Eerste wijziging Organisatie- en mandaatbesluit OCW 2005

Besluit van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 20 oktober 2006, nr. WJZ/2006/11412 (8146), houdende eerste wijziging van het Organisatie- en mandaatbesluit OCW 2005(Eerste wijziging Organisatie- en mandaatbesluit OCW 2005)

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Gelet op artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

Artikel I

Wijziging OenM-besluit OCW 2005

Het Organisatie- en mandaatbesluit OCW 2005 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. Onderdeel j komt te luiden:

j. directeur: degene die aan het hoofd staat van een beleidsdirectie, een ondersteunende directie, een programmadirectie of een ondersteunend bureau als bedoeld in de bijlage bij dit besluit,.

2. Onderdeel m komt te luiden:

m. bestedingsplan ter uitvoering van de begroting, opgesteld ten behoeve van het aangaan van verplichtingen anders dan:

– in het kader van de reguliere of aanvullende bekostiging,

– in het kader van het aangaan van verplichtingen uit hoofde van de cultuurnota,

– subsidies op grond van artikel 34 van de Monumentenwet 1988.

B

In artikel 3 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. Het derde lid vervalt.

2. In het vierde lid wordt ‘bijlage 1’ vervangen door: bijlage.

3. In het vijfde en zesde lid wordt ‘bijlage 1’ telkens vervangen door: de bijlage.

4. In het zesde lid wordt ‘De directeur Human Resource Management’ vervangen door: De directeur Personeel en Organisatie.

C

In artikel 5, tweede, derde en vijfde lid, wordt ‘bijlage 1’ telkens vervangen door: de bijlage.

D

In artikel 9 wordt de volgende wijziging aangebracht:

1. het derde lid komt te luiden:

3. Voor zover het betreft besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht ten aanzien van personele aangelegenheden hebben de directeuren mandaat onverminderd artikel 12, eerste lid, onder f, artikel 13, eerste lid, onder b en f, en artikel 15.

E

In artikel 10, derde lid, wordt ‘De directeur Human Resource Management’ vervangen door: De directeur Personeel en Organisatie.

F

In artikel 11 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. Het derde lid komt te luiden:

3. De directeur Personeel en Organisatie draagt zorg voor bekendmaking van krachtens dit besluit verleende algemene ondermandaten door openbare ter inzage legging op het ministerie en door plaatsing op het intranet en de internetsite van het ministerie. De inspecteur-generaal en de hoofden van de agentschappen dragen zorg voor bekendmaking van de krachtens dit besluit door hen verleende ondermandaten door openbare ter inzage legging op het ministerie en plaatsing op het intranet en de internetsite van het ministerie.

2. Toegevoegd wordt een vierde lid, luidende:

4. De directeur Personeel en Organisatie houdt een register bij van de handtekeningen van de krachtens dit besluit gemandateerden.

G

In artikel 12, eerste lid, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. Onderdeel f komt te luiden:

f. het nemen van besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht ten aanzien van personele aangelegenheden betreffende ambtenaren in schaal 15 en hoger, onverminderd artikel 12, eerste lid, onderdeel e en artikel 15, voorzover het betreft:

1. aanstellings- en benoemingsbesluiten en daaraan voorafgaande besluiten die daarop betrekking hebben,

2. beloningsbesluiten met uitzondering van het toekennen van periodieke verhogingen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1984,

3. ontslagbesluiten, en

4. aansprakelijkheidsstelling dan wel besluiten met betrekking tot vergoeding van schade ten aanzien van een ambtenaar als bedoeld in de artikelen 35 onder c en d, 37, derde lid onder c, 38, derde lid, 66, 69 en 73 van het Algemeen Rijksambtenarenreglement,.

2. In onderdeel k wordt na ‘reorganisatieontslag,’ ingevoegd: ontslag als bedoeld in artikel 99 van het Algemeen Rijksambtenarenreglement,.

H

In artikel 13 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘de directeur Human Resource Management’ vervangen door: de directeur Personeel en Organisatie.

