Wijziging Subsidieregeling programma starters op buitenlandse markten 2004

Regeling van de Minister van Economische Zaken van 21 december 2005, nr. WJZ 5722251, tot wijziging van de Subsidieregeling programma starters op buitenlandse markten 2004

De Minister van Economische Zaken,

Gelet op artikel 3 van de Kaderwet EZ-subsidies;

Besluit:

Artikel I

De Subsidieregeling programma starters op buitenlandse markten 20041 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel d wordt na ‘een ondernemersorganisatie’ ingevoegd: , Syntens.

2. In onderdeel d, subonderdeel 3°, wordt ‘beursdeelname’ vervangen door: productpresentatie.

3. In onderdeel d, subonderdeel 5°, wordt ‘op gebied van internationaal ondernemen’ vervangen door: op het gebied van internationaal ondernemen.

4. In onderdeel d, subonderdeel 7°, wordt na ‘octrooien’ ingevoegd: , merk- of modelregistraties.

5. Onderdeel f komt te luiden:

f. marktverkenning: een schriftelijk verslag over de mogelijkheden van ondernemen op een markt in het buitenland, opgesteld door een organisatie die deskundig en ervaren is op het gebied van marktonderzoek;.

6. Onderdeel g komt te luiden:

g. partnerselectie: het ten behoeve van de ondernemer selecteren van en het leggen van contacten door een organisatie die deskundig en ervaren is op het gebied van marktonderzoek;.

7. Onderdeel h komt te luiden:

h. productpresentatie: de presentatie van een onderneming of product op buitenlandse of internationale beurzen, congressen, symposia, exposities en dergelijke evenementen;.

8. In onderdeel j wordt onder vervanging van de puntkomma door een komma ingevoegd:

danwel het met instemming van de desbetreffende onderwijsinstelling contracteren door het bedrijf van één of meer studenten, die een opleiding op het gebied van internationaal ondernemen volgen bij een instelling voor middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs of universitair onderwijs, voor een stage van tenminste drie maanden die gericht is op één of meer onderzoeksopdrachten ten behoeve van de uitvoering van het internationaliseringsplan of, indien de stageduur korter is dan drie maanden, voor een doelgerichte stageopdracht, zoals veldonderzoek ten behoeve van de internationale oriëntatie van de onderneming in het doelland, danwel de tijdelijke inhuur van één of meer op het terrein van internationaal ondernemen ervaren interim-managers ten behoeve van de uitvoering van het internationaliseringsplan;.

9. Onderdeel l komt te luiden:

l. aanvragen van één of meer internationale octrooien, merk- of modelregistraties: het met behulp van een octrooi-, merk- of modelgemachtigde indienen van één of meer octrooiaanvragen dan wel aanvragen voor merk- of modelregistraties ten behoeve van de merk- of modelbescherming in het doelland;

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel b van het tweede lid wordt ‘marktverkenning en partnerselectie’ vervangen door: marktverkenning, partnerselectie, juridisch advies of het aanvragen van octrooien, merk- of modelregistraties.

2. In onderdeel c van het derde lid wordt na ‘deze regeling’ de komma vervangen door ‘of’ en vervalt: , de Subsidieregeling programma starters op buitenlandse markten 2000, of de Subsidieregeling programma starters op buitenlandse markten 1999.

3. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel f van het derde lid door een puntkomma, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

g. indien de organisatie, die overeenkomstig artikel 1, onderdeel d, meewerkte bij de opstelling van het internationaliseringsplan, tevens is betrokken bij de uitvoering van de in dat plan genoemde activiteiten.

4. In het vierde lid wordt ‘marktverkenning en partnerselectie’ vervangen door: marktverkenning, partnerselectie, juridisch advies of het aanvragen van octrooien, merk- of modelregistraties.

5. In het vijfde lid wordt ‘marktverkenning en partnerselectie’ vervangen door: marktverkenning, partnerselectie, juridisch advies of het aanvragen van octrooien, merk- of modelregistraties.

C

In het eerste lid van artikel 3 vervalt: en met dien verstande dat de subsidie per activiteit niet meer bedraagt dan de helft van dit bedrag.

D

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘de in het betrokken land of de betrokken regio gevestigde organisatie’ vervangen door: een organisatie.

2. In het tweede lid wordt ‘de in het betrokken land of de betrokken regio gevestigde organisatie’ vervangen door: een organisatie.

