Wijziging Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid

Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 12 december 2006, nr. MC-U-2736523, houdende wijziging van de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op de artikelen 20, zevende lid, 27 en 32, derde lid, van de Wet toelating zorginstellingen, artikel 75 van de Zorgverzekeringswet en artikel 14 van de Wet marktordening gezondheidszorg;

Besluit:

Artikel I

De Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 vervallen de aanduiding ‘1.’ en het tweede lid. Onderdeel c van dit artikel komt te luiden:

c. College sanering zorginstellingen;.

B

In artikel 2, derde lid, wordt ‘de artikelen 22 en 23 BBRA’ vervangen door: de artikelen 22 en 23 van het Algemeen Rijksambtenarenreglement.

C

In artikel 6, eerste lid, vervalt ‘, eerste lid’.

D

Artikel 8 vervalt.

E

Aan artikel 15 wordt een lid toegevoegd, luidende:

4. De accountantscontrole ten behoeve van het afgeven van een verklaring bij de jaarrekening van de in artikel 9 genoemde organen geschiedt met inachtneming van het in de bijlage van deze regeling opgenomen protocol.

F

Aan de regeling wordt als bijlage de bij de onderhavige regeling behorende bijlage toegevoegd.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2007 en werkt wat betreft artikel I, onderdeel B, terug tot en met 1 januari 2006.

Deze regeling zal met de bijlage en de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, J.F. Hoogervorst.

Toelichting

Met deze regeling is de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid op drie punten gewijzigd.

Zoals aangekondigd en toegelicht bij de vaststelling van de oorspronkelijke regeling op 13 december 2005, wordt met ingang van 1 januari 2007 bij het College voor zorgverzekeringen (CVZ) en het College sanering zorginstellingen (CSZ) het compacte bestuursmodel ingevoerd. In die regeling was in artikel 1 in combinatie met de overgangsbepaling in artikel 20 geregeld dat het bezoldigingskader zoals vastgelegd in hoofdstuk 1 met ingang van 1 januari 2007 in werking treedt voor het bestuur van het CVZ. Met de onderdelen A, C en D in deze wijzigingsregeling wordt geregeld dat het kader met ingang van 1 januari 2007 eveneens geldt voor het bestuur van het CSZ.

Met onderdeel B wordt met terugwerkende kracht een verwijzing naar het BBRA vervangen door een verwijzing naar het Algemeen Rijksambtenarenreglement.

Tot slot wordt, zoals aangekondigd bij de vaststelling van de oorspronkelijke regeling, met de onderdelen E en F een controleprotocol als bijlage toegevoegd bij de regeling. Aan artikel 15 is een lid toegevoegd dat voorschrijft dat de accountantscontrole bij het afgeven van de verklaring omtrent de getrouwheid en de rechtmatigheid van de ontvangsten en uitgaven bij de jaarrekeningen van de bestuursorganen van het zorgstelsel geschiedt met inachtneming van dat protocol.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

J.F. Hoogervorst

Bijlage bij artikel I, onder E

Bijlage behorende bij artikel 15, vierde lid, van de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid.

Protocol inzake de accountantscontrole van de jaarrekening over de beheerskosten van het College voor zorgverzekeringen, het College van toezicht op de zorgverzekeringen, het College tarieven gezondheidszorg (na 1 oktober 2006 de Nederlandse Zorgautoriteit), het College bouw zorginstellingen en het College sanering zorginstellingen.

1. Inleiding

1.1 Wettelijk kader:

Volgens de artikelen 73 en 85 van de Zorgverzekeringswet, de artikelen 26 en 32 van de Wet toelating zorginstellingen, artikel 25 van de Wet tarieven gezondheidszorg (na 1 oktober 2006 artikel 13 van de Wet marktordening gezondheidszorg) brengen het College voor zorgverzekeringen, het College van toezicht op de zorgverzekeringen, het College tarieven gezondheidszorg (de Nederlandse Zorgautoriteit), het College bouw zorginstellingen en het College sanering zorginstellingen jaarlijks voor 15 maart aan Onze Minister de jaarrekening uit van hun beheerskosten over het afgelopen kalenderjaar, die vergezeld gaat van een verklaring omtrent de getrouwheid en rechtmatigheid van de ontvangsten en uitgaven, afgegeven door een accountant als bedoeld in artikel 393 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Bij deze verklaring voegt de accountant een verslag van bevindingen over de vraag of het beheer en de organisatie voldoen aan de eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid, controleerbaarheid en doelmatigheid. Tevens is in de artikelen 75 en 85 van de Zorgverzekeringswet, de artikelen 27 en 32 van de Wet toelating zorginstellingen en artikel 26 van de Wet tarieven gezondheidszorg, (artikel 14 van de Wet marktordening gezondheidszorg) bepaald dat bij ministeriële regeling regels kunnen worden gesteld over de inrichting van de begroting, de jaarrekening en aandachtspunten voor de accountantscontrole.

