Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2005, 118 pagina 17 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2005, 118 pagina 17 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 13 juni 2005, nr. HDJZ/I&O/2005-1242, Hoofddirectie Juridische Zaken, houdende wijziging van de Regeling vervoer over de spoorweg van gevaarlijke stoffen in verband met de implementatie van de tweejaarlijkse revisie van het Reglement betreffende het internationale spoorwegvervoer van gevaarlijke goederen en de richtlijn nr. 2004/110/EG
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op richtlijn nr. 2004/110/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 9 december 2004 tot zesde aanpassing aan de technische vooruitgang van richtlijn nr. 96/49/EG van de Raad van de Europese Unie betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten inzake het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg en op de artikelen 2 en 5, eerste en tweede lid, van het Besluit vervoer gevaarlijke stoffen;
Besluit:
De Regeling vervoer over de spoorwegen van gevaarlijke stoffen1 wordt als volgt gewijzigd:
A
Onder vervanging van de punt aan het slot van artikel 1, eerste lid, onderdeel c, door een puntkomma, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
d. richtlijn nr. 96/49/EG: richtlijn nr. 96/49/EG van de Raad van de Europese Unie van 23 juli 1996 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten inzake het vervoer van gevaarlijke goederen over per spoor (PbEG L235).
B
Bijlage 1 wordt gewijzigd overeenkomstig de wijzigingen opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling.
C
Bijlage 2 wordt vervangen door bijlage 2 bij deze regeling.
D
Bijlage 3 wordt vervangen door bijlage 3 bij deze regeling
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling zal in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van bijlage 1, die ter inzage wordt gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Artikel 1. Implementatie van richtlijn nr. 96/49/EG betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lidstaten inzake het vervoer van gevaarlijke goederen per spoor
1. De Minister kan na raadpleging van de Commissie van de Europese Gemeenschappen vrijstelling van bijlage 1 verlenen, indien het betreft vervoer:
a. op bepaalde trajecten op Nederlands grondgebied;
b. ten behoeve van een bepaald industrieel proces; en
c. van lokale aard.
2. In de voorschriften die aan de vrijstelling worden verbonden, worden in ieder geval nadere bepalingen over de handhaving opgenomen.
Artikel 2. Implementatie van richtlijn nr. 96/49/EG betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lidstaten inzake het vervoer van gevaarlijke goederen per spoor
1. De Minister kan tijdelijk ontheffing of vrijstelling van bijlage 1 verlenen, indien het betreft proefnemingen die nodig zijn om bepalingen van die bijlage te kunnen wijzigen met het oog op de aanpassing ervan aan de technische of industriële ontwikkelingen. Van een dergelijke vrijstelling of ontheffing doet de Minister mededeling aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen.
2. De ontheffingen en vrijstellingen, bedoeld in het eerste lid, worden verleend zonder onderscheid naar nationaliteit of vestigingsplaats van de verzender, de vervoerder of de ontvanger, hebben een looptijd van ten hoogste vijf jaar en zijn niet hernieuwbaar.
3. Ontheffing van deze regeling als bedoeld in artikel 9 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, anders dan bedoeld in het eerste en tweede lid, verleent de Minister slechts, indien het vervoer waarop deze ontheffing betrekking heeft eenmalig is en tot één geval beperkt blijft dat naar zijn oordeel duidelijk omschreven en in de tijd beperkt is.
Artikel 3. N- en NE-bepalingen
1. De N- of NE-bepalingen in deze bijlage:
a. zijn een aanvulling op bijlage 1; of
b. treden, voor zover zij met de overeenkomstig genummerde bepalingen van bijlage 1 niet overeenstemmende verplichtingen bevatten, in plaats van bedoelde verplichtingen van de overeenkomstig genummerde bepalingen van bijlage 1.
2. Indien de voorschriften van deze bijlage uitsluitend van toepassing zijn op niet-grensoverschrijdend vervoer, is bij de bepalingen de letter ‘N’ vermeld.
3. Indien de voorschriften van deze bijlage van toepassing zijn zowel op grensoverschrijdend als op niet-grensoverschrijdend vervoer, zijn bij de bepalingen de letters ‘NE’ vermeld.
1.5.1.1 N Multilaterale overeenkomsten
1. Niet-grensoverschrijdend vervoer mag plaatsvinden overeenkomstig multilaterale overeenkomsten als bedoeld in artikel 5 van deze regeling, die door Nederland zijn ondertekend.
2. Bij het vervoer dat voldoet aan de in het eerste lid bedoelde multilaterale overeenkomst, worden de voorschriften met betrekking tot het vervoer in acht genomen die in deze overeenkomst zijn opgenomen.
1.9.5.1 NE Laten staan van spoorwagens
1. In deze NE-bepaling wordt verstaan onder:
a. laten staan: het feitelijk aanwezig zijn van een wagen of van wagens in stilstand op een spoorweg buiten de inrichting van de afzender of geadresseerde, nadat het rangeerproces op het desbetreffende rangeeremplacement is afgesloten;
b. onregelmatigheid: een voorval waarbij de desbetreffende wagen of de lading niet meer voldoet aan de voorschriften van deze regeling.
