Wijziging Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst

Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 12 december 2005, nr. TRCJZ/2005/3556, houdende wijziging van de Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Gelet op artikel 13quinquies van richtlijn nr. 2002/89 van de Raad van de Europese Unie van 28 november 2002 (PbEG L 355) tot wijziging van richtlijn 2000/29/EG betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen en artikel 6a van de Plantenziektenwet (Stb. 1951, 96);

Besluit:

Artikel I

De Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst1 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel k door een puntkomma, het volgende onderdeel ingevoegd luidende:

l. het K.C.B.: het Kwaliteits-Controle-Bureau voor Groenten en Fruit, gevestigd te Den Haag.

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a worden de bedragen ‘€ 44,10’ en ‘€ 1,70’ vervangen door ‘€ 44,36’ respectievelijk ‘€ 1,71’.

2. Onderdeel b komt te luiden:

b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 66,19 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:

1°. € 471,60 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;

2°. € 471,60 vermeerderd met € 2,62 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.

C

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt het bedrag ‘€ 8,40’ vervangen door ‘€ 8,45’.

2. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel b vervangen door de volgende tabel:

Inspectiepercentage

Tarief per 1000 stelen

Minimumtarief per partij

Maximumtarief per partij

3%

€ 0,08

€ 0,80

€ 8,00

5%

€ 0,13

€ 1,30

€ 13,00

10%

€ 0,27

€ 2,70

€ 27,00

15%

€ 0,40

€ 4,00

€ 40,00

25%

€ 0,67

€ 6,70

€ 67,00

50%

€ 1,34

€ 13,40

€ 134,00

3. Het tweede lid komt te luiden:

2. Voor inspectie van snijbloemen, anders dan de snijbloemen bedoeld in het eerste lid, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 8,45 per zending vermeerderd met een tarief van maximaal € 70,00 bestaande uit een tarief van:

a. € 27,00 als het aantal stelen niet groter is dan 10.000;

b. € 27,00 vermeerderd met € 2,70 per extra 1000 stelen of gedeelte daarvan, voorzover het aantal stelen groter is dan 10.000.

D

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt het bedrag ‘€ 12,65’ vervangen door ‘€ 12,73’.

2. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel b vervangen door de volgende tabel:

Inspectiepercentage

Tarief per 1000 stelen

Minimumtarief per partij

Maximumtarief per partij

3%

€ 0,12

€ 1,20

€ 12,00

5%

€ 0,20

€ 2,00

€ 20,00

10%

€ 0,40

€ 4,00

€ 40,00

15%

€ 0,60

€ 6,00

€ 60,00

25%

€ 1,01

€ 10,10

€ 101,00

50%

€ 2,01

€ 20,10

€ 201,00

3. Het tweede lid komt te luiden:

2. Voor inspectie van snijbloemen, anders dan de snijbloemen bedoeld in het eerste lid, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 12,73 per zending vermeerderd met een tarief van maximaal € 401,00 bestaande uit een tarief van:

a. € 40,10 als het aantal stelen niet groter is dan 10.000;

b. € 40,10 vermeerderd met € 4,01 per extra 1000 stelen of gedeelte daarvan, voorzover het aantal stelen groter is dan 10.000.

4. De tabel in het derde lid wordt vervangen door de volgende tabel:

Inspectiepercentage

Minimumtarief per aanvraag

3%

€ 14,15

5%

€ 23,58

10%

€ 47,16

15%

€ 70,74

25%

€ 117,90

50%

€ 235,80

100%

€ 471,60

E

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt het bedrag ‘€ 8,40’ vervangen door ‘€ 8,45’.

2. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel b vervangen door de volgende tabel:

Inspectiepercentage

Tarief per ton

Minimumtarief per partij

5%

€ 0,06

€ 1,50

7%

€ 0,09

€ 2,25

10%

€ 0,12

€ 3,00

15%

€ 0,18

€ 4,50

25%

€ 0,30

€ 7,50

35%

€ 0,43

€ 10,75

50%

€ 0,61

€ 15,25

75%

€ 0,91

€ 22,75

3. Het tweede lid komt te luiden:

2. Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor ingevolge de bepalingen van richtlijn 2000/29/EG in alle gevallen een importinspectie dient plaats te vinden, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 8,45 per zending vermeerderd met een tarief van:

a. € 30,75 als het aantal tonnen niet groter is dan 25;

b. € 30,75 vermeerderd met € 1,23 per extra ton of gedeelte daarvan, voorzover het aantal tonnen groter is dan 25.

F

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt het bedrag ‘€ 12,65’ vervangen door ‘€ 12,73’.

2. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel b vervangen door de volgende tabel:

Inspectiepercentage

Tarief per ton

Minimumtarief per partij

5%

€ 0,09

€ 2,25

7%

€ 0,12

€ 3,00

10%

€ 0,18

€ 4,50

15%

€ 0,27

€ 6,75

25%

€ 0,45

€ 11,25

35%

€ 0,63

€ 15,75

50%

€ 0,90

€ 22,50

75%

€ 1,34

€ 33,50

3. Het tweede lid komt te luiden:

2. Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor ingevolge de bepalingen van richtlijn 2000/29/EG in alle gevallen een importinspectie dient plaats te vinden, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 12,73 per zending vermeerderd met een tarief van:

a. € 44,75 als het aantal tonnen niet groter is dan 25;

b. € 44,75 vermeerderd met € 1,79 per extra ton of gedeelte daarvan, voorzover het aantal tonnen groter is dan 25.

4. De tabel in het derde lid wordt vervangen door de volgende tabel:

Inspectiepercentage

Minimumtarief per aanvraag

5%

€ 23,58

7%

€ 33,01

10%

€ 47,16

15%

€ 70,74

25%

€ 117,90

35%

€ 165,06

50%

€ 235,80

75%

€ 353,70

100%

€ 471,60

G

In artikel 7 wordt het bedrag ‘€ 25,00’ vervangen door ‘€ 25,15’.

H

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, worden de bedragen ‘€ 44,10’ en ‘€ 1,70’ vervangen door ‘€ 44,36’ respectievelijk ‘€ 1,71’.

2. Het eerstel lid, onderdeel b, komt te luiden:

b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 66,19 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:

1°. € 471,60 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;

2°. € 471,60 vermeerderd met € 2,62 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.

I

In artikel 9 wordt het bedrag ‘€ 8,40’ vervangen door ‘€ 8,45’.

J

Artikel 10 komt te luiden:

Artikel 10

1. In afwijking van artikel 2 wordt voor een inspectie, indien deze geschiedt namens de Plantenziektenkundige Dienst, door het K.C.B. het volgende tarief in rekening gebracht:

a. € 1,34 per minuut indien de inspectie op verzoek wordt verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 06.00 uur tot 20.00 uur;

b. € 2,01 per minuut indien de inspectie op verzoek wordt verricht op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in het eerste lid;

c. € 2,68 per minuut indien de inspectie op verzoek wordt verricht op zondag of op een algemeen erkende feestdag.

2. Als vergoeding voor de kosten van verplaatsing van degene, die is belast met de in het eerste lid bedoelde werkzaamheden, naar de plaats, waar deze werkzaamheden worden uitgevoerd en de kosten die samenhangen met de administratieve werkzaamheden behorende bij een inspectie, wordt per keer het volgende tarief in rekening gebracht:

a. € 40,15 indien de inspectie op verzoek wordt verricht in de in het eerste lid, onder a, bedoelde periode;

b. € 60,23 indien de inspectie op verzoek wordt verricht in de in het eerste lid, onder b, bedoelde periode;

c. € 80,30 indien de inspectie op verzoek wordt verricht in de in het eerste lid, onder b, bedoelde periode.

3. Indien degene die voor het verrichten van de werkzaamheden, bedoeld in het eerste lid desgevraagd op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de aangevraagde werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon, niet of niet volledig kunnen worden verricht wordt de aanvrager als kosten een bedrag in rekening gebracht van:

a. € 120,45 indien het de werkzaamheden in het eerste lid, onder a, betreft;

b. € 421,58 indien het de werkzaamheden in het eerste lid, onder b en c betreft.

K

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt het bedrag ‘€ 146,10’ vervangen door ‘€ 146,98’.

2. In onderdeel b wordt het bedrag ‘€ 533,80’ vervangen door ‘€ 537,00’.

L

In artikel 12 wordt het bedrag ‘€ 101,20’ vervangen door ‘€ 101,81’.

M

Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. In het eerste lid (nieuw) wordt het bedrag ‘€ 3,00’ vervangen door ‘€ 3,02’.

3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

2. In afwijking van het eerste lid wordt de aanvrager als vergoeding voor het ten kantore waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen € 6,25 per certificaat in rekening gebracht indien het waarmerken geschiedt door het K.C.B. namens de Plantenziektenkundige Dienst.

N

Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt het bedrag ‘€ 41,60’ vervangen door ‘€ 41,85’.

2. In het tweede lid wordt het bedrag ‘€ 20,80’ vervangen door ‘€ 20,92’.

O

Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt het bedrag ‘€ 534,60’ vervangen door ‘€ 537,81’.

