Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatscourant 2005, 60 pagina 19 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatscourant 2005, 60 pagina 19 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 18 maart 2005, nr. TRCJZ/2005/520, houdende vaststelling van de tarieven van de Plantenziektenkundige Dienst (Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst)
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
Gelet op artikel 13 quinquies van richtlijn nr. 2002/89 van de Raad van de Europese Unie van 28 november 2002 (PbEG L 355) tot wijziging van richtlijn 2000/29/EG betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen en artikel 6a van de Plantenziektenwet (Stb. 1951, 96);
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. de Minister: de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
b. de Commissie: de Commissie van de Europese Gemeenschappen;
c. verordening 1756/2004: verordening (EG) nr. 1756/2004 van de Commissie van 11 oktober 2004 tot vaststelling van de gedetailleerde voorwaarden inzake de vereiste aanwijzingen en de criteria inzake type en niveau van de beperking van de fytosanitaire controles op bepaalde in bijlage V, deel B, van Richtlijn 2000/29/EG van de Raad genoemde planten, plantaardige producten of andere materialen (PbEG L 316);
d. richtlijn 2000/29: richtlijn 2000/29/EG van de Raad van 9 mei 2000 betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen en artikel 6a van de Plantenziektenwet (Stb. 1951, 96);
e. richtlijn 95/44/EG: richtlijn 95/44/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 26 juli 1995, tot vaststelling van de voorwaarden waaronder bepaalde in de bijlagen I tot en met V bij richtlijn 77/93/EEG van de Raad vermelde schadelijke organismen, planten, plantaardige producten en andere materialen voor proefnemingen of wetenschappelijke doeleinden en voor selectiewerkzaamheden in de Gemeenschap of in bepaalde beschermde gebieden daarvan mogen worden binnengebracht of naar een andere plaats worden overgebracht (Pb EG L184);
f. partij: aantal van een zending deel uitmakende eenheden van een product, herkenbaar aan de homogene samenstelling en oorsprong;
g. zending: hoeveelheid goederen die vergezeld gaat van één document ten behoeve van douane- of andere formaliteiten, zoals een fytosanitair certificaat of een ander document of ander merkteken; een zending kan uit één of meer partijen bestaan;
h. aanvrager: degene die de inspectie of overige werkzaamheden van de Plantenziektenkundige Dienst aanvraagt en voorzover het import betreft de importeur of diens douanevertegenwoordiger;
i. lidstaat: tot de Europese Gemeenschappen behorende staat, waarvan uitgezonderd de Franse Overzeese Departementen, de Canarische eilanden, Ceuta en Melilla;
j. algemeen erkende feestdagen: Nieuwjaarsdag, Christelijke tweede Paas- en Pinksterdag, beide Kerstdagen, Hemelvaartsdag, dag waarop de verjaardag van de Koning(in) wordt gevierd en 5 mei;
k. kantooruren: periode van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van algemeen erkende feestdagen, van 07.00 uur tot 17.00 uur.
Inspecties en overige werkzaamheden
Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer brengen aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:
a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht tijdens kantooruren, een basistarief van € 44,10 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,70 per minuut;
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 65,80 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:
1°. € 468,00 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;
2°. € 468,00 vermeerderd met € 2,60 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.
1. Voor inspectie van snijbloemen, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 2, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren:
a. een tarief voor de controle van documenten van € 8,40 per zending;
b. per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:
Inspectiepercentage | Tarief per 1000 stelen | Minimumtarief per partij | Maximumtarief per partij |
---|---|---|---|
3% | € 0,08 | € 0,80 | € 8,00 |
5% | € 0,13 | € 1,30 | € 13,00 |
10% | € 0,27 | € 2,70 | € 27,00 |
15% | € 0,40 | € 4,00 | € 40,00 |
25% | € 0,67 | € 6,70 | € 67,00 |
2. Voor inspectie van snijbloemen, anders dan de snijbloemen bedoeld in het eerste lid, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 8,40 per zending vermeerderd met een tarief van maximaal € 268,00 bestaande uit een tarief van:
a. € 26,80 als het aantal stelen niet groter is dan 10.000;
b. € 26,80 vermeerderd met € 2,68 per extra 1000 stelen of gedeelte daarvan, voorzover het aantal stelen groter is dan 10.000.
1. Voor inspectie van snijbloemen, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 2, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren:
a. een tarief voor de controle van documenten van € 12,65 per zending;
b. per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:
Inspectiepercentage | Tarief per 1000 stelen | Minimumtarief per partij | Maximumtarief per partij |
---|---|---|---|
3% | € 0,12 | € 1,20 | € 12,00 |
5% | € 0,20 | € 2,00 | € 20,00 |
10% | € 0,40 | € 4,00 | € 40,00 |
15% | € 0,60 | € 6,00 | € 60,00 |
25% | € 1,00 | € 10,00 | € 100,00 |
2. Voor inspectie van snijbloemen, anders dan de snijbloemen bedoeld in het eerste lid, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 12,65 per zending vermeerderd met een tarief van maximaal € 399,90 bestaande uit een tarief van:
c. € 39,99 als het aantal stelen niet groter is dan 10.000;
d. € 39,99 vermeerderd met € 3,99 per extra 1000 stelen of gedeelte daarvan, voorzover het aantal stelen groter is dan 10.000.
3. Bij een aanvraag voor de in het eerste en tweede lid bedoelde inspecties is de aanvrager per inspectieaanvraag voor één of meer zendingen als bedoeld in het eerste en tweede lid, minimaal een van het inspectiepercentage afhankelijk tarief verschuldigd conform onderstaande tabel:
Inspectiepercentage | Minimumtarief per aanvraag |
---|---|
3% | € 14,04 |
5% | € 23,40 |
10% | € 46,80 |
15% | € 70,20 |
25% | € 117,00 |
100% | € 468,00 |
4. Wanneer de in het derde lid bedoelde inspectieaanvraag uit meerdere partijen met verschillende inspectiepercentages bestaat, wordt voor het bepalen van het in het derde lid bedoelde tarief het hoogste inspectiepercentage binnen de inspectieaanvraag gehanteerd.
1. Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 2, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren:
a. een tarief voor de controle van documenten van € 8,40 per zending;
b. per partij een tarief per ton, waarbij het gewicht van de partij naar boven wordt afgerond in tonnen, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:
Inspectie- percentage | Tarief per ton | Minimumtarief per partij |
---|---|---|
5% | € 0,06 | € 3,00 |
7% | € 0,08 | € 4,00 |
10% | € 0,11 | € 5,50 |
15% | € 0,17 | € 8,50 |
25% | € 0,29 | € 14,50 |
50% | € 0,57 | € 28,50 |
2. Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor ingevolge de bepalingen van richtlijn 2000/29/EG in alle gevallen een importinspectie dient plaats te vinden, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 8,40 per zending vermeerderd met een tarief van:
a. € 57,00 als het aantal tonnen niet groter is dan 50;
b. € 57,00 vermeerderd met € 1,14 per extra ton of gedeelte daarvan, voorzover het aantal tonnen groter is dan 50.
1. Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 2, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren:
a. een tarief voor de controle van documenten van € 12,65 per zending;
b. per partij een tarief per ton, waarbij het gewicht van de partij naar boven wordt afgerond in tonnen, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:
Inspectie- percentage | Tarief per ton | Minimumtarief per partij |
---|---|---|
5% | € 0,09 | € 4,50 |
7% | € 0,12 | € 6,00 |
10% | € 0,18 | € 9,00 |
15% | € 0,27 | € 13,50 |
25% | € 0,45 | € 22,50 |
50% | € 0,89 | € 44,50 |
2. Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor ingevolge de bepalingen van richtlijn 2000/29/EG in alle gevallen een importinspectie dient plaats te vinden, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 12,65 per zending vermeerderd met een tarief van:
a. € 89,00 als het aantal tonnen niet groter is dan 50;
c. € 89,00 vermeerderd met € 1,78 per extra ton of gedeelte daarvan, voorzover het aantal tonnen groter is dan 50.
3. Bij een aanvraag voor de in het eerste en tweede lid bedoelde inspecties is de aanvrager per inspectieaanvraag voor één of meer zendingen als bedoeld in het eerste en tweede lid, minimaal een van het inspectiepercentage afhankelijk tarief verschuldigd conform onderstaande tabel:
Inspectiepercentage | Minimumtarief per aanvraag |
---|---|
5% | € 23,40 |
7% | € 32,76 |
10% | € 46,80 |
15% | € 70,20 |
25% | € 117,00 |
50% | € 234,00 |
100% | € 468,00 |
4. Wanneer de in het derde lid bedoelde inspectieaanvraag uit meerdere partijen met verschillende inspectiepercentages bestaat, wordt voor het bepalen van het in het derde lid bedoelde tarief het hoogste inspectiepercentage binnen de inspectieaanvraag gehanteerd.
Voor de verwerking van inspectieaanvragen die niet via het door de Plantenziektenkundige Dienst gehanteerde elektronische vooraanmeldsysteem, CLIENT, worden aangemeld wordt met ingang van 1 juli 2005 naast het tarief bedoeld in de artikelen 3 tot en met 6 een tarief van € 25,00 per zending in rekening gebracht.
1. Voor inspecties van groenten en fruit bedoeld in artikel 5, eerste lid, en artikel 6, eerste lid, waarvoor slechts werkzaamheden ten behoeve van een kwaliteitsinspectie op grond van de Landbouwkwaliteitswet dienen plaats te vinden wordt de aanvrager, naast het tarief bedoeld in artikel 5 en artikel 6, het volgende tarief in rekening gebracht:
a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht tijdens kantooruren, een basistarief van € 44,10 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,70 per minuut;
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 65,80 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:
1°. € 468,00 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;
2°. € 468,00 vermeerderd met € 2,60 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.
2. Artikel 6, derde en vierde lid, zijn niet van toepassing op de inspectievraag bedoeld in het eerste lid, onderdeel b.
Indien de controles van de identiteit en de fytosanitaire controles bedoeld in artikel 12, eerste lid, onder a tot en met c, van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten overeenkomstig het zevende lid van dat artikel in een andere lidstaat plaatsvinden, wordt de aanvrager voor de controle van documenten een tarief van € 8,40 per zending in rekening gebracht.
1. In afwijking van artikel 2 wordt als vergoeding voor de inspectie, van voor export aangeboden zendingen, € 14,40 per 15 minuten of gedeelte daarvan in rekening gebracht indien de inspectie geschiedt namens de Plantenziektenkundige Dienst gelijktijdig en in combinatie met een inspectie, keuring of controle die uit hoofde van enig ander wettelijke verplichting met betrekking tot die zending kan worden verricht.
2. Als vergoeding voor de kosten van verplaatsing van degene, die is belast met de in het eerste lid bedoelde werkzaamheden, naar de plaats, waar deze werkzaamheden worden uitgevoerd, wordt per keer € 29,00 in rekening gebracht.
Indien degene die voor het verrichten van werkzaamheden, bedoeld in de artikelen 2 tot en met 6 en artikel 8, desgevraagd op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon, niet kunnen worden verricht, wordt de aanvrager als kosten een bedrag in rekening gebracht van:
a. € 146,10 indien het de werkzaamheden bedoeld in de artikelen 2, onder a, 3, 5 en artikel 8, eerste lid, onder a, betreft;
b. € 533,80 indien het de werkzaamheden bedoeld in de artikelen 2, onder b, 4, 6 en artikel 8, eerste lid, onder b, betreft.
Indien in het kader van de werkzaamheden, bedoeld in de artikelen 2 en 8, laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, wordt de aanvrager boven de in deze artikelen genoemde vergoeding een bedrag van € 101,20 per genomen monster in rekening gebracht.
Als vergoeding voor het ten kantore waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen wordt de aanvrager € 3,00 per certificaat in rekening gebracht.
1. Als vergoeding van de kosten voor de behandeling van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van de artikelen 5 en 6 van het Besluit regulering grondontsmettingsmiddelen wordt de aanvrager per aanvraag een bedrag van € 41,60 in rekening gebracht.
2. Als vergoeding van de kosten voor de behandeling van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van de artikelen 6, 7 of 8 van het Besluit vakkennis- en vakbekwaamheidseisen bestrijdingsmiddelen en van een aanvraag tot verlenging van een vergunning bedoeld in de artikelen 6 en 7 van het Besluit vakkennis- en vakbekwaamheidseisen bestrijdingsmiddelen wordt de aanvrager per aanvraag een bedrag van € 20,80 in rekening gebracht.
1. Voor de behandeling van een aanvraag van een goedkeuring als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van richtlijn 95/44/EG wordt de aanvrager € 534,60 per aanvraag in rekening gebracht.