2. Het eerste lid, onderdeel f komt te luiden:

f. het nemen van besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht ten aanzien van personele aangelegenheden, onverminderd artikel 12, eerste lid, onderdelen e en f, en artikel 15, voorzover het betreft:

1. aanstellings- en benoemingsbesluiten en daaraan voorafgaande besluiten die daarop betrekking hebben, ten aanzien van ambtenaren in schaal 13 en 14,

2. beloningsbesluiten met uitzondering van het toekennen van periodieke verhogingen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1984, ten aanzien van ambtenaren in schaal 13 en 14,

3. ontslagbesluiten, anders dan besluiten inhoudende reorganisatieontslag, ontslag als bedoeld in artikel 99 van het Algemeen Rijksambtenarenreglement, voorwaardelijk strafontslag of onvoorwaardelijk strafontslag, ten aanzien van ambtenaren in schaal 13 en 14, en

4. aansprakelijkheidsstelling dan wel besluiten met betrekking tot vergoeding van schade als bedoeld in de artikelen 35 onder c en d, 37, derde lid onder c, 38, derde lid, 66, 69 en 73 van het Algemeen Rijksambtenarenreglement ten aanzien van ambtenaren tot en met schaal 14,.

3. In het eerste lid komt onderdeel h te luiden:

h. het aangaan van verplichtingen op basis van het door de minister goedgekeurde departementale bestedingsplan die hoger zijn dan het met betrekking tot Europese aanbestedingen geldende drempelbedrag, voor zover die niet herkenbaar zijn opgenomen in een goedgekeurd bestedingsplan of niet passen binnen het beschikbare budget,.

I

In artikel 14 wordt de eerste volzin vervangen door: De secretaris-generaal voorziet in de vervanging bij afwezigheid of verhindering van de plaatsvervangend secretaris-generaal of een directeur-generaal.

J

In artikel 15 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. In het eerste lid wordt ‘de directeur Human Resource Management’ vervangen door ‘de directeur Personeel en Organisatie’ en worden de onderdelen a en b vervangen door:

a. aanstellings- en benoemingsbesluiten en daaraan voorafgaande besluiten die daarop betrekking hebben,

b. beloningsbesluiten met uitzondering van het toekennen van periodieke verhogingen als bedoeld in artikel 7 lid 1 van het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1984.

2. Onder vernummering van het tweede lid tot derde lid wordt een nieuw tweede lid ingevoegd, luidende:

2. Indien de secretaris-generaal voornemens is een besluit te nemen als bedoeld in het eerste lid, geeft de directeur Personeel en Organisatie advies aan de secretaris-generaal.

K

Onder vernummering van de tekst van artikel 16 tot eerste lid, wordt een nieuw tweede lid toegevoegd, luidende:

2. Ondertekening bij afwezigheid met de aanduiding ‘b/a’ is uitsluitend mogelijk indien de ondertekenaar ook zelf bevoegd is tot ondertekenen. In dat geval wordt ook de naam van de ondertekenaar vermeld

L

De bijlage bij het Organisatie- en mandaatbesluit OCW 2005 wordt vervangen door de bijlage die is opgenomen bij dit besluit.

Artikel II

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 november 2006. Indien de Staatscourant waarin dit besluit wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 1 november 2006, treedt het in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst, en werkt het terug tot en met 1 november 2006.

Artikel III

Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Eerste wijziging Organisatie- en mandaatbesluit OCW 2005.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.J.A. van der Hoeven.

Bijlage

Organogram van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Minister, mw. M.J.A. van der Hoeven

Staatssecretaris, dhr. mr. drs. B.J. Bruins

stcrt-2006-213-p15-SC77417-1.gif

1. Managementteam OCW

Secretaris-generaal (SG), plaatsvervangend secretaris-generaal (PSG), directeuren-generaal (DG)

De SG is ambtelijk verantwoordelijk voor het functioneren van het ministerie en voor de voorbereiding en uitvoering van het beleid waarvoor de politieke leiding de politieke verantwoordelijkheid draagt. De SG heeft als hoogste ambtenaar tot taak te zorgen voor een goede onderlinge afstemming van de verschillende beleidsterreinen en voor de uitvoering en uitvoerbaarheid van het ontwikkelde beleid.

