Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Zorgautoriteit | Staatscourant 2006, 253 pagina 31 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Zorgautoriteit | Staatscourant 2006, 253 pagina 31 | Besluiten van algemene strekking |
CU/NR-100.057
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa),
Gelet op artikel 62 en 68 Wet marktordening gezondheidszorg(Wmg) stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de volgende regeling vast:.
a. Deze regeling is van toepassing op zorg of dienst als omschreven bij of krachtens de Zvw en wordt geleverd door instelling voor medisch specialistische zorg (niet zijnde ziekenhuizen, academisch ziekenhuizen, sanatorium, epilepsie-inrichtingen, instellingen -niet zijnde een ziekenhuis- voor medisch specialistische zorg en abortusklinieken),
alsmede door instellingen voor niet-klinische hemodialyse,
alsmede door audiologische centra,
alsmede door
– radiotherapeutische centra
In deze regeling wordt verstaan onder:
1. MDS
Minimale dataset van gegevens als bedoeld in artikel 4 van deze regeling, die betrekking hebben op de bekostigingssystematiek van de categorale instellingen en zoals door de NZa vastgesteld.
2. DBC
Diagnose behandeling combinatie: het geheel van activiteiten en verrichtingen van een orgaan voor gezondheidszorg voortvloeiend uit de zorgvraag, waarmee een patiënt de medisch specialist consulteert.
3. DIS
Onafhankelijke organisatie DBC-Informatiesysteem, die (fysieke) diensten aanbiedt, te weten verzameling en opslag van gegevens, om de betrouwbaarheid – authenticiteit, integriteit en vertrouwelijkheid van gegevens – van elektronische gegevensuitwisseling te bevorderen.
4. DBC-productie per patiënt
Alle aan de betreffende patiënt of diens zorgverzekeraar in rekening gebrachte DBC’s, ondersteunende en overige producten en overige trajecten en verrichtingen.
5. DBC-traject
Een DBC is altijd gerelateerd aan een bepaalde periode binnen een zorgtraject, het zogenoemde DBC-traject. Binnen deze periode wordt de DBC-dataset opgebouwd die gebruikt wordt voor de typering van de DBC als declarabel product.
6. DBC-prestatiecode
De code, die het afgesloten en gevalideerde DBC-traject beschrijft, en bestaat uit een samenstelling van de codes van het specialisme (AGB-code), zorgtype, de zorgvraag, de typerende diagnose en de behandeling, zoals omschreven in de Beleidsregel declaratiebepalingen DBC-bedragen en overige bedragen medisch specialistische zorg door of vanwege de zorginstelling.
7. Gedeclareerde prijs
Bedrag, dat op de factuur staat.
8. Geleverd zorgprofiel
Lijst met alle per patiënt geregistreerde verrichtingen van de medisch specialist en de daarmee samenhangende activiteiten van de zorgaanbieder waar de medisch specialist werkzaam is, zoals deze binnen een DBC plaatsvinden.
9. ICD
International Classification of Diseases and Related Health Problems: internationale standaardclassificatie voor ziekten en met gezondheid verband houdende problemen, zoals omschreven op de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
10. Ondersteunende producten
Verrichting, geleverd door een niet-poortspecialisme aan een poortspecialisme als onderdeel van een DBC, dan wel op verzoek van de eerste lijn, dan wel in het kader van onderlinge dienstverlening, dan wel aan een ander specialisme werkzaam binnen dezelfde instelling, waarvoor de DBC-systematiek niet geldt. Als poortspecialisme worden onderscheiden: internisten, geriaters, longartsen, cardiologen, reumatologen, maag/darmartsen, allergologen, kinderartsen, chirurgen, orthopeden, urologen, plastisch
chirurgen, neurochirurgen, cardio-pulmonale chirurgen, gynaecologen, oogartsen, KNO-artsen, dermatologen, neurologen, neuroloog/zenuwarts, liaisonpsychiaters, revalidatieartsen, tandartsspecialisten voor mondziekten en kaakchirurgie en voor dentomaxillaire orthopedie.
11. Overige producten
Verrichting geleverd door een poortspecialisme aan een ander poortspecialisme als onderdeel van een DBC, dan wel op verzoek van de eerste lijn, dan wel in het kader van onderlinge dienstverlening, dan wel aan ander specialisme werkzaam binnen dezelfde instelling waarvoor de DBCsystematiek niet geldt.