2. Indien het voor de beoordeling van de in het eerste lid bedoelde vergunningaanvraag nodig is het betreffende materiaal te toetsen op de aanwezigheid van schadelijke organismen, wordt de aanvrager voor deze toetsing € 108,40 per uur in rekening gebracht.
3. Voor toezicht op de naleving van de voorwaarden, verbonden aan de in het eerste lid bedoelde vergunning, wordt de aanvrager een bedrag van € 1704,00 per vergunning per jaar in rekeninggebracht.
4. Voor de behandeling van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van richtlijn 95/44/EG wordt de aanvrager € 31,10 in rekening gebracht.
1. Voor door de Plantenziektenkundige Dienst, op grond van deze regeling, verzonden nota’s geldt een betalingstermijn van twee weken, gerekend vanaf de datering van de nota’s.
2. Indien twee weken na de datering van de in het eerste lid bedoelde nota verschuldigde niet is voldaan, kan ten aanzien van de schuldenaar worden bepaald, zolang het verschuldigde niet is voldaan, dat het verrichten van werkzaamheden of het leveren van materialen slechts kan geschieden indien een door de Minister goed te keuren bankinstelling zich voor twee jaar borg stelt voor de uit dien hoofde verschuldigde bedragen.
3. Voor de bestaande vorderingen kan worden overgegaan tot gerechtelijke invordering.
4. In door de Minister te bepalen gevallen kan door de met de werkzaamheden belaste ambtenaar contante betaling, waaronder begrepen betaling door middel van een betaalkaart, betaal- of eurocheque, van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid, worden verlangd.
5. Voor zover verschuldigd wordt de omzetbelasting geacht in het tarief te zijn begrepen.
Op betalingsverplichtingen ontstaan vóór de inwerkingtreding van deze regeling blijven de regels van toepassing, geldende ten tijde van het ontstaan van die betalingsverplichtingen.
De Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst 1991 (Stcrt. 1991, 154) wordt ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2005.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst
Onderhavige regeling strekt tot het vaststellen van een nieuw stelsel van de per 1 april 2005 door de Plantenziektenkundige Dienst (hierna PD) in rekening te brengen tarieven.
Het invoeren van een nieuw stelsel is ingegeven door de implementatie van richtlijn nr. 2002/89/EG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 28 november 2002 tot wijziging van richtlijn nr. 2000/29/EG betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen (PbEU L 355) (hierna: Fytorichtlijn).
Hiernaast is, teneinde te voldoen aan de eisen die worden gesteld aan Baten/Lasten diensten van de overheid een nieuw kostprijsmodel voor de PD opgesteld, dat als basis dient voor het bepalen van, zowel de interne als externe tarieven voor de PD in 2005.
Omtrent het ontwerp van de regeling is commentaar gevraagd aan de volgende branche- en belangenorganisaties: Productschap Tuinbouw, Hoofdproductschap Akkerbouw, Land- en Tuinbouworganisatie Nederland, Hoofdbedrijfschap voor Agrarische Groothandel, Vereniging voor Bloemveilingen Nederland, Frugi Venta, Bond voor Groothandel in Bloembollen en Boomkwekerijproducten, Plantum NL, de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten en de Nederlandse Aardappel Organisatie. Op het ontvangen commentaar wordt in paragraaf 5 ingegaan.
In de Fytorichtlijn is de communautaire regelgeving op fytosanitair gebied vastgesteld, waarin de voorwaarden, procedures en formaliteiten zijn opgenomen die gelden voor het binnenbrengen en in het verkeer brengen in de EU van planten en plantaardige producten. De wijziging van voornoemde richtlijn brengt veranderingen met zich mee voor de bestaande Nederlandse praktijk.
De meeste van deze wijzigingen zijn reeds in de Nederlandse regelgeving geïmplementeerd middels wijzigingen van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten (Stcrt. 1993, 98); en de Regeling aanwijzing ambtenaren belast met toezicht (Stcrt. 1992, 16).
De gewijzigde Fytorichtlijn maakt echter ook een wijziging van de tarievensystematiek van de PD noodzakelijk.
Retributies bij importinspecties
Op grond van artikel 13 quinquies van de gewijzigde Fytorichtlijn dienen de lidstaten retributies te innen ter dekking van de kosten voor de fytosanitaire importinspecties. In deze retributies dienen de volgende kosten te zijn opgenomen:
a) de salarissen, met inbegrip van de socialezekerheidspremies, van de inspecteurs die bij deze controles betrokken zijn;
b) het kantoor, de andere voorzieningen, de hulpmiddelen en de uitrusting ten behoeve van deze inspecteurs;
c) de bemonstering voor visuele inspectie of voor laboratoriumtests;
d) laboratoriumtests;
e) de administratie (met inbegrip van vaste kosten) die nodig is voor het effectief uitvoeren van de betrokken controles, waaronder de uitgaven voor de opleiding vooraf en de interne opleiding van controleurs.
Deze uitgangspunten van de Fytorichtlijn hebben, mede in relatie tot het nieuwe kostprijsmodel van de PD, dat uitgaat van kostendekkende tarieven, de lijn gevormd waarlangs het nieuwe tariefstelsel is opgebouwd.
Op grond van de Fytorichtlijn is er per 1 januari 2005 een grondslag om voor een aantal planten en plantaardige producten de controles op de aanwezigheid van schadelijke organismen (fytosanitaire controle) en inspecties met betrekking tot identiteit van de zending (identiteitscontrole) minder frequent uit te voeren, de zgn. reduced checks. De Europese Commissie heeft op advies van het Permanent Fytosanitair Comité vastgesteld welke planten of plantaardige producten voor reduced checks in aanmerking komen.
Overigens geldt in Nederland sinds 1 april 2003 een stelsel van reduced checks voor een aantal soorten snijbloemen. Per 1 januari 2005 geldt een dergelijk stelsel eveneens voor een aantal soorten groenten en fruit.
De Fytorichtlijn schrijft voor dat het in de richtlijn omschreven tarief gehanteerd dient te worden indien voor een bepaalde product-herkomst combinatie een verlaagd inspectiepercentage is vastgesteld. Dit betekent dat, ingeval er voor een bepaalde product-herkomst combinatie reduced checks plaatsvinden, een evenredig verlaagde fytosanitaire retributie moet worden geïnd voor alle zendingen en partijen van die groep, ongeacht of zij geïnspecteerd zijn.
