Aanpassing Maatregelenbesluit UWV

20 december 2005

Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen,

Besluit:

Artikel I

Wijziging Maatregelenbesluit UWV

Het Maatregelenbesluit UWV1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De onderdelen k en l worden opnieuw geletterd p en q, en na onderdeel j worden vijf nieuwe onderdelen ingevoegd, luidende:

k. Wet WIA: Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen;

l. WGA-uitkering: werkhervattingsuitkering gedeeltelijk arbeidsgeschikten, bedoeld in hoofdstuk 7 van de Wet WIA;

m. plan van aanpak: het plan van aanpak, bedoeld in artikel 26, eerste lid van de Wet WIA;

n. reïntegratievisie: de reïntegratievisie, bedoeld in artikel 30a, eerste lid, van de Wet SUWI;

o. reïntegratieplan: het reïntegratieplan, bedoeld in artikel 30a, derde lid, van de Wet SUWI;

2. In onderdeel p (nieuw) wordt na ‘45, eerste lid van de ZW,’ ingevoegd:

88 van de Wet WIA,

3 In onderdeel q (nieuw) wordt na ‘3 tot en met 8a en 64 van de ZW,’ ingevoegd:

7, 10 en 18 van de Wet WIA,

B

Na artikel 1 wordt een nieuw artikel 1a ingevoegd, luidende:

Artikel 1a

Grondslag

Dit besluit berust mede op de artikelen 90, derde lid, en 131, tweede lid, van de Wet WIA.

C

De bijlage, genoemd in artikel 2, wordt als volgt gewijzigd:

1. In hoofdstuk A, derde categorie, wordt in onderdeel 3°, voorafgaand aan de opsomming: ‘de WAO, de WAZ, onderscheidenlijk de Wajong’, ingevoegd:

de Wet WIA,

2. In hoofdstuk A, derde categorie, wordt onder vervanging van de punt na onderdeel 3° door een puntkomma, een onderdeel ingevoegd, luidende:

4°. de verzekerde is verplicht mee te werken aan het opstellen van het plan van aanpak en het reïntegratieplan (artikel 45, eerste lid, onderdeel o, van de ZW).

3. In hoofdstuk A, vierde categorie, wordt onder vervanging van de punt na onderdeel 6° door een puntkomma, een onderdeel ingevoegd, luidende:

7°. de verzekerde komt de verplichtingen na die zijn opgenomen in het plan van aanpak en het reïntegratieplan (artikel 45, eerste lid, onderdeel p, van de ZW).

4. In hoofdstuk B, eerste categorie, komt onderdeel 1° als volgt te luiden:

1°. de verzekerde die in aanmerking wenst te komen voor toekenning van de uitkering dient zijn aanvraag te doen binnen de daarvoor vastgestelde termijn (artikelen 46, onderdeel f, van de WAZ, 38, onderdeel f, van de Wajong en 28, onderdeel f, van de WAO juncto artikelen 35, vierde lid, van de WAZ, 28, vierde lid, van de Wajong en 34, derde lid, en 34a, vierde lid, van de WAO);

5. In hoofdstuk B, eerste categorie, wordt onder vervanging van de punt na onderdeel 5° door een puntkomma, een onderdeel ingevoegd, luidende:

6°. de verzekerde die bij deelname aan een reïntegratietraject zijn reïntegratieverplichtingen niet naleeft, is verplicht de reden daarvan onmiddellijk mede te delen aan het reïntegratiebedrijf (artikelen 46, onderdeel j, van de WAZ, 38, onderdeel j, van de Wajong en 28, onderdeel k, van de WAO).

6. In hoofdstuk B, derde categorie, wordt onder vervanging van de punt na onderdeel 2° door een puntkomma, een onderdeel ingevoegd, luidende:

3°. de verzekerde is verplicht mee te werken aan het opstellen van de reïntegratievisie en het reïntegratieplan (artikelen 46, onderdeel h, van de WAZ, 38, onderdeel h, van de Wajong en 28, onderdeel i, van de WAO).

