Tussentijds Bericht Nationaliteiten (TBN 2005/5)

Aan: de Burgemeesters (t.a.v. hoofden Burgerzaken)

i.a.a:

de Minister van Buitenlandse Zaken

– de Gevolmachtigde Minister van Aruba

– de Gevolmachtigde Minister van de Nederlandse Antillen

– de Vereniging van Nederlandse Gemeenten

Onderdeel: Stafdirectie Uitvoeringsbeleid

Datum: 21 augustus 2005

Ons kenmerk: INDUIT 05- 5184(AUB)

Aard: Bekendmaking van voorschriften

Juridische achtergrond: Artikel 9, eerste lid, onder b Rijkswet op het Nederlanderschap;

Artikelen 32, 57 e.v. Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap;

Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap.

Bijlage: Landenlijst naturalisatie september 2005, vervangt de Landenlijst naturalisatie juni 2004

Geldigheidsduur: Van 16 september 2005 tot 16 september 2006

Onderwerp: Wijziging overzicht afstandsbepalingen in de nationaliteitswetgeving van de staten der Verenigde Naties (‘de Landenlijst’)

Inleiding

Bij Tussentijds Bericht Nationaliteiten 2004/3 (Stcrt. 2004/85) is laatstelijk een periodiek herziene landenlijst bekend gemaakt. Deze landenlijst wordt in geval van naturalisatie tot Nederlander gebruikt bij het doen van afstand van de oorspronkelijke nationaliteit. Wijziging in de nationaliteitswetgeving van enkele hieronder te noemen staten geeft aanleiding tot deze wijziging van de landenlijst.

Filippijnen

De vermelding ‘A’ (automatisch verlies) bij de Filippijnen vervalt en wordt vervangen door: ‘B’ (geen automatisch verlies, maar afstand is mogelijk). Een van geboorte Filippijn verliest niet automatisch de Filippijnse nationaliteit bij het aannemen van een andere nationaliteit. De Filippijn kan wel afstand doen van zijn Filippijnse nationaliteit door het overleggen van een expliciete verklaring aan de Filippijnse autoriteiten. In andere gevallen is sprake van ‘A’ (automatisch verlies).

Toelichting

Met ingang van 17 september 2003 is de Filippijnse nationaliteitswet gewijzigd.

Volgens section 2 van de Republic Act No 9225, de Citizenship Retention and Reacquisition Act of 2003, d.d. 29 augustus 2003, verliest een Filippijn die door geboorte de Filippijnse nationaliteit bezit niet automatisch de Filippijnse nationaliteit bij het aannemen van een andere nationaliteit. De Filippijn kan wel afstand doen van zijn Filippijnse nationaliteit door het overleggen van een duidelijke expliciete verklaring aan de Filippijnse autoriteiten.

Irak

De vermelding ‘A’ (automatisch verlies) bij Irak vervalt en wordt vervangen door: ‘Onbekend’ (geen automatisch verlies; tot het tegendeel bewezen is). Irakezen die eerder de Iraakse nationaliteit van rechtswege hebben verloren door de vrijwillige verkrijging van een andere nationaliteit worden als Iraakse staatsburgers beschouwd.

Toelichting

Een nieuwe Iraakse nationaliteitswet is nog in ontwikkeling. Enkele aspecten van de nieuwe nationaliteitswet zijn thans opgenomen in artikel 11 van de Transitional Administrative Law (TAL), de tijdelijke grondwet van Irak, die sinds 28 juni 2004 van kracht is. In de TAL is bepaald dat dubbele nationaliteit is toegestaan. Irakezen verliezen dus niet meer automatisch de Iraakse nationaliteit bij het verkrijgen van een andere nationaliteit. Voorts is vastgesteld dat Irakezen die eerder de Iraakse nationaliteit van rechtswege hebben verloren door vrijwillige verkrijging van een andere nationaliteit, als Iraakse staatsburgers zullen worden beschouwd. Aangezien uit de TAL niet blijkt of Irakezen afstand kunnen doen van hun Iraakse nationaliteit is tot nader order bepaald dat er geen sprake is van automatisch verlies, totdat het tegendeel is bewezen.

Ruanda

De vermelding ‘B’ (geen automatisch verlies; maar afstand is mogelijk) bij Ruanda vervalt en wordt vervangen door: ‘C’ (geen automatisch verlies; afstand is niet mogelijk).

