Wijziging Vreemdelingencirculaire 2000 (2005/52)

Besluit van de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie van 5 september 2005, nummer 2005/52, houdende wijziging van de Vreemdelingencirculaire 2000

De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,

Gelet op de Vreemdelingenwet 2000 (Staatsblad 2000, 495), het Vreemdelingenbesluit 2000 (Staatsblad 2000, 497) en het Voorschrift Vreemdelingen 2000 (Staatscourant 2001, nr. 10);

Besluit:

Artikel I

De Vreemdelingencirculaire 2000 wordt als volgt gewijzigd:

A

Paragraaf B7/2.1 Vreemdelingencirculaire 2000 komt te luiden:

2.1 Inleiding

Het uitgangspunt voor verblijf als au pair is buitenlandse jongeren – in korte tijd en onder bepaalde voorwaarden – de gelegenheid te bieden kennis te maken met de Nederlandse samenleving en cultuur, waarbij de au pair geen arbeid in de zin van de Wet arbeid vreemdelingen mag verrichten. Een belangrijke plaats bij de beoordeling vooraf en bij het toezicht wordt ingenomen door de bewustverklaring (model M44) en de overeenkomst au pair – gastgezin (model M44-A). In de overeenkomst komen de au pair en het gastgezin overeen dat zij de daarin neergelegde verplichtingen zullen nakomen. Hetgeen wordt vastgelegd in de overeenkomst is direct van toepassing op de desbetreffende au pair en het gastgezin.

Enig Artikel

Het gastgezin verleent de au pair faciliteiten, in ruil waarvoor de au pair licht huishoudelijk werk in het gezin verricht. Het verblijf heeft dus primair een cultureel karakter. Dit verblijfskarakter en de noodzaak om oneigenlijk gebruik van het au pair-beleid tegen te gaan, rechtvaardigen een restrictieve toepassing van het beleid.

B

Paragraaf B7/2.3 Vreemdelingencirculaire 2000 komt te luiden:

2.3 Voorwaarden voor verblijf als au pair

Art. 3.43 Vreemdelingenbesluit

1. De verblijfsvergunning voor bepaalde tijd, bedoeld in artikel 14 van de Wet, kan onder een beperking verband houdend met verblijf als au pair worden verleend aan de vreemdeling:

a. die achttien jaar of ouder, maar jonger dan zesentwintig jaar is;

b. die ongehuwd is en niet de zorg heeft voor kinderen;

c. die niet eerder rechtmatig verblijf als bedoeld in artikel 8, onder a tot en met e, dan wel l, van de Wet, heeft gehad;

d. die als au pair verblijft in een gastgezin, bestaande uit twee of meer personen, voor wie de vreemdeling niet eerder werkzaamheden heeft verricht;

e. die als tegenprestatie voor het verblijf in het gastgezin niet meer dan dertig uur per week lichte huishoudelijke werkzaamheden verricht, en

f. wiens vertrek uit Nederland naar het oordeel van Onze Minister redelijkerwijs is gewaarborgd.

2. De verblijfsvergunning kan worden verleend, indien het gastgezin duurzaam en zelfstandig beschikt over voldoende middelen van bestaan en een garantverklaring heeft ondertekend. Middelen van bestaan zijn voldoende, indien het gastgezin beschikt over een inkomen gelijk aan het bestaansminimum, bedoeld in de Wet werk en bijstand, voor de desbetreffende categorie, aangevuld met het bestaansminimum voor alleenstaanden van eenentwintig jaar en ouder. In afwijking van artikel 3.75, zijn middelen van bestaan duurzaam, indien zij voor ten minste één jaar beschikbaar zijn.

3. Bij de aanvraag wordt door de vreemdeling en het gastgezin een schriftelijke verklaring ondertekend, waarin zij onder meer verklaren dat de vreemdeling als au pair tijdelijk in het gastgezin verblijft.

