Uitvoeringsregeling eenmalige tegemoetkoming energiekosten 2006

Regeling van de Minister van Economische Zaken van 2 november 2006, nr. WJZ 6092505, houdende uitvoeringsregels in verband met de taak van de netbeheerder een tegemoetkoming te geven in de energiekosten aan bepaalde afnemers in 2006 (Uitvoeringsregeling eenmalige tegemoetkoming energiekosten 2006)

De Minister van Economische Zaken,

Gelet op artikel 16ba, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998;

Besluit:

§ 1

Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Minister: de Minister van Economische Zaken;

b. wet: de Elektriciteitswet 1998

c. uitkering: de uitkering, bedoeld in artikel 16ba, eerste lid van de wet.

§ 2

Datum van uitbetaling en wijze van uitbetaling

Artikel 2

De uitbetaling van de uitkering geschiedt in de periode van 13 november 2006 tot en met 17 november 2006.

Artikel 3

1. De uitbetaling van de uitkering geschiedt door afzonderlijke storting van het bedrag van € 52 op de bank- of girorekening die de afnemer gebruikt om de aan de netbeheerder verschuldigde kosten te betalen.

2. Bij storting op de bank- of girorekening wordt de volgende mededeling vermeld: Tegemoetkoming energiekosten. Informatie: www.postbus51.nl, tel. 0800-8051.

Artikel 4

1. Indien blijkt dat de gebruikte gegevens onjuist of onvolledig zijn, waardoor de uitkering niet is uitbetaald, verzoekt de netbeheerder binnen twee weken nadat hem dit bekend is geworden de afnemer de juiste of volledige gegevens te verstrekken.

2. Indien het eerste lid toepassing vindt, geschiedt de uitbetaling van de uitkering binnen een maand na ontvangst van de gegevens.

3. Indien de netbeheerder na een verzoek als bedoeld in het eerste lid, op 1 januari 2007 geen gegevens heeft ontvangen, kan de uitbetaling van de uitkering, in plaats van op de in artikel 3 bedoelde wijze, binnen één maand na 1 januari 2007, geschieden door:

a. betaling per kas, of

b. verrekening met het termijnbedrag.

Artikel 5

Indien de uitbetaling van de uitkering niet in de in artikel 2 bedoelde periode is geschied omdat de netbeheerder niet over gegevens van een afnemer beschikte, geschiedt de uitbetaling van de uitkering binnen een maand na ontvangst van de gegevens.

§ 3

Administratie en informatievoorziening

Artikel 6

1. De netbeheerder deelt de Minister binnen acht weken na 17 november 2006 en binnen acht weken na 31 mei 2007 met betrekking tot de taak, genoemd in artikel 16ba, eerste lid, van de wet, mee:

a. het aantal afnemers dat op 1 september 2006 beschikte over een aansluiting als bedoeld in artikel 16ba, eerste lid, van de wet;

b. het totale bedrag dat had moeten zijn uitgekeerd aan de afnemers;

c. het totale bedrag dat is uitgekeerd aan de afnemers;

d. het totale bedrag dat niet uitgekeerd is, met een verklaring van de oorzaken.

2. De informatie wordt verstrekt met gebruikmaking van een bij de Minister te verkrijgen formulier.

3. De rapportage, bedoeld in het eerste lid, gaat overeenkomstig hetgeen in het formulier is vermeld, vergezeld van een accountantsverklaring die is opgesteld op de in de bijlage bij deze regeling aangegeven wijze en overige op het formulier aangegeven bescheiden.

4. De administratie van een netbeheerder is zodanig ingericht dat hieruit op eenvoudige wijze de in het eerste lid genoemde informatie is af te leiden.

§ 4

Uitvoeringskosten

Artikel 7

1. Op verzoek van de netbeheerder vindt de tegemoetkoming in de kosten, bedoeld in artikel 16ba, tweede lid, van de wet plaats. De tegemoetkoming bedraagt eenmalig € 15.000,00 per netbeheerder en daarnaast € 0,63 per uitbetaling.

2. Het verzoek om tegemoetkoming in de kosten wordt ingediend samen met de rapportages, bedoeld in artikel 6, eerste lid.

§ 5

Slotbepalingen

Artikel 8

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 9

Deze regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling eenmalige tegemoetkoming energiekosten 2006.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van de bijlage, die ter inzage wordt gelegd bij het Ministerie van Economische Zaken, Bezuidenhoutseweg 30, ’s-Gravenhage.

