Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Staatscourant 2006, 227 pagina 11 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Staatscourant 2006, 227 pagina 11 | Overig |
9 november 2006
Nr. 2006-0000334156
Directie Personeel en Organisatie
De secretaris-generaal van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Gelet op artikel 4.2 van het Organisatiebesluit BZK 2006;
Besluit:
In dit besluit wordt verstaan onder:
– het Ministerie: het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
– minister: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties of de Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties;
– de directeur-generaal: de directeur-generaal Management Openbare Sector.
Dit besluit heeft betrekking op het directoraat-generaal Management Openbare Sector, genoemd in het Organisatiebesluit BZK 2006.
Bureau Directeur-generaal Management Openbare Sector
1. Het bureau Directeur-generaal Management Openbare Sector staat onder leiding van een hoofd.
2. Het bureau heeft de volgende taken:
a. het coördineren van de beleidsprocessen en het ondersteunen van de bestuursprocessen;
b. het ontwikkelen van de kaderstelling op DG-niveau;
c. het uitvoeren van de integrale control (beleids- en PIOFACH-control);
d. het adviseren ten aanzien van het strategische beleid;
e. de ondersteuning van het opdrachtgeverschap Gemeenschappelijke Diensten;
f. de ondersteuning van het eigenaarschap van de agentschappen CAS , P-Direkt en Werkmaatschappij.
Bureau Verbond Sectorwerkgevers
1. De dagelijkse aansturing van het Bureau Verbond Sectorwerkgevers Overheid is door de directeur-generaal Management Openbare Sector gemandateerd aan de directeur Arbeidszaken Openbare Sector.
2. Het bureau staat onder leiding van een hoofd.
3. Het bureau heeft tot taak het voeren van het secretariaat van het verbond van Sectorwerkgevers Overheid.
Directie Arbeidszaken Openbare Sector
De directie Arbeidszaken Openbare Sector bestaat uit de volgende onderdelen:
a. het Directiesecretariaat (DS);
b. Bureau Macro Economische Advisering (bMEA);
c. Afdeling Arbeidsverhoudingen, Overlegstelsel en Internationale Zaken (AO&IZ);
d. Afdeling Arbeidsvoorwaarden en Arbeidsmarkt (A&A);
e. Afdeling Overheidsmanagement en Strategie (O&S);
f. Afdeling Kennisinfrastructuur en Analyse (K&A);
1. Het Directiesecretariaat staat onder leiding van de directeur.
2. Het Directiesecretariaat heeft tot taak het verzorgen van de ondersteuning van de directie.
1. Het Bureau Macro Economische Advisering staat onder leiding van een hoofd.
2. Het Bureau Macro Economische Advisering heeft tot taak:
a. Advisering ministerraad en Openbare Sector;
b. Participatie in sociaal-economische onderraden en ambtelijke voorportalen (op eigen titel, dan wel plaatsvervangend) en coördinatie van de advisering voor deze gremia binnen BZK en DGMOS in het bijzonder;
c. Signaleren trends en ontwikkelingen en het uitvoeren van verkenningen;
d. Advisering budgettaire aspecten beleid DAOS;
e. Het verzorgen van het secretariaat van de AMOS;
f. Assisteren van andere afdelingen binnen DAOS (en BZK) betreffende (sociaal) economische vraagstukken;
g. Participatie in de macro economische overleggen van het CPB;
h. Verspreiding van macro economische en budgettaire inzichten binnen BZK via het macro economisch beraad.
1. De afdeling Arbeidsverhoudingen, Overlegstelsel en Internationale Zaken staat onder leiding van een hoofd.
2. De afdeling Arbeidsverhoudingen, Overlegstelsel en Internationale Zaken heeft tot taak:
a. BSFC m.b.t. arbeidsverhoudingen en management (incl. de Ambtenarenwet) binnen de Openbare Sector;
b. Overlegstelsel (i.c. normalisering);
c. Het formuleren van kaderstellend beleid t.a.v. inhoud en vormgeving ambtelijke rechtspositie en het verlenen van adviezen daarbij;
d. BSFC m.b.t. subsidiebeleid (nu t.b.v. VSO, CAOP, SVO, EIPA en OSA);
e. BSFC m.b.t. kaderstellend Integriteitsbeleid;
f. Het realiseren van transparantie bij topbeloningen;
g. Implementatie van EU-regelgeving en het ondersteunen van de directie POI Rijk bij CAO-onderhandelingen;
h. regelgeving tot stand brengen op terrein van arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden;
i. internationale coördinatie op het gebied van arbeidsvoorwaarden binnen de EU en het voorbereiden van de EU-DG-conferenties;
j. Overige taken als SAIP.