7. In hoofdstuk B, vierde categorie, wordt onder vervanging van de punt na onderdeel 5° door een puntkomma, een onderdeel ingevoegd, luidende:

6°. de verzekerde komt de verplichtingen na die zijn opgenomen in de reïntegratievisie en het reïntegratieplan (artikelen 46, onderdeel i, van de WAZ, 38, onderdeel i, van de Wajong en 28, onderdeel j, van de WAO).

8. In hoofdstuk C, eerste categorie, wordt onder vervanging van de punt na onderdeel 9° door een puntkomma, een onderdeel ingevoegd, luidende:

10°. De verzekerde die bij deelname aan een reïntegratietraject zijn reïntegratieverplichtingen niet naleeft, is verplicht de reden daarvan onmiddellijk mede te delen aan het reïntegratiebedrijf (artikel 26, eerste lid, onderdeel m, van de WW).

9. In hoofdstuk C, derde categorie, wordt onder vervanging van de punt na onderdeel 1° door een puntkomma, een onderdeel ingevoegd, luidende:

2°. de verzekerde is verplicht mee te werken aan het opstellen van de reïntegratievisie en het reïntegratieplan (artikel 26, eerste lid, onderdeel k, van de WW).

10. In hoofdstuk C, vierde categorie, wordt onder vervanging van de punt na onderdeel 4° door een puntkomma, een onderdeel ingevoegd, luidende:

5°. de verzekerde komt de verplichtingen na die zijn opgenomen in de reïntegratievisie en het reïntegratieplan (artikel 26, eerste lid, onderdeel l, van de WW).

11. Na hoofdstuk E wordt een nieuw hoofdstuk ingevoegd, luidende:

F

Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen

Eerste categorie

1°. de verzekerde is verplicht binnen de daarvoor vastgestelde termijn aan het UWV op zijn verzoek alle informatie te verstrekken, waarvan het hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat die van invloed kan zijn op het recht op uitkering, de hoogte van de uitkering of de betaling van de uitkering, waaronder mede is begrepen informatie in het kader van reïntegratie (artikel 27, eerste lid, van de Wet WIA);

2°. de verzekerde is verplicht op verzoek onverwijld inzage te geven aan het UWV in een op hem betrekking hebbend document als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder 1° tot en met 3°, van de Wet op de identificatieplicht (artikel 27, tweede lid, onder e, van de Wet WIA);

3°. de verzekerde die bij deelname aan een reïntegratietraject zijn reïntegratieverplichtingen niet naleeft, is verplicht de reden daarvan onmiddellijk mede te delen aan het reïntegratiebedrijf (artikel 27, vierde lid, van de Wet WIA);

4°. de gedeeltelijk arbeidsgeschikte die op een proefplaats bij een werkgever onbeloonde werkzaamheden verricht als bedoeld in artikel 37, eerste lid, van de Wet WIA, is verplicht daarvan onverwijld mededeling te doen aan het UWV (artikel 37, derde lid, van de Wet WIA);

5°. de verzekerde is verplicht zijn aanvraag voor een uitkering tijdig in te dienen (artikel 64, derde en vijfde lid, van de Wet WIA).

Tweede categorie

1°. de verzekerde is verplicht tot naleving van de door het UWV vastgestelde controlevoorschriften; (artikel 27, tweede lid, onder d, van de Wet WIA);

2°. de verzekerde is verplicht zijn aanvraag voor een uitkering vergezeld te doen gaan van een reïntegratieverslag als bedoeld in artikel 25, derde lid, van de Wet WIA; (artikel 65 van de Wet WIA).