Den Haag, 2 november 2006.
De Minister van Economische Zaken, J.G. Wijn.

Toelichting

Algemeen

1. Inleiding

Deze regeling strekt ter uitvoering van artikel 16ba van de Elektriciteitswet 1998 (hierna: wet). Met dat artikel wordt beoogd een uitbetaling van € 52 aan alle afnemers van energie die beschikken over een aansluiting met aansluitwaarde tot en met 3*80 A en een verblijfsfunctie te doen verrichten. Deze regeling geeft nadere regels voor deze uitbetaling.

2. Inhoud regeling

2.1. Uitbetaling van € 52

Hoofdregel is dat in de week van 13 november 2006 tot en met 17 november 2006 zal worden uitbetaald. Bedoeling is dat in deze week het grootste deel van de uitbetalingen plaats vindt. Het is echter niet uitgesloten dat een aantal uitbetalingen later plaatsvinden. Hierbij zijn twee situaties te onderscheiden. De eerste situatie is dat een netbeheerder heeft gepoogd uit te betalen in genoemde week, maar uitbetaling onmogelijk bleek vanwege onjuiste of onvolledige gegevens. Als de netbeheerder dit (bijvoorbeeld via een bank of een administratiekantoor) verneemt, doet hij binnen twee weken nadat hij dit vernomen heeft, een verzoek aan de betreffende afnemer om de juiste of volledige gegevens te verstrekken. Als de afnemer deze gegevens verstrekt, betaalt de netbeheerder vervolgens binnen een maand alsnog de bijdrage. Als geen gegevens worden verstrekt, kan de netbeheerder in januari 2007 op een andere wijze betalen.

De tweede situatie is dat een netbeheerder in het geheel niet over gegevens van een afnemer beschikt, maar deze afnemer wel aanspraak kan maken op uitbetaling van de uitkering. Deze afnemers kunnen zich alsnog melden bij de netbeheerder en daarbij hun gegevens doorgeven. Indien het inderdaad een afnemer betreft die recht heeft op een uitkering als bedoeld in artikel 16ba, eerste lid, van de wet, zal uitkering alsnog geschieden binnen een maand na ontvangst van de gegevens.

De wettelijke taak om betalingen te verrichten is opgelegd aan de netbeheerder. Het is hem wel toegestaan om daarvoor derden in te schakelen en de betalingen door deze derden te laten verrichten. Het kan dan gaan om leveranciers, die beschikken over de bankgegevens van de afnemers.

2.2. Informatieverstrekking van netbeheerders aan de Minister van Economische Zaken

Elke netbeheerder moet over de uitvoering van de uitbetaling rapporteren aan de Minister van Economische Zaken (hierna: de Minister). De rapportage dient de gegevens te bevatten die de Minister nodig heeft om te kunnen beoordelen of op de netbeheerders op goede wijze uitvoering hebben gegeven aan de taak van artikel 16ba van de Elektriciteitswet 1998 om de uitkering uit te betalen. Het gaat om de volgende gegevens:

– het aantal rechthebbende afnemers op de peildatum van 1 september 2006,

– het bedrag dat had moeten worden uitgekeerd op grond van het dat aantal afnemers (aantal rechthebbende afnemers × € 52),

– het bedrag dat feitelijk is uitgekeerd (door dit bedrag te delen door 52 wordt het aantal afnemers verkregen aan wie feitelijk is uitgekeerd) en

– het bedrag dat niet is uitgekeerd met vermelding van de oorzaken van niet-uitkering.

Omdat verreweg de meeste uitkeringen zullen plaatsvinden in de week van 13 tot en met 17 november 2006, wordt kort na die periode een eerste rapportage gevraagd. De verwachting is dat na 31 mei 2007 de meeste uitbetalingen zullen zijn afgerond. Om deze reden wordt na die datum een tweede rapportage gevraagd. De termijn van acht weken geeft netbeheerders steeds de gelegenheid de rapportages tijdig aan te leveren. Samen met de rapportages kunnen de netbeheerders vragen om een vergoeding van de kosten voor de uitbetaling.