1.2 Doel controleprotocol:

In dit controleprotocol worden de aandachtspunten voor de accountantscontrole aangegeven die moeten leiden tot een verklaring omtrent de getrouwheid en rechtmatigheid van de beheerskosten. Bij de verklaring wordt gebruik gemaakt van het in punt 2.5 van dit protocol opgenomen model. Dit controleprotocol is geen werkprogramma. De accountant belast met de controle van de beheerskosten van in de titel genoemde bestuursorganen, dient zorg te dragen voor een op de situatie toegesneden werkprogramma, waarbij aan de genoemde specifieke aandachtspunten voldoende aandacht wordt geschonken.

1.3 Procedure

– Het bestuursorgaan geeft de externe accountant een assurance opdracht tot het uitvoeren van een onderzoek naar:

◦ de getrouwheid van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de daarin opgenomen ontvangsten en uitgaven;

◦ de ordelijkheid en controleerbaarheid (en doelmatigheid) van het gevoerde financieel beheer.

– De externe accountant voert zijn onderzoek uit met inachtneming van de aandachtspunten opgenomen in dit controleprotocol. De externe accountant rapporteert aan het bestuursorgaan over de uitkomsten van dit onderzoek door middel van (a) een accountantsverklaring over de getrouwheid en de rechtmatigheid en (b) een accountantsrapport. In het rapport worden de bevindingen van de externe accountant vermeld over het gevoerde financieel beheer.

– Het bestuursorgaan stuurt een exemplaar van de door de extern accountant gecontroleerde jaarrekening, de accountantsverklaring, het verslag van werkzaamheden en het accountantsrapport voor 15 maart naar Onze Minister.

2. Reikwijdte accountantsonderzoek

2.1 De jaarrekening

Dit protocol schrijft niet een bepaalde aanpak van het onderzoek voor. De accountant voert zijn onderzoek uit in overeenstemming met de richtlijnen van de GBR (na 01-01-2007 de VGC) en de RAC en met inachtneming van de aandachtspunten in dit protocol. Hierbij hanteert hij de volgende definities:

Betrouwbaarheid:

Bij het onderzoek naar de getrouwheid van de jaarrekening en naar de rechtmatigheid van de daarin opgenomen kosten (uitgaven of lasten) en opbrengsten (ontvangsten of baten) wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke betrouwbaarheid, de daarmee samenhangende kosten in aanmerking nemende. Indien het oordeel geheel is gebaseerd op uitkomstgerichte steekproeven, moet een betrouwbaarheid van tenminste 95% worden gehanteerd.

Toleranties:

Bij het onderzoek naar de getrouwheid van de jaarrekening en naar de rechtmatigheid van de daarin opgenomen kosten (uitgaven dan wel lasten) en opbrengsten (ontvangsten dan wel baten) dient een goedkeuringstolerantie van 1% voor financiële fouten en 3% voor onzekerheden te worden gehanteerd. Dit is gebaseerd op de voor de rijksoverheid gebruikelijke tolerantie.

Rechtmatigheid:

Rechtmatigheid in algemene zin wil zeggen in overeenstemming met de relevante wet- en regelgeving. Een proces of de uitkomsten daarvan voldoen wel of niet aan de betreffende regels. Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten en de daaraan ten grondslag liggende verplichtingen en rechten zijn tot stand gekomen binnen de grenzen van de relevante wet- en regelgeving en zijn daarmee in overeenstemming.

2.2 Aandachtsvormen bij uitvoering accountantsonderzoek:

De accountant hoeft niet aan alle onderdelen van de controle dezelfde aandacht te geven. De volgende aandachtsvormen worden onderscheiden:

Normale aandacht:

Onder normale aandacht wordt verstaan controle met dezelfde diepgang, waaronder begrepen toleranties, die door de accountant in acht wordt genomen bij de controle van een jaarrekening.

