Convenant van samenwerking tussen overheid en markt over gebruik van de Nederlandse XBRL-taxonomie

Den Haag, 9 juni 2006

Partijen,

1. De Minister van Justitie, de Minister van Financiën, de Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties, en de Staatssecretaris van Economische Zaken, handelend als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden;

verder te noemen: de Staat;

2. Het Centraal Bureau voor de Statistiek handelend als zelfstandig bestuursorgaan en de Kamer van Koophandel Nederland handelend als privaatrechtelijke vereniging;

verder te noemen: uitvragende partijen;

3. Intermediairs:

- ABAB;

- Alfa Accountants en Adviseurs B.V.;

- BDO CampsObers Holding B.V.;

- Deloitte;

- Ernst & Young Accountants;

- ESJ Accountants & Belastingadviseurs B.V.;

- GIBO Groep B.V.

- KPMG Holding N.V.;

- Mazars Paardekooper Hoffman N.V.;

- PricewaterhouseCoopers Accountants N.V.;

- Van Elderen Accountants en Belastingadviseurs;

verder te noemen: intermediairs;

4. Softwareleveranciers:

- AccountView B.V.;

- AFAS ERP Software;

- Atos Origin;

- AXIS software & advies;

- Business Excellence Partners B.V.;

- CaseWare Nederland;

- CBBS B.V.;

- CreAim;

- EA Taxscore Ltd;

- Eikelboom & De Bondt IT Services B.V.;

- Exact Software Nederland B.V.;

- FINAN Financial Analysis;

- FIRM Solutions B.V.;

- Getronics PinkRoccade Nederland B.V.;

- Kluwer B.V.;

- MivarGroup;

- Reeleezee B.V.;

- Semansys Technologies B.V.;

- SSC Diaz CV;

- Ubmatrix, Inc.;

- Unit 4 Agresso Accountancy B.V.;

- Van Aaken Automatisering B.V.;

verder te noemen: softwareleveranciers;

5. Beroeps- en serviceorganisaties van accountants en fiscale adviseurs:

- College Belastingadviseurs;

- Koninklijk NIVRA

- NOAB;

- NOvAA

- SRA;

- VLB;

- XBRL International;

- OASIS Tax XML;

verder te noemen: beroeps- en serviceorganisaties;

6. Ondernemingsorganisaties:

verder te noemen: ondernemingsorganisaties;

Overwegende dat:

• het Ministerie van Justitie samen met het Ministerie van Financiën het Nederlands Taxonomie Project (NTP) gestart is met als doel de weg te effenen voor het realiseren van administratieve lastenverlichting voor ondernemers in de financiële rapportageketens door vereenvoudiging van de aanlevering van financiële verantwoordingsinformatie;

• door gebruik van de open standaard XBRL het mogelijk is het verzamelen, samenstellen en uitwisselen van financiële verantwoordingsinformatie sneller, efficiënter en eenvoudiger te maken en om eenmalige gegevensinvoer te bewerkstelligen;

• hiervoor een taxonomie nodig is waarin alle gegevens uit de belangrijkste financiële verantwoordingsketens en hun onderlinge samenhang zijn vastgelegd;

• het NTP nauw samenwerkt met intermediairs, softwareleveranciers en beroeps- en serviceorganisaties teneinde te komen tot een gezaghebbende Nederlandse XBRL-taxonomie en het realiseren van de hiervoor vereiste procesinfrastructuur voor XBRL-gegevensverkeer betrekking hebbend op de jaarrekening, fiscale aangiftes en statistiekopgaven;

• de Gemeenschappelijke Beheer Organisatie (GBO.Overheid) namens de Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris van Economische Zaken na oplevering van de Nederlandse XBRL-taxonomie het beheer en onderhoud ervan en de basisinfrastructuur voor gegevensuitwisseling aan overheidszijde op zich zal nemen;

• nauwe samenwerking tussen partijen van groot belang is om een dienstenconcept te realiseren waarmee de voor administratieve lastenverlichting noodzakelijke voorzieningen tot stand worden gebracht;

• een door afstemming op de wederzijdse bedrijfsprocessen gezamenlijk door partijen gedragen procesinfrastructuur leidt tot waarborgen voor een grootschalig gebruik ervan en daarmee tot een optimale benutting van de Nederlandse XBRL-taxonomie;

