Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2005, 36 pagina 21 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2005, 36 pagina 21 | Overig |
Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 15 februari 2005, nr. AV/2005/12107, houdende de inrichting van de directie Arbeidsverhoudingen alsmede doorverlening van vertegenwoordigingsbevoegdheden van de directeur Arbeidsverhoudingen (Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie Arbeidsverhoudingen 2005)
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op de artikelen 3, onderdeel k, en 10 van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directoraat-generaal Arbeidsverhoudingen en Internationale Betrekkingen 2004;
Besluit:
Organisatie en taken directie Arbeidsverhoudingen
De directie Arbeidsverhoudingen bestaat uit:
a. de afdeling Collectieve Arbeidsvoorwaardenvorming en Medezeggenschap;
b. de afdeling Individuele Rechtsbescherming;
c. de afdeling Arbeid en Zorg;
d. de afdeling Pensioenbeleid;
e. het directiesecretariaat.
1. Het hoofd van de afdeling Collectieve Arbeidsvoorwaardenvorming en Medezeggenschap is verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot:
a. collectieve arbeidsvoorwaarden met inbegrip van het beleid betreffende het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten;
b. het systeem van arbeidsvoorwaardenvorming, de institutionele vormgeving van arbeidsverhoudingen en de advies- en overlegstructuren op het terrein van de arbeidsverhoudingen;
c. de medezeggenschap van werknemers;
d. de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie;
e. de sociaal-economische aspecten betreffende de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag.
2. Het hoofd van de afdeling Collectieve Arbeidsvoorwaardenvorming en Medezeggenschap is voorts verantwoordelijk voor:
a. de coördinatie van internationale aangelegenheden die de directie betreffen;
b. de Subsidieregeling kwaliteit arbeidsverhoudingen, waaronder de beoordeling van subsidie aanvragen op grond van die regeling.
1. Het hoofd van de afdeling Individuele Rechtsbescherming is verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot:
a. het ontwikkelen en instandhouden van een basisniveau van arbeidsrechtelijke bescherming voor werknemers, waaronder de inrichting van het ontslagstelsel;
b. de bevordering van flexibiliteit in de individuele arbeidsverhoudingen;
c. de overheidstoetsing van ontslag ex artikel 6 van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945;
d. werktijdverkorting ex artikel 8 van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945;
e. de gelijkberechtiging bij de arbeid, waaronder werving en selectie, van mannen en vrouwen, allochtonen en autochtonen, voltijders en deeltijders, vast en tijdelijk personeel en naar leeftijd;
f. de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, met uitzondering van de sociaal-economische aspecten;
g. de Wet op de medische keuringen voorzover het betreft de verantwoordelijkheid van het ministerie;
h. arbeids- en rusttijden.
2. Het hoofd van de afdeling Individuele Rechtsbescherming is voorts verantwoordelijk voor de inhoudelijke secretariële ondersteuning van het Departementaal Overlegorgaan Emancipatie.
1. Het hoofd van de afdeling Arbeid en Zorg is verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot:
a. het combineren van arbeid met andere activiteiten en verantwoordelijkheden van werknemers;
b. deeltijdarbeid en aanpassing van de arbeidsduur;
c. kinderopvang, waaronder de financiering en de kwaliteit van kinderopvang;
d. flankerende projectsubsidies voor kinderopvang.
2. Het hoofd van de afdeling Arbeid en Zorg is voorts verantwoordelijk voor:
a. de coördinatie t.b.v. de directie van de begrotingsvoorbereiding en verantwoording, de inbreng in het Nationaal Actie Programma (werkgelegenheid), de terugdringing van administratieve lastendruk en onderzoek en beleidsinformatie;
b. de Regeling uitbreiding kinderopvang en buitenschoolse opvang en de Regeling uitkeringen kinderopvang 2004;
c. de beoordeling van aanvragen voor projectsubsidies voor kinderopvang.
1. Het hoofd van de afdeling Pensioenbeleid is verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot:
a. de wettelijke regelingen op het terrein van de aanvullende pensioenen;
b. de verplichtstelling van aanvullende pensioenregelingen;
c. de fiscale aspecten van pensioenen;
2. Het hoofd van de afdeling Pensioenbeleid is voorts verantwoordelijk voor de coördinatie van het departementale ouderenbeleid.
De directiesecretaris geeft leiding aan het directiesecretariaat en is verantwoordelijk voor alle interne processen betreffende de bedrijfsvoering van de directie Arbeidsverhoudingen – waaronder de management-, administratieve-, secretariële-, personele-, en financiële ondersteuning, automatisering, informatievoorziening en huisvesting – en de afstemming met de bedrijfsvoering die centraal voor het gehele ministerie wordt gevoerd.
Bij afwezigheid of verhindering van de directeur Arbeidsverhoudingen worden voor de duur van de afwezigheid of verhindering, diens taken en bevoegdheden waargenomen door het als plaatsvervangend directeur aangewezen afdelingshoofd.
Aan de hoofden van de afdelingen en de directiesecretaris wordt mandaat en machtiging verleend met betrekking tot:
a. het nemen van besluiten over en het vaststellen en ondertekenen van stukken die betrekking hebben op de personeelsaangelegenheden ten behoeve van de eigen organisatorische eenheid voor zover het betreft:
1°. het opmaken, niet zijnde vaststellen van beoordelingen;
2°. het houden van manager-medewerker gesprekken;
3°. verlof;
4°. kleine beloningen, niet zijnde gratificaties, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de directeur Arbeidsverhoudingen;
b. het afdoen van stukken met uitzondering van stukken waarvan, gelet op het belang daarvan, redelijkerwijs kan worden vermoed, dat deze door de directeur Arbeidsverhoudingen moeten worden afgedaan.
De directiesecretaris is gevolmachtigd tot het verrichten van de volgende privaatrechtelijke rechtshandelingen:
a. het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot het inhuren van uitzendkrachten ten behoeve van de directie Arbeidsverhoudingen;
b. het aangaan van overeenkomsten voor het opleiden van medewerkers van de directie Arbeidsverhoudingen welke voortvloeien uit het vastgestelde opleidingsplan van de directie Arbeidsverhoudingen;
c. het afsluiten van koopovereenkomsten met betrekking tot kantoorbenodigdheden, reisbescheiden en waardebonnen ten behoeve van de directie Arbeidsverhoudingen tot een maximum van € 5.000,– per overeenkomst.
Doorverlening van mandaat, machtiging en volmacht is slechts toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming van de directeur Arbeidsverhoudingen.
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 maart 2005.
2. Deze regeling wordt aangehaald als: Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie Arbeidsverhoudingen 2005.
Deze regeling zal in de Staatscourant worden geplaatst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2005-36-p21-SC68949.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.