4. Het model van de verklaringen wordt bij ministeriële regeling vastgesteld.

Beleidsregel

De aanvraag wordt afgewezen indien de aanvrager:

– de feitelijke zorg of zorgplicht heeft voor (andere) afhankelijke gezinsleden (dan kinderen, bedoeld in artikel 3.43, eerste lid, onder b, Vreemdelingenbesluit). Indien de au pair bij de aanvraag om een verblijfsvergunning geen verklaring burgerlijke staat (model M41) ondertekent wordt aangenomen dat hij of zij de feitelijke zorg of zorgplicht heeft voor (andere) afhankelijke gezinsleden;

– niet daadwerkelijk woon- en verblijfplaats heeft in de woning van het gastgezin en evenmin daar staat ingeschreven;

– andere werkzaamheden verricht dan waarvoor in zijn of haar aanwezigheid steeds aantoonbaar een alternatief voorhanden is (dat wil zeggen andere werkzaamheden dan die welke gewoonlijk worden verricht door een of meer leden van het gastgezin, een oppas of huishoudelijke hulp);

– met uitsluiting van de leden van het gastgezin volledig verantwoordelijk is voor huishoudelijke taken (de au pair verblijft immers op basis van gelijkheid met de gezinsleden in het gastgezin);

– meer dan acht uur op een dag werkt (inclusief werkzaamheden ’s avonds, zoals oppassen) of minder dan twee vrije dagen per week heeft;

– geen antecedentenverklaring (model M 37) ondertekent;

– geen volledig ingevulde en ondertekende overeenkomst overeenkomstig model M44-A heeft overgelegd, of niet alle gegevens, die op dat model kunnen worden ingevuld, heeft verstrekt;

– verblijf wenst in een gastgezin dat wegens misbruik is uitgesloten van het au pair-beleid.

C

Paragraaf B7/2.8 Vreemdelingencirculaire 2000 wordt toegevoegd en komt als volgt te luiden:

2.8 Uitsluiting van gastgezin bij misbruik

Wanneer bij een gastgezin misbruik van het au pair-beleid wordt geconstateerd dan zal dit gezin gedurende een periode van vijf jaar worden uitgesloten van de mogelijkheid tot het verlenen van faciliteiten aan een au pair.

Er is sprake van misbruik als de au pair en het gastgezin doelbewust handelen in strijd met de Vreemdelingenwet of de Wet arbeid vreemdelingen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het achterhouden van informatie, het laten verrichten van werkzaamheden gedurende meer dan 30 uur per week of het laten verrichten van werkzaamheden die niet onder het au pair-beleid vallen. Ook ander misbruik waarbij de au pair is betrokken, zoals bijvoorbeeld een misdrijf in de zin van het Wetboek van Strafrecht, kan tot uitsluiting van het beleid leiden. Sanctionering van het gastgezin vindt echter alleen plaats indien aan het misbruik van de au pair door het gastgezin een intrekking van de verblijfsvergunning, een geldboete of (onherroepelijke) veroordeling ten grondslag ligt.

De hierboven bedoelde termijn van vijf jaar vangt aan op de datum waarop de intrekkingsbeschikking van de verblijfsvergunning in rechte onaantastbaar is geworden, dan wel op de datum waarop de veroordeling onherroepelijk is geworden. Indien de tenuitvoerlegging van de sanctie pas later heeft plaatsgevonden, vangt de termijn aan op de dag waarop de sanctie volledig ten uitvoer is gelegd (zie B1/2.2.4.1).

D

Paragraaf B7/4.3 Vreemdelingencirculaire 2000 komt te luiden:

4.3 Voorwaarden voor deelname

Art. 3.44 Vreemdelingenbesluit

1. De verblijfsvergunning voor bepaalde tijd, bedoeld in artikel 14 van de Wet, kan worden verleend onder een beperking verband houdend met verblijf in het kader van uitwisseling aan de vreemdeling:

a. die vijftien jaar of ouder, maar jonger dan zesentwintig jaar is;

b. die ongehuwd is en niet de zorg heeft voor kinderen;

c. die op grond van een door Onze Minister goedgekeurd uitwisselingsprogramma tijdelijk in Nederland wil verblijven in een gastgezin, bestaande uit twee of meer personen voor wie de vreemdeling niet eerder werkzaamheden heeft verricht;

d. die niet eerder rechtmatig verblijf als bedoeld in artikel 8, onder a tot en met e, dan wel l, van de Wet, heeft gehad, en

e. wiens vertrek uit Nederland naar het oordeel van Onze Minister redelijkerwijs is gewaarborgd.

2. Bij de aanvraag wordt door de uitwisselingsorganisatie een garantverklaring ondertekend. Het model van de verklaring wordt bij ministeriële regeling vastgesteld.

Beleidsregel

De aanvraag wordt afgewezen indien de vreemdeling:

– de feitelijke zorg of zorgplicht heeft voor afhankelijke gezinsleden;

– geen antecedentenverklaring (model M37) ondertekent;

– weigert medewerking te verlenen aan onderzoek naar tuberculose van de ademhalingsorganen of behandeling ervan (zie artikel 3.79 Vreemdelingenbesluit en B1/3.1.6), voorzover die medewerking gelet op de nationaliteit mag worden verlangd;

– geen verklaring inzake burgerlijke staat (model M41) ondertekent.

