Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2005, 62 pagina 16 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2005, 62 pagina 16 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Minister van Economische Zaken van 30 maart 2005, nr. WJZ 5017828, houdende regels inzake de vaststelling en vergoeding van kosten, bedoeld in artikel 13.6, tweede lid, van de Telecommunicatiewet (Regeling kosten aftappen en gegevensverstrekking)
De Minister van Economische Zaken,
Gelet op artikel 13.6, derde lid, van de Telecommunicatiewet;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. wet: Telecommunicatiewet;
b. aanbieder: aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk of van een openbare telecommunicatiedienst;
c. aftap- of informatieverstrekkingsactiviteit: de werkzaamheden die een aanbieder verricht om te voldoen aan een bijzondere last of een bevel op grond van het Wetboek van Strafvordering dan wel een toestemming op grond van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002 als bedoeld in artikel 13.2, eerste en tweede lid, van de wet, dan wel de werkzaamheden die een aanbieder verricht om te voldoen aan een vordering of een verzoek als bedoeld in artikel 13.2a of artikel 13.4, eerste of tweede lid, van de wet;
d. declarabele kosten: de door een aanbieder gemaakte administratiekosten en personeelskosten die rechtstreeks voortvloeien uit het uitvoeren van aftap- of informatieverstrekkingsactiviteiten, zoals nader aangeduid in de bij deze regeling behorende bijlage;
e. opdrachtgever: de autoriteit die de aanbieder een bijzondere last, bevel, toestemming, vordering of verzoek heeft gegegeven onderscheidenlijk gedaan om een aftap- of informatieverstrekkingsactiviteit te verrichten;
f. indicatieve tarieven: bedragen die de opdrachtgever hanteert bij het vaststellen van de hoogte van de vergoeding van de declarabele kosten, zoals vermeld in de bij deze regeling behorende bijlage.
1. De aanbieder doet aan de opdrachtgever een opgave van de declarabele kosten van een aftap- of informatieverstrekkingsactiviteit zodra deze activiteit is voltooid.
2. Elke kostenopgave bevat een specificatie van de verrichte werkzaamheden, als aangeduid in de bijlage bij deze regeling, en van de desbetreffende tijdsbesteding, en wordt opgesteld overeenkomstig de in de bijlage gegeven aanwijzingen.
3. Voor zover de kostenopgave hoger is dan het desbetreffende indicatieve tarief, draagt de aanbieder zorg voor een nadere onderbouwing van de kostenopgave.
4. Op verzoek van de opdrachtgever verstrekt de aanbieder nadere informatie over de kostenopgave, waaronder
a. een toelichting op de verrichte werkzaamheden;
b. een toelichting op het kostenniveau, waaronder het gehanteerde uurtarief;
c. een accountantsverklaring omtrent de kostenopgave.
1. Indien de opdrachtgever van oordeel is dat de gedeclareerde kosten declarabele kosten betreffen, wordt de vergoeding vastgesteld overeenkomstig het desbetreffende indicatieve tarief.
2. In afwijking van het eerste lid wordt de vergoeding vastgesteld op een bedrag dat gelijk is aan de kosten waarvan de aanbieder naar het oordeel van de opdrachtgever aannemelijk heeft gemaakt dat deze kosten declarabele kosten betreffen en dat deze kosten meer bedragen dan het indicatieve tarief, voor zover deze kosten in redelijkheid als noodzakelijk kunnen worden beschouwd.
1. De indicatieve bedragen, bedoeld in artikel 3, eerste lid, worden jaarlijks voor 1 mei geïndexeerd aan de hand van de door het Centraal Planbureau in het meest recente Centraal Economisch Plan voor het jaar voorafgaand aan het lopende kalenderjaar vastgestelde ontwikkeling van het contractloon in de marktsector.
2. Wijziging van de indicatieve bedragen, anders dan bedoeld in het eerste lid, vindt plaats in overeenstemming met de ministers van Justitie, Binnenlandse Zaken en Defensie.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling kosten aftappen en gegevensverstrekking.
Deze regeling zal met de bijlage en de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Hoofdstuk 13 van de Telecommunicatiewet bevat de wettelijke bepalingen over aftappen en gegevensverstrekking ten behoeve van opsporings- en vervolgingsautoriteiten en inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken of van openbare telecommunicatiediensten mogen hun netwerken of diensten slechts aanbieden indien deze netwerken of diensten aftapbaar zijn. Ook voor gegevensverstrekking gelden bepaalde systeemvereisten.