2. Het laten staan van wagens met de in randnummer 1.10.5 van bijlage 1 bedoelde gevaarlijke goederen met een hoog gevarenpotentieel en wagens waarop zich – conform randnummer 1.1.4.4 van bijlage 1 in het gecombineerde rail/wegvervoer gebruikte – wegvoertuigen met dergelijke goederen bevinden, is slechts toegestaan indien de leden 3 tot en met 6 in acht wordt genomen.
3. Alvorens de in het tweede lid bedoelde wagens te laten staan, worden deze gecontroleerd op onregelmatigheden. Deze controle wordt tijdens het laten staan ten minste elke acht uur herhaald, tenzij de wagens onder voortdurend toezicht staan.
4. Van de controle en het onder toezicht staan wordt een registratie bijgehouden. Hierin worden ten minste de volgende gegevens aangegeven:
a. wagennummer;
b. datum en tijdstip van de controle;
c. geconstateerde onregelmatigheden;
d. eventueel genomen maatregelen.
5. De controle en het onder toezicht staan als bedoeld in het derde lid en de registratie, bedoeld in het vierde lid, geschieden onder verantwoordelijkheid van de vervoerder.
6. De registratie, bedoeld in het vierde lid wordt gedurende ten minste drie maanden bewaard.
1.9.5.2 NE Melding, toezicht en afwikkeling van het vervoer van goederen van klasse 1
1. In deze NE-bepaling wordt verstaan onder:
a. bevoegde militaire autoriteit: de Minister van Defensie dan wel door deze aangewezen militaire instanties;
b. militaire zendingen: zendingen van ontplofbare stoffen die:
1°. in opdracht van de bevoegde militaire autoriteit of van een instantie van de krijgsmacht van een bondgenootschappelijke mogendheid worden verzonden door de Nederlandse of een bondgenootschappelijke krijgsmacht; of
2°. in opdracht van de bevoegde militaire autoriteit worden verzonden aan een militaire instantie, en waarbij de afzender bij de vrachtbrief een machtiging van de bevoegde militaire autoriteit heeft gevoegd om de zending als militaire zending ten vervoer aan te bieden.
a. Het ten vervoer aanbieden van stoffen of voorwerpen van klasse 1 vindt plaats na voorafgaande kennisgeving aan en in overleg met de vervoerder. Indien meer dan vier wagens voor het vervoer nodig zijn, geschiedt deze kennisgeving ten minste vijf dagen tevoren.
b. De vervoerder deelt tijdig aan de geadresseerde mede, dat een voor hem bestemde zending van stoffen of voorwerpen van klasse 1 onderweg is.
c. Indien in een trein één of meer wagens beladen met stoffen of voorwerpen van klasse 1 worden vervoerd, geeft de vervoerder daarvan tijdig kennis aan de betrokken verkeersleidingposten.
d. De vervoerder geeft onverwijld van de aankomst van een zending van stoffen of voorwerpen van klasse 1 op het station van bestemming, kennis aan geadresseerde.
e. Bij zendingen uit het buitenland geeft de vervoerder die zending van stoffen of voorwerpen van klasse 1 van de buitenlandse vervoerder overneemt, van de aankomst op het station van overname onverwijld kennis aan de bevoegde militaire autoriteit, voorzover het militaire zendingen betreft.
f. Indien een zending aan een andere vervoerder wordt overgegeven, geeft de vervoerder hiervan zo spoedig mogelijk kennis aan die vervoerder.
a. Het laden en lossen van militaire zendingen van stoffen of voorwerpen van klasse 1 geschiedt onder toezicht van door de bevoegde militaire autoriteit aangewezen personen.
b. Het laden en lossen van niet-militaire zendingen geschiedt onder toezicht van een ter zake deskundige.
c. De bevoegde militaire autoriteit is in geval van militaire zendingen bevoegd te controleren of de voorschriften van deze regeling in acht zijn genomen.
d. Militaire zendingen van stoffen of voorwerpen van klasse 1 worden door of vanwege de bevoegde militaire autoriteit begeleid, indien hij dit noodzakelijk acht. De begeleiders nemen tijdens het vervoer niet plaats in de beladen gesloten wagens, of in de schutwagen die zich direct vóór of achter de wagens beladen met stoffen of voorwerpen van klasse 1 bevindt. Voor zover de aanwezigheid van personen in schutwagens niet verboden is, mogen zich in de schutwagens slechts die personen bevinden die door de bevoegde militaire autoriteit zijn aangewezen voor de begeleiding.
e. De vervoerder stelt aan de begeleiders, bedoeld in onderdeel d, een aan redelijke eisen voldoende zitplaats ter beschikking, waarvan de kosten in de tarieven als bedoeld in het Algemeen Reglement Vervoer worden bepaald.
a. Wagens die zijn beladen met stoffen of voorwerpen van klasse 1 worden niet geheuveld of afgestoten.
b. Indien enig oponthoud van een wagen, beladen met stoffen of voorwerpen van klasse 1, langer dan drie uur duurt, geeft de vervoerder hiervan kennis aan de burgemeester van de gemeente, waarin het oponthoud plaats heeft, opdat deze de naar zijn oordeel voor de openbare veiligheid nodig geachte maatregelen kan treffen.
