Wijziging Regeling verkeersregelaars

Regeling tot wijziging van de Regeling verkeersregelaars in verband met de wijze van aanstelling van bepaalde categorieën verkeersregelaars

14 september 2006

Nr. HDJZ/AWW/2006-1398

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 58 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

Besluit:

Artikel I

Artikel 9a van de Regeling verkeersregelaars1 komt te luiden:

Artikel 9a

Landelijk werkzame verkeersregelaars mogen voor de uitoefening van hun taak slechts worden ingezet voor:

a. het begeleiden van exceptionele transporten, of

b. incident management als bedoeld in de Beleidsregels incident management Rijkswaterstaat.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2006.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.

Toelichting

Landelijk werkzame verkeersregelaars worden overeenkomstig artikel 56, eerste lid, onderdeel a, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: Babw), aangesteld door de Minister van Verkeer en Waterstaat (hierna: minister). Overige verkeersregelaars worden op grond van onderdeel b van dat eerste lid aangesteld door de burgemeesters van de plaatsen waar zij hun werkzaamheden verrichten. Ingevolge het huidige artikel 9a, van de Regeling verkeersregelaars, mogen landelijk werkzame verkeersregelaars nu slechts worden ingezet voor de begeleiding van exceptionele transporten. In de praktijk is deze regeling te beperkt gebleken daar waar weginspecteurs van Rijkswaterstaat worden ingezet voor verkeersregelende maatregelen bij incident management.

Incident management omvat het geheel van maatregelen dat beoogt de weg zo snel mogelijk vrij te maken nadat een incident heeft plaatsgevonden. Het betreft hier wegen als bedoeld in de Beleidsregels incident management Rijkswaterstaat, derhalve autosnelwegen in beheer bij Rijkswaterstaat alsmede de bijbehorende verbindingswegen naar de niet in beheer bij Rijkswaterstaat zijnde wegen. Rijkswaterstaat dient thans voor zijn incidentmanagers meerdere aanstellingen aan te vragen. Deze aanstellingen moeten, afhankelijk van de regio waar de verkeersregelende werkzaamheden zullen worden verricht, worden aangevraagd bij de burgemeesters in de betreffende regio of, indien de burgemeesters hun bevoegdheid hebben gemandateerd, bij de korpsbeheerder in de betreffende regio. Dit is een ongewenste situatie, met name gelet op het structurele en regio-overschrijdende karakter van de werkzaamheden. Aangezien verkeersregelaars altijd de juiste aanstelling bij zich moeten dragen, betekent dit voor de weginspecteurs in de praktijk dat zij meerdere certificaten bij zich moeten hebben.

De onderhavige regeling voorziet in de uitbreiding van de categorieën personen die voor een landelijke aanstelling tot verkeersregelaar in aanmerking komen. Onder de huidige regeling worden slechts de begeleiders van exceptionele transporten landelijk aangesteld. Middels de onderhavige wijziging wordt vanaf 1 oktober 2006 ook het personeel van Rijkswaterstaat dat verkeersregelende taken verricht bij incident management landelijk aangesteld. Deze uitbreiding geldt uiteraard slechts voor de wegen, bedoeld in de Beleidsregels incident management Rijkswaterstaat. De incident managers zullen in de praktijk vooralsnog namens de minister worden aangesteld door Rijkswaterstaat, directie Utrecht, Verkeers Centrum Nederland.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

  • 1

    Stcrt. 2000, 79; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 31 december 2005 (Stcrt. 247).

Naar boven