Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2005, 248 pagina 25 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2005, 248 pagina 25 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 14 december 2005, Directie UB, nr. UB/S/05/67431 tot wijziging van de Regeling SUWI in verband met enkele vereenvoudigingen en de invoering van een aantal wetten
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Financiën;
Gelet op artikel 4, tweede lid, van het Besluit Inlichtingenbureau gemeenten, de artikelen 4.2, derde lid, 4.13, eerste lid, en 5.1, tweede lid, van het Besluit SUWI, artikel 49 van de Invoeringswet Wet financiering sociale verzekeringen en de artikelen 6, tweede lid, 19, tweede lid, 28, vierde lid, 33c, vijfde lid, 45, vierde lid, 46, derde lid, 54, zevende lid, 64, tweede lid, en 77 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;
Besluiten:
Wijziging van de Regeling SUWI
De Regeling SUWI wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel c komt te luiden:
c. Wfsv: Wet financiering sociale verzekeringen;
2. Onderdeel l vervalt.
3. In onderdeel r wordt ‘artikel 68a, tweede lid, van de Abw’ vervangen door: artikel 44, tweede lid, van de WWB.
B
Artikel 1.4 komt te luiden:
1. Besluiten van de CWI, het UWV en de SVB,
a. tot het verwerven en vervreemden van eigendom van registergoederen die afzonderlijk een bedrag van € 250.000,– niet te boven gaan;
b. tot het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot huur of verhuur van registergoederen die afzonderlijk een bedrag op jaarbasis van € 1.000.000,– niet te boven gaan;
c. die zijn opgenomen in het jaarplan van het desbetreffende bestuursorgaan dat is goedgekeurd door de minister;
behoeven niet de goedkeuring van de minister, bedoeld in artikel 6 van de Wet SUWI.
2. Besluiten van de RWI
a. tot het verwerven en vervreemden van eigendom van registergoederen die afzonderlijk een bedrag van € 62.500,– niet te boven gaan;
b. tot het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot huur of verhuur van registergoederen die afzonderlijk een bedrag op jaarbasis van € 250.000,– niet te boven gaan;
c. die zijn opgenomen in het jaarplan van de RWI dat is goedgekeurd door de minister;
behoeven niet de goedkeuring van de minister, bedoeld in artikel 19 van de Wet SUWI.
C
Het opschrift van paragraaf 3.1. komt te luiden:
§ 3.1. Bericht over verwerkte gegevens
D
De artikelen 3.1 tot en met 3.3 vervallen.
E
Artikel 3.4 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel c wordt ‘Besluit melding Sociale Verzekering’ vervangen door: Besluit melding sociale verzekeringen.
2. In de onderdelen d en e wordt na ‘de WW,’ ingevoegd: de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen,.
3. Onderdeel f komt te luiden:
f. verzekerde:
1°. de werknemer in de zin van de werknemersverzekeringen, of
2°. degene, die door het UWV als verzekerde wordt beschouwd, dan wel belanghebbende is in de zin van artikel 1 van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening militairen.
4. In onderdeel g wordt na ‘artikel 33, tweede lid, van de Wet SUWI’ ingevoegd: , zoals die bepaling luidde op de dag voorafgaande aan de datum van inwerkingtreding van artikel 5 van de Invoeringswet Wet financiering sociale verzekeringen.
5. In onderdeel h vervalt: , alsmede het verzekerd zijn op grond van de Ziekenfondswet.
6. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel i door een puntkomma, worden twee onderdelen toegevoegd, luidende:
j. overwerk: arbeid verricht buiten de voor de betrokkene vastgestelde dagelijkse werktijd, voorzover daardoor deze werktijd wordt overschreden;
k. feestdag: Nieuwjaarsdag, Eerste en Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Eerste en Tweede Pinksterdag en Eerste en Tweede Kerstdag.
F
In artikel 3.5, eerste lid, aanhef, vervalt: de Ziekenfondswet,.
G
In artikel 3.8, eerste lid, onderdeel b, wordt na ‘artikel 59 van de Wet SUWI’ ingevoegd: , zoals die bepaling luidde op de dag voorafgaande aan de datum van inwerkingtreding van artikel 5 van de Invoeringswet Wet financiering sociale verzekeringen.