1. De Afdeling Arbeidsvoorwaarden en Arbeidsmarkt staat onder leiding van een hoofd.
2. De Afdeling Arbeidsvoorwaarden en Arbeidsmarkt heeft tot taak:
a. BSFC m.b.t. arbeidsvoorwaarden (primair en secundair) voor personeel en management binnen de Openbare Sector;
b. Het, i.s.m. bMEA, opstellen van de speerpuntenbrief en ruimtebrief;
c. BSFC m.b.t. pensioenregelingen en levensloopregelingen Openbare Sector;
d. BSFC m.b.t. arbeidsmarktbeleid Openbare Sector;
e. BSFC m.b.t. sociale zekerheid, ziekteverzuim wettelijk geregelde arbeidsomstandigheden;
f. BSFC m.b.t. topbeloningen Openbare Sector;
g. BSFC m.b.t. ziektekosten Openbare Sector;
h. Het opstellen van de trendnota;
i. Het verzorgen van het waarnemerschap bij CAO-besprekingen en onderhandelingen;
j. Het verzorgen van de advisering en ondersteuning bij pensioenvraagstukken mede ten behoeve van de directie POI Rijk.
1. De afdeling Overheidsmanagement en Strategie staat onder leiding van een hoofd.
2. De afdeling Overheidsmanagement en Strategie heeft tot taak:
a. De beleidsontwikkeling, sturing, facilitering en coördinatie op het gebied van overheidsmanagement/governance binnen de Openbare Sector;
b. Het uitvoeren van het kabinetsbeleid t.a.v. de invoering van kwaliteitshandvesten bij de overheid;
c. Het bevorderen van het leren bij overheidsorganisaties, o.a. door het promoten en begeleiden van benchmarken en het organiseren van leerplatforms over de sectoren heen;
d. Het promoten en faciliteren van kwaliteitssystemen, zoals CAF en INK, bij overheidsorganisaties;
e. Het bevorderen/zorgdragen voor visie en strategievorming;
f. Het opstellen van een lange termijn onderzoeksprogramma voor de periode t+1 – t+5;
g. Het verzorgen van de coördinatie bij de jaarplancyclus binnen de directie;
h. Het bewaken van het regelmatig evalueren van beleidsprocessen binnen DAOS.
1. De afdeling Kennisinfrastructuur en Analyse staat onder leiding van een hoofd.
2. De afdeling Kennisinfrastructuur en Analyse heeft tot taak:
a. Het op verzoek zelf uitvoeren of laten uitvoeren van onderzoek en analyses op het gebied van personeel, organisatie en arbeidsmarktbeleid binnen het Rijk en de Openbare Sector;
b. Het bieden van een kennisinfrastructuur op het gebied van personeel, organisatie en arbeidsmarkt binnen de Openbare Sector (incl. datamanagement, het verstrekken van adviezen over het gebruik van ondezoeksmethoden en -technieken en het ontwikkelen, beheren en toepassen van prognosemodellen voor het Rijk en de Openbare Sector);
c. Het bieden van financiële en informatieondersteuning op het gebied van personeel, organisatie en arbeidsvoorwaardenbeleid sector Rijk (incl. CAO).
Directie Innovatie en informatiebeleid Openbare Sector (IIOS)
De directie Innovatie en Informatiebeleid Openbare Sector bestaat uit de volgende onderdelen:
a. het directiesecretariaat (DS);
b. de afdeling Informatie-Infrastructuur (II);
c. de afdeling Strategie en Innovatie (S&I);
d. de afdeling Dienstverlening, Transparantie en Administratieve Lasten (DTA).
1. Het directiesecretariaat staat onder leiding van de directeur.
2. Het secretariaat heeft tot taak het verzorgen van de ondersteuning van de directie.
1. De afdeling Informatie-Infrastructuur staat onder leiding van een hoofd.
2. De afdeling heeft de volgende taken:
a. het bevorderen van een betrouwbare en veilige informatie-infrastructuur voor communicatie van en met de overheid;
b. het bevorderen van eenmalige gegevensverstrekking met een stelsel van basisregistraties voor een doelmatige inrichting van de gegevenshuishouding van de overheid;
c. het realiseren van een sluitend stelsel van persoonsnummers, met inachtneming van de privacy;
d. het ontwikkelen van een overheidsarchitectuur met open standaarden en open source software;
e. het faciliteren en bevorderen van informatiebeveiliging.
1. De afdeling Strategie en Innovatie staat onder leiding van een hoofd.
2. De afdeling heeft de volgende taken:
a. het ontwikkelen van een strategie voor het overheidsinformatiebeleid;
b. het op gang brengen en ondersteunen van innovatie in de bedrijfsvoering van organisaties in de openbare sector en het doorvertalen van de innovatiepraktijk, met ICT als belangrijk hulpmiddel, naar beleid(skansen);
c. het coördineren van de internationale dossiers van de directie en het daartoe onderhouden van internationale netwerken;
d. het beheren van relatienetwerken tussen en binnen openbaar bestuur, wetenschap en bedrijfsleven.
