Subsidieregeling stimulering totstandkoming arbocatalogi

Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 11 juli 2007, nr. ARBO/A&V/2007/22338, houdende regels met betrekking tot het verstrekken van subsidie voor de totstandkoming van arbocatalogi (Subsidieregeling stimulering totstandkoming arbocatalogi)

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 3, 5 en 8 van de Kaderwet SZW-subsidies;

Besluit:

Artikel 1

Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Minister: de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

b. Arbocatalogus: schriftelijke afspraken tussen vertegenwoordigers van werkgevers en werk-nemers in een branche, bedrijfssector of op landelijk niveau, waaronder begrepen de overheid, waarin maatregelen of voorzieningen ter voorkoming of beperking van arbeidsrisico’s zijn vastgelegd betreffende de wijze waarop in die bedrijfssector of branche dan wel op landelijk niveau kan worden voldaan aan bij of krachtens de Arbeidsomstandighedenwet gestelde doelvoorschriften;

c. het Agentschap SZW: het Agentschap SZW van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Artikel 2

Subsidieverstrekking

1. De Minister kan op aanvraag subsidie verstrekken voor één project per branche ter opstelling van een arbocatalogus, die maatregelen of voorzieningen bevat ter voorkoming of vermindering van ten minste twee arbeidsrisico’s.

2. Is sprake van een arbocatalogus, die meer branches omvat dan wel betrekking heeft op de hele bedrijfssector of meerdere bedrijfssectoren, dan wordt geacht sprake te zijn van één project in de zin van het eerste lid. Ter zake van een dergelijk project kan slechts één verzoek om subsidie worden gedaan.

3. Bij de bedrijfssector- en branche-indeling hanteert de Minister zoveel mogelijk de indeling van de Kamer van Koophandel. De bedrijfssector- en branche-indeling is opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

Artikel 3

Subsidiabele activiteit

1. Subsidie kan worden verstrekt voor een project, bedoeld in artikel 2, dat is afgerond en nadat de arbocatalogus door de Minister is beoordeeld op het proces van totstandkoming, strijd met de arbeidsomstandighedenwetgeving en schriftelijk voor akkoord is bevonden.

2. Een afschrift van de akkoordbevinding, bedoeld in het eerste lid, wordt bij de aanvraag voor subsidie gevoegd.

Artikel 4

Subsidieaanvrager

1. De subsidie wordt aangevraagd door één werkgevers- of werknemersorganisatie die partij is bij de desbetreffende arbocatalogus.

2. Bij de aanvraag, bedoeld in het eerste lid, wordt een verklaring gevoegd, waaruit blijkt dat de overige partijen bij de arbocatalogus akkoord zijn met de aanvraag.

Artikel 5

Procedure betreffende de indiening en afhandeling aanvraag voor subsidie

1. Een aanvraag voor subsidie wordt schriftelijk gericht aan de Minister. De arbocatalogus, waarop de aanvraag betrekking heeft, wordt bijgevoegd.

2. Aanvragen voor subsidie op grond van deze regeling kunnen worden ingediend tot 1 oktober 2009.

3. De Minister kan voor het aanvragen van subsidie en het verstrekken van gegevens ingevolge deze regeling een formulier vaststellen.

4. Aanvragen voor subsidie worden behandeld in volgorde van binnenkomst van de, eventueel met toepassing van artikel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht aangevulde, aanvraag.

5. De Minister doet de aanvrager zo spoedig mogelijk na ontvangst van de volledige subsidie-aanvraag een beschikking omtrent de vaststelling van de subsidie, bedoeld in artikel 2 juncto artikel 8, toekomen.

6. Van een volledige subsidieaanvraag als bedoeld in het vijfde lid, is sprake, indien is voldaan aan de artikelen 3, 4 en 5, eerste, derde en vierde lid. Wanneer de subsidieaanvrager in de gelegenheid is gesteld om zijn onvolledige subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als tijdstip van ontvangst het tijdstip van ontvangst van de volledige subsidieaanvraag.

7. De Algemene regeling SZW-subsidies is niet van toepassing op aanvragen, besluiten of handelingen te doen, te nemen of te verrichten in het kader van de uitvoering van deze regeling.

Artikel 6

Afwijking in uitzonderlijke gevallen

De Minister kan in uitzonderlijke gevallen afwijken van artikel 2, eerste lid.

Artikel 7

Agentschap SZW

1. Aan de directeur van het Agentschap SZW wordt mandaat verleend om namens de Minister besluiten ter zake van subsidie te nemen in het kader van de uitvoering van deze regeling, met uitzondering van het bepaalde in artikel 6.

2. De directeur van het Agentschap SZW kan van het in het eerste lid aan hem verleende mandaat ondermandaat verlenen aan één of meer onder hem ressorterende functionarissen.

3. Aan de directeur van het Agentschap SZW wordt mandaat verleend om in het kader van de uitvoering van deze regeling beslissingen op bezwaar te nemen, voor zover het besluit ter zake van subsidie waartegen het bezwaar zich richt, niet door hem in mandaat is genomen.

4. De directeur van het Agentschap SZW kan van het in het derde lid aan hem verleende mandaat ondermandaat verlenen aan één of meer onder hem ressorterende functionarissen, voor zover het besluit ter zake van subsidie waartegen het bezwaar zich richt, niet door dezelfde functionaris in ondermandaat is genomen.

5. De directeur van het Agentschap SZW wordt machtiging verleend om namens de Minister verweer te voeren in beroepszaken.

6. De directeur van het Agentschap SZW kan de hem in het vijfde lid verleende machtiging doorgeven aan één of meer onder hem ressorterende functionarissen.

7. Aan de directeur van het Agentschap wordt machtiging verleend om ter voorbereiding van de in de vorige leden bedoelde besluiten of handelingen alle benodigde werkzaamheden te verrichten.

