Regeling informatieverstrekking WIN 2004

Regeling van de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie van 17 januari 2005, tot het geven van voorschriften voor het verstrekken van informatie over de inburgering van nieuwkomers (Regeling informatieverstrekking WIN 2004)

De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,

Gelet op artikel 4, zesde lid, van het Bekostigingsbesluit inburgering nieuwkomers;

Besluit:

Artikel 1

Het verstrekken van de gegevens, bedoeld in artikel 4 van het Bekostigingsbesluit inburgering nieuwkomers, geschiedt door middel van het volledig invullen, ondertekenen en verzenden van de formulieren die zijn opgenomen in de bijlage behorende bij deze regeling. De formulieren dienen te zijn gewaarmerkt door een accountant en vergezeld te gaan van een accountantsverklaring met betrekking tot de juistheid van de gegevens.

Artikel 2

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 3

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling informatieverstrekking WIN 2004.

Deze regeling zal met de toelichting en de bijlage in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie, M.C.F. Verdonk.

Toelichting

1. Inleiding

Over het jaar 2004 dienen de gemeenten en samenwerkingsverbanden informatie te verstrekken inzake:

a. het aantal in 2004 afgegeven beschikkingen voor de vaststelling van een inburgeringsprogramma dan wel een beschikking inzake het achterwege blijven van een vaststelling van een inburgeringsprogramma;

b. het aantal nieuwkomers in de zin van de WIN dat, na het afleggen van een toets, in 2004 een verklaring heeft ontvangen.

2. Telformulieren

De telformulierenset bestaat uit een voorblad en een registratieformulier.

Voorblad CFI 53369-1:

Dit voorblad is voorbedrukt met:

1. Gegevens gemeente/samenwerkingsverband

– De code van de gemeente of samenwerkingsverband;

– NAW-gegevens van de gemeente of samenwerkingsverband;

– Ruimte voor de naam en het telefoonnummer van de contactpersoon.

2. Opmerkingen

– Ruimte voor het maken van opmerkingen.

3. Ondertekening namens Gemeente/Samenwerkingsverband

– Ruimte voor dagtekening en ondertekening door burgemeester en secretaris. In geval van samenwerkingsverband handtekening van de voorzitter.

Telformulier CFI 53369-2:

1. Voorbedrukt met de code en naam van de gemeente of het samenwerkingsverband

2. Telgegevens

– Hierop staat de code en de naam van de individuele gemeente voorbedrukt. Ingeval van een samenwerkingsverband is het formulier voorbedrukt met de naam en code van elke gemeente die deel uitmaakt van het samenwerkingsverband, opdat per gemeente de gevraagde gegevens kunnen worden ingevuld.

Kolom 1

Het aantal in 2004 vastgestelde en afgegeven beschikkingen aan nieuwkomers in de zin van de WIN, inhoudende een vaststelling van een inburgeringsprogramma.

Kolom 2

Het aantal in 2004 afgegeven beschikkingen aan nieuwkomers in de zin van de WIN, inhoudende het achterwege laten van een vaststelling van een inburgeringsprogramma (vrijstelling)

Kolom 3

Het aantal nieuwkomers in de zin van de WIN, dat na het afleggen van een toets, in 2004 een verklaring heeft ontvangen

Bij de telgegevens dient te worden ingevuld:

Ten aanzien van kolom 1 t/m 2 wil ik u op het volgende attenderen.

• Indien gedeeltelijke vrijstelling wordt verleend dan zal voor de nieuwkomer wel een inburgeringsprogramma worden vastgesteld. Deze beschikking zal dan moeten worden meegeteld met de vaststelling van een inburgeringsprogramma (kolom 1).

• Een ontheffing is geen vrijstelling. De gemeente ontvangt bij een ontheffingsbeschikking geen financiering voor de nieuwkomer en een ontheffing telt dus niet mee bij de afgegeven beschikkingen voor een inburgeringsprogramma. Een ontheffing ontslaat de nieuwkomer van alle inburgeringsplichten.

3. Procedure

De gemeenten en de samenwerkingsverbanden zullen op korte termijn een gele formulierenset ontvangen met daarbij een brochure waarin een toelichting wordt gegeven op de in te vullen rubrieken. In deze publicatie wordt een nadere uiteenzetting gegeven over de gegevensopvraag inzake inburgering nieuwkomers over het jaar 2004.

De gele formulierenset dient gecontroleerd en gewaarmerkt te zijn door uw accountant en van een accountantsverklaring te worden voorzien. De set dient door of namens de gemeente of het samenwerkingsverband te worden ondertekend en vóór 1 juli 2005 (zie artikel 4, eerste lid, van het Bekostigingsbesluit inburgering nieuwkomers) te zijn ontvangen bij:

– Centrale Financiën Instellingen

Team IGP/GGV

Postbus 606

2700 ML Zoetermeer.

De formulieren dienen gecontroleerd te worden conform het ‘Controleprotocol rijksbijdrage inburgering nieuwkomers 2004’ en dienen door de gemeente geretourneerd te worden bij de verantwoording over 2004.

De gegevens op de gele formulieren worden door CFI verwerkt. Na verwerking ontvangt de gemeente of het samenwerkingsverband een blauw overzichtsformulier. Naar verwachting in september 2005. Deze formulieren zijn dan ook bestemd voor uw administratie en behoeven niet te worden teruggestuurd. Mocht blijken dat bij de verwerking van de door u opgegeven gegevens een fout is opgetreden, dient u dit onverwijld te melden.

4. Gevolg van overschrijding van de uiterste inzendtermijn

Indien de gemeente of het samenwerkingsverband de telgegevens of de accountantsverklaring niet of niet tijdig verstrekt, op grond van artikel 4, derde lid, juncto tweede lid van het Bekostigingsbesluit inburgering nieuwkomers, de rijksbijdrage vastgesteld op basis van de helft van het aantal beschikkingen en verklaringen van het derde jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de rijksbijdrage wordt vastgesteld.

De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,

M.C.F. Verdonk

BIJLAGE

stcrt-2005-27-p11-SC68786-1.gifstcrt-2005-27-p11-SC68786-2.gifstcrt-2005-27-p11-SC68786-3.gif
Naar boven