Derde categorie

1°. de verzekerde is verplicht te voldoen aan elke oproep van het UWV of van een of meer door het UWV aangewezen personen om aanwezig te zijn op een door of vanwege het UWV te bepalen plaats voor beantwoording van vragen, het meewerken aan onderzoek, of het naleven van de controlevoorschriften (artikel 27, tweede lid, onder a, van de Wet WIA);

2°. de verzekerde is verplicht vragen te beantwoorden die door het UWV of door een of meer door het UWV aangewezen personen in verband met het recht op uitkering op grond van de Wet WIA worden gesteld (artikel 27, tweede lid, onder b, van de Wet WIA);

3°. de verzekerde is verplicht mee te werken door zich te laten onderzoeken door het UWV of door een of meer daartoe door het UWV aangewezen personen (artikel 27, tweede lid, onder c, van de Wet WIA);

4°. de verzekerde die een aanvraag voor een uitkering heeft ingediend of een recht heeft op een uitkering op grond van de Wet WIA is verplicht te voldoen aan het voorschrift, gegeven door het UWV of de door hem daartoe aangewezen deskundige, om zich ter observatie te doen opnemen of te verblijven in een aangewezen inrichting (artikel 27, vijfde lid, van de Wet WIA);

5°. de verzekerde is verplicht mee te werken aan het opstellen van de reïntegratievisie en het reïntegratieplan (artikel 29, tweede lid, onder d, van de Wet WIA);

6°. de verzekerde die zijn resterende verdiencapaciteit als bedoeld in paragraaf 7.2 van de Wet WIA niet volledig benut en die recht heeft op een WGA-uitkering, is verplicht zich als werkzoekende bij de Centrale organisatie werk en inkomen te laten registreren, indien hem daartoe het recht toekomt op grond van artikel 25, eerste lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen en het UWV hem dit opdraagt (artikel 30, tweede lid, van de Wet WIA).

Vierde categorie

1°. de verzekerde voorkomt het ontstaan van arbeidsongeschiktheid of verminderde arbeidsgeschiktheid en beperkt het bestaan van arbeidsongeschiktheid of verminderde arbeidsgeschiktheid, voorzover dit redelijkerwijs van hem verwacht mag worden (artikel 28, eerste lid, van de Wet WIA);

2°. de verzekerde is gedurende de wachttijd alsmede het verlengde tijdvak, bedoeld in artikel 24, eerste lid, en het tijdvak, bedoeld in artikel 25, negende lid, van de Wet WIA, verplicht:

a. mee te werken aan door zijn werkgever of door een door die werkgever aangewezen deskundige gegeven redelijke voorschriften of getroffen maatregelen die erop gericht zijn om hem in staat te stellen passende arbeid te verrichten;

b. voldoende reïntegratie-inspanningen te verrichten;

c. een naar algemeen medische maatstaven adequate behandeling te ondergaan voor zijn ziekte of gebrek (artikel 28, tweede lid, van de Wet WIA);

3°. de verzekerde die recht heeft op een WGA-uitkering is verplicht in voldoende mate te trachten mogelijkheden tot het verrichten van passende arbeid te behouden of te verkrijgen (artikel 29, eerste lid, van de Wet WIA);

4°. de verzekerde die recht heeft op een WGA-uitkering is verplicht zich geneeskundig te laten behandelen of aanwijzingen van een arts op te volgen indien het UWV of het reïntegratiebedrijf in opdracht van het UWV daartoe opdracht geeft en zijn genezing niet te belemmeren (artikel 29, tweede lid, onder a, van de Wet WIA);

5°. de verzekerde die recht heeft op een WGA-uitkering is verplicht mee te werken aan activiteiten of werkzaamheden, gericht op zijn inschakeling in de arbeid, die het UWV wenselijk acht voor verkrijging van mogelijkheden tot verrichten van passende arbeid (artikel 29, tweede lid, onder b, van de Wet WIA);

6°. de verzekerde die recht heeft op een WGA-uitkering is verplicht mee te werken aan aanpassing van de arbeidsplaats en aan persoonsgebonden voorzieningen die het UWV verstrekt voor verkrijging van mogelijkheden tot verrichten van passende arbeid en zo nodig te trachten die aanpassing en die voorzieningen te verkrijgen (artikel 29, tweede lid, onder c, van de Wet WIA);

7°. de verzekerde die recht heeft op een WGA-uitkering moet voldoen aan de verplichtingen die zijn opgenomen in de reïntegratievisie en het reïntegratieplan. (artikel 29, tweede lid, onder e, van de wet WIA);

8°. de verzekerde die recht heeft op een WGA-uitkering is verplicht in voldoende mate te trachten passende arbeid te verkrijgen (artikel 30, eerste lid, onder b, van de Wet WIA);

9°. de verzekerde die recht heeft op een WGA-uitkering is verplicht geen eisen te stellen in verband met door hem te verrichten arbeid die het aanvaarden of verkrijgen van passende arbeid belemmeren (artikel 30, eerste lid, onder c, van de Wet WIA).

