Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatscourant 2006, 63 pagina 14 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatscourant 2006, 63 pagina 14 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 16 maart 2006, nr. TRCJZ/2006/51, houdende bepalingen over de landbouwtelling en de gecombineerde opgave
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
Gelet op Verordening (EG) nr. 1782/2003 van de Raad van 29 september 2003 tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor regelingen inzake rechtstreekse steunverlening in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot vaststelling van bepaalde steunregelingen voor landbouwers en houdende wijziging van de Verordeningen (EEG) nr. 2019/93, (EG) nr. 1452/2001, (EG) nr. 1453/2001, (EG) nr. 1454/2001, (EG) nr. 1868/94, (EG) nr. 1251/1999, (EG) nr. 1673/2000, (EEG) nr. 2358/71 en (EG) nr. 2529/2001 (PbEU L 270);
Gelet op Verordening (EG) nr. 796/2004 van de Commissie van 21 april 2004 houdende uitvoeringsbepalingen inzake de randvoorwaarden, de modulatie en het geïntegreerd beheers- en controlesysteem waarin is voorzien bij Verordening (EG) nr. 1782/2003;
Gelet op de artikelen 52 en 55 van de Regeling GLB-inkomenssteun 2006, artikel 24 van de Regeling superheffing en melkpremie 2004 en gelet op artikel 26 van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet;
Voorts gelet op de artikelen 24 en 25 van de Landbouwwet;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. Dienst Regelingen: Dienst Regelingen van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
b. beschrijvingsbiljet: als bijlage I bij deze regeling opgenomen modelformulier;
c. opgaveplichtige: persoon die, anders dan in het kader van de teelt van griendhout, riet en biezen, in de landbouw zijn hoofdbestaan of een gedeelte van zijn bestaan vindt, voor zover aan hem een beschrijvingsbiljet, bedoeld in onderdeel b, dan wel anderszins een oproep voor de landbouwtelling is uitgereikt of toegezonden.
In het tijdvak dat loopt van 1 april 2006 tot en met 15 mei 2006 wordt een landbouwtelling gehouden als bedoeld in de artikelen 24 en 25 van de Landbouwwet.
Ten behoeve van de telling, bedoeld in artikel 2, wordt een beschrijvingsbiljet uitgereikt of verzonden door de minister.
1. De opgaveplichtige verstrekt de ten aanzien van de veestapel gevraagde gegevens naar de toestand op 1 april 2006.
2. De opgaveplichtige verstrekt de ten aanzien van de oppervlakten gevraagde gegevens naar de verwachte toestand op 15 mei 2006. Indien een beteelde oppervlakte op 15 mei 2006 nog niet zal zijn beteeld, wordt de eerstvolgende geplande teelt opgegeven.
3. Onverminderd het eerste en tweede lid, verstrekt de opgaveplichtige de op het beschrijvingsbiljet gevraagde gegevens naar de toestand op de datum van verzending, tenzij op het biljet anders is aangegeven, en neemt daarbij de overige op het biljet of door Dienst Regelingen gegeven aanwijzingen in acht.
1. Voor de bepaling van de bedrijfsomvang geldt dat één Nederlandse grootte-eenheid gelijk is aan 1400 eenheden bruto standaardsaldo.
2. De bruto standaardsaldi respectievelijk de Nederlandse grootte-eenheid worden vastgesteld als vermeld in bijlage II.
3. Bruto-standaardsaldi worden overeenkomstig bijlage II omgerekend in Nederlandse grootte-eenheden.
Onverminderd het bepaalde in artikel 4 maakt de uit dien hoofde opgaveplichtige die tevens gehouden is:
a. gegevens te verstrekken met betrekking tot subsidieaanvragen op grond van de bedrijfstoeslagregeling, de areaalbetalingen voor noten, energiegewassen en eiwithoudende gewassen en de productiesteun voor zetmeelaardappelen en zaaizaad van vezelvlas, bedoeld in artikel 2, tweede lid, onderdeel a en b van de Regeling GLB-inkomenssteun 2006 en de melkpremie, bedoeld in artikel 24 van de Regeling superheffing en melkpremie 2004,
b. gegevens te verstrekken met betrekking tot de slachtpremieregeling, bedoeld in artikel 2, tweede lid, sub c van de Regeling GLB-inkomenssteun 2006 of,
c. gegevens te verstrekken, als bedoeld in artikel 26, eerste lid, van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet,
voor het verstrekken van alle onderscheiden gegevens gebruik van het formulier waarvan het model is opgenomen als bijlage I bij deze regeling.
De opgave, bedoeld in artikel 2 van deze regeling, de aanvragen, bedoeld in artikel 6, onder a en b, van deze regeling en de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 6 van deze regeling, onder c, kunnen gezamenlijk elektronisch worden ingediend.
1. De gezamenlijke elektronische indiening geschiedt met het daartoe bestemde elektronische formulier.
2. Het formulier wordt elektronisch ondertekend met een door de Minister aan de ondertekenaar ter beschikking gestelde eenmalig bruikbare tancode.
3. De Minister bevestigt de ontvangst van een elektronisch ingediend formulier.
Een tancode wordt uitsluitend overeenkomstig deze regeling gebruikt voor het doel waarvoor en door degene aan wie de tancode is verstrekt.
De Minister verstrekt op een met redenen omkleed verzoek van de aanvrager een set tancodes ten behoeve van de elektronische handtekening, ingeval
a. deze geen tancodes heeft ontvangen;
b. de verstrekte tancodes zijn gebruikt, of
c. van verlies van eerder verstrekte tancodes.