2.3. Tegemoetkoming in kosten van netbeheerders

Aan elke netbeheerder zal een vast bedrag plus een bedrag per geslaagde uitbetaling worden betaald ter vergoeding van de door de netbeheerder gemaakte kosten in verband met de uitvoering van de in artikel 16ba van de Elektriciteitswet genoemde taak. Voor deze systematiek is gekozen omdat op deze wijze zo min mogelijk administratieve verplichtingen bij de netbeheerder ontstaan. Bij het vaststellen van de hoogte van het bedrag is uitgegaan van een gemiddeld efficiënte netbeheerder.

Vanwege de samenhang met het aantal geslaagde uitbetalingen doet een netbeheerder bij de rapportages over de uitvoering van de uitbetaling een verzoek om kostenvergoeding. Op de kostenvergoeding verbonden aan de uitbetalingen die conform de hoofdregel plaatsvinden in de week van 13 tot en met 17 november 2006, hoeft de netbeheerder dus niet lang te wachten. Het verzoek om kostenvergoeding dat gedaan wordt bij de tweede rapportage betreft de geslaagde uitbetalingen die gedaan na de periode waarop de eerste rapportage ziet.

3. Adviezen

Over de regeling is advies ingewonnen bij de netbeheerders, die deze regeling moeten uitvoeren. Met de opmerkingen van de netbeheerders is, waar mogelijk, rekening gehouden bij de definitieve versie van de regeling. Ook de leveranciers zijn over deze regeling geraadpleegd.

4. Administratieve lasten, overige nalevingskosten en vergoeding van de uitvoeringskosten

De netbeheerders hebben de taak de uitbetaling van de € 52, die afkomstig is uit de rijksbegroting, te verrichten. Ook hebben de netbeheerders de verplichting over deze taak te rapporteren aan de Minister. De Minister heeft deze informatie nodig om te beoordelen of een netbeheerder zijn taken goed uitvoert.

De netbeheerders ontvangen een vergoeding voor het verrichten van de uitbetaling.

De vergoeding is vastgesteld op basis van een gemiddeld efficiënte uitvoering van de uitbetaling. Om die te bepalen is gebruik gemaakt van inschattingen van de kosten die door de netbeheerders zijn gemaakt. Deze kostenopgaven bevatten de kosten van inhoudelijke en informatieverplichtingen die deze regeling met zich meebrengt voor de netbeheerders. Het betreft eenmalige kosten. Omdat de kosten vergoed worden, is er geen sprake van administratieve lasten of overige nalevingskosten.

Het totaal van de met deze regeling samenhangende kosten is op basis van de kostenopgaven door het Ministerie van Economische Zaken geschat op € 4.623.075. De vastgestelde vergoeding van € 0,63 per aansluiting plus € 15.000 per netbeheerder dekt deze kosten bij 7.233.606 uitbetalingen, hetgeen overeenkomt met het verwachtte aantal betalingen.

Het vaste bedrag in de kostenvergoeding zorgt dat ook netbeheerders die een relatief klein aantal uitbetalingen verrichten voldoende vergoed worden.

De kosten van inhoudelijke verplichtingen omvatten de volgende handelingen:

– Vaststellen welke afnemers recht hebben op een tegemoetkoming

– Verrichten uitbetaling:

– Verkrijgen ontbrekende bankgegevens

– Het verwerken van telefonische reacties:

De kosten hiervan beslaan € 4.319.000,00.

De kosten van informatieverplichtingen omvatten de volgende handelingen:

– Inrichten van de administratie:

– Rapportage aan EZ, inclusief accountantsverklaring:

De kosten hiervan beslaan € 304.000,00.

Bij het opstellen van de regeling is geprobeerd de kosten, voortvloeiend uit de informatieverplichtingen zo gering mogelijk te houden. Met het oog hierop is gekozen voor een eenmalige uitbetaling van € 52 in plaats van een verrekening met jaarnota’s. De administratieve lasten van een eenmalige uitbetaling liggen aanzienlijk lager dan die van een verrekening. Daarnaast is met betrekking tot de vergoeding van de kosten aan de netbeheerders gekozen voor een vergoeding op basis van een vast bedrag, in combinatie met een vergoeding per geslaagde uitbetaling. Dit brengt aanzienlijk minder lasten met zich mee dan het berekenen van de kosten op nacalculatiebasis. Tot slot is, om het aantal accountantsverklaringen te beperken, in het controleprotocol de mogelijkheid geboden om in het geval van uitbetaling door energieleveranciers slechts één verklaring per leverancier op te stellen. Daardoor hoeft niet voor elke netbeheerder waarvoor de energieleverancier betalingen verricht een aparte accountantsverklaring te worden opgesteld.