Artikel 13.6 regelt de wijze waarop de kosten om te voldoen aan deze verplichtingen en om medewerking te verlenen aan verzoeken om af te tappen dan wel gegevens te verstrekken verdeeld zijn tussen aanbieders en overheid. Ingevolge artikel 13.6, eerste lid Tw, komen de investeringskosten, alsmede de periodieke onderhouds- en exploitatiekosten die verband houden met aftappen, ten laste van de aanbieders van openbare telecommunicatiediensten of -netwerken. Ook de technische inspanningen die vooraf gedaan moeten worden voor het verstrekken van informatie en voor de beveiliging daarvan komen voor rekening van de aanbieders. Krachtens artikel 13.6, tweede lid, Tw worden de administratiekosten en de personeelskosten die rechtstreeks voortvloeien uit de aftapwerkzaamheden en de gegevensverstrekking uit de openbare kas vergoed.
Deze bepaling is ingevoerd als gevolg van de keuze om de kosten voor het aftapbaar maken van systemen niet langer door de overheid te laten vergoeden. Deze keuze lag in de rede nu eerder bij een wijziging van de Wet op de telecommunicatievoorzieningen deze kosten in verband met het aftappen van GSM al voor rekening van de GSM-aanbieder waren gebracht. Artikel 13.6, tweede lid, strekt ertoe vast te leggen dat de kosten die rechtstreeks voortvloeien uit het meewerken aan tap- en informatieverzoeken voor rekening van de overheid blijven komen.
Doel van deze regeling is om te komen tot regels met betrekking tot de vaststelling en vergoeding van de declarabele kosten door de autoriteit die de last, het bevel of het verzoek heeft gedaan, de z.g. opdrachtgever. Daarbij is uitgangspunt dat de feitelijk gemaakte personeelskosten en administratiekosten die een aanbieder maakt ter uitvoering van en die rechtstreeks voortvloeien uit een bijzondere last, bevel of informatieverzoek in rekening worden gebracht bij de opdrachtgever en vervolgens door deze worden vergoed. Hiertoe stelt de regeling vast welke specifieke personeels- en administratiekosten declarabel zijn. Dit geeft duidelijkheid aan de aanbieder en biedt de opdrachtgever inzicht in de verrichte werkzaamheden en de kosten van de daarvoor benodigde handelingen.
In de bijlage, onderdeel I, wordt een overzicht gegeven van de verschillende declarabele tap- en informatieverstrekkingsactiviteiten. Deze komen overeen met het verlenen van medewerking aan de diverse soorten lasten, bevelen en informatieverzoeken die door de opdrachtgevers kunnen worden gegeven. Per activiteit zijn de werkzaamheden vermeld welke bij de uitvoering daarvan aan de orde (kunnen) zijn.
Deze regeling beoogt op deze wijze een goede en eenduidige toepassing van artikel 13.6, tweede lid, van de wet mogelijk te maken. Na verloop van een jaar zal worden bezien of deze doelstelling in voldoende mate is gerealiseerd en, zo nee, of aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn.
De regeling is als volgt uitgewerkt. De aanbieder dient een declaratie in zodra de tap is afgesloten of de informatie is verstrekt. Omdat het actualiseren van de bestanden van het Centraal informatiepunt onderzoek telecommunicatie permanent, dat wil zeggen dagelijks, plaatsvindt, kan hiervoor op jaarbasis worden gedeclareerd. De declaratie wordt verstuurd naar de opdrachtgever, die voor de verwerking van de declaratie verantwoordelijk is. De opdracht voor het verrichten van de aftap- of informatieverstrekkingsactiviteit kan zijn gegeven door de rechter-commissaris in strafzaken, de officier van justitie, de beheerder van een politiekorps, het hoofd van een opsporingsdienst, de beheerder voor zijn korps of door het hoofd voor zijn dienst aangewezen opsporingsambtenaar; de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het hoofd van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, de door deze aangewezen ambtenaar; de Minister van Defensie, het hoofd van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, de door deze aangewezen ambtenaar.
De declaratie wordt in elk geval gespecificeerd ten aanzien van de verrichte werkzaamheden, de desbetreffende tijdsbesteding en de daaruit voortvloeiende kosten, en bevat verder enkele andere gegevens die in de bijlage, onderdeel II, zijn vermeld. Hieronder wordt nader ingegaan op de declarabele kosten.
