Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005

Regeling van de Staatssecretarissen van Verkeer en Waterstaat en van Defensie, houdende aanwijzing van gebieden binnen het vluchtinformatiegebied Amsterdam, waar buitenlandse instanties luchtverkeersdienstverlening geven (Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005)

29 april 2005

Nr. HDJZ/LUV/2005-1083

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Staatssecretarissen van Verkeer en Waterstaat en van Defensie,

Gelet op artikel 5.14, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wet luchtvaart;

Besluiten:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

ACC: Area Control Centre;

AMSL: boven gemiddeld zeeniveau (above mean sea level);

APP: Approach Control;

CTR: plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied (Control Zone);

FL: vliegniveau (Flight Level);

ft: voet (feet);

NM: nautische mijl;

OAT: vluchten die worden uitgevoerd onder militair gezag, die niet worden uitgevoerd volgens de regels en procedures vastgesteld door de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (Operational Air Traffic);

TCC: Terminal Control Centre;

TCC/RP Semmerzake: Traffic Control Centre/RP Semmerzake;

TMA: naderingsverkeersleidingsgebied (Terminal Control Area);

UAC: Upper Area Control Centre;

UTA: algemeen verkeersleidingsgebied (Upper Control Area).

Artikel 2

Als gebied, waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door Brussel ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C wordt aangewezen het gebied als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage A, en deel uitmakend van het Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 195 en een bovengrens van FL 245, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°15’21” NB 005°33’24” OL, en

51°14’46” NB 006°04’54” OL,

– de oost-, zuid- en westgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.

Artikel 3

Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door TCC/RP Semmerzake volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C wordt aangewezen het gebied als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage B, en deel uitmakend van het Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 195 en een bovengrens van FL 245, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°15’21” NB 005°33’24” OL,

51°14’46” NB 006°04’54” OL,

– de oostgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam,

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:

51°00’00” NB 005°46’02” OL, en

51°00’00” NB 005°54’18” OL,

– de westgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.

Artikel 4

1. Als gebied, waar aan het luchtverkeer OAT luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door TCC/RP Semmerzake volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse B vanaf FL 095 tot FL 195 en volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C van FL 195 tot FL 660, wordt aangewezen het gebied als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage C, en deel uitmakend van de Nieuw-Milligen TMA-D en de Amsterdam UTA, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°26’37” NB 005°04’54” OL, en

51°16’40” NB 005°27’00” OL,

– de oost-, zuid- en westgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.

2. TCC/RP Semmerzake geeft luchtverkeersdienstverlening, indien een verzoek daartoe is gedaan bij het MilATCC Nieuw-Milligen.

Artikel 5

Als gebied, waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door Brussel ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse B wordt aangewezen het gebied als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage D, en deel uitmakend van de Maastricht TMA-1 en Maastricht TMA-2 met uitzondering van de in de bij deze regeling behorende bijlagen H en I aangegeven gebieden Romin Area, Worms North Area en Worms South Area, met een ondergrens vanaf FL 095 en een bovengrens tot FL 195, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°11’00” NB 005°46’06” OL,

51°11’00” NB 005°58’25” OL,

51°14’55” NB 005°57’08” OL, en

51°14’46” NB 006°04’54” OL,

– de oost-, zuid- en westgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.

Artikel 6

1. Als gebied, waar aan het luchtverkeer, voor zover het gaat om naderend en vertrekkend verkeer naar en van het luchtvaartterrein Kleine Brogel, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door Kleine Brogel APP volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse E, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Kleine Brogel Vectoring Area (KBVA) in de bij deze regeling behorende bijlage E en deel uitmakend van de Nieuw-Milligen TMA-D, met een ondergrens vanaf 457,5 m (1500 ft) AMSL en een bovengrens tot en met 1067,5 m (3500 ft) AMSL, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°15’21” NB 005°33’24” OL, en

51°15’04” NB 005°50’00” OL,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

51°15’04” NB 005°50’00” OL, en

51°09’43” NB 005°50’00” OL,

– de zuidwest grens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.

