De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
Gelet op artikel 13, quinquies, van richtlijn nr. 2002/89 van de Raad van de Europese Unie van 28 november 2002 (PbEG L 355) tot wijziging van richtlijn 2000/29/EG betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen en artikel 6a van de Plantenziektenwet (Stb. 1951, 96);
Besluit:
Artikel I
De Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst1 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a worden ‘€ 44,36’ en ‘€ 1,71’ vervangen door: ‘€ 45,29’ respectievelijk ‘€ 1,75’.
2. Onderdeel b komt te luiden:
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 67,58 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:
1°. € 481,50 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;
2°. € 481,50 vermeerderd met € 2,68 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.
B
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 8,45’ vervangen door: ‘€ 8,63’.
2. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel b vervangen door de volgende tabel:
Inspectie- percentage | Tarief per 1000 stelen | Minimumtarief per partij | Maximumtarief per partij |
---|
1% | € 0,03 | € 0,27 | € 2,72 |
3% | € 0,08 | € 0,82 | € 8,17 |
5% | € 0,13 | € 1,33 | € 13,27 |
10% | € 0,28 | € 2,76 | € 27,57 |
15% | € 0,41 | € 4,08 | € 40,84 |
25% | € 0,68 | € 6,84 | € 68,41 |
50% | € 1,37 | € 13,68 | € 136,81 |
3. Het tweede lid komt te luiden:
2. Voor de inspectie van snijbloemen, anders dan de snijbloemen bedoeld in het eerste lid, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 8,63 per zending vermeerderd met een tarief van maximaal € 275,67 bestaande uit een tarief van:
a. € 27,57 als het aantal stelen niet groter is dan 10.000;
b. € 27,57 vermeerderd met € 2,76 per extra 1000 stelen of gedeelte daarvan, voor zover het aantal stelen groter is dan 10.000.
C
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 12,73’ vervangen door: ‘€ 13,00’.
2. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel b vervangen door de volgende tabel:
Inspectie- percentage | Tarief per 1000 stelen | Minimumtarief per partij | Maximumtarief per partij |
---|
1% | € 0,04 | € 0,41 | € 4,08 |
3% | € 0,12 | € 1,23 | € 12,25 |
5% | € 0,20 | € 2,04 | € 20,42 |
10% | € 0,41 | € 4,08 | € 40,84 |
15% | € 0,61 | € 6,13 | € 61,26 |
25% | € 1,03 | € 10,31 | € 103,12 |
50% | € 2,05 | € 20,52 | € 205,22 |
3. Het tweede lid komt te luiden:
2. Voor inspectie van snijbloemen, anders dan de snijbloemen, bedoeld in het eerste lid, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 13,00 per zending vermeerderd met een tarief van maximaal € 409,42 bestaande uit een tarief van:
a. € 40,94 als het aantal stelen niet groter is dan 10.000;
b. € 40,94 vermeerderd met € 4,09 per extra 1000 stelen of gedeelte daarvan, voor zover het aantal stelen groter is dan 10.000.
4. De tabel in het derde lid wordt vervangen door de volgende tabel:
Inspectie- percentage | Minimumtarief per aanvraag |
---|
1% | € 4,82 |
3% | € 14,45 |
5% | € 24,08 |
10% | € 48,15 |
15% | € 72,22 |
25% | € 120,38 |
50% | € 240,75 |
100% | € 481,50 |
D
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 8,45’ vervangen door: ‘€ 8,63’.
2. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel b vervangen door de volgende tabel:
Inspectiepercentage | Tarief per ton | Minimumtarief per partij |
---|
5% | € 0,06 | € 1,53 |
7% | € 0,09 | € 2,30 |
10% | € 0,12 | € 3,06 |
15% | € 0,18 | € 4,59 |
25% | € 0,31 | € 7,66 |
35% | € 0,44 | € 10,98 |
50% | € 0,62 | € 15,57 |
75% | € 0,93 | € 23,23 |
3. Het tweede lid komt te luiden:
2. Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor ingevolge de bepalingen van richtlijn 2000/29/EG in alle gevallen een importinspectie dient plaats te vinden, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 8,63 per zending vermeerderd met een tarief van:
a. € 31,40 als het aantal tonnen niet groter is dan 25;
b. € 31,40 vermeerderd met € 1,26 per extra ton of gedeelte daarvan, voor zover het aantal tonnen groter is dan 25.
E
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 12,73’ vervangen door: ‘€ 13,00’.
2. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel b vervangen door de volgende tabel:
Inspectiepercentage | Tarief per ton | Minimumtarief per partij |
---|
5% | € 0,09 | € 2,30 |
7% | € 0,12 | € 3,06 |
10% | € 0,18 | € 4,59 |
15% | € 0,28 | € 6,89 |
25% | € 0,46 | € 11,49 |
35% | € 0,64 | € 16,08 |
50% | € 0,92 | € 22,97 |
75% | € 1,37 | € 34,20 |
3. Het tweede lid komt te luiden:
2. Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor ingevolge de bepalingen van richtlijn 2000/29/EG in alle gevallen een importinspectie dient plaats te vinden, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 13,00 per zending vermeerderd met een tarief van:
a. € 45,69 als het aantal tonnen niet groter is dan 25;
b. € 45,69 vermeerderd met € 1,83 per extra ton of gedeelte daarvan, voor zover het aantal tonnen groter is dan 25.
4. De tabel in het derde lid wordt vervangen door de volgende tabel:
Inspectie- percentage | Minimumtarief per aanvraag |
---|
5% | € 24,08 |
7% | € 33,70 |
10% | € 48,15 |
15% | € 72,23 |
25% | € 120,38 |
35% | € 168,53 |
50% | € 240,75 |
75% | € 361,13 |
100% | € 481,50 |
F
In artikel 7 wordt ‘€ 25,15’ vervangen door: ‘€ 25,68’.
G
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, worden ‘€ 44,36’ en ‘€ 1,71’ vervangen door: ‘€ 45,29’ respectievelijk ‘€ 1,75’.
2. Het eerste lid, onderdeel b komt te luiden:
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 67,58 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:
1°. € 481,50 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;
2°. € 481,50 vermeerderd met € 2,68 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.
H
In artikel 9 wordt ‘€ 8,45’ vervangen door: ‘€ 8,63’.
I
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 146,98’ vervangen door: ‘€ 147,29’.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 537,00’ vervangen door: ‘€ 538,13’.
J
In artikel 12 wordt ‘€ 101,81’ vervangen door: ‘€ 102,02’.
K
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
In het eerste lid wordt ‘€ 3,02’ vervangen door: ‘€ 3,03’.
L
Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 41,85’ vervangen door: ‘€ 41,94’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 20,92’ vervangen door: ‘€ 20,96’.
M
Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 537,81’ vervangen door: ‘€ 538,94’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 109,05’ vervangen door: ‘€ 109,28’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 452,70’ vervangen door: ‘€ 453,65’.
4. In het vierde lid wordt ‘€ 31,29’ vervangen door: ‘€ 31,36’.
N
De bijlage behorende bij de Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst wordt vervangen door de bijlage behorende bij deze regeling.
Artikel II
De Regeling toelating bestrijdingsmiddelen 19952 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 46 komt te luiden:
Artikel 46
Als vergoeding voor het uitvoeren van de werkzaamheden die worden verricht in verband met een erkenning als bedoeld in artikel 29, wordt de aanvrager € 91,22 per uur en € 80,58 voor de verplaatsing van elke medewerker die met deze werkzaamheden belast is, in rekening gebracht.
Artikel III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2007.
Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Deze regeling wijzigt de Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst (hierna: de regeling). In deze regeling zijn de tarieven vastgelegd die door de Plantenziektenkundige Dienst (hierna: PD) in rekening worden gebracht voor fytosanitaire keuringen en kwaliteitskeuringen alsmede voor een aantal andere werkzaamheden zoals het uitvoeren van monsteranalyses en de behandeling van aanvragen met betrekking tot het verlenen van bepaalde vergunningen. Met de onderhavige wijziging worden de PD-tarieven verhoogd met een gemiddelde inflatiecorrectie van 2,1%. Dit is een gewogen correctie op basis van de Handleiding Overheidstarieven 2006 die door de Minister van Financiën is vastgesteld.
Als gevolg van de recente besluitvorming van de Commissie van de Europese Gemeenschappen waarbij een aantal nieuwe reduced-checks inspectiepercentages zijn vastgesteld, wordt de Bijlage bij de regeling, waarin de door de Commissie per product-herkomst combinatie vastgestelde minimuminspectiepercentages zijn opgenomen, gewijzigd.
Daarnaast wijzigt deze regeling de Regeling toelating bestrijdingsmiddelen 1995.
De in artikel 46 bedoelde vergoeding bestaande uit een uurtarief en kilometervergoeding voor de werkzaamheden die worden verricht in verband met een erkenning als bedoeld in artikel 29, wordt vervangen door een uurtarief en een bedrag aan voorrijkosten per medewerker. Door het hanteren van een bedrag aan voorrijkosten in plaats van een kilometervergoeding, wordt bij alle onderzoeksinstanties hetzelfde bedrag voor de verplaatsing van degenen die de genoemde werkzaamheden uitvoeren, in rekening gebracht, ongeacht waar de onderzoeksinstantie is gevestigd.
De PD-tarieven worden niet aangemerkt als kosten die voortvloeien uit bij wet of regelgeving ingevoerde informatieverplichtingen; met de onderhavige wijzigingsregeling worden derhalve geen administratieve lasten geïntroduceerd.