De SG wordt in de ambtelijke leiding van het departement bijgestaan door een vrijgestelde PSG. Deze vervangt hem bij zijn afwezigheid in al zijn taken en behartigt, namens de SG, de SG-taken op het gebied van het beheer van het departement.

Daarnaast wordt hij in zijn taak bijgestaan door de DG's. Deze zijn ambtelijk verantwoordelijk voor de beleidsterreinen van de onder hen ressorterende directies en voor de samenhang tussen die beleidsterreinen. Zij zijn daarnaast ambtelijk verantwoordelijk voor één of meer specifieke beleidsonderwerpen of -⁠projecten, die niet zonder meer tot de hierboven genoemde beleidsterreinen kunnen worden gerekend.

2. Ondersteunende directies

Directie Algemeen Strategische en Economische Advisering (ASEA)

De directie ASEA is verantwoordelijk voor de departementale kennisontwikkeling en verbindt daarbij de diverse departementale beleidsprocessen met (inter)departementale overkoepelende thema’s.

Directie Bestuursondersteuning en Advies (BOA)

De directie BOA is verantwoordelijk voor de ondersteuning van de sturing op de politiek- bestuurlijke en organisatorische samenhang van het departement zodat het verkeer tussen de politieke top en de ambtelijke organisatie goed verloopt. De directie is tevens verantwoordelijk voor de inhoudelijke, procesmatige, instrumentele en logistieke ondersteuning van de bewindslieden en de ambtelijke top.

Directie Communicatie

De directie Communicatie is verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie van het department.

Directie Financieel-Economische Zaken (FEZ)

De directie FEZ is verantwoordelijk voor het begrotingsproces en bewaakt de uitkomsten daarvan. Tevens is de directie verantwoordelijk voor de interne planning & control cyclus van het ministerie. Vanuit de financiële expertise ondersteunt zij bij alle aspecten van beleid en bedrijfsvoering. Dit gebeurt zowel op het niveau van de DG (DG control) als op het niveau van SG respectievelijk minister (Concern control).

Directie Internationaal Beleid (IB)

De directie IB is verantwoordelijk voor de inbreng van Nederland overal waar onderwerpen op het terrein van OCW in internationale verbanden aan de orde zijn. Omgekeerd brengt de directie relevante informatie uit het buitenland op de tafel van betrokken directies binnen het ministerie – en via hen – van relevante delen van het onderwijs-, onderzoek- en cultuurveld.

Directie Toezicht- en Handhavingsbeleid (T&H)

De directie T&H is verantwoordelijk voor:

– De controle op de toezichtketen, zowel de opzet als de werking hiervan;

– De kwaliteit van het handhavende optreden naar aanleiding van signalen en bevindingen;

– De kwaliteit van de regelgeving wat betreft toezicht- en handhaafbaarheidaspecten.

De directie T&H is verantwoordelijk voor de ontwikkeling (en het beheer) van de departementale expertisefunctie en voor het beleid en de instrumenten op het gebied van handhaving en toezicht.

Specifiek bestaat verantwoordelijkheid voor het houden van toezicht ex artikel 62 tot en met 64 van de Wet bescherming persoonsgegevens op departementale persoonsverwerkingen en de advisering op dit terrein.

Ten slotte is de directie verantwoordelijk voor het ondersteunen van de aansturing van de inspecties.

Auditdienst (AD)

De Auditdienst is verantwoordelijk voor het leveren van betrouwbare managementinformatie.

De Auditdienst kent drie strategische functies:

– De certificerende functie: de controle van de financiële verantwoording.