8. De directeur van het Agentschap SZW kan de in het zevende lid aan hem verleende machtiging doorgeven aan één of meer onder hem ressorterende functionarissen.

Artikel 8

Hoogte subsidiebedrag

De hoogte van het subsidiebedrag bedraagt voor een arbocatalogus, bedoeld in artikel 2, eerste

lid, € 50.000,–.

Artikel 9

Subsidieplafond

1. Voor de toepassing van deze regeling is het subsidieplafond, voor zover het gaat om arbocatalogi in andere bedrijfssectoren dan de bedrijfssector openbaar bestuur en overheidsdiensten, bedoeld in de bijlage, onderdeel 50, in 2007 1 miljoen euro, in 2008 7 miljoen euro en in 2009 2 miljoen euro.

2. Voor de toepassing van deze regeling is het subsidieplafond, voor zover het gaat om arbocatalogi in de bedrijfssector openbaar bestuur en overheidsdiensten, bedoeld in de bijlage, onderdeel 50, in 2007 € 0, in 2008 € 400.000 en in 2009 € 250.000.

Artikel 10

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 3 september 2007 en vervalt per 1 januari 2010.

Artikel 11

Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als Subsidieregeling stimulering totstandkoming arbocatalogi.

Deze regeling zal met de toelichting en de bijlage in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 11 juli 2007.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J.P.H. Donner.

Bijlage ter uitvoering van artikel 2, derde lid

A. Landbouw, jacht en bosbouw

Bedrijfssectoren

01 Landbouw, jacht en dienstverlening voor de landbouw en jacht

02 Bosbouw en dienstverlening voor de bosbouw

01 Landbouw, jacht en dienstverlening voor de landbouw en jacht

Branches

011 Akker- en tuinbouw

012 Fokken en houden van dieren

013 Akker- en/of tuinbouw in combinatie met het fokken en houden van dieren

014 Hoveniersbedrijven en dienstverlening voor de landbouw (geen veterinaire diensten)

015 Jacht

02 Bosbouw en dienstverlening voor de bosbouw

Branche

021 Bosbouw en dienstverlening voor de bosbouw

B. Visserij

Bedrijfssector

03 Visserij, kweken van vis en schaaldieren

03 Visserij, kweken van vis en schaaldieren

Branche

031 Visserij, kweken van vis en schaaldieren

C. Winning van delfstoffen

Bedrijfssectoren

04 Turfwinning

05 Aardolie- en aardgaswinning en dienstverlening voor de aardolie- en aardgaswinning

06 Winning van zand, grind, klei, zout e.d.

04 Turfwinning

Branche

041 Turfwinning

05 Aardolie- en aardgaswinning en dienstverlening voor de aardolie- en aardgaswinning

Branches

051 Aardolie- en aardgaswinning

052 Dienstverlening voor de aardolie- en aardgaswinning

06 Winning van zand, grind, klei, zout e.d.

Branches

061 Zand-, grind- en kleiwinning

062 Zoutwinning

063 Overige delfstoffenwinning

D. Industrie

Bedrijfssectoren

07 Vervaardiging van voedingsmiddelen en dranken

08 Vervaardiging van tabak

09 Vervaardiging van textiel en textielproducten

10 Vervaardiging van kleding; bereiding en verven van bont

11 Vervaardiging van leer en lederwaren (geen kleding)

12 Houtindustrie en vervaardiging van artikelen van hout, kurk, riet en vlechtwerk (geen meubels)

13 Vervaardiging van papier, karton en papier- en kartonwaren

14 Uitgeverijen, drukkerijen en reproductie van opgenomen media

15 Aardolie- en steenkoolverwerkende industrie; bewerking van splijt- en kweekstoffen

16 Vervaardiging van chemische producten

17 Vervaardiging van producten van rubber en kunststof

18 Vervaardiging van glas, aardewerk, cement-, kalk- en gipsproducten

19 Vervaardiging van metalen in primaire vorm

20 Vervaardiging van producten van metaal (geen machines en transportmiddelen)

21 Vervaardiging van machines en apparaten

22 Vervaardiging van kantoormachines en computers

23 Vervaardiging van overige elektrische machines, apparaten en benodigdheden

24 Vervaardiging van audio-, video- en telecommunicatieapparaten en -⁠benodigdheden

25 Vervaardiging van medische apparaten en instrumenten, orthopedische artikelen e.d. precisie- en optische instrumenten en uurwerken

