Tijdelijke regeling stimulering aanpak vermindering gemeentelijke administratieve lasten

Tijdelijke regeling van de Staatssecretaris van Financiën van 23 mei 2007, nr. IPAL 2007 114 M, houdende regels met betrekking tot verstrekking en uitbetaling van vouchers ten behoeve van de aanpak ter vermindering van gemeentelijke administratieve lasten (Tijdelijke regeling stimulering aanpak vermindering gemeentelijke administratieve lasten)

De Staatssecretaris van Financiën,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris van Economische Zaken;

Gelet op de Wet tot vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2007;

Besluit:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Minister: Minister van Financiën;

b. SenterNovem: SenterNovem, agentschap van het Ministerie van Economische Zaken;

c. samenwerkingsverband: verband van twee of meer Nederlandse gemeenten of van twee of meer stadsdelen, of van een of meer gemeenten en een of meer stadsdelen, die aan de hand van een regeling als bedoeld in artikel 1 van de Wet gemeenschappelijk regelingen, dan wel aan de hand van een schriftelijke verklaring, kunnen aantonen dat zij samenwerken bij het uitvoeren van een doorlichting of maatregelenplan;

d. doorlichting: een systematische analyse van administratieve lasten voor bedrijven of administratieve lasten voor burgers, veroorzaakt door regelgeving, vergunningverlening of andere gemeentelijke regels, waarbij knelpunten worden gesignaleerd en oplossingsrichtingen worden geformuleerd, uitmondende in een schriftelijk rapport van bevindingen;

e. maatregelenplan: een systematische en concrete uitwerking van maatregelen ter vermindering van de administratieve lasten voor bedrijven of administratieve lasten voor burgers, een en ander uitmondende in een schriftelijke plan van aanpak mede ten behoeve van de lokale besluitvorming;

f. administratieve lasten voor bedrijven: administratieve lasten als bedoeld in de handleiding Meten is Weten van de Interdepartementale Projectdirectie Administratieve Lasten, berekend met gebruikmaking van het in die handleiding beschreven Standaard Kosten Model;

g. administratieve lasten voor burgers: administratieve lasten als bedoeld in de werkmap AL Burger van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, berekend met gebruikmaking van het in die werkmap beschreven AL-kostenmodel Burger;

h. toetsingskader vergunningen: toetsingskader zoals ontwikkeld door de Taskforce Vereenvoudiging Vergunningen van het Ministerie van Economische Zaken;

i. voucher: een op grond van artikel 2, eerste lid, van deze regeling door de Minister aan een gemeente of een samenwerkingsverband afgegeven waardedocument voor een deel van de kosten die met de uitvoering van een doorlichting en maatregelenplan tezamen, dan wel met de uitvoering van alleen een maatregelenplan gepaard gaan.

Artikel 2

1. De Minister kan na daartoe gedane aanvraag ter stimulering van de aanpak om administratieve lasten voor bedrijven of administratieve lasten voor burgers op lokaal niveau te verminderen een voucher verstrekken aan een gemeente of een samenwerkingsverband voor een doorlichting en een maatregelenplan tezamen, dan wel alleen een maatregelenplan.

2. Een voucher voor een doorlichting en een maatregelenplan tezamen kan uitsluitend worden verstrekt, indien ten behoeve van de gemeente of het samenwerkingsverband nog geen doorlichting of daaraan gelijkwaardige analyse is uitgevoerd.

3. Een voucher voor alleen een maatregelenplan kan uitsluitend worden verstrekt, indien ten behoeve van de gemeente of het samenwerkingsverband reeds een doorlichting of daaraan gelijkwaardige analyse is uitgevoerd.

4. In geval van een aanvraag voor de aanpak van de vermindering van administratieve lasten voor zowel bedrijven als burgers kunnen afzonderlijke vouchers worden verstrekt voor bedrijven en burgers, zowel voor doorlichtingen en maatregelenplannen tezamen als alleen voor maatregelenplannen.

5. In geval van een aanvraag door een samenwerkingsverband kunnen vouchers worden verstrekt voor doorlichtingen en maatregelenplannen tezamen, respectievelijk alleen maatregelenplannen, ten behoeve van iedere aan het samenwerkingsverband deelnemende gemeente of deelnemend stadsdeel afzonderlijk.

6. Een voucher voor een doorlichting en een maatregelenplan tezamen heeft een geldigheidsduur van een jaar na de verstrekking.

