Regeling belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening

Regeling van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 29 april 2005, nr. HDJZ/LUV/2005-1084, Hoofddirectie Juridische Zaken, belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 5.14, tweede lid, van de Wet luchtvaart;

Besluit:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

AMSL: boven gemiddeld zeeniveau (above mean sea level);

CTR: plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied (Control Zone);

FL: vliegniveau (Flight Level);

ft: voet (feet).

Artikel 2

De LVNL is belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse E aan vluchten in:

a. het deel van het vluchtinformatiegebied Düsseldorf, weergegeven als Maskirchen A Area in de bij deze regeling behorende bijlage A, met uitzondering van de plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden, met een ondergrens vanaf 305 m (1000 ft) boven de grond en een bovengrens tot en met FL 095, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

51°05’15” NB 006°00’18” OL, en

50°55’18” NB 006°03’31” OL,

– de zuid-, en westgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.

b. het deel van het vluchtinformatiegebied Düsseldorf, weergegeven als Vaals A Area in de bij deze regeling behorende bijlage A, met een ondergrens vanaf 305 m (1000 ft) boven de grond en een bovengrens tot en met FL 095, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

50°50’47” NB 006°04’27” OL, en

50°45’16” NB 006°01’14” OL,

– de zuid-, en westgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.

Artikel 3

De LVNL is belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse D aan vluchten in het deel van het vluchtinformatiegebied Düsseldorf, weergegeven als Maastricht CTR in de bij deze regeling behorende bijlage B, met als ondergrens de grond en een bovengrens tot en met 915 m (3000 ft) AMSL, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51°02’01” NB 005°52’38” OL,

51°00’47” NB 005°55’40” OL, en

51°00’46” NB 005°57’38” OL,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

51°00’46” NB 005°57’38” OL, en

50°59’00” NB 005°57’38” OL,

– de zuid- en westgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.

Artikel 4

De LVNL is belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse A aan luchtverkeer in:

a. het deel van het vluchtinformatiegebied Londen, weergegeven als Molix Area in de bij deze regeling behorende bijlage C, met een ondergrens van FL 175 en een bovengrens van FL 245, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

53°20’00” NB 002°30’00” OL,

53°14’41” NB 003°11’02” OL, en

53°10’29” NB 003°21’58” OL,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

53°10’29” NB 003°21’58” OL, en

52°37’04” NB 002°53’56” OL,

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:

52°37’04” NB 002°53’56” OL, en

52°40’10” NB 002°30’00” OL,

– de westgrens: een lijn tussen de posities:

52°40’10” NB 002°30’00” OL, en

53°20’00” NB 002°30’00” OL;

b. het deel van het vluchtinformatiegebied Londen, weergegeven als Godos Area in de bij deze regeling behorende bijlage D, met een ondergrens van FL 175 en een bovengrens van FL 245, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

53°41’48” NB 003°00’00” OL, en

53°34’11” NB 003°42’22” OL,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

53°34’11” NB 003°42’22” OL, en

53°10’29” NB 003°21’58” OL,

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:

53°10’29” NB 003°21’58” OL,

53°14’41” NB 003°11’02” OL, en

53°16’08” NB 003°00’00” OL,

– de westgrens: een lijn tussen de posities:

53°16’08” NB 003°00’00” OL, en

53°41’48” NB 003°00’00” OL.

Artikel 5

1. De LVNL geeft luchtverkeersdienstverlening in de gebieden, genoemd in de artikelen 2 tot en met 4, volgens de regels die zijn vastgelegd in het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (Trb. 1973, 109) en de bij dat verdrag behorende bijlagen.

2. De LVNL maakt werkafspraken met luchtverkeersdiensten, die werken in aangrenzende luchtverkeersgebieden en legt deze vast in een “Letter of Agreement” tussen de desbetreffende luchtverkeersdiensten.

Artikel 6

De volgende regelingen worden ingetrokken:

1. het besluit van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 19 september 1995, houdende het belasten van de LVB-organisatie met luchtverkeersdienstverlening in een aangrenzend vluchtinformatiegebied, Stcrt. 193;

2. het besluit van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 13 maart 2003, houdende het belasten van de LVNL met luchtverkeersdienstverlening in een deel van het vluchtinformatiegebied Londen, Stcrt. 54.

Artikel 7

Deze regeling treedt in werking met ingang van 12 mei 2005.

Artikel 8

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, M.H. Schultz van Haegen.

