Wijziging Regeling voorbereiding buitengewone omstandigheden Telecommunicatiewet

Regeling van de Minister van Economische Zaken van 2 november 2006, nr. WJZ 6091701, tot wijziging van de Regeling voorbereiding buitengewone omstandigheden Telecommunicatiewet

De Minister van Economische Zaken,

Handelende na overleg met de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Minister van Defensie;

Gelet op artikel 14.6 van de Telecommunicatiewet;

Besluit:

Artikel I

Artikel 2 van de Regeling voorbereiding buitengewone omstandigheden Telecommunicatiewet komt te luiden:

Artikel 2

Als aanbieder bedoeld in artikel 14.6, eerste lid, van de wet worden aangewezen:

1°. bbned N.V.;

2°. Colt Telecom B.V.;

3°. Essent Kabelcom B.V. ;

4°. Koninklijke KPN N.V.;

5°. MCI Nederland B.V.;

6°. N.V. Casema

7°. Orange Nederland N.V.;

8°. Priority Telecom Nederland b.v.;

9°. Telfort B.V.;

10°. Tiscali b.v.;

11°. T-Mobile Netherlands B.V.;

12°. UPC Nederland B.V.;

13°. Versatel Nederland B.V.;

14°. Vodafone-Libertel N.V.;

15°. Wanadoo B.V.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Tegen dit besluit kan degene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken binnen 6 weken na de dag van dagtekening van deze Staatscourant een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de Minister van Economische Zaken, directie Wetgeving en Juridische Zaken, Postbus 20101, ALP L/1410, 2500 EC ’s-Gravenhage.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 2 november 2006.
De Minister van Economische Zaken, J.G. Wijn.

Toelichting

1. Doel en aanleiding

De Regeling voorbereiding buitengewone omstandigheden Telecommunicatiewet is gebaseerd op artikel 14.6 van de Telecommunicatiewet. Deze regeling bevat regels voor in de regeling aangewezen aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken, openbare telecommunicatiediensten en huurlijnen inzake de door hen te nemen organisatorische en personele maatregelen en te treffen bijzondere voorzieningen met betrekking tot de voorbereiding van het verzorgen van elektronisch transport van gegevens in buitengewone omstandigheden als bedoeld in artikel 14.2 van de wet en door hen daarover aan de Minister van Economische Zaken te verstrekken informatie.

Met de wijziging van bovengenoemde regeling wordt beoogd het aantal aangewezen aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken, openbare telecommunicatiediensten en huurlijnen ten opzichte van de geldende regeling uit te breiden.

In artikel 2 zijn die aanbieders aangewezen die met hun openbare netwerken, openbare diensten en huurlijnen een maatschappelijke vitale functie vervullen, dan wel een landelijke dekking hebben. Technische- en marktontwikkelingen hebben ertoe geleid dat meer aanbieders op de markt zijn gekomen die een dergelijke vitale functie vervullen dan wel landelijke dekking hebben.

De selectie van nieuw aan te wijzen aanbieders is geschied op basis van een gefaseerde procedure die met een interval van twee jaar uitgevoerd wordt. In de eerste fase zijn de telecommunicatiediensten geselecteerd die als vitaal aangemerkt worden op basis van de criteria omvang van het gebruik van de dienst, de gebruikers(groepen) van de dienst en de schade voor de Nederlandse maatschappij bij uitval van de dienst. In de tweede fase zijn de aanbieders geselecteerd op basis van de criteria het aanbieden van één van de geselecteerde vitale telecommunicatiediensten, het in bezit of direct beheer hebben van de voor die dienst benodigde infrastructuur en het marktaandeel van de aanbieder voor die dienst. Bij het criterium marktaandeel wordt uitgegaan van een aflopende volgorde van marktaandelen van de aanbieders voor die dienst tot een cumulatief marktaandeel van 80% bereikt is. Van de resterende aanbieders van die dienst zijn ook de aanbieders geselecteerd met een marktaandeel voor die dienst van minimaal 10%. Tot slot zijn uit de eventueel nog resterende aanbieders die aanbieders geselecteerd die voor die dienst een landelijk dekkende infrastructuur in bezit of in direct beheer hebben.