Toelichting

In de per referendum aangenomen grondwet van 2003 (gepubliceerd 4 juni 2003) staat dat de dubbele nationaliteit in Ruanda is toegestaan en dat de Ruandese nationaliteit niet afgenomen kan worden. Verzoekers van Ruandese nationaliteit kunnen met ingang van 4 juni 2003 geen afstand doen van hun Ruandese nationaliteit.

Tsjechië

De vermelding ‘A’ (automatisch verlies) bij Tsjechië vervalt en wordt vervangen door: ‘A’ (automatisch verlies), Tsjechen verliezen automatisch de Tsjechische nationaliteit op de dag dat uit vrije wil een andere nationaliteit wordt verkregen.

Echter, in sommige gevallen ‘B’(geen automatisch verlies; maar afstand is mogelijk).

Toelichting

Tsjechen verliezen automatisch de Tsjechische nationaliteit op de dag dat uit vrije wil een andere nationaliteit wordt verkregen. Echter, in de nieuwe wet van 23 september 2003 (nr. 357/2003), welke in werking is getreden op 29 oktober 2003, worden twee uitzonderingen gemaakt. Een burger zal de Tsjechische nationaliteit niet verliezen als de andere nationaliteit wordt verkregen in verband met een huwelijk met de inwoner van een ander land, onder de voorwaarde dat het verkrijgen van die andere nationaliteit tijdens de huwelijkse staat (moet zijn) geschied. Daarnaast wordt de Tsjechische nationaliteit niet verloren in het geval de andere nationaliteit van rechtswege wordt verkregen door geboorte.

Tot Slot

Verzoekers van Filippijnse en Tsjechische nationaliteit aan wie in het vervolg afstand van hun oorspronkelijke nationaliteit moet worden gevraagd, wordt dit slechts gedaan bij naturalisatieverzoeken die worden ingediend op of na inwerkingtreding van dit TBN. Het voorgaande is niet van toepassing op de gevallen zoals bedoeld in artikel 9, derde lid RWN. Betrokkene hoeft dan geen afstand te doen.

Dit TBN treedt in werking twee maanden na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie in zijn hoedanigheid van minister van het Koninkrijk,
namens deze:
de directeur-generaal Internationale Aangelegenheden en Vreemdelingenzaken, R.K. Visser.

Bijlage 1

Overzicht afstandsbepalingen in de nationaliteitswetgevingen van de staten der Verenigde Naties

Hierna volgt een lijst van landen met vermelding van behoud of verlies van de nationaliteit bij naturalisatie tot Nederlander. Bij deze lijst wordt het volgende aangetekend: het betreft hier een momentopname voor zover bij het Ministerie van Justitie bekend ten tijde van het verschijnen van deze gewijzigde landenlijst. Gebruikers van deze lijst die stuiten op wijzigingen of onjuistheden, worden verzocht dit schriftelijk aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) van het Ministerie van Justitie te melden onder vermelding van het onderwerp: afstandsverplichting bij naturalisatie.

Het postadres is: Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), Stafdirectie Uitvoeringsbeleid, afdeling uitvoeringsbeleid, Postbus 5800, 2280 HV Rijswijk.

De schrijfwijze van de namen van staten is conform de ‘lijst van landnamen’, de officiële schrijfwijze voor het Nederlandse taalgebied, van de Werkgroep Buitenlandse Aardrijkskundige namen, 1994.

A = automatisch verlies

B = geen automatisch verlies maar het doen van afstand is mogelijk

Indien volgens de vreemde nationaliteitswetgeving het doen van

afstand mogelijk is, betekent dit niet dat zulks altijd daadwerkelijk door de Nederlandse autoriteiten wordt verlangd. Van de verplichting om de oorspronkelijke nationaliteit te verliezen, bestaan vrijstellingen. Zie daarvoor artikel 6 Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap (Stcrt. 2003, 54).

C = geen automatisch verlies; het doen van afstand is niet mogelijk

D = partij bij het Verdrag van Straatsburg

E = partij bij het Tweede Protocol van het Verdrag van Straatsburg

Onbekend = geen automatisch verlies, tot het tegendeel bewezen is

Afghanistan

B

Albanië

B

Algerije

C

Andorra

A

Angola

B

Antigua en Barbuda

B

Argentinië

C, echter in sommige gevallen A.

Tot Argentijn genaturaliseerden verliezen de Argentijnse nationaliteit wel automatisch.

