Intentieverklaring Samenwerking rond een Leven Lang Leren (Den Haag)

Intentieverklaring betreffende Samenwerking rond een Leven Lang Leren tussen:

‐ De Gemeente Den Haag

‐ VNO-NCW kring Den Haag

‐ MKB-Nederland regio Haaglanden

‐ Werkgever Sector Rijksoverheid

‐ De Samenwerkende Centrales Overheidspersoneel

‐ De Kamer van Koophandel Den Haag

‐ De Mondriaan onderwijsgroep

‐ De Haagse Hogeschool/TH Rijswijk

‐ Het Centrum voor Werk en Inkomen Middenwest-Nederland

‐ De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mede namens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ondergetekenden,

- De gemeente Den Haag, te dezen vertegenwoordigd door de heer drs. P.M.M. Heijnen, wethouder

- VNO-NCW kring Den Haag, te dezen vertegenwoordigd door ir. H. Verkaart

- MKB-Nederland regio Haaglanden, te dezen vertegenwoordigd door de heer ing. D.C. van der Toorn Vrijthoff, voorzitter MKB Randstad-West

- Werkgever Sector Rijksoverheid, te dezen vertegenwoordigd door drs. R.IJ.M. Kuipers, Directeur-Generaal Management Openbare Sector van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

- Samenwerkende Centrales Overheidspersoneel, te dezen vertegenwoordigd door de heer drs. J.W. Dieten, ABVAKABO FNV

- De Kamer van Koophandel Haaglanden, te dezen vertegenwoordigd door de heer dr. A.H. Rijerkerk

- De Mondriaan onderwijsgroep, te dezen vertegenwoordigd door mw. drs. J. C. Leenhouts, voorzitter College van Bestuur

- De Haagse Hogeschool, te dezen vertegenwoordigd door drs. W.J. Breebaart, voorzitter College van Bestuur

- Het Centrum voor Werk en Inkomen Middenwest-Nederland, te dezen vertegenwoordigd door de heer mr. T.L.M.C. de Bakker, districtsmanager CWI Middenwest-Nederland

- De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mevrouw M.J.A. van der Hoeven

Overwegende dat,

- in de huidige kenniseconomie burgers minimaal een startkwalificatie nodig hebben om een redelijke kans op werk te hebben;

- de kenniseconomie behoefte heeft aan meer hoger opgeleiden op alle niveaus;

- dat een leven lang leren nodig is om te kunnen (blijven) functioneren in de hedendaagse samenleving;

- de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een projectdirectie Leren & Werken hebben opgericht, die onder meer als taak heeft regionale initiatieven op het gebied van een leven lang leren te ondersteunen

- partijen Haagse werkenden en werkzoekenden een kans willen bieden op doorstroming naar hoger opgeleid werk;

- groepen van jongeren speciale aandacht vereisen;

- scholing van werkenden en werkzoekenden een impuls nodig heeft;

- partijen deze impuls willen geven, zodat Den Haag op termijn een beter opgeleide beroepsbevolking heeft;

- de combinatie van leren en werken een aantrekkelijke wijze van leren is voor werkenden en werkzoekenden;

- de combinatie van leren en werken bijdraagt aan de innovatie van de regio Haaglanden.

- de Haagse arbeidsmarkt gekenmerkt wordt door de volgende specifieke ontwikkelingen:

• een weer aantrekkende conjunctuur, dus meer vraag naar personeel

• kwantitatieve fricties als gevolg van vergrijzing en ontgroening

• kwalitatieve fricties, omdat er onvoldoende werknemers zijn met tenminste MBO-4 of HBO-niveau, met andere woorden de huidige en de te verwachten ‘gap’ tussen onderwijs en arbeidsmarkt

- dit laatste een probleem is van Europese dimensie, maar bovenmatig sterk in Den Haag speelt, door een sterke aanwezigheid van kennisintensieve werkgelegenheid, zowel op nationaal niveau (de Rijksoverheid) als internationaal niveau (Den Haag als internationaal juridisch centrum)

- er op opleidingengebied veel voortijdige schoolverlaters zijn, die in veel gevallen het niveau startkwalificatie niet halen