De Minister kan besluiten een set tancodes niet te verstrekken of in te trekken, indien de indiener of een met hem geassocieerd bedrijf of organisatie in het verleden een tancode heeft gebruikt in strijd met deze regeling of op andere wijze de integriteit van een verstrekte handtekening heeft geschonden.
1. Een belanghebbende kan de aan hem verstrekte tancodes doen gebruiken door een gemachtigde als bedoeld in artikel 2:1 van de Algemene wet bestuursrecht ten behoeve van het indienen van een elektronische formulier namens belanghebbende.
2. De gemachtigde maakt bij het indienen van de aanvraag, de opgave onderscheidenlijk de verstrekking als bedoeld in artikel 8 slechts gebruik van de aan de gemachtigde ter beschikking gestelde toegangscodes tot het elektronische formulier.
Bijzondere bepalingen over de behandeling van een elektronisch formulier
1. De Minister kan een elektronisch formulier weigeren, indien dit niet overeenkomstig deze regeling is ingediend.
2. De Minister kan een elektronisch verzonden bericht weigeren voor zover de betrouwbaarheid of vertrouwelijkheid van dit bericht onvoldoende is gewaarborgd, gelet op de aard en de inhoud van het bericht en het doel waarvoor het wordt gebruikt.
3. De Minister deelt een weigering op grond van dit artikel zo spoedig mogelijk aan de afzender mede.
Als tijdstip waarop een elektronisch formulier door de Minister elektronisch is ontvangen, geldt het tijdstip waarop alle vereiste bescheiden als bedoeld in artikel 12 van Verordening (EG) nr. 796/2004 zijn ontvangen.
De Minister kan besluiten de elektronische aanvraag, opgave onderscheidenlijk verstrekking niet te behandelen, indien het elektronisch formulier geheel of gedeeltelijk is geweigerd op grond van artikel 11. Artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing.
De Regeling landbouwtelling en gecombineerde opgave 2005 wordt ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling landbouwtelling en gecombineerde opgave 2006.
Deze regeling zal met de toelichting en bijlagen in de Staatscourant worden geplaatst.
Met het bij deze regeling gepubliceerde formulier Gecombineerde Opgave 2006 kan opgave worden gedaan ten behoeve van de landbouwtelling op grond van de Landbouwwet (Stb. 1957, 342, laatstelijk gewijzigd Stb. 2002, 88) de opgave Gebruik gewaspercelen op grond van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet (Stb. 2005, 645) en de verzamelaanvraag op grond van de Regeling GLB-inkomenssteun (Stcrt. 2005, 235). Voor deze verschillende onderdelen van de gecombineerde opgave (landbouwtelling, verzamelaanvraag en opgave van het gebruik van gewaspercelen) wordt gebruik gemaakt van één formulier.
Deze regeling bepaalt dat er in de periode van 1 april 2006 tot en met 15 mei 2006 een landbouwtelling wordt gehouden. De landbouwtelling heeft twee doelen, namelijk statistiek en administratie: Voor onderzoek en beleid wordt door het Centraal Bureau voor Statistiek een zo volledig mogelijk overzicht samengesteld van de oppervlakte beteelde gewassen, de omvang van de veestapel en de inzet van arbeidskrachten. Voorts is het voor de uitvoering van het landbouwbeleid van belang dat correcte gegevens per landbouwbedrijf beschikbaar zijn bij het ministerie van LNV.
Producenten die geen van de hierna genoemde premies aanvragen, en ook niet ingevolge het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet gehouden zijn om (wijzigingen van) perceelsgegevens te verstrekken, geven op het formulier alleen de landbouwtellingsgegevens op die op grond van artikel 24 en 25 van de Landbouwwet worden gevraagd.
Met de verzamelaanvraag vraagt de landbouwer subsidie aan op grond van de bedrijfstoeslagregeling, de gekoppelde areaalbetalingen en de melkpremieregeling, zoals geregeld in de Regeling GLB-inkomenssteun 2006.
Uit de Regeling GLB-inkomenssteun 2006 volgt dat elke landbouwer die aanspraak wil maken op één of meer van de genoemde subsidies, verplicht is alle in gebruik zijnde grond op te geven in de Verzamelaanvraag.
Voor de slachtpremie geldt daarbij dat een aparte subsidieaanvraag wordt gedaan, en dat de verzamelaanvraag wordt gebruikt voor het voldoen aan de verplichting tot opgave van de in gebruik zijnde grond. De in gebruik zijnde grond dient te worden aangegeven op het onderdeel ‘Overzicht gewaspercelen’ van bijlage I bij deze regeling.
Voor landbouwers die een contract hebben gesloten met een groenvoederdrogerij geldt op grond van artikel 14, lid 1, sub e van Verordening (EG) nr. 382/2005 dat de betrokken steunpercelen moeten worden aangegeven op het onderdeel ‘Overzicht gewaspercelen’ van bijlage I bij deze regeling onder vermelding van bijkomende bestemming 7. Deze opgave is ten behoeve van het verkrijgen van droogsteun door de groenvoederdrogerijen, een steunregeling die door het Hoofdproductschap akkerbouw wordt uitgevoerd.
Van voornoemde perceelsgegevens wordt daarnaast voor het tijdvak van 1 januari 2006 tot 15 mei 2006 gebruik gemaakt ten behoeve van de verplichting op grond van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet om gegevens te verstrekken met betrekking tot het gebruik en de ligging van percelen landbouwgrond. In deze periode vervangt de gecombineerde opgave het formulier dat normaliter door Dienst Regelingen van het Ministerie van LNV wordt verstrekt aan landbouwers om wijziging(en) in het gebruik van een gewasperceel door te geven.