Armenië

B

Australië

B De Australische nationaliteit ging tot 03.04.2002 automatisch verloren bij naturalisatie tot Nederlander. Het doen van afstand wordt gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.11.2002 (zie TBN 2002/3).

Azerbeidzjan

B

Bahama's

B, echter in sommige gevallen C.

Burgers van de Bahama’s die de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt kunnen afstand doen. Burgers van de Bahama’s, die de leeftijd van 21 jaar nog niet hebben bereikt, kunnen geen afstand doen.

Bahrein

B

Bangladesh

C

Barbados

B

Belarus (Wit-Rusland)

Zie Wit-Rusland

België

A, D

Belize

B

Benin

B

Bhutan

A

Birma (Myanmar)

Zie Myanmar

Bolivia

A

Bosnië-Herzegovina

B

Botswana

A

Brazilië

B

Brunei

A

Bulgarije

B

Burkina Faso

A

Burundi

B

Het doen van afstand wordt alleen gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.03.2002 (zie TBN 2002/1).

Cambodja

B

Canada

B

Centraal-Afrikaanse

Republiek

A

Chili

B, echter in sommige gevallen A.

Tot Chileen genaturaliseerden verliezen hun Chileense nationaliteit wel automatisch.

China

A

Colombia

C

Comoren, de

B

Congo (Volksrepubliek)

A

Congo (Democratische Rep., vh Zaïre)

A

Costa Rica

C

Cuba

B

Het doen van afstand wordt alleen gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.10.2003. Hoewel de relevante Cubaanse wetgeving niet is gewijzigd, staat de rechtspraktijk aldaar het doen van afstand van de Cubaanse nationaliteit na naturalisatie tot Nederlander wel toe. Naturalisandi dienen het verzoek tot afstand van de Cubaanse nationaliteit expliciet in te dienen bij een Cubaans consulair ambtenaar in het land waar zij woonachtig zijn. Om rechtsgeldig afstand te doen van de Cubaanse nationaliteit dient de (Cubaanse) Minister van Binnenlandse Zaken door middel van een beschikking het verzoek tot afstand in te willigen. Deze beschikking is het bewijsstuk dat afstand is gedaan van de Cubaanse nationaliteit. (Zie TBN 2003/2).

Cyprus

B

Denemarken

A, D

Djibouti

A

Dominica

B

Dominicaanse Republiek

C

Bondsrepubliek Duitsland

A (geen partij meer bij het verdrag van Straatsburg m.i.v. 22.12.2002).

Een verzoeker om naturalisatie tot Nederlander (die niet onder één van de vrijstellingscategorieën voor de verplichting tot het doen van afstand van de oorspronkelijke nationaliteit valt) wordt gevraagd een verklaring (model 2.5 uit de Handleiding) te ondertekenen dat hij bij de Duitse autoriteiten niet om behoud van de Duitse nationaliteit zal vragen (Zie TBN 2002/3).

Ecuador

C

Egypte

Met het oog op de actualiteit van de gemeentelijke basisadministratie voegt de IND aan de kennisgeving aan de burgemeester dat betrokkene het Nederlanderschap is verleend, een kopie van de toestemmingsverklaring van de Egyptische ambassade toe. De Egyptische nationaliteit is verloren gegaan met het verlenen van het Nederlanderschap, mits genaturaliseerd is ná verkregen toestemming.

B

Een verzoeker om naturalisatie tot Nederlander dient zich tot het Egyptische Ministerie van Binnenlandse Zaken te wenden teneinde toestemming tot verkrijging van een andere nationaliteit te krijgen. Betrokkene dient vóór het moment van naturalisatie tot Nederlander de beoogde toestemming van het Egyptische Ministerie van Binnenlandse Zaken te hebben verkregen. Bedoelde toestemming blijkt uit een (gelegaliseerde) verklaring van de Egyptische ambassade. De verklaring van de Egyptische ambassade legt betrokkene bij voorkeur over bij het indienen van zijn naturalisatieverzoek. Het verzoek tot naturalisatie kan ook worden ingediend zonder de toestemmingsverklaring, maar dan dient betrokkene na ontvangst van bedoelde verklaring deze in te sturen naar het IND-regiokantoor waar zijn verzoek in behandeling is. Op verzoeken ingediend op of na 01.11.2002 wordt eerst beslist indien de verklaring van de ambassade is ontvangen. In dit kader wordt indien nodig gebruik gemaakt van de bevoegdheid uit art. 9, vierde lid RWN tot aanhouden van het naturalisatieverzoek (zie TBN 2002/3). Het naturalisatieverzoek

 

wordt na ommekomst van de laatste aanhoudingstermijn ingewilligd indien nog geen toestemmingsverklaring is ontvangen, mits de verzoeker aan de hand van correspondentie aantoont meermaals bij de Egyptische autoriteiten navraag te hebben gedaan inzake zijn verzoek om een vreemde nationaliteit aan te nemen.

