Regeling screenings- en testinstrumenten LWOO en PrO schooljaar 2007–2008

Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 7 augustus 2006, nr. VO/OK/2006/28457, houdende vaststelling van screenings- en testinstrumenten ten behoeve van de indicatiestelling voor leerwegondersteunend onderwijs en praktijkonderwijs voor het schooljaar 2007–2008 (Regeling screenings- en testinstrumenten LWOO en PrO schooljaar 2007–2008)

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;

Gelet op artikel 3, vierde lid, van het Besluit RVC’s en regionaal zorgbudget;

Besluit:

Artikel 1

Vaststelling screenings- en testinstrumenten

De screenings- en testinstrumenten ten behoeve van de indicatiestelling voor leerwegondersteunend onderwijs en praktijkonderwijs voor het schooljaar 2007–2008 worden vastgesteld overeenkomstig de bijlage bij deze regeling.

Artikel 2

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 3

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling screenings- en testinstrumenten LWOO en PrO schooljaar 2007–2008.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.J.A. van der Hoeven.

Bijlage

Alle instrumenten zijn opgenomen met de naam waaronder zij in de Documentatie van tests en testresearch (Evers e.a. 2000) of in de aanvullingen hierop zijn opgenomen.

Lijst toegestane instrumenten1 Criterium Intelligentie2, 3

Naam Test

Bereik4

Opmerkingen

Categorie

GIVO: Groninger Intelligentietest voor Voortgezet Onderwijs, 1999

Groep 8 en klas 1

Aan te raden voor LWOO maar mag niet gebruikt worden voor (potentiële) PrO-leerlingen

I

IVO: Instaptoets Voortgezet Onderwijs, 2002

Groep 8

Niet genormeerd voor leerlingen klas 1 VO. Deze test moet in januari tot en met mei van groep 8 worden afgenomen.

I

IVO: Instaptoets Voortgezet Onderwijs, INTERNETVERSIE, 2004

Groep 8

Niet genormeerd voor leerlingen klas 1 VO. Deze test moet in januari tot en met mei van groep 8 worden afgenomen.

0

NDT: Nederlandse Differentiatie Testserie, 1999

Groep 8 + klas 1 VO

Normen 2004

0

NIO: Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau, 2004

Groep 8 + klas 1 VO

 

I

NSCCT5: Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test, 2005

Groep 6 en 8

 

0

SON-R 5½–17 Niet-verbale Intelligentietest, 1988

5½–17 jaar

Met name te gebruiken bij taalproblemen (achterstanden technisch lezen, begrijpend lezen en spelling > 50%) en allochtone leerlingen die onvoldoende Nederlands spreken. In het zeldzame geval dat leerlingen worden aangemeld boven de leeftijd van 17, kan met enig vertrouwen gebruik gemaakt worden van deze test.

II

SON-R 5½–17 verkort, 2003

5½–17 jaar

Met name te gebruiken bij taalproblemen (achterstanden technisch lezen, begrijpend lezen en spelling > 50%) en allochtone leerlingen die onvoldoende Nederlands spreken. In het zeldzame geval dat leerlingen worden aangemeld boven de leeftijd van 17, kan met enig vertrouwen gebruik gemaakt worden van deze test.

I

WISC-III NL: Nederlandse bewerking van de Wechsler Intelligence Scale for Children, 2002/2005

6 t/m 17 jaar

Af te nemen bij leerlingen die tenminste zes jaar in Nederland of Vlaanderen wonen. Voorlopig twee jaar goedgekeurd doordat er nog geen onderzoekresultaten naar de criteriumvaliditeit bekend zijn

0

1 Voor (potentiële) PrO-leerlingen wordt een individueel af te nemen intelligentietest aangeraden.

2 De scores op de IQ-testen mogen niet ouder zijn dan twee jaar redenerend vanaf de datum van aanmelding bij de RVC-VO.

3 Tenzij anders aangegeven geen Flynn-correctie toepassen.

4 Wanneer leerlingen eind groep 7 naar het LWOO of PrO gaan (na doublure vanaf groep 3) mogen de intelligentietesten van groep 8 worden afgenomen.

5 NSCCT groep 6 is alleen te gebruiken wanneer de leerling na groep 7 de school verlaat en de afname niet ouder dan twee jaar is.