2. Bedrijfseffecten en administratieve lasten

Op grond van de Regeling voorbereiding buitengewone omstandigheden Telecommunicatie rusten op de aangewezen aanbieders de volgende verplichtingen:

– het voor uiteenlopende doeleinden beschikbaar en inzetbaar hebben van personen, onder meer voor het Nationaal Continuïteitsoverleg Telecommunicatie (het NCO-T);

– het beschikken over een voorziening waarbij, in geval van congestie in het desbetreffende openbare telecommunicatienetwerk, oproepen naar een door de minister aangewezen of nog aan te wijzen nummer(s) via het openbare telecommunicatienetwerk onder alle omstandigheden mogelijk blijven (bijvoorbeeld het Europees alarmnummer 112). Dit geldt uiteraard alleen voor de desbetreffende aanbieder die een dienst of diensten aanbiedt of gaat aanbieden via welke oproepen naar door de minister aangewezen of nog aan te wijzen nummer(s) verwerkt worden;

– het zorgdragen voor doeltreffende beveiliging van de door de minister aangewezen vitale bedrijfsonderdelen of objecten;

– een beveiligings- en geheimhoudingsplicht;

– een jaarlijkse rapportageverplichting.

Ten gevolge van deze regeling komen deze verplichtingen op tien andere aanbieders te rusten dan thans het geval is. Daarnaast zijn vier aanbieders niet langer aangewezen vanwege de marktontwikkelingen. Per saldo neemt het totaal aantal aangewezen aanbieders aldus met zes toe.

Omtrent de kosten die met deze activiteiten samenhangen, wordt het volgende opgemerkt. De kosten met betrekking tot de genoemde voorziening om voor de door de minister aangewezen of nog aan te wijzen nummers congestie op het openbare telecommunicatienetwerk tegen te gaan zijn niet éénduidig aan te geven. Dit hangt in grote mate af van de door de aanbieder voor zijn infrastructuur gebruikte technologie. In vrijwel alle typen infrastructuur die toegepast worden zijn faciliteiten aanwezig of beschikbaar om oproepen naar bepaalde nummers voorrang te geven of een deel van de capaciteit van het netwerk te reserveren voor het verwerken van bepaalde oproepen. De aanbieder is vrij in de keuze van de technologische oplossing om invulling te geven aan de aanwijzing, zolang geen afbreuk wordt gedaan aan het werkingsbereik van de aanwijzing.

De beschikbaarheid van personen en het voorhanden hebben van diverse beveiligingsmaatregelen betreffen activiteiten waarvan aangenomen mag worden dat die ook onder normale omstandigheden (en ook bij niet aangewezen aanbieders) in het kader van de normale bedrijfsvoering zijn getroffen en die nauw aansluiten bij hetgeen in de regeling dwingend wordt voorgeschreven.

De beveiligings- en geheimhoudingsplicht neergelegd in artikel 4 van de Regeling voorbereiding buitengewone omstandigheden Telecommunicatie betreft een zorgverplichting ten aanzien waarvan verder niet is aangegeven op welke wijze deze moet worden ingevuld. De aanbieder heeft hier derhalve de nodige keuzevrijheid en derhalve ook zelf invloed op de omvang van de kosten die hij hiervoor dient te maken.

De jaarlijkse rapportageverplichting neergelegd in artikel 5 van Regeling voorbereiding buitengewone omstandigheden Telecommunicatie brengt met zich mee dat een aanbieder naar inschatting aan voor het de eerste maal opstellen van de rapportage twee werkdagen moet besteden. Omdat in de daaropvolgende jaren in beginsel kan worden volstaan met een actualisering van een eerder uitgebrachte rapportage kan de tijdsbesteding in die situatie derhalve lager uitvallen.

Uitgaande van gegevens gebaseerd op informatie die is ingewonnen bij een aantal aanbieders die reeds onder de werking van de regeling vallen komt de onderhavige informatieverplichting per nieuw aangewezen aanbieder neer op een éénmalige toename van de administratieve lasten van € 800 (16 uur maal € 50). In de volgende jaren zullen de administratieve lasten structureel ongeveer € 400 (50% van € 800) per jaar bedragen.

Ten gevolge van de aanwijzing van per saldo zes aanbieders zullen de administratieve lasten aldus in totaal toenemen. Het gaat hier om een éénmalige toename van de lasten in 2007 van € 4800 (6 maal € 800) en voor de daarop volgende jaren een structurele toename van de lasten van € 2400 (6 maal € 400) per jaar.

Het Adviescollege toetsing administratieve lasten heeft besloten deze ontwerp-regeling niet te toetsen.

De Minister van Economische Zaken,

J.G. Wijn

Naar boven