7. Een voucher voor alleen een maatregelenplan heeft een geldigheidsduur van een half jaar na de verstrekking.

Artikel 3

1. Voor een doorlichting en een maatregelenplan tezamen, respectievelijk alleen een maatregelenplan, ten behoeve van de aanpak van de vermindering van de administratieve lasten voor bedrijven wordt gebruik gemaakt van het in artikel 1, onderdeel f, genoemde Standaard Kosten Model en het toetsingskader vergunningen.

2. Voor een doorlichting en een maatregelenplan tezamen, respectievelijk alleen een maatregelenplan, ten behoeve van de aanpak van de vermindering van de administratieve lasten voor burgers wordt gebruik gemaakt van het in artikel 1, onderdeel g, genoemde AL-kostenmodel Burger en het toetsingskader vergunningen.

Artikel 4

Een doorlichting en een maatregelenplan tezamen, respectievelijk alleen een maatregelenplan, ten behoeve van de aanpak van de vermindering van de administratieve lasten voor burgers dient betrekking te hebben op ten minste tien onderwerpen uit de lijst die is opgenomen in bijlage 1.

Artikel 5

De in het plan van aanpak van het maatregelenplan opgenomen maatregelen voor de vermindering van de administratieve lasten voor bedrijven dienen de instemming te hebben van een representatieve afspiegeling van het lokale bedrijfsleven, blijkende uit een schriftelijke verklaring.

Artikel 6

1. De aanvraag voor een voucher kan door een gemeente, stadsdeel of samenwerkingsverband worden ingediend bij SenterNovem onder gebruikmaking van een bij die organisatie verkrijgbaar formulier.

2. De aanvrager dient bij de aanvraag een offerte van een onafhankelijk adviseur te voegen waaruit blijkt dat aan de bepalingen uit de artikelen 3 tot en met 5, voor zover van toepassing, wordt voldaan.

3. De aanvraag dient uiterlijk 30 november 2007 16.00 uur, bij SenterNovem te zijn ontvangen.

4. Door de Minister wordt op de aanvragen in volgorde van ontvangst beslist, met dien verstande dat wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht

de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, de datum waarop de aanvraag naar behoren is aangevuld, geldt als datum van ontvangst.

5. Indien honorering van alle aanvragen die op één dag zijn ontvangen ertoe zou leiden dat het beschikbare budget voor vouchers voor bedrijven of het beschikbare budget voor vouchers voor burgers zou worden overschreden, stelt de Minister de onderlinge rangschikking van deze aanvragen vast door middel van loting.

6. De Minister beslist binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag, onverminderd het bepaalde in artikel 4:5, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 7

1. De voucher heeft uitsluitend betrekking op de volgende noodzakelijke en rechtstreeks aan een doorlichting en een maatregelenplan tezamen, respectievelijk alleen een maatregelenplan, toe te rekenen kosten betreffende:

a. een onafhankelijk adviseur ter zake van de in opdracht van de aanvrager geleverde diensten;

b. inhuur of detachering van een onafhankelijk adviseur.

2. Kosten worden in aanmerking genomen met inbegrip van omzetbelasting indien de aanvrager van de voucher de omzetbelasting niet kan verrekenen.

Artikel 8

1. Een voucher voor een doorlichting en maatregelenplan tezamen voor bedrijven heeft een tegenwaarde van 75% van de in aanmerking komende kosten tot een maximum van € 15.000,–.

2. Een voucher voor alleen een maatregelenplan voor bedrijven heeft een tegenwaarde van 75% van de in aanmerking komende kosten tot een maximum van € 7.500,–.

3. Een voucher voor een doorlichting en maatregelenplan tezamen voor burgers heeft een tegenwaarde van 75% van de in aanmerking komende kosten tot een maximum van € 7.500,–.

4. Een voucher voor alleen een maatregelenplan voor burgers heeft een tegenwaarde van 75% van de in aanmerking komende kosten tot een maximum van € 3.750,–.

5. In geval de voucher wordt versterkt aan een samenwerkingsverband gelden de waarden uit het eerste tot en met vierde lid voor elke deelnemende gemeente of deelnemend stadsdeel aan het samenwerkingsverband.