Beleidsregel

De aanvraag wordt niet afgewezen indien de vreemdeling niet beschikt over voldoende middelen van bestaan, tenzij de vreemdeling ten laste komt van de algemene middelen.

Artikel II

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het is geplaatst.

Den Haag, 5 september 2005.
De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,
namens deze,
de directeur-generaal Internationale Aangelegenheden en Vreemdelingenzaken, R.K. Visser.

TOELICHTING BIJ WIJZIGING 2005/52

Artikelsgewijs

A

B7/2.1 Inleiding

Om een goede uitvoering van het au pair-beleid te bewerkstelligen is besloten een overeenkomst tussen de au pair en het gastgezin in te voeren. De overeenkomst is direct van toepassing op de au pair en het gastgezin en geldt als aanvullende voorwaarde voor het verblijf als au pair. De overeenkomst wordt aangegaan overeenkomstig model M44-A, dat als bijlage bij dit WBV is gevoegd. De aanvraag wordt afgewezen indien bij de aanvraag geen overeenkomst wordt overgelegd of wanneer niet alle gegevens, die op het genoemde model kunnen worden ingevuld, zijn verstrekt.

Het doel van de overeenkomst is tweeledig. Aan de ene kant wordt beoogd meer duidelijkheid te verschaffen voor de au pair en het gastgezin over de feitelijke invulling van de werkzaamheden. Aan de andere kant moet de overeenkomst de toezichthouders meer handvatten bieden bij de feitelijke uitvoering van het toezicht.

Het meldpunt au pairs, een klachtenlijn die (tijdelijk) is ondergebracht bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), is expliciet opgenomen in de overeenkomst. De bekendheid van het meldpunt zal hierdoor groter worden.

B

B7/2.3 Voorwaarden voor verlening van een verblijfsvergunning voor verblijf als au pair

eerste opsommingsteken

Artikel 3.43, eerste lid, onder b, Vreemdelingenbesluit bepaalt dat verblijf als au pair wordt toegestaan aan de vreemdeling die ongehuwd is en niet de zorg heeft voor kinderen. Deze bepaling blijft onverkort van kracht. De ongehuwde burgerlijke staat hoeft echter niet langer door middel van een (gelegaliseerde) ongehuwdverklaring uit het land van herkomst te worden aangetoond. Met ingang van de datum waarop dit besluit in werking treedt, volstaat de ondertekening van de verklaring burgerlijke staat (model M41).

Met de afschaffing van het vereiste tot overlegging van een (gelegaliseerde) ongehuwdverklaring wordt aansluiting gezocht bij de voorwaarden voor de culturele uitwisselingsjongere. Ook voor deze categorie geldt dat zij niet de (feitelijke) zorg of zorgplicht voor afhankelijke gezinsleden mag hebben en ook hier geldt dat dit niet hoeft te worden aangetoond door middel van een (gelegaliseerde) ongehuwdverklaring. Door de afschaffing van de (gelegaliseerde) ongehuwdverklaring als voorwaarde voor verblijf als au pair wordt het beleid in B7 meer eenduidig, waardoor de beoordeling van de aanvraag sneller en beter verloopt. Daarnaast is het risico dat een ongewenste verblijfsrechtelijke situatie zich voordoet bij de au pair die niet aan deze voorwaarde zou voldoen, beperkt. Overigens zou door de ondertekening van de verklaring burgerlijke staat bij fraude de verblijfsvergunning nog steeds kunnen worden ingetrokken.

Met de afschaffing van de verplichting tot overlegging van de ongehuwdverklaring daar waar mogelijk, wordt tegemoet gekomen aan de algemene wens de regelgeving te vereenvoudigen en de administratieve lasten van de burgers te beperken.

tweede opsommingsteken

Artikel 3.43, eerste lid, onder d, Vreemdelingenbesluit bepaalt dat de au pair verblijft in een gastgezin, bestaande uit twee of meer personen. Daaronder wordt verstaan dat de au pair bij het gezin inwoont als gast, alsmede dat de au pair op het adres van het gezin wordt ingeschreven. De beperking waaronder de verblijfsvergunning wordt verleend, verbindt de au pair immers nadrukkelijk met het gastgezin en de plaats waar het gastgezin verblijft. Het is daarnaast ook niet mogelijk een au pair te delen met een ander gastgezin.

