Subsidieregeling pieken in de delta aanloopjaar 2006 Zuidvleugel Randstad

Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 10 juli 2006, nr. WJZ 6050547, houdende regels inzake de verstrekking van subsidies in het kader van gebiedsgerichte projecten in het gebied Zuidvleugel Randstad (Subsidieregeling pieken in de delta aanloopjaar 2006 Zuidvleugel Randstad)

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

Gelet op artikel 3 van de Kaderwet EZ-subsidies, en artikel 1, onderdeel c, 7, 8, eerste lid, en 12, vierde lid, van de Subsidieregeling pieken in de delta aanloopjaar 2006;

Besluit:

§ 1

Algemene bepalingen

Artikel 1

1. In deze regeling wordt verstaan onder:

a. de minister: de Minister van Economische Zaken;

b. de subsidieregeling: de Subsidieregeling pieken in de delta aanloopjaar 2006.

2. Voor de definities van gebiedsgericht project, gebiedsgericht programma, ondernemer, kennisinstelling en programmacommissie is artikel 1 van de subsidieregeling van toepassing.

Artikel 2

Het subsidieplafond voor het verlenen van subsidies op aanvragen op grond van deze regeling, ontvangen in de in artikel 3, genoemde periode bedraagt € 5.520.000,00.

Artikel 3

Aanvragen om subsidie op grond van deze regeling moeten zijn ontvangen in de periode die loopt van de tweede dag na plaatsing van deze regeling in de Staatscourant tot en met 30 september 2006.

Artikel 4

Als gebiedsgericht programma voor het gebied Zuidvleugel Randstad wordt het programma aangewezen dat is opgenomen in de bij deze regeling opgenomen bijlage.

Artikel 5

1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 12, tweede lid, van de subsidieregeling, rangschikt de minister voor het gebied Zuidvleugel Randstad, gehoord de programmacommissie van het gebied Zuidvleugel Randstad, de aanvragen zodanig dat een gebiedsgericht project hoger gerangschikt wordt naarmate:

a. een gebiedsgericht project een grotere bijdrage levert aan een intensievere samenwerking tussen kennisinstellingen, tussen ondernemers of tussen ondernemers en één of meer kennisinstellingen in het gebied Zuidvleugel Randstad;

b. een gebiedsgericht project meer nieuwe economische bedrijvigheid stimuleert in de vorm van meer werkgelegenheid, omzet en export op het terrein van twee of meer van de volgende vormen van bedrijvigheid in het gebied Zuidvleugel Randstad: haven- en industriecomplex, glastuinbouw, internationaal recht, vrede en veiligheid, en life & health sciences;

c. een gebiedsgericht project meer nieuwe economische bedrijvigheid stimuleert in de vorm van meer werkgelegenheid, omzet en export in het gebied Zuidvleugel Randstad.

2. Voor de rangschikking wegen de in het eerste lid en de in artikel 12, tweede lid, van de subsidieregeling genoemde criteria even zwaar.

Artikel 6

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 7

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling pieken in de delta aanloopjaar 2006 Zuidvleugel Randstad.

Deze regeling zal met de toelichting en de bijlage in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 10 juli 2006.
De Staatssecretaris van Economische Zaken, C.E.G. van Gennip.

Bijlage, als bedoeld in artikel 4

Gebiedsgericht programma Zuidvleugel Randstad

A. Vergroting economisch rendement haven en industrie complex Zuidvleugel

Programmalijn A1. Versterking concurrentiepositie Food Port

Inzet is de versterking van de concurrentiepositie van de Zuidvleugel als toplocatie voor handel, logistiek en kwaliteitszorg van vers voedsel (‘food port’) door meer synergie in de activiteiten van bedrijven en kennisinstellingen op het gebied van handel, logistiek en kwaliteitszorg van vers voedsel te stimuleren en door de inzet van informatie- en communicatietechnologie voor een systeem van dynamisch verkeersmanagement ten behoeve van de vlotte afhandeling van vervoersstromen in Haven en Industrie Complex en glastuinbouw.