Lijst toegestane instrumenten Sociaal Emotionele problematiek1, 2 schooljaar 2007–2008

Naam Test

Leeftijdbereik

Opmerkingen

Categorie

AVL: ADHD-Vragenlijst, 2005

4–18 jaar

Nieuwe handleiding 2005

0

AVL: Apeldoornse vragenlijst, 2002

Groep 8

Observatieschaal/screeningsinstrument. De AVL alleen gebruiken als onderdeel van een breder persoonlijkheidsonderzoek: naast de AVL ook een ander instrument uit deze lijst gebruiken

III

Auti-R Schaal, 1990

1 t/m 12 jaar

Dit jaar voor het laatst toegestaan

IV

CBCL 4–18 Gedragsvragenlijst voor Kinderen, 1996

TRF: Teacher’s Report Form, 1997

YSR: Youth Self Report, 1997

4–18 jaar

Let op: ASEBA (nieuwe CBCL/TRF/YSR) is nog niet bij de Cotan aangemeld ter beoordeling: dus niet toegestaan

I

CBSK: Competentie BelevingsSchaal voor Kinderen, 1997

8–12 jaar

 

I

Docenten Vragenlijst, DVL, 2006

Groep 8

1e klas VO

De DVL is de herziene INTERNETVERSIE van de AVL. Het is een observatieschaal/screeningsinstrument. De DVL alleen gebruiken als onderdeel van een breder persoonlijkheidsonderzoek: naast de DVL ook een ander instrument uit deze lijst gebruiken

0

NPV-J: Junior Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst, 2005

9 t/m 16 jaar

 

0

PMT-K: Prestatie-Motivatie Test voor Kinderen, 1983

10–16 jaar

 

II

SCHOBL-R A+B versie samen: SCHOolgedrag BeoordelingsLijst, 1993

4;2–11;2 jaar

Let op leeftijdsbereik: tot 11;2 jaar. A- en B-versie moeten beide worden afgenomen anders is de uitslag onvoldoende betrouwbaar

III

SEV: Sociaal Emotionele Vragenlijst 2005

4–18 jaar

 

0

SVL A+B versie samen: School VragenLijst, 1990

9–16 jaar

A- en B-versie moeten beide worden afgenomen: alle 160 items (A+B-vorm) moeten worden ingevuld anders is de uitslag onvoldoende betrouwbaar

II

SSAT: Situatie Specifieke Angst Test, 1995

11 t/m 16 jaar

 

III

VAK: Vragenlijst voor Angst bij Kinderen, 1995

6 t/m 12 jaar

 

III

VISEON: VolgInstrument Sociaal-Emotionele ONtwikkeling Cito, 2003

  

0

VvGK: Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij Kinderen, 2000

6 t/m 12 jaar

 

III

1 De scores op de SE-testen mogen niet ouder zijn dan één jaar redenerend vanaf de aanmeldingsdatum bij de RVC-VO.

2 Leerlingen moeten een begrijpend leesniveau van minimaal eind groep 6/begin groep 7 hebben om bovenstaande lijsten zelf in te kunnen vullen. Is het begrijpend leesniveau lager, schakel dan over op mondelinge afname of neem een lijst die door de leerkracht ingevuld kan worden over de gedrags- c.q. sociaal emotionele problematiek van de leerling.

Didactisch onderzoek

Didactische toetsen: in principe wordt altijd gevraagd om de meest recent afgenomen toetsen.

Wanneer de leerling tussen 1-2-2007 en 1-9-2007 wordt aangemeld, moeten de didactische toetsen in het schooljaar 2006/2007 zijn afgenomen.

Aanmelding vóór 1-2-2007: de gegevens van de didactische toetsen die in het onderwijskundig rapport worden gebruikt mogen niet ouder zijn dan zes toetsmaanden (juli en augustus worden niet meegerekend).

Deze opmerking behoort bij de hierna opgenomen lijsten.

Lijst toegestane instrumenten Leer Achterstand Technisch lezen schooljaar 2007–2008

Naam Test

Leeftijdbereik

Opmerkingen

Categorie

Brus: Eén-Minuut-Test A/B, 1994

Groep 3 t/m 8 en 1ste klas VO

 

I

Drempelonderzoek 1ste versie 2006

Groep 4 t/m 8 en 1ste klas VO

 

0

De Klepel A/B, 1994

Groep 4 t/m 8 en 1ste klas VO

 

I

DMT: Drie-Minuten-toets Cito, 1995

Groep 3 t/m 8

 

I

Leestechniek en Leestempo Cito, 2001

Groep 4 t/m 8

Normtabel 2003

I

SVT technisch lezen: SchoolVaardigheidsToets(en), 2005

Groep 3 t/m 8

 

0

Technisch lezen 345678 90 A/B, T. Kapinga, 2005

90A: Bereik groep 3 t/m 8

90B: Bereik groep 4 t/m 8

 

0

Toelatingstoets voor Leerwegondersteunend en Praktijkonderwijs Cito, 2001

Groep 8

 