– De onderzoeksfunctie: (preventieve) toetsing van en advisering over beheersing en verbetering van bedrijfsvoeringprocessen, als tool of management voor het integraal verantwoordelijk lijnmanagement.

– Rekenschapsfunctie: certificerende taken en onderzoekstaken gericht op de bekostigde en gesubsidieerde instellingen van OCW.

De Auditdienst werkt primair voor en in opdracht van het verantwoordelijk management van OCW, maar neemt bij de taakuitoefening overeenkomstig de eigen beroepsethiek een onafhankelijke positie in.

Directie Informatiestrategie en -⁠diensten (DI)

De directie DI is verantwoordelijk voor de ondersteuning bij het realiseren van ambities en doelstellingen op het terrein van informatiestrategie, -beleid en het in stand houden van (geautomatiseerde) informatievoorziening.

Directie Facilitair Management (FM)

De directie Facilitair Management is verantwoordelijk voor de facilitaire dienstverlening aan het Bestuursdepartement. De dienstverlening reikt van locatiegebonden faciliteiten via organisatiegerichte services tot en met persoonsgebonden diensten.

Tevens is de directie Facilitair Management verantwoordelijk voor de totstandkoming van de departementale concernbrede visie, kaderstelling, advisering, toetsing en uitvoering ten aanzien van inkoop, veiligheid, huisvesting, milieu en energie.

Directie Personeel & Organisatie (P&O)

De directie P&O is verantwoordelijk voor de totstandkoming van de departementale concernbrede visie, kaderstelling, advisering, toetsing en uitvoering op het gebied van personeel en organisatie. Zij ontwikkelt en onderhoudt daartoe beleid en instrumenten, ondersteunt bij de eenduidige toepassing daarvan en genereert managementinformatie.

Directie Wetgeving en Juridische Zaken (WJZ)

De directie WJZ is verantwoordelijk voor de totstandkoming van de wet- en regelgeving van OCW, met uitzondering van wet- en regelgeving op het terrein van media, letteren en bibliotheken. Voorts is de directie WJZ verantwoordelijk voor de advisering op het terrein van bestuurlijke en juridische aangelegenheden, voor de toetsing van internationale- en EU-regelgeving alsmede beleid en regels waarvan de totstandkoming tot de rechtstreekse verantwoordelijkheid van de andere directies behoort.

3. Beleidsdirecties

A. Directoraat-generaal Hoger Onderwijs, Beroepsonderwijs en Wetenschapsbeleid (DGHBW)

Directie Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie (BVE)

De directie BVE is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie.

Directie Hoger Onderwijs (HO)

De directie HO is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van het Hoger Onderwijs en de Academische Ziekenhuizen.

Directie Onderzoek en Wetenschapsbeleid (OWB)

De directie OWB is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling ten aanzien van het publiek gefinancierde onderzoeksbestel en het bestuur van de door OCW gefinancierde onderzoeksorganisaties, de interdepartementale aangelegenheden op het gebied van het wetenschapsbeleid (inclusief de OCW inbreng in het Innovatieplatform en de CWTI), en het internationale wetenschaps- en technologiebeleid voorzover de Minister van OCW daarvoor verantwoordelijk is. Ook is de directie beleidsmatig verantwoordelijk voor de Nederlandse Taal.

Directie Studiefinancieringsbeleid (SFB)

De directie SFB is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en het behoud van een samenhangend stelsel van studiefinanciering en les- en cursusgelden.

B. Directoraat-generaal Primair en Voortgezet Onderwijs (DGPV)

Directie Arbeidsmarkt en Personeelsbeleid (AP)

De directie AP is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en instandhouding van een adequaat instrumentarium voor de strategische personeelsplanning in het onderwijsveld, in het bijzonder voor het funderend onderwijs.

Directie Primair Onderwijs (PO)

De directie PO is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling voor het primair onderwijs.

Tevens is zij verantwoordelijk voor het OCW-beleid t.a.v. burgerschap/normen en waarden, het onderwijs in het buitenland, en de departementale inbreng ten aanzien van het minderheden- en asielzoekersbeleid.