Om de behandeling van declaraties door opdrachtgevers te vereenvoudigen, wordt in onderdeel III van de bijlage van de regeling per aftap- en informatieverstrekkingsactiviteit een z.g. indicatief bedrag bepaald. Dit bedrag is gebaseerd op de ervaring van de opdrachtgevers dat de kosten bij een normale uitvoering van die tap- of informatieverstrekkingsactiviteit niet uitkomen boven dat bedrag, mede gelet op de tijdsbesteding voor het uitvoeren van deze activiteit. Bijgevolg behoeven declaraties die binnen dit indicatieve bedrag blijven, in het algemeen geen nadere onderbouwing.
Een nadere onderbouwing van de kostenopgave is wel noodzakelijk indien de feitelijk voor een activiteit gemaakte kosten hoger zijn dan het indicatieve bedrag. In dat geval dient de aanbieder aannemelijk te maken dat de gedeclareerde kosten declarabele kosten zijn en dat zij hoger zijn dan het indicatieve tarief, alsmede dat deze kosten in redelijkheid als noodzakelijk kunnen worden beschouwd. Ook indien de in rekening gebrachte kosten ingevolge de in de bijlage gegeven omschrijving kunnen worden aangemerkt als declarabele kosten, kan zich de situatie voordoen dat de tijdsbesteding of het gehanteerde uurtarief voor de betreffende activiteit buiten proporties is. Kosten die in redelijkheid niet als noodzakelijk kunnen worden beschouwd, blijven buiten beschouwing bij de vaststelling van de vergoeding.
Ongeacht de hoogte van de kostenopgave kan het voor de opdrachtgever gewenst zijn nader inzicht te hebben in de wijze waarop de kostenopgave tot stand is gekomen. Dan zal de aanbieder, desgevraagd, een nadere toelichting moeten verschaffen. Indien dat noodzakelijk is voor een beoordeling van de kostenopgave kan de opdrachtgever ook de aanbieder vragen om een accountantsverklaring over de kostenopgave te verstrekken. Voor de goede orde zij vermeld dat de kosten die een aanbieder moet maken voor het nader onderbouwen van een declaratie, met inbegrip van de kosten van een accountantsverklaring, voor zijn rekening blijven.
In de bijlage, onderdeel I, wordt nader gespecificeerd welke concrete kosten declarabel zijn, gegeven de in artikel 13.6, tweede lid van de wet gegeven omschrijving. Daarbij wordt per aftap- of informatieverstrekkingsactiviteit benoemd welke werkzaamheden daarvoor verricht kunnen worden. Hieronder wordt daar nader op ingegaan. Verder wordt bepaald welke kostensoorten declarabel zijn. Het gaat hier primair om de directe personele lasten, te weten de salariskosten, die in een uurtarief kunnen worden uitgedrukt. Voor andere, bijkomende kosten kan een opslag van ten hoogste 5% op dat tarief worden gehanteerd.
Deze afbakening van het begrip declarabele kosten is gebaseerd op het feit dat in het tweede lid van artikel 13.6 van de wet wordt gesproken over kosten die rechtstreeks uit de betreffende activiteiten voortvloeien en op de ervaring dat de bijkomende kosten gering zijn omdat verreweg de meeste algemene kosten van aanbieders investeringskosten zijn die vallen onder het bereik van het eerste lid van artikel 13.6.
Het voorgaande betekent het volgende voor het wettelijke onderscheid van personeels- en administratiekosten. Onder personeelskosten wordt verstaan het uurtarief van het personeel dat rechtstreeks betrokken is bij het zetten van taps of het verstrekken van informatie. De administratiekosten betreffen de uurloonvergoedingen van het personeel dat rechtstreeks betrokken is bij de administratieve handelingen behorende bij het zetten van een tap of het verstrekken van informatie. Zoals gezegd kan voor bijkomende kosten een opslag tot 5% op het uurtarief worden verstrekt.