3. Het derde lid komt te luiden:

3. Als kosten van productpresentatie worden uitsluitend in aanmerking genomen de kosten voor de huur van de benodigde ruimte, de kosten van de huur, transport, opbouw en inrichting (door derden) van de stand, de huur van audiovisuele middelen en kosten van buitenlandse promotie, waaronder begrepen kosten van een bureau of organisatie in verband met vooronderzoek en andere promotieactiviteiten, zoals het samenstellen en vertalen van persartikelen.

4. In het vijfde lid wordt onder vervanging van de punt door een komma ingevoegd:

als kosten voor het inzetten als stagiairs van één of meer studenten, studerend aan een instelling voor middelbaar-, hoger beroeps- of universitair onderwijs, worden in aanmerking genomen de door de ondernemer betaalde:

1°. contractueel vastgelegde stagevergoedingen, indien het in artikel 1, onderdeel j, bedoelde stages betreft van tenminste drie maanden;

2°. reis- en verblijfskosten gemaakt door stagiairs , indien het in artikel 1, onderdeel j, bedoelde stages betreft met een duur korter dan drie maanden, en als kosten voor de tijdelijke inhuur van capaciteit van één of meer ervaren interim-managers worden in aanmerking genomen de kosten die direct verband houden met de uitvoering van het internationaliseringsplan van de onderneming.

5. Het zevende lid komt te luiden:

7. Als kosten van het aanvragen van één of meer internationale octrooien, merk- of modelregistraties worden uitsluitend in aanmerking genomen de kosten verbonden aan de indiening van die aanvragen, waaronder begrepen de diensten van een octrooi-, merk- en/of modelgemachtigde, indieningstaksen en dergelijke, alsmede kosten voor vertaling.

E

De in artikel 6, eerste en tweede lid, genoemde bijlagen 1 en 2 worden vervangen door de bij deze regeling behorende bijlagen 1 en 2.

F

De in artikel 12, tweede lid, genoemde bijlage 3 wordt vervangen door de bij deze regeling behorende bijlage 3.

Artikel II

1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

2. Op aanvragen om subsidie die vóór de inwerkingtreding van deze regeling zijn ingediend en op subsidies die vóór de inwerkingtreding van deze regeling zijn verstrekt, blijft de Subsidieregeling programma starters op buitenlandse markten 2004 van toepassing, zoals die onmiddellijk vóór dat tijdstip luidde.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van de bijlagen 1, 2 en 3, die ter inzage worden gelegd bij de EVD, Juliana van Stolberglaan 148, Den Haag.

Den Haag, 21 december 2005.
De Minister van Economische Zaken, L.J. Brinkhorst.

Toelichting

Algemeen

Deze wijziging heeft tot doel, in lijn met de Herijking van het Financieel Instrumentarium (zie de aan de kamer gezonden brief en bijhorende notitie ‘Sterke basis voor topprestaties’, Tweede Kamer, vergaderjaar 2004–2005, 29 800 XIII, nr. 73), de Subsidieregeling Programma Starters op Buitenlandse markten 2004 (PSB) op een aantal punten aan te passen. Onverkort gehandhaafd wordt het doel van de regeling om ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf (MKB) te helpen bij het zetten van de eerste stappen op een nieuwe buitenlandse markt. De drempel om internationaal te ondernemen (internationaliseren) is voor bedrijven (zowel starters als doorstarters) hoog door gebrek aan kennis van en inzicht in kansrijke exportmarkten. De ondersteuning, bestaande uit een combinatie van advies en begeleiding bij het opstellen en uitvoeren van een internationaliseringsplan en een bijdrage in de kosten van een aantal activiteiten, verandert dan ook niet. Ook wordt gehandhaafd de doelstelling om jaarlijks tenminste 600 bedrijven te ondersteunen bij het opstellen van een internationaliseringsplan. Hiervan dienen tenminste 300 plannen daadwerkelijk te leiden tot exportresultaat. De wijziging van de regeling draagt bij aan een betere toegang voor het MKB, verhoging van het vraaggestuurde karakter van de regeling en meer keuzevrijheid voor ondernemers. Omwille van de vraagsturing, vereenvoudiging van de opzet en verlaging van de verkrijgingskosten is het pakket van subsidiabele activiteiten aangepast en/of uitgebreid. De aanpassingen van de bestaande regeling worden per artikel toegelicht.