Deze regeling brengt voor burgers geen administratieve lasten met zich mee. Omdat er vanwege de vergoeding ook geen sprake is van administratieve lasten voor bedrijven, is de regeling niet voor advies aan Actal aangeboden.

Artikelsgewijs

Artikel 1

In het eerste artikel zijn enkele begripsbepalingen opgenomen. De definities van ‘wet’ en ‘uitkering’ maken duidelijk dat deze regeling uitvoering geeft aan artikel 16ba van de wet.

Artikel 3

Het eerste lid regelt voor het gros van de gevallen de wijze waarop uitbetaling plaatsvindt, namelijk via overmaking van het bedrag van € 52 op de bank of girorekening die de afnemer gebruikt om de aan de netbeheerder verschuldigde kosten te betalen. Het tweede lid bevat de toelichtende tekst die met betrekking tot die overmaking op het rekeningoverzicht van de afnemer zal worden vermeld. Het betreft hier de letterlijke tekst die moet worden vermeld. Via Postbus 51 kunnen afnemers nadere informatie vragen.

Artikel 4

Het eerste en tweede lid van dit artikel zien op de situatie dat de netbeheerder onvoldoende gegevens heeft voor een geslaagde uitbetaling. Als het vragen van nadere gegevens aan de afnemer geen soelaas biedt, biedt het derde lid de mogelijkheid betaling op een andere wijze plaats te laten vinden. Een netbeheerder kan in dit geval kiezen voor een betaling per kas of verrekening met het termijnbedrag. Dit betekent echter niet dat storting op een bank- of girorekening niet meer mogelijk is: dit kan altijd nog als alternatief voor betaling per kas of verrekening met het termijnbedrag.

Artikel 6

Deze regeling voorziet in een formulier waarvan netbeheerders gebruik dienen te maken voor het verstrekken van informatie aan de Minister. Na invulling van het formulier verstrekt een netbeheerder het formulier aan de Minister.

Ten behoeve van een zorgvuldig toezicht van de Minister op de uitvoering van de taak van de netbeheerders om de tegemoetkoming in de energiekosten te verstrekken, bepaalt het derde lid dat een rapportage vergezeld moet gaan van een accountantscontrole over de rechtmatigheid van de bestedingen. Ook in verband met de vergoeding van de uitvoeringskosten is het van belang dat de netbeheerders op rechtmatige wijze hebben uitbetaald. Het aantal geslaagde uitbetalingen is immers bepalend voor de kostenvergoeding die de Minister aan een netbeheerder verstrekt (zie artikel 7). De administratie van de netbeheerders moet, ingevolge het vierde lid, zodanig zijn ingericht dat de informatie die nodig is voor de rapportages, hieruit eenvoudig is af te leiden. Op deze wijze ontstaat een goede basis voor de rapportages.

Artikel 7

In dit artikel wordt de hoogte van de vergoeding voor de netbeheerders vastgelegd. De vergoeding bestaat uit twee componenten: een eenmalig vast bedrag en een bedrag per uitbetaling. Het vaste bedrag van € 15.000 heeft betrekking op bepaalde kosten die niet direct samenhangen met de kosten per uitbetaling, zoals kosten voor administratie, rapportages en de accountantsverklaringen. Dit bedrag zal op verzoek éénmaal aan elke netbeheerder worden verstrekt, en kan dus bij de eerste of bij de tweede rapportage worden aangevraagd. Daarnaast is een bedrag per uitbetaling vastgesteld. Het gaat hierbij om uitbetalingen die daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Dit bedrag dekt met name de kosten voor het overmaken van het bedrag, inclusief de mededeling op het bankafschrift, en de eventuele stappen die moeten worden gezet om de juiste gegevens van afnemers te achterhalen.

Artikel 8

De inwerkingtreding van de onderhavige regeling is gekoppeld aan de wijziging van de Elektriciteitswet 1998 die de grondslag moet bieden voor de eenmalige tegemoetkoming in de energiekosten (toevoeging artikel 16ba).

De Minister van Economische Zaken,

J.G. Wijn

Naar boven