Het volledig ingevulde en ondertekende formulier dient uiterlijk op 15 mei 2006 door Dienst Regelingen te zijn ontvangen. Het niet voldoen aan deze verplichting is een economisch delict in de zin van artikel 1, onder 2, van de Wet op de economische delicten (Stb. 2001, 206). De gevolgen van het niet-tijdig insturen van de gegevens in het kader van de Regeling GLB-Inkomenssteun 2006 zijn neergelegd in de desbetreffende regeling.
Bij de landbouwtelling 2006 zal, evenals in voorgaande jaren, de bedrijfsomvang worden bepaald aan de hand van de Nederlandse grootte-eenheid (Nge).
De Nge vertegenwoordigt een aantal bruto standaardsaldi (bss). De bruto standaardsaldi zijn door het Landbouw Economisch Instituut (LEI) berekend. Voor 2005 is vastgesteld dat één Nge gelijk is aan € 1400,–. In bijlage II bij dit besluit is een lijst met bss weergegeven.
Het totale bruto standaardsaldo is gelijk aan de som van de waarden die worden verkregen door voor elke rubriek van de landbouwtelling het bruto standaardsaldo te vermenigvuldigen met het overeenstemmende aantal eenheden. Met deze bss-norm is het mogelijk om een beoordeling te maken van de productieomvang van het gehele bedrijf en de afzonderlijke productierichtingen.
In beginsel zullen voor de landbouwtelling alleen ondernemingen worden geïnventariseerd met een bedrijfsomvang van drie of meer Nge. Niettemin wordt ook een beschrijvingsbiljet gezonden aan bepaalde ondernemers met een kleinere bedrijfsomvang. Daarbij valt met name te denken aan ondernemers waarvan redelijkerwijs kan worden aangenomen dat de kleinere bedrijfsomvang een tijdelijk karakter draagt waardoor zij op de langere termijn wel voor inventarisatie in aanmerking behoren te komen.
In 2006 is opgave via internet mogelijk. In 2004 was dit geregeld in de Regeling landbouwtelling en GDI 2004. In 2006 is het voor meerdere regelingen mogelijk via internet opgave te doen. Alle relaties hebben hiertoe in januari 2006 een gebruikscode, wachtwoord en 15 tancodes ontvangen. In de onderhavige regeling wordt onder andere bepaald onder welke voorwaarden het mogelijk is de opgave en subsidieaanvragen elektronisch in te dienen.
De behoefte aan elektronische vormen van communicatie tussen burger en overheid neemt toe. Het gaat dan niet alleen om de e-mail waarmee aan de overheid een eenvoudige vraag wordt gesteld. Elektronische communicatie heeft vele voordelen ten opzichte van de vertrouwde schriftelijke communicatie. Zo kan de wijze van indiening van een aanvraag voor een subsidie via Internet veel sneller verlopen dan via een papieren formulier. De gecombineerde opgave kan elektronisch worden ingediend met behulp van een tancode, een unieke code die wordt beschouwd als een handtekening.
Voordelen van het elektronisch indienen zijn:
– Op het elektronische formulier zijn optioneel (de relatie kan hiervoor zelf kiezen) een deel van de gegevens van de opgave 2005 reeds ingevuld zodat de relatie meteen beschikt over zijn eigen referentiekader;
– Berekeningen en controles worden automatisch voor de relatie gedaan;
– De on line versie van het GDI-formulier bevat alleen de vragen die op het bedrijf van de betrokken relatie van toepassing zijn;
– Het systeem heeft een on line help-functie;
– De relatie behoeft geen bedrijfskaarten te bestellen;
– De opgave wordt afgesloten met een elektronische handtekening en hierna kan de relatie de opgave bewaren op de computer of printen ten behoeve van zijn/haar administratie.
Het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal) gaf bij de Regeling landbouwtelling en GDI 2004 in overweging om de elektronische aangifte van de landbouwtelling en gecombineerde opgave verplicht te stellen. Op dit moment onderzoek ik nog de mogelijkheden en de voorwaarden voor een verplichte elektronische opgave. Vooralsnog probeer ik in ieder geval de keuzemogelijkheid voor elektronische opgave voor betrokken agrarische ondernemers zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Werking van de elektronische indiening
In januari 2006 hebben alle relaties, die gekoppeld zijn aan het relatiebeheersysteem REBUS van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, op het bij dit Ministerie laatst bekende adres, zoals dat op 1 januari 2006 geregistreerd is, per separate post een toelichting en lijst met daarop vijftien tancodes ontvangen. Deze tancodes worden willekeurig aangemaakt door een onafhankelijk systeem.
In dat systeem zijn de tancodes gekoppeld aan de ondernemer aan wie ze worden gezonden, zodat met het gebruik van de tancode de ondernemer kan worden herkend. Het aanmaken van tancodes is met waarborgen omkleed, zodat de betrouwbaarheid is verzekerd.
De vijftien tancodes zijn vijftien elektronische handtekeningen die elk eenmaal kunnen worden gebruikt. Iedere keer als het computerscherm dat vraagt, vult de ondernemer de door het systeem gevraagde tancode van het lijstje van vijftien codes in.
Het formulier GDI 2006, waarvoor de tancodes kunnen worden gebruikt, is te vinden op Internet, de startpagina van www.minlnv.nl\loket. Toegang tot een formulier kan worden verkregen met behulp van de gebruikerscode en het wachtwoord dat reeds aan iedere ondernemer ter beschikking is gesteld.
