie, achter het net vissen bij de verdeling van subsidies.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J.P.H. Donner
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2007-138-p17-SC81395.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.