Er dient met andere woorden een omslagstelsel te worden gehanteerd ten aanzien van de tarieven voor reduced checks inspecties. Hiernaast dient een tariefdifferentiatie plaats te vinden op basis van het voor het inspectieplichtige product vastgestelde minimum inspectiepercentage.
Het huidige tariefstelsel voor snijbloemen gaat weliswaar uit van een omslagstelsel bij reduced checks, maar nu dit omslagstelsel niet is gerelateerd aan het inspectiepercentage dat voor de te inspecteren producten is vastgesteld, dient de huidige tariefberekening ten aanzien van reduced checks bij snijbloemen te worden aangepast.
In het nieuwe stelsel wordt dan ook de door de Fytorichtlijn voorgeschreven tariefdifferentiatie naar inspectiepercentage geïntroduceerd. Hiernaast wordt in het nieuwe tariefstelsel een specifiek tarief geïntroduceerd voor de inspecties van groenten en fruit.
Om vanaf 1 januari 2005 te voldoen aan de vernieuwde instellingseisen, die het Ministerie van Financiën aan Baten/lastendiensten stelt, is een nieuw kostprijsmodel ontwikkeld voor de PD.
Bij de ontwikkeling van dit nieuwe kostprijsmodel is een aantal criteria geformuleerd om tot een nadere specifiek op de situatie van de PD toegeruste keuze te komen. In hoofdlijnen waren dit:
– eenvoudig uitlegbaar
– heldere voor en nacalculatie mogelijk
– transparant
– herkenbare output
– aansluiten op het nieuwe tariefmodel
– volledige vastgelegd in de Administratieve Organisatie-beschrijving
Uiteindelijk is gekozen voor een kostenplaatsmethode. Alle kosten worden toegerekend aan de producten die de PD levert. Per kostprijs per product is onderscheid te maken in de volgende kostencategorieën:
– directe personeelskosten,
– directe overheadkosten,
– directe materiaalkosten,
– indirecte materiële kosten,
– indirecte overheadkosten.
Bij een extern te berekenen tarief kan (een deel van) een of meerdere kostencategorieën buiten het tarief worden gehouden.
§ 4. Wijzigingen ten opzichte van huidige stelsel
Het nieuwe tariefstelsel brengt de volgende wijzigingen ten opzichte van het huidige tariefstelsel met zich mee:
Basistarief per inspectieaanvraag
In het nieuwe tariefstelsel wordt een basistarief per inspectieaanvraag geïntroduceerd. Een inspectieaanvraag kan uit meerdere (zowel import- als export)zendingen bestaan en een zending uit meerdere partijen.
In het basistarief zijn alle vaste componenten van de inspectie opgenomen die niet afhankelijk zijn van de duur van de inspectie, zoals systeemkosten, voorrijkosten en voorrijtijd, voorbereidingstijd en administratieve afhandeling van de inspectie.
In het huidige tarievenstelsel wordt nog één voorrij-tarief voor de voorrijkosten en voorrijtijd gehanteerd en worden de systeemkosten, de voorbereidingstijd en de administratieve afhandeling van de inspectie nog in het kwartierentarief doorberekend. Het hanteren van een basistarief per inspectieaanvraag geeft een reëlere toerekening van de kosten.
Minutentarief in plaats van tarief per kwartier
Het voorheen gehanteerde tarief per kwartier wordt vervangen door een tarief per minuut. Op deze wijze vindt een nauwkeurigere afronding van de tarieven plaats waardoor wordt voorkomen dat tarieven in incidentele gevallen onevenredig hoog kunnen uitvallen vanwege de afronding op kwartieren.
Vervallen onderscheid voorrijtarief bedrijvenconcentraties
Het in het huidige tariefstelsel aanwezige onderscheid in het voorrijtarief voor inspectielocaties op de veilingen, de zgn. bedrijvenconcentraties, is in het nieuwe tariefstelsel vervallen. Belangrijkste reden hiervoor is dat het steeds moeilijker wordt om objectief aan te geven wanneer een locatie wel of niet onder het begrip bedrijvenconcentratie valt.
Vervallen hoog tarief voor snelle afhandeling inspectie
Het momenteel gehanteerde onderscheid in tarieven tussen een gewenste afhandeling van de inspectie binnen 3 uur en de gewenste afhandeling van de inspectie binnen 6 uur komt in het nieuwe tariefstelsel te vervallen. Belangrijkste motivering van het laten vervallen van dit hoge tarief is dat in de praktijk weinig gebruik werd gemaakt van dit hogere serviceniveau tijdens kantooruren van de PD, omdat in bijna alle gevallen het moment van inspectie snel genoeg op het moment van aanvraag volgt.
Onderscheid tarief kantooruren en tarief buiten kantooruren
De mogelijkheid om een inspectie van de PD aan te vragen, die buiten kantooruren moet worden uitgevoerd, blijft bestaan in het nieuwe tariefstelsel. Hiervoor zal ook in het nieuwe tariefstelsel een hoog tarief worden gehanteerd. Ingeval een inspectie is aangevraagd voor een tijdstip binnen kantooruren, maar de PD besluit om deze inspectie alsnog buiten kantooruren uit te voeren, dan wordt de inspectie tegen het reguliere tarief gefactureerd.
Drie uur inspectieafname buiten kantooruren
Bij inspecties buiten kantooruren wordt in het nieuwe tariefstelsel, naast een hoog tarief, eveneens een minimumbedrag per inspectieaanvraag in rekening gebracht. Een inspectieaanvraag kan in dit geval wel uit meerdere zendingen en partijen bestaan.
Het minimumbedrag per inspectieaanvraag is gebaseerd op een aanbod van drie uren werk voor de PD-inspecteur. Deze ondergrens van drie uren is gekozen om het werk van de PD ook buiten kantooruren kostendekkend te laten zijn. Op grond van artikel 628a van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek dient een PD-inspecteur minimaal drie uren uitbetaald te worden wanneer buiten kantooruren inspecties dienen te worden uitgevoerd. De kosten voor deze loonsgarantie van de PD-inspecteur buiten kantooruren worden gedekt door het minimumbedrag per inspectieaanvraag overeen te laten komen met de kosten van een drie uur durende inspectie.
Zoals in paragraaf 1 is weergegeven heeft de implementatie van de wijziging van de Fytorichtlijn eisen gesteld aan de tarieven voor reduced checks.