Procedurele aandacht:

Onder procedurele aandacht wordt verstaan controle waarbij erop wordt toegezien of procedures in het leven zijn geroepen om te waarborgen dat aan de desbetreffende voorschriften wordt voldaan, of het volgen van die procedures leidt tot naleving van die voorschriften en of die procedures in feite zijn gevolgd.

Speciale aandacht:

Onder speciale aandacht wordt verstaan controle waarbij door de accountant nadrukkelijk wordt bezien of de desbetreffende voorschriften zijn nageleefd en waarbij dus verder wordt gegaan dan bij de controle die normaal op een jaarrekening wordt uitgeoefend. In dit geval is er geen of slechts zeer weinig tolerantie.

Kennisname:

Aan de met kennisname aangeduide artikelen hoeft bij de controle geen aandacht te worden besteed, met dien verstande dat om de controle op de andere artikelen goed te kunnen verrichten kennisname van deze artikelen wel noodzakelijk is.

2.3 Verslag van bevindingen

De accountantsverklaring bij de jaarrekening dient vergezeld te gaan van een rapport inzake de ordelijkheid, controleerbaarheid en doelmatigheid van het financieel beheer en de organisatie. Het financieel beheer omvat naast beheershandelingen ook de vastlegging daarvan in de administratie. Hierbij worden de volgende definities gehanteerd:

Financieel beheer:

Financieel beheer is het geheel van beslissingen, handelingen en regels, die zijn bedoeld voor de sturing en beheersing van, de controle op en de verantwoording over financiële transacties en saldi waarvoor het bestuursorgaan verantwoordelijkheid draagt.

Ordelijkheid:

Financieel beheer is ordelijk als het in overeenstemming is met de in de AO/IC vastgelegde procedures en het voldoet aan de bestaande wet- en regelgeving. Belangrijke kenmerken van een ordelijk gevoerd financieel beheer zijn onder andere: transparantie, administratieve accuratesse, adequate functiescheidingen en verantwoordelijkheidsverdelingen, tijdigheid van verwerking, goede dossiervorming en duidelijke managementrapportages.

Controleerbaar:

Financieel beheer is controleerbaar indien de beschikbare informatie de controlerende instanties van een organisatie in staat stelt om de besluitvorming en de administratieve verwerking hiervan te reconstrueren en te beoordelen.

2.4 Toepassing aandachtsvormen bij de controle op de naleving van de wet- en regelgeving:

In dit hoofdstuk wordt per aangegeven bestuursorgaan en per wet, besluit of regeling en per artikel aangegeven wat de mate van aandacht is die de accountant daaraan moet besteden. Van niet genoemde artikelen dient de accountant wel kennis te nemen, maar deze zijn niet direct nodig voor een goede uitvoering van de controle.

2.4.1 College voor zorgverzekeringen:

Zorgverzekeringswet:

Deze wet regelt de bestaansgrond van het College voor zorgverzekeringen. Daarom zal per artikel worden aangegeven welke mate van aandacht aan dat artikel moet worden gegeven bij de uitvoering van het accountantsonderzoek om tot een getrouwheids- en rechtmatigheidoordeel te komen.

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

1

Kennisname

 

58 lid 1 en 2

Kennisname

 

58 lid 3 en 4

Normaal

 

59 lid 2,4,6,7,8 en 9

Normaal

 

59 overig

Kennisname

 

60

Normaal

Bestuursreglement

61

Normaal

Arbeidsvoorwaarden

62

Kennisname

 

63

Kennisname

 

64

Kennisname

 

65

Kennisname

 

66

Kennisname

 

67

Kennisname

 

71

Normaal

Indiening begroting

72

Normaal

 

73

Normaal

Jaarrekening

75 lid 1 en 2

Normaal

Goedkeuring door Minister,

75 lid 3 onderdeel a,b,c,d en4

Speciaal

Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid

76

Kennisname

 

Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid:

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

2

Normaal

Inwerkingtreding 01-01-2007

3

Normaal

Idem

4

Normaal

Idem

5

Normaal

Idem

6

Normaal

Idem

7, lid 2

Normaal

Idem

7, lid 3 en 4

Speciaal

Idem

10

Normaal

 

11

Normaal

 

12

Normaal

 

13

Normaal

 

14

Normaal

 

15, lid 1 en 2

Normaal

 

15, lid 3

Speciaal

 

16

Normaal

 

17

Normaal

 

18

Speciaal

 

Van de niet genoemde artikelen dient kennis te worden genomen.