c. Indien aan een wagen beladen met stoffen of voorwerpen van klasse 1 of aan de lading zelf enige onregelmatigheid wordt waargenomen, geeft de vervoerder daarvan, onverminderd artikel 47 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, onverwijld kennis aan de burgemeester ter plaatse, aan de bevoegde militaire autoriteit voorzover het een militaire zending betreft en aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat voorzover het een niet-militaire zending betreft. Zonodig wordt de desbetreffende wagen, met inachtneming van de nodige voorzorgsmaatregelen, uit de trein verwijderd, in overleg met een begeleider, indien deze aanwezig is.
d. Indien overlading van een wagen die deel uitmaakt van een militaire zending, beladen met stoffen of voorwerpen van klasse 1, onvermijdelijk is, geschiedt het overladen onder toezicht van door de bevoegde militaire autoriteit aangewezen personen.
a. Stoffen of voorwerpen van klasse 1 worden zo spoedig mogelijk, doch binnen acht uur nadat de wagens met deze stoffen of voorwerpen ter lossing gereed zijn gesteld op de losplaatsen (binnen of buiten het stationsterrein gelegen), gelost en afgevoerd.
b. Indien een zending van stoffen of voorwerpen van klasse 1 acht uur na het ter lossing gereed staan op de losplaats nog niet is weggevoerd, dan wel in zodanig toestand verkeert, dat verder vervoer gevaarlijk wordt geacht, wordt de zending onmiddellijk ter beschikking gesteld van de burgemeester ter plaatse, opdat deze de naar zijn oordeel voor de openbare veiligheid nodig geachte maatregelen kan treffen.
6. De voorschriften van deze NE-bepaling zijn niet van toepassing op zendingen die krachtens randnummer 7.6 van bijlage 1 als expresgoed worden vervoerd.
1.9.5.3 NE Fysieke beveiliging van kernmateriaal van klasse 7
1. Onder ‘laten staan’ wordt in dit randnummer verstaan: het feitelijk aanwezig zijn van een wagen of wagens in stilstand op een spoorweg buiten de inrichting van de afzender of geadresseerde, nadat het rangeerproces op het desbetreffende rangeeremplacement is afgesloten.
2. Voor het vervoer van kernmateriaal van categorie I volgens de Bijlage II bij het Verdrag inzake de fysieke beveiliging van kernmateriaal (Trb. 1981, 7) gelden de volgende voorschriften:
a. het materiaal wordt vervoerd in door de afzender afgesloten en verzegelde wagens, containers of colli;
b. de onder a. bedoelde zendingen worden vervoerd met speciaal voor het vervoer van deze goederen bestemde goederentreinen;
c. het krachtvoertuig dat de wagens, bedoeld onder a, trekt, beschikt over een telecommunicatievoorziening, waarmee direct contact kan worden gelegd met de Centrale Meldkamer van de divisie Spoorwegpolitie van het Korps Landelijke Politiediensten;
d. bij een zending uit het buitenland overtuigt de vervoerder op het station waar de zending van de buitenlandse vervoerder wordt overgenomen, zich ervan dat de transportvergunning bij de zending aanwezig is;
e. de vervoerder organiseert het vervoer zodanig, dat een oponthoud langer dan drie uur niet voorkomt. Indien door onvoorziene omstandigheden een dergelijk oponthoud ontstaat, informeert de vervoerder de Centrale Meldkamer van de divisie Spoorwegpolitie van het Korps Landelijke Politiediensten, onder vermelding van het transportvergunningnummer;
f. het vervoer geschiedt onder begeleiding van de spoorwegpolitie;
g. de vervoerder treft die voorzieningen die nodig zijn om het transport zo spoedig mogelijk uit te voeren. In ieder geval zijn reservemateriaal en -personeel beschikbaar;
h. de vervoerder geeft van de aankomst van een zending op het station van bestemming onverwijld kennis aan geadresseerde. De geadresseerde meldt de aankomst aan het vergunningverlenend gezag;
i. de zending wordt zo spoedig mogelijk, doch binnen acht uur nadat de wagens met deze zending gereed zijn gesteld op de losplaatsen (binnen of buiten het stationsterrein gelegen), gelost en afgevoerd;
j. de transportvergunninghouder en de vervoerder zien erop toe dat de gegevens over het transport slechts bekend zijn bij degenen die rechtstreeks bij het vervoer betrokken zijn;
k. De transportvergunninghouder informeert alle betrokken vervoerders over het transport.
3. Voor het vervoer van kernmateriaal van categorie II en III volgens de Bijlage II bij het Verdrag inzake de fysieke beveiliging van kernmateriaal gelden de volgende voorschriften:
a. de onderdelen a, c, d, g, h, i, j en k, van het tweede lid, zijn van overeenkomstige toepassing;
b. Het laten staan van wagens met de in het tweede lid, onderdeel a, genoemde zendingen is toegestaan indien deze wagens onder voortdurend toezicht staan. Indien de toestand van laten staan langer duurt dan acht uur, informeert de vervoerder de Centrale Meldkamer van de divisie Spoorwegpolitie van het Korps Landelijke Politiediensten, onder vermelding van het transportvergunningnummer.