26 Vervaardiging van auto’s, aanhangwagens en opleggers

27 Vervaardiging van transportmiddelen (geen auto’s, aanhangwagens en opleggers)

28 Vervaardiging van meubels; vervaardiging van overige goederen n.e.g.

29 Voorbereiding tot recycling

07 Vervaardiging van voedingsmiddelen en dranken

Branches

071 Slachterijen en vleesverwerking

072 Visverwerking

073 Groente- en fruitverwerking

074 Vervaardiging van plantaardige en dierlijke oliën en vetten

075 Vervaardiging van zuivelproducten

076 Vervaardiging van meel

077 Vervaardiging van diervoeder

078 Vervaardiging van overige voedingsmiddelen

079 Vervaardiging van dranken

08 Verwerking van tabak

Branche

081 Verwerking van tabak

09 Vervaardiging van textiel en textielproducten

Branches

091 Bewerken en spinnen van textielvezels

092 Weven van textiel

093 Textielveredeling

094 Vervaardiging van textielwaren (geen kleding)

095 Vervaardiging van overige textielproducten

096 Vervaardiging van gebreide en gehaakte stoffen

097 Vervaardiging van gebreide en gehaakte artikelen

10 Vervaardiging van kleding; bereiden en verven van bont

Branches

101 Vervaardiging van kleding van leer

102 Vervaardiging van kleding en -⁠toebehoren (geen kleding van leer)

103 Bereiden en verven van bont; vervaardiging van artikelen van bont

11 Vervaardiging van leer en lederwaren (geen kleding)

Branches

111 Looien en bewerken van leer

112 Vervaardiging van lederwaren (geen kleding en schoeisel)

113 Vervaardiging van schoeisel

12 Houtindustrie en vervaardiging van artikelen van hout, kurk, riet en vlechtwerk (geen meubels)

Branches

121 Primaire houtbewerking

123 Vervaardiging van fineer en plaatmaterialen

124 Vervaardiging van timmerwerk

125 Vervaardiging van houten emballage

126 Vervaardiging van overige artikelen van hout; vervaardiging van artikelen van kurk, riet en

13 Vervaardiging van papier, karton en papier- en kartonwaren

Branches

131 Vervaardiging van pulp, papier en karton

132 Vervaardiging van papier- en kartonwaren

14 Uitgeverijen, drukkerijen en reproductie van opgenomen media

Branches

141 Uitgeverijen

142 Drukkerijen en aanverwante activiteiten

143 Reproductie van opgenomen media

15 Aardolie- en steenkoolverwerkende industrie; bewerking van splijt- en kweekstoffen

Branches

151 Vervaardiging van cokesovenproducten

152 Aardolieverwerking

153 Bewerking van splijt- en kweekstoffen

16 Vervaardiging van chemische producten

Branches

161 Vervaardiging van basischemicaliën

162 Vervaardiging van landbouwchemicaliën

163 Vervaardiging van verf, lak, vernis, inkt en mastiek

164 Vervaardiging van farmaceutische producten

165 Vervaardiging van zeep-, was-, reinigings- en onderhoudsmiddelen, parfums en cosmetica

166 Vervaardiging van overige chemische producten

167 Vervaardiging van synthetische en kunstmatige vezels

17 Vervaardiging van producten van rubber en kunststof

Branches

171 Vervaardiging van producten van rubber

172 Vervaardiging van producten van kunststof

18 Vervaardiging van glas, aardewerk, cement-, kalk- en gipsproducten

Branches

181 Vervaardiging van glas en glaswerk

182 Vervaardiging van keramische producten (geen producten voor de bouw)

183 Vervaardiging van keramische tegels en plavuizen

184 Vervaardiging van keramische producten voor de bouw (geen tegels en plavuizen)

185 Vervaardiging van cement, kalk en gips

186 Vervaardiging van producten van beton, cement en gips

187 Natuursteenbewerking

188 Vervaardiging van overige niet-metaalhoudende minerale producten

19 Vervaardiging van metalen in primaire vorm

Branches

191 Vervaardiging van ijzer en staal en van ferro-legeringen

192 Vervaardiging van gietijzeren en stalen buizen

193 Overige eerste verwerking van ijzer en staal

194 Vervaardiging van non-ferrometalen

195 Gieten van metalen

20 Vervaardiging van producten van metaal (geen machines en transportmiddelen)

Branches

201 Vervaardiging van metalen constructiewerken, ramen, deuren en kozijnen

202 Vervaardiging van tanks en reservoirs en van ketels en radiatoren voor de centrale verwarming

203 Vervaardiging van stoomketels

204 Smeden, persen, stampen en profielwalsen van metaal; poedermetallurgie

205 Oppervlaktebehandeling en overige metaalbewerking

206 Vervaardiging van scharen en bestek, gereedschap en hang- en sluitwerk

207 Vervaardiging van overige producten van metaal (geen machines en transportmiddelen)

21 Vervaardiging van machines en apparaten

Branches

211 Vervaardiging van machines voor de productie en toepassing van mechanische energie (geen

212 Vervaardiging van overige machines en apparaten voor algemeen gebruik

213 Vervaardiging van landbouwmachines en -werktuigen

214 Vervaardiging van gereedschapswerktuigen

215 Vervaardiging van overige machines en apparaten voor specifieke industriële activiteiten

216 Vervaardiging van wapens en munitie

217 Vervaardiging van huishoudelijke apparaten

22 Vervaardiging van kantoormachines en computers

Branche

221 Vervaardiging van kantoormachines en computers

23 Vervaardiging van overige elektrische machines, apparaten en benodigdheden

Branches

231 Vervaardiging van elektromotoren en elektrische generatoren en transformatoren

232 Vervaardiging van schakel- en verdeelinrichtingen

233 Vervaardiging van geïsoleerde kabel en draad

234 Vervaardiging van accumulatoren, elektrische elementen en batterijen

235 Vervaardiging van elektrische lampen en buizen en van verlichtingsbenodigdheden

236 Vervaardiging van overige elektrische benodigdheden n.e.g.

24 Vervaardiging van audio-, video- en telecommunicatieapparaten en -⁠benodigdheden

Branches

241 Vervaardiging van elektronische componenten

242 Vervaardiging van zendapparaten voor televisie en radio en van apparaten voor lijntelefonie en -

243 Vervaardiging van audio- en videoapparaten

25 Vervaardiging van medische apparaten en instrumenten, orthopedische artikelen e.d., precisie- en optische instrumenten en uurwerken