Vijfde categorie

1°. de verzekerde mag zijn arbeidsongeschiktheid niet opzettelijk veroorzaken (artikelen 28, eerste lid, en 88, tweede lid, van de Wet WIA);

2°. de verzekerde is tijdens het tijdvak waarover hij recht op loon heeft als bedoeld in artikel 25, negende lid, van de Wet WIA, verplicht verweer te voeren tegen een beëindiging van de dienstbetrekking, dan wel niet in te stemmen met beëindiging van de dienstbetrekking (artikel 88, eerste lid, onder d, van de Wet WIA);

3°. de verzekerde die recht heeft op een WGA-uitkering is verplicht passende arbeid te verrichten indien hij daartoe in de gelegenheid wordt gesteld (artikel 30, eerste lid, onder a, van de Wet WIA);

4°. de verzekerde die recht heeft op een loongerelateerde uitkering van de WGA-uitkering is verplicht zich in al zijn gedragingen te richten op het voorkomen van verwijtbaar verlies van passende arbeid (artikel 30, derde lid, van de Wet WIA).

D

In de artikelen 3, eerste lid, aanhef, en derde lid, onder a, 4, eerste lid, 5, eerste lid, 6, eerste lid, en 7, eerste lid, onder a, wordt telkens voorafgaand aan de opsomming: ‘de WAZ, de Wajong, de WAO,’ ingevoegd: de Wet WIA,.

E

In artikel 7, eerste lid, worden onder vervanging van de punt na onderdeel d door een puntkomma twee nieuwe onderdelen ingevoegd, luidende:

e. de vijfde categorie, ten 2°, van de Wet WIA: de gehele uitkering voor de duur dat de dienstbetrekking zou hebben kunnen voortduren, doch ten hoogste voor de duur van het tijdvak, bedoeld in artikel 25, negende lid, van de Wet WIA;

f. de vijfde categorie, ten 3° en ten 4°, van de Wet WIA: dat deel van de uitkering dat niet tot uitbetaling zou komen indien de verzekerde de bedoelde verplichting wel zou zijn nagekomen.

F

In artikel 7, tweede lid, worden onder vervanging van de punt na onderdeel f door een puntkomma twee nieuwe onderdelen ingevoegd, luidende:

g. bedoeld in het eerste lid, onder e: 30% gedurende de daar bedoelde termijn;

h. bedoeld in het eerste lid, onder f: 30% van het daar bedoelde deel van de uitkering.

G

Artikel 11 vervalt.

H

In artikel 12, eerste lid, wordt, onder vervanging van de punt na onderdeel d door een puntkomma, een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

e. bij de Wet WIA gerealiseerd door het uitkeringsbedrag te korten met het percentage van de maatregel, waarbij een verhoging als bedoeld in de artikelen 53 en 63 van de Wet WIA buiten beschouwing blijft.

I

Artikel 14 vervalt.

Artikel II

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 29 december 2005. Indien de Staatscourant waarin dit besluit wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 27 december 2005, treedt het besluit in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst, en werkt het terug tot en met 29 december 2005.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Amsterdam, 20 december 2005
Plv. voorzitter Raad van bestuur UWV, A.G. Dümig.

Toelichting

Algemeen

Een van de wezenlijke kenmerken van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (Wet WIA), die per 29 december 2005 wordt ingevoerd, is de uitbreiding en aanscherping van de plichten van de verzekerden, met name van degenen die recht hebben op een werkhervattingsuitkering gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA-uitkering).