Als gevolg van deze eisen is in het nieuwe tariefstelsel, naast een reduced checks tarief voor groenten en fruit, tariefdifferentiatie naar inspectiepercentage geïntroduceerd.
Het nieuwe reduced checks tarief is samengesteld uit een vast bedrag per zending en een variabel bedrag dat afhankelijk is van het, door de Commissie vastgestelde minimum inspectiepercentage voor de tot die zending behorende partijen, en het aantal stelen of tonnen per partij.
Het vaste bedrag per zending bestaat uit de kosten voor het uitvoeren van een controle van de, bij de zending behorende, documenten. Deze controle dient altijd plaats te vinden.
Het variabele bedrag is afhankelijk van het minimum inspectiepercentage dat geldt voor bepaalde plantaardige producten uit bepaalde landen. De door de Commissie per product-herkomstcombinatie vastgestelde minimum inspectiepercentages zijn opgenomen in de Bijlage bij deze regeling.
Hierbij wordt een minimum- en een maximumbedrag gehanteerd. Voor snijbloemen wordt hierbij een minimum volume van 10.000 stelen en maximumvolume van 100.000 stelen gehanteerd. Dit komt in de tarieven tot uitdrukking door het hanteren van een minimum- en maximumtarief per partij, dat overeenkomt met 10.000 respectievelijk 100.000 stelen.
Voor groenten en fruit wordt alleen een minimumvolume gehanteerd. In overleg met Frugi Venta is besloten om hierbij een minimumvolume van 50 ton te hanteren.
De reden voor het niet hanteren van een maximum bij groenten en fruit is gelegen in het feit dat voor groenten en fruit geldt dat de aard van het product en de wijze van inspecteren ervoor zorgt dat partijen met meer volume ook meer inspectietijd kosten. Hierdoor ligt het niet voor de hand om met een maximumvolume te gaan werken.
Het hanteren van het minimumvolume en maximumvolume gebeurt per partij per zending (fytosanitair certificaat) in plaats van per product binnen de aanvraag zoals dat in het oude tariefstelsel plaatsvindt.
Ook voor producten welke onder reduced checks vallen blijft de mogelijkheid bestaan om buiten kantooruren een inspectie aan te vragen. Hiervoor geldt het hoge tarief. Ingeval een inspectie binnen kantooruren aangevraagd is maar de PD besluit om deze inspectie alsnog buiten kantooruren uit te voeren, dan wordt de inspectie tegen het reguliere tarief gefactureerd.
Inspecties buiten kantooruren hebben naast een hoog tarief ook een minimumbedrag dat gebaseerd is op de wettelijk verplichte minimale uitbetaling van drie uren werk voor de PD-inspecteur. Deze ondergrens van drie uren is nodig om buiten normale uren kostendekkend te zijn.
Deze ondergrens van drie uren wordt ingeval van reduced checks vertaald door het hoogste risicopercentage dat geldt voor de producten binnen de aanvraag te gebruiken om het equivalent van drie uren werk af te leiden. Voorbeeld: indien een aanvraag bestaat uit zowel een product waarvoor een risicopercentage van 10% geldt als een product waarvoor een risicopercentage van 50% geldt, dan wordt 50% van het hoge verrichtingentarief voor drie uren als minimumbedrag voor deze aanvraag gefactureerd.
Indien een inspectie is aangevraagd maar buiten de schuld van een PD-inspecteur niet kan worden uitgevoerd, is er sprake van een zgn. vergeefse reis. Tijdens kantooruren wordt hiervoor het basistarief vermeerderd met een bedrag dat gelijkstaat aan de kosten van een uur inspectie in rekening gebracht.
Buiten kantooruren wordt ook hier de ondergrens van drie uur inspectie per aanvraag gehanteerd, waardoor naast het hoge basistarief minimaal 3 uur het hoge minutentarief in rekening wordt gebracht.
Indien de zending welke de vergeefse reis veroorzaakte uiteindelijk alsnog geïnspecteerd wordt, wordt hiervoor, naast de wegens de vergeefse reis in rekening gebrachte kosten, alsnog het voor die zending geldende tarief in rekening gebracht. Bij vergeefse reis is immers geen sprake geweest van een inspectie.
Plantum NL heeft ten aanzien van de vergeefse reis opgemerkt erop te vertrouwen dat de PD pas in uiterste noodzaak tot het hanteren van het tarief ‘vergeefse reis’ zal overgaan.
Dienaangaande merk ik op dat het tarief voor de vergeefse reis, zoals dat ook onder het huidige tariefstelsel wordt gehanteerd, inderdaad als tarief van uiterste noodzaak is bedoeld. Ik benadruk dan ook dat er zowel het bedrijfsleven als de PD zich maximaal dienen in te spannen om het voorkomen en in rekening brengen van een vergeefse reis te voorkomen.
Bij een vergeefse reis die plaatsvindt in het kader van een reduced checks inspectie wordt hetzelfde bedrag in rekening gebracht als bij een vergeefse reis die plaatsvindt in het kader van een reguliere inspectie.
Bij een vergeefse reis is immers nog geen sprake van een reduced checks inspectie in het kader van de Fytorichtlijn, waarvoor een omslagstelsel is voorgeschreven.
De PD maakt bij een vergeefse reis wel de kosten van een volledige inspectie (de vaste kosten zoals reistijd en reiskosten, voorbereiding, administratieve afhandeling en systeemkosten) en de bestede tijd van de PD-inspecteur.
Mogelijke samenloop fytosanitaire en kwaliteitskeuringen
Bij groenten en fruit kan er sprake zijn van een samenloop van de fytosanitaire inspectieplicht met de plicht voor kwaliteitskeuringen.
Wanneer geen reduced checks van toepassing zijn, wordt het algemene verrichtingentarief in rekening gebracht voor alle werkzaamheden die voor de fytosanitaire en kwaliteitsinspectie moeten worden uitgevoerd.
Voor alle fytosanitair inspectieplichtige producten die echter wel in aanmerking komen voor reduced checks wordt altijd het reduced checks tarief in rekening gebracht. Dit volgt immers uit het in de Fytorichtlijn voorgeschreven omslagstelsel bij reduced checks. Indien er een inspectie dient te worden uitgevoerd vanwege het feit dat de aanvraag in de fytosanitaire steekproef zit maar het product tevens kwaliteitsinpectieplichtig is, wordt de kwaliteitskeuring meegenomen met de fytosanitaire inspectie. In dit geval wordt er slechts het fytosanitaire reduced checks tarief gefactureerd.
