Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Stichting Kwaliteitscontrolebureau voor Groenten en Fruit | Staatscourant 2006, 18 pagina 22 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Stichting Kwaliteitscontrolebureau voor Groenten en Fruit | Staatscourant 2006, 18 pagina 22 | Overig |
Het bestuur van de Stichting Kwaliteits-Controle-Bureau voor Groenten en Fruit (KCB) heeft, gelet op artikel 11 van de Landbouwkwaliteitswet, op 6 december 2005 het volgende reglement vastgesteld.
De ‘Regeling KCB tarieven certificaten’, die op 11 mei 1999 door het bestuur is vastgesteld en bij besluit van 7 juli 1999 (no. TRCJZ/1999/6436) door de minister van het toenmalige ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij is goedgekeurd en is gepubliceerd in de Staatscourant van 9 augustus 1999, wordt ingetrokken. Daarvoor in de plaats komt de voorliggende ‘Reglement KCB tarieven kwaliteitscontrole’.
In dit reglement worden de definities en begrippen gebruikt overeenkomstig het gestelde in artikel 1 van het Controlereglement van het KCB en artikel 1 van het Reglement Interne Kwaliteitscontrole (RIK) van het KCB, die zijn vastgesteld door het bestuur van het KCB in de vergadering van 8 november 2004 en 15 maart 2005 en bij besluit van 17 maart 2005, nr. TRCJZ/2005/581 zijn goedgekeurd door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Als vergoeding voor het certificaat als bedoeld in artikel 5, lid 2, van de Verordening, het waarmerken daarvan en de steekproefsgewijze inspectie van de (re)exportzending waarop het betreffende certificaat betrekking heeft, wordt € 16,85 per certificaat in rekening gebracht in het geval het bedrijf, ten behoeve waarvan het certificaat wordt gewaarmerkt, deelnemer is aan het RIK.
1. Als vergoeding voor het certificaat als bedoeld in artikel 5, lid 2 van de Verordening en het waarmerken daarvan ten behoeve van een bedrijf dat geen deelnemer is aan het RIK wordt € 5,35 per certificaat in rekening gebracht.
2. In het geval een (re)exportzending van een bedrijf dat geen deelnemer is aan het RIK wordt gecontroleerd, worden – naast de in het voorgaande lid in rekening gebrachte kosten per gewaarmerkt certificaat – als vergoeding voor de kosten voor het verrichten van een inspectie de volgende bedragen in rekening gebracht:
a. € 1,34 per minuut indien de inspectie wordt verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 06.00 uur tot 20.00 uur;
b. € 2,01 per minuut indien de inspectie wordt verricht op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan die bedoeld in lid 2, onder a;
c. € 2,68 per minuut indien de inspectie wordt verricht op zondag of een op een algemeen erkende feestdag.
3. Als vergoeding voor de kosten van verplaatsing van degene, die is belast met de in het tweede lid bedoelde inspectiewerkzaamheden naar de plaats waar deze werkzaamheden worden uitgevoerd, wordt per keer het volgende tarief in rekening gebracht:
a. € 40,15 indien de inspectie wordt verricht in de in het tweede lid, onder a, bedoelde periode;
b. € 60,23 indien de inspectie wordt verricht in de in het tweede lid, onder b, bedoelde periode;
c. € 80,30 indien de inspectie wordt verricht in de in het tweede lid, onder c, bedoelde periode.
4. Indien degene die voor het verrichten van de werkzaamheden, bedoeld in het tweede lid op aangeven van het exporterende bedrijf op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon, niet of niet volledig kunnen worden verricht wordt het bedrijf op wiens naam het certificaat staat een bedrag in rekening gebracht van:
a. € 120,45 indien het de inspectiewerkzaamheden in het tweede lid, onder a, betreft;
b. € 421,58 indien het de inspectiewerkzaamheden in het tweede lid, onder b en c, betreft.
1. Als vergoeding voor de kosten van het uitvoeren van een bedrijfsaudit, als bedoeld in artikel 5.2.3 en artikel 5.5 van het Reglement Interne Kwaliteitscontrole, en die in het eerste jaar van deelname halfjaarlijks en daarna jaarlijks wordt uitgevoerd, wordt € 561,25 per bedrijfsaudit in rekening gebracht.
2. In het geval een aanvraag voor deelname aan het RIK, als bedoeld in artikel 5.1 van het Reglement Interne Kwaliteitscontrole betrekking heeft op meerdere vestigingen van de aanvrager wordt het onder artikel 5, lid 1, genoemde bedrag in rekening gebracht per vestiging waar een bedrijfsaudit of een deel daarvan heeft plaatsgevonden.
3. In het geval een tussentijdse bedrijfsaudit, als bedoeld in artikel 5.5.2 van het Reglement Interne Kwaliteitscontrole, wordt verricht, wordt als vergoeding € 561,25 in rekening gebracht.
Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement KCB tarieven kwaliteitscontrole’.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2006.
Dit reglement wordt in de Staatscourant geplaatst.
Ingevolge artikel 11 van de Landbouwkwaliteitswet kan een controle-instelling bedragen vaststellen voor de kosten van toezicht en keuring. Een dergelijk reglement dient door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit te worden goedgekeurd en daarna te worden gepubliceerd in de Staatscourant.