1. De afdeling Dienstverlening, Transparantie en Administratieve Lasten staat onder leiding van een hoofd.
2. De afdeling heeft de volgende taken:
a. het vergroten van de toegankelijkheid van overheidsinformatie;
b. het verbeteren van de dienstverlening van de overheid;
c. het bevorderen van de regie van burgers over de eigen persoonsgegevens;
d. het beheren van relatienetwerken met andere overheden;
e. het coördineren van de administratieve lastenreductie van de burger (overheidsbreed), ICT en administratieve lasten.
Directie Personeel Organisatie en Informatie Rijk (POI Rijk)
De directie Personeel, Organisatie en Informatie Rijk bestaat uit de volgende onderdelen:
a. de directiestaf (DS)
b. de afdeling Arbeidsvoorwaarden (AV);
c. de afdeling Arbeidskwaliteit (AK);
d. de afdeling Organisatie (O);
e. de afdeling Informatie (I);
f. het Programmabureau Vernieuwing HRM-stelsel RIJK (HRM).
1. De directiestaf staat onder leiding van de directeur.
2. De directiestaf heeft de volgende taken:
a. het aangeven van de strategische lijn en het bewaken van de samenhang van het beleid van de directie;
b. het onderhouden van de externe relaties met (P)SG-beraad, IG-beraad, ICPR en IODI;
c. het zorgdragen voor de stafverbindingen en beheer.
1. De afdeling Arbeidsvoorwaarden staat onder leiding van een hoofd.
2. De afdeling heeft de volgende taken:
a. het zorgdragen voor de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden bij het Rijk;
b. de zorg voor de inactiviteitsregelingen voor het Rijk;
c. de zorg voor het beloningsbeleid.
1. De afdeling Arbeidskwaliteit staat onder leiding van een hoofd.
2. De afdeling heeft de volgende taken:
a. het intern en extern bevorderen van de arbeidsmarktpositie van het Rijk;
b. het zorgdragen voor het verhogen van de interdepartementale doorstroom van personeel;
c. het bevorderen van het gebruik van eigen kwaliteit en capaciteit in de rijksdienst;
d. het bevorderen van de ontwikkelingsmogelijkheden van medewerkers;
e. het zorgdragen voor de toepassing van het integriteitsbeleid van het Rijk;
f. het zorgdragen voor de toepassing van het arbeidsomstandighedenbeleid.
1. De afdeling Organisatie staat onder leiding van een hoofd.
2. De afdeling heeft de volgende taken:
a. het ontwikkelen, implementeren, onderhouden en evalueren van een rapportagekader voor de departementale topstructuren en het adviseren over afzonderlijke departementale voorstellen betreffende de departementale inrichting en de topstructuren;
b. het ontwikkelen, implementeren, onderhouden en evalueren van een rijksbrede concernvisie op de bedrijfsvoering en het bijdragen aan de voorbereiding van voorstellen tot verdere samenwerking en bundeling op dat terrein;
c. het ontwikkelen, implementeren, onderhouden, evalueren van het verzelfstandigingbeleid en het toetsen van afzonderlijke verzelfstandigingvoorstellen;
d. het ontwikkelen, implementeren, onderhouden, en evalueren van het toezichtbeleid en het adviseren over nieuwe ontwikkelingen op het terrein van het toezicht;
e. het ontwikkelen, implementeren, onderhouden, en evalueren van het adviesstelsel en het toetsen van afzonderlijke voorstellen voor instelling van adviescolleges.
1. De afdeling Informatie staat onder leiding van een hoofd.
2. De afdeling heeft de volgende taken:
a. het bevorderen van de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de bedrijfsvoering bij het Rijk door de inzet van ICT;
b. het daartoe bevorderen van de samenwerking tussen ministeries op het vlak van de ICT in de bedrijfsvoering;
c. het optreden als opdrachtgever voor concernbrede ICT-voorzieningen.
1. Het Programmabureau Vernieuwing HRM-stelsel RIJK staat onder leiding van een hoofd.
2. Het bureau heeft de volgende taken:
a. het faciliteren en volgen van de uitvoering van departementale plannen ter verhoging van de kwaliteit van de HRM functie;
b. het ondersteunen van de opdrachtgever ten aanzien van het inrichten van een Shared Service Center HRM;
c. het uitvoeren van interdepartementaal onderzoek naar mogelijkheden voor de vorming van een Expertise- en Ontwikkelcentrum;
d. het afronden van de pilot benchmarken.
