Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2006, 247 pagina 19 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2006, 247 pagina 19 | Besluiten van algemene strekking |
12 december 2006
Nr. HDJZ/2006-1967
Hoofddirectie Juridische Zaken
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 6.55, zesde lid, 6.58, zesde lid, 8.12, vijfde lid, en 11.2a, derde lid, van de Wet luchtvaart, op de artikelen 159, eerste lid, en 160, tweede lid van de Regeling Toezicht Luchtvaart, op de artikelen 8, derde lid, 13, tweede lid, en 30, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en artikel 46, tweede en derde lid, van het Besluit luchtwaardigheid;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. vast tarief: hoogte van de vergoeding die niet afhankelijk is van de tijdsbesteding;
b. uurtarief: hoogte van de vergoeding die per uur per persoon is besteed met betrekking tot werkzaamheden als bedoeld in deze regeling;
c. Verordening (EG) 1592/2002: de verordening (EG) nr. 1592/2002 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 15 juli 2002 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van de burgerluchtvaart en tot oprichting van een Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (PbEG L 240).
1. In geval van een vast tarief wordt het bedrag binnen 30 kalenderdagen na verzending van het betalingsverzoek voldaan. Het betalingsverzoek wordt gedaan zodra een aanvraag is ontvangen. Een beslissing op een aanvraag waaraan een vast tarief is verbonden wordt genomen, nadat gebleken is dat de verschuldigde vergoeding betaald is.
2. In geval van een uurtarief worden de werkzaamheden periodiek gefactureerd op basis van het werkelijk aantal bestede uren. De te betalen vergoeding wordt achteraf vastgesteld door het aantal bestede uren te vermenigvuldigen met het uurtarief. De aanvrager voldoet elke ontvangen factuur binnen 30 kalenderdagen na verzending van het betalingsverzoek.
3. Betaling van de in rekening gebracht vergoedingen geschiedt op de volgende wijze:
a. met betrekking tot examens en brevetten: op bankrekeningnummer 19.23.23.741, t.n.v. IVW, o.v.v. luchtvaart, bewijzen van bevoegdheid;
b. met betrekking tot Luchtvaartbewijzen, Geluidsverklaringen, Geluidscertificaten, Aircraft Maintenance Licences en examens voor onderhoudstechnici: op bankrekeningnummer 19.23.23.768, t.n.v. IVW, o.v.v. luchtvaart, luchtvaartbewijzen;
c. met betrekking tot alle overige in deze regeling genoemde besluiten: op bankrekeningnummer 19.23.23.733, t.n.v. IVW, o.v.v. luchtvaart, overige ontvangsten luchtvaart/rail.
1. Buitenlandse reis- en verblijfkosten die verband houden met de in deze regeling genoemde handelingen of werkzaamheden, worden tegen de werkelijke kosten in rekening gebracht en zijn separaat verschuldigd naast de in deze regeling genoemde tarieven. Binnenlandse reis- en verblijfkosten worden niet separaat in rekening gebracht.
2. Reistijden die verband houden met de in deze regeling genoemde uitgevoerde handelingen of werkzaamheden en die ter plaatse worden uitgevoerd, worden – voor zover deze op uurbasis worden verricht – in rekening gebracht volgens de daarbij behorende tarieven. De in rekening te brengen reistijd voor reizen binnen Nederland bedraagt ten hoogste de duur van de werkzaamheden.
Bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen
1. Voor het afleggen van theorie-examens als bedoeld in het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 voor de volgende bewijzen van bevoegdheid en de volgende bevoegdverklaring is een vast tarief van € 125 per vak verschuldigd:
a. ATPL;
b. CPL (uitgezonderd CPL (FB));
c. IR.
2. Voor het afleggen van theorie-examens als bedoeld in het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 voor de volgende bewijzen van bevoegdheid is een vast tarief van € 90 per vak verschuldigd:
a. RPL;
b. PPL;
c. CPL(FB).
1. Voor het afleggen van praktijkexamens en proeven van bekwaamheid als bedoeld in het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 is voor kandidaten die zich een examinator laten toedelen door de Minister van Verkeer en Waterstaat een vast tarief van € 322 verschuldigd.
2. Voor het afleggen van de praktijkexamens radiotelefonie is een vast tarief van € 90 per vak verschuldigd.
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een:
a. ATPL;
b. CPL (uitgezonderd CPL (FB));
c. CFEL;
met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen is een vast tarief verschuldigd van € 510.
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van bevoegdheid PPL en CPL (FB) met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen is een vast tarief verschuldigd van € 176.
3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van bevoegdheid RPL met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen is een vast tarief verschuldigd van € 141.
4. Voor de vernieuwing van het document en voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bevoegdverklaring voor luchtvarenden als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart is een vast tarief verschuldigd van € 42.
5. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van gelijkstelling als bedoeld in de Regeling gelijkstelling buitenlandse bewijzen van bevoegdheid is een vast tarief verschuldigd van € 740.
Voor de behandeling van een aanvraag voor een eerste afgifte of variatie van een medische verklaring als bedoeld in de Regeling geneeskundige instanties, geneeskundigen en medische verklaringen voor de luchtvaart is een vast tarief van € 40 verschuldigd.
Voor de behandeling van een verzoek om autorisatie van een geneeskundige instantie of geneeskundige als bedoeld in de Regeling geneeskundige instanties, geneeskundigen en medische verklaringen voor de luchtvaart zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (driejaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Autorisatie geneeskundige instantie (AMC) | € 1.080 | € 1.654 |
Extra vestigingsplaats geneeskundige instantie (per vestigingsplaats) | € 726 | € 827 |
Autorisatie geneeskundige behorende bij geneeskundige instantie | € 242 | € 207 |
Autorisatie zelfstandige geneeskundige (AME) | € 1.080 | € 207 |
1. Voor het afleggen van theorie-examens voor de volgende bewijzen van bevoegdheid is een vast tarief van € 100 per module, als bedoeld in de Regeling opleiding en examen bevoegdverklaringen AML en JAR-66 AML, verschuldigd:
a. AML;
b. JAR-66 AML.