Met ingang van de datum waarop dit besluit in werking treedt, is nu expliciet aangegeven dat de aanvraag voor verblijf als au pair wordt afgewezen indien de aanvrager niet daadwerkelijk woon- en verblijfplaats heeft in de woning van het gastgezin en evenmin op hetzelfde adres staat ingeschreven. Aanleiding voor deze wijziging zijn recente maatschappelijke ontwikkelingen, waarbij in toenemende mate de au pair als professionele kracht wordt ingezet voor de verrichting van bijzondere werkzaamheden zoals zorghulp of kinderopvang.

vijfde opsommingsteken

In deze beleidsregel is de zinsnede ‘zoals oppassen’ opgenomen, om te verduidelijken dat oppaswerkzaamheden gedurende de avonduren ook tot de acht uur gerekend dienen te worden. Het betreft hier een verduidelijking van het beleid.

zevende opsommingsteken

Zie de toelichting bij A.

achtste opsommingsteken

Zie de toelichting bij C.

C

B7/2.8 Uitsluiting van het gastgezin bij misbruik

Het huidige beleid voorkomt niet dat het gastgezin waarbij misbruik van het au pair-beleid is geconstateerd onmiddellijk daarna een nieuwe overeenkomst met een au pair kan aangaan. Teneinde dit wel te voorkomen is besloten in het beleid op te nemen het desbetreffende gastgezin gedurende een periode van vijf aaneengesloten jaren uit te sluiten van het au pair-beleid. Wel is het zo dat aan het misbruik een (onherroepelijke) sanctie in de zin van de Vreemdelingenwet of de Wet arbeid vreemdelingen ten grondslag moet liggen. Ook een misdrijf als opgenomen in het Wetboek van Strafrecht waarbij de au pair rechtstreeks is betrokken, leidt tot uitsluiting van het gastgezin gedurende een periode van vijf aaneengesloten jaren.

Het betreffende gastgezin wordt geplaatst op een lijst die door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) zal worden opgesteld en beheerd. Bij de beoordeling van een aanvraag om verblijf als au pair zal de lijst worden geraadpleegd. De lijst bevat de naam van het hoofd of de hoofden van het gastgezin, de geboortedatum en woonplaats.

De beslissing het betreffende gastgezin waarbij misbruik is geconstateerd op de lijst te plaatsen, is geen besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Tegen dit besluit staat geen bezwaar, beroep of hoger beroep open. Of terecht is geconstateerd dat sprake is (geweest) van misbruik, kan eventueel in de verblijfsaanvraag aan de orde worden gesteld.

D

B7/4.3 Voorwaarden voor deelname

Deze wijziging, die is beschreven in TBV 2003/25, is per abuis niet in de tekst van de Circulaire opgenomen. Door middel van dit WBV wordt deze fout gecorrigeerd.

De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie

namens deze,

de directeur-generaal Internationale Aangelegenheden en Vreemdelingenzaken,

R.K. Visser

Bijlage

Model M44-A

Overeenkomst Au pair – Gastgezin

De Overeenkomst Au pair – Gastgezin (hierna: de overeenkomst) is gesloten op ……………………………… (datum) tussen de partijen: de voor de duur van een jaar in Nederland verblijvende vreemdeling ……………………………… (naam), geboren op ………………... (datum), hierna te noemen ‘de au pair’, en het aan deze vreemdeling vrije kost en inwoning verschaffende gezin ………………………………………… (naam of namen hoofd(en)), geboren op ……………………………(datum), hierna te noemen ‘het gastgezin’, wonende te ………………………………………………………… (straat, postcode, woonplaats), te bereiken op ………………… (telefoonnummer). De au pair en het gastgezin tezamen worden aangeduid als Partijen. Bemiddeling tussen Partijen heeft plaatsgevonden door …………………………………… (naam bureau of organisatie).1

Overwegingen:

In de afgelopen periode hebben Partijen informatie uitgewisseld. De au pair heeft kenbaar gemaakt, gedurende de periode van een jaar, kennis te willen maken met de Nederlandse samenleving en cultuur, door middel van verblijf als au pair bij een Nederlands gastgezin. Het gastgezin heeft kenbaar gemaakt de au pair faciliteiten te willen verlenen, in ruil waarvoor de au pair licht huishoudelijk werk verricht in het gastgezin.

De au pair heeft hiertoe (in samenspraak met het gastgezin, dat als verblijfgever fungeert) een aanvraag om een verblijfsvergunning ingediend. De (door Partijen ondertekende) overeenkomst wordt in de beoordeling van bovenstaande aanvraag betrokken en moet derhalve bij de aanvraag worden overgelegd.

