Wijziging Regeling luchtverkeersdienstverlening

Regeling van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie van 2 mei 2005, nr. HDJZ/LUV/2005-816, Hoofddirectie Juridische Zaken, tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening (Shaded Area’s)

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie,

Gelet op de artikelen 7, 9, en 10 van het Luchtverkeersreglement;

Besluiten:

Artikel I

De Regeling luchtverkeersdienstverlening1 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt in de alfabetische rangschikking een onderdeel ingevoegd, luidende: Shaded Area: gebied binnen Amsterdam UTA, als aangegeven in bijlage M;.

B

Artikel 3, tweede lid, komt te luiden:

2. Binnen de Shaded Area kunnen bij overeenkomst als bedoeld in artikel 17 tussen MilATCC Nieuw-Milligen en ACC Amsterdam respectievelijk UAC Maastricht afspraken worden gemaakt over de uitvoering van militaire vluchten.

C

In artikel 7a, vierde lid, onder b, en artikel 7b, vierde lid, onder b, vervalt telkens het woord ‘ongecontroleerde’.

D

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt in onderdeel a ‘onder a’ vervangen door: onder a en b.

2. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt na ‘Amsterdam UTA’ ingevoegd: met uitzondering van vluchten binnen de Shaded Area.

b. In onderdeel b wordt na ‘vliegplangegevens’ ingevoegd: voor de onder a genoemde vluchten.

c. Onderdeel c komt te luiden:

c. ACC Amsterdam bepaalt, met uitzondering van vluchten binnen de Shaded Area, in overeenstemming met MilATCC Nieuw-Milligen het afwijken van de in artikel 3, eerste lid, genoemde luchtverkeersroutes;.

d. Een nieuw onderdeel wordt ingevoegd, luidende:

d. de vluchten, bedoeld in het eerste lid, onder a, en de vluchten binnen de Shaded Area waarvoor de verantwoordelijkheid rust bij MilATCC Nieuw-Milligen worden gesepareerd, zonder enige beïnvloeding van de laatstgenoemde vluchten.

E

In artikel 12, eerste lid, wordt ‘onder a’ vervangen door: onder a en b.

F

Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. Onderdeel a komt te luiden:

a. Amsterdam UTA, binnen de Shaded Area, uitsluitend voor wat betreft de vluchten, bedoeld in artikel 3, tweede lid;.

b. De onderdelen b en c worden geletterd c en d.

c. Een onderdeel b wordt ingevoegd, luidende:

b. Amsterdam UTA, buiten de Shaded Area, uitsluitend voor wat betreft vluchten die vanwege de aard en de uitrusting van het luchtvaartuig of het doel van de vlucht, de luchtverkeersroutes, bedoeld in artikel 3, eerste lid, niet kunnen of mogen volgen;.

2. In het derde lid wordt ‘onder a’ vervangen door: onder b.

G

Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1’ geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

2. Bij het binnen- en uitvliegen van de GENOFIC AREA wordt aan GENOFIC gemeld de positie, tijd en vlieghoogte.

H

Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘onder b en c’ vervangen door: onder c en d.

2. Het derde lid vervalt; het vierde tot en met zesde lid worden vernummerd tot derde tot en met vijfde lid.

3. In het vijfde lid (nieuw) vervalt ‘ad hoc’ en wordt ‘tweede lid’ vervangen door: eerste lid.

I

Bijlage M wordt vastgesteld overeenkomstig de bij deze regeling behorende bijlage.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, M.H. Schultz van Haegen.De Staatssecretaris van Defensie, C. van der Knaap.

Bijlage behorende bij Artikel I, onderdeel I.

Bijlage M, Shaded Area, behorende bij de artikelen 1, onderdeel Shaded Area, 3, tweede lid, 11, derde lid, en 13, eerste lid.

stcrt-2005-90-p15-SC69864-1.gif

Toelichting

Algemeen

Gezien de groei van het civiele luchtverkeer en de daarmee gepaard gaande steeds grotere behoefte aan capaciteit hiervoor in het luchtruim is het gewenst dat de civiele luchtverkeersdienstverleners een zo groot mogelijke vrijheid hebben om in de Amsterdam upper control area (UTA) van de vastgestelde luchtverkeersroutes af te wijken. In het kader hiervan is nu het concept van de Shaded Area ontwikkeld. Bijgaande wijziging strekt tot het invoeren van de Shaded Area in de Nederlandse regelgeving.

De Shaded Area is een vastgesteld gebied waarbinnen het civiele luchtverkeer, in tegenstelling tot onder de ‘standaard’ situatie, een grote vrijheid heeft om af te wijken van de bestaande luchtroutes.

Voordat de Shaded Area werd ingevoerd was de situatie voor wat betreft het betreffende gebied in de Amsterdam UTA als volgt.

De civiele luchtverkeersdienstverleners (ACC Amsterdam en UAC Maastricht) gaven binnen de Amsterdam UTA in principe alleen luchtverkeersdienstverlening aan vluchten die de op basis van artikel 3 van deze regeling vastgestelde burgerluchtverkeersroutes volgden. Het luchtverkeer buiten deze routes werd in principe afgehandeld door de militaire luchtverkeersdienstverlener, MilATCC.