2. Voor het afleggen van een type-examen AML (nationaal) is een vast tarief van € 400 verschuldigd.
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een AML of een JAR-66 AML, met daarop weergegeven een of meer bijzondere bevoegdverklaringen, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
a. AML € 142;
b. JAR-66AML € 142.
2. In afwijking van het eerste lid is voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een AML met daarop weergegeven een of meer bijzondere bevoegdverklaringen voor (motor)zweefvliegtuigen een vast tarief van € 85 verschuldigd.
3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een of meer bijzondere bevoegdverklaringen behorende bij een AML of een JAR-66 AML, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
a. AML € 83;
b. JAR-66 AML € 79.
4. Voor de behandeling van een aanvraag voor de verlenging of de wederafgifte van een of meer bijzondere bevoegdverklaringen behorende bij een AML is een vast tarief van € 120 verschuldigd.
5. Voor de vernieuwing van het document, waarop de in het eerste lid genoemde bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen wordt weergegeven, om andere redenen dan in het tweede lid en het derde lid genoemd, is een vast tarief van € 79 verschuldigd.
Opleidings- en trainingsinstellingen
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een kwalificatie of registratie van een opleidings- en trainingsinstelling als bedoeld in de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001 zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Kwalificatie opleidingsinstelling geïntegreerd | € 4.838 | € 2.782 |
Kwalificatie opleidingsinstelling theorie | € 4.233 | € 2.640 |
Kwalificatie opleidingsinstelling modulair | € 2.920 | € 1.460 |
Hernieuwde afgifte kwalificatie opleidingsinstelling | € 605 | n.v.t. |
Registratie opleidingsinstelling (per module) | € 242 | € 200 |
Hernieuwde afgifte registratie opleidingsinstelling | € 91 | n.v.t. |
Aanvullende modules/opleidingen in een kwalificatie opleidingsinstelling | € 605 | € 207 |
Kwalificatie opleidingsinstelling TRTO | € 6.047 | € 3.024 |
Kwalificatie opleidingsinstelling met een vestiging in het buitenland | € 19.351 | € 19.351 |
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de kwalificatie of registratie genoemd
in het eerste lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | ||
---|---|---|
Kwalificatie opleidingsinstellingen: | ||
– kwalificatie nieuwe module | € 1.420 | |
– kwalificatie nieuwe opleidingsplaats | € 1.693 | |
– toevoeging vestiging buitenland | € 19.351 | |
Overige wijzigingen: | € 242 | per wijziging |
Registratie opleidingsinstellingen: | ||
– nieuwe module | € 121 | per wijziging |
– overige wijzigingen | € 91 |
3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een kwalificatie van een STD als bedoeld in de Regeling kwalificatie STD’s zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
STD-1 A/H (per kwalificatie) | € 4.420 | € 3.309 |
STD-2 A/H (per kwalificatie) | € 4.596 | € 3.309 |
STD-3 A/H (per kwalificatie) | € 1.020 | € 1.020 |
STD-4 A (per kwalificatie) | € 3.024 | € 2.068 |
4. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de kwalificatie genoemd in het derde lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | |
---|---|
Wijziging, opwaardering of verplaatsing STD-1 A/H | € 2.903 |
Wijziging, opwaardering of verplaatsing STD-2 A/H | € 2.903 |
Wijziging, opwaardering of verplaatsing STD-3 A/H | € 1.020 |
Wijziging, opwaardering of verplaatsing STD-4 A | € 1.814 |
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van
een erkenning of registratie van een opleidingsinstelling voor onderhoudstechnici als bedoeld in artikel 13, eerste lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd bestaande uit een basistarief (tabel 1) en een aanvullend tarief (tabel 2):
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Erkenning opleidingsinstelling: | ||
– basis opleiding | € 21.038 | € 8.108 |
– categorie typen luchtvaartuigen n* ≤ 10 | € 23.389 | € 9.166 |
– categorie typen luchtvaartuigen n > 10 | € 32.795 | € 13.399 |
Registratie opleidingsinstelling: | € 4.579 | € 702 |
* n is het aantal typen luchtvaartuigen dat op de erkenning staat aangegeven.
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Toeslag per nevenlocatie* Nederland | € 2.939 | € 2.645 |
Toeslag per nevenlocatie Europese Unie | € 3.527 | € 3.174 |
Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie | € 5.290 | € 4.761 |
* Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld, die niet de hoofdvestiging is.
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning of registratie genoemd in het eerste lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, waarbij het basistarief voor wijzigingen gelijk is aan het tarief voor instandhouding, vermeld in tabel 1 van het eerste lid:
Omschrijving | |
---|---|
Bijschrijven of wijziging vestiging (igv basis, type en geregistreerde opleiding) | 50% van het basistarief voor wijzigingen |
Bijschrijven aanvullende rating (igv basis en typeopleiding) | 30% van het basistarief voor wijzigingen |
Bijschrijven limitation (igv basis en typeopleiding) | 30% van het basistarief voor wijzigingen |
Bijschrijven (sub) catogorie (igv geregistreerde opleidingen) | 30% van het basistarief voor wijzigingen |
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van inschrijving als bedoeld in artikel 3.5 van de Wet luchtvaart, alsmede voor het wijzigen of het doorhalen van de inschrijving als bedoeld in artikel 3.4, eerste en derde lid, van de Wet luchtvaart is een vast tarief van € 171 verschuldigd, met dien verstande dat aanvragen van doorhaling alleen in rekening worden gebracht in geval van uitvoer naar het buitenland van een luchtvaartuig.
2. In afwijking van het eerste lid, is voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van inschrijving, alsmede voor het wijzigen of het doorhalen van de inschrijving voor luchtvaartuigen ≤ 2.000 kg een vast tarief van € 97 verschuldigd.