• de procesinfrastructuur inzetbaar is zodra de basisinfrastructuur aan overheidszijde beschikbaar is, intermediairs, softwareleveranciers en ondernemers de Nederlandse XBRL-taxonomie hebben ingebouwd of laten inbouwen in financiële softwarepakketten en/of hun organisatie hebben ingericht op het faciliteren van XBRL-gegevensstromen;

• hiermee de weg wordt vrijgemaakt voor realisering van de administratieve lastenverlichting vanaf 1 januari 2007 en de instandhouding daarvan in de toekomst;

• partijen het hiertoe wenselijk achten hun wederzijdse inspanningsverplichtingen vast te leggen;

• deze verplichtingen betrekking hebben op het realiseren en hanteren van de Nederlandse XBRL-taxonomie, de basisinfrastructuur aan overheidszijde en de specifieke infrastructuur van de markt, de afgrenzing tussen de beide infrastructuren, het tijdig door partijen realiseren en in stand houden van de procesinfrastructuren, het door de markt aan ondernemers zoveel mogelijk doorgeven van gerealiseerde efficiencyvoordelen alsmede de ontwikkeling van toegevoegde waardediensten door intermediairs en softwareleveranciers;

• beroeps- en serviceorganisaties en ondernemingsorganisaties de realisering van de doelstelling voor administratieve lastenverlichting door en voor haar leden willen stimuleren en het belang van de hiervoor genoemde aanpak voor het behalen van die doelstelling onderkennen;

komen het volgende overeen:

Begrippen

Artikel 1

a. basisinfrastructuur: de procesinfrastructuur aan de kant van de overheid;

b. dienstenconcept: het concept waarin markt en overheid gezamenlijk zorgen voor de realisatie van de voor de lastenverlichting noodzakelijke voorzieningen;

c. intermediair: de tussenpersoon die financiële dienstverlening verleent;

d. Nederlandse XBRL-taxonomie: door het Nederlands Taxonomie Project op basis van de standaard XBRL voor de Nederlandse situatie opgestelde taxonomie voor financiële gegevens;

e. procesinfrastructuur: infrastructuur waarbinnen de financiële verantwoordingsprocessen worden uitgevoerd;

f. randvoorwaardelijke voorziening: voorziening aan de kant van de overheid;

g. specifieke infrastructuur: de procesinfrastructuur aan de kant van de markt;

h. taxonomie: gegevenswoordenboek, inclusief de relatie tussen gegevens;

i. toegevoegde waardedienst: een met behulp van de Nederlandse XBRL-taxonomie ontwikkelde dienst die door een marktpartij wordt uitgevoerd;

j. uitvragende partij: de partij die informatie van de ondernemer of intermediair uitvraagt, te weten de Belastingdienst, het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Kamers van Koophandel;

k. XBRL: eXtensible Business Reporting Language, een open gegevensstandaard voor financiële verslaggeving.

Gezamenlijke verplichtingen

Artikel 2

De Staat, uitvragende partijen, intermediairs en softwareleveranciers spannen zich gezamenlijk in om door toepassing van de Nederlandse XBRL-taxonomie administratieve lastenverlichting voor ondernemers te realiseren door vereenvoudiging van het verzamelen, vaststellen en uitwisselen van financiële verantwoordingsinformatie die betrekking heeft op de jaarrekening, fiscale aangiftes en statistiekopgaven.

Artikel 3

De Staat, uitvragende partijen, intermediairs en softwareleveranciers onderschrijven en hanteren de uitgangspunten zoals genoemd in het definitief programma van eisen van het Generieke Infrastructuur Project en in het Plan van aanpak Realisatie Procesinfrastructuur ten behoeve van de realisatie van de basisinfrastructuur aan overheidszijde en specifieke infrastructuren in de markt. Deze uitgangspunten zijn vermeld in de aan dit convenant gehechte bijlage A.

Artikel 4

De Staat, uitvragende partijen, intermediairs en softwareleveranciers werken nauw samen teneinde de doelstellingen van dit convenant te realiseren.