Het bestuur van het KCB hanteert het uitgangspunt, dat – daar waar dit mogelijk is – de kosten samenhangende met bepaalde werkzaamheden zoveel mogelijk in rekening moeten worden gebracht bij het bedrijf dat de kosten veroorzaakt (‘kostenmaker-is-kostendrager’). Dit leidt ertoe dat voor meerdere werkzaamheden, die het KCB verricht, tarieven gelden. Via deze tarieven worden de daarmee verband houdende begrotingskosten betaald. Het begrotingsdeel dat niet via de tarieven kan worden bekostigd, betaalt het PT vanuit gelden, die via een heffing zijn verkregen.
Het voorliggende reglement voorziet in het vaststellen van een aantal tarieven, die samenhangen met de kosten van het toezicht op de naleving van de kwaliteitsvoorschriften, de keuring van groenten en fruit en de afgifte van controlecertificaten. Daarbij gaat het zowel om werkzaamheden die het KCB al sedert enige tijd uitvoert alsook om werkzaamheden die ‘nieuw’ zijn. Hieronder wordt daar nader op ingegaan.
Reglement Interne Kwaliteitscontrole(RIK)
Het KCB heeft in 2005 het Reglement Interne Kwaliteitszorg (het RIK) vastgesteld. Bedrijven kunnen deelnemen aan het RIK als zij voldoen aan een aantal (Europese) voorwaarden voor de kwaliteitszorg en tevens garanties bieden voor de productkwaliteit. Een gevolg van deelname aan het RIK is dat er bij het deelnemende bedrijf aanmerkelijk minder frequent controles plaatsvinden dan bij een bedrijf dat niet deelneemt aan het RIK. Middels het RIK geeft het KCB nadere uitvoering aan artikel 4, lid 3, artikel 5, lid 1, en artikel 6, lid 4, van de Europese controleverordening (EG) 1148/2001.
Indien een bedrijf een aanvraag voor deelname aan het RIK heeft ingediend bij het KCB wordt middels een bedrijfsaudit getoetst of het bedrijf voldoet aan de voorwaarden die op basis van het RIK gelden. Het voorliggende ‘Reglement KCB tarieven kwaliteitscontrole’ strekt onder meer tot vaststelling van de tarieven als vergoeding voor de met de bedrijfsaudit samenhangende kosten, waaronder begrepen de reis- en salariskosten van degene die de audit uitvoert, en de kosten samenhangende met de interne verwerking van aanvragen voor deelname en de uitkomsten van de uitgevoerde bedrijfsaudits.
Exportcontrole vanaf 1 januari 2006
Op grond van de Europese controleverordening (EG) 1148/2001 moeten alle zendingen waar EU-genormeerde producten van deel uitmaken en die worden geëxporteerd naar landen buiten de Europese Unie worden, worden gecontroleerd. Voor bedrijven die deelnemen aan het RIK geldt een uitzondering. Bij deze bedrijven wordt gemiddeld één op de twintig zendingen gecontroleerd.
Voor de situatie dat exporterende bedrijven deelnemen aan het RIK en gemiddeld één op de twintig zendingen moeten worden gecontroleerd, is ervoor gekozen om alle kosten samenhangende met de afgifte van het certificaat (waaronder de drukkosten, reistijd, inspectiekosten en administratieve kosten) te verdisconteren in één tarief per certificaat.
Voor de situatie dat exporterende bedrijven niet deelnemen aan het RIK en daardoor alle zendingen moeten worden gecontroleerd, is ervoor gekozen om de inspectiekosten middels een minutentarief in rekening te brengen, aangevuld met een starttarief en een tarief per certificaat. Dit laatste tarief betreft slechts een vergoeding voor met name de drukkosten en de administratieve verwerking van de certificaatgegevens. In tegenstelling tot het in de voorgaande alinea genoemde tarief per certificaat zijn hier niet de inspectiekosten en de reistijd in verdisconteerd.
In de gevallen, dat buiten de ‘reguliere’ werktijden werkzaamheden moeten worden verricht, wordt een kostendekkende verhoging van de tarieven toegepast.
De tarieven zijn ten opzichte van de voorgaande jaren vanaf 2006 met gemiddeld 38,8% verhoogd. De verhoging is noodzakelijk geworden door een wijziging van de berekeningsgrondslagen en een correctie van de ziekte-uren. In het verleden werd een relatief beperkt deel van de KCB-activiteiten middels een tarief bekostigd. Mede als gevolg van de door het KCB-bestuur, hiervoor genoemde, ingezette lijn van ‘kostenmaker-is-kostendrager’ wordt het KCB in toenemende mate bekostigd door tariefgebonden opbrengsten. Om deze reden worden per 1 januari 2006 ook KCB-activiteiten die in het verleden niet werden gedeclareerd, maar uit een algemene heffing werden bekostigd, zoals de kosten van afstemming en opleiding voor de buitendienst, in de tarieven doorberekend voorzover deze kunnen worden toegerekend aan de activiteit waar een tarief voor in rekening wordt gebracht.
Vanwege de mogelijke uitvoering van de exportcontroles buiten kantooruren en in het weekend zijn naast een tarief voor de ‘reguliere’ werktijden ook tarieven vastgesteld voor de uren buiten de ‘reguliere’ werktijden.
De Voorzitter,
K.J. van Ast
De Secretaris,
M. de Graaf
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2006-18-p22-SC73551.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.