Artikel 9

1. De onafhankelijk adviseur die in opdracht van de gemeente of het samenwerkingsverband waaraan de voucher is verstrekt, de doorlichting of het maatregelenplan heeft uitgevoerd, kan de voucher bij SenterNovem indienen onder het verzoek van uitbetaling van de tegenwaarde van de voucher.

2. Het verzoek gaat vergezeld van:

a. een kopie van de bij de gemeente of het samenwerkingsverband door de onafhankelijke adviseur ingediende declaratie, waarop de tegenwaarde van de voucher is verrekend;

b. een kopie van het rapport van bevindingen alsmede een kopie van het plan van aanpak in geval de voucher is verstrekt voor een doorlichting en maatregelenplan samen tezamen;

c. een kopie van het plan van aanpak in geval van een voor een maatregelenplan verstrekte voucher; en

d. een kopie van de verklaring van instemming als bedoeld in artikel 5.

3. Een verzoek als bedoeld in het eerste lid dient te worden gedaan binnen de geldigheidsduur die op de voucher staat vermeld.

4. Een voucher ingediend buiten de geldigheidsduur heeft zijn waarde verloren waardoor het recht op uitbetaling van de tegenwaarde vervalt.

5. Uitbetaling van een voucher vindt plaats binnen vier weken na ontvangst van het verzoek, met dien verstande dat indien de verzoeker in de gelegenheid is gesteld het verzoek overeenkomstig het tweede lid aan te vullen, het verzoek geacht wordt te zijn ontvangen op de dag dat de aanvullende gegevens zijn ontvangen.

6.

Tegen een besluit inzake de uitbetaling van een voucher kan geen beroep worden ingesteld.

Artikel 10

1. Het verstrekkingsplafond voor vouchers ten behoeve van doorlichtingen en maatregelenplannen voor bedrijven bedraagt € 4.500.000,–.

2. Het verstrekkingsplafond voor vouchers ten behoeve van doorlichtingen en maatregelenplannen voor burgers bedraagt € 500.000,–.

3. Indien het beschikbare verstrekkingsplafond voor doorlichtingen en maatregelenplannen voor bedrijven of voor burgers is bereikt, wordt voor het desbetreffende deel van de aanvraag geen voucher verstrekt.

Artikel 11

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 31 december 2008.

Artikel 12

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling stimulering aanpak vermindering gemeentelijke administratieve lasten.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Financiën, J.C. de Jager.

Bijlage 1, behorende bij artikel 4

Bouwen en Wonen

1. Huisvestingsvergunning

Milieu

2. Rioolaansluitvergunning

Verkeer en Waterstaat

3. Gehandicaptenparkeerkaart

4. Gehandicaptenparkeerplaats

SZW (WWB)

5. Rechtmatigheidsformulieren (WWB, IOAW, IOAZ, BBZ)

6. Aanvraag Bijzondere bijstand

7. Langdurigheidtoeslag

8. Aanvraag bijstandsuitkering, heronderzoek, begeleiding herintreders, opleiding werkzoekenden en uitstroombevordering

9. Voorschot bijstandsuitkering

10. Wachtlijsten WSW/WWB

11. Aanvullende bijstand 65+-ers

12. Gemeentelijke kortingskaart

13. Aanvraag Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK)

Monumenten en onderwijs

14. Subsidie (restauratie) monumenten

15. Bekostiging aangepast leerlingenvervoer gehandicapten

16. Bijdrage leerlingenvervoer

Belastingen

17. Gemeentelijke belastingen

18. Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

19. Waardebeschikking onroerende zaken (WOZ-beschikking)

20. Hondenbelasting

21. Onroerende zaakbelasting (OZB)

22. Uittreksel bevolkingsadministratie (GBA)

Zorg (WMO)