Branches

251 Vervaardiging van medische apparaten en instrumenten en orthopedische en protheseartikelen

252 Vervaardiging van meet-, regel- en controleapparaten (niet voor de bewaking van industriële processen)

253 Vervaardiging van apparaten voor de bewaking van industriële processen

254 Vervaardiging van optische instrumenten, foto- en filmapparaten

255 Vervaardiging van uurwerken

26 Vervaardiging van auto’s, aanhangwagens en opleggers

Branches

261 Vervaardiging van auto’s

262 Carrosseriebouw en vervaardiging van aanhangwagens en opleggers

263 Vervaardiging van auto-onderdelen en -accessoires

27 Vervaardiging van transportmiddelen (geen auto’s, aanhangwagens en opleggers)

Branches

271 Scheepsbouw en -reparatie

272 Vervaardiging van rollend spoor- en tramwegmaterieel

273 Vervaardiging van vlieg- en ruimtevaartuigen

274 Vervaardiging van fietsen, motor- en bromfietsen en invalidenwagens

275 Vervaardiging van overige transportmiddelen n.e.g.

28 Vervaardiging van meubels; vervaardiging van overige goederen n.e.g.

Branches

281 Vervaardiging van meubels

282 Vervaardiging van sieraden e.d. (geen imitatiesieraden)

283 Vervaardiging van muziekinstrumenten

284 Vervaardiging van sportartikelen

285 Vervaardiging van spellen en speelgoed

286 Vervaardiging van overige goederen n.e.g.

29 Voorbereiding tot recycling

Branches

291 Voorbereiding tot recycling van metaalafval

292 Voorbereiding tot recycling van afval (geen metaalafval)

E. Productie en distributie van en handel in elektriciteit, aardgas en water

Bedrijfssectoren

30 Productie en distributie van en handel in elektriciteit, aardgas en warm water

31 Winning en distributie van water

30 Productie en distributie van en handel in elektriciteit, aardgas en warm water

Branche

301 Productie en distributie van en handel in elektriciteit, aardgas en warm water

31 Winning en distributie van water

Branche

311 Winning en distributie van water

F. Bouwnijverheid

Bedrijfssector

32 Bouwnijverheid

32 Bouwnijverheid

Branches

321 Bouwrijp maken van terreinen

322 Burgerlijke en utiliteitsbouw; grond-, water- en wegenbouw (geen grondverzet)

323 Bouwinstallatie

324 Afwerken van gebouwen

325 Verhuur van bouw- en sloopmachines met bedienend personeel

G. Reparatie van consumentenartikelen en handel

Bedrijfssectoren

33 Handel in en reparatie van auto’s en motorfietsen; benzineservicestations

34 Groothandel en handelsbemiddeling (niet in auto’s en motorfietsen)

35 Detailhandel en reparatie van consumentenartikelen (geen auto’s, motorfietsen en motorbrandstoffen)

33 Handel in en reparatie van auto’s en motorfietsen; benzineservicestations

Branches

331 Handel in en reparatie van auto’s (1)

332 Handel in en reparatie van auto’s (2)

333 Handel in auto-onderdelen en -⁠accessoires

334 Handel in en reparatie van motorfietsen en onderdelen en accessoires daarvan

335 Benzineservicestations

34 Groothandel en handelsbemiddeling (niet in auto’s en motorfietsen)

Branches

341 Handelsbemiddeling

342 Groothandel in landbouwproducten en levende dieren

343 Groothandel in voedings- en genotmiddelen

344 Groothandel in overige consumentenartikelen

345 Groothandel in intermediaire goederen (geen agrarische), afval en schroot

346 Groothandel in machines, apparaten en toebehoren

347 Overige gespecialiseerde groothandel en groothandel met een algemeen assortiment

35 Detailhandel en reparatie van consumentenartikelen (geen auto’s, motorfietsen en motorbrandstoffen)

Branches

351 Supermarkten, warenhuizen en dergelijke winkels met een algemeen assortiment

352 Winkels gespecialiseerd in voedings- en genotmiddelen

353 Winkels in farmaceutische en medische artikelen, parfums en cosmetica

354 Winkels gespecialiseerd in overige artikelen

355 Winkels in tweedehands goederen en antiek

356 Detailhandel niet in winkel

357 Reparatie van consumentenartikelen (geen auto’s en motorfietsen)

H. Horeca

Bedrijfssector

36 Logies-, maaltijden- en drankenverstrekking

36 Logies-, maaltijden- en drankenverstrekking

Branches

361 Hotels, pensions en conferentieoorden

362 Kampeerterreinen en overige voorzieningen voor recreatief verblijf n.e.g.

363 Restaurants, cafetaria’s, snackbars e.d.

364 Cafés e.d.

365 Kantines en catering

I. Vervoer, opslag en communicatie

Bedrijfssectoren

37 Vervoer over land

38 Vervoer over het water

39 Vervoer door de lucht

40 Dienstverlening voor het vervoer

41 Post en telecommunicatie

37 Vervoer over land

Branches

371 Vervoer per spoor

372 Vervoer over de weg (geen verhuisvervoer)

373 Vervoer via pijpleidingen

38 Vervoer over water

Branches

381 Zeevaart

382 Binnenvaart

39 Vervoer door de lucht

Branche

391 Vervoer door de lucht

40 Dienstverlening voor het vervoer

Branches

401 Laad-, los- en overslagactiviteiten en opslag

402 Overige dienstverlening voor het vervoer n.e.g.

403 Reisorganisatie en -bemiddeling; informatieverstrekking op het gebied van toerisme

404 Expediteurs, cargadoors en bevrachters; weging en meting

41 Post en telecommunicatie

Branches

411 Post- en koeriersdiensten

412 Telecommunicatie

J. Financiële instellingen

Bedrijfssectoren

42 Financiële instellingen (uitgezonderd verzekeringswezen en pensioenfondsen)

43 Verzekeringswezen en pensioenfondsen (geen verplichte sociale verzekeringen)

44 Financiële beurzen, effectenmakelaars, assurantietussenpersonen, administratiekantoren voor aandelen, waarborgfondsen e.d.

42 Financiële instellingen (uitgezonderd verzekeringswezen en pensioenfondsen)

Branches

421 Geldscheppende financiële instellingen

422 Hypotheekbanken, bouwfondsen, financierings- en participatiemaatschappijen, beleggingsinstellingen, financiële holdings

43 Verzekeringswezen en pensioenfondsen (geen verplichte sociale verzekeringen)

Branche

431 Verzekeringswezen en pensioenfondsen (geen verplichte sociale verzekeringen)

44 Financiële beurzen, effectenmakelaars, assurantietussenpersonen, administratiekantoren voor aandelen, waarborgfondsen e.d.

