Wijziging Regeling spoorverkeer

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat tot wijziging van de Regeling spoorverkeer in verband met ETCS

24 mei 2007

Nr. HDJZ/S&W/2007-705

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 20, en 38 van het Besluit spoorverkeer;

Besluit:

Artikel I

De Regeling spoorverkeer1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De onderdelen g tot en met n worden geletterd i tot en met p.

2. Er wordt twee onderdelen ingevoegd, luidende:

g. ETCS: European Train Control System;

h. ETCS-cabinesein: sein, getoond op de ETCS-bestuurdersinterface, bedoeld in paragraaf 4.3. van beschikking nr. 2006/679/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 28 maart 2006 betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem ‘Besturing en seingeving’ van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem (PbEG L 284);.

B

Aan artikel 23 wordt een lid toegevoegd, luidende:

4. Het eerste, tweede en derde lid zijn van overeenkomstige toepassing op de bediening van ETCS-cabineseinen, met dien verstande dat ETCS-cabineseinen door de beheerder worden bediend door het versturen van informatie.

C

Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

2. Voor ETCS-cabineseinen zijn de aard, uitvoering en betekenis opgenomen in Bijlage A1 van beschikking nr. 2006/920/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 11 augustus 2006 betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem ‘Exploitatie en beheer van het treinverkeer’ van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem (PbEG L 359).

D

Aan artikel 25, eerste lid, wordt na ‘kunnen uitstralen’ toegevoegd: of door ETCS.

E

In artikel 29, eerste lid, wordt na ‘vast sein’ ingevoegd: of ETCS-cabinesein.

F

In artikel 30, tweede lid, wordt na ‘dit sein’ ingevoegd: of het punt van toegestane snelheidsverhoging.

G

Artikel 31 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt de eerste volzin vervangen door: Een door een lichtsein of een ETCS-cabinesein gegeven gebod of toestemming geldt vanaf dit sein totdat de trein het volgende sein heeft bereikt of tot een ander ETCS-cabinesein wordt getoond.

2. In het derde lid, onderdeel b, vervalt ‘en’. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door ‘;en’ wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

d. het punt van toegestane snelheidsverhoging volledig is gepasseerd.

H

Bijlage 4, behorende bij artikel 24, eerste lid, van de Regeling spoorverkeer, wordt als volgt gewijzigd:

1. In hoofdstuk 3, onderdeel 2, wordt de regel met nummer 251 a/l vervangen door de volgende regel:

stcrt-2007-104-p18-SC80677-1.gif

2. In hoofdstuk 3, onderdeel 3, wordt de regel met nummer 251 met de afbeelding van een reflectorplaatje vervangen door de volgende regel:

stcrt-2007-104-p18-SC80677-2.gif

3. In hoofdstuk 5 wordt na de regel met nummer 282 een regel ingevoegd, luidende:

stcrt-2007-104-p18-SC80677-3.gif

4. Hoofdstuk 7 komt te luiden:

Hoofdstuk 7 Seinen voor spoorvoertuigen met stroomafnemers.

stcrt-2007-104-p18-SC80677-4.gif

5. In hoofdstuk 11 wordt na de regel met nummer 332a een regel ingevoegd, luidende:

stcrt-2007-104-p18-SC80677-5.gif

6. Na hoofdstuk 11 van bijlage 4, behorende bij artikel 24, eerste lid, van de Regeling spoorverkeer, wordt een hoofdstuk ingevoegd, luidende:

Hoofdstuk 11a Seinen voor ETCS

stcrt-2007-104-p18-SC80677-6.gif

7. De tweede regel van hoofdstuk 15 wordt vervangen door de volgende regel:

stcrt-2007-104-p18-SC80677-7.gif

8. In hoofdstuk 17, onderdeel 5, vervallen de regels met de nummers 320 en 321.

9. In hoofdstuk 17 vervalt onderdeel 10.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, C.M.P.S. Eurlings.

Toelichting

Algemeen

De Europese Commissie heeft het initiatief genomen voor de totstandkoming van ERTMS (=European Rail Traffic Management System) als unieke standaard voor systemen van besturing en seingeving en daarmee als hoeksteen voor het bereiken van een interoperabel Europees spoorwegnet met veilig, ononderbroken en internationaal treinverkeer. ERTMS bestaat uit twee onderdelen, te weten: ETCS (European Train Control System), zijnde het beveiligingssysteem, en GSM-R(ail), zijnde het radio-systeem voor zowel spraak- als datacommunicatie. De technische specificaties van deze systemen zijn beschreven in twee beschikkingen, te weten in beschikking nr. 2006/679/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 28 maart 2006 betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem ‘Besturing en seingeving’ van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem (PbEG L 284) en in beschikking nr. 2006/920/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 11 augustus 2006 betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem ‘Exploitatie en verkeersmanagement’ van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem (PbEG L 359).

