Wijziging Regeling taken Dienst Wegverkeer
Wijziging van de Regeling taken Dienst Wegverkeer ten behoeve van de instandhouding en het beheer van een systeem voor de centrale landelijke registratie van gestolen brom- en snorfietsen
6 mei 2005
Nr. HDJZ/AWW/2005-582
Hoofddirectie Juridische Zaken
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op artikel 4b, tweede lid, onderdeel b, van de Wegenverkeerswet 1994;
Besluit:
Artikel I
Artikel 2 van de Regeling taken Dienst Wegverkeer1 wordt als volgt gewijzigd:
Onder vervanging van het punt aan het einde van onderdeel m door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
n. het instandhouden en beheren van een systeem voor de centrale landelijke registratie van gestolen brom- en snorfietsen en het aan de hand van een framenummer verstrekken van het gegeven of een brom- of snorfiets als gestolen gesignaleerd is.
Artikel II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.
Toelichting
Door middel van de onderhavige regeling wordt de Dienst Wegverkeer (RDW) aangewezen om een systeem voor landelijke registratie van gestolen brom- en snorfietsen in stand te houden en te beheren en het gegeven of een brom- of snorfiets gestolen is te verstrekken. Achtergrond hiervan is het volgende.
Op 29 november 2004 werd bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal een voorstel van wet ingediend houdende wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en enkele andere wetten in verband met de invoering van een kentekenregistratiesysteem voor bromfietsen alsmede vaststelling van overgangsbepalingen in verband daarmee (Kamerstukken II 2004/05, 29 910, nrs. 1 en 2). Het registratiesysteem zoals dat thans voor andere gekentekende motorrijtuigen geldt, zal zowel voor nieuw als voor reeds in gebruik genomen brom- en snorfietsen van toepassing worden. De registratie is één van de maatregelen van de Minister van Verkeer en Waterstaat om een goed en veilig gebruik van brom- en snorfietsen te bevorderen.
De memorie van toelichting op het wetsvoorstel vermeldt daartoe het volgende: ‘Teneinde de doelstellingen van het registratiesysteem voor bromfietsen zo snel en volledig mogelijk te kunnen realiseren, is besloten niet alleen nieuwe voertuigen maar ook de reeds in het verkeer zijnde bromfietsen te registreren en kentekenen. Voor wat betreft laatstgenoemde categorie gaat het daarbij om ongeveer 400 000 voertuigen. Het voornemen bestaat dit binnen veertien tot zestien maanden na de inwerkingtreding voor nieuwe bromfietsen van de onderhavige wetswijziging te realiseren.’ (Kamerstukken II 2004/05, 29 910, nr. 3, blz. 13).
Bij de registratie van de reeds in het verkeer zijnde brom- en snorfietsen zal gecontroleerd worden of de brom- of snorfiets niet gestolen of verduisterd is. Dit geschiedt aan de hand van door de politie verschafte gegevens (Kamerstukken II 2004/05, 29 910, nr. 3, blz. 14). Gezien de expertise van de RDW op het terrein van de landelijke registratie en de verbindingen die er al liggen tussen RDW en politie is ervoor gekozen deze gegevens door de politie bij de RDW aan te laten leveren en bij de RDW in een registratie op te laten slaan.
Indien uit de door de politie aan de RDW verschafte gegevens blijkt dat een reeds in het verkeer zijnde brom- of snorfiets gestolen of verduisterd is, zal de RDW de afgifte van een kentekenbewijs ingevolge artikel IV van het wetsvoorstel weigeren. Het gevaar bestaat dat voorafgaand aan de registratie van de reeds in het verkeer zijnde brom- en snorfietsen veel gestolen bromfietsen worden verkocht en dat de koper vervolgens de brom- of snorfiets niet van een kenteken kan laten voorzien. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen zal vooruitlopend op de inwerkingtreding van het wetsvoorstel de mogelijkheid worden geboden om via de internetsite van de RDW te toetsen of een brom- of snorfiets als gestolen geregistreerd staat. Daartoe kan een ieder het framenummer van de brom- of snorfiets intoetsen. Vervolgens verschijnt ‘gestolen gesignaleerd ja’ of ‘gestolen gesignaleerd nee’. Een dergelijke verwerking van gegevens is ingevolge artikel 22, eerste lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens geoorloofd, indien de verwerking geschiedt door verantwoordelijken die de gegevens hebben verkregen krachtens de Wet politieregisters. Artikel 14, eerste lid, onder n, van het Besluit politieregister bepaalt dat gegevens uit een politieregister kunnen worden verstrekt aan de Directeur van de RDW, voor zover hij deze behoeft in verband met de uitvoering van de taken van de RDW. Onderhavige wijziging draagt de genoemde taak aan de RDW op en verschaft zo de wettelijke basis voor het instandhouden en beheren van de registratie van die gegevens en van het ter beschikking stellen ervan.
De informatie zal alleen beschikbaar worden gesteld voorafgaand aan en gedurende de kentekenregistratie van de reeds in het verkeer zijnde brom- en snorfietsen. Nadat alle reeds in het verkeer zijnde brom- en snorfietsen van kentekens voorzien zijn en in het kentekenregister geregistreerd staan, wat zoals boven vermeld, binnen veertien tot zestien maanden na de inwerkingtreding van de wetswijziging gerealiseerd zal worden, zal deze toepassing van de internetsite van de RDW worden verwijderd en zal de aparte registratie van gestolen brom- en snorfietsen worden beëindigd. Deze taak zal vervolgens uit de Regeling taken Dienst Wegverkeer worden verwijderd.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K.M.H. Peijs