Wijziging Regeling taken Dienst Wegverkeer

Wijziging Regeling taken Dienst Wegverkeer ten behoeve van het actualiseren van de gegevens van het rijbewijzenregister en het attenderen van de houders van rijbewijzen op het verstrijken van de geldigheidsduur

14 februari 2006

Nr. HDJZ/AWW/2006-105

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 4b, tweede lid, onderdeel b, van de Wegenverkeerswet 1994;

Besluit:

Artikel I

Artikel 2 van de Regeling taken Dienst Wegverkeer1 wordt als volgt gewijzigd:

Na onderdeel e wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

f. het raadplegen langs geautomatiseerde weg van de in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens opgenomen persoonsgegevens van de in het rijbewijzenregister geregistreerde houders van een rijbewijs ten behoeve van het actualiseren van die persoonsgegevens in het rijbewijzenregister en het attenderen van de houders van een rijbewijs op het verstrijken van de geldigheidsduur;.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2006.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.

Toelichting

Door middel van de onderhavige regeling wordt de Dienst Wegverkeer de taak opgedragen om de persoonsgegevens van de houders van een rijbewijs in het rijbewijzenregister te actualiseren aan de hand van de uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens afkomstige gegevens en de houders van een rijbewijs vervolgens te attenderen op het verstrijken van de geldigheid van het rijbewijs. Achtergrond hiervan is het volgende.

Op 24 januari 2006 werd bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal een voorstel van wet ingediend tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de wijziging in de procedure betreffende de aanvraag en afgifte van rijbewijzen. Als onderdeel van het nieuwe rijbewijsbeleid wordt voorgesteld Nederland te laten overstappen op een nieuw rijbewijsdocument in de vorm van een kunststof kaart op creditcardformaat. Het nieuwe document zal beter worden beveiligd dan het oude om rijbewijzen minder fraudegevoelig te maken. De invoering van een creditcard model rijbewijs brengt een aantal wijzigingen in de procedure betreffende de productie, aanvraag en afgifte van rijbewijzen met zich mee. Het genoemde wetsvoorstel voorziet in de daarvoor nodige aanpassingen. Tevens zijn wijzigingen van het Reglement rijbewijzen en van diverse ministeriële regelingen noodzakelijk en in voorbereiding. Als datum van inwerkingtreding van het wetsvoorstel en daarmee invoering van het nieuwe rijbewijsdocument is 1 oktober 2006 beoogd.

Een soepele overstap naar het nieuwe rijbewijsdocument en de nieuwe procedure van aanvraag en afgifte van rijbewijzen vereist dat de burger ruim voor 1 oktober 2006 over de op handen zijnde wijzigingen wordt geïnformeerd. Naast brede voorlichting via de media is ervoor gekozen dat de Dienst Wegverkeer de individuele houders van rijbewijzen voor het verstrijken door middel van een brief gericht zal attenderen op het verstrijken van de geldigheid van hun rijbewijs en tegelijkertijd zal informeren over de wijzigingen in de procedure zodat de burger bij de aanvraag van een nieuw rijbewijs niet voor verrassingen komt te staan.

Om deze brieven tijdig voor 1 oktober 2006 te kunnen versturen moet de Dienst Wegverkeer een aantal voorbereidingen treffen. Een daarvan is het actualiseren van de adresgegevens van de houders van rijbewijzen in het rijbewijzenregister. Thans is in het rijbewijzenregister het adres opgenomen van degenen aan wie een rijbewijs is afgegeven, zoals dat bekend was ten tijde van de afgifte of registratie van het rijbewijs. Indien de houder van een rijbewijs gedurende de geldigheidsduur van zijn rijbewijs verhuist, wordt de adreswijziging niet opgenomen in het rijbewijzenregister. Dit betekent dat een groot deel van de in het rijbewijzenregister opgenomen adresgegevens verouderd is. De adreswijzigingen kunnen worden bijgewerkt aan de hand van de in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens opgenomen adresgegevens. Het agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zal de Dienst Wegverkeer toegang verlenen om de in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens opgenomen gegevens langs geautomatiseerde weg te raadplegen.

Daarnaast moet de mailing aan de rijbewijshouders worden voorbereid zodat deze op tijd voor 1 oktober 2006 kan worden verzonden. Dit uiteraard pas nadat uit de behandeling van het wetsvoorstel in de beide kamers der Staten-Generaal duidelijk is of en wanneer de voorgestelde wijziging ingevoerd kan worden.

Ten behoeve van de soepele invoering van het nieuwe rijbewijsdocument en de nieuwe procedure van aanvraag en afgifte van rijbewijzen moet de taak tot het actualiseren van de adresgegevens in het rijbewijzenregister en het attenderen van de houders van rijbewijzen reeds voor inwerkingtreding van het genoemde wetsvoorstel aan de Dienst Wegverkeer worden opgedragen. De onderhavige wijziging verschaft hiervoor de wettelijke basis. Om de Dienst Wegverkeer de nodige voorbereidingstijd te geven is ervoor gekozen de onderhavige wijziging met ingang van 1 april 2006 in werking te laten treden. Met inwerkingtreding van het genoemde wetsvoorstel en de ter uitvoering daarvan voorziene wijzigingen van het Reglement rijbewijzen en diverse ministeriële regelingen zal de genoemde taak uit de Regeling taken Dienst Wegverkeer weer worden verwijderd.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

  • 1

    Laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 9 november 2005 (Stcrt. 222).

Naar boven