Artikelsgewijs

Artikel 1

– onderdeel d: Van belang wordt geacht dat in onderdeel d ook andere publieke intermediairs als uitvoeringsorganisatie kunnen worden opgenomen.

– onderdeel f en g: Voor marktverkenning en partnerselectie behoeft de organisatie voor marktonderzoek niet meer in het doelland gevestigd te zijn. De ondernemer heeft hierdoor meer keuzevrijheid bij het kiezen hoe en door wie de uitvoering van deze activiteiten van zijn plan moeten gebeuren.

– onderdeel h: Productpresentatie komt in de plaats van het begrip beursdeelname, waardoor de ondernemer meer mogelijkheden krijgt om zichzelf en zijn product te presenteren op de manier die hem het beste lijkt.

– onderdeel j: De mogelijkheden tot het vergroten van kennis en kunde op het gebied van internationaal ondernemen worden verbreed door de ondernemer in staat te stellen kennis te verwerven door inschakeling van studenten (stagiairs) en van ervaren interim-managers op het terrein van internationaal ondernemen.

– onderdeel l: Naast het aanvragen van octrooi wordt ook het aanvragen van merk- en modelregistraties mogelijk. Hierdoor wordt een onduidelijkheid weggenomen bij de bescherming van industrieel eigendom.

Artikel 2

– onderdeel c van het derde lid: Een deel van de volzin vervalt, aangezien de afwijzingsgrond, dat geen subsidie wordt verstrekt indien aan de aanvrager reeds subsidie is verleend op grond van de regelingen PSB 1999 en 2000 niet meer relevant is.

– nieuw onderdeel g van het derde lid: De organisatie die heeft meegewerkt aan de opstelling van het internationaliseringsplan mag niet betrokken zijn bij de uitvoering van de in het plan vermelde activiteiten om belangenverstrengeling te voorkomen. Zijn betrokkenheid mag niet verder gaan dan het begeleiden van de aanvrager.

Artikel 3

In het eerste lid van artikel 3 vervalt de eis dat de subsidie per activiteit niet meer bedraagt dan de helft van het maximumbedrag van € 11.500. De ondernemer verkrijgt hierdoor meer keuzevrijheid.

Artikel 4

De wijzigingen inzake de subsidiabele kosten hangen samen met de eerder besproken aanpassingen van artikel 1.

Artikel 6

De opstelling van een internationaliseringsplan is de kern van de PSB regeling. De consulent/uitvoerder verstrekt advies en stelt samen met de aanvrager het plan op. Daarnaast begeleidt de uitvoerder/consulent de aanvrager bij de uitvoering van het plan.

Door de uitbreiding van de subsidiabele activiteiten is het aanvraagformulier (bijlage 1) in zeer beperkte mate gewijzigd. Het internationaliseringsplan (bijlage 2) is aangepast om de verschillende onderdelen van het plan zo gestructureerd mogelijk voor het voetlicht te brengen.

Artikel 12

Door de uitbreiding van de subsidiabele activiteiten is het aanvraagformulier voor de definitieve subsidievaststelling in zeer beperkte mate gewijzigd.

Administratieve lasten en verkrijgingskosten

De administratieve lasten van de PSB-regeling omvatten het invullen van het aanvraagformulier (inclusief model voor het opmaken van het internationaliseringsplan) en het vaststellingsformulier (inclusief het eindverslag). De documenten worden gezamenlijk door de consulent en de aanvrager opgesteld. De wijzigingen in de regeling betreffen vooral het wegnemen van onnodige belemmeringen, het creëren van meer keuzevrijheid voor de aanvrager, als ook een beperkte herschikking van onderdelen in het internationaliseringsplan en het expliciteren van aspecten ervan om de aanvrager te helpen de opstelling van zijn plan in logische stappen te zetten. Deze aanpassingen leiden niet tot grote veranderingen in de omvang van de informatieverplichtingen.

Omdat de inspanningen, die de aanvrager met behulp van de consulent/adviseur maakt voor de invulling van het aanvraagformulier en het internationaliseringsplan, hoegenaamd niet veranderen en de administratieve lasten derhalve niet noemenswaardig worden gewijzigd, is afgezien van een nadere kwantificering van deze lasten.

De Minister van Economische Zaken,

L.J. Brinkhorst

  • 1

    Stcrt. 2004, 214.

Naar boven