Echter, indien de zending in principe wel fytosanitair inspectieplichtig is, reduced checks van toepassing zijn en de zending buiten de steekproef valt, maar er wel een kwaliteitsinspectie dient plaats te vinden, wordt er aanvullend op het reduced checks tarief een tarief in rekening gebracht overeenkomstig het algemene verrichtingentarief.
Indien de aanvraag tenslotte niet fytosanitair inspectieplichtig is, maar er wel een inspectie dient plaats te vinden op grond van de Landbouwkwaliteitswet, wordt het algemene verrichtingentarief van artikel 2 in rekening gebracht.
Motivering hiervoor is dat alle fytosanitaire inspecties voor groenten en fruit als basis gelden voor het gehanteerde omslagstelsel voor reduced checks groenten en fruit. Dit is in totaal kostendekkend voor de inspecties welke door de PD in het kader van de reduced checks systematiek worden uitgevoerd. Wanneer de PD aanvullend hierop kwaliteitsinspecties uitvoert voor zendingen die ingecalculeerd zijn om niet fytosanitair geïnspecteerd te hoeven worden vanwege het lagere risicopercentage, maakt de PD extra kosten en zal om ook hier aan de eis van kostendekkendheid te voldoen aanvullende opbrengsten tegenover moeten stellen. Dit gebeurt door hiervoor het verrichtingentarief te hanteren.
Extra kosten bij geen gebruik CLIENT
Ten behoeve van inspecties van ondermeer fytosanitaire producten bij invoer uit derde landen is CLIENT opgezet. CLIENT is een project waar de ministeries van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Financiën, uitvoerende organisaties, Douane, Rijksdienst voor de keuring van vee en vlees en de PD, en het bedrijfsleven bij betrokken zijn. Inzet is het verbeteren van de efficiency en effectiviteit van de controleprocessen voor veterinaire en fytosanitaire goederen bij invoer uit derde landen. Hiervoor wordt de mogelijkheid gecreëerd om elektronische vooraanmeldingen te doen bij een gezamenlijk loket voor de Douane, de Rijksdienst voor de keuring van vee en vlees en de PD. Het grote voordeel voor de importeur of diens douanevertegenwoordiger is dat alle relevante informatie via één handeling kan worden aangegeven. Voor de overheid is het voordeel dat de verschillende overheidsorganisaties met dezelfde gegevens werken. Hierdoor verloopt de informatie-uitwisseling tussen overheidsorganisaties beter, sneller en goedkoper.
CLIENT maakt het mogelijk om snel en efficiënt een keuze te maken tussen zendingen waarvoor een document-, identiteits- en fytosanitaire controle wordt uitgevoerd en zendingen waarvoor alleen de documenten worden gecontroleerd (de in paragraaf 2 beschreven reduced checks). CLIENT beperkt de administratieve handelingen en kosten die per zending nodig zijn zowel voor het bedrijfsleven als de PD aanzienlijk. Indien een inspectieaanvraag nu echter niet via CLIENT wordt aangevraagd brengt dit extra kosten voor de PD met zich mee. Inspectieaanvragen zullen nu immers handmatig door de PD moeten worden verwerkt. Deze extra kosten worden in het nieuwe tariefstelsel niet langer aan de hele sector doorberekend maar slechts aan die aanvragers die deze extra kosten veroorzaken.
Deze kosten zullen pas vanaf 1 juli 2005 aan het bedrijfsleven worden doorberekend teneinde die aanvragers die momenteel nog geen inspectieaanvragen via CLIENT indienen, voldoende gelegenheid te bieden om alsnog aan te sluiten op CLIENT.
Voor diagnoses in het kader van import en exportinspecties wordt niet langer een tarief per uur maar een vast tarief op basis van normtijden gehanteerd. De totale normtijd van zo’n diagnose is vastgesteld op basis van een normtijd van 1 uur en 21 minuten. Van deze tijd wordt 56 minuten in rekening gebracht bij het bedrijfsleven. Hierbij is er namelijk van uitgegaan dat het bedrijfsleven slechts de kosten hoeft te betalen voor de inspanning die noodzakelijk is om vast te stellen of het wel of niet om een quarantaine-organisme gaat. De verdere verificatie en identificatie van organismen die in het monster zijn aangetroffen, wordt niet bij het bedrijfsleven in rekening gebracht.
Voor het waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen wordt evenals bij het huidige tariefstelsel een vast bedrag in rekening gebracht, gebaseerd op een gemiddelde tijdsbesteding van deze activiteit door de PD.
Voor het behandelen van een aanvraag voor het verlenen van een vergunning voor het uitvoeren van een grondontsmetting en de vergunning uitvoeren gewasbescherming, de vergunning bedrijfsvoeren gewasbescherming en de vergunning distribueren gewasbeschermingsmiddelen vakbekwaamheid bestrijdingsmiddelen wordt eveneens op basis van een gemiddelde tijdsbesteding van deze activiteiten door de PD een vast bedrag in rekening gebracht. In het oude tariefstelsel werd dezelfde gemiddelde tijdsbesteding hiervoor gehanteerd.
Voor de behandeling van een aanvraag van een ontheffing in het kader van richtlijn 95/44/EG wordt in het nieuwe tariefstelsel een vast bedrag in rekening gebracht gebaseerd op de gemiddelde tijdsbesteding voor deze activiteit door de PD. Dit in tegenstelling tot het oude tariefstelsel waar verrekening op basis van gemaakte uren tegen een uurtarief plaatsvond.
Ook voor het toezicht op naleving van de voorwaarden van de ontheffing wordt in het nieuwe tariefstelsel een vast bedrag in rekening gebracht gebaseerd op de gemiddelde tijdsbesteding voor deze activiteit door de PD. Dit in tegenstelling tot het oude tariefstelsel waar verrekening op basis van gemaakte uren tegen een uurtarief plaatsvond.
Het tarief voor de beoordeling van de aanvraag van een vergunning in het kader van richtlijn 95/44/EG van het betreffende materiaal op aanwezigheid van schadelijke organismen blijft evenals bij het oude tariefstelsel verrekend naar bestede tijd.
Van de aangeschreven branche- en belangenorganisaties is commentaar ontvangen van het Productschap Tuinbouw, namens het georganiseerde tuinbouwbedrijfsleven. Daarnaast hebben Plantum NL, de Nederlandse Aardappelorganisatie en Frugi Venta nog afzonderlijk gereageerd.