De au pair en het gastgezin hebben de inhoud van de bewustverklaring (model M44) tot zich genomen en hebben de verklaring ondertekend en overgelegd.

De au pair en het gastgezin komen derhalve het volgende overeen:

Artikel 1 – weekindeling

De au pair mag, in ruil voor kost, inwoning en zakgeld, niet meer dan acht uur per dag werken met een maximum van 30 uur per week. De au pair heeft recht op minimaal twee vrije etmalen en daarnaast twee vrije avonden per week. De au pair mag alleen licht huishoudelijk werk doen. Voorbeelden hiervan zijn het opruimen van de kinderkamer, wassen en strijken van de kinderkleren, het bereiden van lichte maaltijden, oppassen en af en toe een boodschap doen. Partijen verplichten zich ertoe zich hieraan te zullen houden. Hiertoe hebben zij onderstaande tabel (weekindeling en alternatief) in overleg met elkaar ingevuld.

Artikel 2 – alternatief

De au pair functioneert als gelijkwaardig lid van het gezin. Dit betekent dat de au pair geen werk mag verrichten waarvoor hij of zij onmisbaar is. Het gastgezin belooft dat de au pair niet alleen verantwoordelijk is voor het (licht) huishoudelijk werk of de verzorging van de kinderen, en dat er (bij afwezigheid van de au pair) te allen tijde alternatieve hulp of oppas aanwezig is of kan zijn. Het gastgezin geeft in onderstaande tabel aan welk lid op welke dag als alternatief voor de au pair fungeert of kan fungeren.

Tabel weekindeling en alternatief

Wekelijkse activiteiten

Licht huishoudelijk werk (noteer het aantal uren)

Verzorging van de kinderen (noteer het aantal uren)

Vrij (zet een kruisje op de dagen dat de au pair vrij is)

Alternatief (noem het gezinslid dat als alternatief fungeert)

Zondag

    

Maandag

    

Dinsdag

    

Woensdag

    

Donderdag

    

Vrijdag

    

Zaterdag

    

Artikel 3 – culturele uitwisseling

Het au pairschap is gericht op culturele uitwisseling. Dit betekent dat de au pair gedurende het verblijf deelneemt aan een aantal vrijetijdsactiviteiten. Deze activiteiten zijn bijv. een cursus volgen, een taal leren, met het gastgezin uitstapjes maken en in georganiseerd verband (al dan niet met andere au pairs) deelnemen aan een uitstapje. De au pair en het gastgezin verplichten zich ertoe dat zij zich in ieder geval aan de vijf hieronder opgegeven activiteiten zullen houden.

1. ____________________________

2. ____________________________

3. ____________________________

4. ____________________________

5. ____________________________

Artikel 4 – zakgeld

De au pair heeft recht op een vergoeding voor het werk dat de au pair in het gezin verricht. Deze vergoeding heeft de vorm van zakgeld en wordt niet als loon uitgekeerd omdat de au pair geen arbeid in de zin van de Wet arbeid vreemdelingen (Wav) mag verrichten. Het bedrag mag niet hoger zijn dan € 340 per maand. Het gastgezin belooft een bedrag van € ________________ per maand aan de au pair te betalen.

Artikel 5 – geldigheid

Deze overeenkomst is geldig vanaf het moment van ondertekenen en blijft van kracht tot op het moment dat de geldigheidsduur van de verblijfsvergunning van de au pair afloopt.

Artikel 6 – meldpunt au pairs2

De au pair heeft de mogelijkheid klachten over het verblijf in Nederland te melden bij het meldpunt au pairs. Afhankelijk van het soort klacht zal deze vervolgens worden doorgeleid naar de politie of arbeidsinspectie of naar beide instanties. Het meldpunt is niet beschikbaar voor meldingen over fysiek en/of psychisch misbruik.

Ook het gastgezin heeft de mogelijkheid contact op te nemen met het meldpunt.

Artikel 7 – geschillenclausule

Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Bij geschillen over de interpretatie van deze overeenkomst is de rechtbank bevoegd.

Aldus in drievoud opgemaakt (Partijen en de IND ontvangen elk een exemplaar) en getekend te …………………………………… (locatie) op …………………………………… (datum).

Contractpartij Au pair,

Contractpartij (Hoofd(en)) Gastgezin,

1

Dit hoeft uiteraard alleen te worden ingevuld indien bemiddeling heeft plaatsgevonden.

2

Het meldpunt is tijdelijk ondergebracht bij de IND. Het telefoonnummer van het meldpunt is: (070) 370 3888.

Naar boven