Branches

441 Optie- en effectenbeurzen, commissionairs in effecten, administratiekantoren voor aandelen, hypotheek- en kredietbemiddeling, bank- en spaaragentschappen

442 Verzekeringsbeurzen, assurantietussenpersonen, waarborgfondsen, schade-expertise, actuarissen, beheer en administratie van pensioenvermogens

K. Verhuur van en handel in onroerend goed, verhuur van roerende goederen en zakelijke dienstverlening

Bedrijfssectoren

45 Verhuur van en handel in onroerend goed

46 Verhuur van transportmiddelen, machines en werktuigen zonder bedienend personeel en van overige roerende goederen

47 Computerservice- en informatietechnologiebureaus e.d.

48 Speur- en ontwikkelingswerk

49 Overige zakelijke dienstverlening

45 Verhuur van en handel in onroerend goed

Branches

451 Projectontwikkeling en handel in onroerend goed

452 Verhuur van onroerend goed

453 Bemiddeling in en beheer van onroerend goed

46 Verhuur van transportmiddelen, machines en werktuigen zonder bedienend personeel en van overige roerende goederen

Branches

461 Verhuur van personenauto’s

462 Verhuur van transportmiddelen (geen personenauto’s)

463 Verhuur van machines en werktuigen

464 Verhuur van overige roerende goederen

47 Computerservice en informatietechnologie

Branches

471 Hardware consultancy

472 Ontwikkelen, produceren en uitgeven van software; softwareconsultancy

473 Computercentra en data-entry; webhosting

474 Exploitatie van databanken, zoekmachines, startpagina’s, informatieve websites e.d.

475 Onderhoud en reparatie van computers en kantoormachines

476 Netwerkbeheer, computerbeveiliging, automatiseringsdiensten n.e.g.

48 Speur- en ontwikkelingswerk

Branches

481 Natuurwetenschappelijk speur- en ontwikkelingswerk

482 Maatschappij- en geesteswetenschappelijk speur- en ontwikkelingswerk

49 Overige zakelijke dienstverlening

Branches

491 Rechtskundige dienstverlening, accountants, boekhoudbureaus, belastingconsulenten, markt- en opinie-onderzoekbureaus, economische adviesbureaus en holdings

492 Architecten-, ingenieurs- en overige technische ontwerp-, teken- en adviesbureaus

493 Keuring en controle

494 Reclamebureaus e.d.

495 Uitzendbureaus, uitleenbedrijven, arbeidsbemiddeling, testen, werven en selecteren van personeel

496 Beveiliging en opsporing

497 Reiniging van gebouwen en transportmiddelen e.d.

498 Fotografie, pakken en sorteren in loon, secretariaats- en vertaalwerk, zakelijke dienstverlening n.e.g.

L. Openbaar bestuur, overheidsdiensten en verplichte sociale verzekeringen

Bedrijfssectoren

50 Openbaar bestuur, overheidsdiensten

51 Verplichte sociale verzekeringen

50 Openbaar bestuur en overheidsdiensten

Branches

501 Rijk, exclusief Defensie, Onderwijs en Politie

502 Defensie

503 Onderwijs, exclusief MBO, HBO en WO

504 Politie

505 Middelbaar beroepsonderwijs

506 Hoger beroepsonderwijs

507 Wetenschappelijk onderwijs

508 Universitaire medische centra

509 Rechterlijke macht

5010 Provincie

5011 Gemeente

5012 Waterschappen

5013 Onderzoeksinstellingen

51 Verplichte sociale verzekeringen

Branche

511 Verplichte sociale verzekeringen

M. Onderwijs (anders dan bedoeld onder 50 Openbaar bestuur/overheidsdiensten)

Bedrijfssector

52 Onderwijs

52 Onderwijs

Branches

521 Primair onderwijs voor leerplichtigen en speciaal onderwijs

522 Secundair onderwijs en educatie

523 Tertiair onderwijs

524 Auto- en motorrijscholen, afstandsonderwijs, bedrijfsopleidingen, studiebegeleiding en onderwijs n.e.g.

N. Gezondheids- en welzijnszorg

Bedrijfssector

53 Gezondheids- en welzijnszorg

53 Gezondheids- en welzijnszorg

Branches

531 Gezondheidszorg

532 Veterinaire diensten

533 Welzijnszorg

O. Milieudienstverlening, cultuur, recreatie en overige dienstverlening

Bedrijfssectoren

54 Milieudienstverlening

55 Werkgevers-, werknemers- en beroepsorganisaties; levensbeschouwelijke en politieke organisaties; overige ideële organisaties e.d.

56 Cultuur, sport en recreatie

57 Overige dienstverlening

54 Milieudienstverlening

Branche

541 Milieudienstverlening

55 Werkgevers-, werknemers- en beroepsorganisaties; levensbeschouwelijke en politieke organisaties; overige ideële organisaties e.d.

Branches

551 Bedrijfs-, werkgevers- en beroepsorganisaties

552 Werknemersorganisaties

553 Levensbeschouwelijke en politieke organisaties; overige ideële organisaties e.d.;

56 Cultuur, sport en recreatie

Branches

561 Activiteiten op het gebied van film en video

562 Radio en televisie

563 Overig amusement en kunst

564 Pers- en nieuwsbureaus; journalisten

565 Culturele uitleencentra, openbare archieven, musea, dieren- en plantentuinen; natuurbehoud

566 Sport

567 Overige recreatie

57 Overige dienstverlening

Branche

571 Overige dienstverlening

Toelichting

1. Algemeen

Met de herziene Arbeidsomstandighedenwet die op 1 januari 2007 in werking is getreden, is de uitvoering van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden en een goede verzuimaanpak primair de verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers geworden. Werkgevers en werknemers krijgen met de herziene Arbowet meer mogelijkheden om zelf invulling te geven aan de wijze waarop ze in de eigen sector, branche of onderneming aan de arbovereisten voldoen. Hierdoor komt een arbobeleid op maat tot stand dat kan rekenen op meer draagvlak in de onderneming en daarmee op een verbetering van de veiligheid en gezondheid op de werkvloer.