2. Kleine Brogel APP geeft luchtverkeersdienstverlening, indien een verzoek daartoe is gedaan bij het MilATCC Nieuw Milligen.

Artikel 7

1. Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door de plaatselijke luchtverkeersleiding van Kleine Brogel volgens de regels behorende bij de luchtverkeersdienstverleningsklasse C, wordt aangewezen het gebied behorende bij de Kleine Brogel CTR, als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage F en deel uitmakend van het vluchtinformatiegebied Amsterdam, met als ondergrens de grond en een bovengrens tot 915 m (3000 ft) AMSL, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een cirkel van 5 NM rond de positie:

51°14’21” NB 005°36’50” OL,

– de zuidwestgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.

2. De plaatselijke luchtverkeersdienst van Kleine Brogel meldt het begin en het einde van zijn luchtverkeersdienstverlening bij het MilATCC Nieuw-Milligen.

3. MilATCC Nieuw-Milligen verzorgt de luchtverkeersdienstverlening, volgens de regels behorende bij de luchtverkeersdienstverleningsklasse C, in het gebied, indien de plaatselijke luchtverkeersdienst Kleine Brogel zich heeft afgemeld.

Artikel 8

1. Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door de plaatselijke luchtverkeersleiding van Niederrhein volgens de regels behorende bij de luchtverkeersdienstverleningsklasse C, wordt aangewezen het gebied behorend tot de Niederrhein CTR, als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage G en deel uitmakend van het vluchtinformatiegebied Amsterdam, met als ondergrens de grond of het water en een bovengrens tot 915 m (3000 ft) AMSL, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°39’31” NB 005°55’21” OL, en

51°39’05” NB 006°07’00” OL,

– de oostgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam,

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:

51°33’15” NB 006°10’20” OL, en

51°33’22” NB 006°01’09” OL,

– de westgrens: een lijn van:

51°33’22” NB 006°01’09” OL, via een deel van een cirkel met als middelpunt de coördinaten 51°31’05” NB 005°51’22” OL met een straal van 6,5 NM tot een deel van een cirkel met als middelpunt de coördinaten naar 51°39’29” NB 005°42’30” OL met een straal van 8 NM, naar 51°39’31” NB 005°55’21” OL.

2. De plaatselijke luchtverkeersleiding van Niederrhein meldt het begin en het einde van zijn luchtverkeersdienstverlening bij het MilATCC Nieuw-Milligen.

3. MilATCC Nieuw-Milligen verzorgt de luchtverkeersdienstverlening, volgens de regels behorende bij de luchtverkeersdienstverleningsklasse C, in het gebied, indien de plaatselijke luchtverkeersleiding Niederrhein zich heeft afgemeld.

Artikel 9

Als gebied, waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door Langen ACC vanaf 457,5 m (1500 ft) AMSL tot FL 095 volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse E, en van FL 095 tot FL 195 volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse B, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Romin Area in de bij deze regeling behorende bijlage H en deel uitmakend van Maastricht TMA-1, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°14’55” NB 005°57’08” OL, en

51°14’46” NB 006°04’54” OL,

– de oost- en zuidgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam,

– de westgrens: een lijn tussen de posities:

51°05’15” NB 006°00’18” OL, en

51°14’55” NB 005°57’08” OL.

Artikel 10

Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door Langen ACC vanaf 915 m (3000 ft) AMSL tot FL 095 volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse E, en aan al het luchtverkeer van FL 095 tot FL 195 volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse B, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Worms North Area in de bij deze regeling behorende bijlage I en deel uitmakend van Maastricht TMA-1, voor zover lateraal begrensd door:

– de noord- en oostgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam,

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:

50°54’42” NB 006°05’04” OL, en

50°54’42” NB 006°03’43” OL,

– de westgrens: een lijn tussen de posities:

50°54’42” NB 006°03’43” OL, en

50°55’18” NB 006°03’31” OL.