H
Aan hoofdstuk 3 wordt een paragraaf toegevoegd, luidende:
Facultatieve gegevensaanlevering
1. Het UWV verwerkt wekelijks gegevens met betrekking tot arbeidskrachten afkomstig van werkgevers die zich in het kader van de uitoefening van hun bedrijf of beroep bezighouden met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten.
2. De gegevens, bedoeld in het eerste lid, betreffen:
a. het aantal dagen en aantal uren waarop arbeid is verricht;
b. het aantal uren waarop overwerk is verricht;
c. het aantal uren waarover onverminderde doorbetaling van loon heeft plaatsgevonden in verband met een feestdag;
d. het aantal uren waarover onverminderde doorbetaling van loon heeft plaatsgevonden in verband met ziekte als bedoeld in artikel 629 lid 1 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek of verlof op grond van de Wet arbeid en zorg;
e. het aantal uren waarop de werknemer geen arbeid heeft verricht en waarover hij onverminderde doorbetaling van zijn loon heeft genoten;
f. het kantooradres en telefoonnummer van de werkgever, bedoeld in het eerste lid;
g. de resterende aanspraak op vakantie in uren.
I
Artikel 4.1 komt te luiden:
Hoogte persoonsgebonden reïntegratiebudget
De subsidie, bedoeld in artikel 2.7a, eerste lid, onderdeel a, van de Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, en de door het UWV aan het reïntegratiebedrijf of de arbodienst maximaal te vergoeden kosten van de uitvoering van de persoonsgebonden reïntegratieovereenkomst, bedoeld in artikel 2.7a, eerste lid, onderdeel b, van de Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen bedragen ten hoogste € 3630,– per cliënt.
J
Paragraaf 4.2. vervalt.
K
Artikel 4.7 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het opschrift wordt ‘trajectplan’ vervangen door: plan.
2. In het eerste lid, aanhef, wordt ‘trajectplan’ vervangen door: plan.
L
Artikel 4.8 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘arbeidsgehandicapte of werknemer’ vervangen door ‘persoon’ en wordt ‘arbeidsgehandicapten en werknemers’ vervangen door ‘personen’.
2. In onderdeel b wordt ‘arbeidsgehandicapte of de werknemer’ vervangen door: persoon.
M
Artikel 5.1, vijfde lid, vervalt.
N
Artikel 5.5, eerste lid, onderdeel a, komt te luiden:
a. de wettelijke taken en de andere taken, waarvoor goedkeuring is verleend op grond van artikel 13 van de Wet SUWI;
O
Artikel 5.6 wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan het eerste lid wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel j door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
k. een specificatie van de geraamde kosten van het aangaan van lease-overeenkomsten, gesplitst naar auto’s en inventaris.
2. Aan het tweede lid wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel h door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
i. een specificatie van de geraamde kosten van het aangaan van lease-overeenkomsten, gesplitst naar auto’s en inventaris.
3. Aan het derde lid wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel f door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
g. een specificatie van de geraamde kosten van het aangaan van lease-overeenkomsten, gesplitst naar auto’s en inventaris.
4. Het vierde lid, onderdeel a, komt te luiden:
a. een specificatie van de geraamde uitvoeringskosten naar diensten en werkprocessen van de wettelijke taken;
5. Aan het vierde lid wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
f. een specificatie van de geraamde kosten van het aangaan van lease-overeenkomsten, gesplitst naar auto’s en inventaris.
P
Artikel 5.10 vervalt.
Q
In artikel 5.12, derde lid, vervalt: en de IWI.
R
Artikel 5.19, eerste lid, komt te luiden:
1. De CWI, het UWV en de SVB verstrekken de RWI op zijn verzoek de informatie, bedoeld in artikel 5.12, eerste en tweede lid, en de gegevens, bedoeld in het vierde lid van dat artikel, voorzover hij die nodig heeft voor de uitoefening van zijn taak.
S
In artikel 5.21, eerste lid, vervalt: en de IWI.
T
In artikel 6.2, eerste lid, wordt ‘(‘Gegevensregister SUWI 1.0’)’ vervangen door: (‘Gegevensregister SUWI 3.0’).
U
In artikel 6.6, aanhef, wordt ‘(‘Ontwerp elektronische voorzieningen IB 1.0’)’ vervangen door: (‘Ontwerp elektronische voorzieningen IB 2.0’).
V
De artikelen 7.1 tot en met 7.15 vervallen, met uitzondering van de artikelen 7.3a, 7.10 en 7.13.
