13 juni 2006
Nr. C/2006019485
Directie Juridische Zaken, Sector wet- en regelgeving
De Staatssecretaris van Defensie,
Besluit:
Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. veteraan: de gewezen militair met de Nederlandse nationaliteit die het Koninkrijk der Nederlanden heeft gediend in oorlogsomstandigheden of daarmee overeenkomende situaties, inbegrepen internationale vredesmissies binnen en buiten het verband van de Verenigde Naties, alsmede personeel van voormalige gouvernementele krijgsmachten dat onder oorlogsomstandigheden of in internationale vredesmissies heeft gediend en het gemilitariseerde vaarplichtige koopvaardijpersoneel uit de Tweede Wereldoorlog;
b. veteranenregistratie: de veteranenregistratie, bedoeld in artikel 2.
Artikel 2
1. De Minister van Defensie houdt een veteranenregistratie bij, waarin persoonsgegevens van veteranen worden verwerkt.
2. De verwerking van persoonsgegevens in de veteranenregistratie vindt plaats bij het DienstenCentrum Human Resources te Enschede.
3. De verwerking van persoonsgegevens in de veteranenregistratie geschiedt slechts voor:
a. het onderhouden van contacten met de betrokken veteraan;
b. het verzenden van informatie aan de betrokken veteraan.
Artikel 3
In de veteranenregistratie worden geen andere persoonsgegevens verwerkt dan:
a. naam, voornamen, voorletters, rang, titulatuur, geslacht, geboortedatum, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens;
b. een administratienummer dat geen andere informatie bevat dan bedoeld onder a;
c. gegevens betreffende de functie waarin en de periode gedurende welke de veteraan deel uitmakend van of ten behoeve van de krijgsmacht werkzaam is geweest.
Artikel 4
De persoonsgegevens worden slechts verstrekt aan:
a. degenen, waaronder begrepen derden, die zijn belast met of leiding geven aan de in artikel 2, derde lid, bedoelde activiteiten of die daarbij noodzakelijk zijn betrokken;
b. anderen, in de gevallen bedoeld in artikel 8, onder a, c en d, en artikel 9, derde lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens.
Artikel 5
De persoonsgegevens van de veteraan worden uit de veteranenregistratie verwijderd op een daartoe strekkend verzoek van de veteraan of bij diens overlijden.
Artikel 6
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Artikel 7
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling veteranenregistratie Defensie.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
In de nota Veteranenzorg die op 1 juni 2005 door de Staatssecretaris van Defensie aan de Tweede Kamer is aangeboden (Kamerstukken II, 2004/05, 30 139, nr. 2) is aangekondigd dat er een separate veteranenadministratie zal worden ingericht zodat veteranen beter door Defensie over relevante ontwikkelingen kunnen worden geïnformeerd. Met deze administratie (het ‘Veteranen Registratie Systeem’) is thans het DienstenCentrum Human Resources van het ministerie, gevestigd te Enschede, belast. In de eerstvolgende jaren zal de vulling van het systeem ter hand worden genomen, die waarschijnlijk twee tot drie jaar zal vergen. Bij de vulling zal worden begonnen aan de ‘voorkant’, d.w.z. met de persoonsgegevens van de militairen die momenteel als veteraan de dienst verlaten, om vervolgens terug te werken.
Bij de persoonsgegevens van veteranen gaat het om persoonsgegevens als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de Wet bescherming persoonsgegevens. In de onderhavige regeling is vastgelegd onder welke voorwaarden de verwerking van persoonsgegevens van veteranen plaatsvindt. Aangezien het hier gaat om een zeer beperkte registratie van persoonsgegevens behoeft de veteranenregistratie ingevolge het Vrijstellingsbesluit Wbp niet te worden aangemeld bij het College bescherming persoonsgegevens.
Aan de Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties is een autorisatieverzoek als bedoeld in artikel 91 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gedaan teneinde de voor communicatie benodigde gegevens die in de veteranenregistratie zijn opgenomen (naam-, adres- en woonplaatsgegevens) door middel van een vergelijking met die in de gemeentelijke basisadministratie te kunnen actualiseren.