Verplichtingen van de Staat en uitvragende partijen

Artikel 5

De Staat onderhoudt en beheert de Nederlandse XBRL-taxonomie en de processtandaarden ten behoeve van de basisinfrastructuur. GBO.Overheid is belast met het feitelijke beheer en onderhoud.

Artikel 6

1. De Staat en de uitvragende partijen dragen zorg voor het realiseren en beheren van een basisinfrastructuur in de vorm van randvoorwaardelijke voorzieningen. GBO.Overheid is namens de Staat belast met de feitelijke realisatie en het beheer.

2. De randvoorwaardelijke voorzieningen bestaan in ieder geval uit een transportvoorziening waarmee ondernemers met de uitvragende partijen verantwoordingsinformatie kunnen uitwisselen, een identificatie- en authenticatievoorziening, toegang tot het Nieuw Handelsregister en de toegang tot logistieke statusinformatie over de gegevensverwerking door de uitvragende partijen.

3. De randvoorwaardelijke voorzieningen zijn uiterlijk in december 2006 operationeel, waardoor grootschalige uitwisseling van verantwoordingsinformatie vanaf 1 januari 2007 mogelijk wordt.

Artikel 7

De Staat en de uitvragende partijen bieden intermediairs en softwareleveranciers de ruimte om specifieke infrastructuren in de markt te ontwikkelen ten behoeve van de efficiënte gegevensuitwisseling met de overheid en om daarmee toegevoegde waardediensten aan hun klanten aan te bieden.

Artikel 8

De uitvragende partijen dragen er zorg voor dat zij hun computersystemen tijdig gereed maken voor XBRL-gegevensstromen en het gebruik daarvan in woord en daad blijven ondersteunen, waardoor grootschalige uitwisseling van verantwoordingsinformatie vanaf 1 januari 2007 blijvend mogelijk wordt.

Verplichtingen van intermediairs, softwareleveranciers, beroeps- en serviceorganisaties en ondernemingsorganisaties

Artikel 9

1. De intermediairs dragen zorg voor de tijdige realisering, uiterlijk in december 2006, van een specifieke infrastructuur door middel van inrichting van hun organisaties op het faciliteren van XBRL-gegevensstromen en het leveren van toegevoegde waardediensten aan hun klanten, waardoor grootschalige uitwisseling van verantwoordingsinformatie vanaf 1 januari 2007 blijvend mogelijk wordt.

2. De softwareleveranciers dragen zorg voor het tijdig, uiterlijk in december 2006, geschikt maken van hun financiële softwarepakketten voor het inlezen van de Nederlandse XBRL-taxonomie en voor het beschikbaar stellen van nieuwe releases van deze pakketten.

Artikel 10

De intermediairs geven zoveel mogelijk de gerealiseerde efficiencyvoordelen van het toepassen van de Nederlandse XBRL-taxonomie en het gebruik van de procesinfrastructuur, vanaf 1 januari 2007 door aan ondernemers en blijven dit doen.

Artikel 11

Beroeps- en serviceorganisaties en ondernemingsorganisaties spannen zich in om de mogelijkheid van het gebruik van de Nederlandse XBRL-taxonomie en de procesinfrastructuur alsmede de daarmee beoogde efficiencyvoordelen onder de aandacht van hun leden te brengen en ook overigens het belang daarvan uit te dragen, teneinde daardoor het grootschalig gebruik van de Nederlandse XBRL-taxonomie alsmede van de procesinfrastructuur door haar leden te bevorderen. De organisaties doen dit voorzover gewijzigde omstandigheden of nieuwe feiten zich daar redelijkerwijze niet tegen verzetten.

Overige bepalingen

Artikel 12

1. Teneinde intermediairs, softwareleveranciers, beroeps- en serviceorganisaties en ondernemingsorganisaties in zo ruim mogelijke mate te doen participeren in dit convenant, bestaat voor hen de mogelijkheid om gedurende de looptijd van het convenant als partij toe te treden. Een toetredende partij dient de verplichtingen die voor haar uit het convenant voortvloeien, zonder voorbehoud te aanvaarden.

2. Een partij maakt haar verzoek tot toetreding schriftelijk bekend aan de Minister van Justitie. De Minister van Justitie stelt alle partijen in kennis van het verzoek.

