Wijziging Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005

Regeling van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie, houdende wijziging van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005

22 december 2005

Nr. IVW/2005/1236

Inspectie Verkeer en Waterstaat

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie,

Gelet op artikel 5.14, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wet luchtvaart;

Besluiten:

Artikel I

De Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005 1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 14 komt te luiden:

1. Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door het Londen ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Refso B Area in de bij deze regeling behorende bijlage K, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 215 en een bovengrens van FL 235, voor zover lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities:

51º 57’ 02” NB 002º 21’ 23” OL, en

51º 57’ 25” NB 002º 40’ 01” OL,

– de oostgrens: een lijn tussen de posities:

51º 57’ 25” NB 002º 40’ 01” OL, en

51º 35’ 55” NB 002º 40’ 01” OL,

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:

51º 35’ 55” NB 002º 40’ 01” OL, en

51º 42’ 45” NB 002º 10’ 01” OL,

- de westgrens: een lijn tussen de posities:

51º 42’ 45” NB 002º 10’ 01” OL, en

51º 57’ 02” NB 002º 21’ 23” OL.

2. In afwijking van het eerste lid, wordt het in het eerste lid bedoelde gebied, voor zover deel uitmakend van de Amsterdam CTA west tussen FL 055 en FL 195, aangewezen als gebied waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door het Londen TCC volgens de regels behorend bij luchtverkeersdienstverleningsklasse A.

3. In afwijking van het eerste lid, wordt het in het eerste lid bedoelde gebied, voor zover deel uitmakend van de Amsterdam UTA tussen FL 195 en FL 215, aangewezen als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT boven FL 195, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door het Londen TCC volgens de regels behorend bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C.

B

Artikel 15 vervalt.

C

Bijlage K wordt vervangen door de bij deze regeling gevoegde bijlage.

D

Bijlage L vervalt.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 24 november 2005. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 22 november 2005, treedt zij in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 24 november 2004.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, M.H. Schultz van Haegen.De Staatssecretaris van Defensie, C. van der Knaap.

Toelichting

Na evaluatie van de wijziging in delegatie van luchtverkeersdienstverlening boven de Noordzee die in maart 2004 heeft plaatsgevonden heeft de Engelse National Air Traffic Services (NATS), waartoe London Area Control Centre (LACC) en London Terminal Control Centre (LTCC) behoren, de wens uitgesproken om vluchten die komen van het Maastricht Upper Area Control Centre eerder te mogen laten dalen aangezien zij met te weinig luchtruim kampen om de vliegtuigen naar Londen voldoende laag te krijgen. Het probleem heeft een grote impact op de werkbelasting van de Britse verkeersleiders. Een uitbreiding in oostelijke richting van de gedelegeerde gebieden Refso B en C met 6,2 nautische mijlen zou aan dit probleem een eind maken.

De gebieden Refso B en C hebben dezelfde coördinaten, maar zijn horizontaal gescheiden in twee gebieden met de grens op FL 215, Refso B daarboven, Refso C daaronder. Uit operationeel oogpunt is het wenselijk om deze gebieden samen te voegen tot één Refso B area. De delegatie van luchtverkeersdienstverlening in het verticale vlak aan het London Area Control Centre en London Terminal Control Centre is ongewijzigd gebleven.

Met deze wijziging van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005 wordt invulling gegeven aan deze operationele wensen teneinde het vliegverkeer met bestemming Londen veiliger en doeltreffender te kunnen afhandelen.

De Civil Aviation Authority van het Verenigd Koninkrijk heeft de afspraken met betrekking tot de aanwijzing overeenkomstig artikel 5.14 van de Wet luchtvaart schriftelijk bevestigd aan het

Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M.H. Schultz van Haegen

De Staatssecretaris van Defensie,

C. van der Knaap

Bijlage behorende bij artikel I, onderdeel C, van de regeling tot wijziging van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005

Bijlage K, behorende bij artikel 14 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005

stcrt-2005-254-p16-SC73167-1.gif

Refso B area

  • 1

    Stcrt. 2005, 88.

Naar boven