23. Aanpassing van de woning

24. Aanpassing van het voertuig

25. Verkrijgen hulpmiddelen

26. Aanvraag huishoudelijke voorziening

27. Aanvraag PGB

Subsidies

28. Subsidies jeugd (vrijwilligersorgs.)

29. Subsidies welzijn (vrijwilligersorgs.)

30. Subsidies cultuur (vrijwilligersorgs.)

31. Subsidies sport (vrijwilligersorgs.)

32. Subsidies instellingen (vrijwilligersorgs.)

Overig

33. Klachtenprocedure

34. Bezwaarschrift

35. Kapvergunning

36. Stookvergunning

37. Vergunning gebruik openbare grond (bijv. horeca-terrasvergunning)

38. Ontheffing drank- en horecawet

39. Vergunning straatfeesten

40. Kinderopvang

41. Carbid vergunning

42. Optochtvergunning

43. Reclame vergunning (vrijwilligersorgs.)

44. Evenementenvergunning (vrijwilligersorgs.)

45. Ventvergunning (vrijwilligersorgs.)

46. Vergunning rommelmarkten (vrijwilligersorgs.)

47. Collectevergunning

48. Ontheffing geluidshinder

49. Gevelreiniging

Toelichting

Algemeen

Het verminderen van administratieve lasten voor zowel bedrijven als burgers, voortvloeiende uit wet- en regelgeving van overheidswege, staat al geruime tijd op de politieke agenda.

In december 2003 heeft de Interdepartementale Projectdirectie Administratieve Lasten de handleiding ‘Meten is Weten’ gepresenteerd, met daarin opgenomen het Standaard Kosten Model. Dit alles heeft ertoe bijgedragen dat rijksbreed tientallen concrete maatregelen zijn geformuleerd en doorgevoerd, die de administratieve lasten met een kwart zullen verminderen per einde 2007. Het standaardkostenmodel is een voorbeeld geworden voor veel landen in de wereld.

Voor burgers heeft een vergelijkbare ontwikkeling plaatsgevonden. In het regeerakkoord van het kabinet Balkenende III was de afspraak opgenomen om te komen tot een vermindering van de administratieve lastendruk voor burgers met 25%, onderdeel van het actieprogramma ‘Andere Overheid’. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de werkmap AL Burger ontwikkeld. In de werkmap wordt een standaardkostenmodel voor burgers beschreven, het AL-kostenmodel Burger. Ook deze gerichte aandacht voor de vermindering van de administratieve lasten voor burgers heeft geleid tot het formuleren en doorvoeren van vele concrete maatregelen.

Aan de besturen van gemeenten is gevraagd alle autonome vergunningenstelsels aan de hand van het Toetsingskader Vergunningen door te lichten op nut en noodzaak. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten maakt bij de actualisatie van de modelverordeningen eveneens gebruik van het Toetsingskader Vergunningen. Het Toetsingskader Vergunningen is in 2005 ontwikkeld door de Taskforce Vereenvoudiging Vergunningen van het Ministerie van Economische Zaken. In reactie op het advies van de Taskforce is besloten dat alle centrale en decentrale vergunningen dienen te worden getoetst op nut en noodzaak 1 .

Hoewel er de afgelopen jaren reeds veel resultaten zijn geboekt, dient de aandacht voor regeldruk een doorlopend aandachtpunt te zijn en te blijven, ook op decentraal niveau. Met de onderhavige regeling wordt beoogd een nadere impuls te geven aan de vermindering van de administratieve lasten van zowel burgers als bedrijven op gemeentelijk niveau, ter ondersteuning en uitbreiding van de initiatieven die door vele gemeenten reeds zijn en worden genomen. De onderhavige regeling is een gezamenlijk initiatief van de Staatssecretaris van Financiën, de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris van Economische Zaken en is gebaseerd op de Begrotingswet IXB 2007, beleidsartikel 8 (financieel-economisch beleid van de overheid) zoals nader ingevuld in de Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) zoals die eind mei 2007 naar de Tweede Kamer is gezonden. Deze regeling ter ondersteuning van gemeenten wordt uitgekeerd in natura en is onder meer een gevolg van bestuurlijke afspraken zoals verwoord in het Coalitieakkoord en de Verklaring Betere Dienstverlening van 18 april 2006.

Door middel van het verstrekken van vouchers aan gemeenten of stadsdelen stimuleert de regeling zowel het in kaart brengen (doorlichten) van administratieve lasten door lokale regelgeving en vergunningenstelsels als het formuleren van concrete maatregelen ter vermindering van die administratieve lasten ter voorbereiding van de besluitvorming door de gemeenteraad (maatregelenplan). Gemeenten die al een doorlichting hebben uitgevoerd, kunnen een voucher aanvragen voor alleen een maatregelenplan. Een voucher voor alleen een doorlichting wordt niet verstrekt.

Vouchers kunnen ook worden verstrekt aan een samenwerkingsverband van gemeenten of stadsdelen of van een of meer gemeenten en een of meer stadsdelen.