Toelichting

Het Nederlandse luchtruim boven Limburg is relatief smal en langgerekt, kent grillige landsgrenzen en is ingesloten tussen het Duitse civiele en militaire luchtruim, het Nederlandse civiele en militaire luchtruim en het Belgische civiele en militaire luchtruim met alle bijbehorende civiele en militaire routes. Deze situatie leidt ertoe dat het luchtruim boven Limburg zeer complex is en dat bij de dagelijkse uitvoering van de luchtverkeersleiding veel afstemming en coördinatie nodig is tussen alle luchtverkeersleidingsorganisaties rondom Limburg. Naast de Luchtverkeersleiding Nederland wordt thans rondom Limburg luchtverkeersleiding gegeven door Belgocontrol en Deutsche Flugsicherung (DFS). Het grillige verloop van de landsgrenzen leidt door de daaruit voortvloeiende complexe uitvoering van luchtverkeersleiding tot hogere kosten voor de luchtverkeersdienstverlening. Ook voor gezagvoerders van luchtvaartuigen leidt de huidige luchtruimverdeling tot complexe situaties door een frequente wisseling van luchtverkeersleidingsdienst. Door aanpassingen aan de beheersstructuur van het luchtruim wordt gekomen tot een efficiënter en veiliger gebruik ervan. De aanpassingen betreffen enerzijds afspraken neergelegd in de regeling over het verzorgen van grensoverschrijdende luchtverkeersleiding door de luchtverkeerleidingsorganisaties rondom Limburg, waardoor de grillige begrenzing van het Nederlandse luchtruim boven Limburg recht getrokken wordt. En anderzijds hebben de aanpassingen betrekking op de wijziging van luchtverkeersroutes, waardoor deze verder uit elkaar komen te liggen en er een logischer punt van overdracht tussen de luchtverkeersleidingsorganisaties van de betrokken landen wordt gevonden. Hierdoor wordt de noodzakelijke coördinatie tussen de luchtverkeersleidingorganisaties gereduceerd en wordt de werkdruk op verkeersleiders en de kans op onregelmatigheden verminderd. Zo wordt het ook voor de gezagvoerder makkelijker om in het Limburgse luchtruim te vliegen. De veiligheid in het luchtruim van Limburg wordt hierdoor verder verbeterd.

Bij de ontwikkeling van de voorgestelde wijzigingen zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

– Borgen van veilige luchtverkeersroutes;

– Verminderen van het aantal luchtverkeersleidingorganisaties dat bij een vlucht betrokken is;

– Routes die het vliegverkeer volgt zoveel mogelijk op voorhand separeren zonder tussenkomst van de luchtverkeersleider;

– Verlagen van de werkdruk van de gezagvoerder;

– Verlagen van de werkdruk van de luchtverkeersleider;

– Bijdragen aan vermindering van externe veiligheidsconsequenties;

– Kortere c.q. efficiëntere routes van en naar de luchthaven;

– Voorkomen van vermijdbare hinder voor omwonenden;

– Kunnen accommoderen van de toekomstige vliegtuigbewegingen en vlootmix zoals voorzien in 2015 (ten behoeve van continuïteit van luchthaven en luchtverkeersleiding).

De neerslag van de verdeling van het betrokken luchtruim in de regelgeving is verdeeld over een viertal regelingen: de Regeling belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening, de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005, de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling procedures.

In de onderhavige regeling, de Regeling belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening, hierna regeling, wordt geregeld in welk deel van het buitenlands vluchtinformatiegebied dat grenst aan een deel van het vluchtinformatiegebied Amsterdam (boven Limburg) LVNL luchtverkeersdienstverlening verleent. Deze regeling is daarmee het spiegelbeeld van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005. Beide regelingen treden op dezelfde datum in werking. In de regeling is de hiervoor aangegeven luchtruimverdeling verwerkt voor zover het betreft de door LVNL in het buitenlands luchtruim te verlenen diensten en aangegeven in de bij de regeling als bijlage gevoegde kaarten.

Van de gelegenheid is gebruik gemaakt eerdere besluiten, waarin de LVNL is belast met dienstverlening in buitenlands luchtruim, in deze regeling onder te brengen. Het gaat hierbij in de eerste plaats om het besluit van 19 september 1995, Stcrt. 193, inzake het belasten van de LVB-organisatie met luchtverkeersdienstverlening in een aangrenzend vluchtinformatiegebied. Dit besluit is in artikel 3 van de regeling vervat. Voorts gaat het om de inhoud van artikel 7 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties. Dit artikel behoorde niet in deze regeling en wordt met deze wijziging vervat in artikel 2, onderdeel a. Daarnaast is het besluit van 13 maart 2003, Stcrt. 54 inzake het belasten van de LVNL met luchtverkeersdienstverlening in delen van het vluchtinformatiegebied Londen in artikel 4 van de regeling opgenomen.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M.H. Schultz van Haegen

Bijlage A, behorende bij artikel 2 van de Regeling belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening

stcrt-2005-88-p23-SC69839-1.gif

Maskirchen A Area en Vaals A Area

Bijlage B, behorende bij artikel 3 van de Regeling belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening

stcrt-2005-88-p23-SC69839-2.gif

Duitse deel van de Maastricht CTR

Bijlage C, behorende bij artikel 4 van de Regeling belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening

stcrt-2005-88-p23-SC69839-3.gif

Molix Area

Bijlage D, behorende bij artikel 4 van de Regeling belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening

stcrt-2005-88-p23-SC69839-4.gif

Godos Area

Naar boven