Regeling zorgverzekering (van toepassing voor verantwoordingsjaar 2006):

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

6.1.1

Normaal

Vergoedingen en rechtspositie leden CVZ

6.1.2

Normaal

Idem

6.1.3

Normaal

Idem

6.1.4

Normaal

Idem

6.1.5

Speciaal

Idem

6.1.6

Normaal

Idem

6.1.7

Normaal

Idem

6.1.8

Speciaal

Idem

Richtlijnen voor Europese aanbestedingen:

De accountant dient bij zijn controle normale aandacht te besteden aan deze richtlijnen.

2.4.2 College toezicht op de zorgverzekeringen (tot 1 oktober 2006, dit college gaat daarna op in de Nederlandse Zorgautoriteit):

Zorgverzekeringswet:

Deze wet regelt de bestaansgrond van het College toezicht op de zorgverzekeringen. Daarom zal per artikel worden aangegeven welke mate van aandacht aan dat artikel moet worden gegeven bij de uitvoering van het accountantsonderzoek om tot een getrouwheids- en rechtmatigheidoordeel te komen.

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

1

Kennisname

 

77 lid 1 en 2

Kennisname

 

77 lid 3 en 4

Normaal

 

78

Zie verwijzing naar onderstaande artikelen

 

59 lid 2,4,6,7,8 en 9

Normaal

 

59 overig

Kennisname

 

60

Normaal

Bestuursreglement

61

Normaal

Arbeidsvoorwaarden

62

Kennisname

 

63

Kennisname

 

85

Zie verwijzing naar onderstaande artikelen

 

71

Normaal

Indiening begroting

72 lid 1 t/m 6

Normaal

 

73

Normaal

Jaarrekening

75 lid 1 en 2

Normaal

Goedkeuring door Minister

75 lid 3 onderdeel a,b,c,d en4

Speciaal

Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid

76 lid 1

Kennisname

 

Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid:

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

2

Normaal

 

3

Normaal

 

4

Normaal

 

5

Normaal

 

6

Normaal

 

7, lid 2

 

Normaal

7, lid 3 en 4

Speciaal

 

10

Normaal

 

11

Normaal

 

12

Normaal

 

13

Normaal

 

14

Normaal

 

15, lid 1 en 2

Normaal

 

15, lid 3

Speciaal

 

16

Normaal

 

17

Normaal

 

18

Speciaal

 

Van de niet genoemde artikelen dient kennis te worden genomen.

Richtlijnen voor Europese aanbestedingen:

De accountant dient bij zijn controle normale aandacht te besteden aan deze richtlijnen.

2.4.3 College tarieven gezondheidszorg (tot 1 oktober 2006, dit college gaat daarna op in de Nederlandse zorgautoriteit):

Wet tarieven gezondheidszorg:

Deze wet regelt de bestaansgrond voor het College tarieven gezondheidszorg. Daarom zal per artikel worden aangegeven welke mate van aandacht aan dat artikel moet worden gegeven bij de uitvoering van de accountantscontrole om tot een getrouwheids- en rechtmatigheidoordeel te komen.

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

1

Kennisname

 

18 lid 1

Kennisname

 

18 lid 2 en 3

Normaal

o.a. vertegenwoordiging in en buiten rechte door voorzitter

19 lid 2,3 en 7

Normaal

 

19 overig

Kennisname

 

20

Normaal

Bestuursreglement

21 lid 1 en 2

Normaal

o.a. arbeidsvoorwaarden personeel

22

Kennisname

 

23

Normaal

Instemming Minister met begroting

24

Normaal

 

25

Normaal

Jaarrekening

26

Speciaal

Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid

27

Normaal

 

28

Kennisname

 

29 t/m 29c

Kennisname

 

35

Kennisname

 

41

Kennisname

 

45

Kennisname

 

46

Kennisname

 

55

Kennisname

 

56

Kennisname

 

Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid:

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

2

Normaal

 

3

Normaal

 

4

Normaal

 

5

Normaal

 

6

Normaal

 

7, lid 2

Normaal

 

7, lid 3 en 4

Speciaal

 

10

Normaal

 

11

Normaal

 

12

Normaal

 

13

Normaal

 

14

Normaal

 

15, lid 1 en 2

Normaal

 

15, lid 3

Speciaal

 

16

Normaal

 

17

Normaal

 

18

Speciaal

 

Van de niet genoemde artikelen dient kennis te worden genomen.