In de Memorie van Toelichting bij het wetsvoorstel tot wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet en bij de behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste en Tweede Kamer is als onderdeel van het flankerend beleid een tijdelijke subsidiëring voor de totstandkoming van arbocatalogi toegezegd. Door deze tijdelijke subsidiëring wordt het mogelijk gemaakt en bevorderd dat sociale partners hun verantwoordelijkheid ten aanzien van het arbeidsomstandighedenbeleid nemen (Tweede Kamer, Zitting 2005–2006, 30 552, nr. 3).

Voor de tijdelijke subsidiëring van de totstandkoming van arbocatalogi gedurende de periode 2007 tot en met 2009 is een totaalbedrag van € 5.434.500,– beschikbaar. Een onderdeel van dit project betreft de vormgeving van de subsidieregeling ‘Stimulering totstandkoming arbocatalogi’ (Subsidieregeling STA) . Hiervoor is een budget van 10 miljoen euro beschikbaar voor de periode 2007 tot en met 2009.

Kern van de regeling is dat branches een tegemoetkoming in de kosten van het opstellen van een arbocatalogus kunnen aanvragen. Over de inhoud en de uitvoering van de regeling heeft overleg met de Stichting van de Arbeid plaatsgevonden. Dit overleg heeft geresulteerd in de opname van de door de Stichting van de Arbeid aangedragen vereisten voor toekenning van een subsidie in het kader van de regeling. Te weten:

a. de arbocatalogus is door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met positief resultaat marginaal getoetst. Een schriftelijke bevestiging hiervan moet bij de subsidie-aanvraag worden gevoegd.

b. het betreft ten minste een branche-catalogus. Dit betekent dat arbocatalogi van individuele ondernemingen of concerns niet voor subsidie in aanmerking komen.

c. het betreft een arbocatalogus waarin meerdere arbeidsrisico’s worden behandeld. Dit betekent dat arbocatalogi die zien op slechts één arbeidsrisico normaliter niet voor subsidie in aanmerking komen.

Ten aanzien van de dertien overheidssectoren die in het Verbond Sectorwerkgevers Overheid zijn vertegenwoordigd, is een apart budget voor maximaal 13 arbocatalogi beschikbaar voor de periode 2007 tot en met 2009 (totaal € 650.000,–). Zie de bijlage bij deze regeling (onderdeel 50 openbaar bestuur en overheidsdiensten).

1.1. Inleiding

De Subsidieregeling stimulering totstandkoming arbocatalogi is een onderdeel van het streven van ondergetekende om de verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers voor het arbeidsomstandighedenbeleid te vergroten. Het arbobeleid moet niet op gedetailleerd niveau door de centrale overheid worden geregeld, maar zoveel mogelijk totstandkomen binnen ondernemingen zodat maatwerk mogelijk is. De overheid beperkt zich in het publieke domein tot het vaststellen van doelen. Daarnaast is er het private domein, inhoudende dat sociale partners, werkgevers en werknemers, afspraken kunnen maken over de wijze waarop en de middelen waarmee deze doelen worden bereikt (middelvoorschriften).

Daartoe kunnen zij in een branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau komen tot het opstellen van arbocatalogi. In deze arbocatalogi leggen sociale partners in een branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau, met gebruikmaking van (TNO-) onderzoeken, AI-bladen, NEN-normen, arbobeleidsregels, goede praktijken, convenanten, leidraden etc., afspraken neer over maatregelen of voorzieningen ter voorkoming of beperking van arbeidsrisico’s (middelvoorschriften) betreffende de wijze waarop in die branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau kan worden voldaan aan bij of krachtens de Arbeidsomstandighedenwet gestelde doelvoorschriften. Individuele bedrijven kunnen zich daar dan op richten bij het opzetten van hun Risico Inventarisatie en Evaluatie (met plan van aanpak).

Na een marginale (positieve) toets door de Minister worden de arbocatalogi vermeld in een verzamelbeleidsregel. De Arbeidsinspectie hanteert die arbocatalogi dan als referentiekader bij de handhaving van de arbowetgeving in de betreffende branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau.

Projecten van individuele bedrijven en concerns vallen buiten deze subsidieregeling. Individuele bedrijven en concerns mogen, naast een Risico Inventarisatie en Evaluatie, een arbocatalogus ontwikkelen. Die zijn echter niet richtinggevend voor de branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau. Wel kunnen deze arbocatalogi door de Arbeidsinspectie worden gebruikt bij de handhaving in het betrokken bedrijf of concern. Zonodig kunnen daarover ook afspraken worden gemaakt. Maar dit staat los van de subsidieregeling.

Hetzelfde geldt normaliter voor arbocatalogi die slechts één arbeidsrisico aanpakken. De impact daarvan is te beperkt voor de bedrijfssector of branche. Ook hiervoor wordt geen subsidie toegekend.

Deze aanpak is nadrukkelijk aanbevolen door de Stichting van de Arbeid. Uitzondering hierop kan zijn als het een specifiek of technisch onderwerp betreft en sociale partners overeenkomen om dit onderwerp op sectoraal of zelfs landelijk niveau uit te diepen en aan te pakken. Te denken valt aan een (landelijke) arbocatalogus bedrijfshulpverlening. Artikel 6 biedt daartoe de mogelijkheid. Beslissingen ter zake worden behandeld door de Directie Arbeidsomstandigheden. Alsdan zal de aanvraag worden voorgelegd aan de Stichting van de Arbeid voor advies. Als regel zal de Minister beslissen conform het advies van de Stichting van de Arbeid.