Directie Voortgezet Onderwijs (VO)

De directie Voortgezet Onderwijs is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling voor het voortgezet onderwijs. In samenhang daarmee ontwikkelt de directie beleidsvoorstellen op onderwijsinhoudelijk, financieel, bekostigingstechnisch, juridisch en personeels gebied. Tevens is zij verantwoordelijk voor de coördinatie van de inzet van het departement rond het jeugdbeleid voor de hele onderwijssector en meer in het bijzonder voor de operatie Jong en sport.

De directie is ten slotte verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling voor de onderwijsondersteuning en coördineert dit beleid voor de directies PO, VO en BVE.

Het beleidsterrein van het voortgezet onderwijs omvat de scholen voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo), het hoger algemeen voortgezet onderwijs (havo), voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), praktijkonderwijs en de landelijke ondersteunende instellingen (landelijke pedagogische centra: APS, CPS en KPC-groep, alsmede CITO en SLO).

C. Directoraat-generaal Cultuur en Media (DGCM)

Directie Cultureel Erfgoed (DCE)

DCE is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van het cultureel erfgoed verdeeld over de sectoren: archiefdocumenten, museale voorwerpen, archeologische voorwerpen en monumenten.

Instituut Collectie Nederland (ICN)

Het ICN beheert op basis van het KB 21, 1984 de Rijkscollectie voor zover niet ondergebracht bij rijksmusea. Tevens is ICN (mede)verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het beleid voor roerend cultureel erfgoed en fungeert het op dat terrein als kenniscentrum.

Directie Kunsten (DK)

DK is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van kunsten.

Directie Media, Letteren en Bibliotheken (MLB)

De directie MLB is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van omroep, pers, nieuwe media, het boek en lezen (letteren, bibliotheken en leesbevordering). Doel is dat zoveel mogelijk burgers toegang hebben tot een onafhankelijk, gevarieerd en kwalitatief hoogstaand media- en informatieaanbod.

Rijksdienst voor archeologie, cultuurlandschap en monumenten (RACM)

De RACM voert, namens de minister, de Monumentenwet 1988 met uitzondering van de archeologische monumentenzorg, uit en fungeert als kenniscentrum voor de instandhouding van het gebouwde en cultuurlandschappelijke erfgoed van Nederland. De dienst is (mede) verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en het uitvoeren van het beleid m.b.t. de monumentenzorg.

Tevens voert de dienst namens de minister, de Monumentenwet 1988 uit voor zover het betreft de archeologische monumentenzorg. De dienst fungeert als kennisinstituut voor de bescherming van waardevolle sporen van menselijke bewoning en is (mede)verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en de uitvoering van het beleid voor archeologische monumentenzorg.

4. Programmadirecties

Dialoog

Hoofddoel is het inventariseren en aansturen van activiteiten op het terrein van voorkomen/tegengaan van extremisme en radicalisering in het onderwijs. Tevens is de programmadirectie vanuit dezelfde invalshoek verantwoordelijk voor het ontplooien van activiteiten voor sociale cohesie, integratie en veiligheid.

Leren en Werken

Hoofddoel is om, in lijn met de Lissabondoelstellingen, te bereiken dat in verschillende leeftijdscategorieën meer Nederlanders een opleiding in het hoger onderwijs hebben afgerond. Tevens is het doel om het aantal werkenden en werkzoekenden met een startkwalificatie substantieel te verhogen.

Onderwijspersoneel

Hoofddoel is de positie van onderwijsinstellingen PO, VO en BVE op de onderwijsarbeidsmarkt dusdanig te verstevigen dat zij zelfstandig in staat zijn in te spelen op conjuncturele schommelingen en beleidswijzigingen. Tevens is het doel meer samenhang te brengen in de kwalificatiestructuur en het opleidingenstelsel voor beroepen in het onderwijs.

