Intentieverklaring inrichting leerwerkloket (Eindhoven)

Samenwerking tussen

‐ Stichting Competentie Ontwikkelpunt (COP)

‐ Gemeente Eindhoven

‐ ROC Eindhoven

‐ Fontys Hogescholen

‐ Technische Universiteit Eindhoven

‐ Centrale Organisatie voor werk en inkomen (CWI Eindhoven)

‐ Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV Eindhoven)

‐ Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging

‐ Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ondergetekenden:

- de gemeente Eindhoven, vertegenwoordigd door de wethouder van Welzijn, Milieu en Sociale Zaken, mevrouw J. Kuppens;

- de Centrale Organisatie voor Werk en Inkomen, te dezen vertegenwoordigd door regiomanager CWI Eindhoven, de heer B. Frank;

- het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, te dezen vertegenwoordigd door de regiomanager Zuidoost, de heer H. Hoogardie;

- de Stichting Competentie Ontwikkelpunt, vertegenwoordigd door de voorzitter, de heer F Bastiaanssen;

- het ROC Eindhoven, Fontys Hogescholen en Technische Universiteit Eindhoven, te dezen gezamenlijk vertegenwoordigd door de voorzitter van het COP, de heer F. Bastiaanssen;

- de Brabant Zeeuwse Werkgeversvereniging, vertegenwoordigd door de regiosecretaris, de heer mr. F.E.S.M. Smits;

- de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de heer H.A.L van Hoof;

Overwegende dat:

- dat een leven lang leren nodig is om te kunnen (blijven) functioneren in de hedendaagse samenleving;

- de minister en staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de minister en staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een projectdirectie Leren & Werken hebben opgericht (Staatscourant 2005, nr. 169), die onder meer als taak heeft regionale initiatieven op het gebied van een leven lang leren te ondersteunen;

- in de huidige kenniseconomie burgers een minimum opleidingsniveau nodig hebben om een redelijke kans op werk hebben;

- de (kennis)economie behoefte heeft aan meer hoger opgeleiden;

- bedrijven en instellingen de komende jaren behoefte hebben aan nieuwe goed opgeleide medewerkers, door het toenemen van de werkgelegenheid en het toenemen van de vervangingsvraag;

- er veel werklozen zijn, wier afstand tot de arbeidsmarkt groot is als gevolg van geen of onvoldoende scholing;

- scholing van werkenden en werkzoekenden een impuls nodig heeft;

- een duaal traject is een traject van leren en werken dat strekt tot het behalen van een (deel)certificaat of diploma;

- de combinatie van leren en werken een aantrekkelijke wijze van leren is voor werkenden en werkzoekenden;

- Erkenning van Verworven Competenties (EVC) een belangrijk instrument is om door werkervaring of op andere wijze verworven kennis, vaardigheden en competenties te testen;

- de toegankelijkheid van scholing, duale trajecten, EVC-meting en loopbaanadvies bevorderd wordt door het creëren van één leerwerkloket;

Komen het volgende overeen:

Partijen spannen zich in om een leerwerkloket in te richten en duale trajecten voor werkenden en werkzoekenden uit te voeren in 2006-2007. Partijen werken de volgende voornemens concreet uit in een projectplan.

1. Leerwerkloket

Een leerwerkloket is een onafhankelijk loket dat doorverwijst naar de bestaande infrastructuur op het gebied van leren en werken. Het loket is de schakel tussen aanbieders en vragers van EVC, scholing, duale trajecten en loopbaanadvies. Het is een onafhankelijke voorziening in de regio waar burgers, werkzoekenden, werknemers en werkgevers advies kunnen inwinnen over EVC-trajecten. Zo nodig wordt begeleiding geboden bij een maatwerktraject om de ontbrekende kwalificaties door scholing, een duaal traject of loopbaan of beroepskeuze aan te vullen tot een voor de arbeidsmarkt relevante beroepskwalificatie en het daarbij behorende (deel)certificaat of diploma.

De deelnemende partijen in Eindhoven spannen zich in om in 2006 een leerwerkloket te realiseren.

1. Daarbij gaat het om een uitbreiding en verbreding van het bestaande Competentie Ontwikkelpunt.

2. Het Competentie Ontwikkelpunt zal zich naast de techniek ook gaan richten op andere sectoren, bijvoorbeeld zorg en detailhandel. Tevens zal het Competentie Ontwikkelpunt zich gaan richten op werkzoekenden.

3. In Eindhoven hebben het CWI Eindhoven, het UWV en de gemeente Eindhoven een dienstverleningsconcept beschreven waarin de werkzoekende en de werkgevende klant centraal staat. Om deze klanten het beste te kunnen bedienen, werken partijen samen in een bedrijfsverzamelgebouw. De dienstverlening van het COP past naadloos in dit concept en zal dan ook worden ingebed in de totale dienstverlening van het bedrijfsverzamelgebouw.

Het leerwerkloket draagt bij aan het realiseren van een leven lang leren en zorgt minimaal voor:

• voorlichting en voorlichtingsmateriaal over EVC, scholing en duale trajecten en de verspreiding daarvan

• informatie over de financiering van EVC, scholing en duale trajecten en loopbaantrajecten en het tot stand komen van regionale financieringsafspraken rond EVC, scholing en duaal.

• actieve acquisitie van deelnemers voor EVC-trajecten en duale trajecten onder werkgevers, werknemers, uitkeringsinstanties, werkzoekenden en burgers.

• het screenen van werkzoekenden (met al of niet een uitkering) op educatieve behoeften en potenties om deze werkzoekenden na overleg met uitkeringsinstanties een opleidingsvoorstel, bij voorkeur duaal voor te leggen, dat in de regio uitgevoerd kan worden.