1.9.5.4 NE Melding, toezicht en afwikkeling van het vervoer van UN 1017 chloor
1. Voor het vervoer van UN 1017 chloor in reservoirwagens of tankcontainers gelden de volgende voorschriften:
a. het vervoer vindt slechts plaats in treinen of rangeerdelen waarin geen andere reservoirwagens of tankcontainers zijn opgenomen dan reservoirwagens of tankcontainers met UN 1017 chloor;
b. tijdens het vervoer is de snelheid van de trein niet hoger dan zestig kilometer per uur;
c. in tunnels waar voor goederentreinen een hogere adviessnelheid geldt dan zestig kilometer per uur, wordt die adviessnelheid aangehouden;
d. naast het reguliere communicatiesysteem is de trein voorzien van een communicatiesysteem bedoeld voor veiligheidsberichten tussen machinist en treindienstleider, dat in bedrijfsvaardige staat verkeert;
e. voorafgaand aan het vervoer maakt de vervoerder aan de verkeersleiding duidelijk kenbaar dat de desbetreffende trein UN 1017 chloor vervoert;
f. in de verkeersinformatiesystemen van de verkeersleiding wordt een trein die UN 1017 chloor vervoert duidelijk als zodanig gemarkeerd;
g. de verkeersleiding volgt een trein met UN 1017 chloor continu op het verkeersinformatiesysteem;
h. de machinist meldt elke afwijking van meer dan vijf minuten ten opzichte van de vastgestelde dienstregeling onverwijld aan de verkeersleiding. Indien nodig, wordt in overleg tussen vervoerder en verkeersleiding, afhankelijk van de oorzaak, de aard en de omvang van de afwijking, een nieuwe dienstregeling vastgesteld;
i. de verkeersleiding meldt een afwijking als bedoeld in onderdeel h, aan de Centrale meldkamer van de divisie Spoorwegpolitie van het Korps Landelijke Politiediensten;
j. reservoirwagens en tankcontainers met UN 1017 chloor worden bij het rangeren niet geheuveld of afgestoten, maar geplaatst met behulp van een gekoppeld krachtvoertuig;
k. het vervoer vindt, indien mogelijk, plaats op een tijdstip waarop zo weinig mogelijk interactie met ander verkeer plaats kan vinden.
2. De voorschriften van deze NE-bepaling zijn, met uitzondering van de onderdelen d en j van het eerste lid, niet van toepassing op lege reservoirwagens en tankcontainers die nog niet zijn gereinigd van UN 1017 chloor.
4.3.3.4.3 NE Controlemaatregelen na het beladen van tankcontainers met gassen van klasse 2
a. De afzender controleert na het vullen van reservoirs met vloeibaar gemaakte, sterk gekoelde vloeibaar gemaakte of onder druk opgeloste gassen van klasse 2, door weging van de tankcontainer of de voorgeschreven vullingsgraad van het reservoir niet is overschreden.
b. De overdruk in de gasfase is niet meer dan 100 kPa (1 bar) hoger dan de waarde van de dampdruk (absolute druk) van het vloeibaar gemaakte gas bij de temperatuur van de vloeistoffase.
c. In afwijking van onderdeel b is voor UN 1040 ethyleenoxide met stikstof tabel A van randnummer 3.2 van bijlage 1 van toepassing.
5.2.1.5 N Opschriften op colli met goederen van klasse 1
Indien de opschriften, bedoeld in randnummer 5.2.1.5 van bijlage 1, gesteld zijn in het Frans, Duits, Italiaans of Engels, zijn opschriften in het Nederlands niet noodzakelijk.
5.4.1.4.1 N Aanduidingen in de vrachtbrief
Het is toegestaan dat de in randnummer 5.4.1.4.1 van bijlage 1 voorgeschreven aanduidingen in de vrachtbrief uitsluitend in de Nederlandse taal zijn gesteld.
7.5.1.4 NE Wijze van verzending van goederen van klasse 1
Behoudens de stoffen en voorwerpen als bedoeld in randnummer 7.6 van bijlage 1 die als expresgoed mogen worden vervoerd, worden de stoffen en voorwerpen van klasse 1 uitsluitend als wagenlading of gesloten lading vervoerd.
In de onderstaande tabel zijn de instanties opgenomen met betrekking tot de uitvoering van de voorschriften in de vermelde randnummers van bijlage 1 voorzover bedoelde handelingen worden uitgevoerd door Nederlandse instanties.