3. Zodra de Minister van Justitie de ontvangst van het verzoek tot toetreding en de kennisgeving daarvan aan alle partijen heeft bevestigd aan de toetredende partij, ontvangt de toetredende partij de status van partij van het convenant en gelden voor die partij de voor haar uit het convenant voortvloeiende rechten en verplichtingen.

4. Het verzoek tot toetreding en de bevestiging van ontvangst daarvan worden in afschrift als bijlage aan het convenant gehecht.

5. Van de toetreding wordt mededeling gedaan in de Staatscourant.

Artikel 13

1. Ten behoeve van de goede uitvoering van dit convenant wordt met ingang van 1 januari 2007 gedurende de looptijd ervan een periodiek overleg ingericht onder de naam Nederlands Taxonomie Overleg, waaraan vertegenwoordigers van alle partijen kunnen deelnemen.

2. Het Nederlands Taxonomie Overleg bepaalt de frequentie van het te voeren overleg en de daarbij te volgen werkwijze.

3. Het voorzitterschap van het Nederlands Taxonomie Overleg wordt vervuld door de vertegenwoordigers van de Staat, de GBO.Overheid en uitvragende partijen en rouleert daartoe per 1 juli en 1 januari van ieder kalenderjaar.

4. Het secretariaat van het Nederlands Taxonomie Overleg wordt gevoerd door het Ministerie van Justitie.

Artikel 14

1. Indien onvoorziene omstandigheden opkomen die van dien aard zijn dat dit convenant billijkheidshalve behoort te worden gewijzigd, treden partijen hierover in overleg.

2. Partijen treden in overleg binnen acht weken nadat een partij de wens daartoe aan het secretariaat van het Nederlands Taxonomie Overleg heeft medegedeeld.

3. Indien niet uiterlijk binnen acht weken na het overleg tot overeenstemming wordt gekomen, mag elke partij het convenant met inachtneming van een opzegtermijn van zes maanden schriftelijk opzeggen.

Artikel 15

1. Partijen kunnen op tekortkomingen in de nakoming van de artikelen van dit convenant of van afspraken die daarmee samenhangen, bij de burgerlijke rechter geen beroep doen.

2. Partijen spannen zich in om geschillen in verband met dit convenant of afspraken die daarmee samenhangen, in onderling overleg op te lossen.

Artikel 16

1. Elke partij kan dit convenant met inachtneming van een opzegtermijn van zes maanden onder opgaaf van redenen opzeggen indien een zodanige verandering van omstandigheden is opgetreden dat dit convenant voor die partij billijkheidshalve behoort te eindigen.

2. Wanneer een partij het convenant opzegt, blijft het convenant voor de overige partijen in stand voorzover de inhoud en de strekking ervan zich daartegen niet verzetten.

Artikel 17

1. Dit convenant is gesloten voor de duur van vijf jaar. Het treedt in werking met ingang van de dag van ondertekening.

2. Partijen monitoren gedurende de looptijd van dit convenant jaarlijks de gerealiseerde efficiencyvoordelen, bedoeld in artikel 10. Deze monitoring wordt verricht aan de hand van de door het kabinet in 2007 uit te voeren actualisering van de nulmeting van de administratieve lasten van het jaarrekeningrecht, de belastingwetgeving en statistiekverplichtingen.

3. Partijen evalueren uiterlijk zes maanden voor afloop van de looptijd de uitvoering en werking van dit convenant teneinde te bepalen of de looptijd ervan wordt verlengd.

4. De Staat draagt zorg voor uitvoering van de monitoring en evaluatie. Daartoe wordt tijdig een plan van aanpak voor uitvoering van de monitoring en evaluatie opgesteld en ter instemming voorgelegd aan alle partijen.

Artikel 18

Dit convenant en eventuele wijzigingen hiervan worden gepubliceerd in de Staatscourant.

Aldus ondertekend op 9 juni 2006, te ‘s-Gravenhage.

Namens de Staat der Nederlanden:
De Minister van Justitie,J.P.H. Donner.
De Minister van Financiën,G. Zalm.
De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,A. Pechtold.
De Staatssecretaris van Economische Zaken,C.E.G. van Gennip.
Namens de intermediairs:
Namens de Beroeps- en serviceorganisaties van accountants en fiscale adviseurs:
Namens de softwareleveranciers:
Namens de ondernemingsorganisaties:
Zie de in de aanhef genoemde bedrijven en organisaties.

