Wijziging Paspoortuitvoeringsregeling Nederlandse Antillen en Aruba 2001

Regeling van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 8 juni 2007, nr. BPR2007/N54583(2), Directoraat-Generaal Koninkrijksrelaties en Bestuur, houdende wijziging van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederlandse Antillen en Aruba 2001

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op artikel 59 van de Paspoortwet;

Besluit:

Artikel I

De Paspoortuitvoeringsregeling Nederlandse Antillen en Aruba 2001 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 65, derde lid, wordt ‘overgaan’ vervangen door: overgegaan.

B

In de artikelen 76, 112, tweede lid, en 113, eerste lid, wordt ‘de Dienst Nationale Recherche Informatie van het Korps landelijke Politiediensten’ telkens vervangen door: het Expertise Centrum Identiteitsfraude en Documenten van de Koninklijke Marechaussee.

C

Het formulier B4 in bijlage B (Standaardformulieren) en de formulieren C4 en C5 in bijlage C (Modelformulieren) worden vervangen door de formulieren B4, C4 en C5 die in bijlage 1 van deze regeling zijn opgenomen.

D

Bijlage I komt te luiden:

Bijlage I IAR-kaarten

Identificatiekaarten (IAR-kaarten) worden door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verstrekt.

BZK verstrekt standaard vijf identificatiekaarten (IAR-kaarten) per door BZK beschikbaar gesteld reisdocumentenstation (RAAS). In de gevallen waar door BZK aanvullend nog een werkstation beschikbaar is gesteld, geldt dat voor dit werkstation drie IAR-kaarten worden verstrekt.

Een uitgiftelocatie kan extra IAR-kaarten aanvragen. IAR-kaarten mogen alleen worden aangevraagd voor vaste medewerkers, waarbij er per uitgiftelocatie in totaal niet meer dan 20 operationele IAR-kaarten mogen zijn. Deze grens is vastgesteld uit oogpunt van beveiliging.

De autorisatiebevoegde dient diefstal, verlies of onzorgvuldig gebruik van IAR-kaarten direct te melden bij Sdu Identification, zodat deze IAR-kaarten kunnen worden geblokkeerd. IAR-kaarten die defect raken bij initiële uitlevering of wegens technische mankementen worden op aanvraag vervangen.

De leveringstermijn van IAR-kaarten bedraagt circa een week. Spoedaanvragen worden alleen gehonoreerd als het een calamiteit betreft, in samenhang met het plaatsen van een nieuw RAAS en/of werkstation.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant, in de Curaçaosche Courant en in het Afkondigingsblad van Aruba worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, A.Th.B. Bijleveld-Schouten.

Bijlage 1

stcrt-2007-136-p10-SC81463-1.gifstcrt-2007-136-p10-SC81463-2.gifstcrt-2007-136-p10-SC81463-3.gif

Toelichting

De werkwijze met betrekking tot de meldingen ‘onregelmatigheden reisdocument’ en ‘gevonden reisdocument’ is met ingang van 1 maart 2007 gewijzigd. De daaraan verbonden werkzaamheden van de Dienst Nationale Recherche Informatie van het Korps landelijke politiediensten zijn overgenomen door het Expertise Centrum Identiteitsfraude en Documenten van de Koninklijke Marechaussee. De betreffende artikelen en de modelformulieren C4 en C5 zijn overeenkomstig aangepast.

In bijlage I is de procedure inzake de verstrekking van identificatiekaarten (IAR-kaarten) voor het reisdocumentenstation (RAAS) vastgelegd. De wijziging houdt verband met het feit dat alle IAR-kaarten kosteloos worden verstrekt.

Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om enige tekstuele onvolkomenheden te repareren.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A.Th.B. Bijleveld-Schouten

Naar boven