Randnummer | Instanties RID |
---|---|
1.4.2.2.4; 1.8.1.1; 1.8.1.2; 1.8.1.3; 1.8.1.4; 1.8.2.2; 1.8.2.3, 1.8.3.5 | IVW |
1.8.3.7; 1.8.3.8; 1.8.3.10; 1.8.3.14; 1.8.3.16 | SEV |
1.10.3.2.2 opmerking | Politie |
2.2.1.1, voor zover het betreft de autoriteit, genoemd in het Handboek beproevingen en criteria | TNO DV |
2.2.1.1.3; 2.2.1.3, opmerking bij UN-nummer 0190 | TNO DV of Defensie, laatstgenoemde voorzover het betreft classificatie van uitsluitend voor de krijgsmacht bestemde munitie |
2.2.41.1, voor zover het betreft de autoriteit, genoemd in het Handboek beproevingen en criteria; 2.2.41.1.13; 2.2.51.1, voor zover het betreft de autoriteit, genoemd in het Handboek beproevingen en criteria; 2.2.52.1.8 | TNO DV |
2.2.62.1.8; 2.2.62.1.9 opmerking | LNV of VWS |
2.2.9.1.12 | VROM |
3.1.2.6 | LR |
3.3.1, bijzondere bepaling 16 en 178 | TNO DV of Defensie, laatstgenoemde voorzover het betreft classificatie van uitsluitend voor de krijgsmacht bestemde munitie |
3.3.1, bijzondere bepaling 181, 237, 239, 266, 271, 272 en 278 | TNO DV |
3.3.1, bijzondere bepaling 283 | LR |
3.3.1, bijzondere bepaling 288, 309 en 311 | TNO DV |
3.3.1, bijzondere bepaling 645 | IVW |
4.1.3.6 | LR |
4.1.4.1, P099 en P101 | TNO DV of Defensie, laatstgenoemde voorzover het betreft classificatie van uitsluitend voor de krijgsmacht bestemde munitie |
4.1.4.1, P200, P201, P203 | LR |
4.1.4.1, P405 (2) b) | TNO DV of Defensie, laatstgenoemde voorzover het betreft classificatie van uitsluitend voor de krijgsmacht bestemde munitie |
4.1.4.1, P601 (3) g) | TNO PTC |
4.1.4.1, P902; 4.1.4.1, P905 | LR |
4.1.4.2 IBC99; 4.1.4.2 IBC520; 4.1.4.3 LP99 | TNO DV |
4.1.4.3 LP902; 4.1.4.4 PR6 | LR |
4.1.5.15; 4.1.5.18 | TNO DV of Defensie, laatstgenoemde voorzover het betreft classificatie van uitsluitend voor de krijgsmacht bestemde munitie |
4.1.7.2.2 | TNO DV |
4.1.10.4, MP21 | TNO DV of Defensie, laatstgenoemde voorzover het betreft classificatie van uitsluitend voor de krijgsmacht bestemde munitie |
4.2.1.7; 4.2.1.9.1 | NS/LR/Klassenbureau |
4.2.1.13.1; 4.2.1.13.3 | NS in overeenstemming met TNO DV |
4.2.3.7.1; 4.2.5.1.1 | NS/LR |
4.2.5.3 TP4, TP9, TP10, TP16, TP24 | NS/LR/Klassenbureau |
4.3.2.1.5, voetnoot 2; 4.3.3.2.5 | NS/LR |
4.3.5 TU39 | NS in overeenstemming met TNO DV |
5.2.2.1.9 | TNO DV |
5.5.1.2; 5.5.1.3 | LNV of VWS |
6.1.1.2; 6.1.1.4 | TNO PTC in overeenstemming met DGTL |
6.1.3.1; 6.1.3.8 | TNO PTC |
6.1.4.8.8; 6.1.4.13.7 | TNO PTC in overeenstemming met DGTL |
6.1.5.1.1; 6.1.5.1.3; 6.1.5.1.5; 6.1.5.1.10; 6.1.5.2.5; 6.1.5.9.2; | TNO PTC |
6.2.1.1.2 | SZW |
6.2.1.3.3.5.4; 6.2.1.4.1; 6.2.1.4.2; 6.2.1.4.3; 6.2.1.4.5; 6.2.1.5.1 g); 6.2.1.5.2; 6.2.1.6.1; 6.2.1.7.1; 6.2.5.2.1 opmerking 2; 6.2.1.7.3; 6.2.1.7.6; 6.2.1.7.7; 6.2.3; 6.2.3.2.2; 6.2.5; 6.2.5.1.3; 6.2.5.6.2.1; 6.2.5.6.2.2; 6.2.5.6.2.3; 6.2.5.6.2.4; 6.2.5.6.2.6; 6.2.5.6.3.2; 6.2.5.6.3.3; 6.2.5.6.4.2; 6.2.5.6.4.3; 6.2.5.6.4.4; 6.2.5.6.4.5; 6.2.5.6.4.6; 6.2.5.6.4.8; 6.2.5.6.4.9; 6.2.5.6.4.10; 6.2.5.6.4.11; 6.2.5.8.1; 6.2.5.8.3; 6.2.5.8.6 | LR |
6.3.1.1; 6.3.2.7; 6.3.3.2 | TNO PTC |
6.5.1.1.2 | TNO PTC in overeenstemming met DGTL |
6.5.1.1.3 | TNO PTC |
6.5.1.6.1 | TNO PTC in overeenstemming met DGTL |
6.5.1.6.4; 6.5.1.6.7; 6.5.2.1.1; 6.5.2.2.3; 6.5.2.2.4; 6.5.4.1.1; 6.5.4.2.1; 6.5.4.2.2; 6.5.4.3.4; 6.5.4.13.2; 6.5.4.14.1 | TNO PTC |
6.6.1.2; 6.6.1.3 | TNO PTC in overeenstemming met DGTL |
6.6.3.1; 6.6.5.1.1; 6.6.5.1.3; 6.6.5.1.5; 6.6.5.1.7; 6.6.5.1.8; 6.6.5.4.3 | TNO PTC |
6.7.1.2 | NS/LR |
6.7.2.2.1; 6.7.2.2.10; 6.7.2.2.14 | NS/LR/Klassenbureau |