Toelichting

De wettelijke plicht om informatie over de jaarrekening, voor de belastingen en voor de economische statistieken aan de overheid te verstrekken vormt voor ondernemers één van de grootste administratieve lasten. Het kabinet streeft er dan ook naar deze lasten vanaf 1 januari 2007 met 25% te verlichten.

Om te komen tot realisatie van deze administratieve lastenverlichting hebben de Ministeries van Justitie en Financiën het Nederlandse Taxonomie Project (NTP) ingericht. Het NTP zet zich in om de vereenvoudiging van uitwisseling van financiële verantwoordingsinformatie met de overheid mogelijk te maken door het ontwikkelen van de Nederlandse XBRL-taxonomie. Om deze te kunnen ontwikkelen is het NTP een nauwe samenwerking aangegaan met de uitvragende partijen (Belastingdienst, Kamers van Koophandel, Centraal Bureau voor de Statistiek), intermediairs, softwareleveranciers, beroeps- en serviceorganisaties en ondernemingsorganisaties.

Het NTP heeft alle gegevenselementen voor de jaarrekening, de belastingen en de economische statistieken geïnventariseerd, ontdubbeld, onderling gerelateerd en vastgelegd in de Nederlandse XBRL-taxonomie die is gebaseerd op de open standaard XBRL. In mei 2006 verwacht het NTP de definitieve Nederlandse XBRL-taxonomie voor de uitvraag over 2005 beschikbaar te hebben en voor het einde van dit jaar de taxonomie voor de uitvraag over 2006. Met behulp van de Nederlandse XBRL-taxonomie kan de efficiency van het verzamelen, samenstellen en uitwisselen van financiële verantwoordingsinformatie sterk toenemen.

In het proces rondom de uitwisseling van verantwoordingsinformatie zijn begin 2006 door overheid en markt belangrijke stappen gezet. Zo is een duidelijke visie ontwikkeld over het gebruik van een processtandaard. Daarnaast is er ook van gedachten gewisseld over een dienstenconcept waarbinnen randvoorwaardelijke voorzieningen door de overheid worden uitgevoerd en waarbinnen specifieke infrastructuren en/of toegevoegde waardediensten door intermediairs en softwareleveranciers worden ontwikkeld en/of in stand gehouden.

De administratieve lastenverlichting voor ondernemers kan alleen slagen als markt en overheid samenwerken, dezelfde gegevens- en processtandaarden gebruiken en wederzijds elkaar positie respecteren. Het NTP heeft in de afgelopen periode vastgesteld dat een dergelijke samenwerking met de markt mogelijk is en dat beroeps- en serviceorganisaties en ondernemingsorganisaties een dergelijke samenwerking ondersteunen.

Beroeps- en serviceorganisaties en ondernemingsorganisaties ondersteunen het kabinetsstreven naar administratieve lastenverlichting door innovatie en samenwerking. Daartoe onderkennen zij het belang van een grootschalig gebruik van de procesinfrastructuur en de door de overheid geboden mogelijkheid efficiencyvoordelen tot stand te brengen. Als organisatie vertegenwoordigen zij een groot deel van de ondernemers en intermediairs in Nederland. In die hoedanigheid kunnen zij draagvlak creëren waardoor administratieve lastenverlichting voor ondernemers kan worden gerealiseerd. De beroeps- en serviceorganisaties en ondernemingsorganisaties kunnen aan hun leden evenwel geen verplichtingen opleggen. De strekking van artikel 11 van het convenant is aldus dat de organisaties zich inspannen om het gebruik van de Nederlandse XBRL-taxonomie en de procesinfrastructuur te bevorderen. De wijze waarop de organisaties zich zullen inspannen staat hen overigens vrij.

Lastenverlichting door het toepassen van de Nederlandse XBRL-taxonomie

Zoals gezegd is de Nederlandse XBRL-taxonomie vastgelegd met behulp van de internationaal geaccepteerde open standaard XBRL. Meer en meer softwarepakketten zijn in staat met XBRL, en hiermee met de Nederlandse XBRL-taxonomie, om te gaan. Intermediairs, softwareleveranciers, beroeps- en serviceorganisaties en ondernemingsorganisaties zien de voordelen van het gebruik van de Nederlandse XBRL-taxonomie.