De subsidieregeling is gebaseerd op de Kaderwet SZW-subsidies die voor SZW-subsidies nader invulling geeft aan de Algemene Wet bestuursrecht (Awb).

Daarnaast functioneert als een soort raamregeling de Algemene regeling SZW-subsidies. Deze Algemene regeling SZW-subsidies is van toepassing op specifieke subsidieregelingen, tenzij anders wordt bepaald. In casu is dat aan de orde.

De subsidieregeling gaat uit van een kant-en-klaar product (een door de Minister akkoord bevonden door de sociale partners in de branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau opgestelde arbocatalogus). De Algemene regeling SZW-subsidies daarentegen is sterk toegespitst op projecten die nog in gang moeten worden gezet en in samenhang daarmee op het verstrekken van voorschotten met toezicht op het gebruik daarvan. De Algemene regeling SZW-subsidies is hiermee niet goed toepasbaar op de onderhavige cases.

Uitzondering vormt de volgorde bij de afhandeling van meer verzoeken, nl. in volgorde van binnenkomst. Artikel 5, tweede lid, van de Algemene regeling SZW-subsidies is daartoe over-genomen in artikel 5, vierde lid, van de regeling. Zie ook het zesde lid voor onvolledige subsidieaanvragen. Voor het overige bepaalt artikel 5 dat de Algemene regeling SZW-subsidies niet van toepassing is.

1.2. Uitgangspunten

Kern van de subsidieregeling is de financiering van projecten ter opstelling van arbocatalogi voor de verschillende branches en bedrijfssectoren dan wel op landelijk niveau. Zulks met inbegrip van de overheid.

Het moet gaan om afgeronde projecten, d.w.z. kant-en-klare arbocatalogi, die bovendien marginaal zijn getoetst en voor akkoord zijn bevonden door de Minister. Het voorafgaand laten toetsen van de arbocatalogus is een verantwoordelijkheid van de sociale partners. Zie artikel 3 van de regeling.

Uitvoerder van de regeling is het Agentschap SZW. Het Agentschap SZW is verantwoordelijk voor de beoordeling van de aanvraag, de primaire besluitvorming en het eventuele vervolg-traject (bezwaar en beroep bij de bestuursrechter). Zie artikel 7 van de regeling. Uitzondering vormt de toepassing van artikel 6.

Uit een oogpunt van overzichtelijkheid/beheersbaarheid wordt uitgegaan van een arbocatalogus op brancheniveau. De arbocatalogus dient als regel ten minste twee arbeidsrisico’s in de betreffende branche aan te pakken.

Verder wordt als regel maar één project per branche gesubsidieerd. Uiteraard staat het sociale partners vrij een arbocatalogus tot stand te brengen voor meer branches dan wel de hele bedrijfssector of meerdere bedrijfssectoren. Komt het tot een dergelijke branche-overstijgende arbocatalogus dan wordt dit aangemerkt als een project in de zin van artikel 2, eerste lid. Er wordt maar éénmaal subsidie verstrekt De branches waarvoor de catalogus geldt c.q. de branches die behoren tot de bedrijfssector waarvoor de catalogus geldt, kunnen niet separaat een verzoek doen. Zie artikel 2, tweede lid, van de regeling.

Richtinggevend is zoveel mogelijk de door de Kamer van Koophandel gebezigde indeling betreffende bedrijfssectoren en branches. Zie de bijlage bij deze regeling. Alleen de onderdelen L en M wijken iets af

Mede gezien het gestelde onder punt 1.1. is er voor gekozen een project te laten verzorgen door werkgevers- en werknemersorganisaties. De subsidieaanvrager moet uit die kring afkomstig zijn. De subsidieaanvrager dient zichtbaar te maken dat de overige partijen bij de betrokken arbocatalogus akkoord zijn met de aanvraag voor subsidie. Dit moet blijken uit een schriftelijke verklaring. Een en ander is geregeld in artikel 4 van de regeling.

De regeling heeft een looptijd tot 1 januari 2010 (artikel 10).

2. Projectaanpak

Het streven is er op gericht te komen tot één zoveel mogelijk omvattende arbocatalogus per branche. Dat is niet altijd haalbaar. Uitgangspunt is daarom dat de arbocatalogus ten minste twee arbeidsrisico’s in de betreffende branche aanpakt. Het subsidiebedrag is € 50.000,–. Zie de artikelen 2 en 8 van de regeling. Voor de bepaling van de arbeidsrisico’s kan gebruik worden gemaakt van de bij de Arbeidsinspectie aanwezige expertise, blijkend uit bijvoorbeeld de door deze dienst opgestelde c.q. de bij deze dienst in voorbereiding zijnde branchebrochures.

Voor arbocatalogi die slechts één arbeidsrisico aanpakken wordt, zoals reeds is opgemerkt,

normaliter geen subsidie verstrekt. Zie artikel 2 van de regeling. Deze aanpak is nadrukkelijk aanbevolen door de Stichting van de Arbeid. Voor de uitzondering op deze regel zie het hierboven bij 1.1. Inleiding gestelde met betrekking tot artikel 6 van de regeling.

3. Voor welke activiteiten kan subsidie worden verleend

Het moet, zoals reeds is opgemerkt, gaan om een afgerond project, d.w.z. een kant-en-klare

arbocatalogus. Deze moet bij de aanvraag voor subsidie worden gevoegd. Er is geen sprake van het verstrekken van voorschotten.

De arbocatalogus moet bovendien marginaal zijn getoetst en voor akkoord zijn bevonden door de Minister. Een afschrift van de akkoordbevinding wordt bij de aanvraag gevoegd (artikel 3 van de regeling). Zonder dat wordt de aanvraag afgewezen.