In onderdeel III van de bijlage is per tap- of informatieverstrekkingsactiviteit het indicatieve tarief bepaald. Daarbij is uitgegaan van de ervaring van de opdrachtgevers ten aanzien van de tijdsbesteding en het schaalniveau van degenen die tap- of informatieverstrekkingsactiviteiten uitvoeren, namelijk schaal 7. De tijdsbesteding per activiteit kan bij benadering worden bepaald op eenheden van een uur, half uur of kwartier. Gegeven het middenloon voor schaal 7, een jaarsalaris van € 40.000, en uitgaand van 1600 werkbare uren per jaar bedragen de salariskosten per uur € 25,–. Ter afdekking van de bureaukosten van de bij de tap- of het informatieverzoek betrokken medewerker wordt een opslag gehanteerd van 5%. Bij de berekening van de indicatieve tarieven wordt derhalve een uurtarief van € 26,25 gebruikt.
De indicatieve tarieven zullen jaarlijks worden bijgesteld overeenkomstig de stijging van de contractlonen in de marktsector. Het Centraal Economisch Plan dat jaarlijks in maart of april wordt uitgebracht, bevat cijfers over de ontwikkeling van die lonen in het voorgaande jaar. Op deze wijze kan het indicatieve tarief gelijke tred houden met de loonontwikkelingen in de markt.
Indien de ervaringen met de toepassing van deze regeling daartoe aanleiding geven, zullen de indicatieve tarieven worden bijgesteld. In dat geval vindt wijziging van de in de bijlage bij deze regeling opgenomen tarieven plaats door de Minister van Economische Zaken in overeenstemming met de andere betrokken ministers.
In de bijlage worden in onderdeel I de declarabele werkzaamheden per tap- of informatieverstrekkingsactiviteit benoemd.
Bij het plaatsen van een tap wordt onder het aannemen van de taplast of het tapbevel verstaan de tijd die feitelijk nodig is om de taplast of het tapbevel van de fax te nemen, een enveloppe te openen, de e-mail te openen en/of te printen. De informatie op de last of bevel dient compleet en conform de afspraken te zijn. Een finale toets kan uitgevoerd worden of degene waarop de taplast of het tapbevel betrekking heeft, nog klant is van de aanbieder.
De handelingen om de last of bevel te activeren komen in aanmerking voor vergoeding. Deze handelingen bestaan uit het activeren of oproepen van de benodigde parameters in het systeem voor de aflevering, het invoeren van de kenmerken van het subject en het invoeren van de begin- en de eindtijd en -datum.
De uitgevoerde last of bevel en de factuur dienen bij de aanbieder gearchiveerd te worden.
De factuur voor de kosten die op basis van deze regeling voor vergoeding in aanmerking komen wordt naar de opdrachtgever gezonden. De kosten voor deze afhandeling komen voor vergoeding in aanmerking.
Bij het verlengen en vervroegd afsluiten van een tap worden vergelijkbare handelingen uitgevoerd als bij het plaatsen. De administratieve en technische toets en het invoeren hebben hierbij een beperkt karakter.
Het oplossen van storingen ten aanzien van een tap betreft handelingen die nodig zijn om te controleren waarom een tap feitelijk dan wel vermeend niet functioneert. Deze handelingen komen in aanmerking voor vergoeding. Het oplossen van feitelijke storingen in het systeem van de aanbieder komt niet in aanmerking voor vergoeding.
Het actualiseren van het abonneebestand ten behoeve van het Centraal informatiepunt onderzoek telecommunicatie vindt dagelijks plaats (artikel 4, tweede lid, Besluit verstrekking gegevens telecommunicatie).
Het aannemen van een verzoek voor informatieverstrekking of een complexe zoekvraag en de administratieve en eventueel technische toets hiervan komen in aanmerking voor vergoeding. De handelingen voor het invoeren van de vraag en het retourneren van antwoorden komen tevens in aanmerking voor vergoeding.
De kosten voor het inschakelen van een accountant, de accountantsverklaring bij een factuur, zijn geen kosten die – in het kader van deze regeling – voor vergoeding uit ’s Rijks kas in aanmerking komen.
Administratieve lasten van aanbieders
Deze regeling heeft niet tot gevolg dat de aanbieders geheel nieuwe werkzaamheden moeten gaan verrichten: sinds jaar en dag declareren zij hun kosten voor de uitvoering van taplasten, tapbevelen en informatieverzoeken. Wel vergt deze regeling een gestandaardiseerde wijze van declareren die zoveel mogelijk aansluit bij de praktijk. Voorzover er extra administratieve handelingen door administratief personeel dienen te worden uitgevoerd, als gevolg van een nadere specificatie van de gedeclareerde bedragen zijn, komen deze voor vergoeding in aanmerking als zijnde factureringskosten.