Programmamanagement cultuur

Hoofddoel is de implementatie van programmamanagement als sturingsmethode binnen het directoraat-generaal Cultuur en Media. Dat gebeurt zowel in organisatorische zin (rollen, taken en bevoegdheden) als via inrichting en aansturing van concrete programma’s. Daartoe behoren in ieder geval het beleidsprogramma Meer dan de Som (MDDS) en het interne veranderprogramma Cultuur, Sturing en Structuur (CSS).

Programma Innovatie DGPV (PI)

Hoofddoel is het afstemmen van innovatieve programma’s binnen de kolom van het directoraat-generaal Primair en Voortgezet Onderwijs.

5. Projecten

Cultuur en School

Hoofddoel is het bewerkstelligen van meer (structurele) samenwerking tussen scholen en culturele instellingen. Het projectleiderschap is ondergebracht bij de directie Kunsten. De projectgroep is ondergebracht in de portefeuille van de DGPV. Cultuur en School bestrijkt de volle breedte van het onderwijs en cultuurveld. Daarbinnen zijn drie prioritaire aandachtsgebieden geformuleerd: culturele diversiteit, het VMBO en cultureel erfgoed.

Voortijdig schoolverlaten (VSV)

Hoofddoel is het coördineren van beleid om jongeren in de leeftijd tot 23 jaar met een startkwalificatie (mbo-2 diploma) van school te laten gaan.

6. Inspecties

Inspectie van het onderwijs (IvhO)

De Inspectie van het onderwijs ziet, met inachtneming van de Wet op het onderwijstoezicht (WOT), toe op de kwaliteit van het onderwijs en rapporteert hierover aan bewindspersonen en het parlement. De Inspectie let hierbij op de naleving van de bij of krachtens een onderwijswet gegeven voorschriften en andere aspecten van kwaliteit. Daarnaast rapporteert de Inspectie jaarlijks over de ontwikkelingen in het onderwijs en verricht zij ook bijzondere taken voor zover deze bij of krachtens een wet aan haar zijn opgedragen. Bij de uitoefening van haar taken tracht de Inspectie de kwaliteit van het onderwijs te bevorderen.

Erfgoedinspectie

De Erfgoedinspectie ziet toe op de naleving van:

– wet- en regelgeving op het gebied van het behoud en beheer van de rijkscollectie en van beschermde cultuurgoederen;

– de Archiefwet en andere regelgeving op het gebied van het archiefbeheer door overheidsorganen;

– de Monumentenwet 1988 en andere regelgeving op het gebied van archeologische monumenten, opgravingen en vondsten;

– de Monumentenwet 1988 en Besluiten op het gebied van beheer en behoud van gebouwde monumenten en beschermde stads en dorpsgezichten.

Zij rapporteert via de secretaris-generaal aan de bewindspersoon over de bevindingen en doet daarbij aanbevelingen.

7. Agentschappen

Centrale Financiën Instellingen (CFI)

CFI is verantwoordelijk voor de uitvoering van wet- en regelgeving voor het onderwijs, de bekostiging van onderwijsinstellingen en in dat verband het ontwikkelen en beheren van informatieproducten. Tevens is zij verantwoordelijk voor de advisering over uitvoering en handhaafbaarheid in alle fasen van het beleidsproces en het adviseren in het kader van Geïntegreerd Toezicht.

Nationaal Archief (NA)

Het NA voert de Archiefwet en het Archiefbesluit uit en functioneert als kenniscentrum op het gebied van digitalisering, conservering en beheer van archieven, als gedocumenteerde verschijningsvorm van het cultureel erfgoed.