W
Bijlage I wordt als volgt gewijzigd:
1. ‘werkvergunning ziektekostenverzekering’ wordt vervangen door: werkvergunning zorgverzekering.
2. ‘Sollicitatieactiviteiten Niet voor alleenstaande ouders met een kind jonger dan vijf jaar’ vervalt.
3. ‘Beschikking huursubsidie’ wordt vervangen door: Beschikking huurtoeslag.
4. ‘Kinderbijslag, alle documenten, zoals: Beschikking Sociale Verzekeringsbank’ wordt vervangen door: Kinderbijslag, alle documenten, zoals: Beschikking Sociale verzekeringsbank.
5. ‘Van alle rekeningen (ook in het buitenland): naam. adres, woonplaats, bankinstelling en rekeningnummer’ wordt vervangen door: Van alle rekeningen (ook in het buitenland): naam, adres en woonplaats van bankinstelling en rekeningnummer.
6. ‘Ziektekostenverzekering Altijd, indien u bent ingeschreven bij een Ziekenfonds’ vervalt.
7. ‘Ziektekostenverzekering Alle documenten, zoals: Bewijs van inschrijving, ziekenfondskaart of pasje Polis ziektekostenverzekering Polis (aanvullende) ziekenfondsverzekering Betalingsbewijzen premies ziektekostenverzekering’ wordt vervangen door: Zorgverzekering Alle documenten, zoals: Zorgverzekeringskaart of – pasje Polis zorgverzekering Eigen risico Polis (aanvullende) zorgverzekering Polis tandartsverzekering Betalingsbewijzen premies zorgverzekeringen Beschikking zorgtoeslag.
X
Bijlage II wordt als volgt gewijzigd:
1. ‘geboortedatum’ wordt gewijzigd in: geboortedatum.
2. ‘werkvergunning ziektekostenverzekering’ wordt vervangen door: werkvergunning.
3. ‘Ziektekostenverzekering Ziekenfonds, ziektekostenverzekering Bewijs van inschrijving’ vervalt.
Y
De bijlagen XVIII en XIX vervallen.
Z
Bijlage XII wordt vervangen door de bij deze regeling behorende bijlage XII.
AA
Bijlage XVI wordt vervangen door de bij deze regeling behorende bijlage XVI.
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2006, met uitzondering van artikel I, onderdeel A, onder 2, onderdeel E, onder 2, onderdeel I, onderdeel K en onderdeel L.
2. Artikel I, onderdeel A, onder 2, onderdeel E, onder 2, onderdeel I, onderdeel K en onderdeel L treden in werking met ingang van 29 december 2005.
Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst. De Bijlagen XII en XVI liggen met ingang van 1 januari 2006 ter inzage in de bibliotheek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Den Haag, 14 december 2005.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, A.J. de Geus.De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, H.A.L. van Hoof.
Deze regeling voorziet onder meer in de noodzakelijke aanpassingen van de Regeling structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (hierna: Regeling SUWI) aan de wijzigingen in de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (hierna: Wet SUWI) als gevolg van inwerkingtreding van de Invoeringswet Wet financiering sociale verzekeringen (hierna: IWfsv). Deze wijzigingen hebben voornamelijk betrekking op de introductie van de polisadministratie in de Wet SUWI en het daarmee samenhangende gegevensverkeer.
Daarnaast voorziet deze regeling in een aantal technische aanpassingen van de Regeling SUWI als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet en de Wet financiering sociale verzekeringen.
Verder wordt de Regeling SUWI aangepast in het kader van het traject ‘vereenvoudiging en deregulering wet- en regelgeving SUWI’.
Als onderdeel van het rapport over de tussenevaluatie SUWI 2005, dat bij brief van 17 mei 2005 aan de Tweede Kamer is aangeboden (Kamerstukken II, 2004/2005, 26 448, nr. 207), is aandacht besteed aan vereenvoudiging en deregulering van wet- en regelgeving SUWI. De bij de tussenevaluatie SUWI 2005 gepresenteerde opties voor vereenvoudiging en deregulering zijn een optelsom van een doorlichting door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de wet- en regelgeving SUWI aan de hand van een beoordelingskader en ontvangen input van de betrokken organisaties zelf. Bij de beoordeling door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn als centrale criteria gehanteerd dat de regelgeving uitvoerbaar en handhaafbaar moet zijn (en geen overbodige elementen bevat), passend is bij de sturingsvisie en adequate prikkels voor de uitvoering moeten bevatten. Bij het opstellen van wijzigingen van de Regeling SUWI in het kader van bovenstaand traject is bijlage 1 bij de tussenevaluatie SUWI 2005 leidend geweest. Een deel van de eerder aangekondigde vereenvoudigingen wordt op een later tijdstip geëffectueerd.