El Salvador

Zie Salvador

Equatoriaal-Guinee

Onbekend

Eritrea

B

Estland

B

Ethiopië

A

Fiji

B

Filippijnen

A, B

Met ingang van 17 september 2003 is de Filippijnse nationaliteitswet gewijzigd. Een Filippijn die door geboorte de Filippijnse nationaliteit bezit, verliest niet automatisch de Filippijnse nationaliteit bij het aannemen van een andere nationaliteit.

 

De Filippijn kan afstand doen van zijn Filippijnse nationaliteit door het overleggen van een expliciete verklaring aan de Filippijnse autoriteiten.

 

In ander gevallen dan hierboven omschreven geldt A.

 

Het doen van afstand wordt gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek op of na datum TBN 2005/..).

Finland

B

De Finse nationaliteit gaat eerst verloren nadat de verzoeker aantoont een vreemde nationaliteit verworven te hebben. Afstand doen kan dan ook eerst nadat de verzoeker Nederlander geworden is. Het doen van afstand wordt gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 19.07.2004 (zie TBN 2004/3).

Formosa (Taiwan)

Zie Taiwan

Frankrijk

A, D, E

Gabon

B

Gambia

B

Georgië

A

Ghana

B

De Ghanese nationaliteit ging tot 05.01.2001 automatisch verloren bij naturalisatie tot Nederlander. Het doen van afstand wordt gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.10.2001 (zie TBN 2001/5).

Grenada

B

Griekenland

C

Groot-Brittannië (Verenigd Koninkrijk en Koloniën)

Zie Verenigd Koninkrijk en Koloniën

Guatemala

A

Guinee

A

Guinee-Bissau

A

Guyana

B

Haïti

A

Honduras

A

Hongarije

B

Ierland

B

India

A

Indonesië

A

Irak

Onbekend

 

De Transitional Administrative Law (TAL), de tijdelijke grondwet van Irak, is sinds 28 juni 2004 van kracht. Een nieuwe Iraakse nationaliteitswet is nog in ontwikkeling.

 

In de TAL is bepaald dat dubbel nationaliteit is toegestaan. Irakezen verliezen niet meer automatisch de Iraakse nationaliteit bij het verkrijgen van een andere nationaliteit. Voorts is vastgesteld dat Irakezen die eerder de Iraakse nationaliteit van rechtswege hebben verloren door vrijwillige verkrijging van een andere nationaliteit, als Iraakse staatsburgers worden beschouwd.

 

Uit TAL blijkt echter niet of een Irakees afstand kan doen van de Iraakse nationaliteit, daarom zal aan het ministerie van Buitenlandse zaken worden gevraagd dit te onderzoeken.

Iran

Met het oog op de actualiteit van de gemeentelijke basisadministratie voegt de IND aan de kennisgeving aan de burgemeester dat betrokkene het Nederlanderschap is verleend, een kopie van de toestemmingsverklaring van de Iraanse overheid toe. De Iraanse nationaliteit is verloren gegaan met het verlenen van het Nederlanderschap

B

Afstand voor verzoekers tot naturalisatie van 25 jaar of ouder is mogelijk.

Betrokkene dient vóór het moment van naturalisatie tot Nederlander toestemming van de Iraanse autoriteiten te hebben verkregen om een vreemde nationaliteit te verkrijgen. Bedoelde toestemming blijkt uit een (gelegaliseerde) verklaring (in Engelse vertaling: Proof of Leaving Nationality) van de Iraanse Minister van Buitenlandse Zaken.