Wanneer de ondernemer het internetformulier volledig heeft ingevuld kan hij het ondertekenen met de door het systeem gevraagde genummerde tancode. Het systeem zal de aanvraag verzenden, waarna de ondernemer een bestand in het zogeheten PDF-formaat op zijn systeem weg schrijft. Dit PDF-bestand is de kopie van de verzonden aanvraag. Hierop worden zowel de datum als de tijd en de gebruikte tancode weggeschreven. Een bestand met dezelfde inhoud wordt via een beveiligde manier als input gebruikt voor de beoordeling van de aanvraag.
Met voornoemde werkwijze wordt voldaan aan onderdeel d van artikel 3:15a, tweede lid, Burgerlijk Wetboek (BW).
Indien door welke oorzaak dan ook de ondernemer niet langer over zijn tancode beschikt kan hij telefonisch bij het LNV-loket (0800-2233322) verzoeken om een set nieuwe tancodes.
In dat geval zal aan de aanvrager een nieuwe set worden toegestuurd en de eventuele nog niet gebruikte tancodes zullen in het systeem worden geblokkeerd.
Wanneer de ondernemer zijn op één na laatste tancode verbruikt in de internetapplicatie van GDI, wordt er automatisch een nieuwe set tancodes toegezonden.
De berekening van de administratie lasten voor 2005 zijn geëvalueerd en bijgesteld aan de hand van de daadwerkelijk benodigde tijd die de relaties op de formulieren hebben ingevuld. Voor 2006 is een vergelijking gemaakt met 2005. De informatieverplichtingen voor 2006 uit deze regeling hebben betrekking op circa 98.000 bedrijven. De administratieve lasten zijn per opgaveplichtige voor de schriftelijke indiening gemiddeld genomen gelijk gebleven ten opzichte van 2005. Voor de landbouwtelling worden minder gegevens gevraagd en voor de verplichtingen op grond van de mestoffenregelgeving en het Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB), geregeld in de Regeling GLB-inkomenssteun 2006, hoeven niet meer de 10 cijferige perceelnummers te worden vermeld. Daar staat echter tegenover, dat de wijzigingen in verband met het hervormingen van het GLB in 2006 meer tijd vergen omdat een aantal nieuwe gegevens moeten worden ingevuld en men hiervoor meer nieuwe informatie moet lezen.
De hoogte van de administratieve lasten per relatie is met name afhankelijk van het feit of en in hoeverre perceelsgegevens moeten worden opgegeven. Voor bedrijven zonder grond of met uitsluitend tuinbouw onder glas behoeven geen perceelsgegevens te worden opgegeven, tenzij op deze percelen toeslagrechten worden gebruikt. Voor de overige bedrijven moet ten behoeve van de Regeling GLB-inkomenssteun 2006 en het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet moeten perceelsgegevens worden opgegeven. Voorts is de hoogte van de administratieve lasten afhankelijk van de keuze voor opgave via een papieren formulier of opgave via internet:
– Opgave op papier: Uitgaande van een gemiddeld uurloon van € 30,36 voor de agrarische sector en € 60,– voor intermediairs zijn de administratieve lasten naar verwachting voor een opgave op papier € 170,– per bedrijf. Voor het totaal van bedrijven die een gecombineerde opgave op papier doen (circa 88.430 bedrijven) bedragen de administratieve lasten € 15.000.000,–.
– Opgave via internet: Uitgaande van dezelfde uurlonen zijn de administratieve lasten naar verwachting voor een opgave via Internetgemiddeld zo’n € 156,– per bedrijf. Voor het totaal van bedrijven die naar verwachting een opgave via Internet doen (9,8%, circa 9.570 bedrijven: 10% voor opgaven met percelen en 8% voor opgaven zonder percelen) bedragen de administratieve lasten € 1.500.000.
Vermindering administratieve lasten door elektronische indiening in 2006
In 2004 hadden 6.548 ondernemers (7,2%) gebruik gemaakt van het opgaveformulier dat op Internet ter beschikking was gesteld. Voor 2006 is de ambitie dit percentage te verdubbelen naar 15% (14.700 bedrijven). Voor de berekening van de vermindering van administratieve lasten is voorzichtigheidshalve uitgegaan van 9,8% (12.250 bedrijven). Ten opzichte van indienen van het papieren formulier, dat gemiddeld 295 minuten aan tijd van de ondernemer vergt, zal naar schatting een ondernemer gemiddeld 24 minuten besparen door een opgave via internet. De besparing ontstaat hoofdzakelijk doordat de opgaven via internet direct compleet worden ontvangen en niet retour behoeven te worden gezonden. Bij opgave op papier moet zo’n 30% worden geretourneerd. Uitgaande van een gemiddeld uurloon voor van € 30,36 voor de agrarische sector en € 60,– voor intermediairs leidt elektronische indiening in 2006 tot een vermindering van de administratieve lasten voor de agrarische sector van € 124.873,–
