Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2005, 23 pagina 11 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2005, 23 pagina 11 | Besluiten van algemene strekking |
APX Gas NL B.V. t.a.v. B. den Ouden Strawinskylaan 729 1077 XX Amsterdam Kenmerk: YNE/BNI/04121066
20 januari 2005
E/EM/5003519
In uw brief van 6 december 2004 met bovengenoemd kenmerk verzoekt u mij u op grond van artikel 66b, eerste lid, van de Gaswet aan te wijzen gasbeurs. Tevens verzoekt u mij op grond van artikel 66, tweede lid, van die wet uw reglementen goed te keuren.
Naar aanleiding daarvan kan ik u het volgende berichten.
De Minister van Economische Zaken dient op grond van artikel 66b, eerste lid, van de Gaswet één of meerdere rechtspersonen aan te wijzen die tot taak hebben een beurs tot stand te brengen of in stand te houden. Daarnaast dient die minister het beursreglement van deze rechtspersoon goed te keuren op grond van artikel 66b, tweede lid, van de Gaswet. De bedoeling van de wetgever was met dit artikel veilig te stellen dat er ten minste één beurs zou komen. Een gasbeurs is immers van belang voor de liquiditeit en transparantie van de gasmarkt. Het betreft uitdrukkelijk geen exclusieve taak. Ook andere rechtspersonen kunnen worden aangewezen en de aanwijzing verhindert niet de activiteiten van niet-aangewezen beurzen.
Overigens wijs ik u er op dat, als de activiteiten van de gasbeurs op grond van de Wet Toezicht effectenverkeer 1995 als effect kunnen worden aangemerkt, een erkenning van de Minister van Financiën op grond van die wet nodig is.
De criteria die ik hanteer bij de uitoefening van mijn bevoegdheden op grond van artikel 66b van de Gaswet heb ik uitgewerkt in de beleidsregel van 19 januari 2005, nr. WJZ 5002340, houdende de aanwijzing van een rechtspersoon als gasbeurs en de goedkeuring van het beursreglement van een gasbeurs (Stcrt. 2005, nr. 12, hierna: de beleidsregel).
Artikel 4 van de beleidsregel geeft de criteria weer waaraan ik toets bij aanwijzing van een gasbeurs en de goedkeuring van de reglementen. Deze toets leidt in dit geval tot de volgende beoordeling.
a. Onafhankelijkheid en onpartijdigheid
Er zijn naar mijn oordeel voldoende voorzieningen getroffen om de onafhankelijkheid en onpartijdigheid te waarborgen. Allereerst geldt de bepaling uit artikel 66b, vijfde lid, van de Gaswet, waarin is bepaald dat producenten, leveranciers, handelaren, verbruikers en aandeelhouders zich onthouden van iedere bemoeiing met de taken van de gasbeurs. In aanvulling hierop is in artikel 8 van het reglement opgenomen dat u zich jegens de deelnemers verbindt zich onafhankelijk op te stellen en te gedragen. Ten slotte is de vormgeving van de gasbeurs niet zodanig dat voor het handhaven van die onafhankelijkheid hoeft te worden gevreesd.
De leveringszekerheid is naar mijn oordeel voldoende gewaarborgd. De partijen die tot de beurs worden toegelaten zijn partijen die uit hoofde van de acces criteria door GTS zijn toegelaten tot de Title registration service. Bij het opstellen van de transportvoorwaarden door GTS en bij de beoordeling van de voorwaarden door DTe is aan de hand van de richtlijnen Gastransport van DTe het aspect leveringszekerheid betrokken. Ook de wijze waarop het tot stand komen van transacties is vormgegeven en de eisen aan de kredietwaardigheid van de deelnemers geeft vertrouwen dat er geen risico's zijn voor de leveringszekerheid.
Hoewel financiële risico's nooit zijn uit te sluiten, kan worden vastgesteld dat financiële soliditeit in voldoende mate is gewaarborgd. Bepalingen uit het reglement zelf en de aangehechte `trading terms' en de `credit policy' dragen voldoende bij om te voorkomen dat deelnemers onverantwoorde posities innemen. De (systematiek van de) reglementen, in het bijzonder de toelatingseisen, de kredietwaardigheidseisen en de wijze waarop de totstandkoming van de transacties is vormgegeven (een transactie komt bijv. alleen tot stand als vooraf een afdoende geldbedrag in depot is gestort) bevatten voldoende waarborgen voor de financiële soliditeit van de beurs.
Ingevolge artikel 66b, vierde lid is een aangewezen gasbeurs verplicht tot geheimhouding van die gegevens die zij tot haar beschikking krijgt en waarvan zij het vertrouwelijk karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden. In aanvulling op deze wettelijke waarborg zijn in de beursreglementen zogenaamde `confidentiality'-bepalingen opgenomen. Dit samenstel van wettelijke en reglementaire bepalingen is naar mijn oordeel voldoende om de vertrouwelijkheid van de gegevens te waarborgen.
e. Malversatie, manipulatie en risico's
Uit de reglementen blijkt dat er voldoende voorzieningen zijn getroffen om manipulatie, malversatie of het nemen van onverantwoorde risico's door marktdeelnemers te voorkomen, zoals hierboven, in het bijzonder onder c, al is weergegeven.
De praktische uitvoerbaarheid van een gasbeurs is niet eenvoudig te beoordelen, maar uitgaande van de ervaring van de APX met de elektriciteitsbeurs, het belang van APX Gas NL om snel tot een goed opererende, transparante markt met voldoende aanbod te komen, in combinatie met de degelijke reglementen en de behoefte van marktpartijen aan een beurs, geven mij voldoende vertrouwen in een goede start.
Gelet op het bovenstaande:
1. wijs ik de rechtspersoon APX Gas NL B.V. aan als gasbeurs als bedoeld in artikel 66b, eerste lid, van de Gaswet, die tot taak heeft een gasbeurs tot stand te brengen en in stand te houden;
2. keur ik de reglementen als bedoeld in artikel 66b, tweede lid, van de Gaswet van APX Gas NL B.V. goed.
Van dit besluit zal mededeling worden gedaan in de Staatscourant.
Ik merk overigens nog op dat de werking van de beurs nauwlettend zal worden gevolgd en eventueel zal worden geëvalueerd. Indien de beurs niet of onvoldoende functioneert of niet de gewenste transparantie en liquiditeit in de markt tot stand brengt, of anderszins niet voldoet aan op de beurs(activiteiten) betrekking hebbende wettelijke voorschriften kan ik op een later tijdstip overgaan tot wijziging of intrekking van dit besluit.
Tegen dit besluit kan degene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken binnen 6 weken na de dag van verzending van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de Minister van Economische Zaken, Postbus 20101, 2500 EC 's-Gravenhage. Dit besluit is verzonden op de in de aanhef vermelde datum.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2005-23-p11-SC68789.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.