In Nederland woonachtige Iraanse naturalisandi dienen deze verklaring aan te vragen bij de Iraanse ambassade in Nederland. De verzoeker die het Nederlanderschap wil aanvragen, ontvangt zelf de verzochte verklaring. Bij voorkeur wordt de verklaring tegelijkertijd ingediend met het naturalisatieverzoek. Het verzoek tot naturalisatie kan ook worden ingediend zonder de toestemmingsverklaring, maar dan dient betrokkene na ontvangst van bedoelde verklaring deze in te sturen naar het IND-regiokantoor waar zijn verzoek in behandeling is.

 

Het doen van afstand wordt alleen gevraagd indien op het moment van indiening van het naturalisatieverzoek de verzoeker 25 jaar of ouder is en deze niet is vrijgesteld van de afstandsverplichting. De Iraanse overheid verleent geen toestemming indien betrokkene niet heeft voldaan aan de militaire verplichtingen. In dat geval geldt dat op grond van artikel 6, eerste lid, aanhef en onder f, Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap betrokkene is vrijgesteld van de afstandsverplichting, mits hij met een gelegaliseerde verklaring van de Iraanse autoriteiten aantoont dat hem vanwege niet voldane militaire verplichtingen geen toestemming wordt verleend om een vreemde nationaliteit te verkrijgen.

 

Op verzoeken ingediend op of na 01.10.2003 wordt eerst beslist indien de toestemmingsverklaring is ontvangen. In dit kader wordt indien nodig gebruik gemaakt van de bevoegdheid uit art. 9, vierde lid RWN tot aanhouden van het naturalisatieverzoek. Het naturalisatieverzoek wordt na ommekomst van de laatste aanhoudings- ermijn ingewilligd indien nog geen toestemmings- verklaring is ontvangen, mits de verzoeker aan de hand van correspondentie aantoont meermaals bij de Iraanse autoriteiten navraag te hebben gedaan inzake zijn verzoek om een vreemde nationaliteit aan te nemen. (Zie TBN 2003/2).

Israël

B

Italië

A, D, E

Ivoorkust

A, echter in sommige gevallen B.

De hoofdregel is automatisch verlies. In geval betrokkene is ingeschreven in het register van de volkstelling, is gedurende een tijdvak van vijftien jaren, te rekenen vanaf de inschrijving in het register van de volkstelling, het verlies van de nationaliteit afhankelijk van goedkeuring van de regering. Betrokkene dient bij de autoriteiten van Ivoorkust na te gaan of hij toestemming van de regering nodig heeft.

Jamaica

B

Japan

A

Jemen

C

Joegoslavië (Servië-Montenegro)

Zie Servië-Montenegro

Jordanië

B

Kaapverdië

B

Kambodja

B

Kameroen

A

Katar (Qatar)

B

Kazachstan

B

Kenya

A

Kirgizië

B

Kiribati

A

Koeweit

A

Korea

Zie Noord- of Zuid

Kroatië

B

Laos

B

Lesotho

A

Letland

B

Libanon

Met het oog op de actualiteit van de gemeentelijke basisadministratie voegt de IND aan de kennisgeving aan de burgemeester dat betrokkene het Nederlanderschap is verleend, een kopie van het uittreksel uit het register van de Libanese burgerlijke stand toe. De Libanese nationaliteit is verloren gegaan met het verlenen van het Nederlanderschap.

B

Betrokkene dient vóór het moment van naturalisatie tot Nederlander toestemming van de Libanese autoriteiten te hebben om een vreemde nationaliteit te verkrijgen. De toestemming wordt verleend bij Presidentieel besluit. Dit decreet wordt gepubliceerd in de Libanese Staatscourant (in Franse vertaling: journal officiel). Van het Presidentieel besluit vindt een aantekening plaats in de Libanese burgerlijke stand (civil registration). Het Presidentieel besluit wordt niet afgegeven aan betrokkene. Ten bewijze van de verkregen toestemming om een vreemde nationaliteit aan te nemen, legt betrokkene de pagina uit de Libanese Staatscourant (of een kopie daarvan) over. Tevens dient de verzoeker tot naturalisatie een origineel en gelegaliseerd uittreksel uit het register van de Libanese burgerlijke stand te overleggen, waarin het Presidentieel besluit is aangetekend. Genoemde stukken dienen te zijn voorzien van een vertaling, gemaakt door een beëdigd vertaler.