3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van luchtwaardigheid als bedoeld in artikel 3.13 van de Wet luchtvaart, alsmede voor het verlengen daarvan, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
MTOM | Afgifte | Verlenging |
---|---|---|
Luchtvaartuig ≤ 2.000 kg | € 310 | € 68 |
Luchtvaartuig > 2.000 kg en ≤ 5.700 kg | € 975 | € 158 |
Luchtvaartuig > 5.700 kg | € 3.432 | € 546 |
4. Voor de behandeling van een aanvraag voor het vernieuwen van een bewijs van inschrijving of een bewijs van luchtwaardigheid is een vast tarief van € 97 verschuldigd.
5. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een geluidscertificaat, een geluidsverklaring of een aanvullende geluidsverklaring als bedoeld in Hoofdstuk V van het Besluit luchtwaardigheid is een vast tarief van € 254 verschuldigd.
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, de wijziging en de overdracht van een type-certificaat, of een aanvullend type-certificaat van een luchtvaartuig, onderdelen of uitrustingsstukken daarvan, als bedoeld in Hoofdstuk III van het Besluit luchtwaardigheid, ten behoeve van een niet-militair staatsluchtvaartuig of een luchtvaartuig zoals vermeld in onderdeel b. van bijlage II, van Verordening (EG) 1592/2002, is een uurtarief van € 117,56 verschuldigd. Tevens wordt een vast tarief van € 122 in rekening gebracht voor het bewijs van afgifte, wijziging, overdracht type certificaat, of aanvullend type-certificaat
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van een luchtvaartuig, onderdelen of uitrustingsstukken daarvan, als bedoeld in artikel 14 van de Regeling onderhoud luchtvaartuigen, ten behoeve van een niet-militair staatsluchtvaartuig of een luchtvaartuig zoals vermeld in onderdeel b. van bijlage II, van Verordening (EG) 1592/2002, is een vast tarief van € 520 verschuldigd.
3. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van een luchtvaartuig, onderdelen of uitrustingsstukken daarvan, als bedoeld in artikel 7 van de Regeling amateurbouwluchtvaartuigen is een vast tarief van € 520 verschuldigd.
Voor inspecties uitgevoerd ten behoeve van een onderzoek naar de luchtwaardigheid als bedoeld in artikel 3, vierde lid, van de Regeling verlenging bewijzen van luchtwaardigheid, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
MTOM | Afgifte |
---|---|
Luchtvaartuig ≤ 5.700 kg | € 1.176 |
Luchtvaartuig > 5.700 kg | € 3.762 |
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een MOA ingevolge artikel 23 van het Besluit luchtwaardigheid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 1) en een aanvullend tarief (tabellen 2 en 3):
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf*: | ||
– A1 line maintenance | € 16.336 | € 5.992 |
– A1 base maintenance | € 19.863 | € 7.579 |
– A2 | € 7.140 | € 3.560 |
– A3 | € 11.872 | € 4.454 |
– B1 | € 16.336 | € 5.992 |
– B2, B3 | € 11.872 | € 4.454 |
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers) | € 3.720 | € 1.552 |
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers) | € 13.396 | € 4.722 |
– D | € 11.633 | € 3.876 |
* Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een A-classificatie hebben voor beperkte niet luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie* | ||
Toeslag per aanvullende classificatie | € 1.176 | € 1.058 |
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie* | ||
Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen | € 320 | € 320 |
* De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basis categorie erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A1 categorie en overige categorieën.
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie | ||
Toeslag per nevenlocatie* in Nederland | € 2.939 | € 2.645 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie | € 3.527 | € 3.174 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie | € 5.290 | € 4. 761 |
Toeslag Line stations (N = het aantal line-stations) | € 146 x N | € 146 x N |
Toeslag bij meer dan 500 werknemers (P = het aantal werknemers*) | € (8 × P) – 4.000 | € (8 × P) – 4.000 |
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie | ||
Toeslag per nevenlocatie* in Nederland | € 833 | € 762 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie | € 1.042 | € 954 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie | € 1.603 | € 1.470 |
Toeslag Line stations (N = het aantal line-stations) | € 146 x N | € 146 x N |
Toeslag bij meer dan 500 werknemers (P = het aantal werknemers**) | € (8 × P) – 4.000 | € (8 × P) – 4.000 |
* Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld, die niet de hoofdvestiging is.
** Hier wordt het aantal werknemers bedoeld dat werkzaam is bij de onderhoudsorganisatie.
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning genoemd in het eerste lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, waarbij het basistarief voor wijzigingen gelijk is aan het tarief van instandhouding, vermeld in de tabellen 1 en 2 van het eerste lid:
Omschrijving | Tarief |
---|---|
Bijschrijving aanvullende classificatie (tabel 1) | 30% van het basistarief voor wijzigingen |
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie | 50% van het basistarief voor wijzigingen |
Bijschrijving type luchtvaartuig*, motortype of component (PART 145, MAF beperkingen) | 30% van het basistarief voor wijzigingen |
Aanpassing van de limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning | 15% van het basistarief voor wijzigingen (nieuw) |
* Hier wordt de Part 66 omschrijving gehanteerd. Hierbij wordt de motor expliciet aangegeven.
3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een erkenning voor een onderhoudsbedrijf of geluidmeetbedrijf ingevolge artikel 23, eerste lid, onder e, van het Besluit luchtwaardigheid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Nationale erkenning | € 6.200 | € 3.100 |
4. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning genoemd in het derde lid zijn de volgende tarieven verschuldigd:
Omschrijving | |
---|---|
Bijschrijven nieuwe cq. wijzigingen van locaties | € 1.550 |
Wijziging nationale erkenning | € 930 |
5. Indien het in plaats van de behandeling van een aanvraag of de instandhouding van een onderhoudserkenning als bedoeld in het derde en vierde lid, een aanvraag voor afgifte of wijziging en instandhouding betreft van een erkenning op grond van subpart F van Part M van de Verordening (EG) nr. 2042/2003 van de Commissie van 20 november 2003 betreffende de permanente luchtwaardigheid van luchtvaartuigen en luchtvaartproducten, -onderdelen en uitrustingsstukken, en betreffende de goedkeuring van bij voornoemde taken betrokken organisaties en personen (PbEG L 315), zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 1) en een aanvullend tarief (tabellen 2 en 3), waarbij voor wijzigingen de tarieven, genoemd in het tweede lid, van overeenkomstige toepassing zijn:
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf: | ||
– A2 | € 5.355 | € 2.670 |
– A3 | € 8.859 | € 3.036 |
– B1 | € 11.127 | € 4.126 |
– B2, B3 | € 8.859 | € 3.036 |
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers) | € 2.790 | € 939 |
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers) | € 9.103 | € 3.135 |
– D | € 7.711 | € 2.549 |
* Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een A-classificatie hebben voor beperkte niet luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Toeslag per aanvullende classificatie | € 240 | € 240 |
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Toeslag per nevenlocatie* in Nederland | € 625 | € 730 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie | € 825 | € 755 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie | € 1.180 | € 1.083 |
Toeslag Line stations (N = het aantal line stations) | € 110 × N | € 110 × N |
* met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld, die niet de hoofdvestiging is.