12. Overige trajecten en verrichtingen
Prestaties en verrichtingen, die niet op DBC-typeringslijsten voorkomen en naast de DBC in rekening mogen worden gebracht, zoals omschreven in de Beleidsregel declaratiebepalingen DBC-bedragen en overige bedragen medisch specialistische zorg door of vanwege de zorginstelling.
De verstrekking van de in artikel 4 bedoelde MDS-gegevens door de organen voor gezondheidszorg als genoemd in artikel 1 van deze regeling geschiedt ten behoeve van:
a. de uitvoering van de wettelijke taken met betrekking tot het onderhoud van de tot het DBC-systeem deeluitmakende prestatiebeschrijvingen en tarieven, teneinde de publieke belangen van de zorg te borgen. Hieronder medebegrepen de WTG-taken op het gebied van tarifering en budgettering.
b. het verstrekken van informatie aan het Ministerie van VWS over de ontwikkeling van de bekostiging en financiering van de medisch specialistische en ziekenhuiszorg.
Inhoud MDS: registratie en specificatie
Het maandelijks verstrekken van MDS-gegevens door organen voor gezondheidszorg als genoemd in artikel 1 van deze regeling aan het DIS als bedoeld in artikel 6 betreft de volgende gegevens. De persoonsidentificerende gegevens van patiënten worden geanonimiseerd of versleuteld aangeleverd zodat ze niet herleidbaar zijn naar individuele personen.
Identificatie |
Unieke identificatie zorginstelling (conform AGB-codering) |
Pseudo-identiteit patiënt1 |
Postcode (4-cijferig) |
Geboortejaar, geslacht |
Unieke identificatie ziektekostenverzekeraar (conform |
UZOVI-register) |
DBC-productie per patiënt |
DBC-traject: |
DBC-prestatiecode op het laagste niveau |
Begindatum |
Einddatum |
Diagnose (ICD2) |
Nevendiagnose (ICD2) |
Gedeclareerde prijs DBC-traject: |
Verkoopprijs ziekenhuisdeel |
Verkoopprijs honoraria per specialisme |
Geleverd zorgprofiel DBC-traject: |
Verrichtingencode |
Datum verrichting |
Specialisme |
Ondersteunende en overige producten en overige trajecten en verrichtingen: |
Verrichtingencode |
Datum verrichting |
Uitvoerend specialisme |
Gedeclareerde prijs ondersteunende en overige producten en overige trajecten en verrichtingen: |
Verkoopprijs ondersteunende en overige producten en overige trajecten en verrichtingen |
1 Zolang de aanleverende partij nog niet beschikt over versleutelingssoftware worden de gegevens geanonimiseerd (ontdaan van persoonsidentificerende kenmerken) aangeleverd en op deze wijze ook uitgeleverd aan de NZa.
2 Aanleveren indien geautomatiseerde koppeling tussen DBC- en ICD-codering mogelijk is.
Organen voor gezondheidszorg als genoemd in artikel 1 van deze regeling melden zich, voorafgaand aan de eerste aanlevering van de MDS-gegevens zoals bedoeld in artikel 6, ter verificatie eenmalig aan bij de NZa. De NZa verzorgt de aanmelding van organen voor gezondheidszorg bij het DIS.
Aanlevering MDS-gegevens aan DIS
1. Organen voor gezondheidszorg als genoemd in artikel 1 van deze regeling zijn verplicht eenmaal per maand de MDS-gegevens, waarvan de prestaties zijn gedeclareerd, elektronisch (volgens een door het DIS vastgesteld format, inclusief technische velden en unieke sleutels ten behoeve van dataverwerking), aan het DIS aan te leveren conform de specificatie die is opgenomen in artikel 4. Deze maandelijkse levering dient plaats te vinden vanaf 1 maart 2007 en geschiedt vervolgens voor het einde van de opvolgende maand.
2. Het door het DIS vastgestelde format voor de aanlevering van de MDS-gegevens, met als onderdeel daarin de MDS-gegevens, ligt vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling bij de NZa ter inzage. Op verzoek van een belanghebbende wordt dit format toegezonden. Het format kan worden geraadpleegd op www.DISportal.nl.
Aanlevering MDS-gegevens 2006 aan DIS
1. De dialysecentra en de radiotherapeutische centra als genoemd in artikel 1 van deze regeling leveren de maandelijkse MDS-gegevens over de periode 1 januari 2006 tot 31 december 2006 volledig aan het DIS aan. Dit geschiedt elektronisch volgens een door het DIS vastgesteld format, inclusief technische velden en unieke sleutels ten behoeve van dataverwerking.