Het gebruik van de Nederlandse XBRL-taxonomie zal op vrijwillige basis geschieden en wordt kosteloos door de overheid ter beschikking gesteld. Het gebruik van de Nederlandse XBRL-taxonomie brengt een administratieve lastenverlichting in de gegevensuitwisseling tussen overheid en ondernemers met zich mee omdat het ondernemingen niet dwingt om meer of andere zaken te rapporteren dan nu. De materiële eisen met betrekking tot de kwaliteit en inhoud van de te verstrekken verantwoordingsinformatie en de (accountants)controle daarop wijzigen niet. Verder blijven ook alle huidige regels ten aanzien van de informatieverplichtingen intact. Beoogd wordt om een administratieve lastenverlichting te genereren door de mogelijkheid te bieden om op een efficiëntere wijze aan de wettelijke informatieverplichtingen te voldoen zonder daartoe wetswijzigingen te hoeven doorvoeren.

Het beheer en onderhoud van de Nederlandse XBRL-taxonomie

Na de oplevering van de Nederlandse XBRL-taxonomie neemt de Gemeenschappelijke Beheer Organisatie (GBO.Overheid) namens het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het beheer en onderhoud ervan op zich. Op deze wijze waarborgt de overheid dat een gezagwekkende, eenduidige en actuele taxonomie in stand blijft.

Procesinfrastructuur

Om verantwoordingsinformatie uit te wisselen is een procesinfrastructuur nodig. Deze procesinfrastructuur maakt een efficiënte en effectieve communicatie tussen de ondernemer en de uitvragende partijen mogelijk. Het is evenwel van groot belang dat de procesinfrastructuur door zowel overheid als markt wordt gedragen en ondersteund. Niet alleen om de lastenverlichting door te kunnen voeren maar ook om een optimaal en daadwerkelijk gebruik ervan te verzekeren.

De GBO.Overheid staat, naast het beheer en onderhoud van de Nederlandse XBRL-taxonomie, ook in voor de realisatie, kwaliteit en inhoud van de basisinfrastructuur1 die nodig is voor gegevensuitwisseling. De GBO.Overheid neemt verder de verplichting op zich om de basisinfrastructuur op tijd tot stand te brengen. Op tijd betekent dat de basisinfrastructuur vóór eind 2006 operationeel moet zijn om een grootscheeps gebruik ervan vanaf 1 januari 2007 mogelijk te kunnen maken.

De markt zal ook vóór eind 2006 zijn eigen specifieke XBRL-gebaseerde infrastructuren moeten inrichten of bestaande specifieke infrastructuren generiek maken en deze aansluiten op de basisinfrastructuur van de overheid.2 Tegenover deze inspanning van de markt zal de overheid aan de markt ruimte bieden om toegevoegde waardediensten te ontwikkelen met gebruikmaking van de Nederlandse XBRL-taxonomie en de procesinfrastructuur, zodat de dienstverlening bedrijfseconomisch haalbaar blijft.

De eisen voor de inrichting van de procesinfrastructuur zijn neergelegd in het definitieve programma van eisen voor de GEnerieke INfrastructuur zoals dat is ontwikkeld door het Ministerie van Economische Zaken in het GEIN-project, in het Plan van aanpak Realisatie Procesinfrastructuur en in de uitkomsten van fase 1 van NTP/ Procesinfrastructuur. Deze eisen zijn gebaseerd op een aantal uitgangspunten ten aanzien van de procesinfrastructuur (zowel de basisinfrastructuur als de specifieke infrastructuur). In bijlage A bij het convenant zijn deze uitgangspunten opgenomen.

Afspraken tussen overheid en markt

Als overheid en markt door samenwerking tijdig de administratieve lastenverlichting tot stand willen brengen, dan is het van belang de wederzijdse afspraken in een convenant vast te leggen. Samen met de markt heeft het NTP onderzocht in hoeverre afspraken tussen hen en de overheid over de tijdige realisatie van de procesinfrastructuur kunnen worden gemaakt. Op basis van dit onderzoek heeft het NTP kunnen constateren dat er geen belemmeringen zijn om aan de hand van een aantal spelregels tot afspraken te komen.