I

Lijst toegestane instrumenten Leer Achterstand Begrijpend lezen1 schooljaar 2007–2008

Naam Test

Leeftijdbereik

Opmerkingen

Categorie

Begrijpend leestests Aarnoutse groep 4 t/m 6, 1990–1993/1996

Groep 4 t/m 6

Versie 1996: zeer beperkt dle-bereik

III

Begrijpend leestest Aarnoutse groep 7, 1991–1993/1996

Groep 7

Versie 1996: zeer beperkt dle-bereik

III

Begrijpend leestest Aarnoutse groep 8, 1992–1993/1996

Groep 8

Versie 1996: zeer beperkt dle-bereik

III

Begrijpend lezen 345678 toets 678, T. Kapinga, 2005

Groep 6 t/m 8

 

0

Clib-toetsen Begrijpend lezen Cito, 1992

Groep 4 t/m 8

Dit jaar voor het laatst toegestaan

II

Drempelonderzoek 678, 3e herijkte versie, 2001

Groep 5 t/m 8, 1ste klas VO

 

III

Drempelonderzoek 678,4e versie, 2006

Groep 5 t/m 8, 1ste klas VO

 

0

TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs: Begrijpend lezen, 2003

Groep 7 & 8

Niet geschikt voor potentiële PrO-leerlingen. Ondergrens: dle = 31

0

TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs: Begrijpend lezen INTERNETVERSIE, 2004

Groep 4 t/m 8

Ondergrens dle-bereik: 10

0

Toelatingstoets voor Leerwegondersteunend en Praktijkonderwijs Cito, 2001

Groep 8

 

I

TBL: Toetsen Begrijpend Lezen Cito, 1995–1998

Groep 5 t/m 8

Inclusief toets A & B. Normtabel 2003

I

1 Wanneer een leerling bij de afname van de toets Technisch Lezen lager scoort dan DLE 20 is afname van een toets Begrijpend Lezen niet noodzakelijk.

Lijst toegestane instrumenten Leer Achterstand Spelling schooljaar 2007–2008

Naam Test

Leeftijdbereik

Opmerkingen

Categorie

Aarnoutse Spellingtest voor de basisschool, 1996

Groep 3 t/m 8

Zeer beperkt dle-bereik

III

Drempelonderzoek 678, 3e herijkte versie, 2001

Groep 5 t/m 8, 1ste klas VO

 

I

Drempelonderzoek 678,4e versie, 2006

Groep 5 t/m 8, 1ste klas VO

 

0

SVS 1, 2 en 3: Schaal Vorderingen in Spellingvaardigheid Cito, 1991–1993–1995

Groep 3 t/m 8

Normtabel 2003

I

TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs: TPVO Spellingsvaardigheid, 2003

Groep 7 & 8

Niet geschikt voor potentiële PrO-leerlingen. Ondergrens: dle = 31

0

TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs Spellingvaardigheid INTERNETVERSIE, 2004

Groep 4 t/m 8

Ondergrens dle-bereik: 9

0

Toelatingstoets voor Leerwegondersteunend en Praktijkonderwijs Cito, 2001

Groep 8

 

I

Lijst toegestane instrumenten Leer Achterstand Rekenen schooljaar 2007–2008

Naam Test

Leeftijdbereik

Opmerkingen

Categorie

Drempelonderzoek 678, 3e herijkte versie, 2001

Groep 5 t/m 8, 1ste klas VO

 

I

Drempelonderzoek 678,4e versie, 2006

Groep 5 t/m 8, 1ste klas VO

 

0

Rekenen en Wiskunde 1, 2 en 3; Cito 1992–1995–1996; Rekenen-Wiskunde Cito, 2002

Groep 3 t/m 8

Normtabel 2003

I

TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs Inzichtelijk rekenen, 2003

Groep 7 & 8

Niet geschikt voor potentiële PrO-leerlingen. Ondergrens: dle = 31

0

TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs Inzichtelijk Rekenen INTERNETVERSIE, 2004

Groep 4 t/m 8

Ondergrens dle-bereik: 11

0

Toelatingstoets voor Leerwegondersteunend en Praktijkonderwijs Cito, 2001

Groep 8

 

I

Toelichting

1. Algemeen

Op 1 augustus 2002 is een wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs (2002, Stb. 288) in verband met de invoering van het regionale zorgbudget en de indicatiestelling voor leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) en praktijkonderwijs (PrO) in werking getreden. In het hierop gebaseerde Besluit RVC’s, regionaal zorgbudget en praktijkscholen met declaratiebekostiging (sinds 1 augustus 2006: Besluit RVC’s en regionaal zorgbudget), dat op 1 augustus 2003 in werking is getreden, wordt de uitwerking van nieuwe zorgwetgeving – de indicatiestelling en het regionale zorgbudget – vanaf het schooljaar 2003–2004 geregeld.

