Wijziging Subsidieregeling nieuwe agrarische schadeverzekeringen 2003

Besluit van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 13 juli 2007, nr. TRCJZ/2007/2207, tot wijziging van de Subsidieregeling nieuwe agrarische schadeverzekeringen 2003

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Financiën;

Gelet op artikel 87, derde lid, onderdeel C, EG-verdrag;

Gelet op de communautaire richtsnoeren voor staatssteun in de landbouw- en de bosbouwsector 2007–2013 (PbEU 2006, C319);

Gelet op de Mededeling van de Commissie betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-verdrag op staatssteun in de vorm van garanties (PbEG 2000, C 71);

Gelet op de goedkeuring van de Commissie van de Europese Gemeenschappen bij beschikking nr. SG (2007) D/203665 van 19 juni 2007;

Gelet op de artikelen 2 en 4 van de Kaderwet LNV-subsidies;

Besluit:

Artikel I

De Subsidieregeling nieuwe agrarische schadeverzekeringen 2003 wordt als volgt gewijzigd:

A

1. Artikel 1, onderdeel b, komt te luiden:

b. verzekeraar: een schadeverzekeraar als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht die in Nederland het bedrijf van schadeverzekeraar mag uitoefenen in de branche Brand en natuurevenementen of de branche Andere schaden aan zaken;

2. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel h door een puntkomma, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

i. MKB-ondernemingen: ondernemingen zoals omschreven in artikel 2, onderdeel b, van verordening (EG) nr. 70/2001 van de Commissie van 12 januari 2001 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-Verdrag op staatssteun voor kleine en middelgrote ondernemingen (PbEG L 10).

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd.

1. Het eerste lid komt te luiden:

1. De minister kan in overeenstemming met de Minister van Financiën aan verzekeraars subsidie in de vorm van een garantie verlenen ten behoeve van door een verzekeraar af te sluiten verzekeringen, voor de volgende schade:

a. schade aan gewassen in de agrarische sector als gevolg van zware regenval;

b. schade aan gewassen in de fruitteeltsector als gevolg van extreme vorst.

2. In het tweede lid, wordt ‘het eerste lid’ vervangen door: het eerste lid, onder a.

3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

3. De subsidie, bedoeld in het eerste lid, onder b, wordt verleend voor de resterende periode tot 1 november 2017.

C

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd.

1. Het eerste lid komt te luiden:

1. Aanvragen tot verlening van een subsidie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel a, kunnen door verzekeraars worden ingediend in de periode van 15 oktober 2007 tot en met 26 oktober 2007.

2. Het tweede lid komt te luiden:

2. Aanvragen tot verlening van een subsidie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel b, kunnen door verzekeraars worden ingediend in de periode van 15 oktober 2007 tot en met 26 oktober 2007.

D

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘ 1.’ geplaatst.

2. In de eerste volzin van het eerste lid wordt ‘artikel 2’ vervangen door: artikel 2, eerste lid, onder a.

3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

2. De subsidie, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder b, wordt slechts verleend indien de verzekering voldoet aan elk van de navolgende voorwaarden:

a. de schadeverzekeringen bieden dekking voor in Nederland optredende schade aan gewassen van MKB-ondernemingen in de fruitteeltsector als gevolg van extreme vorst;

b. de risicofactor, bedoeld in artikel 1, onderdeel e, bedraagt ten hoogste 0,082;

c. de minimumverzekeringspremie, bedoeld in artikel 1, onderdeel f, bedraagt 1,25‰;

d. de voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, onder b en e.

E

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. In de eerste volzin van het eerste lid wordt ‘artikel 2’ vervangen door: artikel 2, eerste lid, onder a, en wordt ‘€ 50.000.000,–’ vervangen door: € 46.500.000,–.

3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

2. De subsidie, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder b, wordt slechts verleend voorzover de financiële verplichtingen van de verzekeraar het bedrag van € 6.677.400,– overschrijden bij de verzekerde waarde, bedoeld in artikel 7, tweede lid, met dien verstande dat dit bedrag rechtevenredig afneemt met de eventuele afname van de door de verzekeraar totale verzekerde waarde.

F

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd.

1. Artikel 7, eerste lid, komt te luiden:

1. Het subsidieplafond van de subsidie, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, bedraagt € 46.500.000,– bij een maximale verzekerde waarde van € 3.255.000.000,– met dien verstande dat dit bedrag rechtevenredig afneemt met de eventuele afname van de totale verzekerde waarde.

2. Onder vernummering van het tweede lid in het derde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

2. Het subsidieplafond van de subsidie, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder b, bedraagt € 14.250.000,– bij een maximale verzekerde waarde van € 762.600.000,– met dien verstande dat dit bedrag rechtevenredig afneemt met de eventuele afname van de totale verzekerde waarde.

3. In het derde lid wordt ‘eerste lid, ’ vervangen door: eerste en tweede lid,.

4. Het vierde lid vervalt.

G

In artikel 8 wordt ‘van € 3.500.000.000,– ’ vervangen door: , bedoeld in artikel 7, eerste en tweede lid,.

H

In artikel 12, vierde lid, wordt ‘eerste lid, ’ vervangen door: eerste en tweede lid,.

