Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2005, 215 pagina 31 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2005, 215 pagina 31 | Besluiten van algemene strekking |
Besluit van de Minister van Verkeer en Waterstaat tot vaststelling van het Subsidieprogramma Snel fietsverhuur 2005 (Besluit vaststelling Subsidieprogramma Snel fietsverhuur 2005)
3 november 2005
Nr. HDJZ/AWW/2005-2104
Hoofddirectie Juridische Zaken
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 2, eerste lid, en 8, eerste lid, van de Subsidieregeling CO2-reductie verkeer en vervoer;
Besluit:
Als subsidieprogramma als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Subsidieregeling CO2-reductie verkeer en vervoer wordt vastgesteld het Subsidieprogramma Snel fietsverhuur 2005, dat is opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.
Als aanvraagformulieren als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Subsidieregeling CO2-reductie verkeer en vervoer worden vastgesteld de aanvraagformulieren Subsidieprogramma Snel fietsverhuur 2005, die zijn opgenomen in bijlage 2 bij dit besluit.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.
Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit vaststelling Subsidieprogramma Snel fietsverhuur 2005.
Mededeling
Tegen dit besluit staat voor belanghebbenden bezwaar open ingevolge de Algemene wet bestuursrecht. Het gemotiveerde bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt, worden ingediend bij:
De Minister van Verkeer en Waterstaat
T.a.v. de Hoofddirectie Juridische Zaken
Algemeen Bestuurlijk-Juridische Zaken
Postbus 20906
2500 EX Den Haag
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van bijlage 2, die ter inzage wordt gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Dit besluit strekt tot vaststelling van een subsidieprogramma op grond van de Subsidieregeling CO2-reductie verkeer en vervoer. Op grond van het Subsidieprogramma Snel fietsverhuur 2005 in het natransport kunnen ondernemingen en decentrale overheden subsidie aanvragen voor projecten die gericht zijn op het invoeren van een snel uniform fietsverhuursysteem met als doel het reduceren van CO2-uitstoot. Snel houdt in dat er binnen een minuut een fiets moet worden kunnen gehuurd. Uniform betekent dat de uitstraling en betaalwijzen op elke locatie hetzelfde zijn. Het natransport wijst op de laatste schakel in de reis, het gaan van (bus)station naar bestemming.
Voorts strekt dit besluit tot vaststelling van de aanvraagformulieren waarvan bij indiening van een subsidieaanvraag gebruik moet worden gemaakt. Vanwege hun omvang is ervoor gekozen om de aanvraagformulieren ter inzage te leggen bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, per adres Hoofddirectie Juridische Zaken, Koningskade 4 te Den Haag. De aanvraagformulieren zijn tevens te verkrijgen bij SenterNovem Utrecht, Personenvervoer, Postbus 8242, 3503 RE Utrecht,
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K.M.H. Peijs
Subsidieprogramma Snel fietsverhuur 2005
Het Subsidieprogramma ‘Snel fietsverhuur 2005’, hierna genoemd het programma, is een CO2-programma als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Subsidieregeling CO2-reductie verkeer en vervoer (Staatscourant 2 november 2001, nr. 213), hierna genoemd de subsidieregeling. Doel van het programma is invulling geven aan de subsidiemogelijkheden voor CO2-reductieprojecten, die voldoen aan de doelstellingen van de subsidieregeling. Het programma beperkt zich daarbij tot het ondersteunen van projecten die een substantiële bijdrage leveren aan de CO2-reductie in de sector personenvervoer en bijdragen aan de invoering van een snel en uniform fietsverhuursysteem voor het natransport voor reizigers in het openbaarvervoer. Snel houdt in dat er binnen een minuut een fiets moet worden kunnen gehuurd. Uniform betekent dat de uitstraling en betaalwijzen op elke locatie hetzelfde zijn voor de gebruiker. Het natransport wijst op de laatste schakel in de reis, het gaan van (bus)station naar bestemming.
Naast de voorwaarden en criteria zoals neergelegd in het programma zijn de voorwaarden en criteria zoals neergelegd in de subsidieregeling onverkort van toepassing. Het programma heeft een looptijd tot 30 juni 2008.
a. Dit programma staat open voor investeringsprojecten en toepassingsprojecten als bedoeld in artikel 1 van de subsidieregeling.
b. Ten aanzien van investering- en toepassingsprojecten komen alle in Nederland gevestigde ondernemingen, andere organisaties, lokale en regionale overheden in aanmerking, die investeringen plegen met betrekking tot een CO2-reductieproject waarbij de reductie in het personenvervoer plaatsvindt.
c. Het project moet vastgesteld kunnen worden vóór 30 juni 2008. De eindrapportage en het verzoek tot vaststelling dienen uiterlijk 31 maart 2008 door SenterNovem te zijn ontvangen.
d. De aanvrager is in staat om te voldoen aan de verplichting, bedoeld in paragraaf 9, van dit programma.
e. Het resultaat van het project mag niet significant in strijd zijn met andere doelstellingen van het huidige beleid op het gebied van personenvervoer en milieu.
f. Het project mag niet leiden tot een significant verhoogde emissie van NOx, CO, VOS, PM of SOx, noch tot een significant hoger geluidsniveau.
a. Het in de subsidieregeling vermelde percentage onder artikel 4 het eerste lid, onder a, wordt met maximaal 10 procentpunten bruto verhoogd indien de aanvrager geen onderneming drijft en het CO2-reductieproject niet tot doel heeft de levering, tegen vergoeding, van goederen en diensten.
b. In aanmerking nemende het bepaalde in artikel 5, tweede lid, van de subsidieregeling zijn projectkosten gemaakt vanaf 1 januari 2005 subsidiabel.