6. Voor de instandhouding van een BvL-V-bevoegdheid tot het uitvoeren van een BvL-verlengingsinspectie, zoals bedoeld in de Regeling verlenging bewijzen van Luchtwaardigheid, verbonden aan een MOA ingevolge artikel 23 van het Besluit luchtwaardigheid, de nationale erkenning voor een onderhoudsbedrijf of een vergunning zoals bedoeld in artikel 104 van de Regeling Toezicht Luchtvaart, zijn jaarlijks de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | Tarief |
---|---|
BvL-V- bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v. | |
– Luchtvaartuigen MTOM > 5700kg | € 2.400 |
– Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5700kg | € 500 |
7. Voor het behandelen van de aanvraag voor het bijschrijven van een BvL-V-bevoegdheid tot het uitvoeren van een BvL-verlengingsinspectie, zoals bedoeld in de Regeling verlenging bewijzen van Luchtwaardigheid, verbonden aan een MOA ingevolge artikel 23 van het Besluit luchtwaardigheid, de nationale erkenning voor een onderhoudsbedrijf of een vergunning zoals bedoeld in artikel 104 van de Regeling Toezicht Luchtvaart, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | Tarief |
---|---|
Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v. | |
– Luchtvaartuigen MTOM > 5700kg | € 2.400 |
– Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5700kg | € 500 |
8. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een POA ingevolge artikel 23 van het Besluit luchtwaardigheid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 1) en een aanvullend tarief (tabel 2). Voor een productiebedrijf dat voor componenten in dezelfde classificatie een MOA nodig heeft, zal indien er sprake is van een hoge mate van gemeenschappelijke processen geen vergoeding voor de MOA verschuldigd zijn, zulks ter beoordeling aan de Minister van Verkeer en Waterstaat.
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Erkenning productiebedrijf basisvergunning: | ||
– Bedrijven tot en met 500 werknemers* | € 19.863 | € 7.579 |
– Bedrijven met meer dan 500 en minder dan 1.000 | € 31.619 | € 12.870 |
– Bedrijven met 1.000 of meer werknemers | € 61.010 | € 26.096 |
* Hier wordt het aantal werknemers bedoeld dat werkzaam is bij de productieorganisatie.
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Toeslag per nevenlocatie* in Nederland | € 3.740 | € 2.645 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie | € 4.480 | € 3.174 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie | € 6.740 | € 4.761 |
* Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld, die niet de hoofdvestiging is.
9. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning genoemd in het achtste lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | Tarief |
---|---|
Bijschrijving nieuw product/component/rating/categorie | € 2.274 |
Bijschrijving of wijziging vestigingsplaats | € 3.790 |
10. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een erkenning ingevolge hoofdstuk 6 (erkend inspecteur) van de Regeling erkenningen luchtwaardigheid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Erkenning inspecteur | € 1.052 | € 455 |
11. Voor de behandeling van de aanvraag voor wijziging van een erkenning als bedoeld in het tiende lid is een vast tarief van € 137 verschuldigd.
12. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een erkenning ingevolge hoofdstuk 7 (erkend zweefvliegtechnicus) van de Regeling erkenningen luchtwaardigheid is een vast tarief van € 200 verschuldigd.
13. Voor de behandeling van een aanvraag voor de verlenging of de wijziging van een erkenning ingevolge hoofdstuk 7 (erkend zweefvliegtechnicus) van de Regeling erkenningen luchtwaardigheid is een vast tarief van € 163 verschuldigd.