 

De stukken waaruit de verkregen toestemming blijkt, legt betrokkene bij voorkeur over bij het indienen van zijn naturalisatieverzoek. Het verzoek tot naturalisatie kan ook worden ingediend zonder de toestemmingsverklaring, maar dan dient betrokkene zo spoedig mogelijk de stukken in te sturen naar het IND-regiokantoor waar zijn verzoek in behandeling is. Op verzoeken ingediend op of na 01.10.2003 wordt eerst beslist indien de toestemmingsverklaring is ontvangen. In dit kader wordt indien nodig gebruik gemaakt van de bevoegdheid uit art. 9, vierde lid RWN tot aanhouden van het naturalisatieverzoek. Het naturalisatieverzoek wordt na ommekomst van de laatste aanhoudings- termijn ingewilligd indien nog geen toestemmings- verklaring is ontvangen, mits de verzoeker aan de hand van correspondentie aantoont meermaals bij de Libanese autoriteiten navraag te hebben gedaan inzake zijn verzoek om een vreemde nationaliteit aan te nemen. (TBN 2003/2).

Liberia

A

Libië

C

Liechtenstein

B

Litouwen

A

Luxemburg

A, D

Macedonië

B

Madagaskar

A

Malawi

A

Maldiven

B

Maleisië

B

Mali

B

Malta

B

Marokko

C

De rechtspraktijk maakt het onmogelijk afstand te doen van de Marokkaanse nationaliteit.

Marshalleilanden

B

Mauritanië

A

Mauritius

B

Mexico

C, echter in sommige gevallen B.

Tot Mexicaan genaturaliseerden kunnen afstand doen van de Mexicaanse nationaliteit.

Micronesia

Onbekend

Moldavië

B

Monaco

A

Mongolië

B

Mozambique

A

Myanmar (Birma)

A

Namibië

A, voor Namibiërs door registratie of naturalisatie

B, voor Namibiërs door geboorte, afstamming of huwelijk.

Het doen van afstand wordt alleen gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.10.2001 (zie TBN 2001/5).

Nauru

C

Nepal

A

Nicaragua

C, in sommige gevallen A

Tot Nicaraguaan genaturaliseerden verliezen de Nicaraguaanse nationaliteit wel automatisch.

Nieuw-Zeeland

B

Niger

A

Nigeria

C, in sommige gevallen A.

Tot Nigeriaan genaturaliseerden verliezen de Nigeriaanse nationaliteit wel automatisch.

Noordelijke Marianen

Onbekend

Noord-Korea

A

Noorwegen

A, D

Oeganda

A

Oekraïne

B

Ondanks de tekst van artikel 19, eerste lid van de Oekraïense nationaliteitswet, is van de bevoegde Oekraïense autoriteiten vernomen dat in geval van vrijwillige verkrijging van een andere nationaliteit de Oekraïense nationaliteit eerst verloren wordt indien door de President van de Oekraïne aan betrokkene een verklaring van verlies is afgegeven. Derhalve dient verzoeker na naturalisatie een verklaring van verlies over te leggen, en dient (m.i.v. 01.03.2002) bij het naturalisatieverzoek (indien nodig) de bereid- heidsverklaring (model 2.4) te worden getekend (zie TBN 2002/1).

Oezbekistan

B

Oman

B

Oostenrijk

A, D

Een verzoeker om naturalisatie tot Nederlander wordt gevraagd een verklaring te ondertekenen dat hij bij de Oostenrijkse autoriteiten niet om behoud van de Oostenrijkse nationaliteit zal vragen.

Pakistan

B

Panama

A

Papoea-Nieuw-Guinea

A

Paraguay

B, in sommige gevallen A.

Tot Paraguayaan genaturaliseerden verliezen de Paraguayaanse nationaliteit wel automatisch.

Peru

B

Polen

B

Portugal

B

Qatar

Zie Katar

Roemenië

B

Ruanda

C

Rusland= Russische

Federatie

B

Saint Kitts en Nevis

B

Saint Lucia

B

Saint Vincent en de

Grenadines

B

Salvador (El)

B, voor Salvadoranen door geboorte.

Tot Salvadoraan genaturaliseerden verliezen de Salvadoraanse nationaliteit automatisch als zij vijf jaren zonder onderbreking buiten El Salvador verblijven.

San Marino

B

São Tomé en Principe

A

Saudi-Arabië

B

Senegal

A, in sommige gevallen B.

Dienstplichtigen hebben voor verlies van hun nationaliteit toestemming van de regering nodig.

Servië-Montenegro

(Joegoslavië)

B

Seychellen

B

Sierra Leone

A

Verlies treedt in bij bereiken leeftijd van 22 jaar. Tot 22 jaar is dubbele nationaliteit mogelijk.