- daarmee het opleidingsniveau van de Haagse beroepsbevolking, ondanks alle inspanningen van opleiders, werkgevers en gemeente, nog niet het gewenste niveau heeft

- Den Haag een groot aantal migranten telt, voor wie het gebrek aan Nederlandse taalbeheersing direct van invloed is op hun functioneren als werkenden of bij het vinden van werk

- er een groot aantal succesvolle en potentieel succesvolle stedelijke initiatieven loopt om aan d deze knelpunten en fricties te werken

- deze initiatieven zich in veel gevallen op jeugdigen en werkzoekenden richten

- een extra impuls aan de scholing van ook werkenden en werkzoekenden van 23 jaar en ouder aan de orde is

- een extra impuls aan de versterking van het ondernemerschap in de regio aan de orde is

Komen het volgende overeen:

Partijen gaan in de periode 1 december 2005 tot 1 maart 2007 samenwerken om in Den Haag een versterking van het leven lang leren te bewerkstelligen voor werkzoekenden, maar vooral ook voor de werkende beroepsbevolking van 23 jaar en ouder.

Partijen zullen zich inspannen om onderstaande doelstellingen te realiseren. Bij deze inspanning zullen partijen (andere) onderwijsinstellingen en (vertegenwoordigers van) het bedrijfsleven voorzover niet betrokken bij deze intentieverklaring betrekken bij de voorbereiding en bij de realisatie. Partijen zullen uiterlijk 1 maart 2006 de volgende voornemens concreet hebben uitgewerkt in een plan van aanpak.

1. Duale trajecten voor werkenden en werkzoekenden op MBO-niveau

Partijen zien duale trajecten als een belangrijk instrument om mensen (weer) aan het leren te krijgen en eventueel aan (ander) werk te helpen. Bij werkenden gaat het om behoud van werk en doorstroom naar hogere functies. Dat verhoogt de arbeidsproductiviteit, het concurrentievermogen en innovatievermogen voor bedrijven en andere arbeidsorganisaties, en creëert ook ruimte voor nieuwe instroom aan de onderkant. Bij werkzoekenden gaat het primair om de inzet van duale banen en stageplekken als stap naar verbetering van arbeidsmarktkwalificaties en naar werk. Er zijn de volgende twee voornemens:

Partijen streven na:

1. 1000 duale trajecten voor deelnemers die werken of werkzoekend zijn;

2. 1000 trajecten voor werkenden bij de Rijksoverheid en werkzoekenden die bij de overheid in dienst willen of zullen treden;

3. Een 50-tal van deze trajecten is bedoeld voor mensen met een (arbeids)handicap.

De definitieve aantallen worden uitgewerkt in projectplannen die voor 1 maart gereed zullen zijn.

Bij de trajecten voor werkenden is de doelstelling om juist die werkgevers en werknemers te bereiken waarbij upgrading nog niet vanzelfsprekend is. Om deze werkgevers te bereiken, zullen de accountmanagers van de Mondriaan onderwijsgroep, het CWI Middenwest-Nederland en eventuele andere ROC’s/AOC’s (via het op te richten leerwerkloket of vanuit de Mondriaan onderwijsgroep) worden ingezet. Tevens zullen Kamer van Koophandel

Den Haag, MKB-Nederland regio Haaglanden en VNO-NCW kring Den Haag hun (communicatie)kanalen openen om via hun leden mee te werken aan het werven van deelnemers en plaatsen. Een en ander gebeurt in overleg met de samenwerkingsverbanden onderwijs en bedrijfsleven.

De werkgever Sector Rijksoverheid zal in samenwerking met het Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Rijk zich inspannen in het kader van het arbeidsmarktbeleid en het personeelsbeleid op het niveau van het concern Rijk een substantieel aantal duale trajecten te realiseren bij zowel jonge instromende werknemers als ook bij reeds zittende werknemers.

De duale trajecten betreffen niet de gangbare Mbo-trajecten voor de huidige cursistenstromen, maar het gaat om óf de gangbare trajecten toegankelijk te maken en eventueel aan te passen voor nieuwe c.q. andere cursistenstromen óf om bestaande projecten voor specifieke doelgroepen c.q. concepten met duaal onderwijs, zoals leren op de werkvloer of een op de doelgroep afgestemd samengesteld opleidingsprogramma, die succesvol zijn te optimaliseren, te formaliseren en uit te breiden.