2. In het tweede lid wordt het bedrag ‘€ 108,40’ vervangen door ‘€ 109,05’.

3. In het derde lid wordt het bedrag ‘€ 450,00’ vervangen door ‘€ 452,70’.

4. In het vierde lid wordt het bedrag ‘€ 31,10’ vervangen door ‘€ 31,29’.

P

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van de leden 2 tot en met 5 tot 8 tot en met 11 worden de volgende zes nieuwe leden in gevoegd:

2. De schuldenaar is in verzuim indien hij niet binnen de in het eerste lid gestelde termijn heeft betaald.

3. Het verzuim heeft de verschuldigdheid van wettelijke rente tot gevolg overeenkomstig de artikelen 119, eerste en tweede en 120, eerste lid van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.

4. Wettelijke rente is niet verschuldigd indien het bedrag ervan bij enige of laatste betaling minder bedraagt dan € 20,00.

5. De Directeur van de Plantenziektenkundige Dienst maant de schuldenaar die in verzuim is schriftelijk aan tot betaling binnen twee weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de aanmaning is toegezonden.

6. De aanmaning vermeldt dat bij niet tijdige betaling deze kan worden afgedwongen door op kosten van de schuldenaar uit te voeren invorderingsmaatregelen.

7. Als vergoeding voor een aanmaning als bedoeld in het vijfde lid wordt een tarief in rekening gebracht van:

a. € 6,00 indien de schuld minder bedraagt dan € 454,00;

b. € 14,00 indien de schuld € 454,00 of meer bedraagt.

2. In het achtste lid (nieuw) wordt de zinsnede ‘Indien twee weken na de datering van de in het eerste lid bedoelde nota verschuldigde niet is voldaan’ vervangen door: Indien de schuldenaar in verzuim is.

Q

De bijlage behorende bij de Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst wordt vervangen door de bijlage behorende bij deze regeling.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2006.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 12 december 2005.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.P. Veerman.

Bijlage

 

Soort

Land van oorsprong

Minimum %

 

Snijbloemen

  
 

Aster

Zimbabwe

25

    
 

Dianthus

Colombia

3

 

Dianthus

Ecuador

15

 

Dianthus

Israël

25

 

Dianthus

Marokko

25

 

Dianthus

Turkije

25

    
 

Rosa

Colombia

10

 

Rosa

Ecuador

5

 

Rosa

Ethiopië

25

 

Rosa

India

50

 

Rosa

Israël

10

 

Rosa

Kenia

5

 

Rosa

Tanzania

25

 

Rosa

Uganda

5

 

Rosa

Zambia

10

 

Rosa

Zimbabwe

5

    
 

Groenten en Fruit

  
 

Citrus

Israël

15

 

Citrus

Mexico

15

 

Citrus

Marokko

5

 

Citrus

Peru

75

 

Citrus

Turkije

7

 

Citrus

Uruguay

15

 

Citrus

Verenigde Staten

10

 

Citrus

Zimbabwe

75

    
 

Fortunella

Zuid Afrika

75

    

11

Malus

Argentinië

15

12

Malus

Brazilië

25

13

Malus

Chili

10

14

Malus

China

50

15

Malus

Nieuw Zeeland

15

 

Malus

Verenigde Staten

15

 

Malus

Zuid Afrika

10

    

17

Mangifera

Brazilië

10

18

Mangifera

Zuid Afrika

50

    
 

Momordica

Suriname

50

    
 

Passiflora

Colombia

15

 

Passiflora

Kenia

10

 

Passiflora

Zimbabwe

35

    
 

Prunus

Argentinië

15

 

Prunus

Chili

10

 

Prunus

Turkije

10

 

Prunus

Verenigde Staten

35

 

Prunus

Zuid Afrika

10

    
 

Pyrus

Argentinië

15

 

Pyrus

Chili

25

 

Pyrus

China

50

 

Pyrus

Zuid Afrika

10

    
 

Solanum melongena

Turkije

75

Toelichting

Onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst (hierna: de regeling). In deze regeling zijn de tarieven vastgelegd die door de Plantenziektenkundige Dienst (hierna: PD) in rekening worden gebracht voor fytosanitaire keuringen en kwaliteitskeuringen alsmede voor een aantal andere werkzaamheden zoals het uitvoeren van monsteranalyses en de behandeling van aanvragen met betrekking tot het verlenen van bepaalde vergunningen.

Met de onderhavige wijziging worden de PD-tarieven verhoogd met een inflatiecorrectie van 0,6%. Dit is een gewogen correctie op basis van de Handleiding Overheidstarieven 2006 die door de Minister van Financiën is vastgesteld.