Artikel 11

Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door Langen ACC vanaf 610 m (2000 ft) AMSL tot FL 095 volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse E, en aan al het luchtverkeer van FL 095 tot FL 195 volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse B, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Worms South Area in de bij deze regeling behorende bijlage I en deel uitmakend van Maastricht TMA-2, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

50°54’42” NB 006°03’43” OL, en

50°54’42” NB 006°05’04” OL,

– de oostgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam,

– de westgrens: een lijn tussen de posities:

50°51’40” NB 006°04’41” OL, en

50°54’42” NB 006°03’43” OL.

Artikel 12

1. Als gebied, waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door ACC Copenhagen volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C wordt aangewezen het gebied, dat deel uitmaakt van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 245 en een bovengrens van FL 660, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

55°00’00” NB 005°00’00” OL, en

55°00’00” NB 006°30’00” OL,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

55°00’00” NB 006°30’00” OL, en

54°30’00” NB 004°32’09” OL,

– de westgrens: een lijn tussen de posities:

54°30’00” NB 004°32’09” OL, en

55°00’00” NB 005°00’00” OL.

2. De uitvoering van de luchtverkeersdienstverlening, bedoeld in het eerste lid, wordt gecoördineerd door UAC Maastricht.

Artikel 13

Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door het Londen ACC volgens de regels behorende bij de luchtverkeersdienstverleningsklasse C, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Refso A Area in de bij deze regeling behorende bijlage J, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 235 en een bovengrens van FL 660, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°57’02” NB 002°21’23” OL, en

51°57’56” NB 003°10’19” OL,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

51°57’56” NB 003°10’19” OL, en

51°28’50” NB 003°10’19” OL,

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:

51°28’50” NB 003°10’19” OL, en

51°42’45” NB 002°10’01” OL,

– de westgrens: een lijn tussen de posities:

51°42’45” NB 002°10’01” OL, en

51°57’02” NB 002°21’23” OL.

Artikel 14

Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door het Londen ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Refso B Area in de bij deze regeling behorende bijlage K, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 215 en een bovengrens van FL 235, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°57’02” NB 002°21’23” OL, en

51°57’13” NB 002°30’00” OL,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

51°57’13” NB 002°30’00” OL, en

51°38’13” NB 002°30’00” OL,

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:

51°38’13” NB 002°30’00” OL, en

51°42’45” NB 002°10’01” OL,

– de westgrens: een lijn tussen de posities:

51°42’45” NB 002°10’01” OL, en

51°57’02” NB 002°21’23” OL.

Artikel 15

Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT boven FL 195, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door het Londen TCC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse A tussen FL 055 en FL 195 en volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C tussen FL 195 en FL 215, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Refso C Area in de bij deze regeling behorende bijlage L, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 055 en een bovengrens van FL 215, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°57’02” NB 002°21’23” OL, en

51°57’13” NB 002°30’00” OL,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

51°57’13” NB 002°30’00” OL, en

51°38’13” NB 002°30’00” OL,

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:

51°38’13” NB 002°30’00” OL, en

51°42’45” NB 002°10’01” OL,

– de westgrens: een lijn tussen de posities:

51°42’45” NB 002°10’01” OL, en

51°57’02” NB 002°21’23” OL.

Artikel 16

Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door het Londen ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Saski B Area in de bij deze regeling behorende bijlage M, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 215 en een bovengrens van FL 660, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°42’45” NB 002°10’01” OL, en

51°38’13” NB 002°30’00” OL,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

51°38’13” NB 002°30’00” OL, en

51°27’20” NB 002°30’00” OL,

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:

51°27’20” NB 002°30’00” OL, en

51°30’00” NB 002°00’00” OL,

– de westgrens: een lijn tussen de posities:

51°30’00” NB 002°00’00” OL, en

51°42’45” NB 002°10’01” OL.