8. Ondersteunende bureaus van adviesraden

– Onderwijsraad (OR)

– Raad voor Cultuur (RvC)

– Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT)

– Commissie van Overleg Sectorraden (COS)

Toelichting

Algemeen

Op 1 juli 2005 is het Organisatie- en mandaatbesluit OCW 2005 (OenM-besluit) in werking getreden. Naar aanleiding van de eerste ervaringen is het OenM-besluit gewijzigd. Het gaat daarbij niet om principiële wijzigingen maar om verbeteringen met het oog op de uitvoering. Daarnaast is de bijlage bij het OenM-besluit geactualiseerd en zijn enkele redactionele aanpassingen aangebracht. Zo is de aanduiding ‘directeur Human Resource Management’ in het OenM-besluit overal vervangen door ‘directeur Personeel en Organisatie’ (directeur P&O) en is de aanduiding ‘bijlage 1’ overal vervangen door ‘bijlage’ omdat het OenM-besluit slechts één bijlage heeft. Ook is bijvoorbeeld ‘aanstellingsbesluiten’ vervangen door ‘aanstellings- en benoemingsbesluiten en daaraan voorafgaande besluiten die daarop betrekking hebben’ omdat ook bijvoorbeeld aanwijzing van een medewerker in schaal 13 of 14 als functievolger bij een reorganisatie tot de voorbehouden van de SG behoort (zie de onderdelen G, H en J). De andere wijzigingen zijn hieronder toegelicht.

Overigens is het OenM-besluit nog niet aangepast met het oog op het streven naar een andere organisatie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (‘kanteling’), zoals aangekondigd in de brief aan de Tweede Kamer van 23 november 2005 (Kamerstukken II 2005/06, 29 362, nr. 68). Dat betekent dat het onderscheid tussen beleidsdirecties, ondersteunende directies, programmadirecties en projecten vooralsnog blijft bestaan. Dat neemt niet weg dat een projectleider, die mandaat van de SG krijgt, binnen OCW kan worden aangeduid als projectdirecteur.

Onderdeel A (artikel 1)

De begripsomschrijving van ‘directeur’ is gewijzigd in die zin dat ook de hoofden van de ondersteunende bureaus worden aangemerkt als directeur. Zij behoren in beginsel immers dezelfde bevoegdheden te hebben als directeuren. Gelet op de positie van de ondersteunende bureaus kan bij afzonderlijk besluit van de SG het mandaat van de hoofden van de ondersteunende bureaus worden uitgebreid. Bijvoorbeeld door te bepalen dat zij bevoegd zijn besluiten te nemen ten aanzien van alle personele aangelegenheden ten aanzien van medewerkers tot en met schaal 14 en dat geen goedkeuring is vereist voor het inhuren van externen.

De begripsomschrijving van ‘bestedingsplan’ is aangepast. Verduidelijkt is dat voor het aangaan van reguliere verplichtingen geen bestedingsplan nodig is.

Onderdeel B (artikel 3)

Artikel 3, derde lid, is vervallen omdat directeuren rechtstreeks mandaat hebben uit hoofde van hun functie en de hoofden van de ondersteunende bureaus zijn aangemerkt als directeur.

Onderdeel D (artikel 9)

Artikel 9 is gewijzigd in die zin dat het mandaat van directeuren, voor zover het besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht met betrekking tot personele aangelegenheden betreft, niet meer is beperkt tot de medewerkers tot en met schaal 14. Voorgaande in samenhang met de beperking van het voorbehoud van de SG met betrekking tot de medewerkers in de schalen 15 en hoger.

Onderdeel F (artikel 11)

Op grond van de huidige tekst van het OenM-besluit worden ook de handtekeningen van de gemandateerden op intranet geplaatst. Omdat het handtekeningenregister alleen intern betekenis heeft (controle op rechtmatigheid van uitgaven), is aan directeur P&O opgedragen het handtekeningenregister bij te houden.

Onderdeel G (artikel 12)

Artikel 12, eerste lid, onderdeel f, is op dezelfde wijze geformuleerd als artikel 13, eerste lid, onderdeel f, waar de voorbehouden van de DG’s ten aanzien van personele aangelegenheden zijn opgenomen. Dit betekent dat het voorbehoud van de SG ten aanzien van de medewerkers in schaal 15 en hoger beperkt is tot bijzondere besluiten (aanstelling, beloning, ontslag en schadevergoeding).