De kosten voor een nadere onderbouwing en een eventuele accountantsverklaring kunnen als volgt worden geschat. De nadere onderbouwing en de accountantsverklaring kunnen alleen betrekking hebben op de hoogte van het salaris van de betrokken medewerkers en de tijd die in rekening gebracht wordt. In het algemeen zal een accountantsverklaring ook voor toekomstige declaraties die vergelijkbaar zijn, een afdoende onderbouwing kunnen bieden. Om die reden wordt hier voorshands ervan uitgegaan dat gemiddeld niet vaker dan één keer per jaar een accountantsverklaring verstrekt zal moeten worden. Indien jaarlijks een accountantsverklaring op dit punt zou worden gevraagd van alle aanbieders in de sector (ongeveer 300), en uitgaand van een tijdsbesteding van drie uur per verklaring en een uurtarief van € 200,–, zouden de administratieve lasten daarvan voor de gehele sector per jaar € 180.000,– bedragen. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat op dit moment niet elke aanbieder aftap- of informatieverstrekkingsactiviteiten verricht, en dat evenmin valt te verwachten dat van elke aanbieder die wel deze activiteiten verricht een accountantsverklaring gevraagd zal worden. De daadwerkelijke administratieve lasten zullen dus lager uitvallen.
Bij de totstandkoming van deze regeling is nagegaan of er alternatieven zijn die met minder administratieve lasten gepaard gaan. In het verleden is wel overwogen een convenant met de desbetreffende aanbieders te sluiten. Er bleek echter hiertoe onvoldoende bereidheid te bestaan. Een andere variant, een regeling met forfaitaire tarieven, zou echter op gespannen voet kunnen staan met het wettelijke uitgangspunt dat feitelijk gemaakte kosten worden vergoed. Tegen deze achtergrond is beoogd de regeling zodanig in te richten dat de administratieve lasten van de aanbieders tot het minimum worden beperkt. Ook om die reden wordt in de regeling duidelijkheid verschaft over de werkzaamheden en kostensoorten die declarabel zijn, en biedt het indicatieve tarief een handvat om een eenvoudige opstelling en afhandeling van kostenopgaven mogelijk te maken.
De Minister van Economische Zaken,
L.J. Brinkhorst
I. Nadere aanduiding van declarabele kosten als bedoeld in artikel 1, onder d en van werkzaamheden als bedoeld in artikel 2, tweede lid
De kosten van een aftap- of informatieverstrekkingsactiviteit zijn declarabel voor zover wordt uitgegaan van de salariskosten, vermeerderd met 5% voor andere kosten en voor zover de kosten betrekking hebben op de volgende werkzaamheden:
1. Het plaatsen van een tap
1.1. Aannemen van de last of het bevel
1.2. Administratieve/Technische Toets
1.3. Invoeren van de gegevens in het systeem (incl. afloopdatum)
1.4. Instandhouden van de verbinding
1.5. Archiveren
1.6. Factureren
2. Het verlengen van een tap
2.1. Aannemen van de last of het bevel
2.2. Administratieve/Technische toets
2.3. Invoeren van gegevens in het systeem
2.4. Archiveren
2.5. Factureren
3. Het vervroegd afsluiten van een tap
3.1. Aanname vervroegde afsluiting
3.2. Invoeren van gegevens in het systeem
3.3. Archiveren
3.4. Factureren
4. Storingen
4.1. Oplossen van storingen
4.2 Factureren
5. Het aanleveren van een actueel bestand aan het CIOT
5.1. Updaten van het bestand
5.2. Factureren
6. Informatieverstrekking op basis van een aan de aanbieder gerichte last, bevel of verzoek ten aanzien van huidige identificerende gegevens
6.1. Aanname van de no-hit bevraging
6.2. Administratieve toets
6.3. Bevraging van het systeem
6.4. Versturen van het antwoord
6.5. Archiveren
6.6. Factureren
7. Informatieverstrekking op basis van een aan de aanbieder gerichte last, bevel of verzoek ten aanzien van historische identificerende gegevens
7.1. Aanname van de bevraging
7.2. Administratieve toets
7.3. Bevraging van het systeem
7.4. Versturen van het antwoord
7.5. Archiveren
7.6. Factureren
8. Informatieverstrekking op basis van een aan de aanbieder gerichte last, bevel of verzoek ten aanzien van historische verkeersgegevens van een gebruiker