Artikel 17

Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT boven FL 195, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door het Londen TCC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse A tussen FL 055 en FL 195 en volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C tussen FL 195 en FL 215, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Saski C Area in de bij deze regeling behorende bijlage N, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 055 en een bovengrens van FL 215, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°42’45” NB 002°10’01” OL, en

51°38’13” NB 002°30’00” OL,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

51°38’13” NB 002°30’00” OL, en

51°27’20” NB 002°30’00” OL,

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:

51°27’20” NB 002°30’00” OL, en

51°30’00” NB 002°00’00” OL,

– de westgrens: een lijn tussen de posities:

51°30’00” NB 002°00’00” OL, en

51°42’45” NB 002°10’01” OL.

Artikel 18

Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door Brussel ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse B wordt aangewezen het gebied weergegeven als L179 Area in de bij deze regeling behorende bijlage O, en deel uitmakend van de Nieuw-Milligen TMA D, met een ondergrens van FL 095 en een bovengrens tot FL 195, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°15’21” NB 005°33’24” OL, en

51°14’55” NB 005°57’08” OL,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

51°14’55” NB 005°57’08” OL, en

51°11’00” NB 005°58’25” OL,

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:

51°11’00” NB 005°58’25” OL, en

51°11’00” NB 005°46’06” OL,

– de westgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.

Artikel 19

1. Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door Langen ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse B wordt aangewezen de luchtverkeersweg L179 tussen de meldingspunten Dibir en Romin, in de bij deze regeling behorende bijlage P, en deel uitmakend van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.

2. Langen ACC geeft luchtverkeersdienstverlening, indien een verzoek daartoe is gedaan bij het MilATCC Nieuw-Milligen.

Artikel 20

De volgende regelingen worden ingetrokken:

1. de regeling van 3 maart 1995 van de Ministers van Verkeer en Waterstaat en Defensie, houdende aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties, Stcrt. 76;

2. de regeling van 21 december 1998, van de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie, houdende aanwijzing delen vluchtinformatiegebied Amsterdam waar luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door ACC Copenhagen, Stcrt. 249.

Artikel 21

Deze regeling treedt in werking met ingang van 12 mei 2005.

Artikel 22

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, M.H. Schultz van Haegen.De Staatssecretaris van Defensie, C. van der Knaap.

Toelichting

Het Nederlandse luchtruim boven Limburg is relatief smal en langgerekt, kent grillige landsgrenzen en is ingesloten tussen het Duitse civiele en militaire luchtruim, het Nederlandse civiele en militaire luchtruim en het Belgische civiele en militaire luchtruim met alle bijbehorende civiele en militaire routes. Deze situatie leidt ertoe dat het luchtruim boven Limburg zeer complex is en dat bij de dagelijkse uitvoering van de luchtverkeersleiding veel afstemming en coördinatie nodig is tussen alle luchtverkeersleidingsorganisaties rondom Limburg. Naast de Luchtverkeersleiding Nederland wordt thans rondom Limburg luchtverkeersleiding gegeven door Belgocontrol en Deutsche Flugsicherung (DFS). Het grillige verloop van de landsgrenzen leidt door de daaruit voortvloeiende complexe uitvoering van luchtverkeersleiding tot hogere kosten voor de luchtverkeersdienstverlening. Ook voor gezagvoerders van luchtvaartuigen leidt de huidige luchtruimverdeling tot complexe situaties door een frequente wisseling van luchtverkeersleidingsdienst. Door aanpassingen aan de beheersstructuur van het luchtruim wordt gekomen tot een efficiënter en veiliger gebruik ervan. De aanpassingen betreffen enerzijds afspraken neergelegd in de regeling over het verzorgen van grensoverschrijdende luchtverkeersleiding door de luchtverkeerleidingsorganisaties rondom Limburg, waardoor de grillige begrenzing van het Nederlandse luchtruim boven Limburg recht getrokken wordt. En anderzijds hebben de aanpassingen betrekking op de wijziging van luchtverkeersroutes, waardoor deze verder uit elkaar komen te liggen en er een logischer punt van overdracht tussen de luchtverkeersleidingsorganisaties van de betrokken landen wordt gevonden. Hierdoor wordt de noodzakelijke coördinatie tussen de luchtverkeersleidingorganisaties gereduceerd en wordt de werkdruk op verkeersleiders en de kans op onregelmatigheden verminderd. Zo wordt het ook voor de gezagvoerder makkelijker om in het Limburgse luchtruim te vliegen. De veiligheid in het luchtruim van Limburg wordt hierdoor verder verbeterd.

