Wijziging Regeling meetmethoden en afmetingen van bedrijfsauto’s en aanhangwagens

Regeling tot wijziging van de Regeling meetmethoden en afmetingen van bedrijfsauto’s en aanhangwagens in verband met toevoeging van de meetmethode ten aanzien van de lengte van bedrijfsauto’s met 45' containers

13 december 2006

Nr. HDJZ/AWW/2006-1949

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 4, vierde lid, onderdeel b, van Richtlijn nr. 96/53/EG van de Raad van de Europese Unie van 25 juli 1996 houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten (PbEG L 235) en artikel 1.2, tweede lid, van het Voertuigreglement;

Besluit:

Artikel I

Aan artikel 1, tweede lid, van de Regeling meetmethoden en afmetingen van bedrijfsauto’s en aanhangwagens1 wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel l door een komma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

m. maximaal 12 cm van een gestandaardiseerde laadstructuur in de vorm van een 45' container met een lengte van maximaal 13,72 m en een breedte van maximaal 2,50 m, indien deze container stapelbaar is en geschikt is voor vervoer op een zeeschip, mits het voertuig een oorsprong en bestemming heeft in Nederland en Nederland tussentijds niet verlaat.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2007.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.

Toelichting

Algemeen

Richtlijn 96/53/EG van de Raad van 25 juli 1996 houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten (PbEG L 235) (hierna: richtlijn 96/53/EG) biedt op grond van het bepaalde in artikel 4, zesde lid, de mogelijkheid tot 31 december 2006 onder andere de zogenoemde 45' containers toe te staan op de weg. Via overgangsrecht heeft Nederland van deze mogelijkheid gebruik gemaakt ten aanzien van 45' containers, indien deze voertuigen afzonderlijk of bij samenstellen daarvan een van de voertuigen voor 1 februari 1999 in het kentekenregister zijn ingeschreven of in het verkeer zijn gebracht. Daarmee zijn deze 45' containers, hoewel in strijd met de reguliere maximale afmetingen en massa’s in het Voertuigreglement, toch toegestaan op de weg tot het einde van 2006.

Inmiddels is een aantal 45' containers zo aangepast (‘afgeschuinde hoeken’ bij containers bestemd voor short sea shipping) dat het transport binnen de maximale afmetingen van de richtlijn mogelijk is. Echter voor de zeecontainers (deep sea shipping) is deze aanpassing, vanwege de noodzaak die containers rijen hoog te stapelen, niet mogelijk.

Recentelijk is het duidelijk geworden dat landen om ons heen, mede op basis van een werkdocument van de Europese Commissie1 waarin een ambtelijke interpretatie van richtlijn 96/53/EG is geformuleerd, 45' containers ook na 31 december 2006 zullen accepteren, ongeacht datum van eerste kentekening of toelating van het voertuig waarop zij worden getransporteerd. Vooruitlopend op een mogelijke wijziging van richtlijn 96/53/EG en in lijn met de ons omringende landen is besloten de 45' container ook in Nederland op de weg toe te staan. Onderhavige wijzigingsregeling voorziet daarin. Dit met het oog op het behoud van een level-playing-field, met name tussen de verschillende Europese havens en overslagbedrijven, zodat de Nederlandse concurrentiepositie niet wordt benadeeld.

Deze regeling heeft geen gevolgen voor administratieve lasten voor burgers en bedrijven. Uitdrukkelijk is niet gekozen voor de door de Europese Commissie geboden optie te werken via ontheffingen van ondeelbare lading. Ten eerste vanwege de onmogelijkheid om voor 1 januari 2007 een dergelijke systeem op te zetten en die ontheffingen daadwerkelijk af te geven alsmede om de stijging van de administratieve lasten die daarmee gepaard zou gaan te voorkomen.

Voor laadstructuren, niet zijnde 45' containers, geldt deze verslechtering van de Nederlandse concurrentiepositie ten opzichte van de ons omringende landen niet. Vandaar dat de verlenging van het overgangsrecht voor die laadstructuren, bv. 8 meter wissellaadbak, niet geldt.

Artikelsgewijs

Artikel I

Bij de toelating van voertuigen wordt de lengte van het voertuig gemeten conform artikel 1.2 van het Voertuigreglement en artikel 1, tweede lid, van de Regeling meetmethoden massa’s en afmetingen van bedrijfsauto’s en aanhangwagens. Politie en justitie passen deze wijze van meten ook toe bij de bepaling van de lengte van voertuigen en samenstellen daarvan op grond van richtlijn 96/53/EG.

Onderhavige regeling past de wijze van meten van de lengte van het voertuig aan. Dit is met name relevant voor de lengte van de oplegger waarop de 45' container is geplaatst. Voor laadstructuren in de vorm van een 45' container mag de reguliere maximale afmeting van het voertuig met maximaal 12 cm worden overschreden. Voor de bepaling van wat een 45' container is, is aansluiting gezocht bij het bepaalde in ISO norm 668, amendement 2, gepubliceerd 10 januari 2005. Deze containers verkrijgen hun extra lengte ten opzichte van de 40' container vanwege het feit dat deze 45' container stapelbaar moet zijn in het kader van de zogenoemde deep-sea-shipping. Vandaar dat stapelbaarheid alsmede het geschikt zijn voor vervoer op een zeeschip als criterium is opgenomen. Onder zeeschip wordt daarbij verstaan een schip dat blijkens zijn constructie uitsluitend of in hoofdzaak is bestemd voor de vaart ter zee (artikel 1, tweede lid, onderdeel c, van de Scheepvaartverkeerswet).

Aangezien het de bedoeling is dat het vervoer van 45' containers uitsluitend nationaal plaatsvindt, is tevens bepaald dat deze wijze van meten slechts geldt indien het voertuig op weg is van en naar een bestemming binnen Nederland en Nederland niet heeft verlaten. In het internationale vervoer zal deze meetmethode niet kunnen worden toegepast, aangezien de basis die de Europese Commissie biedt op grond van de interpretatie van richtlijn 96/53/EG in het werkdocument, daarvoor geen ruimte biedt.

De Europese Commissie zal conform artikel 4, vierde lid, onderdeel b, van richtlijn 96/53/EG op de hoogte worden gesteld van onderhavige wijziging.

Artikel II

Aangezien het overgangsrecht af zal lopen op 31 december 2006, moet de wijziging met ingang van 1 januari 2007 van kracht worden.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

  • 1

    Stcrt. 2001, 194; gewijzigd bij ministeriële regeling 18 september 2003 (Stcrt. 186).

Naar boven