Om deze reden moest, als de civiele luchtverkeersdienstverleners op ad hoc basis vluchten wilden laten afwijken van de vastgestelde routes, daarvoor door deze luchtverkeersdienstverleners steeds een klaring worden gevraagd aan MilATCC.

Binnen de Shaded Area is deze situatie in de Amsterdam UTA nu feitelijk omgedraaid en werkt het systeem als volgt.

De civiele luchtverkeersdienstverleners zijn binnen de Shaded Area vanaf nu in principe verantwoordelijk voor de afhandeling van al het luchtverkeer, of dit nu wel of niet de vastgestelde routes volgt. Voor het afwijken van zo’n route is dan ook geen klaring van de militaire luchtverkeersdienstverlener MilATCC meer vereist.

Indien er binnen de Shaded Area een (beperkt) gebied moet zijn waar het militaire luchtverkeer voorrang dient te hebben, kan hiervoor op basis van het nieuwe artikel 3, tweede lid, juncto artikel 17 een overeenkomst worden gesloten tussen enerzijds de betreffende civiele luchtverkeerdienstverlener en anderzijds MilATCC. In zo’n overeenkomst wordt dan vastgesteld dat in dat gebied MilATCC verantwoordelijk is voor de luchtverkeersdienstverlening, compleet met operationele werkafspraken. Zo’n gebied wordt Window genoemd.

De situatie in de Amsterdam UTA voor wat betreft het gebied buiten de Shaded Area blijft ongewijzigd.

Artikelsgewijs

Artikel I, B

De wijziging van artikel 3 geeft een basis voor het binnen de Shaded Area vaststellen van een Window (zie onder algemeen) waarbinnen de militaire luchtverkeersdienstverlener MilATCC verantwoordelijk is voor de luchtverkeersdienstverlening.

Artikel I, C

Het woord ‘ongecontroleerd’ is indertijd ten onrechte in de regeling gekomen. ICAO kent IFR- en VFR-vluchten. Daarnaast bestaat de toevoeging ‘gecontroleerde’ voor IFR- en VFR-vluchten als gevolg van de dienstverlening gekoppeld aan de luchtruimclassificatie. Het betreft hier vluchten in luchtruimte met classificatie G of F. Deze classificatie kent geen luchtverkeersleiding.

Artikel I, D, E

Met de wijziging van artikel 11 wordt de uitgebreide verantwoordelijkheid van ACC Amsterdam ten opzichte van MilATCC in de Shaded Area geregeld. Een en ander gebeurt in samenhang met de wijzigingen in artikel 13, dat handelt over MilATCC.

Met deze wijzigingen wordt vastgesteld dat ACC Amsterdam binnen de Shaded Area in principe verantwoordelijk is voor de afhandeling van al het luchtverkeer. Er hoeven geen klaringen meer te worden gevraagd aan MilATCC, behalve voor wat betreft verkeer dat zich begeeft in een bij overeenkomst overeengekomen Window (zie onder algemeen). Voorts wordt vastgesteld dat buiten de Shaded Area de situatie binnen de Amsterdam UTA feitelijk ongewijzigd blijft.

Met de wijziging van artikel 13 wordt hetgeen met betrekking tot de situatie van Amsterdam ACC binnen de Shaded Area geldt uitgebreid naar de situatie met betrekking tot UAC Maastricht.

Artikel I, F

Met de wijziging van artikel 13 wordt geregeld dat de primaire verantwoordelijkheid voor vluchten buiten de luchtverkeersroutes in de Amsterdam UTA binnen de Shaded Area van MilATCC overgaat naar Amsterdam ACC en UAC Maastricht. Uitzondering hierop zijn vluchten binnen de op basis van het nieuwe artikel 3, tweede lid, juncto artikel 17 van deze regeling overeengekomen Windows (zie ook onder algemeen).

Artikel I, G

Om tegemoet te komen aan een verbeterde vluchtinformatie in de GENOFIC AREA is het noodzakelijk dat alle verkeer in de GENOFIC AREA van elkaars aanwezigheid op de hoogte is. In de GENOFIC AREA is veel luchtverkeer aanwezig, waaronder snelle militaire jachtvliegtuigen (VFR) en langzame helikopters die offshore operaties uitvoeren (IFR). In dit gebied worden dus zowel IFR-vluchten als VFR-vluchten uitgevoerd. Voor deze laatste groep wordt een meldplicht opgelegd bij het binnen- en uitvliegen van de GENOFIC AREA. Voor de IFR-vluchten bestaat al een meldplicht. Voor gecontroleerde IFR-vluchten is de positiemelding opgenomen in artikel 36 LVR. Voor IFR-vluchten volgt uit artikel 55, onderdeel c, van het Luchtverkeersreglement dat positiemeldingen worden verstrekt. Met de meldplicht heeft de GENOFIC een beter beeld van al het luchtverkeer in het gebied waardoor in geval van calamiteiten gericht actie kan worden ondernomen en waardoor de veiligheid van het luchtverkeer in de GENOFIC AREA wordt bevorderd.

Artikel I, H

In dit wijzigingsartikel verandert een aantal bepalingen dat verband houdt met de artikelen 11 tot en met 13.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M.H. Schultz van Haegen

De Staatssecretaris van Defensie,

C. van der Knaap

  • 1

    Stcrt. 1998, 195; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 16 maart 2004, Stcrt. 2004, 53.

Naar boven