In het kader van het beginsel van decentrale autonomie is de regeling zodanig opgezet dat gemeenten na het verstrekken van de voucher volledig de eigen verantwoordelijkheid dragen om aan de doelstellingen te voldoen. Hiermee blijven de administratieve lasten die uit de regeling voor de aanvragers voortvloeien zeer beperkt.

De vouchers vertegenwoordigen een waarde van 75% van de kosten van een onafhankelijk adviseur voor de uitvoering van een doorlichting en een maatregelenplan tot de in artikel 8 genoemde maxima. Vouchers worden op aanvraag verstrekt aan de gemeenten of stadsdelen of samenwerkingsverbanden en worden vervolgens na afloop van het project door de onafhankelijk adviseurs ter declaratie ingediend bij Senter Novem.

Aanvragen voor vouchers dienen vergezeld te gaan van een offerte van een onafhankelijk adviseur. Uit deze offerte moet blijken of aan de voorwaarden wordt voldaan om voor een voucher in aanmerking te komen, waarbij de artikelen 2 tot en 5 leidend zijn.

Om draagvlak bij het lokale bedrijfsleven te garanderen, dient een representatieve afspiegeling van het lokale bedrijfsleven met de voorgenomen maatregelen voor bedrijven in te stemmen. Daarmee wordt beoogd dat de maatregelen op die terreinen worden getroffen, waar de administratieve lastendruk voor bedrijven het sterkst wordt gevoeld. Voor burgers dient een keuze te worden gemaakt uit minimaal tien onderwerpen die in de lijst van bijlage 1 is opgenomen. Zowel voor bedrijven als voor burgers dient gebruik gemaakt te worden van de ontwikkelde standaard kostenmodellen, het Standaard Kosten Model voor bedrijven en het AL-kostenmodel Burger en van het Toetsingskader Vergunningen.

Gelet op de Interpretatieve mededeling van de Europese Commissie over de Gemeenschapswetgeving die van toepassing is op het plaatsen van opdrachten die niet of slechts gedeeltelijk onder de richtlijnen inzake overheidsopdrachten vallen (Pb 2006/C 179/02), is het de verantwoordelijkheid van de gemeente, het stadsdeel of het samenwerkingsverband de opdrachten aan de onafhankelijke adviseurs te gunnen op basis van een transparante en openbare procedure, op basis waarvan adviseurs zich kunnen inschrijven en worden geselecteerd. Uiteraard dient Europees te worden aanbesteed, indien voor een samenwerkingsverband het drempelbedrag voor Europese aanbesteding zou worden overschreden.

Artikelsgewijs

Artikel 1

De regeling wordt uitgevoerd door SenterNovem, agentschap van het Ministerie van Economische Zaken, in mandaat voor de Minister van Financiën.

Een samenwerkingsverband kan zowel bestaan uit twee of meer gemeenten die samenwerken op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen als op basis van een meer informeel, ad hoc samenwerkingsverband. In het laatste geval moet dat wel schriftelijk worden verklaard. Een samenwerkingsverband kan ook bestaan uit twee of meer samenwerkende stadsdelen of een of meer gemeenten die met een of meer stadsdelen samenwerken.

Een doorlichting is vooral een systematische analyse van de administratieve lasten, inclusief het vaststellen van nut en noodzaak van autonome gemeentelijke vergunningen. Voor het begrip administratieve lasten zijn de genoemde standaardkostenmodellen voor bedrijven en burgers leidend. Dezelfde kostenmodellen dienen eveneens ten grondslag te liggen aan de systematische en concrete uitwerking van maatregelen in het maatregelenplan. Voor het vaststellen van nut en noodzaak van autonome gemeentelijke vergunningen is het Toetsingskader Vergunningen leidend.

Om de definities en kostenmodellen voor de gemeenten en de onafhankelijk adviseurs makkelijk en eenduidig beschikbaar te stellen, zijn deze te raadplegen en te downloaden via de website van SenterNovem (www.senternovem.nl/overigeregelingen/index.asp).

Ook het Toetsingskader Vergunningen wordt via deze website ter beschikking gesteld.