6.7.2.3.1; 6.7.2.3.3.1 | NS/LR |
6.7.2.4.3; 6.7.2.6.2; 6.7.2.6.3; 6.7.2.6.4; 6.7.2.7.1; 6.7.2.8.3; 6.7.2.10.1; 6.7.2.12.2.4; 6.7.2.18.1; 6.7.2.19.5; 6.7.2.19.9; 6.7.2.19.10 | NS/LR/Klassenbureau |
6.7.3.2.1; 6.7.3.2.11; 6.7.3.3.3.1; 6.7.3.7.3; 6.7.3.8.1.2; 6.7.3.14.1; 6.7.3.15.3; 6.7.3.15.5; 6.7.3.15.9; 6.7.3.15.10; 6.7.4.2.1; 6.7.4.2.8.1; 6.7.4.2.8.2; 6.7.4.2.14; 6.7.4.3.3.1; 6.7.4.5.10; 6.7.4.6.4; 6.7.4.7.4; 6.7.4.13.1; 6.7.4.14.3; 6.7.4.14.6 b) | NS/LR |
6.7.4.14.10; 6.7.4.14.11 | NS/LR/Klassenbureau |
6.7.5.2.9; 6.7.5.4.1; 6.7.5.4.3; 6.7.5.11.1 | NS/LR |
6.7.5.12.3; 6.7.5.12.7 | NS/LR/Klassenbureau |
6.8.2.1.4; 6.8.2.1.16; 6.8.2.1.19 | NS/LR/Klassenbureau |
6.8.2.1.20 | NS/LR |
6.8.2.1.23; 6.8.2.2.2; | NS/LR/Klassenbureau |
6.8.2.2.10 | NS |
6.8.2.3.1; 6.8.2.4.1 voetnoot 9; 6.8.2.4.2 voetnoot 9; 6.8.2.4.5; 6.8.2.7 | NS/LR/Klassenbureau |
6.8.3.2.16; 6.8.3.2.26; 6.8.3.4.4 | NS/LR |
6.8.3.4.6 b) | NS/LR/Klassenbureau |
6.8.3.4.12; 6.8.3.4.16; 6.8.3.7 | NS/LR |
6.8.4; TT2; TT7 | NS |
6.8.4 TA2 | NS in overeenstemming met TNO DV |
6.8.5.2.2 | NS/LR |
6.9.1.1; 6.9.2.1; 6.9.2.5; 6.9.2.13; 6.9.2.14.4, 6.9.2.14.5; 6.9.4.2.4; 6.9.4.4.1; 6.9.5.3 | NS |
6.11.2.4; 6.11.4.4 (Code BK1) | NS |
7.3.3, VW12, VW13 | NS |
7.5.2.2 voetnoot a) | TNO DV |
In de tabel in artikel 1 wordt verstaan onder:
a. BZK:
1°. de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
2°. ten aanzien van de inspectie: een ieder die een erkenning heeft van de Vereniging van Beveiligingsondernemingen in Nederland (VBON) op grond van de regeling voor de erkenning van onderhoudsbedrijven kleine blusmiddelen (REOB);
b. Defensie: Militaire Commissie Gevaarlijke Stoffen van het Ministerie van Defensie;
c. DGTL: Minister, namens hem de Directeur-Generaal van het Directoraat-Generaal Transport en Luchtvaart van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat;
d. IVW: Minister, namens deze de Inspecteur-Generaal van de Inspectie Verkeer en Waterstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat;
e. klassenbureau: privaatrechtelijke organisatie die keuringen van tankcontainers of transporttanks uitvoert in opdracht van de fabrikant, de eigenaar of de gebruiker van tankcontainers of transporttanks en die is erkend overeenkomstig artikel 3 van deze bijlage;
f. LNV: Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
g. LR: Lloyd’s Register Nederland B.V.;
h. NS: NedTrain Consulting BV;
i. NS/LR:
1°. NedTrain Consulting BV; of
2°. inzake reservoirs voor gassen (RID-klasse 2): Lloyd’s Register Nederland B.V.;
j. NS/LR/klassenbureau:
1°. NedTrain Consulting BV;
2°. inzake reservoirs voor gassen (RID-klasse 2): Lloyd’s Register Nederland B.V.; of
3°. klassenbureau, voor zover het betreft tankcontainers of transporttanks voor gevaarlijke stoffen, met uitzondering van gassen van klasse 2 (behoudens de dichtheidsproef).
k. politie: Het Korps landelijke politiediensten dan wel de regiopolitie in de desbetreffende regio;
l. SEV: Stichting Exameninstituut Veiligheidsadviseur;
m. SZW: Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
n. TNO DV: het kerngebied Defensie en Veiligheid van de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek;
o. TNO PTC: De Product Testing & Consultancy B.V. van de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek;
p. VROM: Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;
q. VWS: Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Artikel 3. Erkenningsvoorwaarden
1. De Minister kan een instantie erkennen voor het uitvoeren van een of meer taken als bedoeld in artikel 1 van deze bijlage.