Vanwege de gewenning aan een nieuw elektronisch opgavesysteem is voor 2006 is in de berekeningen nog geen rekening gehouden met een tijdswinst voor het invullen. Voor latere jaren wordt voor het elektronisch invullen wel een tijdwinst verwacht.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
C.P. Veerman
deelfactor bss/nge = 1.400 euro | |||
---|---|---|---|
Code | Rubrieknaam | bss2002 | nge2002 |
B: Dieren op het bedrijf / veestapel | |||
Rundvee (geen vlees- of weidevee) | |||
201 | Jongvee, < 1 jaar, vrouwelijk | 205 | 0,146 |
203 | Jongvee, < 1 jaar, mannelijk | 205 | 0,146 |
205 | Jongvee, 1–2 jaar, vrouwelijk | 340 | 0,243 |
207 | Jongvee, 1–2 jaar, mannelijk | 855 | 0,611 |
209 | Jongvee, > 2jaar, vrouwelijk, niet gekalfd | 340 | 0,243 |
211 | Melk- en kalfkoeien | 1.690 | 1,21 |
213 | Stieren voor de fokkerij (> 2jaar) | 855 | 0,611 |
Rundvee (vlees- of weidevee) | |||
214 | Vleeskalveren voor witvleesproductie | 185 | 0,132 |
216 | Vleeskalveren voor rosé vleesproductie | 165 | 0,118 |
217 | Jongvee vleesprod., < 1 jaar, vrouwelijk | 205 | 0,146 |
219 | Jongvee vleesprod., < 1 jaar, mannelijk | 260 | 0,186 |
221 | Jongvee vleesprod., 1–2 jaar, vrouwelijk | 235 | 0,168 |
223 | Jongvee vleesprod., 1–2 jaar, mannelijk | 260 | 0,186 |
225 | Jongvee vleesprod., > 2 jaar, vrouwelijk | 270 | 0,193 |
227 | Stieren vleesprod., > 2 jaar | 260 | 0,186 |
228 | Zoogkoeien | 385 | 0,275 |
229 | Vlees- en weidekoeien | 225 | 0,161 |
Varkens | |||
235 | Biggen tot 20 kg, bij de zeug | 0 | 0 |
237 | Biggen tot 20 kg, niet meer bij de zeug | 55 | 0,039 |
(alleen indien 247 t/m 251 = 0, anders 0) | |||
239 | Vleesvarkens 20–50 kg | 55 | 0,039 |
242 | Vleesvarkens 50 kg of meer, vrouwelijk | 55 | 0,039 |
244 | Vleesvarkens 50 kg of meer, mannelijk | 55 | 0,039 |
243 | Opfokzeugen en beertjes, 20–50 kg | 73 | 0,052 |
245 | Opfokzeugen, 50 kg of meer, niet gedekt | 73 | 0,052 |
247 | Zeugen, 50 kg of meer, gedekt | 355 | 0,254 |
249 | Zeugen, 50 kg of meer, bij biggen | 355 | 0,254 |
251 | Overige zeugen, 50 kg of meer, gust | 355 | 0,254 |
253 | Beren, 50 kg of meer, nog niet dekrijp | 73 | 0,052 |
255 | Beren, 50 kg of meer, dekrijp | 355 | 0,254 |
Kippen (per 100 dieren) | |||
269 | Vleeskuikens | 190 | 0,136 |
271 | Ouderdieren vleesrassen, jonger dan 18 weken | 450 | 0,321 |
273 | Ouderdieren vleesrassen, 18 weken of ouder | 745 | 0,532 |
275 | Leghennen, jonger dan 18 weken | 180 | 0,129 |
276 | Leghennen, 18 weken tot 20 maanden | 375 | 0,268 |
278 | Leghennen, 20 maanden of ouder | 375 | 0,268 |
272 | Ouderdieren legrassen, jonger dan 18 weken | 450 | 0,321 |
274 | Ouderdieren legrassen, ouder dan 18 weken | 610 | 0,436 |
Eenden en kalkoenen (per 100 dieren) | |||
287 | Jonge eenden voor de vleesproductie | 455 | 0,325 |
289 | Kalkoenen | 780 | 0,557 |
297 | Overig pluimvee | 455 | 0,325 |
Paarden en pony’s | |||
260 | Paarden jonger dan 3 jaar | 355 | 0,254 |
261 | Paarden 3 jaar of ouder | 2.740 | 1,96 |
285 | Pony’s jonger dan 3 jaar | 355 | 0,254 |
286 | Pony’s 3 jaar of ouder | 2.520 | 1,8 |
Schapen en geiten | |||
265 | Lammeren | 75 | 0,054 |
(alleen indien 266 = 0, anders 0) | |||
266 | Overige schapen, vrouwelijk | 75 | 0,054 |
268 | Overige schapen, mannelijk | 75 | 0,054 |
(alleen indien 266 = 0, anders 0) | |||
250 | Melkgeiten, < 1 jaar | 20 | 0,014 |
(alleen indien 258 = 0, anders 0) | |||
258 | Melkgeiten, 1 jaar en ouder | 150 | 0,107 |
254 | Overige geiten, < 1 jaar | 20 | 0,014 |
(alleen indien 258 = 0, anders 0) | |||
252 | Overige geiten, 1 jaar en ouder | 20 | 0,014 |
(alleen indien 258 = 0, anders 0) | |||
Konijnen | |||
232 | Gespeende vleeskonijnen | 4 | 0,003 |
(alleen indien 233 = 0, anders 0) | |||
233 | Voedsters | 74 | 0,053 |
Edelpelsdieren | |||
290 | Nertsen (moederdieren) | 74 | 0,053 |
292 | Vossen (moederdieren) | 190 | 0,136 |
294 | Overige pelsdieren (moederdieren) | 190 | 0,136 |
C: Tuinbouw onder glas | |||
Groenten | |||
608 | Losse tomaten | 232.000 | 165,7 |