Bovendien is een nieuwe versie van het Gegevensregister SUWI vastgesteld (versie 3.0). In verband met het raadplegen van ‘Wet werk en bijstand-gegevens’ (bij het Inlichtingenbureau) via Suwinet-Inkijk, wordt verder (via wijziging van bijlage XVI van de Regeling SUWI) de bewaartermijn van uitkeringsgegevens na beëindiging van de uitkering verlengd tot vijf kalenderjaren,na het jaar waarin de uitkering werd beëindigd.
In artikel 6, eerste lid, en artikel 19, eerste lid, van de Wet SUWI, worden de besluiten genoemd die goedkeuring van de minister vereisen. In de Regeling SUWI kan worden geregeld dat deze besluiten in bepaalde gevallen geen goedkeuring van de minister vereisen. Dit wordt geregeld in artikel 1.4 van de Regeling SUWI. In dat artikel werd onder andere geregeld dat voor besluiten tot het aangaan van lease-overeenkomsten met betrekking tot inventaris of auto’s in bepaalde gevallen geen goedkeuring van de minister vereist is. Dit was onnodig aangezien bij nader inzien dit soort besluiten niet onder artikel 6, eerste lid, en artikel 19, eerste lid, van de Wet SUWI vallen. Om deze reden zijn deze besluiten uit artikel 1.4 van de Regeling SUWI gehaald. Nu de onderdelen a van het eerste en tweede lid, zoals ze luidden voor de inwerkingtreding van dit besluit, konden vervallen, konden ze worden vervangen door een bepaling die regelt dat voor een besluit tot het verwerven en vervreemden van eigendom van registergoederen in bepaalde gevallen geen goedkeuring van de minister is vereist. Dit is naar analogie van de bestaande bepaling met betrekking tot goedkeuring van huur- en verhuurovereenkomsten.
Aan de onderdelen b van het eerste en het tweede lid worden ter verduidelijking de term ‘op jaarbasis’ toegevoegd. Dit is anders dan de situatie bij (ver)koop van registergoederen (onderdeel a). Voor de grenswaarde in geval van (ver)koop van registergoederen is de koopsom bepalend. Het begrip ‘op jaarbasis’ zou voor de situaties als bedoeld in onderdeel a voeding kunnen geven aan de gedachte dat de jaarlijkse kosten van rente en afschrijving bepalend zijn, wat dus niet het geval is. Daarom wordt het begrip ‘op jaarbasis’ uitsluitend in onderdeel b gehanteerd, waar het gaat om (ver)huur. Het woordje ‘afzonderlijk’ is opgenomen om te verduidelijken dat de in geld uitgedrukte grens geldt per besluit (overeenkomst) en niet is bedoeld als ‘goedkeuringsgrens’ voor alle bedoelde transacties in enig jaar in totaal.
Door de invoering van de IWfsv is aan de Wet SUWI een aantal bepalingen toegevoegd, waaronder artikel 33c. In artikel 33c wordt het zogenoemde verzekeringsbericht geregeld. Dit verzekeringsbericht wordt periodiek verstrekt door het Uitkeringsinstituut werknemersverzekeringen (hierna: UWV) aan werknemers en bevat gegevens uit de polisadministratie. In het vijfde lid van artikel 33c wordt bepaald dat bij ministeriële regeling nadere regels gesteld kunnen worden omtrent de periodiciteit en inhoud van dit verzekeringsbericht. Hiervoor zal paragraaf 3.1 van de Regeling SUWI gebruikt worden. Voorlopig kan echter worden volstaan met een nieuw opschrift van paragraaf 3.1 en het schrappen van de artikelen die in paragraaf 3.1 stonden (de artikelen 3.1 tot en met 3.3) omdat het verzekeringsbericht pas vanaf 2007 jaarlijks verzonden zal worden. In 2006 wordt nadere invulling gegeven aan paragraaf 3.1.
In dit onderdeel worden enkele begripsbepalingen van artikel 3.4 van de Regeling SUWI aangepast, daarnaast worden er twee begripsbepalingen aan artikel 3.4 toegevoegd.