Gemeenschappelijke Beheer Organisatie
1. De Gemeenschappelijke Beheer Organisatie staat onder leiding van een directeur
2. De Gemeenschappelijke Beheerorganisatie bestaat uit de volgende onderdelen:
a. het cluster Identificatie en Authenticatie (IA);
b. het cluster Informatiebeveiliging (IB);
c. het cluster Gegevensuitwisseling (GU);
d. het cluster Open Standaarden (OS);
e. het Bedrijfsbureau (BB);
f. het cluster Dienstontwikkeling en Integratie (DI);
g. het cluster Relatiebeheer (RB).
1. Het cluster Identificatie en Authenticatie staat onder leiding van een coördinator.
2. Het cluster heeft de volgende taken:
a. Het beheren en ontwikkelen van diensten van DigiD (inclusief PKI) en PA;
b. Het uitvoeren van de bijzondere toezichthoudende functie op de certificaatproviders (Police Authority).
1. Het cluster Informatiebeveiliging staat onder leiding van een coördinator.
2. Het cluster heeft de volgende taken:
a. Het uitvoeren van de diensten van Govcert;
b. Het uitvoeren van de diensten van de waarschuwingsdienst.
1. Het cluster Gegevensuitwisseling staat onder leiding van een coördinator
2. Het cluster heeft de volgende taken:
a. Het beheren en verder ontwikkelen van voorzieningen voor gegevensuitwisseling.
1. Het cluster Open Standaarden staat onder leiding van een coördinator.
2. Het cluster heeft de volgende taken:
a. Het ondersteunen van de organen Standaardisatie College en Standaardisatie Forum;
b. Het initiëren en onderhouden van contacten met communities die gericht zijn op het ontwikkelen van standaards.
1. Het Bedrijfsbureau staat onder leiding van een hoofd.
2. Het Bedrijfsbureau heeft de volgende taken:
a. Het zorgdragen voor de levering/uitvoering van bedrijfsvoering;
b. Het uitvoeren van de secretariële en administratieve ondersteuning;
c. Het bieden van ondersteuning voor juridische en communicatieve aspecten.
1. Het cluster Dienstontwikkeling en Integratie staat onder leiding van een coördinator.
2. Het cluster heeft de volgende taak:
a. Het ontwikkelen en onderhouden van de samenhang van de diensten van de GBO op basis van een Dienstenstructuur;
b. Het (door)ontwikkelen van de diensten van de GBO.
Het cluster Relatiebeheer is belast met de volgende taak:
a. Het uitvoeren van het relatiebeheer voor de GBO.
1. De Werkmaatschappij staat onder leiding van een directeur;
2. De Werkmaatschappij bestaat uit de volgende onderdelen:
a. de Houdstermaatschappij,
b. de Bedrijfseenheden.
Het onderdeel De Houdstermaatschappij heeft als taak om:
a. Het in opdracht van de onderdelen PIOFACH-taken inkopen en hierover dienstverleningsafspraken maken bij aannemers binnen de Rijksoverheid;
b. Het voorbereiden, uitvoeren en handhaven van kaders voor het dienstverleningspakket;
c. Het monitoren van de bedrijfsvoering aan de hand van controlrapportages;
d. Het opstellen van de financiële verantwoording van de Werkmaatschappij;
e. Het voor het onderdeel de Initiatieven vervullen als kenniscentrum op het gebied van de PIOFACH deelgebieden.
Het onderdeel De Bedrijfseenheden heeft als taak om:
a. Het in structurele samenwerkingsverbanden tussen 2 of meer departementen concreet leveren van producten en/of diensten.
Baten-Lastendienst i.o. P-Direkt
Artikel 3.26 van het Organisatiebesluit BZK 2006 is van toepassing.
Agentschap Centrale Archief Selectiedienst
Artikel 3.27 van het Organisatiebesluit BZK 2006 is van toepassing.
Tot de taak van de dit besluit genoemde dienstonderdelen behoort voorts de uitvoering van andere taken dan vermeld, in opdracht van de minister, de secretaris-generaal of de directeur-generaal, voor zover hogere wet- en regelgeving zich daartegen niet verzet.
1. De directeur-generaal is verantwoordelijk voor het beheer en de terinzagelegging van dit besluit.
2. Het beheer geschiedt met inachtneming van de desbetreffende (richtlijnen inzake) administratieve organisatiebeschrijvingen.
Wijziging van dit besluit is voorbehouden aan de secretaris-generaal en geschiedt op voordracht van de directeur-generaal, na advisering door de directeur Personeel en Organisatie.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na plaatsing van dit besluit in de Staatscourant en werkt terug tot en met 1 januari 2006
Dit besluit wordt aangehaald als: Organisatiebesluit directoraat-generaal Management Openbare Sector (Organisatiebesluit DGMOS).
Het organisatiebesluit DGMOS van 1 september 2004 wordt ingetrokken.
Dit besluit zal in de Staatscourant worden geplaatst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2006-227-p11-SC77736.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.