Vergunning tot vluchtuitvoering/AOC, vervoer
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de vergunning tot vluchtuitvoering/AOC als bedoeld in artikel 104, tweede lid, van de Regeling Toezicht Luchtvaart zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | ||
---|---|---|
Wijzigingen: | ||
– Nieuw type luchtvaartuig SP/SEP | € 946 | |
– Nieuw type luchtvaartuig SP/SET | € 946 | |
– Nieuw type luchtvaartuig SP/MEP | € 968 | |
– Nieuw type luchtvaartuig SP/MET | € 968 | |
– Nieuw type luchtvaartuig MP < 9 passagiers (hef en vleugel) | € 1.935 | |
– Nieuw type luchtvaartuig MP > 9 en < 19 passagiers (hef en vleugel) | € 2.419 | |
– Nieuw type luchtvaartuig MP > 19 passagiers (hef en vleugel) | € 2.419 | |
– LVP (incl. LVTO) | € 968 | |
– MNPS | € 1.451 | |
– RVSM | € 484 | |
– ETOPS | € 1.935 | |
– RNAV (incl. RNP) | € 1.451 | |
– Gevaarlijke stoffen | € 484 | |
– HEMS | € 1.451 | |
– HOIST (incl. HOO) | € 968 | |
– Offshore | € 1.451 | |
– Opleiding eigen personeel per groep/type | € 1.451 | |
– Ontheffingen/exemptions | € 242 | |
– Wijziging principal place of business | € 121 | |
– Afschrijving registratie (per dag) | € 363 | |
– Afschrijving laatste registratie van type luchtvaartuig | € 484 | |
– Bijschrijving registratie (per dag) | € 605 | |
– User approval | € 363 | |
Overige wijzigingen | € 121 | per wijziging |
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een Maintenanc System Approval Statement (MSAS) behorende bij een vergunning tot vluchtuitvoering/AOC zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 1) en een aanvullende tarief (tabel 2):
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Basisvergunning: | ||
– luchtvaartuigen ≤ 5700 kg | € 4.960 | € 2.423 |
– luchtvaartuigen > 5700 kg | € 13.984 | € 4.934 |
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Toeslag typen luchtvaartuigen 2 < n <= 4 | € 940 | € 940 |
Toeslag typen luchtvaartuigen n > 4 | € 3.527 | € 3.174 |
Toeslag operationele locatie EU | € 4.115 | € 3.703 |
Toeslag operationele locatie buiten EU | € 5.290 | € 4.761 |
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de MSAS als bedoeld in het eerste lid, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht |
---|---|
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5700kg | € 3.444 |
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig ≤ 5700kg | € 1.240 |
Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness management taken > 5700 kg | € 388 |
Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness management taken ≤ 5700 kg | € 234 |
Goedkeuring onderhoudsprogramma’s > 5700 kg | € 623 |
Goedkeuring onderhoudsprogramma’s ≤ 5700 kg | € 337 |
3. De in het eerste en tweede lid genoemde tarieven gelden eveneens indien het in plaats van de behandeling van een aanvraag of de instandhouding van de MSAS een aanvraag of instandhouding betreft van een erkenning op grond van subpart G van Part M van de Verordening (EG) nr. 2042/2003 van de Commissie van 20 november 2003 betreffende de permanente luchtwaardigheid van luchtvaartuigen en luchtvaartproducten, -onderdelen en uitrustingsstukken, en betreffende de goedkeuring van bij voornoemde taken betrokken organisaties en personen (PbEG L 315).
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte voor, de instandhouding (tabel 1) en de wijziging (tabel 2) van een vergunning tot luchtvervoer ingevolge artikel 16 van de Luchtvaartwet (de exploitatievergunning), zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Exploitatievergunning: | ||
– Kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers) | € 740 | € 278 |
– Grote typen luchtvaartuigen (MTOM ≤ 10t/ > 19 passagiers) | € 5.280 | € 2.640 |
Omschrijving | Wijziging |
---|---|
Exploitatievergunning: | |
– Wijziging kleine/grote typen luchtvaartuigen MTOM | € 242 |
– Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning voor kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers) | € 2.640 |
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, de verlenging of de wijziging van een erkenning ingevolge artikel 2 van de Regeling erkenningen vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht is een vast tarief van € 512 verschuldigd.
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de erkenning ingevolge artikel 2 van de Regeling erkenning opleidingsinstellingen en examinering vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht is een vast tarief van € 2.728 verschuldigd.
3. Voor de behandeling van de wijziging van een erkenning ingevolge artikel 7 van de Regeling erkenning opleidingsinstellingen en examinering vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht is een vast tarief van € 256 verschuldigd.
Voor de behandeling van een aanvraag voor toestemming om aan het airside gedeelte van een aangewezen luchtvaartterrein de aanleg of inrichting te wijzigen als bedoeld in artikel 119 en artikel 122 van de Regeling Toezicht Luchtvaart zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | |
---|---|
Kleine luchtvaartterreinen | € 280 |
Regionale luchtvaartterreinen en luchthaven Schiphol | € 540 |
Regionale luchtvaartterreinen en luchthaven Schiphol met luchtvaarttechnisch onderzoek | € 2.180 |
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een certificaat als bedoeld in de Regeling certificering luchtvaartterreinen zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd (met uitzondering van de eerste afgifte van een certificaat voor luchthaven Schiphol):
Omschrijving | Eerste afgifte | Instandhouding (jaarlijkse vergoeding) |
---|---|---|
Certificaat voor luchthaven Schiphol | NVT | € 16.132 |
Certificaat voor regionale luchtvaartterreinen | € 9.184 | € 6.526 |
Certificaat voor kleine luchtvaartterreinen | € 4.159 | € 2.726 |
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van een certificaat als bedoeld in het eerste lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | |
---|---|
Certificaat voor luchthaven Schiphol | € 287 |
Certificaat voor regionale luchtvaartterreinen | € 287 |
Certificaat voor kleine luchtvaartterreinen | € 265 |
Voor de behandeling van een aanvraag om een terrein in te richten als een niet aangewezen luchtvaartterrein als bedoeld in het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen of wijziging van die inrichting, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving | |
---|---|
Bedrijfsgebonden helihavens | € 813 |
Zweefvliegterrein | € 813 |
Helihavens bij een ziekenhuis | € 1.080 |
Terrein voor ultra licht vliegtuigen | € 2.167 |
1. Voor de behandeling van een aanvraag om ontheffing te verlenen van het verbod als bedoeld in:
a. artikel 3.8, eerste lid, onderdeel a, van de Wet luchtvaart om de luchtvaart uit te oefenen met een luchtvaartuig, dat niet luchtwaardig is, is een vast tarief verschuldigd van € 200;
b. artikel 3.8, eerste lid, onderdeel b, van de Wet luchtvaart om de luchtvaart uit te oefenen met een luchtvaartuig dat niet is voorzien van een geldig bewijs van luchtvaardigheid, is een vast tarief verschuldigd van € 68;
c. artikel 14, eerste lid, van de Luchtvaartwet om met een luchtvaartuig van of op een niet als luchtvaartterrein aangewezen terrein op te stijgen of te landen of dit terrein in te richten voor het opstijgen of landen van luchtvaartuigen is een vast tarief verschuldigd van € 500;
d. artikel 16d, van de Luchtvaartwet om luchtvervoer te mogen uitvoeren zonder vergunning is een vast tarief verschuldigd van € 484;
e. artikel 31, eerste lid, van de Luchtvaartwet om bouwwerken of roerende zaken op een luchtvaartterrein op te richten of te hebben, of om graafwerkzaamheden te verrichten, is een vast tarief verschuldigd van € 765;
f. artikel 33, eerste lid, van de Luchtvaartwet om een luchtvaartterrein te gebruiken in strijd met de bepalingen en voorwaarden zoals deze bij de aanwijzing zijn gesteld, is een vast tarief verschuldigd van € 1.160;
g. de bij of krachtens titel 6.5 van de Wet luchtvaart gegeven regels inzake het vervoer van gevaarlijke stoffen of een wijziging van zulk een ontheffing als bedoeld in artikel 6.58, eerste respectievelijk zesde lid, van de Wet luchtvaart is een vast tarief verschuldigd van € 1.160;
h. artikel 8.12 van de Wet luchtvaart om objecten op te richten of te plaatsen waarvoor geen bouwvergunning of aanlegvergunning is vereist, is een vast tarief verschuldigd van € 1.160.