Jaarlijks wordt vóór 1 oktober een overzicht gemaakt van de screenings- en testinstrumenten, die in het kader van de indicatiestelling voor LWOO en PrO als deugdelijk worden aangemerkt. Deze lijst wordt door het Ministerie van OCW op voorstel van de voorzitters van de RVC’s VO vastgesteld (artikel 3, vierde lid, van het Besluit RVC’s en regionaal zorgbudget). Op verzoek van veel scholen wordt deze lijst jaarlijks ruim vóór 1 oktober vastgesteld en gepubliceerd.

2. Vaststelling lijst van te gebruiken instrumenten bij de indicatiestelling voor LWOO en PrO ten behoeve van instroom in schooljaar 2007–2008

Op basis van het advies van de RVC’s VO wordt jaarlijks de lijst van te gebruiken instrumenten vastgesteld. Een belangrijk criterium voor opname in de lijst is de psychometrische deugdelijkheid. Op het moment van opname in de lijst moet die op onafhankelijke wijze zijn vastgesteld. De RVC’s VO hebben hiertoe met de Commissie Testaangelegenheden (Cotan) van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) een voorziening getroffen. De Cotan beoordeelt als onafhankelijke commissie test- en screeningsinstrumenten en rapporteert hierover in het openbaar. Belangrijke punten in de beoordeling vormen normering, betrouwbaarheid en validiteit. Hiernaast betrekken de RVC’s VO in hun advisering ten aanzien van de te gebruiken instrumenten:

– praktische bruikbaarheid;

– geschiktheid voor de doelgroep (de mate waarin het instrument geschikt is, dan wel niet nadrukkelijk ongeschikt, voor de doelgroep).

Onderstaande lijst bevat een limitatieve opsomming van de te gebruiken instrumenten bij aanvragen tot indicatiestelling die ingediend worden bij de RVC in de periode van 1 oktober 2006 t/m 30 september 2007 voor leerlingen:

– die in het schooljaar 2007–2008 zullen instromen in het eerste leerjaar vmbo of het praktijkonderwijs;

– uit het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs.

3. Toelichting bij instrumenten criterium

De RVC’s VO hebben op voorspraak van de certificeringscommissie besloten om door te gaan met het aangeven van beoordelingscategorieën. Hiervoor zijn meerdere redenen aan te voeren. Ten eerste is daar het feit dat het veld op deze – vorig jaar voor het eerst gepresenteerde – preciseringen in de lijst zeer positief heeft gereageerd. Daarnaast gelden ook nog steeds de argumenten die daarvoor zijn aangevoerd. In het verleden werden vaak opmerkingen bij overigens goedgekeurde instrumenten geplaatst, daar is twee jaar geleden al om diverse redenen van afgezien. Uit de dit jaar ingevulde enquêtes door RVC’s en gedragswetenschappers werkzaam ten behoeve van toelating LWOO en PrO is echter veel voor het veld interessante informatie gekomen, die de gebruikers van de lijsten (gedragswetenschappers en RVC’s) niet onthouden mag worden. Verder willen we meer aansluiten bij de handelwijze van de Landelijke Commissie Toezicht Indicatiestelling (LCTI). In de lijst ten behoeve van Indicatiestelling voor de Leerling Gebonden Financiering worden oordelen èn adviezen voor tests gegeven, zelfs als ze nog niet door de COTAN zijn beoordeeld omdat ze in een experimenteel stadium verkeren. Zover gaan we met onze lijst niet omdat er voldoende door de COTAN beoordeelde tests voorhanden zijn. We gaan uit van door de COTAN goedgekeurde tests en wij voegen er een gebruikersoordeel op grond van de enquêtegegevens aan toe. De enquête was m.n. toegespitst op de vraag of de betreffende test of toets geschikt is voor afname bij een potentiële LWOO of PrO-leerling. Op basis van de enquêtegegevens komt de Certificeringscommissie tot de volgende categorieën:

0

De COTAN beoordeling is voldoende of hoger, er is nog onvoldoende ervaring met dit instrument in het veld om een oordeel over de geschiktheid/bruikbaarheid uit te spreken

I

De COTAN beoordeling is voldoende of hoger; volgens degenen die de enquête ingevuld hebben, is dit instrument geschikt/bruikbaar voor afname bij potentiële LWOO of PrO leerlingen; de normering is recenter dan 12 jaar