Niet alleen kent de Wet WIA nieuwe verplichtingen, ook aan de bestaande arbeidsongeschiktheidswetten, de Ziektewet en de Werkloosheidswet worden nieuwe verplichtingen toegevoegd. De verzekerde moet meewerken aan het opstellen van de reïntegratievisie en het reïntegratieplan, en de verplichtingen nakomen die daarin zijn opgenomen. Volgt de verzekerde een reïntegratietraject, en kan hij een verplichting of afspraak niet nakomen, dan is hij verplicht om de reden daarvoor onmiddellijk aan het reïntegratiebedrijf mede te delen.

Het UWV handhaaft de naleving door de verzekerden van hun verplichtingen indien nodig door het toepassen van een maatregel. Hoogte en duur van de maatregel worden bepaald aan de hand van het Maatregelenbesluit UWV. Dit besluit kent een indeling van de wettelijke verplichtingen in vijf categorieën. Naar gelang de ernst en verwijtbaarheid van de gedraging is de maatregel zwaarder of minder zwaar. Voor een rechtmatige handhaving van de verplichtingen is het nodig dat in het Maatregelenbesluit is opgenomen welke maatregel op welke gedraging volgt.

De Wet WIA bepaalt dat bij algemene maatregel van bestuur wordt geregeld hoe het UWV de zwaarte van een op te leggen maatregel afstemt op de ernst en de verwijtbaarheid van de gedraging. Totdat d eze algemene maatregel van bestuur in werking zal treden, blijft het bestaande Maatregelenbesluit UWV gelden. Dit besluit moet daarom per 29 december 2005 worden aangepast aan de Wet WIA en aan de wijzigingen van andere wetten die voortvloeien uit de Wet invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (iWIA).

Voor de hoogte en duur van de maatregelen wordt aangesloten bij de bestaande indeling in vijf categorieën. Verder wordt rekening gehouden met de omstandigheid dat in de Wet WIA niet het uitkeringspercentage variabel is, maar het uitkeringsbedrag. De WIA-maatregel wordt daarom niet over het percentage, maar over de uitkering berekend. De bepaling die inhoudt dat de maatregel steeds ingaat op de dag van de overtreding, komt om doelmatigheidsredenen te vervallen.

Artikelsgewijs

Artikel I

A

Aan de begripsomschrijvingen worden de afkortingen ‘Wet WIA’ en ‘WGA-uitkering’ toegevoegd, en de nieuwe begrippen ‘plan van aanpak’, ‘reïntegratievisie’ en ‘reïntegratieplan’. Bij de omschrijving van de begrippen ‘verzekerde’ en ‘maatregel’ worden verwijzingen naar de Wet WIA opgenomen.

B

Het Maatregelenbesluit UWV komt door de wijziging tevens te berusten op artikel 90, derde lid, van de Wet WIA. Dit artikel bepaalt dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur nadere regels worden gesteld met betrekking het afstemmen van de maatregel op de ernst en de verwijtbaarheid van de gedraging. Artikel 131 van de Wet WIA bevat overgangsrecht, op grond waarvan deze regelgevende taak vooralsnog bij het UWV blijft berusten, echter uitsluitend voor wat betreft maatregelen die worden opgelegd door het UWV zelf.

C

In de Ziektewet, de Werkloosheidswet en de bestaande arbeidsongeschikheidswetten zijn drie nieuwe verplichtingen opgenomen, namelijk om mee te werken aan het opstellen van de reïntegratievisie en het reïntegratieplan, om de verplichtingen na te komen die daarin zijn opgenomen, en om de reden voor het niet naleven van verplichtingen in het kader van een reïntegratietraject onmiddellijk aan het reïntegratiebedrijf mede te delen. In de bijlage bij het Maatregelenbesluit zijn deze verplichtingen toegevoegd. De verplichting om de uitkering tijdig aan te vragen, is meer globaal omschreven. Als gevolg van de invoering van de Wet verlenging loondoorbetalingsverplichting bij ziekte zijn er in de WAZ, de Wajong en de WAO verschillen in de termijn waarbinnen de uitkering moet worden aangevraagd. De WAO bevat bovendien enkele afwijkende bepalingen.