I

Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

2. De verzekeraar vergoedt de daadwerkelijk geleden schade als bedoeld in het eerste lid binnen vier jaar na de betrokken gebeurtenis.

J

In artikel 14, tweede lid, onder c, wordt de zinsnede ‘productieverliezen, bedoeld in artikel 4, eerste lid, onder a.’ vervangen door: schade, bedoeld in artikel 4..

K

In artikel 16, tweede lid, onder c, wordt ‘de bijlage bij deze regeling’ vervangen door: bijlage I en wordt ‘bijlage I’ vervangen door: bijlage II.

Artikel II

De Vaststelling aanvraagperiode 2005 Subsidieregeling nieuwe agrarische schadeverzekeringen wordt ingetrokken.

Artikel III

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, G. Verburg.

Toelichting

De agrarische sector staat bloot aan een breed scala aan risico’s. Een groot deel van deze risico’s kan door ondernemers zelf worden beperkt met behulp van een marktpartij, zoals banken, verzekeraars, ketenpartijen en termijnmarkten. Voor een aantal risico’s bestaan deze mogelijkheden echter niet. Dit betekent niet dat de overheid per definitie een rol heeft bij het opvangen van dergelijke ondernemersrisico’s. De marktpartijen dienen zelf hun verantwoordelijkheid te nemen in het ontwerpen van instrumenten van risicobeheer. In bepaalde specifieke gevallen kan de overheid wel een stimulerende rol spelen.

In maart 2005 werd een deel van Nederland getroffen door extreme vorst, volgend op een zachte periode. Deze samenloop van omstandigheden maakte dat grote schade werd aangericht in de fruitteeltsector. In antwoord op de vragen van de leden Atsma en Mastwijk is de Tweede Kamer der Staten-Generaal nader geïnformeerd op 26 augustus 2005 (Aanhangsel Handelingen II 2004/05, nr. 2254). Hierbij is aangegeven het wenselijk wordt geacht dat het bedrijfsleven een structurele oplossing bewerkstelligt voor het risico van vorstschade in de fruitteeltsector. Om het de ondernemers in de fruitteelt mogelijk te maken zich tegen dit significante risico in te dekken, wordt met deze wijziging de totstandkoming van vorstschadeverzekeringen in de fruitteelt gestimuleerd.

Benadrukt moet worden dat er als gevolg van deze subsidieregeling, en de daarmee gemoeide extra inspanning van de overheid om tot een structurele oplossing te komen, geen aanleiding meer is voor ad hoc compensatieregelingen. Door de wijziging van deze regeling wordt immers de mogelijkheid geboden om het risico als gevolg van vorstschade te verzekeren. Hierdoor wordt de eigen verantwoordelijkheid van de fruitteeltsector om zich te verzekeren verder versterkt.

Administratieve lasten

Het toepassingsgebied van de regeling wordt uitgebreid met een tweede schadecategorie. Verzekeraars die een verzekering aanbieden voor schade aan gewassen in de fruitteeltsector als gevolg van extreme vorst kunnen op grond van deze regeling ook een subsidie aanvragen. De systematiek van de regeling blijft hetzelfde. Dit brengt met zich mee dat ook de aard en omvang van de administratieve lasten per aanvrager gelijk blijven.

Subsidie

Om de totstandkoming van deze schadeverzekeringen te stimuleren, is gekozen voor het instrument van de garantie. Dat wil zeggen dat de Staat vanaf een bepaald plafond de schade voor haar rekening neemt die onder de verzekeringspolis valt. Deze overname van de schade is zelf weer beperkt tot een plafond. Door deze garantie kan de premie voor de verzekering op een aanvaardbaar niveau blijven. De garantie kan worden verstrekt aan iedere verzekeraar die verzekeringspolissen aanbiedt als bedoeld in artikel 2 van de regeling. Ingevolge punt 189 van de landbouwrichtsnoeren in de landbouwsector zal de laatste openstelling van de onderhavige subsidiefaciliteit van de regeling nieuwe agrarische schadeverzekeringen plaatsvinden in 2013. Na 2013 kunnen er geen aanvragen voor subsidieverlening meer worden ingediend. Aanvragen tot subsidievaststelling kunnen worden ingediend tot en met 1 november 2017.

Voorwaarden

De omvang van de totale verzekerbare productie bij de verzekering voor vorstschade is lager dan bij de regenschadeverzekeringen. Daarnaast is de aard van het risico van vorstschade in de fruitteeltsector anders dan de aard van het risico van regenschade. Vorstschade kent namelijk een zogenaamd ‘piekprofiel’. Dat wil zeggen dat de schade veel minder vaak voorkomt. Wanneer echter vorstschade optreedt is deze schade relatief veel groter.

De maximaal verzekerbare waarde voor regenschadeverzekeringen wordt verlaagd. Hierdoor wordt namelijk ruimte gecreëerd in de beschikbare garantie van de Staat. Deze ruimte wordt benut voor de garantie op vorstschadeverzekeringen. Gelijke behandeling van beide te verzekeren risico’s betekent vervolgens dat de maximaal verzekerbare waarde bij fruitteelt ook wordt beperkt. Het totale risico voor de overheid in termen van, de jaarlijks te verwachten kosten bij maximale participatie, blijft overigens onveranderd.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

G. Verburg

Naar boven