In artikel 3.4, onderdelen d en e, wordt een verwijzing naar de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen ingevoegd.
Daarnaast wordt in artikel 3.4, onderdeel f, het begrip verzekerde gewijzigd omdat het begrip verzekerde in de zin van de Wet SUWI, waarnaar in onderdeel f verwezen werd, niet meer bestaat.
Verder werd in onderdeel g verwezen naar artikel 33 van de Wet SUWI, dat over de verzekerdenadministratie ging. Artikel 33 van de Wet SUWI is echter door de inwerkingtreding van de IWfsv ingrijpend gewijzigd en regelt nu de polisadministratie. De polisadministratie dient mede ter vervanging van de verzekerdenadministratie, maar bevat daarnaast ook gegevens die niet in de verzekerdenadministratie voorkwamen. Hierdoor kan de term verzekerdenadministratie niet zomaar vervangen worden door polisadministratie. De verzekerdenadministratie blijft vanaf 2006, in het kader van een beheerste overgang van de oude naar de nieuwe systemen, echter nog enkele jaren bestaan. Hierdoor kan de verwijzing in onderdeel g nog niet vervallen of vervangen worden. Er is daarom voor gekozen om te verwijzen naar artikel 33 van de Wet SUWI, zoals die luidde op de dag voorafgaande aan de datum van inwerkingtreding van artikel 5 van de IWfsv. In artikel 5 van de IWfsv wordt de Wet SUWI aangepast. Wegens het overgangskarakter van de handhaving van de artikelen over en in verband met de ‘oude’ verzekerdenadministratie is deze regeling mede gebaseerd op artikel 49 van de IWfsv. Dit artikel biedt namelijk de mogelijkheid regels te stellen in verband met de invoering van de Wfsv en de daarbij behorende bepalingen in de Wet SUWI over de polisadministratie. Handhaving van deze verzekerdenadministratie is noodzakelijk voor de geleidelijke invoering van de polisadministratie.
In artikel 3.4, onderdeel h, wordt de verwijzing naar de Ziekenfondswet geschrapt aangezien deze wet door de inwerkingtreding van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet is vervallen per 1 januari 2006.
Ten slotte zijn twee nieuwe begripsbepalingen toegevoegd aan artikel 3.4. Dit omdat de begrippen ‘overwerk’ en ‘feestdag’ worden geïntroduceerd in het nieuwe artikel 3.12 van de Regeling SUWI en nadere uitleg behoeven.
De verwijzing naar de Ziekenfondswet wordt geschrapt omdat deze wet door de inwerkingtreding van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet is vervallen per 1 januari 2006.
Omdat de verzekerdenadministratie nog enkele jaren blijft bestaan (zie de toelichting op onderdeel E), kan de verwijzing naar een mededeling als bedoeld in artikel 59 van de Wet SUWI nog niet vervangen worden door een verwijzing naar een mededeling als bedoeld in artikel 33c, tweede lid, van de Wet SUWI. Er is daarom voor gekozen om te verwijzen naar artikel 59 van de Wet SUWI, zoals dat luidde op de dag voorafgaande aan de datum van inwerkingtreding van artikel 5 van de IWfsv. In artikel 5 van de IWfsv wordt de Wet SUWI aangepast.
Door invoering van de IWfsv is per 1 januari 2006 in artikel 33 van de Wet SUWI de polisadministratie geïntroduceerd. De polisadministratie is onder meer het gegevensbestand van verzekerde en onverzekerde arbeidsverhoudingen en van daarmee verband houdende uitkeringsverhoudingen in het kader van de werknemersverzekeringen. Op grond van het negende lid van artikel 33 van de Wet SUWI worden bij algemene maatregel van bestuur regels gesteld voor onder andere de gegevensset van de polisadministratie, die grotendeels van werkgevers via de Belastingdienst worden verkregen. Dit is geregeld in artikel 5.1, eerste lid, van het Besluit SUWI.
In het tweede lid van artikel 5.1 van het Besluit SUWI wordt de mogelijkheid gecreëerd om in aanvulling op het eerste lid gegevens afkomstig van een werkgever in de zin van de Wfsv te verwerken. Het betreft hier de weekaanlevering voor de uitzendsector waarbij in het nieuwe artikel 3.12 van de Regeling SUWI wordt bepaald welke gegevens deze weekaanlevering dient te bevatten. Het UWV gebruikt deze gegevens die uitzendwerkgevers wekelijks vrijwillig kunnen aanleveren voor het vaststellen van het recht op en de duur van uitkeringen op grond van de Ziektewet en de Werkloosheidswet van uitzendkrachten.