De marginale toetsing houdt, conform het vigerend beleid, het volgende in. De criteria van marginale toetsing zijn:

1. Is beschreven voor welk werkgebied (branche, bedrijfssector of landelijk) de arbocatalogus is bedoeld?

2. Vertegenwoordigen de opstellers de werkgevers en werknemers in de branche of bedrijfssector?

3. Is de arbocatalogus toegankelijk en beschikbaar voor de betrokken werkgevers en werknemers?

4. Wordt bij navolging van de arbocatalogus voldaan aan de arbowettelijke doelvoorschriften? Dit punt wordt getoetst middels een zogenaamde quick scan: is de catalogus begrijpelijk, logisch en niet in strijd met de wet.

Is hieraan voldaan dan wordt de arbocatalogus vermeld in de zogenaamde verzamelbeleidsregel van het Ministerie van SZW. Alsdan dient de Arbeidsinspectie de arbocatalogus als uitgangspunt te nemen bij de handhaving in de betrokken branche of bedrijfssector dan wel op landelijk niveau.

Werkgevers die zich richten naar die arbocatalogus kunnen er vanuit gaan dat ze daarmee voldoen aan de doelvoorschriften van de arbowetgeving waaraan de arbocatalogus invulling geeft. Afwijking is toegestaan, mits de werkgever de Arbeidsinspectie goed onderbouwd laat zien dat zijn alternatief voldoet aan de arbowetgeving.

4. Subsidieaanvrager

De aanvraag moet worden ingediend door één partij bij de arbocatalogus. Wel moet vaststaan dat de overige partijen akkoord zijn met de aanvraag. Een schriftelijke verklaring ter zake moet bij de aanvraag voor subsidie worden gevoegd.

5. Aanvraag- en behandelingsprocedure

Het Agentschap SZW is belast met de administratieve uitvoering. Uitzondering vorm de toepassing van artikel 6. Bij de subsidieaanvraag dienen de relevante documenten te worden gevoegd, te weten de arbocatalogus (artikel 5), de schriftelijke akkoordbevinding van de Minister (artikel 3) en een schriftelijke verklaring ter zake van de overige bij de arbocatalogus betrokken partijen (artikel 4). Een en ander wordt gestroomlijnd middels een standaardformulier, dat per 3 september 2007 beschikbaar is op de website van het Agentschap SZW (artikel 5, derde lid). Voor onvolledige subsidieaanvragen zie artikel 5, zesde lid, van de regeling.

Zoals opgemerkt worden de aanvragen voor subsidie in volgorde van binnenkomst afgehandeld. Verder geldt dat een subsidieaanvraag voor 1 oktober 2009 moet zijn ingediend. Het Agentschap SZW heeft dan nog drie maanden om de primaire besluitvorming administratief af te wikkelen. Per 1 januari 2010 vervalt de regeling. Zie de artikelen 5 en 10 van de regeling.

Voor de goede orde zij opgemerkt, dat een aanvraag wordt afgewezen als:

– sprake is van een arbocatalogus van een individueel bedrijf/concern of die slechts één arbeidsrisico aanpakt;

– het te laat is ingediend, dat is na 30 september 2009;

– de relevante stukken niet zijn bijgevoegd, ondanks een daartoe strekkend verzoek van het Agentschap SZW of de Directie Arbeidsomstandigheden (artikel 6 van de regeling);

– er geen sprake is van een marginale, positief uitvallende toets door de Minister;

– er reeds subsidie is verstrekt voor een project (artikel 2 van de regeling).

– het subsidieplafond in enig jaar is bereikt. Betrokkenen zullen dan een nieuw verzoek moeten doen in het volgende jaar (tot 1 oktober 2009).

De Minister doet de aanvrager zo spoedig mogelijk na indiening van een volledige subsidie-aanvraag een beschikking omtrent de vaststelling van de subsidie toekomen.

6. De hoogte van het subsidiebedrag

Het bedrag dient zodanig in omvang te zijn dat er een stimulans vanuit gaat om in zoveel mogelijk branches/bedrijfssectoren een arbocatalogus tot stand te brengen. Voor het bedrag moet beperkt (technisch) onderzoek uitgevoerd kunnen worden, een externe deskundige ingehuurd kunnen worden, voorlichting/informatievoorziening gegeven kunnen worden (folders, website, etc.). Kijkend ook naar de kosten die gemiddeld gemoeid zijn met het opstellen van een branche RI&E, is samenspraak met de Stichting van de Arbeid, besloten een bedrag van € 50.000,– per project beschikbaar te stellen.

7. Subsidieplafond

Er is sprake van een subsidieplafond (artikel 9 van de regeling). Voor 2007 is 1 miljoen euro beschikbaar, voor 2008 7 miljoen euro en voor 2009 2 miljoen euro. Is het budget in enig jaar op, dan volgt een afwijzing van de aanvraag.

Zoals reeds opgemerkt, is er voor arbocatalogi in de bedrijfssector openbaar bestuur en overheidsdiensten een apart bedrag beschikbaar (€ 650.000,–; te spreiden over drie jaar).

8. Looptijd van de regeling

De regeling heeft een looptijd tot 1 januari 2010. Dit houdt verband met de in de herziene Arbowet opgenomen overgangstermijn wat betreft het van kracht blijven van de Arbo-beleidsregels. Deze beleidsregels vervallen op 1 januari 2010 of zoveel eerder als er voor de daarin geregelde problematieken arbocatalogi tot stand komen.

Het gegeven dat de aanvragen in volgorde van binnenkomst worden afgehandeld in combinatie met het bepaalde in artikel 2, eerste lid, van de regeling, nl. dat per branche in principe één project wordt gesubsidieerd, kan betekenen dat partijen die tot het laatst wachten met het indienen van een aanvraag voor subsidie, achter het net vissen bij de verdeling van subsidies.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

J.P.H. Donner

Naar boven