Afspraken die kunnen worden gemaakt hebben betrekking op de te hanteren procesinfrastructuur en de afgrenzing tussen de voorzieningen van de overheid en de dienstverlening door de markt. De spelregels die gelden om de afspraken te maken zijn dat de procesinfrastructuren aan de zijde van de overheid en aan de zijde van de markt tijdig worden gerealiseerd, dat intermediairs en softwareleveranciers de ruimte krijgen om toegevoegde waardediensten te ontwikkelen en voorts, het belangrijkste, dat intermediairs zoveel mogelijk de gerealiseerde efficiencyvoordelen aan ondernemers doorgeven zodat daarmee de verlichting van administratieve lasten uiteindelijk wordt gerealiseerd.

Partijen verbinden zich in het convenant wederzijds dié zorg aan de dag te leggen en dié inspanning te verrichten die nodig is om de op hen rustende verplichting na te komen en daarmee de doelstelling van het convenant te bereiken. Zodra deze afspraken tussen overheid en markt zijn vastgelegd, neemt het NTP een modererende taak op zich en zal het toezien op de voortgang van het proces. Na de oplevering van de Nederlandse XBRL-taxonomie en de basisinfrastructuur wordt deze taak in de reguliere overheidsorganisatie ondergebracht. Zodoende wordt gezorgd voor blijvend toezicht op de kwaliteit en het onderhoud van de Nederlandse XBRL-taxonomie en de hieraan gerelateerde basisinfrastructuur.

Evaluatie

Evaluatie en monitoring bieden de mogelijkheid dit convenant, gelet op de doelen en verwachtingen, op zijn effect te toetsen. Belangrijk daarbij is of de verwachtingen omtrent de te realiseren efficiencyvoordelen en het neerslaan daarvan bij ondernemers, bewaarheid worden (zie hierover ook de brief aan de Tweede Kamer van de Minister van Justitie d.d. 1 maart 2006 (Kamerstukken II 2005/06, 29 515, nr. 130)).

De basis voor de monitoring van de financiële effecten van het convenant zal worden gevormd door de in 2007 kabinetsbrede actualisering van de nulmetingen voor administratieve lasten. Met het oog op objectiviteit van de meting zal deze worden uitbesteed aan een onafhankelijk bureau. Convenantspartijen hebben de gelegenheid om te participeren in zowel het nulmetingsonderzoek als bij de jaarlijkse monitoring.

Voorts is voorzien in een evaluatie aan het eind van de looptijd van het convenant. Deze evaluatie heeft een meer organisatorisch karakter, en zal met name gericht zijn op de ervaringen die met deze vorm van samenwerking tussen overheid en marktpartijen is opgedaan. Voorts zal in deze evaluatie ook worden beoordeeld of overheid en markt zich zo ontwikkelen dat de effecten van het convenant bestendig zijn geworden door de structurele verankering in processen en producten bij alle partijen, zodat ook zonder convenant kan worden volstaan. Daarnaast kan door de opname van de evaluatieverplichting achteraf worden beoordeeld wat de omvang van de administratieve lastenverlichting is geweest.

Evaluatie en monitoring op vaste momenten sluiten niet uit dat partijen tevens afspraken maken om periodiek overleg te plegen over de voortgang en uitvoering van het convenant. Ten behoeve van een dergelijk periodiek overleg wordt met het onderhavige convenant het Nederlands Taxonomie Overleg in het leven geroepen. Dit overleg wordt een voortzetting van het zogenaamde Convenant Partner Overleg zoals dat thans reeds onder de taxonomiewerkgroep van het NTP functioneert.

Bijlage A

Uitgangspunten voor de infrastructuur

Uitgangspunten voor de gehele generieke infrastructuur:

• De generieke infrastructuur is uitgewerkt ten behoeve van financiële verslaggevingketens, waarbij gebruik wordt gemaakt van de Nederlandse XBRL-taxonomie. De generieke infrastructuur moet daarnaast in de toekomst taxonomie onafhankelijk toepasbaar zijn in andere uitwisselingsketens.