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een vergunning voor het houden van een luchtvaartvertoning of een luchtvaartwedstrijd, ingevolge artikel 17 van de Luchtvaartwet, is een vast tarief verschuldigd van € 484.
Bij exploitatie van een luchtvaartuig van historische waarde voor niet commerciële doeleinden, mits voorzien van een Nederlandse registratie, worden de volgende kortingen verleend:
a. afgifte en verlenging Bewijs van Luchtwaardigheid: 100%;
b. afgifte Bewijs van Inschrijving: 100%;
c. luchtwaardigheidsonderzoek/certificaties: 75%;
d. ontheffing Bewijs van Luchtwaardigheid: 100%;
e. toezicht op erkende bedrijven, eerste erkenning en verlenging: 75%.
De artikelen 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18 en 24, eerste lid, onderdeel a, zijn eveneens van toepassing op de in die artikelen genoemde werkzaamheden voor zover deze worden uitgevoerd ter uitvoering van de Verordening (EG) 1592/2002 en de op die verordening gebaseerde regelgeving.
De Regeling tarieven luchtvaart 2005 wordt ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2007. Indien de Staatscourant, waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 31 december 2006, treedt zij in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling tarieven luchtvaart 2007.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Voor werkzaamheden in het kader van de Luchtvaartwet en de Wet luchtvaart worden tarieven in rekening gebracht.
Uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat de overheid voor het verlenen van diensten aan derden zoveel mogelijk kostendekkende tarieven in rekening brengt. De tarieven die de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in 2006 hanteerde waren nog niet kostendekkend.
Over de luchtvaarttarieven zijn met de sector specifieke afspraken gemaakt naar aanleiding van de rapportage van de Commissie tarieven divisie Luchtvaart (CTDL). Deze afspraken – uit 2004 – komen er voor de tarieven op neer dat:
– de tarieven voor een periode van 2 jaar (tot en met 2006) bevroren zouden worden;
– de IVW in die periode zou werken aan een doelmatigere uitvoering, zowel in termen van kwaliteitsverbetering als lagere kosten;
– de IVW in die periode zou komen tot transparante kostprijsberekeningen.
In het Comité doelmatigheid, inspectie-effectiviteit en transparantie in het toezicht op de luchtvaart (DIET-comité) – de opvolger van de CTDL – is geconstateerd dat de IVW aan deze voorwaarden heeft voldaan, en dat de tarieven thans op een volledig kostendekkend niveau gebracht kunnen worden.
Het op een volledig kostendekkend niveau brengen van de tarieven leidt voor een aantal producten tot zeer forse tariefstijgingen. Om die reden is besloten de tariefstijging af te toppen op 100%. Voorts is gebleken dat een verhoging naar 100% kostendekkendheid met name voor de general aviation en de groene velden (de kleine luchtvaart) een te grote stap ineens is. Daarom zijn de tarieven voor deze sectoren verhoogd met maximaal 75% van het verschil tussen de bestaande tarieven en de kostprijs.
Bij het berekenen van de kostprijzen voor instandhoudingsproducten is ten opzichte van voorgaande jaren een correctie aangebracht op de normuren. Deze correctie betreft het schrappen van inspectie-uren die onder bepaalde aannames aangemerkt zouden kunnen worden als advies of ad hoc inspecties. Hierdoor zijn de normuren voor deze producten naar beneden bijgesteld.
Daarnaast is uit de normuren een algemene opslag verwijderd waardoor een aantal normuren nogmaals is verlaagd. Deze algemene opslag betrof een toedeling van uren die besteed werden aan noodzakelijke hercontroles. Onderzocht wordt in hoeverre het mogelijk is om de kosten van hercontroles in de toekomst afzonderlijk in rekening te brengen bij de bedrijven die deze kosten veroorzaken.
Met de bovenstaande maatregelen stijgen de tarieven gemiddeld tussen de 10% en 15% en is een reductie gerealiseerd van gemiddeld 26% ten opzichte van de kostprijzen berekend voor aanpassing van de normuren.
De onderhavige regeling leidt niet tot extra administratieve lasten voor het bedrijfsleven. Een voorontwerp van deze regeling is derhalve niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten.
In het kader van de behandeling van een aanvraag zijn vergoedingen verschuldigd, ongeacht of deze wordt ingewilligd of afgewezen. Het gaat om een vergoeding voor de werkzaamheden, die voor de behandeling van die aanvraag zullen worden verricht (vast tarief) dan wel zijn verricht (uurtarief). Dit betekent dat ook bij afwijzing of intrekking van de aanvraag geen restitutie plaatsvindt. Wanneer na betaling van de verschuldigde vergoeding de aanvrager verzoekt de aanvraag als niet ingediend te beschouwen kan op verzoek het reeds voldane bedrag worden terugbetaald, indien nog geen werkzaamheden zijn verricht. De behandeling van een aanvraag wordt opgeschort als de betalingstermijn is overschreden. De aanvrager krijgt daarna de gelegenheid om de factuur alsnog binnen 15 kalenderdagen te betalen. Als ook na het verstrijken van deze termijn de verschuldigde vergoeding niet is betaald, kan overeenkomstig artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht worden besloten de aanvraag niet in behandeling te nemen. De peildatum voor het bepalen van het jaarlijks vaste tarief voor instandhouding van een vergunning, kwalificatie, registratie, erkenning of certificaat is 1 januari van elk jaar. Met het jaarlijks verschuldigde instandhoudingtarief wordt bedoeld het instandhoudingtarief met daarbij de separaat verschuldigde toeslagen, voor het uitvoeren van uitvoeringstoezicht op een vergunning, kwalificatie, registratie, erkenning of certificaat, mede ten behoeve van de verlenging of de herafgifte van genoemde documenten. Eventuele kosten van verlenging en herafgifte zijn in het instandhoudingtarief opgenomen.