De gegevens van de weekaanlevering bestaan overigens naast de in artikel 3.12 opgesomde aanvullende gegevens ook uit een deel van de reeds in artikel 5.1, eerste lid, van het Besluit SUWI vastgelegde ‘reguliere’ polisadministratiegegevens.
In dit onderdeel worden de verwijzingen naar artikel 33a, eerste lid, onderdeel a en onderdeel b, van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (hierna: Wet REA) in artikel 4.1 van de Regeling SUWI vervangen door verwijzingen naar artikel 2.7a, eerste lid, onderdeel a en onderdeel b, van de Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: IWIA). Dit omdat de Wet REA is vervallen per 1 januari 2006 door inwerkingtreding van de IWIA en de inhoud van het oude artikel 33a van de Wet REA overgeheveld is naar artikel 2.7a van de IWIA.
De artikelen 4.3, 4.5 en 4.5a zijn van rechtswege vervallen omdat de grondslag van deze artikelen (artikel 130c van de Werkloosheidswet) als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 23 december 2004 tot wijziging van enkele socialeverzekeringswetten en enige andere wetten in verband met het aanbrengen van enige vereenvoudigingen vervallen is.
Verder vervalt artikel 4.4 omdat dit een experimenteerbepaling betrof, die per 1 juli 2005 is omgezet in algemeen geldende wetgeving (artikel 72a van de Werkloosheidswet).
Dit is een louter technische wijziging. Er wordt tegenwoordig niet meer gesproken van trajectplan, maar van plan.
Het begrip ‘arbeidsgehandicapte’ is met de invoering van de IWIA en de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen komen te vervallen. De zinsnede ‘arbeidsgehandicapte en werknemer’ (of variaties op deze zinsnede) kan worden vervangen door ‘persoon’ (of personen).
Het vijfde lid van artikel 5.1 kan vervallen omdat het UWV zich niet langer bezig houdt met de premieheffing. Deze taak is per 1 januari 2006 overgeheveld naar de rijksbelastingdienst.
De jaarplannen van de Centrale organisatie werk en inkomen (hierna: CWI), het UWV en de Sociale verzekeringsbank (hierna: de SVB) hoeven met betrekking tot de beschrijving van wettelijke en andere taken geen vermelding meer van de te onderscheiden diensten en werkprocessen te bevatten. Deze vermelding is voor het jaarplan niet relevant.
Aan de in de begroting van het UWV, de SVB, de CWI, de Raad voor werk en inkomen (hierna: RWI) en het Inlichtingenbureau (hierna: IB) op te nemen raming van baten en lasten wordt een specificatie van de geraamde kosten van het aangaan van lease-overeenkomsten, gesplitst naar auto’s en inventaris, toegevoegd.
Van de gelegenheid wordt tevens gebruik gemaakt om een technische correctie aan te brengen in onderdeel a van het vierde lid.
Deze bepaling kan vervallen omdat de omvang van het deel van de financiële middelen dat buiten de rekening-courant gehouden kan worden tegenwoordig op grond van artikel 119 van de Wfsv in de Regeling Wet financiering sociale verzekeringen geregeld wordt.
Volgens het derde lid moeten het UWV en de SVB de rapportages over de door hen beheerde fondsen aan de minister en de Inspectie werk en inkomen (hierna: IWI) verstrekken, terwijl in de in het derde lid genoemde bijlagen vermeld staat dat deze rapportages slechts aan de minister hoeven te worden verstrekt.
Door deze wijziging wordt het derde lid afgestemd op de genoemde bijlagen.
Deze wijziging betreft een technische correctie van verwijzingen in artikel 5.12 van de Regeling SUWI naar reeds vervallen artikelleden.
Het IB hoeft het overzicht van de gegevens die zijn opgenomen in de bijlage XI niet meer aan de IWI te verstrekken. Dit omdat het verstrekken van het overzicht aan de IWI afwijkt van hetgeen voor de kwartaalrapportages van de CWI, het UWV, de SVB en de RWI krachtens artikel 49 van de Wet SUWI geldt. De IWI ontvangt deze rapportages via het kerndepartement.