De rol van de ministeries is:

- werkgevers te stimuleren om oudere leerlingen een BPV-plaats te gunnen, door middel van het wegnemen van geconstateerde belemmeringen, met name op het gebied van de wet- en regelgeving;

- nagaan op welke wijze de ervaren knelpunten bij de beoogde onderwijsconcepten kunnen worden weggenomen.

2. Duale trajecten voor werkenden en werkzoekenden op HBO-niveau

Het voor de behoeften van de arbeidsmarkt té lage opleidingsniveau in de regio én de toenemende verkleuring vragen om passende trajecten die een buitengewoon diverse groep aspirant-studenten een reële kans biedt met succes een HBOopleiding te starten.

De Haagse Hogeschool wil de komende periode het duale leren versterken en waar nodig revitaliseren. Daartoe zullen in meerdere studierichtingen duale opleidingen worden gestart of worden versterkt. De uitvoering van die duale opleidingen kan verschillende vormen hebben, afhankelijk van de wensen van de betrokken bedrijven en instellingen en de betrokken studenten.

Het voornemen is in het kader van deze intentieverklaring te komen tot 250 extra duale trajecten voor werkenden en werkzoekenden.

Er is vanuit de Hogeschool én vanuit bedrijfsleven en publieke instellingen veel belangstelling voor het starten van Associate Degree opleidingen. Deze zijn niet alleen aantrekkelijk voor initiële studenten die vanuit het MBO instromen, maar ook voor werkenden met een MBO-opleiding die alsnog een HBO-kwalificatie willen behalen. Of de Haagse Hogeschool deze opleidingen kan aanbieden, is afhankelijk van de goedkeuring van die pilots door de staatssecretaris van OCW.

3. Leerwerkloket

Met een leerwerkloket wordt beoogd om een schakelvoorziening te realiseren tussen het aanbod van opleidingen en EVC-procedures van de kennisinstellingen en de vraag van het bedrijfsleven, individuele werkenden en werkzoekenden. De schakelvoorziening wordt bij voorkeur zo actief mogelijk ingevuld, vooral naar het midden- en kleinbedrijf. De regionale partijen zullen een voorstel indienen bij de projectdirectie Leren en Werken voor één van de pilots voor een leerwerkloket zoals genoemd in het Plan van Aanpak van de projectdirectie Leren en Werken. In dit voorstel zullen voor iedere betrokken partij de verwachte inspanningen worden beschreven. De genoemde partijen kunnen ook andere partijen uit de regio Haaglanden bij dit voorstel betrekken.

Het is de intentie het leerwerkloket aan te laten sluiten op c.q. voort te laten bouwen op alle al lopende en voor dit onderdeel relevante projecten in Den Haag, zodat geen overlap gaat ontstaan met wat er al is.

In het projectplan dan voor het leerwerkloket wordt gemaakt, wordt een fasering aangebracht:

- De eerste fase omvat een haalbaarheidsonderzoek, waarmee direct na indiening van het projectplan onderzocht kan worden wat het draagvlak van een leerwerkloket bij de Haagse partijen is, en bij individuele werkgevers en werknemers.

- Op basis van de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek wordt vervolgens gestart met de realisatie van het leerwerkloket.

4. Erkenning verworven competenties

Alle partijen zijn het erover eens dat een deel van de Haagse beroepsbevolking die het niveau startkwalificatie niet heeft gehaald in het initiële opleidingstraject. Een deel van deze groep heeft dit startkwalificatieniveau in de loop van de arbeidsloopbaan naar alle waarschijnlijkheid geheel of gedeeltelijk behaald via het leren in de praktijk.