604 | Trostomaten | 260.500 | 186,1 |
606 | Cherrytomaten | 315.000 | 225 |
605 | Komkommers | 184.000 | 131,4 |
610 | Aardbeien onder glas | 231.500 | 165,4 |
611 | Aardbei in betreedbare plastic tunnel | 76.400 | 54,6 |
631 | Rode paprika | 246.000 | 175,7 |
632 | Groene paprika | 201.500 | 143,9 |
633 | Gele praprika | 238.000 | 170 |
634 | Overige paprika | 274.000 | 195,7 |
618 | Aubergines | 236.500 | 168,9 |
621 | Overige groenten | 115.500 | 82,5 |
624 | Groentezaden onder glas | 95.100 | 67,9 |
625 | Opkweekmateriaal | 385.000 | 275 |
Fruit | |||
635 | Fruit onder glas | 98.800 | 70,6 |
Bloemkwekerijgewassen | |||
641 | Rozen | 389.000 | 277,9 |
643 | Anjers | 226.500 | 161,8 |
645 | Anthurium (snijbloem) | 203.500 | 145,4 |
647 | Chrysanten | 180.000 | 128,6 |
649 | Freesia’s | 178.000 | 127,1 |
650 | Orchideeen | 272.000 | 194,3 |
651 | Gerbera’s | 240.000 | 171,4 |
652 | Alstroemeria | 190.000 | 135,7 |
654 | Eustoma Russellianum | 162.500 | 116,1 |
655 | Lelies | 198.000 | 141,4 |
657 | Overige snijbloemen | 210.000 | 150 |
658 | Potplanten voor de bloei: kalanchoë | 415.500 | 296,8 |
642 | Potplanten voor de bloei: Phalaenopsys | 881.500 | 629,6 |
644 | Potplanten voor de bloei: Anthurium | 372.000 | 265,7 |
648 | Potplanten voor de bloei: Sputiphyllum | 320.000 | 228,6 |
661 | Overige potplanten voor de bloei | 330.500 | 236,1 |
664 | Potplanten, blad, ficus | 308.500 | 220,4 |
668 | Potplanten, blad, dracaena | 492.500 | 351,8 |
669 | Potplanten: overige bladplanten | 391.500 | 279,6 |
662 | Amaryllis (voor de bol) | 78.800 | 56,3 |
663 | Perkplanten | 237.000 | 169,3 |
665 | Overige bloemkwekerijgewassen | 195.500 | 139,6 |
677 | Bloemzaden | 203.000 | 145 |
666 | Opkweekmateriaal snijbloemen | 332.500 | 237,5 |
Boomkwekerijgewassen en vaste planten | |||
670 | Vermeerdering en/of aantrekking | 111.500 | 79,6 |
672 | Volledige teelt onder glas | 268.500 | 191,8 |
Paddenstoelenteelt | |||
Champignons | |||
702 | Beteelbare oppervlakte, met de hand geoogst | 1.261.000 | 900,7 |
703 | Beteelbare oppervlakte, machinaal geoogst | 1.261.000 | 900,7 |
709 | Overige eetbare paddestoelen | 235 | 0,168 |
Bollenbroei en witloftrek | |||
911 | Tulpenbroei (per 1.000 stuks) | 64 | 0,046 |
912 | Hyacinthenbroei (per 1.000 stuks) | 96 | 0,069 |
913 | Narcisbroei (per kg) | 1 | 0,00069 |
583 | Witloftrek (per ha getrokken pennen) | 6.050 | 4,32 |
D: Tuinbouw open grond | |||
Groenten | |||
431 | Aardbei vermeerdering | 21.100 | 15,07 |
432 | Aardbei wachtbed | 21.100 | 15,07 |
433 | Aardbei productie | 21.100 | 15,07 |
434 | Andijvie | 12.100 | 8,64 |
435 | Asperges | 14.300 | 10,21 |
436 | Asperges, nog geen productie | 14.300 | 10,21 |
437 | Bloemkool | 7.110 | 5,08 |
438 | Boerenkool ( 200 are) | 2.550 | 1,82 |
438 | Boerenkool (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
439 | Bospeen (≥ 50 are) | 1.980 | 1,41 |
439 | Bospeen (< 50 are) | 10.300 | 7,36 |
440 | Broccoli | 5.660 | 4,04 |
441 | Chinese kool | 8.540 | 6,1 |
442 | Knolselderij (≥ 100 are) | 3.070 | 2,19 |
442 | Knolselderij (< 100 are) | 7.210 | 5,15 |
443 | Knolvenkel/venkel (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
443 | Knolvenkel/venkel (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
444 | Komkommerachtigen (augurk, courgette, meloen, pompoen) (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
444 | Komkommerachtigen (augurk, courgette, meloen, pompoen) (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
445 | Koolraap (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
445 | Koolraap (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
446 | Koolrabi (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
446 | Koolrabi (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
447 | Kroten/rode bieten | 3.500 | 2,5 |
448 | Kruiden bladgewassen (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
448 | Kruiden bladgewassen (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
449 | Kruiden wortelgewassen (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
449 | Kruiden wortelgewassen (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
450 | Kruiden zaadgewassen (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
450 | Kruiden zaadgewassen (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