Bijlage XII (‘Gegevensregister SUWI 2.0’), bedoeld in artikel 6.2, eerste lid, van de Regeling SUWI, is vervangen door een nieuwe bijlage XII (‘Gegevensregister SUWI 3.0’).
Het Gegevensregister SUWI beschrijft de (cliënt)gegevens die tussen de SUWI-ketenpartijen worden uitgewisseld. Het register legt de betekenis van de gegevens vast, evenals de wijze waarop de gegevens worden gecodeerd in de gemeenschappelijke taal voor elektronische uitwisseling in het SUWI-domein, te weten SuwiML. Ten opzichte van de versie 2.0 bevat de versie 3.0 nieuwe gegevens, die in de procesmatige ketensamenwerking tussen CWI, UWV en gemeenten worden uitgewisseld in het kader van Elektronische ketenberichten (gebruikmakend van de functionaliteit ‘Suwinet Meldingen’).
Op basis van artikel 5.5 van het Besluit SUWI, zoals dat luidt met ingang van 1 januari 2006, is in deze versie van het gegevensregister tevens verwerkt het gebruik dat de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SIOD) en de Arbeidsinspectie vanaf die datum van Suwinet gaan maken.
Daarnaast is een aantal eerder gedefinieerde gegevens aangepast en bijgewerkt, aansluitend aan de huidige eisen en wensen.
Bijlage XII ligt ter inzage in de bibliotheek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Tevens is deze te raadplegen via www.bkwi.nl.
Bijlage XVI (‘Ontwerp elektronische voorzieningen IB 1.0’), bedoeld in artikel 6.6 van de Regeling SUWI, is vervangen door een nieuwe bijlage XVI (‘Ontwerp elektronische voorzieningen 2.0’).
Als elektronische ‘sectorloket’ voor gemeenten beschikt het IB over uitkeringsgegevens van gemeenten. In het kader van de procesmatige samenwerking werk en inkomen tussen de SUWI-organisatie, zijn deze gegevens beschikbaar voor raadpleging door de CWI en UWV via Suwinet-Inkijk.
Artikel 6.6, onderdeel d, van de Regeling SUWI bepaalt dat in bijlage XVI bij de Regeling SUWI de bewaartermijn van gegevens wordt vastgelegd. Deze is in versie 1.0 van de bijlage vastgesteld op 31 december van het kalenderjaar, volgend op het jaar waarin de uitkeringen (blijkens de opgave van de gemeente) werden beëindigd.
Voor een goede dienstverlening en uitvoering is het bij de intake werk en inkomen, zoals die bij CWI plaatsvindt, van belang dat niet alleen zicht is op actuele uitkeringen die de cliënt mogelijk heeft, maar ook op (recente) uitkeringshistorie. Het is daarom wenselijk dat het IB na beëindiging van uitkeringen, gegevens langer kan bewaren dan thans geregeld. Met de nieuwe versie van de genoemde bijlage wordt geregeld dat IB gegevens bewaart tot 31 december van het vijfde kalenderjaar, volgend op het jaar waarin de uitkeringen (blijkens de opgave van de gemeente) werd beëindigd.
Bijlage XVI ligt ter inzage in de bibliotheek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
De artikelen 7.1 tot en met 7.15 vervallen (met uitzondering van de artikelen 7.3a, 7.10 en 7.13) aangezien ze overgangsbepalingen en afwijkingen bevatten die geen materiële werking meer hebben.
Deze aanpassingen vloeien voort uit de inwerkingtreding van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet per 1 januari 2006.
Deze zinsnede kan vervallen omdat er in de Wet werk en bijstand geen categoriale ontheffingen bestaan.
De term huursubsidie is door inwerkingtreding van de wet van 23 juni 2005 tot wijziging van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen, de Wet kinderopvang, de Huursubsidiewet en enige andere wetten (Stb. 2005, 345) vervangen door de term huurtoeslag.
Dit waren technische omissies die hierbij gecorrigeerd worden.
Dit betreft een technische omissie die hierbij gecorrigeerd wordt.
Deze aanpassingen vloeien voort uit de inwerkingtreding van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet per 1 januari 2006.
De genoemde bijlagen kunnen vervallen omdat ze betrekking hadden op artikelen die door deze regeling zijn komen te vervallen.
De datum van 29 december 2005 voor de inwerkingtreding van artikelen heeft te maken met de datum van inwerkingtreding van de Wet WIA.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A.J. de Geus
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
H.A.L. van Hoof
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2005-248-p25-SC72887.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.