Om het voor deze werkenden en werkzoekenden mogelijk te maken de opgedane werkervaring en het leren daar in formele kwalificaties te verzilveren, wordt een extra inspanning rond EVC, erkenning van verworven competenties, geleverd. Via het leerwerkloket en via inspanningen van alle partijen wordt ernaar gestreefd in 2006 en 2007 in totaal 1000 werkenden een EVC-procedure aan te bieden. Financiering van de werving van kandidaten kan met de subsidiemiddelen van de projectdirectie geschieden; financiering van de uitvoering van de EVC-trajecten zal in veel gevallen via de werkgevers verlopen.

In het op te stellen projectplan zal ten aanzien van EVC ook helderheid worden geschapen over de wijze waarop het aanbod van EVC vanuit de Haagse kennisinstellingen zo transparant én zo compleet mogelijk wordt gemaakt1. Deze kennisinstellingen kunnen naar verwachting een beroep doen op de subsidiemogelijkheden van de projectdirectie om hun aanbod aan EVC-procedures te completeren, als dat niet het geval is.

Daarnaast worden in het projectplan eventuele problemen die werkzoekenden binnen EVC-procedures ondervinden in kaart gebracht en wordt aangegeven hoe die problemen worden opgelost.

Daarnaast zal de werkgever Sector Rijksoverheid in samenwerking met het Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Rijk zich inspannen in het kader van het arbeidsmarktbeleid en het personeelsbeleid op het niveau van het concern Rijk om EVC-trajecten te realiseren met name bij de grote uitvoeringsorganisaties van het Rijk, zoals de Belastingdienst en de Dienst Justitiële Inrichtingen. Het gaat hierbij in 2006 en 2007 om jaarlijks 2500 EVC-trajecten.

Inspanning partijen

De Haagse deelnemende partijen zullen zich in gezamenlijkheid inspannen om met de hen ter beschikking staande middelen en binnen hun wettelijke bevoegdheden de bovengenoemde intenties te ondersteunen, knelpunten te verhelpen en uitvoering te geven aan de nader te benoemen activiteiten om genoemde doelstellingen te kunnen realiseren. Dit zal worden uitgewerkt in een projectplan, c.q. in een aantal (deel)projectplannen, die uiterlijk 1 maart 2006 zullen worden ingediend bij de overheid, in casu de projectdirectie Leren en Werken.

De Minister van OCW draagt zorg voor de aanwijzing van een accountmanager vanuit de projectdirectie Leren en Werken ter ondersteuning van dit proces.

Er is van de kant van de Minister van OCW een blijvende directe betrokkenheid bij de regio gedurende de looptijd van deze intentieverklaring. Tenminste twee keer per jaar vindt in aanwezigheid van de Minister van OCW afstemming plaats over de voortgang en behaalde resultaten rond de in deze intentieverklaring opgenomen activiteiten.

De Minister van OCW zal zich inspannen om belemmeringen veroorzaakt door landelijke richtlijnen te agenderen en zo mogelijk weg te nemen.

De genoemde inspanningen van de werkgever Sector Rijksoverheid en het Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Rijk overstijgen de regio Den Haag en zijn gericht op alle gedeconcentreerde onderdelen van de rijksoverheid.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is voornemens de organisatie van de uitvoering van de intenties in deze verklaring financieel te ondersteunen. Dit zal gebeuren op basis van de subsidieregeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap die naar verwachting in december 2005 zal verschijnen.

Een startsubsidie als bijdrage in de kosten van het ontwikkelen van een projectplan (met activiteitenplan en begroting) kan worden verleend nadat een intentieverklaring is opgesteld. Een vervolgsubsidie als bijdrage in de kosten van de verwezenlijking van de in deze intentieverklaring vastgelegde voornemens kan op basis van de hiervoor genoemde nog te publiceren subsidieregeling worden verleend na indiening en goedkeuring van het projectplan.

Partijen hebben zich bij de ondertekening van deze intentieverklaring voor een deel gebaseerd op de ideeën over subsidiëring zoals die thans in ontwikkeling zijn onder verantwoordelijkheid van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Mocht de definitieve subsidieregeling betekenen dat de bedragen die de partijen in Den Haag krijgen zeer substantieel afwijken van de bedragen waarover indicatief is gesproken in de voorbereiding van deze intentieverklaring, dan zal de intentieverklaring zeker wat betreft de kwantitatieve aspecten (aantallen duale trajecten, aantallen EVC-trajecten) opnieuw tussen de Minister van OCW en de partijen in Den Haag besproken worden.