2. MDS-gegevens over de periode 1 januari 2006 tot en met 30 juni 2006 dienen door de dialysecentra en de radiotherapeutische centra uiterlijk 1 december 2006 te zijn aangeleverd bij het DIS. Deze gegevens worden in afzonderlijke sets per maand aangeleverd.
3. MDS-gegevens over de periode 1 juli 2006 tot en met 31 december 2006 dienen door de dialysecentra en de radiotherapeutische centra uiterlijk 1 februari 2007 te zijn aangeleverd aan het DIS. Deze gegevens worden in afzonderlijke sets per maand aangeleverd.
Verificatie aangeleverde MDS-gegevens
De in artikel 4 bedoelde MDS-gegevens dienen volledig en naar waarheid te worden verstrekt. De organen voor gezondheidszorg als genoemd in artikel 1 van deze regeling leggen jaarlijks een accountantsverklaring aan de Nza over, waarin de juistheid van de verstrekte gegevens en inlichtingen wordt bevestigd. Hiervoor wordt aangesloten bij de jaarlijks aan de NZa te overleggen goedkeurende accountantsverklaring op grond van de Kaderregeling Administratieve Organisatie en Interne Controle inzake DBC-registratie en facturering.
Indien een orgaan voor gezondheidszorg als genoemd in artikel 1 van deze regeling de MDS-gegevens niet tijdig of niet compleet aan het DIS levert, is het DIS gehouden dit onverwijld te rapporteren aan de NZa onder vermelding van de naam van het orgaan voor gezondheidszorg en zo mogelijk van de door het orgaan voor gezondheidszorg opgegeven reden om niet tijdig of niet compleet te leveren.
Uitlevering MDS-gegevens aan de NZa
Ten behoeve van de taken publiek onderhoud van DBCprestatiebeschrijvingen en DBC-tarieven, gegevensverstrekking aan VWS en monitoring van marktontwikkelingen en interventie is het DIS gehouden de door organen van gezondheidszorg als genoemd in artikel 1 van deze regeling aangeleverde MDS-gegevens standaard maandelijks aan de NZa te verstrekken zoals geaggregeerd en gespecificeerd in onderstaand overzicht:
Publiek onderhoud | Gegevensverstrekking aan VWS | |
---|---|---|
Identificatie | ||
Unieke identificatie zorginstelling (conform AGB-codering) | L | A |
Unieke identificatie patiënt (Ziekenhuis informatiesysteem) | ||
Pseudo-identiteit3 | A | |
Postcode (4 cijfers) | ||
Geboortejaar, geslacht | ||
Unieke identificatie ziektekostenverzekeraar (conform UZOVI-register**) | ||
DBC-productie per patiënt | ||
DBC-traject: | ||
DBC-prestatiecode op het laagste niveau | A | |
Begindatum | A | |
Einddatum | A | |
Diagnose (ICD4) | A | |
Nevendiagnose (ICD4) | A | |
Gedeclareerde prijs DBC-traject: | ||
Verkoopprijs ziekenhuisdeel | L | A |
Verkoopprijs honoraria per specialisme | L | A |
Geleverd zorgprofiel DBC-traject: | ||
Verrichtingencode | L | A |
Datum verrichting | L | A |
Uitvoerend Specialisme | L | A |
Gedeclareerde prijs ondersteunende en overige producten en overige trajecten en verrichtingen: | ||
Verkoopprijs ondersteunende en overige producten en overige trajecten en verrichtingen | L | A |
4 Zolang de aanleverende partij nog niet beschikt over versleutelingssoftware worden de gegevens geanonimiseerd (ontdaan van persoonsidentificerende kenmerken) aangeleverd en op deze wijze ook uitgeleverd aan de NZa.
5 Aanleveren indien geautomatiseerde koppeling tussen DBC- en ICD-codering mogelijk is.
De regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling verplichte aanlevering en verspreiding Minimale Dataset (MDS) voor categorale instellingen’.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Met de inwerkingtreding van deze Regeling wordt de Regeling CU/NR-100.042 beëindigd.
