Besluit houdende beleidsregels omtrent openbaarmaking van controlegegevens door de VWA

28 augustus 2006

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Mede namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

Gelet op artikel 8 van de Wet openbaarheid van bestuur;

Besluit:

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. minister: Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;

b. VWA: Voedsel en Waren Autoriteit;

c. controle: uitoefening door ambtenaren van de VWA van de bevoegdheid tot toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de van toepassing zijnde wetgeving;

d. controlegegevens: gegevens die zijn ontleend aan het toezicht op de naleving als bedoeld onder c;

e. residuen van bestrijdingsmiddelen: hoeveelheid van bestrijdingsmiddelen, bestanddelen daarvan of omzettingsproducten, bedoeld in de Regeling residuen van bestrijdingsmiddelen en voorzover aanwezig op in de handel gebracht groente en fruit;

f. campagne ‘Verantwoord Frituren’: voorlichtingscampagne ‘Verantwoord Frituren’ op initiatief van Koninklijk Horeca Nederland en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën.

Artikel 2

Met betrekking tot de gegevens, bedoeld in de artikelen 4 en 5, besluit de minister met inachtneming van de artikelen 10 en 11 van de Wet openbaarheid van bestuur tot openbaarmaking daarvan op de website van de VWA.

Artikel 3

1. De openbaarmaking van de controlegegevens op de website van de VWA geschiedt niet eerder dan drie weken na verzending van het besluit, bedoeld in artikel 2, aan de belanghebbenden.

2. De belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld een schriftelijke reactie van ten hoogste 50 woorden te geven. Indien een belanghebbende van deze gelegenheid gebruik heeft gemaakt, wordt de reactie tezamen met de controlegegevens op de website van de VWA weergegeven. Onderdelen van de reactie die persoonsgegevens, bedrijfsnamen of bedrijfsgegevens van derden dan wel strafbare of aanstootgevende uitlatingen bevatten, worden niet op de website van de VWA gepubliceerd.

3. De inhoud van de reactie, zoals deze op de website van de VWA wordt weergegeven, valt onder de verantwoordelijkheid van de belanghebbende.

Artikel 4

Inzake de controle op residuen van bestrijdingsmiddelen heeft het besluit, bedoeld in artikel 2, betrekking op:

a. de naam en het adres van het bedrijf en de locatie waar de controle heeft plaatsgevonden;

b. de datum waarop de controle heeft plaatsgevonden;

c. het onderwerp van de controle;

d. het product dat aan de controle is onderworpen, indien van toepassing vergezeld van een nadere soortaanduiding;

e. het land van herkomst van het product;

f. de bevinding of het product dat aan de controle is onderworpen al dan niet aan de geldende normen met betrekking tot residuen voldoet;

g. indien van toepassing de soort residu, het geconstateerde gehalte daarvan en de geldende norm ten aanzien waarvan in de bevinding, bedoeld onder f, is geconstateerd dat het product niet voldoet;

h. indien van toepassing een risicoanalyse van de onder g bedoelde gegevens.

Artikel 5

Inzake de controle op het gebruik van vloeibaar frituurvet in het kader van de campagne ‘Verantwoord Frituren’ heeft het besluit, bedoeld in artikel 2, betrekking op:

a. de naam en het adres van het bedrijf en de locatie waar de controle heeft plaatsgevonden;

b. de datum waarop de controle heeft plaatsgevonden;

c. het onderwerp van de controle;

d. het product dat aan de controle is onderworpen;

e. de bevinding of al dan niet gebruik is gemaakt van vloeibaar frituurvet.

Artikel 6

De controlegegevens blijven vanaf het moment van openbaarmaking, bedoeld in artikel 3, eerste lid, gedurende drie jaar op de website van de VWA toegankelijk.

Artikel 7

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 8

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit houdende beleidsregels omtrent openbaarmaking van controlegegevens door de VWA.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
overeenkomstig het door de minister genomen besluit:
de Directeur-Generaal, C.J. Kalden.

Toelichting

Met de openbaarmaking van controlegegevens van de VWA wordt beoogd transparantie te bieden aan partijen – inclusief de consument – binnen de (voedsel)productieketen, zodat zij hierop hun keuze kunnen baseren. Dit uitgangspunt heb ik, samen met de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, eerder in de brieven van 23 juni 2005 en 23 februari 2006 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal kenbaar gemaakt (kamerstukken II 2004/2005, 26 991, nr. 122, en kamerstukken II 2005/2006, 26 991, nr. 138).

In de brief van 23 februari 2006 is voorts een algemeen kader geschetst waaraan moet zijn voldaan om over te gaan tot openbaarmaking van controlegegevens. De onderhavige beleidsregel vormt de in de brief aangekondigde juridische uitwerking van dit algemene kader.

Ten behoeve van de openbaarmaking zijn enkele pilots geselecteerd, die dusdanig zijn gekozen dat een zo gevarieerd mogelijk deel van het werkveld van de VWA wordt bestreken. Deze beleidsregel ziet op de twee eerste pilots, namelijk die inzake residuen van bestrijdingsmiddelen op groente en fruit en die inzake de campagne ‘Verantwoord Frituren’. Zodra de precieze uitwerking van de derde case (HACCP in slachterijen, die begin 2007 van start gaat) bekend is, zal de beleidsregel hiermee worden aangevuld.

