Wijziging Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat, houdende wijziging van Bijlage 2 – de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen – behorende bij de regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 16 december 1998, nr. DGG/J-98011064 houdende bepalingen aangaande het vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen

1 april 2005

Nr. HDJZ/SCH/2005-890

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 26, eerste lid, van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, en 2, en 5, derde lid, van het Besluit vervoer gevaarlijke stoffen;

Besluit:

Artikel I

Bijlage 2 – de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen – behorende bij de Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen1 wordt gewijzigd als volgt:

Artikel 16, derde lid, komt te luiden:

3. De kapitein die met een schip dat beladen is met gevaarlijke stoffen genoemd in Hoofdstuk VI van de door de IMO vastgestelde Voorschriften voor de bouw en uitrusting van schepen die gevaarlijke chemicaliën in bulk vervoeren, de wateren als genoemd in artikel 1, tweede lid, bevaart, draagt er zorg voor dat de bouw en de uitrusting van het schip beantwoorden aan de voor dat schip van toepassing zijnde voorschriften van de IMO-codes voor de bouw en uitrusting van schepen die gevaarlijke chemicaliën in bulk transporteren: Bulk Chemical Code (BCH-Code) en International Bulk Chemical Code (IBC-Code).

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.

Toelichting

Door middel van de onderhavige wijziging wordt aan artikel 16, derde lid, van Bijlage 2 – de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen (RVGZ) – behorende bij de Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen (VBG), de IBC-Code (de bij resolutie MSC.4(48) van de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie van de Verenigde Naties aangenomen Internationale Code voor de bouw en uitrusting van schepen die gevaarlijke chemicaliën in bulk vervoeren (International Bulk Chemical Code)) toegevoegd. Daarmee wordt buiten twijfel gesteld dat chemicaliëntankers gebouwd op of na 1 juli 1986 en die toch al moeten voldoen aan de voorschriften van de IBC-Code, in Nederland, ook voor wat betreft het traject tussen de zee en de zeehavens en in die zeehavens zelf, aan deze voorschriften moeten voldoen. Naar aanleiding van de huidige tekst van artikel 16, derde lid, RVGZ, waren hieromtrent vragen gerezen.

Gezien het feit dat genoemde Bijlage 2 ter inzage is gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Hoofddirectie Juridische Zaken, Koningskade 4 te Den Haag, zal de onderhavige wijziging daaraan worden toegevoegd.

Administratieve lasten

Uit deze wijzigingsregeling vloeien geen administratieve lasten voort voor het Nederlandse bedrijfsleven en burgers.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

  • 1

    Stcrt. 1998, 247; laatstelijk gewijzigd bij regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 7 december 2004, nr. HDJZ/BIM/2004-2971 (Stcrt. 2004, 242).

Naar boven