453 | Paksoi (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
453 | Paksoi (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
454 | Peulen (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
454 | Peulen (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
455 | Prei | 8.940 | 6,39 |
456 | Pronkbonen (≥ 200 are) | 13.400 | 9,57 |
456 | Pronkbonen (< 200 are) | 13.400 | 9,57 |
457 | Raapstelen (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
457 | Raapstelen (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
458 | Rabarber (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
458 | Rabarber (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
459 | Radijs (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
459 | Radijs (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
460 | Rodekool | 3.580 | 2,56 |
461 | Savooiekool | 8.540 | 6,1 |
462 | Schorseneren | 6.470 | 4,62 |
463 | Selderij, bleek/groen (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
463 | Selderij, bleek/groen (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
464 | Sla (alle soorten) | 12.100 | 8,64 |
465 | Spinazie (≥ 200 are) | 1.730 | 1,24 |
465 | Spinazie (< 200 are) | 3.960 | 2,83 |
466 | Spitskool | 8.540 | 6,1 |
467 | Spruitkool | 4.490 | 3,21 |
468 | Stamsperzieboon (≥ 150 are) | 1.330 | 0,95 |
468 | Stamsperzieboon (< 150 are) | 4.450 | 3,18 |
469 | Stoksnijbonen en stokslabonen (≥200 are) | 13.400 | 9,57 |
469 | Stoksnijbonen en stokslabonen (< 200 are) | 13.400 | 9,57 |
470 | Waspeen (≥ 50 are) | 1.980 | 1,41 |
470 | Waspeen (< 50 are) | 10.300 | 7,36 |
471 | Winterpeen (≥ 150 are) | 3.500 | 2,5 |
471 | Winterpeen (< 150 are) | 5.000 | 3,57 |
472 | Witlofwortel | 3.230 | 2,31 |
473 | Witte kool | 8.540 | 6,1 |
485 | Overige (niet genoemde) bladgewassen (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
485 | Overige (niet genoemde) bladgewassen (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
486 | Overige (niet genoemde) groenten (≥ 200 are) | 2.550 | 1,82 |
486 | Overige (niet genoemde) groenten (< 200 are) | 7.190 | 5,14 |
487 | Bewaarkool | 8.540 | 6,1 |
488 | Herfst- en vroege sluitkool | 3.580 | 2,56 |
Fruit | |||
490 | Appelen | 7.970 | 5,69 |
491 | Appelen | 7.970 | 5,69 |
492 | Peren | 12.100 | 8,64 |
493 | Peren | 12.100 | 8,64 |
494 | Blauwe bes | 21.800 | 15,57 |
495 | Pruim | 13.100 | 9,36 |
496 | Rode bes, framboos, braam | 21.800 | 15,57 |
497 | Wijnbouw | 14.500 | 10,36 |
498 | Zure kersen (bestemd vr verwerk. industrie) | 4.540 | 3,24 |
499 | Zwarte bes (bestemd vr verwerk. industrie) | 4.540 | 3,24 |
500 | Overig kleinfruit (o.a. kruisbessen, kiwi) | 21.800 | 15,57 |
501 | Overige pit- en steenvruchten | 13.100 | 9,36 |
Tuinbouwzaden | |||
510 | Groentezaden, open grond | 3.760 | 2,69 |
511 | Bloemzaden, open grond | 4.600 | 3,29 |
Bloemkwekerijgewassen | |||
518 | Droogbloemen | 8.380 | 5,99 |
519 | Snijgroen | 36.800 | 26,3 |
520 | Overige bloemkwekerijgewassen | 36.800 | 26,3 |
Bloembollen en -knollen | |||
546 | Anemone coronaria | 21.600 | 15,43 |
547 | Acidanthera | 21.600 | 15,43 |
548 | Dahlia | 21.600 | 15,43 |
549 | Fritillaria imperialis | 21.600 | 15,43 |
550 | Gladiool pitten | 14.100 | 10,07 |
551 | Gladiool kralen | 14.100 | 10,07 |
552 | Hyacint | 24.000 | 17,14 |
553 | Iris grofbollig | 16.500 | 11,79 |
554 | Iris fijnbollig | 16.500 | 11,79 |
555 | Knolbegonia | 21.600 | 15,43 |
556 | Krokus grote gele | 17.100 | 12,21 |
557 | Krokus overig | 17.100 | 12,21 |
558 | Lelie | 32.400 | 23,14 |
559 | Narcis | 18.200 | 13 |
560 | Tulpen | 18.100 | 12,93 |
561 | Zantedeschia | 21.600 | 15,43 |
562 | Overige bol- en knolgewassen | 21.600 | 15,43 |
Boomkwekerijgewassen | |||
525 | Bos- en haagplantsoen | 13.600 | 9,71 |
526 | Buxus | 89.200 | 63,7 |
527 | Eriaceae | 89.200 | 63,7 |
528 | Laan en parkbomen onderstammen | 16.200 | 11,57 |
529 | Laan en parkbomen spillen | 16.200 | 11,57 |
530 | Laan en parkbomen opzetters | 16.200 | 11,57 |
531 | Rozenstruiken (incl. zaailingen en onderstammen) | 15.100 | 10,79 |
532 | Sierconiferen | 38.300 | 27,4 |
533 | Sierheesters en klimplanten | 89.200 | 63,7 |
536 | Trek- en besheester | 36.800 | 26,3 |
537 | Vruchtbomen moerbomen | 11.600 | 8,29 |
538 | Vruchtbomen onderstammen | 11.600 | 8,29 |