Actielijn A1a. Versterken food port

Projecten zullen worden geïnitieerd gericht op het organiseren van de samenwerking tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en kennisinstellingen ten behoeve van de ontwikkeling van de Zuidvleugel als toplocatie voor handel, logistiek en kwaliteitszorg van vers voedsel (‘food port’).

Actielijn A1b. Dynamisch verkeersmanagement voor HIC en glastuinbouw

Projecten zullen worden geïnitieerd gericht op de toepassing van informatie- en communicatietechnologie voor een systeem van dynamisch verkeersmanagement ten behoeve van de vervoersstromen van Haven en Industrie Complex en Glastuinbouw in de Zuidvleugel.

Programmalijn A2. Betere benutting kennis- en opleidingsinfrastructuur voor procesefficiency in de (petro)chemische industrie

Inzet is om de bestaande kennis- en opleidingsinfrastructuur in de Zuidvleugel beter te benutten voor innovatie en kennisontwikkeling ten behoeve van de procesefficiency in de chemie in het Haven en Industrie Complex.

Actielijn A2a. Efficiency productieprocessen

Projecten zullen worden geïnitieerd gericht op het verbeteren van de procesefficiency in de (petro)chemie door het door toeleverende bedrijven en kennisinstellingen in de Zuidvleugel toepassen en in de praktijk testen van actuele technologische kennis.

B. Versterking innovaties in glastuinbouwtoeleverancierscluster

Programmalijn B1. Bredere toepassing van kennis in en om de kas

Ingezet wordt op de bredere toepassing van kennis bij bedrijven en kennisinstellingen in de Zuidvleugel ten aanzien van de bouw van kassen en hoogwaardige systemen in en om de kas, gericht op versterking van de concurrentiepositie van het cluster van toeleveranciers aan de glastuinbouw.

Actielijn B1a. Innovaties in kassenbouw en high tech systemen in de glastuinbouw

Projecten zullen worden geïnitieerd gericht op (bredere toepassing van) innovaties in kassenbouw en hoogwaardige systemen in en om de kas in de Zuidvleugel met betrekking tot robots in kassen, mechatronica, ICT, systemen voor sorteren, verpakken en bundelen en monitoring & control tijdens het productieproces met toepassing van sensoren en radio frequency identification (RFID). Daartoe horen ook projecten gericht op de bundeling van kennis op deze terreinen.

C. Versterking cluster internationaal recht, vrede en veiligheid

Programmalijn C1. Vergroting economische spin-off in security

Ingezet wordt op vergroting van de economische spin-off van de kennis bij bedrijven en kennisinstellingen in de Zuidvleugel met betrekking tot technologie ten behoeve van terrorismebestrijding en handhaving van de openbare orde.

Actielijn C1a. Versterking toepassing technologie ten behoeve van terrorismebestrijding en openbare orde handhaving

Projecten zullen worden geïnitieerd gericht op meer bedrijvigheid in, en de (bredere) toepassing van bij bedrijven en kennisinstellingen in de Zuidvleugel aanwezige kennis van, technologie ten behoeve van terrorismebestrijding en openbare orde handhaving.

Programmalijn C2. Vergroting economische spin-off internationale opleidingen

Ingezet wordt op vergroting van de economische spin-off van de internationale opleidingen op het gebied van internationaal recht, vrede en veiligheid die aangeboden worden door de kennisinstellingen in de Zuidvleugel op dat gebied.

Actielijn C2a. Vergroting bedrijvigheid rond internationale opleidingen

Projecten zullen worden geïnitieerd gericht op meer bedrijvigheid in de Zuidvleugel op het terrein van het bieden van internationale opleidingen voor internationaal privaatrecht en het opbouwen van een rechtsstaat.

D. Versterking van de economische activiteiten in de life & health sciences door betere benutting van kennis

Programmalijn D1. Verbeteren van het organiserend vermogen van het cluster

Ingezet wordt op het verbeteren van het vermogen van bedrijven in de life & health sciences om hun behoefte aan kennis te formuleren en te bundelen en in die behoefte te voorzien door commerciële benutting van aanbod van kennis in de Zuidvleugel.

