Besluit beheer Persoonlijke Internetpagina

25 mei 2007

Nr. 2007/0000189944

DGMOS/DIIOS/afd. DTA

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Besluit:

Artikel 1

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (voor deze de Directeur Generaal Management Openbare Sector) is belast met de zorg voor de ingebruikneming en instandhouding van de Persoonlijke Internetpagina.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juni 2007 en vervalt op een door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties te bepalen tijdstip.

Artikel 3

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit beheer Persoonlijke Internetpagina.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, A.Th.B. Bijleveld-Schouten.

Toelichting

Met de Persoonlijke Internetpagina (hierna: PIP) geeft de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitvoering aan de volgende taken:

– het vergroten van de toegankelijkheid van overheidsinformatie;

– het verbeteren van de dienstverlening van de overheid;

– het bevorderen van de regie van burgers over de eigen persoonsgegevens;

– en het coördineren van de administratieve lastenreductie van de burger (overheidsbreed).1

In de brief aan de Tweede Kamer van 10 april 2006 kondigde de Minister de ontwikkeling van PIP aan.2 Voor 2007 staat het eerste gecontroleerde gebruik van PIP gepland.

PIP is een doorgeefluik dat vanuit het klantperspectief de samenhang biedt in digitale overheidsinformatie en elektronische transacties zoals aangeboden door overheidsorganisaties. Zo wordt online zaken doen met de overheid eenvoudiger en sluit overheidsdienstverlening meer aan bij de persoonlijke behoefte van de burger. PIP biedt de burger de mogelijkheid om:

– virtueel via één internetpagina, kennis laten nemen van de over hem of haar bij de overheid beschikbare gegevens en, waar dit toegestaan en aan de orde is het verzoek te doen deze te corrigeren. Daarmee wordt actief ondersteuning gegeven aan het inzage- en correctierecht van gegevens die de overheid over een bedrijf of burger heeft.

– het aanbod van overheidsdiensten en -⁠informatie op een voor die specifieke persoon relevante wijze te groeperen en in samenhang te presenteren.

– meer vraag- of behoeftegestuurde informatie te verstrekken: denk bijvoorbeeld aan het inzien van de status van een aanvraag van een bouwvergunning, een attendering op het verlopen van paspoort of rijbewijs, het aanvragen van een uitkering, enzovoorts.

– diensten aan te vragen, waarbij bekende gegevens zijn vooringevuld (éénmalige gegevensverstrekking).

– berichten van de overheid voortaan niet meer verspreid maar op één plek elektronisch te ontvangen.

Om te voorkomen dat er een onoverzichtelijke hoeveelheid persoonsgebonden loketten vanuit verschillende overheden ontstaat, wordt door de Minister gewerkt aan de generieke voorziening PIP. Overheidsorganisaties kunnen met elektronische diensten aansluiten op PIP. PIP is een doorgeefluik voor elektronische formulieren en basisregistraties en maakt gebruik van DigiD voor authenticatie. Daarnaast haakt PIP aan bij de ketenbenadering zoals die onder andere wordt ontwikkeld binnen het SUWI-domein (DKD) en het onderwijsdomein. Aangesloten overheidsorganisaties blijven zelf verantwoordelijk voor hun elektronische diensten.

PIP wordt in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het Ministerie van Economische Zaken ontwikkeld door Stichting ICTU. Het initiatief tot PIP is ontstaan in samenwerking met uitvoeringsorganisaties en andere overheden. Verschillende van deze organisaties hebben momenteel zitting in de stuurgroep die de implementatie van PIP stuurt.3

Om de doelen uit de eerder aangehaalde brief te bereiken is dit besluit noodzakelijk. In dit besluit wordt zorg voor de ingebruikneming en instandhouding geregeld. Nagegaan wordt of PIP uiteindelijk geregeld dient te worden in een wet in formele zin.

De toedeling van de zorg voor de ingebruikneming en instandhouding van PIP is neergelegd in artikel 1 van het onderhavige besluit. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (voor deze de Directeur Generaal Management Openbare Sector) is hiertoe aangewezen.

Artikel 1 biedt bovendien een grondslag voor gegevensverstrekking vanuit de gemeentelijke basisadministraties persoonsgegevens aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in verband met de ingebruikname en instandhouding van de PIP Via de PIP kunnen burgers kennis nemen van gegevens zoals die in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn opgenomen. Dit staat los van het bestaande recht van de burger om op verzoek bij het College van burgemeester en wethouders inzage te vragen in de hem betreffende persoonsgegevens op grond van artikel 79, tweede lid, van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 2 stelt de datum van inwerkingtreding op 1 juni 2007.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A.Th.B. Bijleveld-Schouten

Naar boven