De Vlaamse Minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur en de Nederlandse Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op artikel 24, eerste lid, van het Scheldereglement;
Besluiten:
Artikel I
In de bijlage bij het Besluit loodsgelden en loodsvergoedingen Scheldereglement wordt na de tabel voorafgaand aan onderdeel 1° volgende tekst ingevoegd: ‘In deze bijlage wordt verstaan onder helioperabel: vaartuigen die voorzien zijn van de nodige uitrusting zodat de beloodsing of het afhalen van een loods uitgevoerd kan worden met inzet van een helikopter en die als dusdanig erkend zijn door de loodsdienst van het Vlaams Gewest.’
Artikel II
In de bijlage bij hetzelfde Besluit wordt 5° vervangen door de volgende tekst:
5°. als een loods niet wordt ontscheept op de gebruikelijke beloodsingsplaats, maar door de gezagvoerder mee op zee wordt genomen, ongeacht of op die zeereis loodsdienst wordt of kan worden verricht:
– 750 euro per etmaal of een gedeelte daarvan voor niet-helioperabele schepen met een lengte kleiner dan 125 meter;
– 750 euro per etmaal of een gedeelte daarvan voor schepen met een lengte van 125 meter tot en met een lengte van 150 meter die niet helioperabel zijn tussen zonsondergang en zonsopgang;
– 1.900 euro per etmaal of een gedeelte daarvan voor schepen met een lengte van 125 meter tot en met 150 meter die helioperabel zijn tussen zonsopgang en zonsondergang en
– 1.900 euro per etmaal of een gedeelte daarvan voor helioperabele schepen met een lengte groter dan 150 meter,
te rekenen vanaf het tijdstip dat de loods de gebruikelijke beloodsingsplaats voorbijvaart tot hij naar zijn standplaats terugkeert.
Artikel III
In de bijlage bij hetzelfde Besluit wordt 6° vervangen door de volgende tekst: ‘6° als de kapitein van een schip dat een Belgische kusthaven als bestemming heeft op een andere plaats dan het kruisstation van de loodskotter een loods aan boord neemt: 1.900 euro per etmaal of een gedeelte daarvan. Dat wordt berekend vanaf het tijdstip waarop die loods zijn standplaats heeft verlaten tot het tijdstip waarop het schip dat door hem geloodst wordt, is aangekomen op de plaats waar de gezagvoerder in normale omstandigheden een loods aan boord had kunnen nemen, ongeacht of op de zeereis loodsdienst is of kon worden verricht’.
Artikel IV
In de bijlage bij hetzelfde Besluit wordt 7° vervangen door de volgende tekst: ‘7° als een loods na het verlaten van een zeegat aan boord wordt gehouden met de bedoeling hem dit schip vervolgens door hetzelfde zeegat weer naar binnen te laten loodsen: 1.900 euro per etmaal of een gedeelte daarvan te rekenen vanaf het tijdstip waarop die loods zijn standplaats heeft verlaten tot het tijdstip waarop het schip dat door hem geloodst wordt, is aangekomen op de plaats waar de gezagvoerder in normale omstandigheden een loods aan boord had kunnen nemen, ongeacht of op de zeereis loodsdienst is of kon worden verricht.’
Artikel V
Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2005 en wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en de Nederlandse Staatscourant.
Brussel, 19 september 2005.
De Vlaamse Minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, K. Peeters.Den Haag, 19 september 2005.
De Nederlandse Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.