II

De COTAN beoordeling is voldoende of hoger; volgens degenen die de enquête ingevuld hebben, is dit instrument geschikt/bruikbaar voor afname bij potentiële LWOO of PrO leerlingen; de normering is nogal verouderd (12 à 15 jaar)

III

De COTAN beoordeling is voldoende of hoger; meer dan de helft van degenen die de enquête ingevuld hebben, vonden dit instrument niet geschikt/bruikbaar voor afname bij potentiële LWOO of PrO leerlingen

IV

De COTAN beoordeling is voldoende of hoger; meer dan 70 percent van degenen die de enquête ingevuld hebben, vonden dit instrument niet geschikt/bruikbaar voor afname bij potentiële LWOO of PrO leerlingen

Er wordt tevens jaarlijks door de certificeringscommissie een verantwoording van het advies gegeven dat zal worden gepubliceerd op de website van de vereniging RVC Landelijk (www.rvc-vo.nl).

Met betrekking tot de precisering van de in de regeling (artikel 4) genoemde ‘diagnostisch geschoolde psycholoog of orthopedagoog’ geldt ook dit jaar dat dat is degene die lid is van het Nederlands Instituut voor Psychologen en is opgenomen in het register Kinder- en Jeugdpsychologen of degene die lid is van de Nederlandse Vereniging van orthopedagogen en Onderwijskundigen en geregistreerd is als Orthopedagoog-Generalist dan wel een BIG-⁠geregistreerde gezondheidszorgpsycholoog.

De veranderingen ten opzichte van de lijst van vorig jaar komen in het kort op het volgende neer:

1. Criterium Intelligentie:

a. het gebruik van de GIVO voor potentiële PrO-leerlingen wordt nog sterker afgeraden;

b. ten aanzien van de IVO (beide versies) is het afnamemoment iets uitgebreid en wel naar: van januari tot en met mei;

c. de WISC-RN is vervangen door de WISC-III NL, voorlopig voor 2 jaar aangezien de criterium validiteit nog niet onderzocht is en daardoor op dit punt van de COTAN een onvoldoende gekregen heeft;

2. Criterium Sociaal Emotionele problematiek:

a. de AVL-ADHD heeft vanwege een nieuwe handleiding categorieaanduiding 0 gekregen;

b. de Auti-R Schaal is dit jaar voor het laatst toegestaan. De gebruikers zijn ontevreden en inhoudelijk sluit hij niet perse aan bij de voor de RVC interessante aspecten, zoals faalangst en motivatie;

c. de DVK is zoals vorig jaar al aangekondigd is van de lijst afgevoerd;

d. de DVL is aan de lijst toegevoegd. Het gaat hier om de herziene internetversie van de AVL, 2002. Deze versie mag ook in 1e klas VO afgenomen worden;

De vragen zijn identiek en de normen iets bijgesteld;

e. de NPV-J heeft de categorieaanduiding 0 gekregen omdat de normen herzien zijn;

f. de SEV is een nieuwe lijst met normen uit 2005. De vragen die gesteld worden zijn voor de indicatiestelling relevant.

3. Criterium leerachterstanden:

a. bij technisch lezen zijn 2 tests toegevoegd, te weten Technisch Lezen 90 A/B (2005) voor de groepen 3 t/m 8 en Drempelonderzoek (2006) te gebruiken voor de aanmelding bij RVC’s. De categoriebeoordeling is 0;

b. bij begrijpend lezen zijn ook 2 toetsen toegevoegd en wel Begrijpend lezen 345678 (2005) en Drempelonderzoek (2006). Vanwege de nieuwe normering is een categoriebeoordeling 0 afgegeven; de TPVO-internetversie heeft een leeftijdsbereik van groep 4 t/m 8;

c. voor spelling staat ook een nieuwe versie voor het drempelonderzoek op de lijst (categorie 0); de TPVO internetversie heeft een leeftijdsbereik van groep 4 t/m 8;

d. voor rekenen tenslotte is er ook een nieuwe versie van het Drempelonderzoek (categorie 0), en de TPVO-internetversie heeft een leeftijdsbereik van groep 4 t/m 8.

Tot slot: De onderbouwing van het advies en de verantwoording van de hier gepubliceerde lijst, alsmede de wettelijke regelingen, o.a. over uitzonderingsafspraken bij de aanvraag voor vreemdelingen, kan men nalezen op de website van de landelijke vereniging van RVC’s-VO op: www.rvc-vo.nl.

Deze regeling wordt ook op de CFI-website geplaatst.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

M.J.A. van der Hoeven

Naar boven