Wijziging Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer

Regeling tot wijziging van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer in verband met de wijziging van gebieden waarin het nationale vervoerbewijs niet geldig is en aanpassing van enkele zoneringen

28 september 2005

Nr. HDJZ/S&W/2005-1924

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 41, tweede lid, en 42, eerste lid, van het Besluit personenvervoer 2000;

Besluit:

Artikel I

De Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer1 wordt als volgt gewijzigd:

A

In bijlage 3, behorende bij artikel 6, worden bij punt 21 tot en met 27 de onderstaande lijnen opgenomen:

21. lijn 65 Leiderdorp – Den Haag Houtrust

22. lijn 88 Oegstgeest – Den Haag Centraal

23. lijn 89 Lisse – Den Haag Centraal

24. lijn 95 Noordwijk – Den Haag Centraal

25. lijn 380 Alphen aan den Rijn – Den Haag Centraal

26. lijn 382 Boskoop – Den Haag Centraal

27 lijn 383 Capelle aan den IJssel – Den Haag Centraal

B

In bijlage 4 worden de in kolom A van onderstaande tabel genoemde bladen vervangen door de in kolom B genoemde bladen, welke laatstgenoemde bladen zijn opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

A

B

17 West van 01-01-1998

17 West van 01-10-2005

23 West van 01-10-1998

23 West van 01-10-2005

25 Oost van 16-12-2003

25 Oost van 01-10-2005

45 Oost van 01-01-2005

45 Oost van 01-10-2005

57 West van 13-08-2000

57 West van 01-10-2005

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2005.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van de bijlage bij deze regeling, die ter inzage wordt gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.

Toelichting

Deze wijziging van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer is om verschillende redenen tot stand gekomen. Ten eerste zijn enkele buslijnen die voldoen aan de snelheidscriteria als genoemd in artikel 6, eerste lid, onder b, toegevoegd aan bijlage 3. Op deze manier kan op deze lijnen het tariefstelsel voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) worden toegepast. Dit tariefstelsel doet recht aan het kwaliteits- en snelheidsverschil zoals dat op deze buslijnen nu reeds kan worden ervaren. Daarnaast is het, na de aanbesteding van de concessie waar genoemde lijnen deel van uitmaken, op deze manier mogelijk recht te doen aan de ontwikkelvrijheid. Aan die ontwikkelvrijheid is volledige opbrengstverantwoordelijkheid gekoppeld die door de provincie Zuid-Holland aan de concessiehouder is toegekend; daarbij kunnen de baten zoals die als gevolg van het hanteren van HOV-tariefstelsel worden behaald, worden gebruikt om deze netwerkelementen – ontwikkelvrijheid en opbrengstverantwoordelijkheid – verder te versterken.

Ten tweede worden zeven zonekaarten uit bijlage 4 behorende bij de regeling gewijzigd. Op kaart 17 West wordt de zonegrens van zone 1700 naar het westen verplaatst zodat een woonwijk van Hoogeveen, die met openbaar vervoer wordt ontsloten, ook in zone 1700 komt te liggen, waardoor de hele gemeente in één zone is ondergebracht. Op Kaart 23 West staat ten oosten van Nieuw-Schoonebeek een zone met nummer 1835. In de praktijk is gebleken dat voor deze zone nummer 1816 wordt gebruikt. De kaart is aangepast om die in overeenstemming te brengen met de praktijk. Op kaart 25 Oost is er tussen de zones 5700, 5711 en 5715 sprake van een overlapzone, die niet duidelijk op de kaart stond. Lijn 37 rijdt van zone 5711 naar zone 5715 en omgekeerd. De haltes in de overlapzone liggen, afhankelijk van de reisrichting in één van de genoemde zones en deze lijn doet zone 5700 niet aan. Het gebied waarbinnen de overlaphaltes zich bevinden staat nu duidelijker op de kaart. Op de kaarten 45 Oost en 57 West zijn twee zonenummers (6459 bij Veghel en 6455 bij Vossemeren) omgewisseld. De kaarten worden weer in overeenstemming gebracht met de praktijk, namelijk 6455 bij Veghel en 6459 bij Vossemeren.

De wijzigingen genoemd in deze regeling zijn besproken met decentrale overheden en vervoerbedrijven. Betrokken partijen hebben ingestemd met de wijzigingen.

Tevens is het ontwerp van deze regeling voor advies aan het Overlegorgaan Personenvervoer voorgelegd. Het advies luidde instemmend.

De bijlage bij deze regeling is ter inzage gelegd in de bibliotheek van de Hoofddirectie Juridische Zaken van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, gevestigd aan de Koningskade 4 in Den Haag

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

  • 1

    Stcrt. 2000, 245; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 30 juni 2005 (Stcrt. 124).

Naar boven