Bij de voorbehouden voor de SG, opgenomen in het eerste lid, onderdeel k, is toegevoegd ontslag als bedoeld in artikel 99 van het Algemeen Rijksambtenarenreglement (ARAR). Bij deze ontslaggrond (ontslag op andere gronden dan die in artikel 98 ARAR zijn geregeld of waarnaar in dat artikel wordt verwezen) gaat het in de praktijk vaak om – politiek – gevoelige zaken.

Onderdeel H (artikel 13)

O.g.v. artikel 13, eerste lid, onderdeel f, zijn een aantal besluiten ten aanzien van personele aangelegenheden m.b.t. ambtenaren in schaal 13 en 14 aan genoemde functionarissen voorbehouden. Gelet op de vereiste expertise en het financiële belang bij aansprakelijkheidsstelling en schadevergoeding is dit voorschrift gewijzigd in die zin dat in dat geval besluiten ten aanzien van alle ambtenaren tot en met schaal 14 aan de genoemde functionarissen zijn voorbehouden.

De andere wijziging van onderdeel f hangt samen met het toevoegen van ontslag als bedoeld in artikel 99 ARAR bij de voorbehouden van de SG (artikel 12).

O.g.v. artikel 13, eerste lid, onderdeel h, is de directeur slechts gemachtigd tot het aangaan van verplichtingen die voortvloeien uit het goedgekeurde bestedingsplan, voorzover de daarmee gemoeide bedragen de € 150.000 niet overstijgen. Dit bedrag is echter aan wijzigingen onderhevig. Zo is per 1 januari 2006 het drempelbedrag m.b.t. Europese aanbesteding voor diensten en levering verlaagd naar € 137.000. Om te voorkomen dat verplichtingen worden aangegaan die aanbesteed hadden moeten worden, is onderdeel h gewijzigd. O.g.v. onderdeel h dienen de genoemde functionarissen verplichtingen aan te gaan die uitgaan boven het grensbedrag m.b.t. Europese aanbestedingen uitgaan. Om uitvoeringslasten te voorkomen hoeft een verplichting niet aan genoemde functionarissen te worden voorgelegd wanneer die herkenbaar in het bestedingsplan is opgenomen. In dat geval zijn deze immers reeds betrokken geweest bij de besluitvorming.

Onderdeel I (Artikel 14)

Omdat het OenM-besluit zelf voorziet in vervanging van de SG (door de PSG), is de verwijzing naar de SG in artikel 14, eerste lid, vervallen.

Onderdeel J (artikel 15)

Op grond van artikel 15 is voorafgaande goedkeuring van de directeur P&O vereist voor een aantal personele aangelegenheden. Met de wijziging van artikel 15 is deze vereiste goedkeuring vervangen door advisering wanneer het gaat om besluiten van de SG.

Onderdeel J (artikel 16)

Om in mandaat te ondertekenen is altijd een bevoegdheid nodig. Het namens bewindspersonen ondertekenen van stukken ‘bij afwezigheid’ is in beginsel niet toegestaan. Omdat in de praktijk soms behoefte bestaat aan het toevoegen van de aanduiding ‘b/a’ (bijvoorbeeld omdat op automatisch aangemaakte beschikkingen al de naam is gedrukt van degene die het concept heeft geaccordeerd maar die niet aanwezig is om de beschikking zelf te ondertekenen), is aan artikel 16 toegevoegd dat ondertekening bij afwezigheid uitsluitend mogelijk is indien de ondertekenaar ook zelf bevoegd is tot ondertekenen.

Ook een plaatsvervanger kan indien gewenst ‘b/a’ tekenen (hoewel die ook op eigen naam kan ondertekenen omdat hij als zodanig immers in beginsel de bevoegdheden van de eerste functionaris heeft). Indien bij afwezigheid getekend wordt geschiedt dit, eventueel handmatig, onder vermelding van de naam van de ondertekenaar.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

M.J.A. van der Hoeven

Naar boven