Uitvoering

Om een zo goed mogelijk bestuurlijk draagvlak te creëren, te zorgen voor verbreding in de regio en te zorgen voor een goede afstemming van de op te stellen projectplannen, zullen de plannen en de resultaten in het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Haaglanden besproken worden. Het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Haaglanden zal uit zijn midden een stuurgroep samenstellen, die bestaat uit de uitvoeringsverantwoordelijke partners, te weten de gemeente Den Haag, de Haagse Hogeschool, CWI, Kamer van Koophandel, MKB, VNO-NCW en de Mondriaan onderwijsgroep, Nadat deze stuurgroep is ingesteld, benoemd de stuurgroep uit haar midden een voorzitter.

De stuurgroep bewaakt de voortgang van het gehele project en stelt de projectleiders voor de deelprojecten aan.

Deze projectleiders zijn verantwoordelijk voor het opstellen van de projectplannen en het leiden van het project. Daarnaast rapporteren de projectleiders aan de stuurgroep.

Partijen zijn het erover eens dat zoveel mogelijk gebruikgemaakt moet worden van de bestaande infrastructuren.

De projectdirectie zal als aanspreekpunt voor knellende regelgeving fungeren, en zal die binnen de Rijksoverheid aan de orde stellen.

Stad, regio en land

Deze intentieverklaring richt zich op de stad Den Haag. In overleg met partijen, die immers voor een belangrijk deel een regionale functie hebben, wordt bezien hoe uitbreiding naar de regio Haaglanden gerealiseerd kan worden, indien dit althans door de betrokken partijen in de stad en de regio als wenselijk wordt gezien.

De genoemde inspanningen van de werkgever Sector Rijksoverheid en het Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Rijk overstijgen de regio Den Haag en zijn gericht op alle gedeconcentreerde onderdelen van de rijksoverheid. Dit betekent dat waar nodig ook met andere partners, zoals ROC’s en CWI’s, in het land contact zal worden gezocht om de inspanningen mogelijk te maken.

Slotbepalingen

1. Partijen beogen met deze intentieverklaring geen afdwingbare rechten en verplichtingen in het leven te roepen.

2. Deze intentieverklaring treedt in werking nadat deze door alle partijen is ondertekend en eindigt op 1 maart 2007.

3. Wanneer een partij de intentieverklaring opzegt voor de einddatum van deze intentieverklaring, blijft de intentieverklaring voor de overige partijen in stand.

Den Haag, november 2005.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,M.J.A. van der Hoeven,
mede namens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Namens de partijen in Den Haag:
De gemeente Den Haag, vertegenwoordigd door de heer drs. P.M.M. Heijnen, wethouder.
VNO-NCW kring Den Haag, vertegenwoordigd door ir. H. Verkaart.
MKB-Nederland regio Haaglanden, vertegenwoordigd door ing. D.C. van der Toorn Vrijthoff.
Werkgever Sector Rijksoverheid, vertegenwoordigd door drs. R.IJ.M. Kuipers.
Samenwerkende Centrales Overheidspersoneel, vertegenwoordigd door drs. J.W. Dieten, ABVAKABO FNV.
Kamer van Koophandel Den Haag, vertegenwoordigd door dr. A.H. Rijerkerk.
De Mondriaan onderwijsgroep, vertegenwoordigd door mw. drs. J.C. Leenhouts, voorzitter College van Bestuur.
De Haagse Hogeschool, vertegenwoordigd door drs. W.J. Breebaart, voorzitter CvB.
Het Centrum voor Werk en Inkomen Middenwest-Nederland, vertegenwoordigd door mr. T.L.M.C. de Bakker.

1 Op dit moment bestaat er geen totaal overzicht van beschikbare EVC-procedures in Nederland. Het Kenniscentrum EVC biedt op haar website een overzicht, dat in ontwikkeling is. Het Kenniscentrum heeft van de projectdirectie Leren en Werken de opdracht gekregen om het overzicht de komende twee jaren te completeren.

Naar boven