Het Productschap Tuinbouw kan instemmen met de voorgestelde regeling.
Het Productschap Tuinbouw uit haar zorg over de tariefstelling bij een 100% steekproevencontrole. Het Productschap Tuinbouw geeft aan dat de hoogte van de rekening die hiervan het gevolg is niet tot een disproportionele situatie in de rekening van ondernemers mag leiden.
Dienaangaande merk ik op dat uit oogpunt van uniformiteit en efficiency is besloten om ook bij producten, waarvoor een inspectiepercentage van 100% geldt, een stelen- en tonnentarief te hanteren. Teneinde ongewenste disproportionaliteit in de tarieven voor individuele ondernemers te voorkomen is in overleg met het georganiseerde bedrijfsleven voor snijbloemen een maximumtarief per partij vastgesteld.
Plantum NL kan zich vinden in de in de systematiek aan de hand waarvan de regeling is opgesteld. Plantum NL acht het uiteindelijke niveau van de tarieven echter nog steeds relatief hoog in vergelijking met andere EU landen en daarmee in het licht van de concurrentieverhoudingen een zorgpunt.
In dit verband wijs ik op het feit dat het kabinetsbeleid, dat gericht is op het streven naar kostendekkendheid voor door de overheid aan derden geleverde prestaties, het uitgangspunt vormt voor het nieuwe tariefstelsel. Hierbij zij opgemerkt dat in het kader van het streven naar een verlaging van de uitvoeringskosten getracht is om tot een zo groot mogelijke efficiencyverbetering te komen bij de uitvoering van de PD.
Ook in de komende jaren zal, waar mogelijk in samenwerking met het betrokken bedrijfsleven, zo veel mogelijk gestreefd worden naar maximale efficiency en kostenbeheersing van de PD.
Bovendien zal het nieuwe tariefstelsel voor de zomer worden geëvalueerd aan de hand van de gegevens en ervaringen die met het nieuwe tariefstelsel worden opgedaan. Indien daartoe aanleiding is, zullen de tarieven gedurende het komende jaar worden bijgesteld. Ook zullen bij de evaluatie aspecten voortvloeiend uit de Brusselse communautaire regelgeving worden meegenomen en, indien hiertoe aanleiding is, in Brussel aan de orde worden gebracht.
Deze snelle evaluatie komt tevens tegemoet aan grote bezwaren van Frugi Venta tegen de hoogte van de nieuwe tarieven. Frugi Venta verwacht dat hierdoor een zeer scheve verhouding ontstaat ten opzichte van andere noord-west europese havens, waar de kosten van inspecties een stuk lager liggen.
Dienaangaande merk ik voorts op dat de totale kosten voor de gehele groenten- en fruitsector ten opzichte van 2003 met ruwweg 33% stijgen. De belangrijkste oorzaak hiervoor ligt in het feit dat er een autonome volumegroei van groenten en fruit in 2004 heeft plaatsgevonden. Daarnaast wordt er door de introductie van het nieuwe kostprijsmodel bij de PD een betere kostentoerekening toegepast wat ook een kostenstijging voor de gehele groenten- en sectorfruitsector tot gevolg heeft.
De PD-tarieven worden niet aangemerkt als kosten die voortvloeien uit bij wet of regelgeving ingevoerde informatieverplichtingen; met de onderhavige wijzigingsregeling worden derhalve geen administratieve lasten geïntroduceerd.
In dit artikel zijn definitiebepalingen opgenomen. Opgemerkt zij dat de definitiebepalingen uit de Plantenziektenwet eveneens van toepassing zijn op de regeling.
In de onderdelen f en g is voor de definities van partij en zending aansluiting gezocht bij de in de Fytorichtlijn gehanteerde definities.
Onderdeel h: de Fytorichtlijn schrijft in artikel 13 quinquies, zesde lid, voor dat lidstaten importinspecties in rekening brengen bij de importeur of diens douanevertegenwoordiger. Hiertoe is het begrip aanvrager zodanig gedefinieerd, dat bij import de importeur of diens douanevertegenwoordiger als aanvrager worden aangemerkt. Voor de overige werkzaamheden van de PD dient degene die de werkzaamheden aanvraagt te worden aangemerkt als aanvrager. Dit neemt niet weg dat ook bij export de inspectieaanvraag door een douanevertegenwoordiger kan worden ingediend. Een en ander houdt geen wijziging in van de huidige situatie, doch dient slechts als een verduidelijking van de huidige situatie.
In onderdeel j is voor de definitie van kantooruren aansluiting gezocht bij de uren waarin de PD zijn diensten kan leveren tegen regulier tarief, zonder hiervoor extra kosten te hoeven maken. Dit in tegenstelling tot de periode buiten kantooruren, waar extra kosten moeten worden gemaakt, zoals hogere beloningen voor de inspecteurs. Voor deze periode wordt dan ook een hoger tarief in rekening gebracht.
Vanuit het Productschap Tuinbouw is hierbij opgemerkt dat 5 mei ten onrechte structureel als erkende feestdag wordt aangemerkt, hoewel dit binnen het bedrijfsleven niet gebruikelijk is. In dit verband wijs ik op het feit dat 5 mei voor Rijksambtenaren, anders dan wellicht in het bedrijfsleven gebruikelijk is, structureel als vrije dag wordt aangemerkt. Om deze reden is er dan ook voor gekozen om 5 mei structureel als erkende feestdag aan te merken. Ook in andere gelijksoortige regelgeving, zoals de Regeling tarieven keuring vee en vleesproducten 1993, (Stcrt. 1993, 99) alsmede de Algemene Termijnenwet (Stb. 1964, 314) wordt 5 mei structureel als algemeen erkende feestdag aangemerkt.
Dit artikel bevat het algemene verrichtingentarief voor werkzaamheden die de PD verricht voor de uitvoering van wettelijke taken. Dit tarief dient te worden onderscheiden van de bijzondere tarieven die in de overige artikelen van de onderhavige regeling zijn neergelegd, zoals de inspectietarieven bij import van snijbloemen en groenten en fruit die zijn geregeld in de artikelen 3 tot en met 6, enkel kwaliteitsinspecties voor groenten en fruit in artikel 8 en het tarief voor het uitvoeren van documentcontroles, zoals omschreven in artikel 9.