In de artikelen 12, 16 en 18 zijn diverse wijzigingstarieven afgeleid van het tarief voor instandhouding. In de Regeling Tarieven Luchtvaart 2005 waren tarieven voor wijzigingen gebaseerd op een percentage van het volledige tarief voor instandhouding, d.w.z. het instandhoudingtarief met de daarbij separaat verschuldigde toeslagen. In deze regeling is het tarief voor wijzigingen gebaseerd op een basistarief voor wijzigingen. Dit basistarief voor wijzigingen is gelijk aan het instandhoudingtarief van een erkenning zonder de toeslagen voor extra lokaties en meer dan 500 medewerkers. In een aantal gevallen resulteert dit in vaste tarieven.
Als gevolg van de omzetting van onder andere de JAA-regelgeving naar EU-verordeningen zullen er een aantal nieuwe producten bijkomen. Deze zullen in de loop van 2007 bij een wijziging van de onderhavige regeling worden toegevoegd.
Zodra de informatievoorziening tussen geneeskundige instanties en de IVW is gerealiseerd, kunnen de geneeskundige instanties (AMC’s) en de zelfstandige geneeskundigen (AME’s) zelf medische verklaringen afgeven. Alleen eerste afgiftes en ‘variaties’ worden dan nog door de inspecteur/luchtvaartgeneeskundige IVW behandeld). Onafhankelijk van deze informatievoorziening geldt vanaf inwerkingtreding van deze regeling, het genoemde tarief voor medische verklaringen afgegeven door de inspecteur/luchtvaartgeneeskundige van de IVW.
Er is een onderscheid gemaakt tussen het tarief voor de autorisatie van een geneeskundige instantie (AMC) en van een geneeskundige (AME). Daarnaast is er een apart tarief ingesteld voor een extra vestigingsplaats bij een geneeskundige instantie (AMC). De beoordeling van deze extra vestiging vergt extra werk voor de IVW. Daarnaast is er een onderscheid gemaakt tussen een geneeskundige werkzaam bij een geneeskundige instantie en een zelfstandige geneeskundige.
Aangezien de geneeskundigen voortaan zelf medische verklaringen kunnen afgeven, zal het toezicht op de afgifte aangepast worden. Daarbij is rekening gehouden met de looptijd van de autorisatie. Driejaarlijks vindt er een audit plaats bij de AMC’s en de zelfstandige AME’s waarbij gekeken wordt of de huidige autorisatie kan worden verlengd. De AME’s behordende bij een AMC worden meegenomen in de beoordeling van de AMC. Tevens vinden instandhoudingsinspecties plaats.
Het tarief voor examens is als gevolg van de berekening van de daadwerkelijke kosten aangepast. De kosten voor het organiseren en afnemen van examens zijn aanzienlijk hoger dan tarieven van de Regeling tarieven luchtvaart 2005. De tarieven zijn daarom verhoogd en voor het eerste lid gelijk getrokken met artikel 4, eerste lid. Bij het type-examen is er een 4-tal examenmodules vastgesteld en conform het AML tarief heeft dit tot een tarief van € 400 geleid, omdat alle examenmodules worden afgenomen.
De tariefregeling maakt geen onderscheid meer tussen opleidingsmodules. De regeling is van toepassing op alle modules. De regeling bevat tevens een tarief voor hernieuwde afgiftes (= verlengingsverzoek na de verloopdatum van het certificaat).
In het eerste lid is voor opleidingsinstellingen een onderscheid gemaakt naar instellingen met vestigingen binnen Nederland en instellingen met vestigingen buiten Nederland. Door dit onderscheid wordt meer recht gedaan aan de differentiatie in inzet die door de IVW gepleegd moet worden op deze categorieën. Ditzelfde onderscheid is ook aangebracht in het tweede lid.
Verder is aan het eerste lid toegevoegd de TRTO (Type Rating Training Organisation), omdat tot nu toe in de regeling geen tarief was opgenomen voor TRTO’s die niet gekoppeld waren aan een Vergunning tot vluchtuitvoering/AOC.
In het tweede lid vallen onder overige wijzigingen bij kwalificaties en registraties onder andere bij- en afschrijvingen van luchtvaartuigen, het bij- en afschrijven van user approvals op het certificaat en adreswijzigingen (zijnde geen nieuwe opleidingsplaats).
In het derde lid bestaat naast STD-1 A/H en STD-3 A/H ook de mogelijkheid om een STD-2 A/H of STD-4 A aan te vragen volgens de regeling kwalificaties STD’s. Dit was nog niet meegenomen in de Regeling tarieven luchtvaart 2005.
In het vierde lid is een zelfde voorziening voor het wijzigen van een STD-2 A/H of STD-4 A opgenomen.
In de artikelen 12 en 16 is een aantal tarieven afhankelijk van het aantal typen luchtvaartuigen en/of het bijschrijven daarvan. Voor het onderscheid van typen luchtvaartuigen voor zowel opleidingsinstellingen als bedoeld in artikel 12, en MOA’s als bedoeld in artikel 16, wordt gebruik gemaakt van Part 66.
In geval van uitvoer van een luchtvaartuig naar het buitenland wordt het luchtvaartuig geregistreerd in het Register van Nederlandse Burgerluchtvaartuigen en meestal overgegeven aan een Register van een ander land.
Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een export bewijs van luchtwaardigheid geldt hetzelfde tarief als voor een bewijs van luchtwaardigheid.