Richtlijnen voor Europese aanbestedingen:

De accountant dient bij zijn controle normale aandacht te besteden aan deze richtlijnen.

2.4.4 De Nederlandse Zorgautoriteit (vanaf 1 oktober 2006)

Wet marktordening gezondheidszorg:

Deze wet regelt de bestaansgrond voor de Nederlandse Zorgautoriteit. Daarom zal per artikel worden aangegeven welke mate van aandacht aan dat artikel moet worden gegeven bij de uitvoering van de accountantscontrole om tot een getrouwheids- en rechtmatigheidoordeel te komen.

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

1

Kennisname

 

2

Kennisname

 

3 lid 1,2 en 4

Kennisname

 

3 lid 3 en 5

Normaal

o.a. vertegenwoordiging door voorzitter in en buiten rechte

4 lid2,4,5,6,7,8 en 9

Normaal

 

4 lid 1 en 3

Kennisname

 

5

Normaal

Bestuursreglement

6

Normaal

Arbeidsvoorwaarden

7

Kennisname

 

8

Kennisname

 

9

Kennisname

 

10

Kennisname

 

11

Normaal

Indiening begroting

12 lid 1t/m 6

Normaal

 

13

Normaal

Jaarrekening

14 lid 1,2,4 en 5

Normaal

 

14 lid 3

Speciaal

Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid

15

Kennisname

 

Regeling bezoldiging en beheers kosten bestuursorganen volksgezondheid:

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

2

Normaal

 

3

Normaal

 

4

Normaal

 

5

Normaal

 

6

Normaal

 

7, lid 2

Normaal

 

7, lid 3 en 4

Speciaal

 

10

Normaal

 

11

Normaal

 

12

Normaal

 

13

Normaal

 

14

Normaal

 

15, lid 1 en 2

Normaal

 

15, lid 3

Speciaal

 

16

Normaal

 

17

Normaal

 

18

Speciaal

 

Van de niet genoemde artikelen dient kennis te worden genomen.

Richtlijnen voor Europese aanbestedingen:

De accountant dient bij zijn controle normale aandacht te besteden aan deze richtlijnen.

2.4.5 College bouw zorginstellingen

Wet toelating zorginstellingen:

Deze wet regelt de bestaansgrond van het College bouw zorginstellingen. Daarom zal per artikel worden aangegeven welke mate van aandacht aan dat artikel moet worden gegeven bij de uitvoering van de accountantscontrole om tot een getrouwheids- en rechtmatigheidoordeel te komen.

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

1

kennisname

 

19 lid 1

Kennisname

 

19 lid 2 en 3

Normaal

o.a. vertegenwoordiging door voorzitter in en buiten rechte

20 lid 2,3,5,6 en 7

Normaal

Vergoedingsregeling

20 overig

Kennisname

 

21

Normaal

Bestuursreglement

22

Normaal

Arbeidsvoorwaarden

23

Kennisname

 

24

Normaal

Indiening begroting

25 (nog niet in werking?)

Normaal

Verantwoording

26

Normaal

Jaarrekening

27

Speciaal

Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid

28

Normaal

 

29

Kennisname

 

30

Kennisname

 

31

Kennisname

 

Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid:

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

2

Normaal

 

3

Normaal

 

4

Normaal

 

5

Normaal

 

6

Normaal

 

7, lid 2

Normaal

 

7, lid 3 en 4

Speciaal

 

10

Normaal

 

11

Normaal

 

12

Normaal

 

13

Normaal

 

14

Normaal

 

15, lid 1 en 2

Normaal

 

15, lid 3

Speciaal

 

16

Normaal

 

17

Normaal

 

18

Speciaal

 

Van de niet genoemde artikelen dient kennis te worden genomen.

Richtlijnen voor Europese aanbestedingen:

De accountant dient bij zijn controle normale aandacht te besteden aan deze richtlijnen.

2.4.6 College sanering zorginstellingen

Wet toelating zorginstellingen:

Deze wet regelt de bestaansgrond van het College sanering zorginstellingen. Daarom zal per artikel worden aangegeven welke mate van aandacht aan dat artikel moet worden gegeven bij de uitvoering van de accountantscontrole om tot een getrouwheids- en rechtmatigheidoordeel te komen.