2. Een aanvraag om erkenning, gedaan door een ander dan een orgaan van de rijksoverheid, wordt slechts ingewilligd indien de aanvrager naar het oordeel van de Minister:
a. rechtspersoonlijkheid heeft;
b. redelijkerwijs onafhankelijk is van de betrokken opdrachtgever;
c. beschikt over voldoende vakbekwaamheid voor de desbetreffende taak op ten minste MBO-niveau;
d. beschikt over een geschikt kwaliteitsborgingssysteem; en
e. voldoet aan andere door de Minister met het oog op het behoorlijk uitvoeren van de desbetreffende taak te stellen nadere voorschriften.
3. Bij de aanvraag overlegt de aanvrager bewijzen of verklaringen waaruit genoegzaam blijkt, dat hij voldoet aan het tweede lid.
4. Aan de erkenning kan de Minister voorschriften of beperkingen verbinden.
5. De Minister kan een erkenning intrekken of schorsen, indien naar zijn oordeel niet wordt voldaan aan dit artikel.
6. De instantie verstrekt de Minister binnen zes maanden na afloop van het kalenderjaar een overzicht van de in dat jaar verrichte keuringen, bevattende goedkeuringen, weigeringen tot goedkeuring, alsmede de redenen voor weigeringen tot goedkeuring.
7. De instantie verstrekt alle inlichtingen die namens de Minister verlangd worden door de Dienst Wegverkeer (RDW) en die betrekking hebben op het eerste, tweede, derde en vierde lid voor zover betreffende handelingen met betrekking tot wagens en tanks als bedoeld in bijlage 1.
Deze regeling is gewijzigd na aanleiding van de tweejaarlijkse wijziging van het Reglement betreffende het internationale spoorwegvervoer van gevaarlijke goederen (RID) en is tevens ter implementatie van de richtlijn nr. 2004/110/EG tot zesde aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn nr. 96/49/EG van de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten inzake het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg.
De technische bijlage bij het RID is tevens als bijlage opgenomen bij de hierboven genoemde kaderrichtlijn nr. 96/49/EG. Wijziging van het RID leidt daarom ook altijd tot wijziging van de kaderrichtlijn. De internationale technische voorschriften zijn vertaald opgenomen in bijlage 1 bij de Regeling vervoer over de spoorweg van gevaarlijke stoffen (VSG). Vanwege de omvang van de technische voorschriften is deze bijlage ter inzage gelegd en wel bij de Hoofddirectie Juridische Zaken (HDJZ) van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Koningskade 4, Postbus 20906, 2500 EX Den Haag.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (Inspectie V&W) wordt momenteel gereorganiseerd. De verwijzingen in deze regeling (bijlage 2 en 3) naar de verschillende divisies van de Inspectie V&W of het desbetreffende hoofd daarvan, zijn daarom vervangen door een algemene verwijzing naar de Inspectie V&W of de Inspecteur-Generaal.
Bijlage 2 bevat de voor Nederland aanvullende voorschriften welke specifiek zien op de Nederlandse situatie.
Bijlage 3 de erkende instanties die zijn bevoegd de taken uit te voeren genoemd in de desbetreffende randnummers.
Deze wijziging van de VSG zal naar verwachting geen invloed uitoefenen op de administratieve lasten. Nieuw zijn de in bijlage 1 opgenomen internationale voorschriften betreffende security. Dit betreft met name doelvoorschriften, die een inspanning vereisen van het bedrijfsleven, welke geen informatieverplichtingen richting de overheid inhouden. Het bedrijfsleven gaat zelf, nationaal en internationaal, richtlijnen opstellen ter uitvoering van deze internationale voorschriften. Nederland stelt geen extra eisen boven op de internationale die gelden voor het binnen Nederland vervoeren van gevaarlijke stoffen over land. Deze internationale bepalingen zijn bovendien minder vergaand dan die voor het vervoer door de lucht en over zee. Voor haventerreinen gelden dan ook al de nodige regels. Het gaat bij het vervoer binnen Nederland om een verhoogde bewustwording van de security-aspecten. Eventueel extra kosten zouden afkomstig kunnen zijn uit de eis om een security-plan op te stellen voor de zeer risicovolle stoffen en de regels die betrekking hebben op het beveiligen van terreinen voor tussentijdse opslag. Op dit moment is hiervan echter nog geen volledige inschatting van te maken. Voorop staat dat Nederland zoals gezegd, geen extra eisen voorschrijft die boven de internationale voorschriften uitgaan.
De wijzigingen in bijlage 2 zijn conform de internationale wijzigingen dan wel overeenkomstig de wens van het bedrijfsleven. De meeste wijzigingen in bijlage 3 zijn redactioneel van aard.
In de regeling worden nu uitdrukkelijk een richtlijn opgenomen. Deze was niet eerder gedefinieerd in de VSG, maar wel reeds in die regeling geïmplementeerd. Met deze wijziging wordt dit alsnog duidelijk.