Actielijn D1a. Vraagarticulatie op het terrein van Health Science & Technology

Projecten zullen worden geïnitieerd gericht op het formuleren van de vraag van het bedrijfsleven in de Zuidvleugel naar commercieel toepasbare kennis binnen het onderzoeksprogramma Health Science & Technology op de in de gelijknamige in mei 2006 uitgegeven brochure beschreven terreinen van mechanisms of disease, image-guided medicine, telemedicine en minimally invasive surgery.

Toelichting

Algemeen

1. Doel en aanleiding

Deze regeling is mede gebaseerd op de Subsidieregeling pieken in de delta aanloopjaar 2006. Met de Subsidieregeling pieken in de delta aanloopjaar 2006 wordt beoogd vorm te geven aan de nieuwe gebiedsgerichte economische aanpak zoals deze is verwoord in de nota Pieken in de Delta1 . De voorliggende regeling werkt deze aanpak uit voor het gebied Zuidvleugel Randstad. Deze regeling bevat het subsidieplafond voor dit gebied, de indieningsperiode, aanvullende rangschikkingscriteria en in de bijlage het gebiedsgericht programma Zuidvleugel Randstad. Het betreft hier een programma als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, van de Subsidieregeling pieken in de delta aanloopjaar 2006.

2. Administratieve lasten

In de Subsidieregeling pieken in de delta aanloopjaar 2006 zijn de administratieve lasten beschreven. De te verwachten administratieve lasten voor het bedrijfsleven zijn daarin gekwantificeerd op 4,96%.

Het Adviescollege toetsing administratieve lasten heeft besloten deze ontwerp-regeling niet te toetsen.

Artikelsgewijs

Artikel 5

Artikel 12, tweede lid, van de Subsidieregeling pieken in de delta aanloopjaar 2006 bevat criteria aan de hand waarvan de minister, gehoord de programmacommissie van het desbetreffende gebied, de aanvragen per gebied zal rangschikken. In aanvulling op deze criteria zijn in artikel 5 van deze regeling aanvullende criteria opgenomen die specifiek gelden voor het gebied Zuidvleugel Randstad.

Allereerst wordt bezien welke bijdrage een project levert aan een intensievere samenwerking tussen kennisinstellingen, tussen ondernemers of tussen ondernemers en één of meerdere kennisinstellingen in het gebied Zuidvleugel Randstad. Voor dit criterium is gekozen omdat één van de centrale knelpunten in de Zuidvleugel van de Randstad is de geringe mate waarin de voor handen zijnde kennis en bedrijvigheid van elkanders nabijheid gebruik maken. Projecten die daaraan een grotere bijdrage leveren worden daarom hoger gerangschikt.

Een ander aandachtspunt in de Zuidvleugel van de Randstad is de mogelijkheid bestaande vormen van bedrijvigheid met elkaar te verbinden en zo synergie te bereiken. Dat wil zeggen dat uit de verbinding van deze vormen van bedrijvigheid – op termijn – nieuwe (vormen van) bedrijvigheid en kennisproductie kunnen voortvloeien. Een gebiedsgericht project zal dan ook hoger op de ranglijst eindigen indien dit project meer nieuwe economische bedrijvigheid stimuleert in de vorm van meer werkgelegenheid, omzet en export op het terrein van twee of meer van de vormen van bedrijvigheid die voor de Zuidvleugel zijn geïdentificeerd.

Ten slotte is als rangschikkingscriterium opgenomen de mate waarin een gebiedsgericht project nieuwe bedrijvigheid stimuleert in de vorm van werkgelegenheid, omzet en export. Deze effecten zullen niet altijd direct uit een project voortvloeien, daarom is doorslaggevend de mate waarin deze effecten worden gestimuleerd. De effecten kunnen dus direct of indirect zijn, maar ook in het laatste geval zal een deugdelijke prognose aan de rangschikking ten grondslag moeten liggen.

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

C.E.G. van Gennip

Naar boven