Instelling en benoeming leden expertcommissie informatievoorziening en elektronische dienstverlening SUWI

Besluit van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 28 januari 2005, Directie Uitvoeringsbeleid, nr. UB/S/2005/2686, tot instelling en benoeming leden expertcommissie informatievoorziening en elektronische dienstverlening SUWI

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Besluit:

Artikel 1

Er is een expertcommissie informatievoorziening en elektronische dienstverlening SUWI.

Artikel 2

De commissie heeft tot taak:

• het – mede op basis van buitenlandse praktijkvoorbeelden en best-practices – doen van aanbevelingen voor verbetering en versnelling van de (totstandkoming van de gewenste) informatievoorziening en elektronische dienstverlening in het SUWI-domein, waaronder mogelijk te realiseren quick-wins;

• daarbij aan te geven welke maatregelen daarvoor vereist zijn en welke actoren daarvoor acties dienen te verrichten.

Artikel 3

Als lid van de expertcommissie worden benoemd:

a. de heer prof. dr. ir. W.J. Keller, tevens voorzitter;

b. de heer U. Groen;

c. de heer mr. J.N. van Lunteren.

Artikel 4

1. De expertcommissie brengt uiterlijk 31 maart 2005 haar rapport uit aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

2. Met het uitbrengen van haar rapport is de commissie opgeheven.

Artikel 5

De archiefbescheiden van de commissie worden na haar opheffing of, zo de omstandigheden daartoe eerder aanleiding geven, zoveel eerder, overgebracht naar het archief van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, directie Uitvoeringsbeleid.

Artikel 6

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en vervalt met ingang van de dag nadat de commissie haar rapport heeft uitgebracht.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 28 januari 2005.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, H.A.L. van Hoof.

Toelichting

Een klantvriendelijke en efficiënte uitvoering zijn voor de organisaties in het stelsel van uitvoering van werk en inkomen (SUWI-stelsel) belangrijke doelstellingen. ICT is een wezenlijk instrument om deze te verwezenlijken. In het Algemeen Overleg van de vaste commissie voor SZW van de Tweede Kamer van 24 juni 2004 (naar aanleiding van de Tussenevaluatie SUWI 2004 en de verantwoording SUWI-organisaties 2003), is gesproken over de stand van zaken van de ICT-ontwikkeling SUWI. Daarbij kwam tevens de uitvoeringspraktijk rond de Belgische Kruispuntbank voor de Sociale Zekerheid aan de orde. Er kunnen belangrijke lessen geleerd worden van de aanpak en resultaten in diverse andere landen. In mijn brief d.d. 8 december 2004 aan de voorzitter van de Tweede Kamer (Kamerstukken II, 2004–2005, 26 448, nr. 169) heb ik mijn voornemen kenbaar gemaakt om in dat kader en in lijn met zijn toezegging in het genoemde Algemeen Overleg, een expertcommissie in te stellen. Met voorliggend besluit wordt aan dat voornemen invulling gegeven. De resultaten van de opdracht aan de expertcommissie, die te zijner tijd worden toegezonden aan de Tweede Kamer, zullen worden betrokken bij de kaderstelling voor de uitvoering en de met de SUWI-organisaties te maken afspraken.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

H.A.L. van Hoof

Naar boven