8.1. Aanname van de bevraging
8.2. Administratieve toets
8.3. Bevraging van het systeem
8.4. Versturen van het antwoord
8.5. Archiveren
8.6. Factureren
9. Informatieverstrekking op basis van een aan de aanbieder gerichte last, bevel of verzoek ten aanzien van een identificerend gegeven (bestandsanalyse conform artikel 13.4 Tw)
9.1. Aanname van de bevraging
9.2. Administratieve toets
9.3. Bevraging van het systeem
9.4. Versturen van het antwoord
9.5. Archiveren
9.6. Factureren
10. Informatieverstrekking op basis van een aan de aanbieder gerichte last, bevel of verzoek ten aanzien van de gegevens van een basisstation (dit betreft zogenaamd mastverkeers-gegevens)
10.1. Aanname van de bevraging
10.2. Administratieve toets
10.3. Bevraging van het systeem
10.4. Versturen van het antwoord
10.5. Archiveren
10.6. Factureren
11. Het mee werken aan complexe zoekvragen (al wat hierboven onder 1 t/m 10 niet genoemd/gevraagd wordt)
11.1. Aanname van de zoekvragen
11.2. Administratieve/Technische toetsing
11.3. Uitvoeren van de zoekvragen
11.4. Versturen van het antwoord
11.5. Archiveren
11.6. Factureren
II. Aanwijzingen voor de specificatie van kostenopgaven als bedoeld in artikel 2, tweede lid
Elke kostenopgave bevat een specificatie ten aanzien van de verrichte werkzaamheden, de desbetreffende tijdsbesteding en de daaruit voortvloeiende kosten.
Kostenopgaven bevatten voorts de volgende gegevens voor zover van toepassing op de verrichte werkzaamheden:
a. parketnummer dan wel kenmerk op aanvraag (bij werkzaamheden op verzoek van inlichtingen- en veiligheidsdiensten)
b. identificatie van het subject (getapt telefoon- of IMEI nummer, login naam, IP-adres, e-mail adres etc.)
c. opdrachtgever (naam van betrokken officier van justitie of rechter-commissaris dan wel de tot het geven van de toestemming bevoegde ambtenaar)
d. startdatum en tijd (ten aanzien van tapactiviteiten en verstrekking toekomstige verkeersgegevens)
e. einddatum en tijd (ten aanzien van tapactiviteiten en verstrekking toekomstige verkeersgegevens)
f. arrondissement waartoe de opdrachtgever behoort
g. opdrachtgever (aanvragende instantie)
h. contactpersoon voor de aanbieder bij de opdrachtgever
III. Indicatieve tarieven als bedoeld in artikel 1, onder f
A. De indicatieve tarieven, bedoeld in artikel 2, tweede lid, bedragen voor de uitvoering van aftap- of informatieverstrekkingsactiviteiten:
1. Het plaatsen van een tap: € 13,13
2. Het verlengen van een tap: € 13,13
3. Het vervroegd afsluiten van een tap: € 13,13
4. Oplossen van storingen: per uur € 26,25
5. Het periodiek aanleveren van een bestand aan het CIOT: per dag € 26,25
6. Informatieverstrekking op basis van een aan de aanbieder gerichte last, bevel of verzoek ten aanzien van huidige identificerende gegevens: € 6,56
7. Informatieverstrekking op basis van een aan de aanbieder gerichte last, bevel of verzoek ten aanzien van historische identificerende gegevens: € 6,56
8. Informatieverstrekking op basis van een aan de aanbieder gerichte last, bevel of verzoek ten aanzien van historische verkeersgegevens van een gebruiker: € 6,56
9. Informatieverstrekking op basis van een aan de aanbieder gerichte last, bevel of verzoek ten aanzien van een identificerend gegeven (bestandsanalyse conform artikel 13.4): € 26,25
10. Informatieverstrekking op basis van een aan de aanbieder gerichte last, bevel of verzoek ten aanzien van de gegevens van een basisstation (dit betreft zogenaamd mastverkeersgegevens): € 26,25
11. Het meewerken aan complexe zoekvragen (al wat hierboven onder 1 t/m 10 niet genoemd/gevraagd wordt): per uur € 26,25
B. De onder A genoemde indicatieve tarieven worden met 50% respectievelijk 100 % verhoogd indien spoedshalve aftap- en informatieverstrekkingsactiviteiten buiten kantooruren respectievelijk in de weekeinden of op feestdagen moeten worden uitgevoerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2005-62-p16-SC69425.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.