Regeling T100-bussen

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 28 april 2005, nr. HDJZ/AWW/2005-103, Hoofddirectie Juridische Zaken, houdende eisen voor bussen die in aanmerking komen voor een maximumsnelheid van 100 km/⁠h (Regeling T100-bussen)

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 3.3.1a, eerste lid, en 6.15a, van het Voertuigreglement;

Besluit:

Artikel 1

1. Een T100-bus is blijkens de aanvraag, bedoeld in artikel 22, eerste lid, of 26, eerste lid, van de wet, geschikt voor een snelheid van 100 km/h.

2. Een gelede bus als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel r, van het Voertuigreglement, komt niet in aanmerking voor een maximumsnelheid van 100 km/h.

Artikel 2

1. Een T100-bus voldoet aan de volgende eisen:

a. het netto maximum vermogen bedraagt tenminste 11 kW per 1.000 kg toegestane maximum massa,

b. het meetbereik van het controleapparaat is tenminste 125 km/h,

c. het draagvermogen van de banden is voldoende voor het door de fabrikant van het voertuig opgegeven draagvermogen van de as waarop zij zijn gemonteerd bij een snelheid van 100 km/h,

d. de profilering van de hoofdgroeven van de banden bedraagt over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm, met uitzondering van slijtage-indicatoren,

e. de bus is niet voorzien van staanplaatsen, en

f. na plotseling optredende schade aan een band bij de hoogste snelheid blijft de bus voldoende bestuurbaar om snel en veilig tot stilstand te worden gebracht.

2. Aan de eis, bedoeld in het eerste lid, onderdeel f, wordt getoetst door tijdens het rijden met de volbeladen bus, van hetzelfde of een vergelijkbaar type voorzien van banden met dezelfde maat en draagvermogen, op een snelheid van 100 km/h, op een rijstrook met een breedte van 350 cm, één der banden van de vooras door middel van een daartoe geschikte voorziening zodanig lek te steken dat de lucht explosief uit de band verdwijnt. Direct daarna wordt de bus tot stilstand gebracht. Indien het voertuig bestuurbaar blijft en zich niet buiten de rijstrook beweegt voldoet de bus aan de in het eerste lid, onderdeel f, geformuleerde eis. Wanneer de bus is voorzien van een enkele achteras met enkele montage banden wordt deze test herhaald door een band van deze as lek te steken.

Artikel 3

Een T100-bus:

a. voldoet voor wat betreft de reminrichting ten minste aan richtlijn 71/320/EEG, zoals deze is gewijzigd bij richtlijn nr. 88/194/EEG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 24 maart 1988 (PbEG L 92),

b. is ten minste voorzien van bevestigingspunten van autogordels overeenkomstig richtlijn 76/115/EEG, zoals deze is gewijzigd bij richtlijn nr. 90/629/EEG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 30 oktober 1990 (PbEG L 341),

c. is, voor die zitplaatsen die van bevestigingspunten van autogordels zijn voorzien, voorzien van autogordels overeenkomstig bijlage XV van richtlijn 77/541/EEG, zoals deze is gewijzigd bij richtlijn nr. 2000/3/EG van de Raad van de Europese Unie van 20 juli 1981 (PbEG L 53),

d. voldoet voor wat betreft de doorgangen en zitplaatsruimten aan:

1°. hetgeen voor bussen van de klasse III is bepaald in ECE reglement 36,

2°. hetgeen voor bussen van de klasse III is bepaald in ECE reglement 107, of

3°. hetgeen voor bussen van de klasse III is bepaald in richtlijn 2001/85/EG.

Artikel 4

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 5

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling T100-bussen.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.

Toelichting

Op grond van artikel 1, onderdeel afb van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en de artikelen 3.3.1a en 6.15a van het Voertuigreglement is het mogelijk dat de maximumsnelheid van bepaalde bussen, de zogenaamde T100-bussen, wordt verhoogd tot 100 kilometer per uur. Met het oog op de veiligheid worden in de onderhavige regeling een aantal technische eisen gesteld waaraan de bussen moeten voldoen om voor een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur in aanmerking te komen. Deze eisen zijn aanvullend op de ook nu al geldende eisen.

Bij de keuze voor de eisen waaraan T100-bussen moeten voldoen om als zodanig te worden aangemerkt, is zoveel mogelijk aangesloten bij eisen zoals die in het buitenland reeds gelden voor dit soort bussen. Het gaat om eisen waarmee inmiddels in die landen, zoals bijvoorbeeld Duitsland, ervaring is opgedaan en waarvan is gebleken dat zij vanuit een oogpunt van verkeersveiligheid voldoende zijn.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

Naar boven