Bij de ontwikkeling van de voorgestelde wijzigingen zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

– Borgen van veilige luchtverkeersroutes;

– Verminderen van het aantal luchtverkeersleidingorganisaties dat bij een vlucht betrokken is;

– Routes die het vliegverkeer volgt zoveel mogelijk op voorhand separeren zonder tussenkomst van de luchtverkeersleider;

– Verlagen van de werkdruk van de gezagvoerder;

– Verlagen van de werkdruk van de luchtverkeersleider;

– Bijdragen aan vermindering van externe veiligheidsconsequenties;

– Kortere c.q. efficiëntere routes van en naar de luchthaven;

– Voorkomen van vermijdbare hinder voor omwonenden;

– Kunnen accommoderen van de toekomstige vliegtuigbewegingen en vlootmix zoals voorzien in 2015 (ten behoeve van continuïteit van luchthaven en luchtverkeersleiding).

De neerslag van de verdeling van het betrokken luchtruim in de regelgeving is verdeeld over een viertal regelingen: de Regeling belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening, de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005, de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling procedures.

In de onderhavige regeling, de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005, is aangegeven in welke luchtruimgebieden op basis van de hiervoor aangeven luchtruimverdeling boven Limburg buitenlandse verleners van luchtverkeersdiensten (Belgocontrol en DFS) deze diensten verlenen. Onderlinge afstemming is gewaarborgd door middel van werkafspraken, vastgelegd in Letters of Agreement.

Van de gelegenheid is tevens gebruik gemaakt de inhoud van de regeling van 21 december 1998, houdende aanwijzing delen vluchtinformatiegebied Amsterdam waar luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door ACC Copenhagen, Stcrt. 249 in deze regeling op te nemen (het nieuwe artikel 12). Voor de overzichtelijkheid is de oude regeling vervangen door de nieuwe Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M.H. Schultz van Haegen

De Staatssecretaris van Defensie,

C. van der Knaap

Bijlage A, behorende bij artikel 2 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-1.gif

Deel van Amsterdam UTA zuid van 51° NB

Bijlage B, behorende bij artikel 3 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-2.gif

Deel van Amsterdam UTA noord van 51° NB

Bijlage C, behorende bij artikel 4 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-3.gif

TRA North B

Bijlage D, behorende bij artikel 5 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-4.gif

Deel van de Maastricht TMA 1 en 2

Bijlage E, behorende bij artikel 6 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-5.gif

Kleine Brogel Vectoring Area

Bijlage F, behorende bij artikel 7 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-6.gif

Nederlands deel van de Kleine-Brogel CTR

Bijlage G, behorende bij artikel 8 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-7.gif

Nederlands deel van de Niederrhein CTR

Bijlage H, behorende bij artikel 9 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-8.gif

Romin Area

Bijlage I, behorende bij artikel 10 en 11 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-9.gif

Worms North en Worms South Area

Bijlage J, behorende bij artikel 13 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-10.gif

Refso A area

Bijlage K, behorende bij artikel 14 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-11.gif

Refso B area

Bijlage L, behorende bij artikel 15 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-12.gif

Refso C area

Bijlage M, behorende bij artikel 16 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-13.gif

Saski B area

Bijlage N, behorende bij artikel 17 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-14.gif

Saski C area

Bijlage O, behorende bij artikel 18 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-15.gif

L179 Area

Bijlage P, behorende bij artikel 19 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2005-88-p25-SC69838-16.gif

Luchtweg L179

Naar boven