Bijlage 1 van de VSG wordt gewijzigd conform de wijzigingen die zijn opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling. In afwijking van voorgaande jaren worden de wijzigingen niet meer opgenomen in een integrale tekstversie. In de praktijk wordt ruimschoots door het bedrijfsleven in deze behoefte voorzien. De omvang van de wijzigingen is dusdanig dat zij evenals voorheen ter inzage worden gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Bijlage 2 bevat de voor het vervoer binnen Nederland aanvullende bepalingen, welke zijn aangeduid met oftewel N (voor vervoer uitsluitend binnen Nederland) oftewel NE (voor vervoer dat plaatsvindt binnen Nederland, maar tevens grensoverschrijdend is).
De nummering van de NE-randnummers is redactioneel aangepast om beter de relatie weer te geven tussen deze aanvullende voorschriften en de bijbehorende randnummers van bijlage 1 (de vertaling van het RID). De nummering is als volgt gewijzigd: 1.3 NE is vervallen; 1.11.1 NE is vervangen door 1.9.5.1 NE; 1.11.2 NE is vervangen door 1.9.5.2 NE; 1.11.3 NE is vervangen door 1.9.5.3 NE; en 1.11.4 NE is vervangen door 1.9.5.4 NE.
Randnummer 1.3 NE (vakbekwaamheid spoorwegpersoneel) is vervallen. De hierin opgenomen voorschriften betreffende de vakbekwaamheid van het spoorwegpersoneel zijn inmiddels deel gaan uitmaken van het RID zelf, waarmee randnummer 1.3 NE overbodig werd. In het RID is het Nederlandse model van kennisvereisten voor categorieën personeel (bijv. machinist, rangeerder, wagenmeester) overgenomen. Met deze wijziging vervalt tevens de verplichting van examinering. De categorie ‘wagenmeester’ dient over de kennis te beschikken ten aanzien van technische vereisten en manco’s aan wagens. Voor deze categorie geldt wel een examineringverplichting op basis van de Spoorwegwet. Vereisten omtrent gevaarlijke stoffen kunnen in deze examinering worden meegenomen, zodat dubbele examens worden vermeden en kosten voor het bedrijfsleven worden gereduceerd.
Randnummer 1.9.5.1 NE laten staan van spoorwagens is gewijzigd.
In dit randnummer was een regime van toezicht en controle geregeld voor tanks die de meer gevaarlijke stoffen vervoeren. Op verzoek van de vervoerder is dit nu gelieerd aan stoffen met een hoog gevarenpotentieel zoals bedoeld in hoofdstuk 1.10 van bijlage 1 (voorschriften betreffende beveiliging). Deze uitbreiding naar meerdere gevaarlijke stoffen betekent in feite dat het regime niet alleen meer geldt voor het tankvervoer. Ook andere wagens (met colli en voor losgestort vervoer) vallen eronder. Deze uitbreiding is echter wenselijk daar door het werken met eenzelfde stoffenlijst voor zowel dit randnummer als de voorschriften in hoofdstuk 1.10 van bijlage 1 de registratieplicht van de vervoerder in deze wordt vereenvoudigd.
Randnummer 1.9.5.2, vierde lid, bevatte een noot dat onder de Inspectie V&W werd verstaan het VIC (vervoersinformatiecentrum) van de Divisie Vervoer van de Inspectie V&W. Met de op dit moment gaande reorganisatie van de Inspectie V&W klopt de verwijzing naar de Divisie Vervoer binnenkort niet meer. Daarbij is het VIC, dat na 1 juli 2005 ‘het informatiecentrum Inspectie Verkeer en Waterstaat’ wordt genoemd, inmiddels algemeen bekend bij de burger als zijnde contactpunt bij de Inspectie V&W voor vragen en mededelingen. Tenslotte verdient het de voorkeur geen noten op te nemen bij regelgeving om onduidelijk omtrent de verbindendheid daarvan te vermijden. Deze noot komt dan ook te vervallen.
In bijlage 3 zijn een aantal naamswijzigingen doorgevoerd in tabel 1 en in artikel 2. Zoals hierboven reeds werd aangegeven is de Inspectie V&W per 1 juli 2005 gereorganiseerd. De Inspectie V&W wordt nu genoemd zonder verdere specificatie naar onderdelen daarbinnen. Stoomwezen B.V. is Lloyds Register Nederland B.V. (LR) geworden. TNO (de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek) is ook gereorganiseerd in vijf kerngebieden, waarbij TNO PML (Het Prins Maurits Laboratorium van TNO) in deze bijlage wordt vervangen door TNO DV: het kerngebied Defensie en Veiligheid van de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek.
Het Directoraat-Generaal Goederenvervoer (DGG) en het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGL) zijn in april 2005 samengevoegd tot het Directoraat-Generaal Transport en Luchtvaart (DGTL). Dit heeft geleid tot de vervanging in bijlage 3 van DGG door DGTL.
Inhoudelijk gewijzigd is tabel 1 in het opzicht dat een security-voorschrift is opgenomen, voor randnummer 1.10.3.2.2 is de bevoegde autoriteit de politie geworden.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K.M.H. Peijs
Stcrt. 1998, 241; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 15 oktober 2004 (Stcrt. 205). (Rectificatie Stcrt. 2004, 211.)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2005-118-p17-SC70366.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.