De Raad van Bestuur van de Nederlandse Zorgautoriteit, F.H.G. de Grave, voorzitter
A.L.M. Barendregt, portefeuillehouder
Het laten functioneren van de DBC-systematiek in het zorgveld en het uitvoeren van de WTG-taken door de Nza vergt een betrouwbare, volledige en tijdige informatiestroom. Diverse organen voor gezondheidszorg hebben in het kader van beperking van administratieve lasten en uit het oogpunt van doelmatigheid behoefte aan centrale aanlevering, verwerking en doorlevering van de DBC-informatie. De minimale dataset (MDS) die vanuit dit gezichtspunt is ontwikkeld is uitgewerkt in het document ‘standaard voor DIS gegevensaanlevering’. Dit document is beschikbaar op www.DISportal.nl en ligt ter inzage bij de NZa.
Voorliggende regeling onder de naam ‘Regeling verplichte aanlevering en verspreiding Minimale Dataset (MDS) voor categorale instellingen’ (hierna: de regeling) beperkt zich inhoudelijk tot een deelverzameling van de MDS, die de NZa nodig heeft om haar wettelijke taken te kunnen uitvoeren. In deze regeling wordt procedureel en inhoudelijk geregeld welke organen voor gezondheidszorg periodiek een zogenoemde minimale dataset, ontdaan van persoonsidentificerende kenmerken, dienen te leveren aan een derde, het DBC-infomatiesysteem (DIS). Het DIS levert de MDS-gegevens door aan de NZa.
De MDS-gegevens zijn nodig voor de uitoefening van de taken publiek onderhoud van DBC-prestatiebeschrijvingen en DBC-tarieven en gegevensverstrekking aan VWS.
Onder de taak publiek onderhoud van DBC-prestatiebeschrijvingen en DBC-tarieven wordt verstaan de uitvoering van een deel van de publieke taken met betrekking tot het (tarief)onderhoud van het DBC-systeem (in samenwerking met het CVZ), teneinde de publieke belangen van de zorg te borgen. Hieronder medebegrepen de WTG-taken op het gebied van tarifering en budgettering.
Onder de taak gegevensverstrekking aan VWS wordt verstaan het verstrekken van informatie aan het Ministerie van VWS over de ontwikkeling van de bekostiging en financiering van de medisch specialistische en ziekenhuiszorg.
Een DBC wordt getypeerd door vijf componenten: het specialisme, het zorgtype, de zorgvraag, de diagnose en de behandeling. Deze vijf componenten zijn gecombineerd in de prestatiecode: de unieke sleutel van de DBC. De DBC wordt gekozen met behulp van een typeringslijst van DBC’s voor het betreffende specialisme. Daarop zijn door de specialistenvereniging de te gebruiken codes met hun omschrijving vastgelegd. De organen voor gezondheidszorg leggen de uitgevoerde DBC-trajecten en daarbij behorende verrichtingen vast in hun registratiesysteem. Maandelijks worden deze gegevens uitgeleverd aan het DIS.
Op grond van bestuurlijke afspraken leveren de organen voor gezondheidszorg de MDS-gegevens aan het DIS. Indien naar het oordeel van de NZa het DIS zijn werkzaamheden zoals genoemd in de regeling niet langer naar behoren verricht, kan de NZa bepalen dat de werkzaamheden verband houden niet langer door het DIS worden uitgevoerd. De levering van de MDS-gegevens door de organen voor gezondheidszorg worden in dat geval rechtstreeks aan de NZA geleverd.
De persoonsidentificerende gegevens van patiënten worden geanonimiseerd of versleuteld aangeleverd zodat ze niet herleidbaar zijn naar individuele personen.
Naast de NZa hebben ook andere partijen behoefte aan informatie die in het kader van de DBC-systematiek door organen voor gezondheidszorg worden geregistreerd. De MDS-gegevens uit het DIS zijn niet verder bewerkt en worden, mede in het kader van het verminderen van de enquêtedruk op organen voor gezondheidszorg, ook voor meerdere informatiefuncties gebruikt door partijen die daartoe op grond van hun wettelijke taken en onder voorwaarden gerechtigd zijn. Dit zijn het Centraal Bureau voor de Statistiek, het College voor zorgverzekeringen (ten behoeve van pakketbeheer), het College toezicht zorgverzekeringen (ten behoeve van toezicht), Stichting DBC Onderhoud (ten behoeve van privaat onderhoud) en het Ministerie van VWS (ten behoeve van verantwoording Tweede Kamer, beleidsinformatie en verstrekkingenbudgettering). Over het voorgaande zijn eind 2004 op grond van de eindrapportage van de Werkgroep Informatievoorziening DBC’s (oktober 2004) bestuurlijke afspraken tussen alle betrokken partijen gemaakt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2006-253-p31-SC78717.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.