Aangezien veel verplichtingen in de Wet WIA anders worden afgebakend en omschreven dan in de bestaande uitkeringswetten, zijn deze verplichtingen in de bijlage in een afzonderlijk hoofdstuk opgenomen. Voor de indeling in categorieën is zo veel mogelijk aansluiting gezocht bij overeenkomstige verplichtingen in de andere wetten. Verplichtingen om informatie te verstrekken en controle mogelijk te maken, zijn ingedeeld in de eerste en de tweede categorie, verplichtingen om mee te werken aan onderzoek en begeleiding in de derde categorie, en verplichtingen om zich in te spannen voor het versterken van het arbeidsvermogen en het vinden van werk in de vierde categorie. Gedragingen die leiden tot een ongerechtvaardigd beroep op de uitkering, zijn ingedeeld in de vijfde categorie.

D

Waar de verplichtingen in de Wet WIA overeenkomen met verplichtingen uit andere wetten, en in het Maatregelenbesluit naar die verplichtingen wordt verwezen, wordt daaraan een verwijzing naar de Wet WIA toegevoegd. Afwijkende bepalingen over het niet nakomen van enkele specifieke verplichtingen, zoals het volgen van scholing (met of zonder baanzekerheid) en het opvolgen van gegeven voorschriften, kunnen bij de Wet WIA niet overeenkomstig worden toegepast, omdat die verplichtingen in de Wet WIA anders zijn afgebakend en omschreven dan in de andere wetten.

E

Indien aan de werkgever van de verzekerde een loondoorbetalingsverplichting is opgelegd, mag de verzekerde er niet aan meewerken dat die verplichting voortijdig wordt opgeheven doordat de dienstbetrekking wordt beëindigd. In dat geval wordt hem de uitkering geweigerd voor de periode waarover hij loon had kunnen ontvangen. Aan de verzekerde die verwijtbaar passende arbeid verliest, of die passende arbeid die hem wordt aangeboden niet aanvaardt, wordt de uitkering geweigerd voor zover die uitkering in de plaats zou komen van het loon voor die passende arbeid.

F

Indien het meewerken aan ontslag, of het verliezen of niet aanvaarden van passende arbeid, in verminderde mate aan de verzekerde verwijtbaar is, kan de weigering worden beperkt tot 30% van de uitkering, respectievelijk 30% van het te weigeren deel van de uitkering.

G

Artikel 11 (oud) bepaalt dat de maatregel ingaat op de eerste dag van de overtreding. Dit betekent dat een korting vrijwel altijd betrekking heeft op reeds verstreken uitkeringsperioden, hetgeen leidt tot extra verrekeningen of terugvorderingen. Door deze bepaling te schrappen, wordt het mogelijk dat het UWV een maatregel oplegt met ingang van de eerstvolgende betalingsperiode. Daarmee kan in principe hetzelfde effect worden bereikt, maar op een helderder en eenvoudiger wijze.

H

Volgens de Wet WIA wordt de hoogte van de WGA-uitkering niet bepaald door een bij aanvang vastgesteld percentage, maar door verschillende variabele factoren, die deels worden uitgedrukt in geldbedragen. Bij het toepassen van maatregelen verdient het uit een oogpunt van inzichtelijkheid en uitvoerbaarheid de voorkeur om ook de korting in een percentage van het uitkeringsbedrag uit te drukken, en niet in een percentage van het loon waarnaar de uitkering is berekend.

I

Bij de vervanging van het Maatregelenbesluit Tica door het Maatregelenbesluit UWV is het eerstgenoemde besluit ingetrokken. De intrekkingsbepaling is inmiddels uitgewerkt, zodat deze kan vervallen.

Artikel II

Het wijzigingsbesluit treedt in werking tegelijk met de inwerkingtreding van de Wet WIA en de Wet invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen.

Plv. voorzitter Raad van bestuur UWV,

A.G. Dümig

  • 1

    Staatscourant 2004, 163, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 9 augustus 2005, Staatscourant 2005, 174.

Naar boven