Voor het derde lid geldt, dat de tarieven inclusief de afgifte van een Aircraft Flight Manual zijn. In het advies van de Commissie Tarieven Luchtvaart, uitgebracht 8 juli 2004, was sprake van een verhouding in de kostprijzen c.q. behandeltijd. Voor deze categorieën luchtvaartuigen is de verhouding in behandeltijd instandgehouden.
Voor de in het vijfde lid vermelde producten wordt met ingang van1 januari 2007 een tarief geheven.
Voor Annex II vliegtuigen beschikt Nederland nog over een nationale bevoegdheid. Voor niet Annex II vliegtuigen is de certificering een verantwoordelijkheid van EASA en verloopt de tarifering via EASA.
Het DIET-comité heeft de duur van deze inspecties onderzocht en ingeschat op 10 uur (≤ 5700kg) respectievelijk 32 uur (> 5700kg).
Indien sprake is van meerdere classificaties bij een aanvraag voor de eerste afgifte c.q. de instandhouding van een erkenning wordt het hoogste basistarief behorende bij een bepaalde classificatie in rekening gebracht. Voor de overige classificaties gelden de aanvullende tarieven.
In het tweede lid is op basis van praktijkervaring een vierde aanpassing (aanpassing limitations van een van de ratings op de erkenning) toegevoegd. Niet alle wijzigingen van een erkenning van een onderhoudsbedrijf bleken te vallen onder de eerder beschreven bijschrijvingen (bijv. bijschrijven avionicaonderhoud). De toezichtinspanning is ingeschat op de helft van bijschrijving aanvullende locatie, type luchtvaartuig, motortype of component.
In het vijfde lid is een nieuwe door EASA geïntroduceerde onderhoudserkenning opgenomen (Part M subpart F), ter vervanging van de nationale onderhoudserkenning. Deze onderhoudserkenning lijkt sterk op de onderhoudserkenning op basis van Part 145. Er worden echter minder en lichtere eisen gesteld. De toezichtinspanning is daarmee ook minder dan de toezichtinspanning op basis van Part 145.
Het zesde lid is vereenvoudigd, er is geen onderscheid meer tussen vleugelvliegtuigen, helikopters en ballonnen. Er wordt alleen nog maar onderscheid gemaakt tussen luchtvaartuigen kleiner dan of gelijk aan 5700 kg en groter dan 5700 kg.
De aanpassing van het tarief is gebaseerd op het onderzoek uitgevoerd door het DIET-comité (zie de toelichting op artikel 15).
Het zevende en elfde lid zijn toegevoegd omdat de Regeling tarieven luchtvaart 2005 niet voorzag in de bijschrijving van de BvL-V bevoegdheid respectievelijk de wijziging van de erkenning van een erkend inspecteur.
Indien zich in de toekomst in Nederland bedrijven vestigen voor de productie van complete vliegtuigen zal de Regeling tarieven luchtvaart 2007 worden aangepast.
In het eerste lid is tabel 1 aangepast, omdat er een gedetailleerder onderscheid diende te komen in soorten vliegmaatschappijen (op basis van JAR-FCL), te weten MP < dan 9 passagiers en MP > 9 en < 19 passagiers in plaats van MP < 19 passagiers. Dit leidt er toe dat de MP > 19 passagiers en vrachtvliegtuigen met een MTOM > 10t is toegevoegd (i.p.v. > 19 passagiers). Daarnaast moest er ook een gedetailleerder onderscheid komen in soorten helikoptermaatschappijen, te weten MP> 9 en <19 passagiers en MP > 19 passagiers in plaats van MP < 19 passagiers.
Tabel 2 van het eerste lid is eveneens aangepast: op basis van het aanvraagformulier voor nieuwe AOC-houders (onder andere gebaseerd op JAR-OPS 1 en 3 section 1 subpart C) zijn een aantal producten toegevoegd aan de tabel. Dit zijn producten waarvoor tot nu toe ten onrechte geen afzonderlijk tarief geheven werd. Ook is op basis van de wijzigingen in tabel 1 (soorten vliegmaatschappijen en helikoptermaatschappijen) de onderverdeling in MP < en > 9 en 19 aangepast.
In het tweede lid is de tabel eveneens ingericht aan de hand van het aanvraagformulier AOC onder andere gebaseerd op JAR-OPS 1 en 3 section 1 subpart C). Daarnaast zijn er een aantal ‘nieuwe’ producten toegevoegd aan de tabel zoals afschrijving registratie, bijschrijving registratie en user approval. Deze producten vielen in de Regeling tarieven luchtvaart 2005 onder ‘overige wijzigingen’, maar dit dekte niet altijd de kosten.
In dit artikel is een aantal tarieven afhankelijk van het aantal typen luchtvaartuigen of het bijschrijven daarvan. Voor het onderscheid van typen luchtvaartuigen wordt gebruik gemaakt van het Type Certificate Data Sheet (TCDS). Als een meerdere type varianten in hetzelfde TCDS zijn opgenomen worden deze varianten als één type luchtvaartuig beschouwd.
Het onderscheid tussen helikopters voor meer of minder dan 9 passagiers en vleugelvliegtuigen voor meer of minder dan 19 passagiers is vervangen door het onderscheid luchtvaartuigen met een MTOM van meer of minder dan 5700 kg.
Indien een bedrijf over meerdere typen luchtvaartuigen beschikt op de Part M subpart G erkenning, geldt alleen het hoogste basistarief.
Tabel 2 is aangepast, omdat voor het wijzigen van een exploitatievergunning van een luchtvaartmaatschappij evenveel betaald moest worden als voor het wijzigen van een rondvluchtvergunning. Door deze twee producten te splitsen, wordt het verschil in de werkelijke kosten zichtbaar.
In het eerste lid is in de onderdelen a. en b. onderscheid gemaakt tussen een administratieve ontheffing en een ontheffing waarvoor een inhoudelijke beoordeling noodzakelijk is.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K.M.H. Peijs
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2006-247-p19-SC78257.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.