De openbaarmaking zal in deze pilots plaatsvinden binnen het algemene juridische kader voor openbaarmaking, dat is vastgelegd in de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Artikel 8 Wob biedt de grondslag voor actieve openbaarmaking. Op basis van deze bepaling wordt per geval een besluit genomen omtrent openbaarmaking. De in de Wob vervatte uitzonderingsgronden en beperkingen zijn daarmee van toepassing en worden meegewogen bij het nemen van het besluit.

Door middel van deze beleidsregel wordt gewaarborgd dat de voorwaarden voor het besluit tot openbaarmaking kenbaar zijn.

In dit verband is onder meer van belang dat de openbaarmaking geen punitief maar louter een informatief karakter draagt. Dit komt met name tot uiting in het feit dat zowel positieve als negatieve resultaten worden vermeld en er daarnaast geen melding wordt gemaakt van eventueel opgelegde sancties.

Belanghebbende (in de zin van artikel 1:2 Algemene wet bestuursrecht) zal doorgaans het bedrijf zijn waar de controle is verricht, maar als er bijvoorbeeld sprake is van een franchisenemer van een winkelformule, zal tevens de eigenaar van deze formule als belanghebbende gelden.

Een belanghebbende heeft de mogelijkheid een reactie aan de gepubliceerde controlegegevens toe te voegen op de website van de VWA. De inhoudelijke verantwoordelijkheid daarvoor – onder meer met betrekking tot de feitelijke juistheid van datgene wat in de reactie wordt vermeld – berust bij de belanghebbende. Slechts indien in de reactie passages voorkomen die persoonsgegevens, bedrijfsnamen of bedrijfsgegevens van derden dan wel strafbare of aanstootgevende uitlatingen bevatten, zullen de desbetreffende passages niet op de website van de VWA worden gepubliceerd. Uiteraard blijft voor de belanghebbende de mogelijkheid onverlet om bijvoorbeeld via diens eigen website geheel naar eigen inzicht en niet gebonden aan een maximale omvang zijn mening over de gepubliceerde controlegegevens te uiten.

Gelet op artikel 6, derde lid, Wob zal minimaal drie weken voorafgaand aan de daadwerkelijke openbaarmaking het hiertoe strekkende besluit aan de belanghebbende worden toegezonden. De toezending van het besluit zal in de meeste gevallen gelijktijdig met de toezending van de controlegegevens plaatsvinden.

Zoals gezegd berust de openbaarmaking op een besluit op grond van artikel 8 Wob en op onderhavige beleidsregel. Hierdoor is de rechtsbescherming in de zin van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing op de betrokken besluiten.

De in artikel 4 en 5 genoemde categorieën gegevens die openbaar gemaakt worden, betreffen feitelijke en objectieve gegevens. Door de openbaarmaking van deze gegevens kunnen alle partijen – inclusief de consument – binnen de (voedsel)productieketen bewuste keuzes maken.

Met betrekking tot residuen van bestrijdingsmiddelen op groente en fruit worden verschillende gegevens openbaar gemaakt, afhankelijk van de bevindingen. Naast de bedrijfsnaam, locatie en datum van de controle betreft dit in de eerste plaats het product dat is gecontroleerd. In veel gevallen zal aan het product (bijvoorbeeld appel) nog een soortnaam zijn gekoppeld (bijvoorbeeld Elstar). Ook het land van herkomst wordt vermeld. Het in het besluit genoemde onderwerp van de controle is: ‘residuen van bestrijdingsmiddelen op groente en fruit’. Openbaar zal worden gemaakt of de aanwezigheid van residuen voldoet aan de normen in de Regeling residuen van bestrijdingsmiddelen. Indien dit niet het geval is, dan wordt tevens aangegeven om welke residu of residuen het gaat, wat het aangetroffen gehalte is alsmede de norm die voor het desbetreffende residu geldt en een risicoanalyse voor het product.

De campagne ‘Verantwoord Frituren’ is een initiatief van Koninklijk Horeca Nederland en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën. Horecaondernemers kunnen deelnemer worden aan de campagne als zij vloeibaar frituurvet gebruiken dat aan de normering voldoet. Met daartoe beschikbaar gesteld campagnemateriaal kan de horecaondernemer aan de consument duidelijk maken dat verantwoord wordt gefrituurd. De VWA controleert of een ondernemer, die door gebruik van dit campagnemateriaal aangeeft te frituren in vloeibaar frituurvet, dit inderdaad doet. Dit feit zal openbaar worden gemaakt, naast de bedrijfsnaam, locatie en datum van de controle, het product en het onderwerp van de controle (‘gebruik vloeibaar frituurvet campagne ‘Verantwoord Frituren’’).

In artikel 6 is bepaald dat de gegevens gedurende drie jaar op de website van de VWA toegankelijk blijven. In eerdergenoemde brief van 23 februari 2006 heb ik tezamen met de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangegeven dat de resultaten van de cases in de loop van 2007 zullen worden geëvalueerd. Genoemde termijn zal ook onderwerp van deze evaluatie zijn.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

overeenkomstig het door de minister genomen besluit:

de Directeur-Generaal,

C.J. Kalden

Naar boven