• (het stimuleren van) het ontwikkelen van nieuwe EVC-procedures en het standaardiseren van de aangeboden procedures

Het leerwerkloket realiseert minimaal 500 EVC-trajecten, waarvan voor 50 werkzoekenden, al of niet uitkeringsgerechtigd

2. Duale trajecten voor werkenden en werkzoekenden

Partijen zien duale trajecten als een belangrijk instrument voor werkenden om tot een hoger opleidingsniveau te geraken.

Tevens zijn duale trajecten in de vorm van de beroepsbegeleidende leerweg, een laagdrempelig instrument om werklozen met de potentie om een mbo-diploma te halen en de motivatie om te werken, te faciliteren in hun streven.

Duale trajecten kunnen naast bbl-trajecten ook bestaan uit een combinatie van werk(ervaringsplaatsen) en functietraining of vormen van leren op de werkvloer.

Bij werklozen gaat het om mensen (weer) aan het leren te krijgen en aan werk te helpen. Dit vergroot het arbeidspotentieel in een regio.

Bij werkenden gaat het om behoud van werk en doorstroom naar hogere functies. Dat verhoogt de arbeidsproductiviteit, het concurrentievermogen en innovatievermogen voor bedrijven en instellingen, en creëert ook ruimte voor nieuwe instroom aan de onderkant.

Bij werkzoekenden gaat het primair om de inzet van duale banen en stageplekken als stap naar verbetering van arbeidsmarktkwalificaties en naar werk.

Partijen realiseren 200 duale trajecten, waarbij het gaat om trajecten op MBO-niveau en HBO-niveau.

Het betreft zowel duale trajecten voor werkenden als voor werkzoekenden.

Uitgangspunt daarbij is dat tussen de 50-75% van de werknemers en 20% van de werkzoekenden die via het COP een EVC-procedure krijgt een duaal leertraject volgt.

CWI Eindhoven en de gemeente Eindhoven spannen zich in om werkzoekende niet-uitkeringsgerechtigden te interesseren voor een duaal traject, inclusief EVC-meting. Hiertoe zal het CWI de niet-uitkeringsgerechtigden die zich voor ondersteuning bij het vinden van werk melden bij het CWI, actief wijzen op de mogelijkheden. CWI Eindhoven en de gemeente Eindhoven zullen ook gezamenlijk met het COP promotieactiviteiten ontwikkelen richting deze groep.

De gemeente Eindhoven spant zich in om werkzoekenden met een uitkering ingevolge de Wet Werk en Bijstand een traject gericht op reïntegratie aan te bieden waar een EVC-meting en eventueel een duaal traject onderdeel van uit maakt. Uitgangspunt daarbij is wel dat de opleiding daadwerkelijk duaal is: werk staat voorop.

Inspanning partijen

De deelnemende partijen spannen zich in gezamenlijkheid in om met de hen ter beschikking staande middelen en binnen hun wettelijke bevoegdheden de bovengenoemde intenties te ondersteunen, knelpunten te verhelpen en uitvoering te geven aan de nader te benoemen activiteiten om genoemde doelstellingen te kunnen realiseren.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zet communicatiemiddelen in om ook andere partijen op te roepen om zich aan te sluiten bij de intentieverklaring. De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zal zich inspannen om, waar mogelijk, belemmeringen veroorzaakt door landelijke richtlijnen weg te nemen.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is voornemens de organisatie van de uitvoering van de intenties in deze verklaring financieel te ondersteunen en wel op basis van een subsidieregeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zoals die naar verwachting in december 2005 gepubliceerd wordt.

Een startsubsidie als bijdrage in de kosten van het ontwikkelen van een projectplan (met activiteitenplan en begroting) kan worden verleend nadat een intentieverklaring is opgesteld en een vervolgsubsidie als bijdrage in de kosten van de verwezenlijking van de in deze intentieverklaring vastgelegde voornemens. Deze vervolgsubsidie is uitdrukkelijk niet bedoeld om trajecten te financieren.

De vervolgsubsidie kan op basis van de hiervoor genoemde nog te publiceren subsidieregeling worden verleend na indiening van het projectplan.

In het projectplan zullen voor iedere betrokken partij de verwachte en noodzakelijke activiteiten worden opgenomen om de in deze intentieverklaring vastgelegde voornemens te realiseren.

Slotbepalingen

1. Partijen beogen met deze intentieverklaring geen afdwingbare rechten en verplichtingen in het leven te roepen.

2. Deze intentieverklaring treedt in werking nadat deze door alle partijen is ondertekend en eindigt op 1 maart 2007.

3. Wanneer een partij de intentieverklaring opzegt voor de einddatum van deze intentieverklaring, blijft de intentieverklaring voor de overige partijen in stand.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,H.A.L. van Hoof.
De Stichting Competentie Ontwikkelpunt (COP), het ROC Eindhoven, de Fontys Hogescholen, en de Technische Universiteit Eindhoven,
namens deze,
de voorzitter van de Stichting COP,
F. Bastiaanssen.
De gemeente Eindhoven,
namens deze,
de wethouder van Welzijn, Milieu en Sociale Zaken gemeente Eindhoven,
J. Kuppens.
De Centrale organisatie werk en inkomen,
namens deze,
de districtsmanager CWI Eindhoven,
B. Frank.
De regiosecretaris van de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging,
F.E.S.M. Smits.
Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen,
namens deze,
de regiomanager Zuidoost,
H. Hoogardie.

Naar boven