§ 4. Criteria voor de subsidie
a. Een investeringsproject voldoet in elk geval aan het volgende criterium:
– het project levert een CO2 -reductie van ten minste 60 ton per jaar gemiddeld op, over de technische levensduur van de voorziening.
b. Een toepassingsproject voldoet in elk geval aan het volgende criterium:
– het project levert een CO2-reductie van ten minste 60 ton per jaar gemiddeld op, berekend over een exploitatieperiode van 10 jaar vanaf de start van het project;
c. Voor een project gelden voorts de volgende criteria:
– Het project leidt tot een uniform fietsverhuursysteem.
– Het project biedt een dienst aan in het natransport voor de reiziger in het openbaar vervoer.
– Het project moet aansluiten bij landelijke ontwikkelingen op het gebied van betaal- en informatiesystemen ten behoeve van de reiziger.
– Het project heeft herhalingspotentieel.
Indien niet wordt voldaan aan alle bovenstaande criteria zal de aanvraag worden afgewezen.
De beschikbare gelden worden verdeeld in volgorde van ontvangst van aanvragen die voldoen aan het vereiste van artikel 8, tweede lid, van de subsidieregeling.
§ 6. Indiening en beoordeling van een subsidieaanvraag
Aanvragen voor het programma worden ingediend met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin dit besluit wordt geplaatst en dienen uiterlijk op 31 januari 2006 te zijn ontvangen. Binnen maximaal 16 weken na sluiting van de aanvraagperiode zal de minister op een aanvraag beschikken.
Een subsidieaanvraag wordt ingediend bij SenterNovem door middel van een daar te verkrijgen aanvraagformulier.
Het postadres is:
SenterNovem Utrecht
Afdeling Mobiliteit en Ruimte
Postbus 8242
3503 RE Utrecht
Het bezoekadres is:
SenterNovem Utrecht
Catharijnesingel 59
3511 GG Utrecht
Telefoon: (030) 2393556
Fax: (030) 2316491
E-mail: snelfietsverhuur@senternovem.nl
Website: http://www.senternovem.nl/snelfietsverhuur
Het subsidieplafond bedraagt € 600.000,– voor investering- en toepassingsprojecten samen.
§ 8. Verplichtingen subsidieontvanger
De subsidieontvanger zal gedurende een periode van ten hoogste drie jaar, ingaand na goedkeuring van het eindverslag als bedoeld in artikel 17 van de subsidieregeling, informatie verstrekken met betrekking tot het resultaat van het project voor zover het de CO2-emissie betreft. Voor de wijze waarop dit zal gebeuren wordt door SenterNovem een opzet verstrekt.
§ 9. Uitgangspunten voor berekening
Bij de berekening van de CO2-reductie, de subsidie-effectiviteit en de subsidiabele projectkosten gelden de volgende uitgangspunten:
1. bij de berekening van de beperking van de CO2-emissie geldt als referentie de referentiesituatie. De referentiesituatie is de situatie die ontstaat dan wel gecontinueerd wordt als het project geen doorgang vindt, waarbij de in de branche gangbare praktijk de norm is;
bij de berekening van de subsidie-effectiviteit wordt voor investeringsprojecten de annuïteitfactor gebaseerd op een disconto van 6% en is de technische levensduur van een voorziening ten hoogste 25 jaar;
2. het subsidiabele deel van de projectkosten kan maximaal bestaan uit de additionele kosten zoals genoemd in artikel 4 en 5 van de subsidieregeling. De berekening van het subsidiabele deel van de projectkosten vindt plaats volgens de berekeningswijze die is opgenomen in de aanvraagformulieren behorend bij dit programma.
Waar van toepassing gelden bij berekeningen voor diverse energiebronnen de volgende forfaitaire waarden voor energie-inhoud en CO2-emissiefactoren:
Energie-inhoud in MJ per eenheid (stookwaarde) | CO2-emissiefactor in kg per eenheid: | |
---|---|---|
Aardgas | 32 per nm3 | 1,8 per nm3 |
LPG | 24 per liter | 1,6 per liter |
Benzine | 33 per liter | 2,4 per liter |
Dieselolie | 36 per liter | 2,6 per liter |
Gasolie | 43 per kg | 3,1 per kg |
Stookolie, alle gradaties | 42 per kg | 3,1 per kg |
Elektriciteit | 3,6 per kWh | 0,37 per kWh |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2005-215-p31-SC72079.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.