Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2006, 38 pagina 11 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2006, 38 pagina 11 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 3 februari 2006, directie Wetgeving, Bestuurlijke en Juridische Aangelegenheden, nr. WBJA/JA/2006/11017, houdende de wijziging van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit WBJA 2004
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op artikel 3, onderdeel k, en artikel 11 van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit secretaris-generaal SZW 2004;
Besluit:
Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit WBJA 2004 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2, onderdeel c, komt te luiden:
c. de afdeling Bestuurlijke en Internationaal-rechtelijke aangelegenheden;
B
Artikel 3, eerste lid, onderdeel e, komt te luiden:
e. de implementatie van internationale verdragen en regelingen.
C
Artikel 4 komt te luiden:
Het hoofd van de afdeling Bestuurlijke en Internationaal-rechtelijke aangelegenheden is verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:
a. het bevorderen van de kwaliteit van het bestuurlijk en internationaal-rechtelijk handelen van het ministerie;
b. het behandelen van bestuurlijke en internationaal-rechtelijke aspecten van departements- en rijksbrede onderwerpen;
c. het adviseren over en behandelen van bestuurlijke aangelegenheden, zoals het beleid inzake de zelfstandige bestuursorganen, het externe adviesstelsel, bestuursakkoorden, het decentralisatiebeleid, de verhouding publiek-privaat en bestuurlijke vernieuwing;
d. het adviseren over en behandelen van internationaal-rechtelijke aangelegenheden en procedures, waaronder het toetsen van nationale regelgeving aan het internationale recht;
e. het bijdragen aan de totstandkoming van internationale verdragen en regelingen;
f. het, in afwijking van artikel 3, eerste lid, onderdeel e, en op verzoek van het hoofd van de afdeling Wetgeving I of Wetgeving II, opstellen van regelgeving ter implementatie van internationale verdragen en regelingen, voorzover het daarbij gaat om regelgeving waarbij de inzet van de internationaal-rechtelijke expertise van de afdeling Bestuurlijke en Internationaal-rechtelijke aangelegenheden aangewezen is;
g. het, in afwijking van artikel 5, onderdeel c, en op verzoek van het hoofd van de afdeling Juridische Aangelegenheden, behandelen van nationale juridische procedures, voorzover het daarbij gaat om procedures waarbij de inzet van de internationaal-rechtelijke expertise van de afdeling Bestuurlijke en Internationaal-rechtelijke aangelegenheden aangewezen is.
D
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel b komt te luiden:
b. het behandelen van nationale juridische aspecten van departements- en rijksbrede onderwerpen;
2. Onderdeel c komt te luiden:
c. het adviseren over en behandelen van nationale juridische vraagstukken en procedures, waaronder bezwaar- en beroepsprocedures (met uitzondering van bezwaarschriften, beroepschriften van (ex-)medewerkers van het ministerie inzake aangelegenheden verband houdende met de dienstbetrekking) alsmede aangelegenheden met betrekking tot de Wet openbaarheid van bestuur en de Regeling openbaarheid van bestuur Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
3. Onder vervanging van de puntkomma aan het slot van onderdeel d door een punt vervalt onderdeel e en f.
E
Artikel 11 komt te luiden:
Aan het hoofd van de afdeling Bestuurlijke en Internationaal-rechtelijke aangelegenheden wordt mandaat en machtiging verleend tot het nemen van besluiten over en het vaststellen en ondertekenen van stukken die betrekking hebben op:
a. procedures inzake uit internationale verdragen voortvloeiende notificatieverplichtingen;
b. de behandeling van gerechtelijke procedures waarbij de Staat of de bewindspersonen partij zijn;
c. het ter ondertekening voorleggen aan een bewindspersoon, de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal, een directeur-generaal of de inspecteur-generaal van stukken betreffende gerechtelijke procedures.
F
Artikel 15 vervalt.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 februari 2006.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 3 februari 2006.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
namens deze:
de Directeur Wetgeving, Bestuurlijke en Juridische Aangelegenheden, P.F. van Loo.
De internationaal-rechtelijke expertise binnen WBJA was tot nu toe verspreid over de afdelingen Wetgeving I, Wetgeving II en Juridische Aangelegenheden. De internationaal-rechtelijke expertise wordt nu samengebracht binnen de afdeling Bestuurlijke Vraagstukken. De naam van de afdeling Bestuurlijke Vraagstukken wordt gewijzigd in de afdeling
Bestuurlijke en Internationaal-rechtelijke aangelegenheden (B&I). Doordat de internationaal-rechtelijke expertise bij één afdeling wordt samengebracht, wordt het voor de klantdirecties van WBJA eenvoudiger te bepalen bij wie zij met hun vragen van internationaal-rechtelijke aard terecht kunnen.
De reguliere implementatie van internationale verdragen en regelingen en de behandeling van nationale juridische procedures waarin internationaal-rechtelijke aspecten aan de orde zijn blijft overigens primair een taak van de wetgevingsafdelingen respectievelijk de afdeling Juridische Aangelegenheden. Hierbij zal uiteraard wel gebruik worden gemaakt van de internationaal-rechtelijke expertise van de afdeling Bestuurlijke en Internationaal-rechtelijke aangelegenheden. In artikel 4, onderdeel f en g, is evenwel geregeld dat de afdeling Bestuurlijke en Internationaal-rechtelijke aangelegenheden op verzoek van het hoofd van een wetgevingsafdeling of de afdeling Juridische Aangelegenheden zorg kan dragen voor de implementatie van internationale verdragen en regelingen (onderdeel f) respectievelijk de behandeling van nationale juridische procedures (onderdeel g), voorzover het gaat om regelgeving en procedures waarbij de inzet van de internationaal-rechtelijke expertise van de afdeling Bestuurlijke en Internationaal-rechtelijke aangelegenheden aangewezen is.
Aan het hoofd van de afdeling Juridische Aangelegenheden en het hoofd van de afdeling Bestuurlijke en Internationaal-rechtelijke aangelegenheden worden bevoegdheden ten aanzien van gerechtelijke procedures verleend (artikelen 10 en 11). Het afdelingshoofd oefent deze bevoegdheden alleen uit ten aanzien van gerechtelijke procedures, waarvoor deze verantwoordelijk is op grond van artikel 4 of 5.
Ingevolge artikel 17 van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2004 worden de taken en bevoegdheden bij afwezigheid of verhindering van een vertegenwoordigingsbevoegde waargenomen door een daartoe aan te wijzen plaatsvervanger. In artikel 15 van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit WBJA 2004 werd een plaatsvervangend directeur aangewezen. Deze zal voortaan middels een afzonderlijk besluit worden aangewezen, derhalve vervalt artikel 15.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
namens deze:
de Directeur Wetgeving, Bestuurlijke en Juridische Aangelegenheden,
P.F. van Loo
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2006-38-p11-SC73903.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.