Hiernaast wordt in de artikelen 3, 4, 5 en 6 een tarief voor een aantal nieuwe reduced-checks inspectiepercentages opgenomen. Aanleiding hiervoor is de recente besluitvorming van de Commissie van de Europese Gemeenschappen om per 1 januari 2006 ook voor een aantal nieuwe product-herkomstcombinaties reduced checks toe te staan, waarbij door de Commissie tevens een aantal nieuwe inspectiepercentages is vastgesteld.

Voorts is, deels voor de verduidelijking, in artikel 16 een aantal bepalingen opgenomen over verzuim, aanmaningskosten en de verschuldigdheid van de wettelijke rente in het geval van het niet tijdig betalen van door de PD verzonden facturen. Voor de inhoud van deze bepalingen is aansluiting gezocht bij het Wetsvoorstel tot Aanvulling van de Algemene wet bestuursrecht (Vierde tranche Algemene wet bestuursrecht) zoals dat voor behandeling aan de Tweede Kamer is gezonden (Kamerstukken II 2003/2004, 29 702, nr. 2).

Tenslotte worden ook de tarieven voor de werkzaamheden die het Kwaliteits-Controle-Bureau voor Groenten en Fruit (hierna: KCB) verricht namens de PD per 1 januari 2006 gewijzigd. Het betreft hier veelal exportinspecties van groenten en fruit die het KCB namens de PD uitvoert in combinatie met inspecties die het KCB reeds op grond van de Landbouwkwaliteitswet ten aanzien van die producten kan uitvoeren.

Deze tarieven worden met gemiddeld 38,8% verhoogd. De verhoging van deze tarieven is noodzakelijk geworden door met name een wijziging van de berekeningsgrondslagen en daarnaast een correctie van de ziekte-uren en een stijging van de loonkosten.

Tot op heden werd een relatief beperkt deel van de KCB-activiteiten middels een tarief bekostigd. Vanaf heden zal het KCB echter grotendeels bekostigd dienen te worden uit tariefgebonden opbrengsten. Om deze reden worden per 1 januari 2006 ook KCB-activiteiten die in het verleden niet werden gedeclareerd, maar uit een algemene heffing werden bekostigd, zoals de kosten van afstemming en opleiding voor de buitendienst, in de tarieven doorberekend voor zover deze kunnen worden toegerekend aan de activiteit waar een tarief voor in rekening wordt gebracht.

Omdat de uitvoering van KCB werkzaamheden meer dan voorheen buiten kantooruren en in het weekend plaatsvindt, is hiernaast in artikel 10 een nieuw tarief opgenomen voor inspecties buiten kantooruren.

Ontvangen commentaar

Omtrent het ontwerp van de regeling is commentaar gevraagd aan de volgende branche- en belangenorganisaties: Productschap Tuinbouw, Hoofdproductschap Akkerbouw, Land- en Tuinbouworganisatie Nederland, Hoofdbedrijfschap voor Agrarische Groothandel, Vereniging voor Bloemveilingen Nederland, Frugi Venta, Bond voor Groothandel in Bloembollen en Boomkwekerijproducten, Plantum NL, de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten en de Nederlandse Aardappel Organisatie.

Van de aangeschreven branche- en belangenorganisaties is commentaar ontvangen van het Hoofdbedrijfschap voor Agrarische Groothandel en het Productschap Tuinbouw. Het Hoofdbedrijfschap voor Agrarische Groothandel en het Productschap Tuinbouw hebben aangegeven vooralsnog niet overtuigd te zijn van de noodzaak van de verhoging van de tarieven met de inflatiecorrectie. Dienaangaande merk ik op dat de kosten van de PD-werkzaamheden stijgen als gevolg van de jaarlijkse inflatie. Gelet op het uitgangspunt van kostendekkende tarieven voor de werkzaamheden van de PD dienen de tarieven van de PD dienovereenkomstig te worden opgehoogd. Als inflatiecorrectie is de gewogen correctie gehanteerd zoals deze door de Minister van Financiën is vastgesteld in de Handleiding Overheidstarieven 2006.

Informatieverplichtingen

De PD-tarieven worden niet aangemerkt als kosten die voortvloeien uit bij wet of regelgeving ingevoerde informatieverplichtingen; met de onderhavige wijzigingsregeling worden derhalve geen administratieve lasten geïntroduceerd.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

C.P. Veerman

  • 1

    Stcrt. 2005, 60; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 12 oktober 2005 (Stcrt. 198).

Naar boven