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

1

Kennisname

 

32 lid 1

Kennisname

 

32 lid 2

Normaal

 

32 lid 3

Zie verwijzing naar de volgende artikelen

 

19 lid 3

Normaal

o.a. vertegenwoordiging door voorzitter in en buiten rechte

20 lid 2,3,5,6 en 7

Normaal

Vergoedingenregeling

20 overig

Kennisname

 

21

Normaal

Bestuursreglement

22

Normaal

Arbeidsvoorwaarden

23

Kennisname

 

24

Normaal

Indiening begroting

25 (nog niet in werking?)

Normaal

Verantwoording

26

Normaal

Jaarrekening

27

Speciaal

Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid

28

Normaal

 

29

Kennisname

 

30

Kennisname

 

Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid (van toepassing voor 2006):

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

2, lid 3 en 4

Normaal

 

3

Normaal

 

7, lid 2

Normaal

 

7, lid 3 en 4

Speciaal

 

8

Normaal

 

10

Normaal

 

11

Normaal

 

12

Normaal

 

13

Normaal

 

14

Normaal

 

15, lid 1 en 2

Normaal

 

15, lid 3

Speciaal

 

16

Normaal

 

17

Normaal

 

18

Speciaal

 

Van de niet genoemde artikelen dient kennis te worden genomen.

Richtlijnen voor Europese aanbestedingen:

De accountant dient bij zijn controle normale aandacht te besteden aan deze richtlijnen.

Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid (van toepassing vanaf 2007):

Artikelen

Soort aandacht

Betreft

2

Normaal

 

3

Normaal

 

4

Normaal

 

5

Normaal

 

6

Normaal

 

7, lid 2

Normaal

 

7, lid 3 en 4

Speciaal

 

10

Normaal

 

11

Normaal

 

12

Normaal

 

13

Normaal

 

14

Normaal

 

15, lid 1 en 2

Normaal

 

15, lid 3

Speciaal

 

16

Normaal

 

17

Normaal

 

18

Speciaal

 

Van de niet genoemde artikelen dient kennis te worden genomen.

2.5 Model accountantsverklaring

ACCOUNTANTSVERKLARING

Afgegeven t.b.v. het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Wij hebben de Jaarrekening 20.. inzake de beheerskosten (verder aan te duiden als de jaarrekening) van …(naam bestuursorgaan) te … (plaats) gecontroleerd. De jaarrekening is opgesteld onder verantwoordelijkheid van de leiding van de huishouding. Het is onze verantwoordelijkheid een accountantsverklaring inzake de verantwoording te verstrekken.

Onze controle is verricht overeenkomstig algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking tot assurance-opdrachten en de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid.

Volgens de algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking tot assurance-opdrachten dient onze controle zodanig te worden gepland en uitgevoerd, dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de jaarrekening geen onjuistheden van materieel belang bevat. Een controle omvat onder meer een onderzoek door middel van deelwaarnemingen van informatie ter onderbouwing van de bedragen en de toelichtingen in de jaarrekening. Tevens omvat een controle een beoordeling van de grondslagen voor financiële verslaggeving die bij het opmaken van de jaarrekening zijn toegepast en van belangrijke schattingen die de leiding van de huishouding daarbij heeft gemaakt, alsmede een evaluatie van het algehele beeld van de jaarrekening. Wij zijn van oordeel dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel.

– GOEDKEURENDE VERKLARING

Wij zijn van oordeel dat de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de grootte en samenstelling van het vermogen op 31 december 20.. en van het resultaat over 20.. in overeenstemming met in Nederland algemeen aanvaarde grondslagen voor financiële verslaggeving en dat de verantwoording voldoet aan de bepalingen van de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid.

Voorts hebben wij de rechtmatigheid vastgesteld van de ontvangsten (baten/opbrengsten) en uitgaven (lasten/kosten) in overeenstemming met de voor … (naam bestuursorgaan) relevante wettelijke bepalingen en uitvoeringsvoorschriften.

– ANDERE VERKLARINGEN (als geen goedkeurende verklaring wordt afgegeven):

Wij zijn van oordeel dat……….

Plaats en datum:

Handtekening:

Naam accountant:

Naam accountantskantoor:

Naar boven