539 | Vruchtbomen overig | 11.600 | 8,29 |
Vaste planten | |||
540 | Vaste planten | 49.900 | 35,6 |
E: Grondgebruik | |||
Grasland | |||
300 | Grasland, blijvend | 1.260 | 0,9 |
301 | Grasland, natuurlijk | 380 | 0,271 |
302 | Grasland, tijdelijk | 1.260 | 0,9 |
303 | Overige natuurterreinen | 0 | 0 |
Braak | |||
304 | Braak, met bos (SBL-regeling) | 355 | 0,254 |
305 | Braak non food/non feed | 285 | 0,204 |
306 | Braak, voederleguminosen | 335 | 0,239 |
307 | Groene braak (10 m/tenm 6 mnd) | 345 | 0,246 |
308 | Groene braak (5 m/tenm 6 mnd) | 345 | 0,246 |
309 | Groene braak (tenm 6 mnd) | 335 | 0,239 |
310 | Braak, LNV natuur-eenjarig | 340 | 0,243 |
311 | Braak, LNV natuur-meerjarig | 360 | 0,257 |
312 | Braak, LNV natuur-eenjarig en andere overheidsinstantie | 340 | 0,243 |
313 | Braak, LNV natuur-meerjarig en andere overheidsinstantie | 360 | 0,257 |
314 | Zwarte braak | 285 | 0,204 |
Akkerbouwgewassen | |||
320 | Aardperen | 2.550 | 1,82 |
321 | Blauwmaanzaad | 1.270 | 0,907 |
322 | Boekweit | 1.030 | 0,736 |
323 | Bruine bonen | 1.220 | 0,871 |
324 | Cichorei | 2.180 | 1,56 |
325 | Consumptieaardappelen op kleigrond | 2.630 | 1,88 |
326 | Consumptieaardappelen op zand/veengrond | 2.020 | 1,44 |
333 | Erwten groen (droog te oogsten) | 1.090 | 0,779 |
334 | Erwten (groen te oogsten) | 1.240 | 0,886 |
335 | Faunaranden | 545 | 0,389 |
336 | Gierst | 1.030 | 0,736 |
337 | Graansorgho | 1.030 | 0,736 |
338 | Graszaad, Engels raai | 1.170 | 0,836 |
339 | Graszaad, overig | 1.170 | 0,836 |
340 | Graszaad, rietzwenkgras | 1.170 | 0,836 |
341 | Graszaad, veldbeemd | 1.170 | 0,836 |
342 | Graszaad, roodzwenkgras 1e jaar | 1.170 | 0,836 |
343 | Graszaad, roodzwenkgras overjarig | 1.170 | 0,836 |
344 | Graszaad, westerwolds | 1.170 | 0,836 |
345 | Graszaad, italiaans | 1.170 | 0,836 |
346 | Graszoden | 2.550 | 1,82 |
347 | Haver | 875 | 0,625 |
348 | Kanariezaad | 1.030 | 0,736 |
349 | Kapucijners en grauwe erwten | 1.350 | 0,964 |
350 | Karwijzaad | 1.110 | 0,793 |
351 | Klaverzaad | 1.030 | 0,736 |
352 | Koolzaad, winter (ook boterzaad) | 900 | 0,643 |
353 | Koolzaad, zomer (ook boterzaad) | 900 | 0,643 |
354 | Lijnzaad, niet van vezelvlas | 1.420 | 1,01 |
355 | Luzerne | 715 | 0,511 |
356 | Corn cob mix | 1.120 | 0,8 |
357 | Korrelmaïs | 1.050 | 0,75 |
358 | Snijmaïs | 1.120 | 0,8 |
359 | Suikermaïs | 2.550 | 1,82 |
360 | Niet bittere lupinen | 1.430 | 1,02 |
361 | Miscanthus | 980 | 0,7 |
362 | Niet-vlinderbloemige groenbemesters (geen groene braak) | 0 | 0 |
363 | Overige akkerbouwgewassen | 2.550 | 1,82 |
364 | Overige granen | 1.030 | 0,736 |
367 | Pootaardappel op kleigrond | 4.310 | 3,08 |
368 | Pootaardappel op zand/veengrond | 2.540 | 1,81 |
372 | Raapzaad | 900 | 0,643 |
373 | Rogge – geen snijrogge | 830 | 0,593 |
374 | Schokkers (droog te oogsten) | 1.090 | 0,779 |
375 | Sojabonen | 1.290 | 0,921 |
376 | Suikerbieten | 2.470 | 1,76 |
377 | Tagetes, zand/loss (geen groene braak) | 2.550 | 1,82 |
378 | Triticale | 1.030 | 0,736 |
379 | Tuinbonen (droog te oogsten) | 2.550 | 1,82 |
380 | Tuinbonen (groen te oogsten) | 1.820 | 1,3 |
381 | Uien, poot- en plantuien (incl. Sjalotten) | 3.010 | 2,15 |
382 | Uien, zilveruitjes | 3.010 | 2,15 |
383 | Uien, zaaiuien | 3.260 | 2,33 |
384 | Veldbonen | 720 | 0,514 |
385 | Vezelhennep | 1.110 | 0,793 |
386 | Vezelvlas | 1.420 | 1,01 |
387 | Vlinderbloemige groenbemest (geen groene braak) | 0 | 0 |
388 | Voederbieten | 1.450 | 1,04 |
389 | Wintergerst | 830 | 0,593 |
390 | Wintertarwe | 1.180 | 0,843 |
391 | Zaaizaad van vezelvlas | 1.420 | 1,01 |
392 | Zetmeelaardappelen | 1.650 | 1,18 |
393 | Zetmeelaardappelen TBM pootgoed | 1.650 | 1,18 |
394 | Zetmeelaardappelen geleverd aan buitenland | 1.650 | 1,18 |
396 | Zomergerst | 1.020 | 0,729 |
397 | Zomertarwe | 1.030 | 0,736 |
398 | Zonnebloemen | 1.090 | 0,779 |
Bos | |||
419 | Blijvend bos met herplantplicht | 0 | 0 |
420 | Bos, zonder herplantplicht | 435 | 0,311 |
421 | Bos (set aside regeling) | 330 | 0,236 |
Notenbomen | |||
422 | Amandelen | 13.100 | 9,36 |
423 | Hazelnoten | 13.100 | 9,36 |
424 | Pistaches | 13.100 | 9,36 |
425 | Sint-Jansbrood | 13.100 | 9,36 |
426 | Walnoten | 13.100 | 9,36 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2006-63-p14-SC74292.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.