De Regeling spoorverkeer ging uit van de tot nu toe nu in Nederland toegepaste systemen voor treinbeveiliging. Daarbij dient de bestuurder van de trein de geboden of toestemmingen op te volgen van de seinen die buiten, als onderdeel van de hoofdspoorweginfrastructuur, geplaatst zijn. Bij het ETCS-beveiligingssysteem kunnen seinen in plaats van als onderdeel van de hoofdspoorweginfrastructuur ook binnen in de cabine van de trein aanwezig zijn. Met name door deze verandering is wijziging van de Regeling spoorverkeer noodzakelijk. Op dit moment wordt het ETCS-beveiligingsysteem in Nederland nog zeer beperkt toegepast: een deel van de Betuweroute (het A15-trace) is beveiligd met ETCS en de HSL-Zuid.

Artikelsgewijs

A (artikel 1)

Een ETCS-cabinesein is een verbijzondering van het overkoepelende begrip sein, dat in artikel 1, onderdeel l, van het Besluit spoorverkeer is gedefinieerd als een verkeersteken inhoudende een ge- of verbod, een waarschuwing of een aanduiding. Met een ETCS-cabinesein ontvangt de bestuurder van een trein op een scherm in de cabine zijn aanwijzingen. Zo kan hij op het scherm de aanwijzing krijgen om te stoppen of om snelheid te verlagen.

B (artikel 23)

Artikel 23 van de Regeling spoorverkeer omvat een zorgplicht van de beheerder voor de plaatsing en bediening van de seinen. Deze moet zodanig zijn dat op een veilige manier van de hoofdspoorweg gebruik kan worden gemaakt. De wijziging van artikel 23 bewerkstelligt dat de zorgplicht van de beheerder zich ook uitstrekt tot de bediening van ETCS-cabineseinen. De zorgplicht van de beheerder bestaat eruit dat de juiste informatie wordt verstuurd.

C (wijziging artikel 24)

De aard, uitvoering en betekenis van de ETCS-cabineseinen is opgenomen in bijlage A1 van de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem ‘Exploitatie en beheer van het treinverkeer’ van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem. Bijlage A1, getiteld ERTMS/ETCS exploitatievoorschriften, bevat een verzameling van ERTMS-regels, die de bestuurder van een trein met ETCS-cabineseinen in acht moet nemen.

D (wijziging artikel 25)

Kern van artikel 25 is dat de hier genoemde situaties moeten worden beveiligd door seinen die kunnen gebieden te stoppen. Wanneer gebruik wordt gemaakt van het beveiligingssysteem ETCS, wordt dat gebod gegeven door een aanwijzing op het ETCS-cabinesein.

E tot en met G (wijziging van de artikelen 29 tot en met 31)

De wijzigingen van de artikelen 25, 29 en 30 zijn van technische aard. Zij vloeien voort uit het feit dat een ETCS-cabinesein op een andere wijze werkt dan een vast sein.

H (wijziging van bijlage 4)

Bijlage 4, behorende bij artikel 24, eerste lid, van de Regeling spoorverkeer, wordt op aantal plaatsen gewijzigd, omdat als gevolg van de invoering van ETCS een aantal nieuwe borden aan het overzicht wordt toegevoegd dat de aard, uitvoering en betekenis van de ETCS-seinen bevat. Zo wordt een bord toegevoegd dat betekent dat vanaf een bepaald punt het ETCS-beveiligingssysteem ingeschakeld wordt. Daarnaast komen een aantal borden te vervallen die in de praktijk geen betekenis meer hebben.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings

  • 1

    Stcrt. 2004, 248; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 25 oktober 2005 (Stcrt. 2005, 211).

Naar boven