• De generieke infrastructuur is gebaseerd op een Service Georiënteerde Architectuur. Om het generieke karakter van de infrastructuur te waarborgen wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van open Web services standaarden. Daarnaast maakt de generieke infrastructuur zoveel mogelijk gebruik van (bestaande) generiek toepasbare diensten/services.

• De generieke infrastructuur moet het (vertegenwoordigers van) ondernemingen makkelijker maken om aan verantwoordingsverplichtingen jegens Belastingdienst, CBS en Kamers van Koophandel te voldoen.

• Eventuele aanpassingen van informatiesystemen van ondernemingen om gebruik te kunnen maken van de generieke infrastructuur dienen minimaal te zijn.

• De generieke infrastructuur moet op de backoffices van de uitvragende partijen, Belastingdienst, CBS, Kamers van Koophandel, kunnen worden aangesloten en moet in staat zijn deze backoffices te voorzien van de noodzakelijke gegevens en omgekeerd.

• De backoffice systemen van de uitvragende partijen moeten worden aangesloten op de generieke infrastructuur. Voor het functioneren van de medewerkers van de uitvragende partijen verandert er niets; zij behoeven geen rechtstreekse toegang tot de generieke infrastructuur.

• Zowel bij de uitvragende partijen als daarbuiten, vindt ontwikkeling plaats van producten en diensten die toepasbaar kunnen zijn in de generieke infrastructuur. Daar waar mogelijk zal bij het uitwerken van de functionaliteit- en kwaliteitseisen worden aangesloten bij de huidige producten, diensten en ontwikkelingen binnen de (rijks)overheid.

• De generieke infrastructuur levert namens de uitvragende partijen diensten aan vertegenwoordigers van ondernemingen. Het feitelijk uitvoeren van de diensten gebeurt door de beheerorganisatie van de generieke infrastructuur. De formele verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van de diensten (en daarmee de uitvraagprocessen) blijft bij de uitvragende partijen berusten. Tussen de beheerorganisatie en de uitvragende partijen worden Service Niveau Overeenkomsten gesloten. De beheerorganisatie verplicht zich daarmee om diensten aan te bieden die voldoen aan vooraf vastgestelde kwaliteitseisen.

Uitgangspunten voor de basisinfrastructuur aan overheidszijde:

• Er is een voorziening die gericht is op identificatie en authenticatie van gebruikers van de dienstverlening.

• Er zijn registers waarin alle ondernemingen zijn opgenomen die moeten worden geïdentificeerd en geauthenticeerd.

• Er is informatie over de status van de gegevensuitwisseling tussen ondernemingen en uitvragende partijen en voor de status van ondernemingen bij de verschillende uitvragende partijen.

• Beveiligd transport van gegevens is mogelijk van en naar uitvragende partijen.

Uitgangspunten voor de specifieke infrastructuren in de markt:

• De Nederlandse XBRL-taxonomie en door marktpartijen gerealiseerde specifieke infrastructuren mogen worden gebruikt om toegevoegde waardediensten te ontwikkelen en te verlenen.

• Bestaande en zonodig nieuwe informatiesystemen en infrastructuren worden ingericht om aan te kunnen sluiten bij de generieke infrastructuur van de overheid. De informatiesystemen en infrastructuren dienen XBRL-gegevensverkeer te ondersteunen doordat zij gebruik maken van gezamenlijk met de overheidspartijen gekozen processtandaarden.

• Door middel van gebruik van de XBRL-taxonomie en procesinfrastructuren gerealiseerde efficiencyvoordelen worden zoveel mogelijk doorgegeven aan ondernemers zodat de beoogde administratieve lastenverlichting daadwerkelijk wordt gerealiseerd.

1 Deze basisinfrastructuur bestaat uit een transportvoorziening, een identificatie- en authenticatievoorziening (DigiD), toegang tot het Nieuw Handelsregister en een voorziening voor het verstrekken van logistieke statusinformatie.

2 De basisinfrastructuur aan overheidszijde en de specifieke infrastructuren in de markt vormen tezamen de zogenoemde generieke infrastructuur (procesinfrastructuur) voor gegevensuitwisseling tussen overheid en ondernemer.

Naar boven