Bij de werkzaamheden waar dit artikel op ziet kan onder meer gedacht worden aan: importinspecties en exportinspecties en de afgifte van het plantenpaspoort, maar ook aan de werkzaamheden die door de PD worden verricht ten behoeve van het erkennen van een inspectielocatie als bedoeld in artikel 12, achtste lid, van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten.
Dit artikel heeft de volgende wijzigingen ten opzichte van het huidige tariefstelsel tot gevolg:
– Het hanteren van een basistarief per inspectieaanvraag;
– Het onderscheiden van een tarief tijdens kantooruren en een tarief buiten kantooruren;
– Het hanteren van een minutentarief in plaats van tarief per kwartier.
Voor een toelichting op deze wijzigingen wordt verwezen naar het algemene deel van de toelichting.
Dit artikel betreft het tarief voor de inspectie van snijbloemen. Het betreft de tarieven voor de afhandeling van inspecties tijdens kantooruren.
Het eerste lid ziet op de inspecties van snijbloemen waarvoor reduced checks van toepassing zijn en het tweede lid op de inspecties van snijbloemen waarvoor in alle gevallen een fytosanitaire importinspectie dient plaats te vinden.
Het tarief is samengesteld uit een vast bedrag per zending en een variabel bedrag dat afhankelijk is van het, door geldende inspectiepercentage voor de tot die zending behorende partijen, en het aantal stelen per partij.
De hoogte van het uiteindelijke variabele tarief wordt bepaald door het aantal stelen per partij met een bepaald inspectiepercentage te vermeniguldigen met het bij dat inspectiepercentage behorende tarief en vervolgens te delen door 1000. Hierbij geldt een minimum- en maximumtarief per partij, zoals opgenomen in de tabel bij het eerste lid en zoals vermeld in het tweede lid.
De bedragen per partij worden vervolgens bij elkaar opgeteld, waardoor het totale variabele tarief wordt verkregen.
Voor de toelichting op deze artikelen wordt verwezen naar het algemene deel van de toelichting.
In de fytorichtlijn is de mogelijkheid opgenomen om, indien daarover afspraken zijn gemaakt tussen twee lidstaten, de fytosanitaire en de identiteitscontrole in het land van bestemming te laten uitvoeren. In de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten is deze mogelijkheid opgenomen in artikel 12, zevende lid.
Bij een dergelijke zogenaamde ‘verlegging’ van de fytosanitaire en de identiteitscontrole naar een andere lidstaat dient de controle van de documenten echter altijd in het land van binnenkomst te worden verricht. In het onderhavige artikel is het tarief neergelegd voor een dergelijke controle van de documenten in het geval de fytosanitaire en de identiteitscontrole naar een andere lidstaat worden verlegd.
Dit artikel komt overeen met artikel 1, derde lid, en artikel 1a, tweede lid, van de huidige tarievenregeling van de PD.
Indien een inspectie is aangevraagd maar buiten de schuld van een PD-inspecteur niet kan worden uitgevoerd wordt een bedrag in rekening gebracht dat gelijkstaat aan de kosten van één uur inspectie. Dit bedrag wordt niet langer per uur in rekening gebracht, zoals in de vorige tarievenregeling gebeurde, maar éénmalig. Vanwege de hoge kosten voor de PD bij inspecties buiten kantooruren en de hierbij geldende eis van drie uur inspectieafname wordt in deze gevallen 3 uren inspectie in rekening gebracht. Voor een nadere toelichting hierop zij verwezen naar het algemene deel van de toelichting.
Het tarief voor het uitvoeren van laboratoriumonderzoeken wordt niet langer per uur, maar een tarief op basis van normtijden gehanteerd. Zie tevens het algemene deel van de toelichting.
Het tarief voor het waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen is vanwege een wijziging in de kostentoerekening van bepaalde kostenposten verlaagd van € 4,40 naar € 3,00.
Het eerste lid van dit artikel komt overeen met artikel 3a van de huidige tarievenregeling. Vanwege een andere kostentoerekening zijn de kosten van de aanvraag voor de in dit artikel bedoelde vergunning verlaagd van € 46,75 naar € 41,60.
Het tweede lid komt overeen met artikel 3c van de huidige tarievenregeling. Vanwege een andere kostentoerekening zijn de kosten van de aanvraag voor de in dit artikel bedoelde vergunning verlaagd van € 23,43 naar € 20,80.
Dit artikel komt overeen met artikel 3e van de huidige tarievenregeling. Voor de behandeling van de aanvraag voor de in het eerste lid bedoelde vergunning en het toezicht op de naleving van de vergunningvoorschriften wordt in het nieuwe stelsel echter niet langer een tarief per uur, maar een tarief op basis van een normtijd gehanteerd.
Dit artikel komt is gelijk aan artikel 4 van de huidige tarievenregeling.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
C.P. Veerman
Soort | Land van oorsprong | Minimum % | |
---|---|---|---|
Snijbloemen | |||
1 | Aster | Zimbabwe | 25 |
2 | Dianthus | Colombia | 3 |
3 | Dianthus | Ecuador | 15 |
4 | Dianthus | Morocco | 25 |
5 | Dianthus | Turkey | 25 |
6 | Rosa | Colombia | 10 |
7 | Rosa | Ecuador | 5 |
8 | Rosa | Kenya | 5 |
9 | Rosa | Uganda | 5 |
10 | Rosa | Zimbabwe | 5 |
Groenten en Fruit | |||
11 | Malus | Argentina | 15 |
12 | Malus | Brazil | 25 |
13 | Malus | Chile | 10 |
14 | Malus | China | 50 |
15 | Malus | New Zealand | 15 |
16 | Malus | South Africa | 10 |
17 | Mangifera | Brazil | 10 |
18 | Mangifera | South Africa | 50 |
19 | Prunus | Argentina | 15 |
20 | Prunus | Chile | 10 |
21 | Prunus | South Africa | 10 |
22 | Prunus | Turkey | 10 |
23 | Pyrus | Argentina | 15 |
24 | Pyrus | Chile | 25 |
25 | Pyrus | China | 50 |
26 | Pyrus | South Africa | 10 |
27 | Citrus | Israel | 15 |
28 | Citrus | Mexico | 15 |
29 | Citrus | Morocco | 5 |
30 | Citrus | Turkey | 7 |
31 | Citrus | Uruguay | 15 |
32 | Citrus | USA | 10 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2005-60-p19-SC69333.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.