Singapore

B

Slovenië

B

Slowakije

B

Soedan (Sudan)

B

Solomoneilanden

A

Somalië

A

Spanje

B

Het doen van afstand wordt alleen gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.10.2003. Voor de categoriën die zijn vrijgesteld van de afstands- verplichting geldt: A (drie jaar na de naturalisatie indien betrokkene niet de verklaring aflegt tot behoud van de Spaanse nationaliteit.).

 

Een Spanjaard die vóór 09.01.2003 is genaturaliseerd tot Nederlander, en die woonachtig is buiten Spanje, verliest na drie jaar automatisch de Spaanse nationaliteit.

 

Artikel 24 van de Spaanse nationaliteitswet is per 9 januari 2003 gewijzigd. Aan Spanjaarden die op of na 9 januari 2003 tevens Nederlander zijn geworden, staat Spanje het behoud van de Spaanse nationaliteit toe. De regel van automatisch verlies na drie jaar is nog wel in de wet opgenomen, maar het verlies kan worden voorkomen door tijdig bij de Spaanse autoriteiten een verklaring tot behoud van de Spaanse nationaliteit af te leggen.

 

Met het oog op vermijding van dubbele nationaliteit wordt Spanjaarden die niet in aanmerking komen voor vrijstelling van de afstandsverplichting gevraagd om direct na hun naturalisatie tot Nederlander op grond van artikel 24, tweede lid van de Spaanse nationaliteitwet afstand te doen van de Spaanse nationaliteit. (zie TBN 2003/2).

Sri Lanka

A

Suriname

A

Swaziland

B

Syrië

C

Tadzjikistan

B

Taiwan (Formosa)

B Het doen van afstand wordt echter niet gevraagd. Taiwan wordt niet erkend door Nederland.

Tanzania

A

Thailand

A

Het verlies van de Thaise nationaliteit wordt eerst effectief na bekendmaking daarvan in de Thaise staatscourant.

Togo

B

Tonga

A

Trinidad en Tobago

B

Tsjaad

B

Tsjechië

A, soms B.

Een burger zal de Tsjechische nationaliteit niet verliezen als de andere nationaliteit wordt verkregen in verband met een huwelijk met de inwoner van een ander land, onder de voorwaarde dat het verkrijgen van die andere nationaliteit tijdens de huwelijkse staat (moet zijn) geschied.

 

De Tsjechische nationaliteit wordt tevens niet verloren in het geval de andere nationaliteit van rechtswege wordt verkregen door geboorte.

 

Het doen van afstand wordt gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek op of na datum TBN 2005/..).

Tunesië

C

Turkije

B

Dit geldt ook voor mannelijke Turkse onderdanen die hun dienstplicht nog niet hebben vervuld.

Turkmenistan

B

Tuvalu

B

Uganda

A

Uruguay

C, echter in sommige gevallen A.

Tot Uruguaan genaturaliseerden verliezen de Uruguaanse nationaliteit wel automatisch.

Vanuatu

A

Vaticaanstad

A

Venezuela

B

De Venezolaanse nationaliteit ging tot 29.12.1999 automatisch verloren bij naturalisatie tot Nederlander. Het doen van afstand wordt gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.11.2002 (zie TBN 2002/3).

Verenigde Arabische

Emiraten

A

Verenigde Staten van

Amerika

B

Verenigd Koninkrijk en Koloniën (Groot-Brittannië)

B

Vietnam

B

West-Samoa

A

Wit-Rusland (Belarus)

B

IJsland

A

Zaïre (Congo, Democratische Republiek)

Zie Congo, Democratische Republiek

Zambia

A

Zimbabwe

A

Zuid-Afrika

A

Een verzoeker om naturalisatie tot Nederlander wordt gevraagd een verklaring te ondertekenen dat hij bij de Zuidafrikaanse autoriteiten niet om behoud van de Zuidafrikaanse nationaliteit zal vragen.

Zuid-Korea

A

Zweden

B (m.i.v. 01.07.2002)

Met ingang van 01.03.2002 dient verzoeker (indien nodig) een ondertekende bereidheidsverklaring (model 2.4) bij het naturalisatieverzoek te voegen (zie TBN 2002/1). (Tot 01.07.2002: A, D).

Zwitserland

B

Naar boven