Artikel 2

Een voucher kan worden verstrekt zowel voor een doorlichting en een maatregelenplan tezamen, als voor alleen een maatregelenplan. Geen voucher kan worden verstrekt voor alleen een doorlichting, omdat de uitwerking, voorbereiding en implementatie van concrete maatregelen daarmee onvoldoende zou zijn gewaarborgd. Uitsluitend wanneer nog geen doorlichting heeft plaatsgevonden, kan een voucher voor een doorlichting en maatregelenplan tezamen worden verstrekt. Anderzijds kan een voucher voor alleen een maatregelenplan uitsluitend worden verstrekt als reeds een doorlichting heeft plaatsgevonden. Dit draagt bij aan de kwaliteit van een maatregelenplan. Wanneer voor een reeds verricht doorlichtend onderzoek echter geen gebruik is gemaakt van het Standaard Kosten Model voor bedrijven of het AL-kostenmodel Burger, wordt dat niet als een doorlichting in de zin van deze regeling aangemerkt en kan de voucher voor beide fasen worden verstrekt.

Op grond van het vierde lid kan de voucher cumulatief worden verstrekt voor de aanpak van administratieve lasten voor bedrijven en burgers afzonderlijk. Dit betekent dat wanneer een aanvraag wordt ingediend voor zowel bedrijven als burgers de aanvraag in feite voor beide trajecten afzonderlijk wordt ingediend en de vouchers ook voor beide trajecten afzonderlijk kunnen worden verstrekt. Voorts kunnen in geval van een samenwerkingsverband op grond van het vijfde lid de vouchers cumulatief worden verstrekt voor de afzonderlijk trajecten van elke deelnemende gemeente of elk deelnemend stadsdeel afzonderlijk. Voor voorbeelden en berekeningen van de cumulatieve waarde van de te verstrekken vouchers zie de toelichting op artikel 8.

De uitvoering van een doorlichting en een maatregelenplan is aan betrekkelijk korte termijnen gebonden. In het zesde lid is bepaald dat een voucher voor een doorlichting en een maatregelenplan tezamen een geldigheidsduur heeft van één jaar na verstrekking. Voor alleen een maatregelenplan heeft een voucher een geldigheidsduur van een half jaar (zevende lid). Dit betekent dat de voucher door de adviseur uiterlijk binnen een jaar, respectievelijk binnen een half jaar, na die verstrekking ter declaratie kan worden ingediend (zie de toelichting op artikel 9).

Artikel 3

In het algemene deel van deze toelichting zijn de standaardkostenmodellen voor bedrijven en burgers reeds besproken. Uit de offerte van de onafhankelijke adviseur moet blijken dat de doorlichting en het maatregelenplan worden uitgevoerd met gebruikmaking van het toepasselijke standaardkostenmodel en het Toetsingskader Vergunningen. De modellen en het Toetsingskader zijn te raadplegen en te downloaden via www.senternovem.nl/overigeregelingen/index.asp .

Artikel 4

De bijlage bij de regeling bevat een lijst van onderwerpen die administratieve lasten specifiek voor burgers genereren. Een doorlichting en een maatregelenplan voor burgers dienen minimaal betrekking te hebben op tien onderwerpen uit deze bijlage. De keuze voor de onderwerpen is vrij.

Artikel 5

De concrete maatregelen die in het plan van aanpak voor bedrijven worden geformuleerd dienen de instemming hebben van een representatieve afspiegeling van het lokale bedrijfsleven. De doelgroep wordt zo direct bij de plannen betrokken, wat het draagvlak vergroot. Onder een representatieve afspiegeling van het lokale bedrijfsleven wordt verstaan de lokale of regionale afdeling van de KvK of VNO-NCW of MKB Nederland, althans dient een van deze organisaties de instemming die eventueel door een andere afspiegeling van het lokale bedrijfsleven wordt gegeven, positief te ondersteunen.

Uit de offerte van de onafhankelijk adviseur dient te blijken dat op deugdelijke wijze en met voldoende inspanning het benodigde overleg met de representatieve afspiegeling van het lokale bedrijfsleven plaats zal vinden. Ook moet blijken op welke wijze de instemming van het lokale bedrijfsleven verkregen zal worden. Bij declaratie van de voucher door de onafhankelijk adviseur dient bovendien een verklaring van instemming met de resultaten van het project meegezonden te worden (artikel 9, tweede lid, onder d). Een format voor verklaring van instemming kan worden gedownload van www.senternovem.nl/overigeregelingen/index.asp .

Artikel 6

Een voucheraanvraag kan worden ingediend bij SenterNovem, t.a.v. Secretariaat Team 226, Postbus 8242, 3503 RE Utrecht met een aldaar verkrijgbaar formulier (tel. nr. 030-214 71 20). Formulieren zijn ook te downloaden van www.senternovem.nl/overigeregelingen. De aanvraag moet uiterlijk op 30 november om 16.00 uur zijn ontvangen. Aanvragen die daarna binnen komen zullen worden afgewezen. Aanvragen dienen vergezeld te gaan van een offerte van een onafhankelijk adviseur waaruit moet blijken dat aan de bepalingen van artikelen 2 tot en met 5 wordt voldaan. Offertes waaruit dit niet blijkt zullen als niet volledig worden beschouwd. In geval van samenwerkingsverbanden zal uit de offerte ook moeten blijken dat de offerte betrekking heeft op alle bij het samenwerkingsverband aangesloten gemeenten of stadsdelen.

Artikel 7

Uitsluitend de kosten van een onafhankelijk adviseur vallen onder het bereik van de voucher. Loonkosten van gemeenteambtenaren vallen daar derhalve niet onder. Kosten die voorafgaand aan de indiening van de aanvraag zijn gemaakt en betaald, komen in verband met het stimuleringskarakter van de regeling niet in aanmerking. Overigens brengt dit met zich mee dat verplichtingen met een onafhankelijk adviseur wél voorafgaand aan de indiening van de aanvraag mogen zijn aangegaan, maar dat alleen de kosten die reeds voor indiening van de aanvraag zijn gemaakt en betaald niet in aanmerking komen. Indien een gemeente reeds met een doorlichting of een maatregelenplan is gestart, bestaat derhalve de mogelijkheid dat de kosten toch geheel of gedeeltelijk in aanmerking komen, namelijk indien en voor zover deze kosten eerst na het indienen van de aanvraag worden gemaakt en betaald.

Artikel 8

De vouchers voor bedrijven en burgers worden afzonderlijk verstrekt. Aan een gemeente die een doorlichting en een maatregelenplan uitvoert voor bedrijven en burgers ontvangt twee vouchers tot een totaal van maximaal € 22.500,– (€ 15.000,– + € 7.500,–). In geval van een samenwerkingsverband worden vouchers verstrekt voor iedere deelnemende gemeente of stadsdeel afzonderlijk. Voorbeelden: aan een samenwerkingsverband van drie gemeenten voor doorlichtingen en maatregelenplannen voor bedrijven en burgers in alle drie deelnemende gemeenten worden zes vouchers verstrekt tot een totaal van maximaal € 67.500,– (3 × € 15.000,– en 3 × € 7.500,–); aan een samenwerkingsverband van drie gemeenten voor een doorlichting en een maatregelenplan voor bedrijven en burgers in een van de deelnemende gemeenten, alleen een maatregelenplan voor bedrijven in een andere deelnemende gemeente en alleen een maatregelenplan voor burgers in de derde deelnemende gemeente, worden vier vouchers verstrekt tot een totaal van maximaal € 33.750,– (€ 15.000,– + € 7.500,– + € 7.500,– + € 3.750,–).

Artikel 9

De vouchers kunnen na afloop van het project door de onafhankelijk adviseur bij SenterNovem worden ingediend onder het verzoek tot uitbetaling van de tegenwaarde van de voucher. Deze declaratie dient vergezeld te gaan van een kopie van de eindafrekening aan de gemeente waarop de tegenwaarde van de vouchers vermeld staan en zijn verrekend. Ook dient bij het verzoek een kopie te worden gevoegd van het rapport van bevindingen van de doorlichting en het plan van aanpak van het maatregelenplan. Tot slot moet bij het verzoek een kopie van de verklaring van instemming gevoegd worden van de representatieve afspiegeling van het lokale bedrijfsleven als bedoeld in artikel 5. Een verzoek dat aan deze eisen voldoet, wordt niet geweigerd.

De geldigheidsduur van een voucher is één jaar (doorlichting en maatregelenplan tezamen), respectievelijk een half jaar (alleen maatregelenplan), na de verstrekking uit hoofde van deze regeling aan de gemeente, het stadsdeel of het samenwerkingsverband. Een voucher die buiten de van toepassing zijnde geldigheidsduur ter declaratie wordt ingediend, heeft zijn waarde verloren, waarmee het recht op uitbetaling is komen te vervallen.

De Staatssecretaris van Financiën,

J.C. de Jager

Naar boven